Enpä tiedä tuoko asiakastallien lähteminen Rellulle merkittäviä paineita tai tappiota muutenkaan. RB ei jättänyt Rellua sen vuoksi, että Rellu olisi liian huono, vaan RB ei halua olla pelkkä asiakastalli. Ja sehän on Rellulle tietyllä tapaa huonoa PR:ää, jos asiakastalli suorittaa emotallia paremmin, kuten tälläkin kaudella on käynyt. En ihmettelisi, vaikka juuri tämän vuoksi Rellu ei olisi ollut hirvittävän halukas pitämään RB:tä asiakkaana.
Pakollinen paha. F1-sarja ei ole talleille eikä edes moottorivalmistajille mikään rahantekokone vaan markkinoinnillinen asia. Renault'n täytyy tuoda tuloksia, jotta heidän läsnäoloaan kalliissa urheilulajissa voi pitää perusteltuna.
Viime keväänä ihmettelin sitä, miksi Renault vain jatkoi ja jatkoi annettua deadlinea Red Bullin moottoripäätökselle, mutta kyllä juuri niin oli, että Renault kaikesta huolimatta halusi Red Bullin ja voittavan tallin asiakkaakseen varsinkin sen jälkeen, kun McLaren osoittautuikin flopiksi.
On siitä myös teknisen kehityksen kannalta hyötyä, että Renault'lla on asiakkaana sellainen talli, jolla on hyvä auto. McLaren-Hondan tilanne viimeistään osoitti ns. echo chamberin vaaran. Mäkkäriltä huudettiin että moottori on huono ja sen valitusvirren otti todesta käytännössä koko formulamaailma mediaa ja faneja myöten. Ja moottorin vaihduttua karu totuus paljastui myös tallille itselleen.
Red Bullin moottoripäätökseen on monia syitä mutta varmasti yksi oli se, ettei Rellun kehityskäyrä ole osoittanut ylöspäin vaan aika pitkälti se on junnannut paikallaan. Verstappen puhui juuri viikonloppuna siitä, että nyt Honda on voinut tehdä "omaa juttuaan" eikä tallin suunnalta tule turhaa painetta siitä, että mihin suuntaan ja mitä asioita Hondan pitäisi tehdä. Joten siltä osin tilanne ei kuulosta hirveän erilaiselta verrattuna nykyiseen. Mutta Verstappen ei ole insinööri eli todellisuus voi olla hivenen erilainen.
Kyllä ainakin itse kuulin että puhuivat Kimin ajavan voitosta jo kisan alkuvaiheessa.
Alussa kyllä, mutta Hamiltonin tultua varikolle ja Kimin jäätyä radalle muuttui ääni kellossa, ja selostamo oli yhtäkkiä täysin sitä mieltä, ettei Ferrari edes yritä pedata Kimille toimivaa taktiikkaa vaan asiaa katsotaan kokonaan Vettelin näkökulmasta.
Tulee myös mieleen aika, kun McLaren:lla meni Mersun koneita aika reilusti, konehuone oli aerodynamiikan ehdoilla tehty liian ahtaaksi. Newey suunnitteli väljemmän version kesken kauden niin koneet alkoi kestää, sama herra on RB:n leirissä nyt. Tuli vain mieleen, vaikka viritystaso on uskottavampi, kun Rellukaan ei uskaltanut heti ottaa päivitettyä moottoria käyttöön, tarjosi kyllä muille.
Aiempina vuosina Red Bull on joissakin kisoissa joutunut peltisaksilla leikkaamaan kotelot auki, jotta auton jäähdytys saadaan kohdilleen.
Luulisin että moottorivalmistaja antaa talleille turvarajat kierrosluvun jne. osalta ja että niitä ei saisi asiakas ylittää. Siksi en usko, että kyse olisi vain siitä, että moottorista otetaan liikaa tehoja ulos ja se johtaa vikoihin. Muistaakseni Red Bullkin vaihtoi jo pois Renault's ns. C-versiosta sen jälkeen, kun se alkoi oireilla heidänkin autoissaan.