F1 2019 - Saksan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Oliko tuossa kohtaa edes DRS vielä käytössä? Sehän tuli muutaman kierroksen jälkeen Bottaksen ulosajettua ilmoitus että DRS Enabled, jolloin Vettel alkoi painaa ohi heittämällä.

Eli yrittikö Vale nyt aivan turhan aikaisin puskea ohi, kun kohta ois saanu DRS auki ja päässy helpommin ohi?
Mielestäni DRS oli jo Valellakin käytössä. Strollilla on suoravauhtia ja käytti akut suorille niin ei päässyt ohi.
 
Tuo Bottaksen virhe oli kyllä erittäin iso moka tässä kohtaa kautta. Jos Bottas olisi ajanut neljänneksi ja ottanut ne pisteet mitä siitä olisi irti saanut ja lisäksi menestynyt hyvin Unkarissa, niin siitä olisi ollut hyvä lähteä kesätauolle. Hamilton kun yleensä tauolta palatessaan on todella hyvä, niin olisi edes jollain tavalla voinut pistää kampoihin.

Nyt piste-ero kasvoi entisestään eikä Bottas saanut mitään irti koko viikonlopusta, armottoman vitutuksen lisäksi siis.

Suuri riski on nyt, että kun kesätauolta palataan, niin Bottas laitetaan Hamiltonin mestaruuden apumieheksi ja voittaa ei saa ennenkuin mestaruus on hankittuna.
Niinpä. Ja koska Verstapilla ainakin viimeisten parin voiton osalta on pakostikin kohtalainen momentum päällänsä, Hamiltonkin joutuu asennoitumaan niin että todellinen vastustaja, joka pitää lyödä tulevissa tämän kauden jäljellä olevissa kisoissa, on Verstappen eikä Bottas, joka on lyötävissä tarpeen tullen myös tallimääräyksellä.
Bottaksenkin kohtalona lienee pyrkiä pitämään takanaan Verstappen, Vettel etc., ei suinkaan enää voittamaan mestaruutta.
Ja todettakoon vielä että jo aiemmin esittämäni skenaario siitä, että kauden lopussa Hamiltonilla voi olla enemmän maailmanmestaruuksia kuin Bottaksella voittoja, on edelleen täysin mahdollinen. Ainakin se on taas hieman lähempänä realisoitumista.

Juice Leskinen kirjoitti aikanaan kappaleessa Per Vers, runoilija:
"Mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden,
pyörät pyörii, päivät vierähtää.
Ei tärkeää se ole, mä miksi lähden,
on tärkeää vain se mä miks en jää,
mä miks en jää. Juu uu uuu."
"Mä olen kukka jonka kylmä katse raiskaa,
ja minun toiveet kaikki valuu hiekkaan.
Ja sateet tulee ja minut maahan paiskaa,
en miekkaan tartu ja silti hukun miekkaan,
hukun miekkaan."


Kyseessä ei sentään onneksi ollut Per Verstappen eivätkä sanat liity Bottakseen mitenkään.
 
Oli DRS käytössä. Turva-auton ajaksi otetaan pois käytöstä ja kahden ajetun kierroksen jälkeen otetaan uudestaan käyttöön. Mersu oli ilmeisesti laittanut liikaa downforcea suoravauhdin kustannuksella ku ei kyyti riittänyt. Eipä se Hamiltonkaan tullut kuin williamseista ohi vaikka oli parikymmentä kierrosta aikaa ohittaa esim alfat.

Mielestäni DRS oli jo Valellakin käytössä. Strollilla on suoravauhtia ja käytti akut suorille niin ei päässyt ohi.
Joo taisin sekoittaa siihen kun Valen kolarista tuli turva-auto ja sen jälkeen toki taas DRS enabled :)
 
Tuo Bottaksen virhe oli kyllä erittäin iso moka tässä kohtaa kautta. Jos Bottas olisi ajanut neljänneksi ja ottanut ne pisteet mitä siitä olisi irti saanut ja lisäksi menestynyt hyvin Unkarissa, niin siitä olisi ollut hyvä lähteä kesätauolle. Hamilton kun yleensä tauolta palatessaan on todella hyvä, niin olisi edes jollain tavalla voinut pistää kampoihin.

Nyt piste-ero kasvoi entisestään eikä Bottas saanut mitään irti koko viikonlopusta, armottoman vitutuksen lisäksi siis.

Suuri riski on nyt, että kun kesätauolta palataan, niin Bottas laitetaan Hamiltonin mestaruuden apumieheksi ja voittaa ei saa ennenkuin mestaruus on hankittuna.
Itse moka oli muutaman sentin luokkaa eli pieni virhe, mutta vaikutus on vain suuri.
 
Juu näinhän se oli kun hidastuksesta katsoin, tais mennä aavistuksen linjalta leveäksi ja kuivalta ajolinjalta pois ja muuta ei sitten tarvittukaan.
 
Itse moka oli muutaman sentin luokkaa eli pieni virhe, mutta vaikutus on vain suuri.
Niin. On melko sama myöhästyykö junasta 5 sekuntia vai 5 minuuttia, koska se meni jo kummassakin tapauksessa. Toki, olisihan Bottas voinut myös ajaa seinään niin että henki tai raajoja lähtee joten siihen verrattuna pieni virhe.
 
Ei, vaan Bottas ajaa mersulla mestaruudesta Hamiltonia vastaan, muut ei.
Siinä se pieni ero kun pään pitäisi kestää. Tallikaveriaan vastaan ja vielä maailmanmestaruudesta.
Bottas pärjää varmasti muissa talleissa.
Miten se pieni virhe liittyi päähän ja kummasta päästä on nyt kyse, ylä vai ala? Jos liukastelet talvella autolla niin sinulla ei siis pää kestä.
 
Miten se pieni virhe liittyi päähän ja kummasta päästä on nyt kyse, ylä vai ala? Jos liukastelet talvella autolla niin sinulla ei siis pää kestä.
Mitä ihmettä sä nyt vänkäät ihan päivänselvästä asiasta ja teet jotain aivan ihmeellisiä vertauksia ja puhut kuskeista jotka eivät asiaan liity millään tavalla? Bottas ja kaikki muutkin sen tietää, että hän ainakin eiliseen asti taisteli maailmanmestaruudesta sarjan parhaalla kalustolla ja nyt olisi ollut miljoonan taalan paikka kaventaa piste-eroa Hamiltoniin, kunhan olisi tuonut auton varmasti maaliin. Kyllä se jotain pään kestävyydestä kertoo, jos ja kun ei tuota saanut suoritettua. Turha sitä mihinkään Hamiltoniin on verrata, kun se on jo näyttönsä antanut muutaman mestaruuden muodossa, omaa aivan satumaisen tuurin ja ajaa muutenkin omilla säännöillään. Verstappen voitti kisan vaikka pyörähti, niin ei senkään pää nyt aivan heikoin voi olla, kun ei pahemmin jalka pyörähdyksen jälkeen kaasulta noussut.
 
Mitä ihmettä sä nyt vänkäät ihan päivänselvästä asiasta ja teet jotain aivan ihmeellisiä vertauksia ja puhut kuskeista jotka eivät asiaan liity millään tavalla? Bottas ja kaikki muutkin sen tietää, että hän ainakin eiliseen asti taisteli maailmanmestaruudesta sarjan parhaalla kalustolla ja nyt olisi ollut miljoonan taalan paikka kaventaa piste-eroa Hamiltoniin, kunhan olisi tuonut auton varmasti maaliin. Kyllä se jotain pään kestävyydestä kertoo, jos ja kun ei tuota saanut suoritettua. Turha sitä mihinkään Hamiltoniin on verrata, kun se on jo näyttönsä antanut muutaman mestaruuden muodossa, omaa aivan satumaisen tuurin ja ajaa muutenkin omilla säännöillään. Verstappen voitti kisan vaikka pyörähti, niin ei senkään pää nyt aivan heikoin voi olla, kun ei pahemmin jalka pyörähdyksen jälkeen kaasulta noussut.
Siellä oli onnekkaampia pyörähdystensä kanssa. Ei se liity päähän vaan tarkkuuteen, että pysyy tietyllä linjalla. Kyllä niitä pisteitä koitetaan ottaa niin paljon kuin mahdollista, nimeä kuski kuka ei alle sekunnin päässä koita ohittaa? Sillä säästää aikaa, jos ei nosta jalkaa polkimelta, tuskin nostaa kukaan muukaan tuolla. Miksi sitten aina vertaatte Hämikseen, jos se on turhaa? Jos joku olisi ajanut Bottasta päin niin ensimmäinen kommentti olisi, että pää ei kestänyt, vaikka vika olisi toisessa kuskissa.
 
Jos joku olisi ajanut Bottasta päin niin ensimmäinen kommentti olisi, että pää ei kestänyt, vaikka vika olisi toisessa kuskissa.
Niin että mitä? :facepalm:

Jos joku kilkkaa kenet tahansa ulos niin ei silloin ole sillä ”uhrilla” mitään tekemistä kestääkö pää vai ei. Olet uhri ja thats it.

Jos itse ajat paineistuksen alla tehden kriittisen virheen, jonka seurauksena tulos on täysi fiasko, niin silloin kuljettajalla ei pää kestä.

Huomaatko eron näiden kahden tapauksen välillä? On sanomattakin selvää, että Bottas on ollut pitkän aikaa löysässä hirressä tulevaisuutensa suhteen; johan Mersun suhtautuminen sopimusasioihin sen kertoo. Tällä hetkellä Bottas ei mielestäni (tai monen muunkaan) aja sillä tasolla, että ansaitsisi sarjan parhaan auton käyttöönsä.

Tuleeko se paine tallilta, itseltään, vaimoltaan, medialta tai vaikka mummolta Suomesta, sillä ei ole väliä. Vain sillä on väliä, että olet tasaisen hyvä suorittaja ja osaat käsitellä ne paineet oikealla tavalla, jotta performanssi on MM-taistelun vaadittavalla tasolla. Tällä hetkellä se ei sitä ole.
 
Niin että mitä? :facepalm:

Jos joku kilkkaa kenet tahansa ulos niin ei silloin ole sillä ”uhrilla” mitään tekemistä kestääkö pää vai ei. Olet uhri ja thats it.

Jos itse ajat paineistuksen alla tehden kriittisen virheen, jonka seurauksena tulos on täysi fiasko, niin silloin kuljettajalla ei pää kestä.

Huomaatko eron näiden kahden tapauksen välillä? On sanomattakin selvää, että Bottas on ollut pitkän aikaa löysässä hirressä tulevaisuutensa suhteen; johan Mersun suhtautuminen sopimusasioihin sen kertoo. Tällä hetkellä Bottas ei mielestäni (tai monen muunkaan) aja sillä tasolla, että ansaitsisi sarjan parhaan auton käyttöönsä.

Tuleeko se paine tallilta, itseltään, vaimoltaan, medialta tai vaikka mummolta Suomesta, sillä ei ole väliä. Vain sillä on väliä, että olet tasaisen hyvä suorittaja ja osaat käsitellä ne paineet oikealla tavalla, jotta performanssi on MM-taistelun vaadittavalla tasolla. Tällä hetkellä se ei sitä ole.
Ei tuolla kerkee ajatella mitään kesken nopean mutkan, mutta teidän logiikka on, että pää ei kestä. Painetta siellä saattaa olla vaikka perseessä, mutta ei sitäkään kerkeä ajatella kuin vasta suoralla. Silloin kun yritetään enemmän niin niitä virheitä voi tulla ja tuli aika monelle, mutta pään kestämisestä ei ollut mitään puhetta muiden kohdalla, miksi löytyy aina yksi poikkeus? Minä tässä käsittelen tuota teidän monien logiikkaa.

Myönsi virheensä, meni hieman leveäksi, paikkakin oli optimaalisesti väärä. Itse sanoin ääneen, että se oli siinä tältä kaudelta, mutta en todellakaan sanonut, että pää ei kestä. Ja jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuossa Bottaksen tilanteessa mistään pään kestämisestä ollut kysymys. Enemmänkin riskinotosta. Oli tilaisuus pienellä riskillä kaventaa piste-eroa enemmän kuin varmasti maaliin ajelemalla. Kuka tahansa kilpa-autoilija, joka haluaa voittaa olisi yrittänyt Bottaksen saappaissa myös ohitusta. Joskus käy näin ja nyt vain pahin vaihtoehto sattui realisoitumaan. Pään kestäminen nähdään sitten siinä miten tämän viikonlopun tulos vaikuttaa loppuihin ajettaviin kilpailuihin.
 
Nuo on tosi pienestä kiinni (erityisesti märällä ajettaessa), mutta kyllä se pään kestävyys vaikuttaa niihin pieniin asioihin. Esim. kauden ekassa kisassa Bottas oli kuin itse varmuus kun hän oli jotenkin onnistunut psyykkaamaan itsensä oikein. Siinä ikäänkuin tunsi että tuo mies ei juuri tällä hetkellä tee omia virheitä. Meni nopeasti ohi.

Toki ei asiaa helpota että toisessa ylivoimaisessa autossa istuu kaikkien aikojen paras (Sennan ohella) aika-ajokuski, joka on myös aivan käsittämätön Hannu Hanhi kisasta toiseen. Senhän takia Rosberg lopetti kun tajusi itsekin että hänen temppunsa ei mitenkään ole toistettavissa ja suunta olisi pakostikin alaspäin.
 
Leclerk:
– Ulosajoalue on kuin dragster-rata. Sinne ajautuminen on hyvin vaarallista. Virheeni ei ollut valtava, mutta radan ulkopuolelle ajautumisen jälkeen minulla ei ollut lainkaan kontrollia autostani.

Hülkenberg:
– Kuivalla kelillä asfaltti on hyvä, mutta sateella se oli aivan järjetön. Minun ei olisi pitänyt ajautua ulos, mutta millä tahansa muulla radalla pystyy vain palaamaan radalle, eikä mitään tapahdu, Hülkenberg sanoi Formula 1-sivuston mukaan.

giphy.gif


Vitun nykykuskit.
 
"Minun ei olisi pitänyt ajautua ulos, mutta millä tahansa muulla radalla pystyy vain palaamaan radalle, eikä mitään tapahdu, Hülkenberg sanoi Formula 1-sivuston mukaan."

Ja tuossa aika pitkälti se syy minkä takia tämä kisa oli katsojille niin jännittävä ja viihdyttävä. Kerrankin virheillä oli myös seuraamuksia.
 
Voi kyynel, kun vanhan koulukunnan rata kostaa välittömästi, jos ajaa ulkopuolelle eikä ole jatkutonta asfaltointia pelastamassa.
Pointti kuskeilla taisi olla että asfalttia oli mutta se oli jopa pahempaa kuin soralle joutuminen koska sileää ja täynnä öljyä... :)
 
Kummasti vaan muuan Kimi Räikkönen onnistu välttämään seinään ajamisen, vaikka meni ihan samassa paikassa pihalle kun muutkin.
Kimillä kävi vaan kamala tuuri, kuten Sainzilla.

Tuskin kukaan kuskeista olisi ottanut siihen mutkaan harkittua riskiä, jos olisi ollut tiedossa minkälainen jäärata siellä odottaa.

Nykykuskit yhyyy, vaikka aina on suurin osa kuskeista itkenyt turvallisuudesta. :rolleyes:
 
Kimillä kävi vaan kamala tuuri, kuten Sainzilla.

Tuskin kukaan kuskeista olisi ottanut siihen mutkaan harkittua riskiä, jos olisi ollut tiedossa minkälainen jäärata siellä odottaa.

Nykykuskit yhyyy, vaikka aina on suurin osa kuskeista itkenyt turvallisuudesta. :rolleyes:

Mikä tuuri Kimillä kävi? Ei lyöny jarruja lukkoon ja rukoillu jeesusta, vaan "räpelsi" läpi ja selvisi. Suurin osa kuskeista? Eli ketkä? Ja kuka itki?
 
Mikä tuuri Kimillä kävi? Ei lyöny jarruja lukkoon ja rukoillu jeesusta, vaan "räpelsi" läpi ja selvisi. Suurin osa kuskeista? Eli ketkä? Ja kuka itki?
Eipä siinä Leclerc tai Hamiltonkaan lukitellut. Tuuria missä kulmassa/vauhdissa tuonne "jäälle" ajautui. Ihan sama kuin Hamiltonin ja Bottaksen identtinen spinnaus T1. Tässäkin taitaa joku uskoa Hamiltonin taitoon kun ei osunut seinään. :rolleyes:

Jos itkujen historia kiinnostaa niin lähde liikkeelle vaikka Jackie Stewartin ajasta.
 
Eipä siinä Leclerc tai Hamiltonkaan lukitellut. Tuuria missä kulmassa/vauhdissa tuonne "jäälle" ajautui. Ihan sama kuin Hamiltonin ja Bottaksen identtinen spinnaus T1. Tässäkin taitaa joku uskoa Hamiltonin taitoon kun ei osunut seinään. :rolleyes:

Jos itkujen historia kiinnostaa niin lähde liikkeelle vaikka Jackie Stewartin ajasta.

Itseasissa voisin uskoa, että Bottas/Hamilton ajatteli reagoi erilailla tilanteeseen. Lopputulemaa kumpikaan ei varmasti ennakoinut. Toinen kokeili erilailla ja toinen toisellalailla. Näkee kyllä kun uusintoja katsoo. Mut munkista oli kyse tottakai.

edit: kaikki ajautu abauttiarallaa samassa kulmassa, jos vähäänkään oikealla vauhdilla tulleet mutkaan (jonka olettaa noilta),

Joka tapauksessa, jotku meni seinään, toiset ei. SUURIN OSA EI.

edit2: eikä se mitää tuuria edelleenkään ollut ettei Kimi seinään ajanut. Kimi ei vaa ajanut liian lujaa mutkaan ja händläs pienen virheen.
 
Viimeksi muokattu:
Siis ulos/rikki ajoi ainakin kolme kuljettajaa autonsa, HUL, LEC, BOT. Kolme otti homman haltuun VER, RAI, HAM. "Suurin osa ei, " millä matikalla? @emagdnim
 
Siis ulos/rikki ajoi ainakin kolme kuljettajaa autonsa, HUL, LEC, BOT. Kolme otti homman haltuun VER, RAI, HAM. "Suurin osa ei, " millä matikalla? @emagdnim

Neljä(?) ajo ulos, loput ei. Matikka on kala.

edit: ja puhuin seinään ajamisesta. Sitä madetta käytin..
 
Viimeksi muokattu:
Kolme otti homman haltuun VER, RAI, HAM
Joo oikeestaan vain Kimi otti haltuun. Verstappen spinnas jo aiemmin ja veti 360 ennen kuin saavutti tuon jääradan.

Ja Sainzilla kävi säkä ettei mennyt seinään asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 302
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom