F1 2019 - Itävallan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2019

01. Australian GP, Melbourne, 14.–17.3.
02. Bahrainin GP, Sakhir, 29.-31.3
03. Kiinan GP, Shanghai, 12.–14.4.
04. Azerbaidzhanin GP, Baku, 26.–28.4.
05. Espanjan GP, Barcelona, 10.–12.5.
06. Monacon GP, Monte Carlo, 23.–26.5.
07. Kanadan GP, Montreal, 7.–9.6.
08. Ranskan GP, Le Castellet, 21.–23.6.
09. Itävallan GP, Spielberg, 28.6.–30.6.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 12.–14.7.
11. Saksan GP, Hockenheim, 26.–28.7.
12. Unkarin GP, Budapest, 2.–4.8.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 30.8.–1.9.
14. Italian GP, Monza, 6.–8.9
15. Singaporen GP, Marina Bay, 20.–22.9.
16. Venäjän GP, Sotshi, 27.–29.9.
17. Japanin GP, Suzuka, 11.–13.10.
18. Meksikon GP, Mexico City, 25.–27.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 1.–3.11.
20. Brasilian GP, São Paulo, 15.–17.11.
21. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 29.11.–1.12.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:

Perjantai
1. vapaat harjoitukset 12:00
2. vapaat harjoitukset 16:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 13:00
Aika-ajo 16:00

Sunnuntai
GP 16:10
____________________________


Sää:

Weather forecast for Spielberg bei Knittelfeld
Täsmäsää Spielberg bei Knittelfeld
____________________________

23px-Flag_of_Austria.svg.png
Red Bull Ring
image.png


Ratamuutokset:

- N/A
____________________________

Black round Pirelli:

A8wQTkK.jpg


2019 Austrian Grand Prix - Preview
____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 MYWORLD GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2019
Radan nimi: Red Bull Ring
Radan pituus: 4,318 km
Kisapituus: 71 kierrosta = 306,452 km
Kierrosennätys: 1:06.957
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Kimi Räikkönen (2018)

2018
Podium:
1.
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-TAG Heuer
2.
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Kimi Räikkönen, Ferrari
3.
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Sebastian Vettel, Ferrari

Paalupaikka:
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes - 1:03.130

Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Kimi Räikkönen, Ferrari - 1:06.957

Edellisiä voittajia:
2017:
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes
2016:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2015:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes





____________________________

MM-pistetilanne (8/21 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Lewis Hamilton 187
02. Valtteri Bottas 151
03. Sebastian Vettel 111
04. Max Verstappen 100
05. Charles Leclerc 87
06. Pierre Gasly 37
07. Carlos Sainz 26
08. Kimi Räikkönen 19
09. Daniel Ricciardo 16
10. Nico Hülkenberg 16
11. Kevin Magnussen 14
12. Lando Norris 14
13. Sergio Perez 13
14. Daniil Kvjat 10
15. Alexander Albon 7
16. Lance Stroll 6
17. Romain Grosjean 2
18. Antonio Giovinazzi 0
19. George Russell 0
20. Robert Kubica 0

Tallit:

01. Mercedes 338
02. Ferrari 198
03. Red Bull 137
04. McLaren 40
05. Renault 32
06. Racing Point 19
07. Alfa Romeo 19
08. Toro Rosso 17
09. Haas 16
10. Williams 0

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 201
02. Suomi 170
03. Saksa 127
04. Alankomaat 100
05. Monaco 87
06. Ranska 39
07. Espanja 26
08. Australia 16
09. Meksiko 16
10. Tanska 14
11. Venäjä 10
12. Thaimaa 7
13. Kanada 6
14. Italia 0
15. Puola 0
____________________________

Kauden pisteytys:

10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden pisteen, jos sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.
____________________________

Tallit & Kuljettajat:

Mercedes AMG Petronas Motorsport GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Scuderia Ferrari Mission Winnow ITA Ferrari
5 Sebastian Vettel GER
16 Charles Leclerc MON

Aston Martin Red Bull Racing AUT Honda
10 Pierre Gasly FRA
33 Max Verstappen NED

Renault F1 Team FRA Renault
3 Daniel Ricciardo AUS
27 Nico Hulkenberg GER

Rich Energy Haas F1 Team USA Ferrari
8 Romain Grosjean FRA
20 Kevin Magnussen DEN

McLaren F1 Team GBR Renault
4 Lando Norris GBR
55 Carlos Sainz ESP

Racing Point F1 Team GBR Mercedes
11 Sergio Perez MEX
18 Lance Stroll CAN

Alfa Romeo Racing SUI Ferrari
7 Kimi Räikkönen FIN
99 Antonio Giovinazzi ITA

Red Bull Toro Rosso Honda ITA Honda
23 Alexander Albon THA
26 Daniil Kvyat RUS

ROKiT Williams Racing GBR Mercedes
63 George Russell GBR
88 Robert Kubica POL
____________________________

Sekalaisia linkkejä:

Kauden 2019 yleisketju
F1-lähetykset
Formula 1 | News and Information on all Formula 1 Racing GPs
MTV F1
BBC F1
Sky Sports F1
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
_______________________________
 
Viimeksi muokattu:
HAM
BOT
VER

:facepalm:

RÄÄ tosin 9 joten ei ihan huono, Giovinazgul jossain sijoilla ynnä muut.

Tää mersun dominanssi on kyllä tosi mielenkiintoista seurattavaa. :kahvi:
 
@Sampsa eikö @Yak pitäisi saada jo joku Iotechin erikoispalkinto tms. kun kaveri on 10/2016 alkaen palvellut vapaaehtoisesti tätä yhteisöä sinnikkäästi perustaen kisasta toiseen näitä kovin keskusteluja herättäviä F1 kisakohtaisia topiceja ?

.. 53 tähän mennessä ja loppua ei taida olla tiedossa ;)
 
HAM
BOT
VER

:facepalm:

RÄÄ tosin 9 joten ei ihan huono, Giovinazgul jossain sijoilla ynnä muut.

Tää mersun dominanssi on kyllä tosi mielenkiintoista seurattavaa. :kahvi:

:facepalm: Ihan RAI tai Räikkönen. Sekä GIO tai Giovinazzi. Toki Kimi ja Antonio menettelee, jos sukunimet tuottaa ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä pitääkö taas välttää softien käyttöä aika-ajojen keskimmäisessä osiossa.

Oishan se ollut mielenkiintoista, jos Grojean olisi ottanut Sveitsin lisenssin, kun siellä ei saa ajaa kilpaa, mutta useampi hillclimb kisa löytyy silti. :)
 
Hyvä tuo toiseksi viimeinen mutka kun menee auto paskaksi jos ajaa pitkäksi :smoke:

Mitäs tuossa ekassa harjoituksessa tapahtui Mersujen osalta? Bottas oli Hamiltonia yli kolme kymppää edellä, mutta sitten molemmille vaihdettiin etusiivet ja Hamilton siirtyi helposti kärkeen.
 
Mitäs tuossa ekassa harjoituksessa tapahtui Mersujen osalta? Bottas oli Hamiltonia yli kolme kymppää edellä, mutta sitten molemmille vaihdettiin etusiivet ja Hamilton siirtyi helposti kärkeen.

Oli mennyt parempi siipi vahingossa väärään autoon?
 
Hyvä tuo toiseksi viimeinen mutka kun menee auto paskaksi jos ajaa pitkäksi :smoke:

Mitäs tuossa ekassa harjoituksessa tapahtui Mersujen osalta? Bottas oli Hamiltonia yli kolme kymppää edellä, mutta sitten molemmille vaihdettiin etusiivet ja Hamilton siirtyi helposti kärkeen.
Varmistellaan jo nyt, että Hamilton on sunnuntaina lopputuloksissa Bottaksen edellä:vihellys:
 
Aika kovaa meni kyllä bottas valliin. Saattaa paikat olla hellänä huomenna.
 
Samaa meinasin tulla kommentoimaan. Itävallan FP1/2 mielenkiintoisempi kuin Ranskan kisa :D
Kukakohan mällää seuraavaksi?

Edit: Vettel :D Onneksi ei mennyt seinään asti.
 
Oli vettelkin melkeen seinässä. Juuri ja juuri pysähty auto. Samassa mutkassa missä verstappenilla
 
Vettelin autokin meni remonttiin. Vaikka pysyikin auto käynnissä ja sai nilkutettua varikolle.
 
Oli vettelkin melkeen seinässä. Juuri ja juuri pysähty auto. Samassa mutkassa missä verstappenilla

Mielenkiintoista kyllä kuinka erilaisia nämä oli.
Verstappenilla lähti lapasesta "kurvin aikana" ja Vettelillä siinä käännöksen alussa.
Molempien kohdalla kaiketi tuuli pääsi yllättämään.

---

Rellun takasiipi on muuten mielenkiintoisen näköinen DRS auki, siipi heijaa ees taas ylös alas. Olikohan Hulkilla pahemman näköinen ja liikkui todella paljon, Ricciardolla ei niinkään paha mutta näytti selvästi tärisevän todella paljon.
Olisiko kuorma niin kova että koko hässäkkä lähtee resonoimaan. Tai ehkä perimmäisenä syynä jotenkin epätasaisempi ilmavirta kun on tuulinen iltapäivä tjsp. Näytti vaan jotenkin niin huvittavalta, siivellä oma elämänsä.
 
Ei paljon pahempaan vaiheeseen kautta olisi Valtteri voinut ulos ajaa. Juuri kun miestä on arvosteltu pään kestosta. Toivottavasti ei käynyt mitään ja kisassa nähdään sisuuntunut Bottas, lannistuneen Bottaksen sijaan. Huimat lämpötilat tuolla. :eek:
 
Rellun takasiipi on muuten mielenkiintoisen näköinen DRS auki, siipi heijaa ees taas ylös alas. Olikohan Hulkilla pahemman näköinen ja liikkui todella paljon, Ricciardolla ei niinkään paha mutta näytti selvästi tärisevän todella paljon.
Olisiko kuorma niin kova että koko hässäkkä lähtee resonoimaan. Tai ehkä perimmäisenä syynä jotenkin epätasaisempi ilmavirta kun on tuulinen iltapäivä tjsp. Näytti vaan jotenkin niin huvittavalta, siivellä oma elämänsä.

tuohan saattaa olla jopa toivottua. Sääntöjen mukaan toki eivät saa liikkua n-millimetriä. Mut, jos pienelläki liikkeellä saa suoralla sakkaamaan -> lisää suoranopeutta. Vai menikö mun fysiikat nt iha persiillee..? Hyvin mahollista, tällä hetken mutuilulla :D
 
Massiiviset asvaltoidut turva-alueet ovat saatanasta, johtavat juuri siihen oikomiseen ja radan ulkoa ohittamisen yrittelyyn mitä viime kisassa nähtiin, eikä sellaista pasketta varsinaisesti tarvita. Heti ihan eri tavalla jännitystä hommassa kun virheen tapauksessa vastassa on jotain vähän vaarallisempaa kuin se lentokentän kokoinen asvaltoitu turva-alue.
 
Hornerinhan se onkin hyvä itkeä, kun oma organisaatio omistaa koko radan. :grumpy:

Voin ymmärtää valituksen epäkelvoista kanttareista, koska niiden käyttäminen on osa luonnollista ajolinjaa. Tälle kaudelle muutettiin etusiiven leveyttä ja siipi työntyy nyt 10 cm ulommas auton sivuille, joten jos radalla on jyrkässä kulmassa olevia kanttareita, niin siiven pääty voi olla aiempaa haavoittuvampi. Vaikka yksinomaan vastustan sitä, että radalta voi poistua ilman penalttia yliasfaltoitujen turva-alueiden vuoksi, niin se on kuitenkin ihan yhtä väärin, että toisaalta sitten auto saattaa hajota aivan paskaksi jonkin typerän kenguruesteen takia. Sellaisia miinoja ei saisi asentaa radalle ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Voin ymmärtää valituksen epäkelvoista kanttareista, koska niiden käyttäminen on osa luonnollista ajolinjaa.

Ei ole, ne on alunperin laitettu siihen jotta niiden päältä ei ajettaisi. Päältä ajaminen vain on niin paljon nopeampaa että kaikki oikovat.
 
Niin eli ne ovat osa luonnollista ajolinjaa. Tarkkuutta. Oletettavasti vanhaan aikaan kanttareilla merkattiin ratarajoja, jotta mutkissa ei oi'ottaisi/leikattaisi nurmikon yli sisäkurvin puolelta, mutta kyllä jo 40 vuotta vanhoissa kisavideoissakin näkyy, että nopeissa mutkissa ulkolaidassa on leveämpi ja matalampi kanttari, jonka yli kuljettajat hieman leikkaavat. Nykyisten autojen jousitus on paljon vahvempi ja mekaaninen pito autoissa niin huikea, että kuljettajat voivat painella melkein minkä tahansa rakennelman yli autoa rikkomatta. Koska kanttarin takana ei enää ole nurtsia tai soraa, niin kanttikiven totaalinen ylittäminen ei ole ongelma siltäkään kantilta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin eli ne ovat osa luonnollista ajolinjaa. Tarkkuutta. Oletettavasti vanhaan aikaan kanttareilla merkattiin ratarajoja, jotta mutkissa ei oi'ottaisi/leikattaisi nurmikon yli sisäkurvin puolelta, mutta kyllä jo 40 vuotta vanhoissa kisavideoissakin näkyy, että nopeissa mutkissa ulkolaidassa on leveämpi ja matalampi kanttari, jonka yli kuljettajat hieman leikkaavat. Nykyisten autojen jousitus on paljon vahvempi ja mekaaninen pito autoissa niin huikea, että kuljettajat voivat painella melkein minkä tahansa rakennelman yli autoa rikkomatta. Koska kanttarin takana ei enää ole nurtsia tai soraa, niin kanttikiven totaalinen ylittäminen ei ole ongelma siltäkään kantilta.
Jos "luonnollinen ajolinja" vaatii radalta poistumista (kanttareille ajoa) vika on kuskin "luonnollisessa ajolinjassa" eikä radassa. Ajaminen sovitetaan rataan, ei rataa ajamiseen, tai muutoin voidaan viedä sama logiikka niin pitkälle että kisat pitää ajaa 350km pitkällä suoralla koska se on "luonnollinen ajolinja" mennä vaan suoraan
 
Miljoonamiehet pystyvät ajamaan viikonlopun Monacon ränneissä ja pitämään autonsa ehjänä muutamia hipaisuja ja sitä paria seinäänajoa lukuunottamatta. Sitten kun tullaan takaisin kunnon moottoriradoille niin kukaan ei enää pysy viivojen välissä vaan ajellaan missä sattuu, ohitellaan radan ulkopuolelta (ja luonnollisesti valitetaan siitä saaduista rangaistuksista) ja rikotaan autot korkeisiin kanttareihin 10 metriä ajolinjan sivussa. Ja sitten vielä syytetään rataa tallipäälliköiden toimesta kun kuskit ei tiedä missä rata menee ja jonkun muun pitäisi maksaa vahingot.

Ehkä radoille pitäisi pikkuhiljaa asentaa kiskot joita pitkin autot menevät jonossa kuten tähänkin asti, kun tuntuu olevan niin vaikeaa...
 
Jos "luonnollinen ajolinja" vaatii radalta poistumista (kanttareille ajoa) vika on kuskin "luonnollisessa ajolinjassa" eikä radassa. Ajaminen sovitetaan rataan, ei rataa ajamiseen, tai muutoin voidaan viedä sama logiikka niin pitkälle että kisat pitää ajaa 350km pitkällä suoralla koska se on "luonnollinen ajolinja" mennä vaan suoraan
Luonnollinen linja on se, millä saa parhaan kierrosajan. Vastustan sitä näemmä yleistä linjausta, että on F1:n arvolle sopivaa tehdä radoista Mario Kartia muistuttavia miinakenttiä, joilla autot hajoilevat väärän pompun ylittämisestä. Ehkä olen sitten vain vanhanaikainen.
 
Luonnollinen linja on se, millä saa parhaan kierrosajan. Vastustan sitä näemmä yleistä linjausta, että on F1:n arvolle sopivaa tehdä radoista Mario Kartia muistuttavia miinakenttiä, joilla autot hajoilevat väärän pompun ylittämisestä. Ehkä olen sitten vain vanhanaikainen.
No eiköhän sitä kierrosaikaa saa vielä lisääkin parannettua oikomalla ja vetelemällä leviäksi sopivista paikoista? Ne kanttarit eivät ole radan rajojen sisäpuolella, toki sääntöjen mukaan riittää kai että yksikin rengas on radalla mutta edelleen, se ajolinja pitää sovittaa rataan, ei rataa ajolinjaan minkä joku haluaa ottaa kokonaan tai osittain sen ulkopuolella.
 
Tänään on porukka pysynyt paremmin radalla tuossa tokavikassa, jossa miinat kiusasivat. Noihin keltaisiin miinoihin siinä ulostulossa pitäisi suhtatua kuin kaiteeseen, mutta hankala hahmottaa kun ei niitä ajaessa näe kunnolla.
 
Joo ei tule ikinä tapahtumaan. Menee vaan Kimillä toinen setti renkaita, kun ei tule tuo aika riittämään jatkoon.
edit. ja Kimillä viimeinen mutka vituiks.
edit2. Hamiltonin ja Kimin tilanne tutkitaan kisan jälkeen. Eli ainakin joutuu antamaan tuomaristolle selityksen. Nyt sieltä vielä Hamille 5 ruutua kiitos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hitto tuota Hamin itkemistä. Vain ennennäkemätön ihme voi viedä mestaruuden, mutta kaveri valittaa kaikenaikaa radiossa milloin mistäkin.
 
Alfalla on kyllä hyvä vauhti.

Edit: Hahaha, Hamilton yrittää hidastella että joku menisi edelle. Eikä kukaan mennyt :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom