Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Kinkku on uunitettu
On kyllä. Seiftillä pisteet-taku vs paalulta voittoon taku ja mm varmistettu. On kyllä uunitettu täysin.
Ihanko tosi? Uutta tietoa meille kaikille täällä.
Vai olisikohan ollut sitä kun ei kinkku voittanut kisaa.
Ompas mukavaa kun Vale voitti kisan, saa kuunnella maamme-laulua taas.
Täh??
edit: Ehkä termi "uunitettu" sitte on ymmärrettävissä eri tavoin.
Valtterilla oli väärä taktiikka lopussa. Sen olisi pitänyt ajaa tahallaan hiljaa sellaiset osat radasta missä ei pääse ohi ja toivoa että Max ohitusta yrittäessään kolaroi Hamiltonin kanssa. Taktiikka suoraan Hamiltonin oppikirjasta muutaman vuoden takaa eikä FIA:lla tai tallilla ollut palleja rangaista sitä mitenkään.
Valtterilla oli väärä taktiikka lopussa. Sen olisi pitänyt ajaa tahallaan hiljaa sellaiset osat radasta missä ei pääse ohi ja toivoa että Max ohitusta yrittäessään kolaroi Hamiltonin kanssa. Taktiikka suoraan Hamiltonin oppikirjasta muutaman vuoden takaa eikä FIA:lla tai tallilla ollut palleja rangaista sitä mitenkään.
Ompas mukavaa kun Vale voitti kisan, saa kuunnella maamme-laulua taas.
En ole lukenut sääntöjä läpi, mutta ehkä siellä sallitaan sellainen ajotaktikointi jonka selvänä tarkoituksena on saada toiset kolaroimaan. Mitäpä siitä rankaisemaan.Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että miksi FIA:n olisi pitänyt Hamiltonia rangaista? Eihän siinä sääntöjä rikottu
Tiedän että Hamilton olisi tullut voittamaan mestaruuden kuitenkin. Lohkaisuni oli lähinnä muistutus Hamiltonin likaisesta menneisyydestä. Mun silmissäni se on kuin dopingista kärähtänyt urheilija joka jatkaa kisailua kilpailukiellon jälkeen.Jos ois ollu viimenen kisa ja tarvinnu siinä sen 21 pistettä enemmän niin sitte ehkä mutta tässä tilanteessa? Ei ny hyvänen aika oisko pitäny manipuloida tiimikaveri kolmessa peräkkäisessä kisassa keskeyttämään? En mä sitä sano että pitäis olla totaalisen nice guy mutta vähän järkee käteen kuitenki.
Eikös se "uus" runko ollut kirjaimellisesti Hamiltonin vanha runko? Ei sillä että siinä mitään salaliittoteorian aineksia olisi mut kuitenkinEikös se uus tai "uus" runko oo ollu Bottakselle hyvä? Jos vaan enskaudelle saadaan yhtä toimiva runko, ni Bottas voi olla mestari 2020.
Eikös se "uus" runko ollut kirjaimellisesti Hamiltonin vanha runko? Ei sillä että siinä mitään salaliittoteorian aineksia olisi mut kuitenkin
En ole lukenut sääntöjä läpi, mutta ehkä siellä sallitaan sellainen ajotaktikointi jonka selvänä tarkoituksena on saada toiset kolaroimaan. Mitäpä siitä rankaisemaan.
Jo tuo olisi erittäin epäurheilijamaista, mutta totuus on sitäkin rumempi. Mersut olivat muita selvästi nopeampia ja Ham ajoi suorat kovaa, joten missään järkevissä ohituspaikoissa kukaan ei olisi päässyt Nicon ohi. Se yritti että joku takaatulija lähtisi änkeämään hitaissa mutkissa isolla riskillä Nicon ohi ja siinä sitten toivottavasti tulisi kolari. Eikös Nicon olisi pitänyt tippua useampiakin sijoja ennenkuin olisi menettänyt mestaruuden? Onneksi muut tajusivat tilanteen ja niillä oli pelisilmää olla tarttumatta Hamiltonin tarjoukseen. Wolffikaan ei kestänyt sitä iljettävää taktikointia vaan sanoi että aja kovempaa, mutta Hamilton ei totellut. Kellään ei ollut todellisia palleja puuttua asiaan koska se olisi ollut tietysti rasismiaEn kyllä muista sellaista tilannetta, missä Hamilton olisi koittanut saada toiset kolaroimaan. Sen sijaan kyllä muistan taktiikan, jossa tarkoituksena oli hidastaa tallikaveria niin paljon, että muut saisivat mahdollisuuden ohittaa hänet.
Minun muistaakseni kyllä Hamiltonille olisi riittänyt että Nico olisi tippunut kolmanneksi.
No Bottashan otettiin sisään Verstappenin takia, ei siinä mitään muuta syytä ollut. Eli ei Hamilton mitään valinnut.Bottas voitti vaikka Hämi oli saanut valita (tietty) taktiikan ensin. Ja kai siksi taisi yrittää puskea Valea uloskin radalta kun niin kismitti.
Mercedeksen päätös vaihtaa Valtteri Bottas Yhdysvaltain F1-kisassa kahden varikkokäynnin taktiikalle oli tiimiltä epävarma veto, joka kuitenkin kääntyi suomalaiskuskin upeaksi voitoksi Lewis Hamiltonin suoritustason heikennyttyä.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti karun taustan kesän raa'asta F1-pelistä: "Se ei ollut mitenkään ideaalia"
Mercedeksen päästrategisti James Vowles selvittää tallin perinteisessä kisaperkauksessa Austinissa tehtyjä ratkaisuita. Bottaksen kahden stopin taktiikka ihmetytti faneja.
– Kisaan lähdettäessä datamme perjantailta osoitti, että yhden ja kahden pysähdyksen ero oli hyvin, hyvin pieni, Vowles kommentoi.
Insinööri näyttää grafiikan, jonka mukaan yhden pysähdyksen taktiikka näytti simulaatioissa muutaman sekunnin nopeammaksi. Lisäksi kaksi pysähdystä luovat aina enemmän riskiä epäonnistumisille kuin yksi.
Mercedes kuitenkin päätti reagoida Red Bullin Max Verstappenille tekemään aikaiseen pysähdykseen kierroksella 13 ja otti nopeasti Bottaksen varikolle. Hamilton sen sijaan jatkoi radalla vielä 24. kierrokselle asti.
– Ensimmäisten stinttien aikana strategistit laskivat, että rengaskuluma oli siirtynyt enemmän kahden pysähdyksen suuntaan, Vowles kertoo osoittaen uutta grafiikkaa, jossa tasapaino taktiikoiden välillä oli muuttunut.
– Itse asiassa (kaksi pysähdystä) oli ohittanut yhden stopin kisan lopun laskelmissa. Valtteri oli tehnyt upeaa työtä ensimmäisellä stintillään ja oli tehnyt vähän eroa Verstappeniin – juuri sen verran, että pystyimme odottamaan yhden kierroksen pitempään Verstappenin pysähdyttyä, Vowles selvittää.
Hamiltonia mietittiin pitkään kahdella pysähdykselle
Tässä kohtaa Mercedes tiesi kahden stopin jo kilpailukykyiseksi taktiikaksi. Näin se annettiin paalupaikkamies Bottakselle Hamiltonin jäädessä radalle.
– Lewisin kohdalla yksi stoppi antoi vielä mahdollisuuden pitää kärkipaikan radalla, mutta se täytyi yrittää pitää kisan loppuun asti, Vowles sanoo.
Oliko Mercedeksellä sitten houkutusta tarjota kahta pysähdystä myös Hamiltonille, joka oli viidennestä ruudusta lähtiessään yhä kiinni maailmanmestaruuden varmistamisessa? Vowlesin mukaan tätä pohdittiin varsin pitkään.
– Siinä vaiheessa, kun sitouduimme Lewisin kanssa yhden stopin taktiikkaan, emme olleet vielä lopullisessa tilanteessa. Jatkoimme renkaiden eliniän tarkkailua ymmärtääksemme, miltä se tulee näyttämään kisan lopussa, Vowles kommentoi.
– Kestävätkö ne (Hamiltonin) kovat renkaat loppuun asti vai pitääkö meidän vaihtaa yhteen pysähdykseen? Eikä se olisi ollut huono vaihtoehto. Meillä olisi ollut todella, todella iso ero renkaiden iässä Verstappeniin nähden, ja ehkä jopa mahdollisuus ohittaa hänet radalla, taktikko kertoo vaihtomahdollisuudesta.
Mercedes varautui ottamaan Hamiltonin vielä kerran sisään hakemaan keskikovat renkaat, mutta lopulta tälle ei nähty tarvetta. Täpärälle kakkossijan puolustus kuitenkin meni, missä auttoi reilusti myös lopun keltaisten lippujen tilanne.
– Kukaan ei voi sanoa varmaksi, olisiko meidät ohitettu, jos niitä keltaisia ei olisi ollut, mutta todellisuudessa se ehdottomasti auttoi meitä, Vowles myöntää.
Jep ja Hamiltoninkin kohdalla mietittiin pitäisikö ottaa kuitenkin kahdesti sisäänNo Bottashan otettiin sisään Verstappenin takia, ei siinä mitään muuta syytä ollut. Eli ei Hamilton mitään valinnut.
Miten se Bottasta auttaa että ohituksen jälkeen on keltaiset? Mersu tosin arvuutteli että ilman lopun keltaisia Hamilton olisi saattanut tippua kolmanneksiEikös Bottaksella käynyt myös aika hyvä tuuri, kun aika pian Hamiltonin ohituksen jälkeen oli keltaiset liput juuri siinä parhaassa ohituskohdassa.
Kävi tuuri että pääsi ohi niin aikaisessa vaiheessa.Miten se Bottasta auttaa että ohituksen jälkeen on keltaiset? Mersu tosin arvuutteli että ilman lopun keltaisia Hamilton olisi saattanut tippua kolmanneksi
Miten se Bottasta auttaa että ohituksen jälkeen on keltaiset? Mersu tosin arvuutteli että ilman lopun keltaisia Hamilton olisi saattanut tippua kolmanneksi