Tässä kisassa mielestäni näkyi hyvin paljon parjattujen DRS:n ja Pirellin renkaiden hyvät puolet. Ilman niitä, en usko että Hamiltonilla olisi ollut mahdollisuutta haasta Verstappenia. Unkarissa on pidetty aiemmin paljonkin nopeampia kuljettajia takana pitkiä aikoja, kun ohituspaikkoja ei vain ole. Tämän kaltaisilla radoill DRS:n käytöstä on iso etu, kun se lisää kisan viihdearvoa. Lisäksi Pirellin renkaiden ominaisuus, että kun ne kuluvat tietyn pisteen yli, pito vähenee merkittävästä oli tärkeä kisan kannalta. Jos nopeusero ei olisi ollut kisan lopussa noin suuri, ohitusta tuskin olisi nähty.
Monessa yhteydessä tunnutaan kehuttavan Mersun taktiikka kuinka se oli avain voittoon. Mielestäni tämä on väärä tulkinta. Hamiltonin voiton mahdollisti hänen raaka nopeus ja renkaita säästävä ajotyyli. Uskon, että Hamilton olisi ollut nopeampi alkuperäisellä yhden pysähdyksen taktiikalla ja olisi voittanut silläkin, koska hän käytti renkaita vähemmän ja olisi ollut kovillakin lopussa todennäköisesti paljon Maxia nopeampi.
En näe, että Red Bull olisi voinut voittaa millään taktiikalla. Jos he olisivat menneet Hamiltonin perässä vaihtaan pehmeät, Lewis olisi tullut undercutilla ohi, ja jos he olisivat vaihtaneet pehmeät ensin, eivät he olisi ikinä saaneet kovilla maalin asti ajanutta Hämistä kiinni. Hän yksinkertaisesti oli kaikilla renkailla nopeampi Unkarissa ja kaiken lisäksi sai ne kestämään pidempään.
Verstappen oli ensimäistä kertaa asemassa, jossa hän johtaa kisaa alusta saakka ja voi määrätä tahdin. Oletin, koska Red Bull on aiemmin ollut aina vahvempi kisassa, että hän yksinkertaisesti Vettel-tyyliin katoa maisemaan ja hallitsee kisa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Max vaikutti radion perusteella aika hermostuneelta eikä saanut säästettyä renkaita yhtä hyvin kuin aiemmissa kisoissa. Yleensä Red Bull on pystynyt erityisesti pehmeillä ajamaan pidempään kuin muut, mutta Unkarissa se ei jostain syystä onnistunut. Eikö Max osannut säädellä nopeuttaan sopivasti uudessa asemassa vai oliko säädöt pielessä?
Lisäksi Leclercin heiluminen avauskierroksella oli ihan sääntöjen rajamailla. Bottaksen kisa meni pilalle siinä ja ihmettelin, miksi se ei mennyt edes tuomariston harkintaan. Tässä taitaakin olla yksi Valtterin heikkouksissa. Frank Williamsilla oli tapana sanoa, että F1 on politiikka aina heti kun ruutulippu laskee. Itse väitän että F1 on politiikkaa myös kisan aikana. Bottaksen olisi tullut tehdä niin kuin Verstappen, Vettel, Hamilton, Alonso ja kaikki muut huiput tekee: itkeä radioon muiden ajosta. Tuomareita tulee painostaa itsellä myönteisiin päätöksiin, muuten joutuu tämmöisten temppujen kohteeksi. Karuahan se on, mutta historia on osoittanut että tuomaristo taipuu yleisen mielipiteen edessä ja tekee puolueellisia päätöksiä. Siihen pitää iskeä jos mielii olla mestaruuskamppailussa. Bottaksen kisaa se ei olisi pelastanut, mutta se olisi todennäköisesti vaikuttanut tuleviin kisoihin ja vienyt Ferrarilta pisteitä.
Se ettei Bottas päässy tuoreemmilla pehmeillä Kimistä ohi oli kyllä pitkä miinus. Ei näytä hyvältä.