• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

F1 2019 - Italian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Totta, paremman tuloksellisesti. Kyllä itselle vähän nyt häiritsee se, että Hamilton pystyi painostamaan Leclerciä vähän pidempää kuitenkin. Kaikki kolme tekivät virheitä, Bottas tällä kertaa enemmän ratkaisevilla hetkillä.
Hamiltonilla oli täysin uudet renkaat kun liimautui Leclerin perään. Pääsi jo heti varikkokäynnin jälkeen aika lähelle, jopa lähes DRS rangelle.
Ja seuraavan kierroksen aikana oli DRS rangella jo mikä auttaa pitämään tuon välimatkan pidempiä aikoja.
Leclerillä uudet hardit, joilla voi kestää kauemmin saada toimimaan optimaalisesti.
Lewiksella oli myös pari kertaa apuna kierroksella ohitettavat ja VSC, joista syntyikin parhaat ohitustilanteet.

Bottas taas kulutti varmasti parhaan terän noista renkaista kun otti kärkikaksikon kiinni. Nopeus oli erittäin kovaa jossain välissä, kunnes sitten oli aika ottaa Leclerc kiinni niin mielestäni vauhti jämähti, ellei sitten Leclerc löytänyt myös jostain lisävauhtia.

Onneksi Räikkönen korvattiin Leclercillä. Kisojen viihdyttävyys noussut kärjen osalta eri tasolle.
Jaa miten niin? Tässä nyt sattu olemaan pari kisaa missä Ferrarit nopeita. Muut kisat on ollut aika tylsää mersu dominointia tällä kaudella.

Käytännössä virheettömästi? Tuhosi kuitenkin kohtuullisen isolla ajovirheellä renkaansa.
Eiköhän ne siinä perässä ajellessa jo mennyt loppuun, josta johtui tuo virhe jarrutuksessa.

Bottas sanoi haastattelussa, että kun oli lähellä Leclerc niin downforce katosi ja renkaista jo paras pito pois niin jarrutuksessa vaikeampaa saada auto pysähtymään, josta nuo virheet pääasiassa johtui.
 
Onneksi Räikkönen korvattiin Leclercillä. Kisojen viihdyttävyys noussut kärjen osalta eri tasolle.

Kimi olisi tuolla autolla kerännyt Leclerciä enemmän pisteitä. Muutenkin järjetön kommentti kun ollut kovinta mersudominointia mitä vuosiin nähty.
 
Pisteiden kannalta oli ihan hyvä kisa Mersulle. Hamilton ja Bottas kasvatti eroa Verstappeniin, jolla oli ihan surkea kisa. Leclerc pääsee aivan pian ohittamaan Verstappenin pisteissä ja nousee kolmanneksi. :) Vettel putosi vasta viidenneksi. Toivottavasti Vettelkin pääsee vielä Verstappenin edelle ja olisi silloin neljäs.

1
uk.gif
Lewis Hamilton 284
2
fi.gif
Valtteri Bottas 221
3
nl.gif
Max Verstappen 185
4
mc.gif
Charles Leclerc 182
5
de.gif
Sebastian Vettel 169

6
fr.gif
Pierre Gasly 65
7
es.gif
Carlos Sainz Jr. 58
8
th.gif
Alexander Albon 34
9
au.gif
Daniel Ricciardo 34
10
ru.gif
Daniil Kvyat 33
 
Hamilton ja etenkin Verstappen on tämän kauden aikana niin monta kertaa sulkenut toiselta ohitusyrityksessä oven tai puskenut ulos radalta ja nyt taas kerran kun yksi näistä kakaroista joutuu itse kärsijän rooliin niin nostavat asian oman käytöksensä alapuolelle. Toisilla kuskeilla tuntuu olevan enemmän oikeuksia tehdä mitä huvittaa ja puolustaa sijoitustaan miten huvittaa, mutta ei aikaakaan kun joutuvat itse samaan niin heti alkaa itku.

Tämän takia nykyinen F1 on menettänyt täysin järkensä ja säännöt mitä tuolla on autojen ja kuskien ajamisen hallintaan ovat suorastaan naurettavia. Todellinen kilpailu muodostuu vaan keinotekoisen ohittamisen avustamisella ja kuten nähtiin eilen siitäkään ei välttämättä ole apua. Mutta toivottavasti muutokset mitä tulee tulevaisuudessa oikeasti aiheuttaisivat enemmän rehellistä kilvanajoa eikä mitään paina nappia ja pääset ohi jonossa ajamista.

Radat pitäisi suunnitella uusiksi ajoradan ulkopuolisilta osiltaan. Hiekkaa tai jotain muuta hidastavaa materiaalia sen verran, että jos ajat ulos niin kisa oli siinä.

Kuskien kohdalla se ajamisen järki on kadonnut kun voit hyvin ajaa ulos ja et menetä juuri mitään. Tämä sitten lisää sitä yliyrittämistä ja omien taitojen rajoille helpommin menemistä kun rangaistus siitä, että vetää suoran pitkäksi on mitätön. Korkeintaan huonolla tuurilla flatspot renkaaseen. Kuskit on kuin pieniä lapsia ja itkevät asioista. Tiimien ja kuskien radioviestintä pitäisi poistaa kokonaan ja telemetriatiedot kisan aikana pois. Vaikeutetaan sitä ajamista ja tuodaan välitankkaukset mukaan.

Lisäksi renkaiden väliset erot isommiksi ja ne sadekelin renkaat pitäisi suunnitella täysin uusiksi ja autotkin sellaisiksi, että niillä voi ajaa kelissä kuin kelissä.
 
Omasta mielestä Leclercin olisi pitänyt päästä Hamilton edelle, koska Leclerc ajoi ulos radalta ja samalla oikaisi. Tuosta ei vaan tullut yhtään mitään rangaistusta tai edes varoitusta.

Ja koska Hamiltonilla oli niin paskat renkaat, niin Leclerc olisi voinut vielä yrittää ohitusta Hamiltonista ja nousta takaisin ykköseksi.
 
Ferrarin Itävallasta lunastettu vapaudut vankilasta-kortti taitaa nyt olla käytetty. Niin paljon kun se ketuttaakin sanoa ääneen, niin Hamilton olisi pitänyt päästää edelle.
 
Vettelin ura Ferrarilla alkaa olemaan paketissa.
Tullut ihan liikaa virheitä viime kauden Saksan kisasta alkaen, varmasti eniten koko ryhmästä.

Talli vaihdos vois tehdä ihan hyvää, vaikka takas Bullille ens kaudeksi.
 
Ferrarin Itävallasta lunastettu vapaudut vankilasta-kortti taitaa nyt olla käytetty. Niin paljon kun se ketuttaakin sanoa ääneen, niin Hamilton olisi pitänyt päästää edelle.

Miten sen nyt ottaa.

Jos Verstappenin temppu Leclercille Itävallassa oli ok tuomareille, sitten Leclercin temppu Hamiltonille nyt oli vielä paljon selvemmin OK, koska:
- ei kunnon osumaa Leclercin ja Hamiltonin välillä, toisin kuin Itävallan tapauksessa
- Leclerc oli kärjessä ja Hamilton takana, toisin kuin Itävallassa jossa Tappi tuli takaa ja kiilasi kärkimiehen kylmästi ulos radalta

Hamilton olisi voinut olla tunkematta takaa siihen pieneen väliin kun tuossa paikassa ei kuitenkaan ollut mikään upea sauma ohittaa.

Tuomarilinja seilaa miten sattuu niin tällaista siitä sitten tulee. Olisi aika saatanan törkeää ja typerää jos kuskit antaisivat ensin kiilata itsensä ulos ja sitten tulevissa kisoissa kiltisti päästäisivät takaa tulevat ohittamaan yrittämättä itse yhtään mitään aggressiivista.

Erityisen ironista kun ottaa huomioon kuka valittaa, koska Hamilton ei nyt mikään suunnattoman herrasmiesmäinen ja muille tilaa antava kuski ole itsekään.

Tuomarilinja on saatava selkeäksi niin että kaikki tietävät mitä saa tehdä ja mistä tulee rankkua, ja niiden sääntöjen ja rangaistuksien on oltava kaikille samat, ei mitään kultapoikia mallia Hamilton ja Verstappen tai Ferrarit Italian GP:ssä esimerkiksi.
 
Omasta mielestä Leclercin olisi pitänyt päästä Hamilton edelle, koska Leclerc ajoi ulos radalta ja samalla oikaisi. Tuosta ei vaan tullut yhtään mitään rangaistusta tai edes varoitusta.

Ja koska Hamiltonilla oli niin paskat renkaat, niin Leclerc olisi voinut vielä yrittää ohitusta Hamiltonista ja nousta takaisin ykköseksi.

Joo. Lisäksi toi 5 sekunnin rangaistus siitä jos ohittaa väärin on aika huono. Siinähän kannattaa taktikoida ja ohittaa sääntöjen vastaisesti jos ei meinaa päästä ohi selkeästi nopeammalla autolla.
Se 5 sekkaa on kuitattu 3-4 kiekassa. Nythän esim. albion hyötyi aivan helvetisti kun ohitti radan ulkopuolelta ja sai sen 5 sekkaa. Se ajoi ensin monta kiekkaa perässä eikä päässyt ohi, sitten ohitti laittomasti ja otti 5 sekan penaltin.
Kuitenkin kohta se oli jo 7 sekkaa edellä ja ohittanut jo seuraavankin (joka olisi päässyt enemmän karkuun mikäli albion olisi viettänyt enemmän aikaa väärin ohitetun takana).
Jos sitä paikkaa ei luovuta takaisin väärän ohituksen jälkeen niin varikon läpiajo vähintään tai 5 sekan stop and go, jota ei saa suorittaa varikkokäynnin aikana.
 
Kimi olisi tuolla autolla kerännyt Leclerciä enemmän pisteitä. Muutenkin järjetön kommentti kun ollut kovinta mersudominointia mitä vuosiin nähty.

Melko vahvat taitavat sinivalkolasisi olla ottaen huomioon mitä tilastot kertovat Kimin suorittamisesta neljänä kautena Vettelin rinnalla. Vettel pääsi Räikkösen kanssa aivan liian helpolla.

Leclerc kehittyy edelleen ja sitä on mielestäni kivempi katsoa kuin Räikkösen rämpimistä kakkoskuljettajana. Mutta ymmärrän kyllä, että pesunkestäville kimifaneille toisenlaiset mielipiteet on vaikeita hyväksyä.
 
Ottaen huomioon sen seikan, että Vettelille pedattiin parhaat mahdolliset strategiat Kimin saadessa pahimmillaan taktiikoita, jotka vaikuttivat lähinnä "ei hitto, meillähän on kaksi autoa radalla"-tyylisiltä, niin ei Kimi mun mielestä siihen nähden huonosti ajanut.

Tottakai toiveissa oli suoritustaso ennen rallivuosia, mutta ikä on tehnyt Kimilläkin tehtävänsä - maagisesta nopeudesta on siirrytty maagiseen tasaisuuteen, joskin nyt monzassa meni hommat pieleen poikkeuksellisella tavalla. No, aina välillä sattuu ohi viikonloppuja.

Lisäksi muutama kisavoitto Räikköseltä vietiin strategisilla valinnoilla (Vettelille under-/uppercut tilanteen mukaan), tai sitten sieltä tuli joku kamikaze Verstappen väkisin ohi.

Kuitenkin 2018 loppukaudesta kun Kimillle oli selvää että homma ei Ferrarilla jatku, niin Kimihän oli "the man" Ferrarilla. Monzassa loistava aika-ajo Vettelin kitinän kera, joka kisassa muuttui Bottaksen ajattamisesta johtuen 2. tai 3. sijaan, ei muista miten oli. Ja lopulta USAssa tuli (luojan kiitos) se ainut voitto Ferrarille paluun jälkeen, jota Ferrarin väki ja lähes koko varikko juhli kuin mestaruutta :D En muista miten viime kauden pisteet meni kesätauon jälkeen, mutta veikkaisin että Kimi niitä keräsi enemmän kuin Vettel.

Henkilökohtaisesti olen tuosta USAn gp:stä edelleen katkera, kun se oli ainut kisa koko kaudella jota en katsonut - ja tietysti Kimi otti sen ainoan voiton just silloin! Ois pitänyt olla katsomatta muutkin kisat, niin ois Kimi varmaan voittanut mestaruudenkin... ;)

Mutta itse ketjun aiheeseen: kyllä oli huikea suoritus Leclerciltä, ja oikea päätös oli tuoda mies talliin. Bottaksella oli mahdollisuus taas kaventaa eroa enemmänkin, mutta minkäs teet. Pienellä riskillä pakko yrittää ohi kun ei ole koko kisamittaa aikaa kytätä paikkaa, ja tällä kertaa yritykset kariutu pieniin virheisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Valtterilla oli vaan renkaat jo menneet kun Leclercin saavutti. Jahtasi kuitenkin melkein 10 sek eron kiinni.
Hamiltonilla oli 7 kiekkaa vanhemmat mediumit loppu kun tuli softit hakemaan, joten varmasti oli Valtterin kumitkin lopussa valmiit.
Vale kuitenkin ajoi jahdatessaan mediumeilla lähes samaan aikaan 1.22.8 kierroksen, kuin Hamilton
softeilla 1.21.7. Ja Vale tietenkin käytti energiaa joka kierroksella, Hamilton luonnollisesti nopeinta hakiessaan ajoi latauskierroksen ensiksi jotta akut täynnä nopealle.
Ihan selkeää että Valtterilla oli sunnuntaina parempi kisavauhti.
 
Valtterilla oli vaan renkaat jo menneet kun Leclercin saavutti. Jahtasi kuitenkin melkein 10 sek eron kiinni.
Hamiltonilla oli 7 kiekkaa vanhemmat mediumit loppu kun tuli softit hakemaan, joten varmasti oli Valtterin kumitkin lopussa valmiit.
Vale kuitenkin ajoi jahdatessaan mediumeilla lähes samaan aikaan 1.22.8 kierroksen, kuin Hamilton
softeilla 1.21.7. Ja Vale tietenkin käytti energiaa joka kierroksella, Hamilton luonnollisesti nopeinta hakiessaan ajoi latauskierroksen ensiksi jotta akut täynnä nopealle.
Ihan selkeää että Valtterilla oli sunnuntaina parempi kisavauhti.

Hamilton olisi kadonnut Bottakselta horisonttiin jos olisi ferkusta ohi päässyt , Bottaksen kisavauhdit on nähty ja niillä ei Hamiltonin perässä pysy
 
Hamilton olisi kadonnut Bottakselta horisonttiin jos olisi ferkusta ohi päässyt , Bottaksen kisavauhdit on nähty ja niillä ei Hamiltonin perässä pysy

Jos, jos ja jos. Mutta kun ei päässyt ohitse vaikka ajoi päälle 40 kierrosta kontissa kiinni ja tämän lisäksi teki ajovirheen lopussa. Jännä kun tämä annetaan anteeksi, mutta Valtteri sai käytännössä yhden mahdollisuuden kuluneilla renkailla ja sen kun mokasi, oli kyse sitten renkaista tai ei, niin sinne vaan poljetaan mutaan.

Mutta ei hätää, loppukauden radat ovat sellaisia että eiköhän Hamilton voita mestarillisesti ne loput ja päästään nauttimaan taas "paras yleisö" - kehuista ja voidaan jaella Bottakselle potkuja, eiksje?
 
Jos, jos ja jos. Mutta kun ei päässyt ohitse vaikka ajoi päälle 40 kierrosta kontissa kiinni ja tämän lisäksi teki ajovirheen lopussa. Mutta ei hätää, loppukauden radat ovat sellaisia, että eiköhän Hamilton voita mestarillisesti ne loput ja päästään nauttimaan taas "paras yleisö" - kehuista ja voidaan jaella Bottakselle potkuja, eiksje?

Pomokin haukkuu Bottaksen että oli liian vaisu

Valtteri Bottakselle kritiikkiä Mercedes-pomolta – vertaa raa’asti Lewis Hamiltoniin
 
Hamilton jäi Valen taakse pudottuaan jälkeen ihan huolella. Ei ole ollenkaan hämiksen tyylistä.
Varmasti koitti pysyä perässä mutta ei ollut enää renkaissa vauhtia.
 
Hamilton olisi kadonnut Bottakselta horisonttiin jos olisi ferkusta ohi päässyt , Bottaksen kisavauhdit on nähty ja niillä ei Hamiltonin perässä pysy
Nyt kun lainausten makuun päästiin, niin huomasitko myös Wolffin kommentin kisavauhdista:

Hän oli todella nopea ja jos miettii ihan kisanopeutta, niin hän oli todennäköisesti nopein kuljettaja, Wolff näki.
 
Kaikille oli varmasti selvää etukäteen että Spa ja Monza on Ferrari ratoja ja jonkun muun voitto olisi yllätys. Näistä olisi pitänyt tulla kaksoisvoitto.

Itselle yllätys oli se että Mersu oli noin lähellä Ferrarin vauhtia. Tietysti Vettelin vaisuus yllätti myös.
 
Mielestäni oli ihan positiivista että Valtteri pysyi Hamiltonin kyydissä ekallakin stintillä. Sehän on ollut ongelmana useissa kisoissa, että alkaa jäämään jo kisan alussa, mutta nyt niin ei käynyt.
 
"Myös Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n tuomariston mielestä Leclerc menetteli väärin. Hän sai teostaan kuitenkin vain varoituksen eikä aikasakkoa kuten yleensä on tapana."
Lainaus Helsingin-sanomista..
Joku järki näihin sääntöihin, typerää kun eri kuskit eri arvoisessa asemassa.
 
"Myös Kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n tuomariston mielestä Leclerc menetteli väärin. Hän sai teostaan kuitenkin vain varoituksen eikä aikasakkoa kuten yleensä on tapana."
Lainaus Helsingin-sanomista..
Joku järki näihin sääntöihin, typerää kun eri kuskit eri arvoisessa asemassa.

Jo Spassa alkoi taas tuon varoituslipun käyttäminen ja sitä Gaslylle näytettiin. Räikkönenkin tuota kehui että hyvä kun tuo otettiin taas käyttöön eikä aina heti rangaista. Ihan oikein siis tuo meni ja jatkossakin tuota varoituslippua tullaan näkemään.

Normi kilvanajoa missä ei suurta rikettä Leclerciltä vaikka kyllä itsekin olisin toivonut löklörkin voittonsa menettäneen.
 
Ihme Hamilton vihaa, ihon värikö tässä rassaa :facepalm:

Itse aina nostelet tuota ihonväriä vaikka sillä ei yhtään mitään tekemistä minkään kanssa. Valoja päälle nyt.

Oli laji mikä tahansa niin dominoivaa urheilijaa suuri joukko vihaa tai toivoo hänelle epäonnistumisia, ihmisen luonteeseen kuuluu hyvin usein olla altavastaajan puolella.
 
Itse aina nostelet tuota ihonväriä vaikka sillä ei yhtään mitään tekemistä minkään kanssa. Valoja päälle nyt.

Oli laji mikä tahansa niin dominoivaa urheilijaa suuri joukko vihaa tai toivoo hänelle epäonnistumisia, ihmisen luonteeseen kuuluu hyvin usein olla altavastaajan puolella.

Ekan kerran mainitsin ihonvärin näin huomautuksena
 
Ihme Hamilton vihaa, ihon värikö tässä rassaa :facepalm:

Sulla on kyllä oikeasti lukutaidon kanssa ongelmia. Ei ole mitään "Hamilton-vihaa tai vielä vähemmän ihon värin kanssa ongelmia, sinähän sen toit esiin.
Mainitsin vaan tuohon jatkuvaan Hamiltonin ylistämiseen ja Bottaksen dissaukseen liittyen että Hamilton ei päässy myöskään Leclercin ohi 40 kierroksen aikana.
Jos tuota ei ymmärrä niin kannattaa vähän tutkia sitä omaa katsantokantaa asiaan.
 
Kyllähän tuossa Bottaksen tekemisessä uupuu se viimeinen niitti.
Se ei vaan pysty toimittamaan noissa pahoissa paikoissa, pitäs varmaan vaan tunkea auto tylysti sinne reikään vaikka kolisee.
 
Kyllähän tuossa Bottaksen tekemisessä uupuu se viimeinen niitti.
Se ei vaan pysty toimittamaan noissa pahoissa paikoissa, pitäs varmaan vaan tunkea auto tylysti sinne reikään vaikka kolisee.
Meillä on jo yksi Verstappen, ei me toista tarvita.
Menisi kisat aika hurjaksi, jos nuo molemmat muokkaisivat yhteistuumin yli puolet tuloslistasta dnf muotoon.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 831
Viestejä
4 578 483
Jäsenet
75 250
Uusin jäsen
samnpba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom