F1 2019 - Singaporen GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli ihan kylmät väreet kun alkoi podiumilla soimaan ensin Saksan ja sen jälkeen Italian kansallislaulut. Edellisestä kerrastakin taisi olla jo melkein vuosi. Jotenkin tuo yhdistelmä on muisto vanhoista ja paremmista ajoista :)
 
Ketkä sitten kuuluvat määritelmään värikäs, haiseva ja maukas?
No värikäs on tietysti HAM, haisevan ite mieltäisin RIC, kun joi shamppanjaa ajokengistä. Maukas vois terminä liittyä ulkonäköön/olemukseen, mutta kun olen heteromies, niin en ole kuskeja sillä silmällä katsonut.
 
Olipas hämikseltä huono kisa. Ekasta lähtörivistä neljänneksi ja Bottaskin olisi menny ohi ilman tallimääräyksiä.
Hämishän kasvatti kai mestaruuskisan pistejohtoaan kakkoseen joten hyvä kisa. :-)

Mercedes-kuskeilla varsin mukava tilanne, molemmilla sama tavoite jonka eteen tehdä duunia hartiavoimin: Hamiltonin mestaruus. ;-)
 
Ketkä sitten kuuluvat määritelmään värikäs, haiseva ja maukas?
Ei tuota nyt ihan noin kirjaimellisesti tarvinnut ottaa. :D Tylsä peesailijahan tuo Valtteri vähän tahtoo olla. Toisessa ääripäässä löytyy vaikka PerCrashstappen. Nice guys finish last. :p
 
Ei tuota nyt ihan noin kirjaimellisesti tarvinnut ottaa. :D Tylsä peesailijahan tuo Valtteri vähän tahtoo olla. Toisessa ääripäässä löytyy vaikka PerCrashstappen. Nice guys finish last. :p
Määritelmä on omaan korvaan särähtänyt jotenkin erikoisena niin päätin kattoa mitä huumoria vastakohdasta saadaan irti. Värikkäimmät kuskit on "tappi" ja "lerssi", mangusti välillä hieman väärällä tavalla. Eiköhän jokainen saa marinadin kisan aikana...
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ihan kylmät väreet kun alkoi podiumilla soimaan ensin Saksan ja sen jälkeen Italian kansallislaulut. Edellisestä kerrastakin taisi olla jo melkein vuosi. Jotenkin tuo yhdistelmä on muisto vanhoista ja paremmista ajoista :)

Ai niistä ajoista, kun eräs toinen ylimielinen saksalainen ajoi ferrarilla?

Tämä rata menee samaan kastiin Monacon kanssa, ihan joutavaa puuhaa tuolla "kilvan" ajo. Vaihtoon tällaset radat ja vanhoja hyviä ratoja tilalle.
 
Minkähän takia tuollaisilla radoilla ajetaan f1 kilpailua, jos ei ohi pääse millään. Kilpailun alku oli melkoista köröttelyä, kumminkin radan rakentamiseen ja suunnitteluun käytetään aika paljon rahaa. Auto jos jää radanvarteen heti safetycar uskomanto paskaa.
 
Leclerc ajaa hienoa kautta, mutta tuon lapsellisen kiukuttelun mitä nähtiin taas kisan jälkeen, voisi jättää vähemmälle.
Miehen pitäisi muistaa kuitenkin että ajaa vasta eka kauttaan Ferrarilla eikä ole vielä siinä asemassa että voi asettaa kovin kummosia vaatimuksia marssijärjestyksestä, olkoonkin että on pisteissä Vettelin edellä.
 
Leclerc ajaa hienoa kautta, mutta tuon lapsellisen kiukuttelun mitä nähtiin taas kisan jälkeen, voisi jättää vähemmälle.
Miehen pitäisi muistaa kuitenkin että ajaa vasta eka kauttaan Ferrarilla eikä ole vielä siinä asemassa että voi asettaa kovin kummosia vaatimuksia marssijärjestyksestä, olkoonkin että on pisteissä Vettelin edellä.
Ihan ymmärrettävää että kiukuttaa kun olet ollut koko viikonlopun nopeampi ja talli kairaa taktiikassa kakkoseen ja lahjoittaa voiton tallikaverille. Ennemminkin osoittaa ettei tule hiljaa ottamaan apukuskin roolia, kuten suomalaisilla on ollut noissa tilanteissa tapana. Jos ei Ferrarille kelpaa niin ottajia Leclercille kyllä löytyy.
 
Eihän siinä mitään "kakkoseen kairattu" ja vielä vähemmän lahjoitettiin Vettelille yhtään mitään, sille Vettelin aikaisemmalle sisäänotolle oli ihan selkeä syy ja sen syyn nimi oli Max Verstappen jonka edellä piti pysyä.
Ei siinä nyt varmasti mietitty mitään Vettelin ajattamista Charlesin edelle vaan siinä taisteltiin Red Bullia vastaan.
Jos Leclerc ei tuota ymmärrä niin osoittaa vaan miten kypsymätön kuski se vielä on.
Hyvä kuski se on mutta vähän kypsymätön vielä.
 
Yhtäläilla kuten Mercedeksen olisi pitänyt pysäyttää Hamilton heti aikaisimmalla mahdollisella hetkellä olisi Ferrarin pitänyt tuoda Leclerc ensimmäisenä sisään. Yleisesti talleissa sovittu sääntö on, että tallin ensimmäisenä radalla ollut kuljettaja saa undercutin. Leclerc sanoi haastattelussaan, että nyt ei noudatettu sovittua varikkotaktiikkaa. Tottakai Vettelin aikaisempi pysähdys palveli tässä tapauksessa tallin etua ja jos seurasit kisan jälkeisen haastattelun, Leclerc kertoi ensimmäisenä olevansa iloinen tallin puolesta tuloksesta.
 
Tosin, kuten Valtteri itsekin sanoi, päätyi hän tuohon tilanteeseen vain aikaisemman varikkopysähdyksen ansiosta. Edellä ajavalla on tallin sisällä oikeus parempaan taktiikkaan.
Ja jos Bottas olisi ajanut urku auki, olisi Albon takana saanut nostettua myös omaa kierrosnopeuttaan ja mahdollisesti ohittanut Hamiltonin varikkopysähdyksen aikana.
 
Yhtäläilla kuten Mercedeksen olisi pitänyt pysäyttää Hamilton heti aikaisimmalla mahdollisella hetkellä olisi Ferrarin pitänyt tuoda Leclerc ensimmäisenä sisään. Yleisesti talleissa sovittu sääntö on, että tallin ensimmäisenä radalla ollut kuljettaja saa undercutin. Leclerc sanoi haastattelussaan, että nyt ei noudatettu sovittua varikkotaktiikkaa. Tottakai Vettelin aikaisempi pysähdys palveli tässä tapauksessa tallin etua ja jos seurasit kisan jälkeisen haastattelun, Leclerc kertoi ensimmäisenä olevansa iloinen tallin puolesta tuloksesta.
Myös myönsi, ettei ole varmaa, olisiko Vettel ollut toinen (eli tallille 1-2), mikäli taktiikka olisi pelattu toisin.
 
Olet oikeassa. Ferrari tuskin olisi ottanut kaksoisvoittoa ilman Vettelin undercuttia ja sehän oli tallin puolesta ihan loistava ratkaisu. Lerclercillä oli kuitenkin myös syy olla tyytymätön lopputulokseen.
 
Minkähän takia tuollaisilla radoilla ajetaan f1 kilpailua, jos ei ohi pääse millään. Kilpailun alku oli melkoista köröttelyä
Kyllä siellä ohi pääsee, mutta kärki halusi säästää renkaita joten siksi kukaan ei halunnut lähteä repimään. Mutta olihan tuo ihan naurettavaa siltikin, yli 10s hitaampaa vauhtia kuin aika-ajoissa. Todellinen kuninkuusluokka.
 
Ymmärrän kyllä tysin Leclercin tuohtumuksen mutta toisaalta Ferrarin kannalta todennäköisesti parempi näin. Talli sai maksimipisteet ja Vettelin voiton voisi kuvitella olevan tallin näkökulmasta parempi, vapauttaa sitä ajamista ja tuo itsevarmuutta takaisin. Jatkossa tietysti toivoisi silti, että Ferrari antaisi kuskien kisata vapaasti sekä tasavertaisesti ja ei suosisi kumpaakaan.
 
Ymmärrän kyllä tysin Leclercin tuohtumuksen mutta toisaalta Ferrarin kannalta todennäköisesti parempi näin. Talli sai maksimipisteet ja Vettelin voiton voisi kuvitella olevan tallin näkökulmasta parempi, vapauttaa sitä ajamista ja tuo itsevarmuutta takaisin. Jatkossa tietysti toivoisi silti, että Ferrari antaisi kuskien kisata vapaasti sekä tasavertaisesti ja ei suosisi kumpaakaan.

Ferrarin olisi järjen mukaan pitänyt kertoa Leclercille että Vettel tuli varikolle, ja siten antaa pojalle tilaisuus ajaa mahdollisimman kova kierros pysyäkseen Vettelin edellä. Mutta näin ei tehty. "Miksiköhän?"

Mutta sen ykköskuskiajattelun jossa tasavertainen kisailu tallikaverien välillä kielletään voi kyllä hyvin ymmärtää, jos miettii asiaa mestaruustaistelun kannalta. Jos pahin kilpakumppani, esim. se merssu, pitää ihan selkeää ykköskuskia, niin ei siinä oikein hyvin voi käydä jos omat kuskit syövät koko ajan pisteitä toisiltaan, pahimmassa tapauksessa välillä kolaroiden toisensa pihalle tiukan väännön aikana niin että tallimestaruuden mahkutkin kärsivät.
 
Ferrarin olisi järjen mukaan pitänyt kertoa Leclercille että Vettel tuli varikolle, ja siten antaa pojalle tilaisuus ajaa mahdollisimman kova kierros pysyäkseen Vettelin edellä. Mutta näin ei tehty. "Miksiköhän?"

No yks syy olisi esimerkiksi se että Hamilton oli Leclercin ja Vettelin välissä. Hidastetaan kilpakumppania vähän samaan tyyliin ku Bottas hidasti Albonia. Toki jälkikäteen helppo jossitella kun Hamilton ei tullut seuraavalta kierrokselta varikolle, mutta todennäköisesti oletus oli että peilaavat Ferrarin taktiikkaa.

Siitä voidaan spekuloida tuliko yllätyksenä kuinka paljon nopeampi Vettel oli tuoreilla renkailla, mutta jotenki en usko että tietoisesti tehtiin vaihto. Vuosien saatossa niin moni asia on tullut Ferrarin taktikoille yllätyksenä.
 
No eiköhän se tallille tehnyt vaan hyvää kun Vettelkin nappas voiton
 
Kyllä siellä ohi pääsee, mutta kärki halusi säästää renkaita joten siksi kukaan ei halunnut lähteä repimään. Mutta olihan tuo ihan naurettavaa siltikin, yli 10s hitaampaa vauhtia kuin aika-ajoissa. Todellinen kuninkuusluokka.
Russell ajeli jossain vaiheessa yli 2s nopeampia kierroksia kuin Leclerc keulassa.

Kun Vettel meni varikolle niin Leclercin olisi pitänyt ottaa Ferrarista kaikki irti. Hän kuitenkin päätti jatkaa 1:49 köröttelyä. Vettel iski heti 1:45 kierroksen. Game over
 
Kun Vettel meni varikolle niin Leclercin olisi pitänyt ottaa Ferrarista kaikki irti. Hän kuitenkin päätti jatkaa 1:49 köröttelyä. Vettel iski heti 1:45 kierroksen. Game over

Koska Leclercille ei kerrottu ajoissa Vettelin pitistä ja tekemisistä. Tiimihän sieltä sanelee kisatilanteen ja tavoitteelliset kierrosajat. Ei noilla kuskeilla ole siellä auton sisällä juurikaan käsitystä kisan kokonaistilanteesta.
 
leclerc sai pienen maistiaisen miltä Kimistä tuntui viime vuodet ajella Vettelin kanssa. Joka kisassahan Kimin renkaat ajatettiin loppuun tai kimi sai muutenvain surkeamman strategian kisaan.
 
Koska Leclercille ei kerrottu ajoissa Vettelin pitistä ja tekemisistä. Tiimihän sieltä sanelee kisatilanteen ja tavoitteelliset kierrosajat. Ei noilla kuskeilla ole siellä auton sisällä juurikaan käsitystä kisan kokonaistilanteesta.
Tiimi ei edes maininnut Vettelin pitstopista. Aika perus suoritus Ferrarin varikkomuurilta.

Vettelille kerrottiin "we are racing Hamilton" mutta samoilla tulilla meni Leclerc. Huomasin että kun Vettel tuli sisään niin Mersulla oli valmius ottaa kuski sisään. Totennäköisesti siellä oli taas "if Vettel comes, you don't" -taktiikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 296
Viestejä
4 534 279
Jäsenet
74 783
Uusin jäsen
subs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom