F1 2019 - Unkarin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Voi toki olla että RB:n outo vitkuttelu johtuu Bottaksen tilanteesta ja jos jatkoa mersulla ei tule niin ehkä hänelle sitten olisi ensi kaudella tarjolla paikka Maxin tallikaverina.

Niin, onhan Bottas varmaan vähintäänkin samalla tasolla mitä Kvyat? Molemmat nopeita parhaimmillaan. Aikaisemmin Bottas oli varmempi tuomaan kulkineen maaliin. Ehkä ainakin vuoden soppari voisi olla sopiva, jonka aikana nuo RB-akatemian nuorukaiset voisivat kasvaa ja tuloksista riippuen ehkä sitten nousta Maxin aisapariksi. Albon omasta mielestäni valmiimpi.

Lisäksi näyttää, että RB on nostamassa tasoaan, joten ei olisi Bottaksenkaan kannalta varmaan samanmoinen pudotus mitä Kimillä oli Ferrarilta Alfalle...
 
Totta kyllä tuolta kantilta ajateltuna, samaa mieltä toki... Mutta nythän ratissa pitäisi olla Bottas 2.0 ;)
 
Nyky McLaren ehkä koko gridin vähiten konservatiivisin talli. Somekanavat tuuttaa jatkuvasti kuskien välistä hassuttelua ulos.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Russelin lähtö oli kyllä aika kova varsinkin tolla autolla. :lol:
 
Tässä kisassa mielestäni näkyi hyvin paljon parjattujen DRS:n ja Pirellin renkaiden hyvät puolet. Ilman niitä, en usko että Hamiltonilla olisi ollut mahdollisuutta haasta Verstappenia. Unkarissa on pidetty aiemmin paljonkin nopeampia kuljettajia takana pitkiä aikoja, kun ohituspaikkoja ei vain ole. Tämän kaltaisilla radoill DRS:n käytöstä on iso etu, kun se lisää kisan viihdearvoa. Lisäksi Pirellin renkaiden ominaisuus, että kun ne kuluvat tietyn pisteen yli, pito vähenee merkittävästä oli tärkeä kisan kannalta. Jos nopeusero ei olisi ollut kisan lopussa noin suuri, ohitusta tuskin olisi nähty.

Monessa yhteydessä tunnutaan kehuttavan Mersun taktiikka kuinka se oli avain voittoon. Mielestäni tämä on väärä tulkinta. Hamiltonin voiton mahdollisti hänen raaka nopeus ja renkaita säästävä ajotyyli. Uskon, että Hamilton olisi ollut nopeampi alkuperäisellä yhden pysähdyksen taktiikalla ja olisi voittanut silläkin, koska hän käytti renkaita vähemmän ja olisi ollut kovillakin lopussa todennäköisesti paljon Maxia nopeampi.

En näe, että Red Bull olisi voinut voittaa millään taktiikalla. Jos he olisivat menneet Hamiltonin perässä vaihtaan pehmeät, Lewis olisi tullut undercutilla ohi, ja jos he olisivat vaihtaneet pehmeät ensin, eivät he olisi ikinä saaneet kovilla maalin asti ajanutta Hämistä kiinni. Hän yksinkertaisesti oli kaikilla renkailla nopeampi Unkarissa ja kaiken lisäksi sai ne kestämään pidempään.

Verstappen oli ensimäistä kertaa asemassa, jossa hän johtaa kisaa alusta saakka ja voi määrätä tahdin. Oletin, koska Red Bull on aiemmin ollut aina vahvempi kisassa, että hän yksinkertaisesti Vettel-tyyliin katoa maisemaan ja hallitsee kisa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Max vaikutti radion perusteella aika hermostuneelta eikä saanut säästettyä renkaita yhtä hyvin kuin aiemmissa kisoissa. Yleensä Red Bull on pystynyt erityisesti pehmeillä ajamaan pidempään kuin muut, mutta Unkarissa se ei jostain syystä onnistunut. Eikö Max osannut säädellä nopeuttaan sopivasti uudessa asemassa vai oliko säädöt pielessä?

Lisäksi Leclercin heiluminen avauskierroksella oli ihan sääntöjen rajamailla. Bottaksen kisa meni pilalle siinä ja ihmettelin, miksi se ei mennyt edes tuomariston harkintaan. Tässä taitaakin olla yksi Valtterin heikkouksissa. Frank Williamsilla oli tapana sanoa, että F1 on politiikka aina heti kun ruutulippu laskee. Itse väitän että F1 on politiikkaa myös kisan aikana. Bottaksen olisi tullut tehdä niin kuin Verstappen, Vettel, Hamilton, Alonso ja kaikki muut huiput tekee: itkeä radioon muiden ajosta. Tuomareita tulee painostaa itsellä myönteisiin päätöksiin, muuten joutuu tämmöisten temppujen kohteeksi. Karuahan se on, mutta historia on osoittanut että tuomaristo taipuu yleisen mielipiteen edessä ja tekee puolueellisia päätöksiä. Siihen pitää iskeä jos mielii olla mestaruuskamppailussa. Bottaksen kisaa se ei olisi pelastanut, mutta se olisi todennäköisesti vaikuttanut tuleviin kisoihin ja vienyt Ferrarilta pisteitä.

Se ettei Bottas päässy tuoreemmilla pehmeillä Kimistä ohi oli kyllä pitkä miinus. Ei näytä hyvältä.
 
Tässä kisassa mielestäni näkyi hyvin paljon parjattujen DRS:n ja Pirellin renkaiden hyvät puolet. Ilman niitä, en usko että Hamiltonilla olisi ollut mahdollisuutta haasta Verstappenia. Unkarissa on pidetty aiemmin paljonkin nopeampia kuljettajia takana pitkiä aikoja, kun ohituspaikkoja ei vain ole. Tämän kaltaisilla radoill DRS:n käytöstä on iso etu, kun se lisää kisan viihdearvoa. Lisäksi Pirellin renkaiden ominaisuus, että kun ne kuluvat tietyn pisteen yli, pito vähenee merkittävästä oli tärkeä kisan kannalta. Jos nopeusero ei olisi ollut kisan lopussa noin suuri, ohitusta tuskin olisi nähty.

Monessa yhteydessä tunnutaan kehuttavan Mersun taktiikka kuinka se oli avain voittoon. Mielestäni tämä on väärä tulkinta. Hamiltonin voiton mahdollisti hänen raaka nopeus ja renkaita säästävä ajotyyli. Uskon, että Hamilton olisi ollut nopeampi alkuperäisellä yhden pysähdyksen taktiikalla ja olisi voittanut silläkin, koska hän käytti renkaita vähemmän ja olisi ollut kovillakin lopussa todennäköisesti paljon Maxia nopeampi.

En näe, että Red Bull olisi voinut voittaa millään taktiikalla. Jos he olisivat menneet Hamiltonin perässä vaihtaan pehmeät, Lewis olisi tullut undercutilla ohi, ja jos he olisivat vaihtaneet pehmeät ensin, eivät he olisi ikinä saaneet kovilla maalin asti ajanutta Hämistä kiinni. Hän yksinkertaisesti oli kaikilla renkailla nopeampi Unkarissa ja kaiken lisäksi sai ne kestämään pidempään.

Verstappen oli ensimäistä kertaa asemassa, jossa hän johtaa kisaa alusta saakka ja voi määrätä tahdin. Oletin, koska Red Bull on aiemmin ollut aina vahvempi kisassa, että hän yksinkertaisesti Vettel-tyyliin katoa maisemaan ja hallitsee kisa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Max vaikutti radion perusteella aika hermostuneelta eikä saanut säästettyä renkaita yhtä hyvin kuin aiemmissa kisoissa. Yleensä Red Bull on pystynyt erityisesti pehmeillä ajamaan pidempään kuin muut, mutta Unkarissa se ei jostain syystä onnistunut. Eikö Max osannut säädellä nopeuttaan sopivasti uudessa asemassa vai oliko säädöt pielessä?

Lisäksi Leclercin heiluminen avauskierroksella oli ihan sääntöjen rajamailla. Bottaksen kisa meni pilalle siinä ja ihmettelin, miksi se ei mennyt edes tuomariston harkintaan. Tässä taitaakin olla yksi Valtterin heikkouksissa. Frank Williamsilla oli tapana sanoa, että F1 on politiikka aina heti kun ruutulippu laskee. Itse väitän että F1 on politiikkaa myös kisan aikana. Bottaksen olisi tullut tehdä niin kuin Verstappen, Vettel, Hamilton, Alonso ja kaikki muut huiput tekee: itkeä radioon muiden ajosta. Tuomareita tulee painostaa itsellä myönteisiin päätöksiin, muuten joutuu tämmöisten temppujen kohteeksi. Karuahan se on, mutta historia on osoittanut että tuomaristo taipuu yleisen mielipiteen edessä ja tekee puolueellisia päätöksiä. Siihen pitää iskeä jos mielii olla mestaruuskamppailussa. Bottaksen kisaa se ei olisi pelastanut, mutta se olisi todennäköisesti vaikuttanut tuleviin kisoihin ja vienyt Ferrarilta pisteitä.

Se ettei Bottas päässy tuoreemmilla pehmeillä Kimistä ohi oli kyllä pitkä miinus. Ei näytä hyvältä.

DRS:llä ei ollut mitään merkitystä Hamiltonin ohitukseen. Syynä oli renkaat, erittäin kuluneet kovat vs tuoreet mediumit. Kimi ajoi puoli kisaa McLarenin kontissa eikä Valtterikaan päässyt ohi DRS:llä kun renkaat oli about samat.

Tällä hetkellä DRS on kohtuullisen hyödytön kapistus.

Tuomaristo on yksi iso vitsi. En vaan käsittä miten tuollainen joka kisaan vaihtuva tee kerho voi olla olemassa. Amatöörit vetelee hatusta tuomioita.

FIA voisi kouluttaa 7-8 virallista tuomaria jotka hoitavat kaikki kisat.
 
Kyllähän se Leclerc jonkun sivuliikkeen siinä tekee.


Tästäkin näkee:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Yrittää sulkea sisälinjaa mutta ajaa vain päin Bottaksen etusiipeä.
 
Olisi RB:n kannattanut peilata Hamiltonin taktiikkaa. Ei mitään hävittävää ainakaan ollut. Max sitä tietty jo kisan aikana sanoi.
 
Kyllähän se Leclerc jonkun sivuliikkeen siinä tekee.


Tästäkin näkee:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Yrittää sulkea sisälinjaa mutta ajaa vain päin Bottaksen etusiipeä.


Bottas liikkuu myös oikealle , näkyy hyvin ylhäältä kuvatusta
 
DRS:llä ei ollut mitään merkitystä Hamiltonin ohitukseen. Syynä oli renkaat, erittäin kuluneet kovat vs tuoreet mediumit. Kimi ajoi puoli kisaa McLarenin kontissa eikä Valtterikaan päässyt ohi DRS:llä kun renkaat oli about samat.

Tällä hetkellä DRS on kohtuullisen hyödytön kapistus.

Tästä olen kyllä eri mieltä. En osaa tarkalleen sanoa paljonko DRS:n antama etu Unkarin pääsuoralla on, mutta vähintään 10 metriä perstuntumalla lähetyksestä. Ilman sitä Hamilton ei olis noussu pääsuoralla rinnalle ennen jarrutusta vaikka merkittävästi parempi pito olikin viimeisestä mutkasta ulos ja olisi joutunut syvyyspommittamaan jarrutuksessa sormet ristissä. Väitän että ilman DRS:ää Hamilton ei olisi tullut ohi ilman Verstappenin virhettä.

Ja tuo sun jälkimmäinen lausehan puhuu suoraan DRS:n puolesta. Ohitus on mahdollinen vain kun on merkittävä nopeusero ja DRS. Pelkästään toinen niin ohi ei tulla ja tietysti sehän on makukysymys onko se hvyä vai huono asia.
 
Hamilton olisi päässyt varmaan tuossa kierroksella 38-39 ohi Verstappenista ellei Verstappen olisi saanut DRS apua edellä menevästä hitaasta.

Nyt molemmilla oli DRS auki ja Hamis vaivoin pääsi rinnalle, ehkä hieman edelle. DRS:n kanssa olisi aika suurella todennäköisyydellä mennyt ohi jo heti. Mutta nythän taistelu jatkui 4 mutkaan asti, jossa Hamilton ajautui ulos kun niin vähän tilaa.

Sinänsä tuo DRS on kyllä huono homma, koska vähentää pidempiä taisteluita. Mutta ehkä tarpeellinen siihen asti kunnes takana voi ajaa ilman suurta penaltia aeroon.
 
Sinänsä tuo DRS on kyllä huono homma, koska vähentää pidempiä taisteluita. Mutta ehkä tarpeellinen siihen asti kunnes takana voi ajaa ilman suurta penaltia aeroon.
Tuo kyllä pitää paikkaansa, että DRS vähentää pitkiä kamppailuja. Tämä on mielipidekysymys, mutta mun mielestä, jos nopeaseroa on kaks sekkaa per kierros ja vielä parempi suoranopeus, ohituksen pitäis onnistua suht vaivatta. Koska jos se ei onnistu, sehän tarkottaa, että ohituksista on turha haaveilla ilman toisen mokaa ellei oli merkittävää rengasetua tai täysin erilaisia säätöjä (huomattavasti suurempi suoranopeus). Tässä kisassa nähtiin, että DRS ei poista taistelujen merkitystä, kun noin puolen sekan tai isommallakin edulla ei yksinkertaisesti tultu ohi (Bottas, Ricciardo, Gasly jne)

Alkaa mennä offtopikiksi mutta radoilla joissa on hyvät ohitusmahdollisuudet kuten esim Spa DRS on turha ja poistaa jännitystä.
 
Tästä olen kyllä eri mieltä. En osaa tarkalleen sanoa paljonko DRS:n antama etu Unkarin pääsuoralla on, mutta vähintään 10 metriä perstuntumalla lähetyksestä. Ilman sitä Hamilton ei olis noussu pääsuoralla rinnalle ennen jarrutusta vaikka merkittävästi parempi pito olikin viimeisestä mutkasta ulos ja olisi joutunut syvyyspommittamaan jarrutuksessa sormet ristissä. Väitän että ilman DRS:ää Hamilton ei olisi tullut ohi ilman Verstappenin virhettä.

Ja tuo sun jälkimmäinen lausehan puhuu suoraan DRS:n puolesta. Ohitus on mahdollinen vain kun on merkittävä nopeusero ja DRS. Pelkästään toinen niin ohi ei tulla ja tietysti sehän on makukysymys onko se hvyä vai huono asia.
Monet lähteet totesi viikonloppuna että Unkarissa ohittaminen vaatii n. sekunti per kierros nopeamman auton. Pääsuoran ongelma on viimeinen mutka jossa ei pysty seuraamaan edellä menijää tarpeeksi lähellä. DRS etu ei pysty tätä eroa kirimään ja varsinkin kun ohitettava tyhjentää suoralle patterinsa. Paitsi jos on paljon paremmat renkaat...

Huomioithan että 10m on eri nopeuksissa ajallisesti eri.
 
Tuossa on kuvaa. Näyttäis kyllä että Valtteri ohjaa oikealle myös ja on selkeästi osasyyllinen kontaktiin. Vettelin kamerasta tätä ei huomaa, mutta tuosta kopterikuvasta kyllä.

'Chopper footage shows Valtteri Bottas hit Charles Leclerc' | PlanetF1

Valtterin oli pakko kääntää oikealle koska siinä on oikealle kaartuva mutka ;) Olisi mennyt muuten nurmikolle.

Lisäksi seuraava mutka on vasemmalle niin ajolinja on oikeassa reunassa.

On aika luonnollista että kuski hakeutuu sinne oikealla ja niin olisi Leclercinkin pitänyt mutta päätti koukata vasemmalle.
 
Bottas kaartaa ulkoreunasta luonnollista ajolinjaa mutkaan ja Leclerc koukkaa Bottasta päin. Hienoa toimintaa tuomareilta.
Ilmeisesti Bottaksen olisi pitänyt vetää mutka suoraksi.

Edit. jaa ihan samat asiat tulikin jo tuossa yllä.
 
Tuomariston ja joidenkin muiden mielestä Bottaksen olisi pitänyt ajaa tuota vihreää linjaa.

Leclercin olisi pitänyt ajaa tuota punaista mutta päätti Marshall 11 pisteen kohdalla vetää vasemmalle.
screenshot.png


edit: Marsukoppi kuva.

screenshot-2.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun alettiin nysmäämään niin nysvätään sitten loppuun saakka.

Leclercin incar: Juuri ennen osumaan kaveri katsoo peileistä mutta antaa mennä vasemmalle niin että osuu.

Bottaksen incar: Bottas yrittää väistä vasemmalle mutta ei onnistu.

Toivottavasti nämä gfycat embedded videot on ok.
 
Nyt kun alettiin nysmäämään niin nysvätään sitten loppuun saakka.

Leclercin incar: Juuri ennen osumaan kaveri katsoo peileistä mutta antaa mennä vasemmalle niin että osuu.

Bottaksen incar: Bottas yrittää väistä vasemmalle mutta ei onnistu.

Toivottavasti nämä gfycat embedded videot on ok.

Niin ja Bottas ohjaa oikealle vaikka siellä on toinen auto!
 
Niin ja Bottas ohjaa oikealle vaikka siellä on toinen auto!
Bottashan mokas tuon homman Hamiltonin kanssa (jos ois antanut Hamiltonille edellisen mutkan, niin Leclerc ei ois päässy rinnalle). Tuossa ohjasi Bottas ohjasi oikealle, koska sinne suuntaa Leclercinkin normaali ajolinjan olisi kuulunut viedä, eikä vasemmalle Bottaksen päälle. Sit kun huomasi Ferkun tulevankin päin, koetti väistää vasemmalle, mutta se taas oli jo myöhästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 535
Viestejä
5 040 852
Jäsenet
80 697
Uusin jäsen
ojjjjj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom