F1 2019 - Yhdysvaltain GP

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 094
Jes. Mikään ei vie enää voittoa kuin Häkkisen 2001 Barcelona kaltainen tuuri.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Valtterilla oli väärä taktiikka lopussa. Sen olisi pitänyt ajaa tahallaan hiljaa sellaiset osat radasta missä ei pääse ohi ja toivoa että Max ohitusta yrittäessään kolaroi Hamiltonin kanssa. Taktiikka suoraan Hamiltonin oppikirjasta muutaman vuoden takaa eikä FIA:lla tai tallilla ollut palleja rangaista sitä mitenkään.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Valtterilla oli väärä taktiikka lopussa. Sen olisi pitänyt ajaa tahallaan hiljaa sellaiset osat radasta missä ei pääse ohi ja toivoa että Max ohitusta yrittäessään kolaroi Hamiltonin kanssa. Taktiikka suoraan Hamiltonin oppikirjasta muutaman vuoden takaa eikä FIA:lla tai tallilla ollut palleja rangaista sitä mitenkään.
Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että miksi FIA:n olisi pitänyt Hamiltonia rangaista? Eihän siinä sääntöjä rikottu. Ja pitäiskö samalla perusteella Leclerciä rangaista tämän vuoden singaporen kisasta, kun ajoi tahallaan hitaasti ja piti porukan kasassa?

Ja jos tallin puolelta on jotain rankkua tullut, niin harvemminpa niistä julkisuuteen huudellaan. Vai meinaatko että olisi pitänyt hyllyttää seuraavan kauden avauskisasta?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Valtterilla oli väärä taktiikka lopussa. Sen olisi pitänyt ajaa tahallaan hiljaa sellaiset osat radasta missä ei pääse ohi ja toivoa että Max ohitusta yrittäessään kolaroi Hamiltonin kanssa. Taktiikka suoraan Hamiltonin oppikirjasta muutaman vuoden takaa eikä FIA:lla tai tallilla ollut palleja rangaista sitä mitenkään.
Jos ois ollu viimenen kisa ja tarvinnu siinä sen 21 pistettä enemmän niin sitte ehkä mutta tässä tilanteessa? Ei ny hyvänen aika oisko pitäny manipuloida tiimikaveri kolmessa peräkkäisessä kisassa keskeyttämään? En mä sitä sano että pitäis olla totaalisen nice guy mutta vähän järkee käteen kuitenki.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että miksi FIA:n olisi pitänyt Hamiltonia rangaista? Eihän siinä sääntöjä rikottu
En ole lukenut sääntöjä läpi, mutta ehkä siellä sallitaan sellainen ajotaktikointi jonka selvänä tarkoituksena on saada toiset kolaroimaan. Mitäpä siitä rankaisemaan.
Jos ois ollu viimenen kisa ja tarvinnu siinä sen 21 pistettä enemmän niin sitte ehkä mutta tässä tilanteessa? Ei ny hyvänen aika oisko pitäny manipuloida tiimikaveri kolmessa peräkkäisessä kisassa keskeyttämään? En mä sitä sano että pitäis olla totaalisen nice guy mutta vähän järkee käteen kuitenki.
Tiedän että Hamilton olisi tullut voittamaan mestaruuden kuitenkin. Lohkaisuni oli lähinnä muistutus Hamiltonin likaisesta menneisyydestä. Mun silmissäni se on kuin dopingista kärähtänyt urheilija joka jatkaa kisailua kilpailukiellon jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Hieno kausi kyllä Valella, mestaruus käytännössä hävittiin muutamassa peräkkäisessä kisassa, Saksa (keskeytys) ja Unkari (8).

Loput kisat vielä kun voitetaan, niin antaa hyvän potkun sitten ensi kaudelle !
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Eikös se uus tai "uus" runko oo ollu Bottakselle hyvä? Jos vaan enskaudelle saadaan yhtä toimiva runko, ni Bottas voi olla mestari 2020.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Eikös se uus tai "uus" runko oo ollu Bottakselle hyvä? Jos vaan enskaudelle saadaan yhtä toimiva runko, ni Bottas voi olla mestari 2020.
Eikös se "uus" runko ollut kirjaimellisesti Hamiltonin vanha runko? Ei sillä että siinä mitään salaliittoteorian aineksia olisi mut kuitenkin
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Eikös se "uus" runko ollut kirjaimellisesti Hamiltonin vanha runko? Ei sillä että siinä mitään salaliittoteorian aineksia olisi mut kuitenkin
No niin muistelin. Toivottavasti se enskauden runko on kanssa yhtä sopiva Bottaksen ajotyyliin ku tää tämänhetkinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Hieno voitto kyllä Valtterilta, varmasti tuntui vielä normaalia paremmalta kun piti radalla ohittaen ottaa se voitto Hamiltonista jonkun varikko-ohituksen sijaan. Toivottavasti saisi vielä lopuista kahdesta kisasta vähintään yhden voiton lisää. :tup:

En ole lukenut sääntöjä läpi, mutta ehkä siellä sallitaan sellainen ajotaktikointi jonka selvänä tarkoituksena on saada toiset kolaroimaan. Mitäpä siitä rankaisemaan.
En kyllä muista sellaista tilannetta, missä Hamilton olisi koittanut saada toiset kolaroimaan. Sen sijaan kyllä muistan taktiikan, jossa tarkoituksena oli hidastaa tallikaveria niin paljon, että muut saisivat mahdollisuuden ohittaa hänet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
En kyllä muista sellaista tilannetta, missä Hamilton olisi koittanut saada toiset kolaroimaan. Sen sijaan kyllä muistan taktiikan, jossa tarkoituksena oli hidastaa tallikaveria niin paljon, että muut saisivat mahdollisuuden ohittaa hänet.
Jo tuo olisi erittäin epäurheilijamaista, mutta totuus on sitäkin rumempi. Mersut olivat muita selvästi nopeampia ja Ham ajoi suorat kovaa, joten missään järkevissä ohituspaikoissa kukaan ei olisi päässyt Nicon ohi. Se yritti että joku takaatulija lähtisi änkeämään hitaissa mutkissa isolla riskillä Nicon ohi ja siinä sitten toivottavasti tulisi kolari. Eikös Nicon olisi pitänyt tippua useampiakin sijoja ennenkuin olisi menettänyt mestaruuden? Onneksi muut tajusivat tilanteen ja niillä oli pelisilmää olla tarttumatta Hamiltonin tarjoukseen. Wolffikaan ei kestänyt sitä iljettävää taktikointia vaan sanoi että aja kovempaa, mutta Hamilton ei totellut. Kellään ei ollut todellisia palleja puuttua asiaan koska se olisi ollut tietysti rasismia :facepalm:
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Minun muistaakseni kyllä Hamiltonille olisi riittänyt että Nico olisi tippunut kolmanneksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Minun muistaakseni kyllä Hamiltonille olisi riittänyt että Nico olisi tippunut kolmanneksi.
Jos kyseessä on tämä vuoden 2016 viimeinen kisa Abu Dhabissa niin Nicolle olisi vielä riittänyt kolmas tila. Mutta siinä heti Vettelin perässä tuli Verstappen neljäntenä ja siitäkin vähän matkan päässä taisi olla Ricciardo. Tuolloin kun Max oli vielä sellainen arvaamaton suhari niin hän olisi voinut yrittää jotain epätoivoista syöksyä jos Nico olisi tippunut kolmanneksi viimeisten kierrosten aikana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Hienoa että Bottas voitti, Hamiltonin mestaruudesta ei jaksa innostua. Toki onhan se hieno saavutus, mutta jos rallissa tilanne muuttui, niin saman voisi kyllä tehdä formuloissakin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Täytyy tunnustaa, että en uskonut Bottaksen voittoon, koska on nähty, että hänellä on ollut kisoissa vaikeuksia päästä hitaammista huippukuskeista ohi pitkän takaa-ajon päätteeksi. Tällä radalla oli onneksi pitkiä suoria, joissa DRS:stä oli oikeasti hyötyä.

Kaiken kaikkiaan kyllä mielenkiintoinen kisa erilaisten strategioiden takia.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 334
Bottas voitti vaikka Hämi oli saanut valita (tietty) taktiikan ensin. Ja kai siksi taisi yrittää puskea Valea uloskin radalta kun niin kismitti.

Mercedeksen päätös vaihtaa Valtteri Bottas Yhdysvaltain F1-kisassa kahden varikkokäynnin taktiikalle oli tiimiltä epävarma veto, joka kuitenkin kääntyi suomalaiskuskin upeaksi voitoksi Lewis Hamiltonin suoritustason heikennyttyä.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti karun taustan kesän raa'asta F1-pelistä: "Se ei ollut mitenkään ideaalia"

Mercedeksen päästrategisti James Vowles selvittää tallin perinteisessä kisaperkauksessa Austinissa tehtyjä ratkaisuita. Bottaksen kahden stopin taktiikka ihmetytti faneja.

– Kisaan lähdettäessä datamme perjantailta osoitti, että yhden ja kahden pysähdyksen ero oli hyvin, hyvin pieni, Vowles kommentoi.

Insinööri näyttää grafiikan, jonka mukaan yhden pysähdyksen taktiikka näytti simulaatioissa muutaman sekunnin nopeammaksi. Lisäksi kaksi pysähdystä luovat aina enemmän riskiä epäonnistumisille kuin yksi.

Mercedes kuitenkin päätti reagoida Red Bullin Max Verstappenille tekemään aikaiseen pysähdykseen kierroksella 13 ja otti nopeasti Bottaksen varikolle. Hamilton sen sijaan jatkoi radalla vielä 24. kierrokselle asti.

– Ensimmäisten stinttien aikana strategistit laskivat, että rengaskuluma oli siirtynyt enemmän kahden pysähdyksen suuntaan, Vowles kertoo osoittaen uutta grafiikkaa, jossa tasapaino taktiikoiden välillä oli muuttunut.

– Itse asiassa (kaksi pysähdystä) oli ohittanut yhden stopin kisan lopun laskelmissa. Valtteri oli tehnyt upeaa työtä ensimmäisellä stintillään ja oli tehnyt vähän eroa Verstappeniin – juuri sen verran, että pystyimme odottamaan yhden kierroksen pitempään Verstappenin pysähdyttyä, Vowles selvittää.
Hamiltonia mietittiin pitkään kahdella pysähdykselle

Tässä kohtaa Mercedes tiesi kahden stopin jo kilpailukykyiseksi taktiikaksi. Näin se annettiin paalupaikkamies Bottakselle Hamiltonin jäädessä radalle.

– Lewisin kohdalla yksi stoppi antoi vielä mahdollisuuden pitää kärkipaikan radalla, mutta se täytyi yrittää pitää kisan loppuun asti, Vowles sanoo.

Oliko Mercedeksellä sitten houkutusta tarjota kahta pysähdystä myös Hamiltonille, joka oli viidennestä ruudusta lähtiessään yhä kiinni maailmanmestaruuden varmistamisessa? Vowlesin mukaan tätä pohdittiin varsin pitkään.

– Siinä vaiheessa, kun sitouduimme Lewisin kanssa yhden stopin taktiikkaan, emme olleet vielä lopullisessa tilanteessa. Jatkoimme renkaiden eliniän tarkkailua ymmärtääksemme, miltä se tulee näyttämään kisan lopussa, Vowles kommentoi.

– Kestävätkö ne (Hamiltonin) kovat renkaat loppuun asti vai pitääkö meidän vaihtaa yhteen pysähdykseen? Eikä se olisi ollut huono vaihtoehto. Meillä olisi ollut todella, todella iso ero renkaiden iässä Verstappeniin nähden, ja ehkä jopa mahdollisuus ohittaa hänet radalla, taktikko kertoo vaihtomahdollisuudesta.

Mercedes varautui ottamaan Hamiltonin vielä kerran sisään hakemaan keskikovat renkaat, mutta lopulta tälle ei nähty tarvetta. Täpärälle kakkossijan puolustus kuitenkin meni, missä auttoi reilusti myös lopun keltaisten lippujen tilanne.

– Kukaan ei voi sanoa varmaksi, olisiko meidät ohitettu, jos niitä keltaisia ei olisi ollut, mutta todellisuudessa se ehdottomasti auttoi meitä, Vowles myöntää.

upload_2019-11-6_9-57-53.gif
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Bottas voitti vaikka Hämi oli saanut valita (tietty) taktiikan ensin. Ja kai siksi taisi yrittää puskea Valea uloskin radalta kun niin kismitti.

Mercedeksen päätös vaihtaa Valtteri Bottas Yhdysvaltain F1-kisassa kahden varikkokäynnin taktiikalle oli tiimiltä epävarma veto, joka kuitenkin kääntyi suomalaiskuskin upeaksi voitoksi Lewis Hamiltonin suoritustason heikennyttyä.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti karun taustan kesän raa'asta F1-pelistä: "Se ei ollut mitenkään ideaalia"

Mercedeksen päästrategisti James Vowles selvittää tallin perinteisessä kisaperkauksessa Austinissa tehtyjä ratkaisuita. Bottaksen kahden stopin taktiikka ihmetytti faneja.

– Kisaan lähdettäessä datamme perjantailta osoitti, että yhden ja kahden pysähdyksen ero oli hyvin, hyvin pieni, Vowles kommentoi.

Insinööri näyttää grafiikan, jonka mukaan yhden pysähdyksen taktiikka näytti simulaatioissa muutaman sekunnin nopeammaksi. Lisäksi kaksi pysähdystä luovat aina enemmän riskiä epäonnistumisille kuin yksi.

Mercedes kuitenkin päätti reagoida Red Bullin Max Verstappenille tekemään aikaiseen pysähdykseen kierroksella 13 ja otti nopeasti Bottaksen varikolle. Hamilton sen sijaan jatkoi radalla vielä 24. kierrokselle asti.

– Ensimmäisten stinttien aikana strategistit laskivat, että rengaskuluma oli siirtynyt enemmän kahden pysähdyksen suuntaan, Vowles kertoo osoittaen uutta grafiikkaa, jossa tasapaino taktiikoiden välillä oli muuttunut.

– Itse asiassa (kaksi pysähdystä) oli ohittanut yhden stopin kisan lopun laskelmissa. Valtteri oli tehnyt upeaa työtä ensimmäisellä stintillään ja oli tehnyt vähän eroa Verstappeniin – juuri sen verran, että pystyimme odottamaan yhden kierroksen pitempään Verstappenin pysähdyttyä, Vowles selvittää.
Hamiltonia mietittiin pitkään kahdella pysähdykselle

Tässä kohtaa Mercedes tiesi kahden stopin jo kilpailukykyiseksi taktiikaksi. Näin se annettiin paalupaikkamies Bottakselle Hamiltonin jäädessä radalle.

– Lewisin kohdalla yksi stoppi antoi vielä mahdollisuuden pitää kärkipaikan radalla, mutta se täytyi yrittää pitää kisan loppuun asti, Vowles sanoo.

Oliko Mercedeksellä sitten houkutusta tarjota kahta pysähdystä myös Hamiltonille, joka oli viidennestä ruudusta lähtiessään yhä kiinni maailmanmestaruuden varmistamisessa? Vowlesin mukaan tätä pohdittiin varsin pitkään.

– Siinä vaiheessa, kun sitouduimme Lewisin kanssa yhden stopin taktiikkaan, emme olleet vielä lopullisessa tilanteessa. Jatkoimme renkaiden eliniän tarkkailua ymmärtääksemme, miltä se tulee näyttämään kisan lopussa, Vowles kommentoi.

– Kestävätkö ne (Hamiltonin) kovat renkaat loppuun asti vai pitääkö meidän vaihtaa yhteen pysähdykseen? Eikä se olisi ollut huono vaihtoehto. Meillä olisi ollut todella, todella iso ero renkaiden iässä Verstappeniin nähden, ja ehkä jopa mahdollisuus ohittaa hänet radalla, taktikko kertoo vaihtomahdollisuudesta.

Mercedes varautui ottamaan Hamiltonin vielä kerran sisään hakemaan keskikovat renkaat, mutta lopulta tälle ei nähty tarvetta. Täpärälle kakkossijan puolustus kuitenkin meni, missä auttoi reilusti myös lopun keltaisten lippujen tilanne.

– Kukaan ei voi sanoa varmaksi, olisiko meidät ohitettu, jos niitä keltaisia ei olisi ollut, mutta todellisuudessa se ehdottomasti auttoi meitä, Vowles myöntää.

No Bottashan otettiin sisään Verstappenin takia, ei siinä mitään muuta syytä ollut. Eli ei Hamilton mitään valinnut.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
No Bottashan otettiin sisään Verstappenin takia, ei siinä mitään muuta syytä ollut. Eli ei Hamilton mitään valinnut.
Jep ja Hamiltoninkin kohdalla mietittiin pitäisikö ottaa kuitenkin kahdesti sisään
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Eikös Bottaksella käynyt myös aika hyvä tuuri, kun aika pian Hamiltonin ohituksen jälkeen oli keltaiset liput juuri siinä parhaassa ohituskohdassa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Eikös Bottaksella käynyt myös aika hyvä tuuri, kun aika pian Hamiltonin ohituksen jälkeen oli keltaiset liput juuri siinä parhaassa ohituskohdassa.
Miten se Bottasta auttaa että ohituksen jälkeen on keltaiset? Mersu tosin arvuutteli että ilman lopun keltaisia Hamilton olisi saattanut tippua kolmanneksi
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Miten se Bottasta auttaa että ohituksen jälkeen on keltaiset? Mersu tosin arvuutteli että ilman lopun keltaisia Hamilton olisi saattanut tippua kolmanneksi
Tarkoitettiin varmaankin, että kävi tuuri, että pääsi ohi ennenkuin ne keltaiset tuli.

edit: Ei se toisaalla tuuria ole. Ohi mennään ku mennään. Hamiltonilla tossa tosiaan saattoi pieni munkki käydä kuite.. vaikutti tosin, että Verstappen veteli paikan paljon lujempaa kuin Hamilton (tuli tosi lähelle)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom