F1 2018 - Azerbaidzhanin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, se on "hyvin tilan antoa" kun kirjaimellisesti Verstappen lopetti kääntämisen kesken mutkan osuakseen Ricciardon renkaisiin että se luovuttaisi taas kerran paikan takaisin :facepalm:

Ihme itkua kun kerrankin nähdään kunnon kilvanajoa, kirjaimellisesti rengas rengasta vasten, siten että kummallekaan ei tilanteessa käy mitään. Jos Maxin tarkoituksena oli ajattaa Ricciardo seinään niin miksei tilanne päätynyt seinään? Sen takia että Verstappen jätti juuri sen verran tilaa mitä tarvitaan. Molemmat jatkoivat rinta rinnan kakkosmutkaan jossa Max oli taas sisälinjan takia etulyöntiasemassa.
upload_2018-4-29_21-44-30.png
upload_2018-4-29_21-47-30.png




Siinä tilannetta molempien näkökulmasta. Ricciardo ei missään kohtaa joutunut ulos radalta, ei joutunut seinään eikä kummallekaan käynyt tilanteessa mitään. Miksi valitat näin hienosta kilvanajosta?
 
Ricciardon ja muiden kuskien pitäisi jatkossa olla antamatta sitä tilaa niin ehkä tuo helvetin romurallikuski saadaan ajokieltoon noista tempuistaan, niin kauan kuin kukaan ei niiden vuoksi keskeytä ei penalttejakaan jaeta.
Häkkinen aikoinaan hankki maineen, että ei ikinå väistä. Senna teki sitä koko uransa ajan. Jokainen kuski tiesi, että nuo kaverit pitävät ajolinjansa, joten jos niitä yrittää kiilata menee vain oma kisa pilalle. Verstappen tekee samaa, mutta aivan väärin. Se tekee sen niin, että sitä on turha yrittää ohittaa, koska se estää sen ajamalla päälle. Siitä pitäisi tulla ajokieltoa, mutta jostain käsittämättömästä syystä se ei saa edes varoituksia.
 
jok'ikinen noista Verstappenin syöksypakotuksista tapahtui myöhemmin kuin Ricciardon sovittelevasti ilmaistu "liian myöhään tehty liike" (ei ollut, Verstappen vaan ei noudattanut taaskaan sääntöjä ja löi lopuksi vielä jarrut kiinni kun em. sääntörikkeiden edessä Ricciardolla ei ollut enää jäljellä vaihtoehtoja kuin seinään kurvaaminen tai kolari)

Mitä sen ois pitänyt tehdä kun lähestytään mutkaa yli 300 km/h nopeudella?

Molemmathan siinä lyö jarrut pohjaan, takaa tulevalta vaan katoaa kaikki downforce etusiiveltä ja sen myötä jarrutusteho jolloin saattaa näyttää siltä että Verstappen olisi jotenkin "lyönyt jarrut kiinni".
 
Onko jo päätetty ettei verstappen saa rangaistusta?

Hornerina olisin itse hyllyttänyt seuraavasta kisasta. Silloin jäisi vain yhden auton pisteet saamatta. Tänään meni molemmat.
 
Mitä sen ois pitänyt tehdä kun lähestytään mutkaa yli 300 km/h nopeudella?

Molemmathan siinä lyö jarrut pohjaan, takaa tulevalta vaan katoaa kaikki downforce etusiiveltä ja sen myötä jarrutusteho jolloin saattaa näyttää siltä että Verstappen olisi jotenkin "lyönyt jarrut kiinni".
Olisi pitänyt jättää se toinen linjanvaihto tekemättä, eli sisälinja Ricciardolle vapaaksi. Luultavasti Verstappen laski sen varaan, että Ricciardolta menisi etusiipi rikki, mutta olikin jo niin lähellä että kolasi samalla Verstapennin mukanaan.
 
Jokuhan epäili että Max potkitaan Red Bullilta pihalle. Mutta tuskin tapahtuu, koska pitkä sopimus ja ihan kunnon palkallakin. Ricciardolla taas ei ole vielä sopimusta 2019 kaudelle. Ilmeisesti haluaa Red Bullilta vähän isompaa palkkaa.
Verstappeniahan ei tosiaan tarvi potkia pihalle, jos RB:llä on sopimuksessa pykälä että sille on luvattu paikka yhdessä RB:n talleista. Näitä on RB ja Toro Rosso, vrt tapaus Kvyat.

Sopimusten sisällöstä ei ole meillä kuitenkaan tietoa, joten tämä jää ihan spekulaatioasteelle, mutta varmasti siellä on jonkinlainen pykälä jonka perusteella Verstappen voidaan tarvittaessa potkia pihalle. Ei mikään talli tee kuljettalle sopimusta joka mahdollistaa loputtoman perseilyn ja huonot tulokset.
 
Olisi pitänyt jättää se toinen linjanvaihto tekemättä, eli sisälinja Ricciardolle vapaaksi.

Niinhän se tuomaristokin jo totesi eikä tässä siitä ole kiisteltykään. Toisaalta itse epäilen, että siinäkin tapauksessa olisi kolissut, kun ottaa huomioon miten myöhään Ricciardo lähti liikettään suorittamaan. Tilanne ei ollut kummaltakaan kovin onnistuneesti hoidettu, minkä molemmat kuljettajat, tuomaristo ja tallin johto on jo todennutkin.
 
Niinhän se tuomaristokin jo totesi eikä tässä siitä ole kiisteltykään. Toisaalta itse epäilen, että siinäkin tapauksessa olisi kolissut, kun ottaa huomioon miten myöhään Ricciardo lähti liikettään suorittamaan. Tilanne ei ollut kummaltakaan kovin onnistuneesti hoidettu, minkä molemmat kuljettajat, tuomaristo ja tallin johto on jo todennutkin.
Myöhään?! Ricciardo aloitti viimeisen liikkeensä ennen maaliviivaa siinä suoralla, miten helvatussa se on "liian myöhään" kun normaalisti noita vedetään vielä kun edellä ajava alkaa jo jarruttamaan mutkaan ilman että kukaan huutelee "liian myöhään"
 
Myöhään?! Ricciardo aloitti viimeisen liikkeensä ennen maaliviivaa siinä suoralla, miten helvatussa se on "liian myöhään" kun normaalisti noita vedetään vielä kun edellä ajava alkaa jo jarruttamaan mutkaan ilman että kukaan huutelee "liian myöhään"

Kysy vaikka Ricciardolta joka itse totesi tuomaristolle, että oli myöhässä liikkeensä kanssa.
 
Kysy vaikka Ricciardolta joka itse totesi tuomaristolle, että oli myöhässä liikkeensä kanssa.
Koska ikinä tiimin eteen ei ole kaunisteltu totuutta? Ties vaikka Verstappenille oltaisiin lätkäisty ajokieltoa jo pikku hiljaa jos Ricciardo ei ottaisi osaa syystä niskoilleen.

Jos se kohta, missä Ricciardo aloitti sisäreunaan menevän liikkeensä, on "liian myöhään" ei tuolla tehty yhtä ainuttakaan ohitusta DRS-alueen ulkopuolella "ajoissa"
 
Koska ikinä tiimin eteen ei ole kaunisteltu totuutta? Ties vaikka Verstappenille oltaisiin lätkäisty ajokieltoa jo pikku hiljaa jos Ricciardo ei ottaisi osaa syystä niskoilleen.

Jos se kohta, missä Ricciardo aloitti sisäreunaan menevän liikkeensä, on "liian myöhään" ei tuolla tehty yhtä ainuttakaan ohitusta DRS-alueen ulkopuolella "ajoissa"

Jos katsot Ricciardon haastattelun kisan jälkeen niin ei voi kyllä millään sanoa, että kaveri olisi jotenkin 100% sitä mieltä että kaikki syy oli Verstappenin.



Edit. Eikä tuosta kyllä sellainenkaan fiilis jää että "suojelisi" tiimiä.
 
Jos katsot Ricciardon haastattelun kisan jälkeen niin ei voi kyllä millään sanoa, että kaveri olisi jotenkin 100% sitä mieltä että kaikki syy oli Verstappenin.

Edit. Eikä tuosta kyllä sellainenkaan fiilis jää että "suojelisi" tiimiä.
Eli olet sitä mieltä, että tuossa kisassa ei tehty DRS-alueen ulkopuolella ainuttakaan ohitusta "ajoissa", vaan aina "liian myöhään"?
 
Häh? Koita nyt keskittyä tähän ohitustilanteeseen, josta Ricciardo itse on todennut että oli osasyyllinen.
Koitan toki, jos maaliviivaa ennen aloitettu liike on liian myöhään, se tarkoittaa että joka helvetin ohitusliike DRS-alueen ulkopuolella on ollut ihan yhtä paljon "liian myöhään". Milloin tuolla saa koittaa ohitusliikettä ilman että on liian myöhässä? Ennen kuin päästään lähtöruudukkoon? 5 metriä DRS-alueen alkamisesta? 50 metriä DRS-alueen alkamisesta? Ei tuota väitettä että liike oli liian myöhään voi perustella yhtään millään järkiargumentilla.

Ainut mikä edes teoriassa voisi sopia "liian myöhäiseen liikkeeseen" olisi jos Ricciardo yritti tuossa vielä uudestaan ulkopuolelle, mutta se on kolarin kannalta ihan sama, lopputulos ei olisi muuttunut siitä riippumatta.
 
Koitan toki, jos maaliviivaa ennen aloitettu liike on liian myöhään, se tarkoittaa että joka helvetin ohitusliike DRS-alueen ulkopuolella on ollut ihan yhtä paljon "liian myöhään". Milloin tuolla saa koittaa ohitusliikettä ilman että on liian myöhässä? Ennen kuin päästään lähtöruudukkoon? 5 metriä DRS-alueen alkamisesta? 50 metriä DRS-alueen alkamisesta? Ei tuota väitettä että liike oli liian myöhään voi perustella yhtään millään järkiargumentilla.

Ainut mikä edes teoriassa voisi sopia "liian myöhäiseen liikkeeseen" olisi jos Ricciardo yritti tuossa vielä uudestaan ulkopuolelle, mutta se on kolarin kannalta ihan sama, lopputulos ei olisi muuttunut siitä riippumatta.

Jos vertaat tätä kolarikeissiä siihen juuri ja juuri onnistuneeseen ohitukseen aiemmin niin huomaat miten paljon kauempaa ja myöhemmässä vaiheessa Ricciardo lähti liikettään tekemään.

Onnistunut yritys:
upload_2018-4-29_23-26-40.png

upload_2018-4-29_23-29-12.png


Kolarikeissi:
upload_2018-4-29_23-27-35.png

upload_2018-4-29_23-29-58.png


Ja tässä tosiaan on otettava huomioon että jälkimmäisessä keississä jarruttaminen olisi aloitettava vielä aiemmin jos meinaa sisäpuolelta ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa onnistuneessa yrityksessä Verstappen ei tainnut myöskään seilata sääntöjen vastaisesti edes takaisin hidastaen ohitusyritystä

No sillä ei nyt sen etäisyyden kanssa ole sinänsä mitään tekemistä. Seilaaminen on toki väärin jos ei jätä tilaa tarpeeksi (tässä tapauksessa tilaa jäi aika naftisti eli siltä osin taitaa mennä Verstappenin piikkiin) mutta se ei muuta sitä että Ricciardo oli liian myöhässä liikkeensä kanssa.
 
Noissa tilanteissa päätökset tehdään mikrosekunneissa. Ricciardo tiesi, että Verstappen peittäisi sen puolen jonne ensiksi menee. Sen takia palasi takaisin sisäpuolelle reaktioaikaansa nopeammin. Verstappen reagoi siihen selkärangasta, eli peittämään hinnalla millä hyvänsä. Sen mikrosekunnin aikana tuskin vilahti ajatuksissa tiimi, tallikaveri tai säännöt. Tämä on juuri se Verstappen, jonka kaikki tuntee. Rangaistukset olisi pitänyt antaa vuosia sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Jokuhan epäili että Max potkitaan Red Bullilta pihalle. Mutta tuskin tapahtuu, koska pitkä sopimus ja ihan kunnon palkallakin. Ricciardolla taas ei ole vielä sopimusta 2019 kaudelle. Ilmeisesti haluaa Red Bullilta vähän isompaa palkkaa.

Jossain SkyF1:n lauantain spekulaatiokeskustelussa tilannetta läheltä seurannut asiantuntija sanoi, että Ricciardon ja tallin johdon keskustellessa näki jo kehonkielestä, että Ricciardo ei enää 'kuulu' talliin ja aivan varmasti ajaa jossain muualla kaudella 2019. Max on Red Bullin tulevaisuus.

Samalla spekuloivat Ferrarin tilannetta todeten, että kukapa sinne haluaisi mennä kakkoskuskiksi... Ehkä joku Grosjean, mutta sunnuntain näytöt nyt taas oli mitä sattuu. Joutuneeko Kimi ajaa vielä yhden kauden, varsinkin kun nyt vielä kulkee siedettävästi?
 
Samalla spekuloivat Ferrarin tilannetta todeten, että kukapa sinne haluaisi mennä kakkoskuskiksi... Ehkä joku Grosjean, mutta sunnuntain näytöt nyt taas oli mitä sattuu. Joutuneeko Kimi ajaa vielä yhden kauden, varsinkin kun nyt vielä kulkee siedettävästi?

Jos ei Ricciardo mene Ferrarille niin Leclerchän siinä taitaa olla seuraava hollilla. Sitä ei varmaan kakkoskuskin asema ainakaan alkuun haittaisi. Kimin ura päättyy tähän kauteen.
 
Ihme itkua kun kerrankin nähdään kunnon kilvanajoa, kirjaimellisesti rengas rengasta vasten, siten että kummallekaan ei tilanteessa käy mitään. Jos Maxin tarkoituksena oli ajattaa Ricciardo seinään niin miksei tilanne päätynyt seinään? Sen takia että Verstappen jätti juuri sen verran tilaa mitä tarvitaan. Molemmat jatkoivat rinta rinnan kakkosmutkaan jossa Max oli taas sisälinjan takia etulyöntiasemassa.
upload_2018-4-29_21-44-30.png
upload_2018-4-29_21-47-30.png




Siinä tilannetta molempien näkökulmasta. Ricciardo ei missään kohtaa joutunut ulos radalta, ei joutunut seinään eikä kummallekaan käynyt tilanteessa mitään. Miksi valitat näin hienosta kilvanajosta?
Tajuathan, että rata loppuu valkoiseen viivaan? Onko Verstappenin ja valkoisen viivan välissä auton verran tilaa?

Vastaus: ei ole.
 
Tajuathan, että rata loppuu valkoiseen viivaan? Onko Verstappenin ja valkoisen viivan välissä auton verran tilaa?

Vastaus: ei ole.

Ratahan loppuu tuossa seinään. Riittää että joku osuus autosta on valkoisen viivan "radan puolella" eikä mikään osuus autosta ole seinässä.
 
Jos katsot Ricciardon haastattelun kisan jälkeen niin ei voi kyllä millään sanoa, että kaveri olisi jotenkin 100% sitä mieltä että kaikki syy oli Verstappenin.



Edit. Eikä tuosta kyllä sellainenkaan fiilis jää että "suojelisi" tiimiä.

Ei se ole silti mikään kiveen hakattu totuus.
 
No sillä ei nyt sen etäisyyden kanssa ole sinänsä mitään tekemistä. Seilaaminen on toki väärin jos ei jätä tilaa tarpeeksi (tässä tapauksessa tilaa jäi aika naftisti eli siltä osin taitaa mennä Verstappenin piikkiin) mutta se ei muuta sitä että Ricciardo oli liian myöhässä liikkeensä kanssa.
No ei. Takana oleva saa tehdä liikkeitä sen mitä haluaa. Tässä tapauksessa DanRic:in liikkeet olivat varsin selviä, vain Maxin liikkeet olivat väärin. Tai siis liike.
 

Samaa pelleilyä se on ollut perstapilta jo vuosien ajan, esimerkiksi tuo spa 2016 tilanne jossa perstappi hidastaa ja kääntää Kimin eteen.
Tuossakin vain lähtöruudukon vanhimman kuskin nopeus esti 320km/t kiitäneen Ferrarin törmäämisen 290-300km/t madelleen redbullin vaihteistoon.


Itse olisin valmis antamaan perstapille jo ylimääräisen pakkoloman, kun ei näytä millään tuo edessä poukkoilu ja muiden kiilailu loppuvan.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 

Tuossa vielä parempi "historiikki perstapin toilailuista.
Tuo Baku:n insidentti mukaan lukien tulos on 7-1 eli tässä videossa olevista kolareista/törttöilyistä ainoastaan tuo Singaporen startti oli sellainen mihin maxilla ei ollut osaa eikä arpaa koko tilanteeseen.

Tuolle nappulalle nuo jokkisluokan kisat tai tivolin törmäilyautot olisivat paremmin sopivia, kuin 350km/t kiitävät hiilikuituarkut.


Toisaalta toimiihan tämä hyvänä markkinointina F1 turvallisuudelle, kun kerran Verstappenin kaltainen hullukin on säilynyt hengissä näinkin pitkään.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Mitä tuo Verstappen tuolla koheltamisella yrittää saavuttaa? Nopeushan sillä riittäisi vaikka mihin kaluston rajoissa ja varmasti pärjäisi ihan ajamallakin. Sen sijaan törttöilyllään pilaa oman ja muiden kisat.
 
Hieman menee kyllä yli tuo Verstappenin puolustus. Kaikki varmasti tietävät että pirun nopea ja lahjakas kuski on kyseessä, mutta taitaa olla nuo lahjat niin sanotusti nousseet päähän.


Ei tuosta klipistä ainakaan itselle jää se kuva että Ricciardo ottaisi syitä itselleen. Enemmän näkee että Ric koittaa olla syyttämättä Maxia ja on todella polittiinen talliaan kohtaan. Sanoo mm. siitä ensimmäisestä renkaiden kosketuksesta että "katson vain ulkomutkan seinää ja koitan ajaa mahdollisimman lähelle sitä, jotta Maxilla on tilaa". Tekeekö Max vastaavasti? Ei, Maxin taktiikka on päinvästoin myös katsoa ulospäin ja työntää toisia pihalle radalta, samalla kun sille jätetään tilaa osumien välttämiseksi.

Aika kiemurtelevasti Ric vastasi myös kysymykseen siitä, oliko kisaaminen reilua Maxin kanssa. Totesi vain että sen täytyi olla reilua siihen asti kun mitään ei ollut tapahtunut. Aika neutraali ilmaus. Jos kuski aidosti on sitä mieltä että kisaaminen on reilua, niin tuskin tuolla tavalla vastataan.

Onhan noita Maxin ajosuorituksia hieno katsella aina siihen asti kun osuu. Mutta verratkaapa pojan ajamista vaikkapa kaikkien suomalaisten inhokki-Alonsoon. Mies ajaa kovaa mutta reilusti. Tuollaisen ajotavan arvostus nousee kyllä aina vain enemmän.
 
Jos katsot Ricciardon haastattelun kisan jälkeen niin ei voi kyllä millään sanoa, että kaveri olisi jotenkin 100% sitä mieltä että kaikki syy oli Verstappenin.



Edit. Eikä tuosta kyllä sellainenkaan fiilis jää että "suojelisi" tiimiä.

Sun kommenteista paistaa kyllä sellaista väkinäistä Maxin suojelua ja ihailua. Ricciardo oli haastattelussa tapansa mukaan diplomaattinen, eikä halunnut median kautta lähteä sotapolulle. Kaikesta kuitenkin tuossa näkee ja kuulee, että Ricciardon mielestä Max oli tapahtumiin pääsyyllinen ja yrittää haastatteluissa vain suojella tiimiä. Ricciardo tekee juuri sen, mitä kuskien toivotaan tekevän haastattelutilanteissa, kun tällaista tapahtuu.

Jos Ricciardo olisi oikeasti ottanut kunnolla syitä omille niskoilleen, niin haastattelu olisi ollut hyvin erilainen.
 
Ratahan loppuu tuossa seinään. Riittää että joku osuus autosta on valkoisen viivan "radan puolella" eikä mikään osuus autosta ole seinässä.

Rata loppuu valkoiseen viivaan. Noissa kuvissasi siis Verstappen on jo työntänyt Ricciardon sääntöjen vastaisesti radan ulkopuolelle. Sentään Ricciardo luotti siihen, ettei Verstappen niin typerä ole, että seinään kiilaisi. Muistaakseni toki tuossa tilanteessa taisi renkaat osua yhteen? Vai oliko se eri tilanne.
 
Max teki samankaltaisen liikkeen kimille Spa:ssa, silloin kimi pystyi vain vaivoin välttämään osuman. Max on tuommoinen ihme peippailija, tykkää vaihdella linjaa, vaikka sääntökirja sanoo muuta.
 
Perezillä oli kahdeksas podium, mutta voittoja ei vielä ole. Miten minä muistelin että jollain niistä 2010-luvun alun renkaidensäästelykausista olisi voittanut espanjan gp:n? Näköjään tällaista ei olekaan tapahtunut ja tuli yllätyksenä.

Sergio Pérez - Wikipedia
 
Mitä tuo Verstappen tuolla koheltamisella yrittää saavuttaa? Nopeushan sillä riittäisi vaikka mihin kaluston rajoissa ja varmasti pärjäisi ihan ajamallakin. Sen sijaan törttöilyllään pilaa oman ja muiden kisat.

Kusta päässä jopa enemmän kuin isällään, ja alikehittyneet aivot. Toisaalta "uuden sukupolven" Jonneista selvästi nopein, ja hänen tyylillään ei tule olemaan minkäänlaisia ongelmia napsia ylivoimaisia mestaruuksia sitten kun voi ajaa Vettel- tyyliin "paalulta voittoon". Ongelmat korostuvat tällaisena vuotena kun auto on radasta riippuen jopa voittaja-auto, mutta ei kovin helpolla paaluauto.
 
Taisi olla Alonso joka jossain haastattelussa (varmaan kyllä jotain 2-5v sitten) sanoi että Kimin, Buttonin ja vastaavien kuljettajien kanssa uskaltaa oikeasti taistella rengas rengasta vasten, koska näistä kuljettajista tietää että he eivät tee tilanteessa mitään täysin arvaamatonta. Sen sijaan nämä tietyt nuoret ja/tai kuumakallet saattavat tehdä tilanteessa ihan mitä vaan ja tulos on yleensä romua.
 
En kyllä ymmärrä miten Ocon saa tuosta Kimin syyn ja kehtaa vielä heitellä tuollaisia kommentteja kokeneemmasta ja arvostetusta kuskista (itse nuorena ja kohtuu tuoreena kuskina jolla on ollut kaikenlaista kommellusta itselläänkin). Vai meinaavatko nämä nuoremmat kuskit (Ocon, Verstappen jne) oikeasti, että rinnalla olevan reitin saa sulkea ja pakottaa toisen lukkojarrutukseen törmäyksen estämiseksi? Eihän Kimi voi tuosta viereltä mihinkään kadota kuin jarruttamalla ja kyllähän kisatessa pitäisi vierellä olevallekin jäädä tilaa. Jos Oconin tilalla olisi ollut Alonso, Vettel, Hamilton tai joku muu kunnon kuski niin mitään kontaktia tuskin olisi tullutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
...meinaavatko nämä nuoremmat kuskit (Ocon, Verstappen jne) oikeasti, että rinnalla olevan reitin saa sulkea ja pakottaa toisen lukkojarrutukseen törmäyksen estämiseksi?
Näinhän se pikkuformuloissa nykyään menee. Eteenpäin ei pääse ellei aja kyynärpäät ylhäällä. Tämä koskee koko pleikkarisukupolvea.
 
Porukka ei taida muistaa että myös eräs Mika Häkkinen kohelsi ihan urakalla Mclaren-uransa alkuaikoina ja sai aiheuttamistaan kolareistaan jopa kilpailukieltoa.

Tuntuu että nykypäivänä ollaan samantien huutelemassa pleikkarikuskeista ja potkimassa ulos sarjasta kun kolaroidaan.
 
Porukka ei taida muistaa että myös eräs Mika Häkkinen kohelsi ihan urakalla Mclaren-uransa alkuaikoina ja sai aiheuttamistaan kolareistaan jopa kilpailukieltoa.

Tuntuu että nykypäivänä ollaan samantien huutelemassa pleikkarikuskeista ja potkimassa ulos sarjasta kun kolaroidaan.
Häkkinen kohelsi sen takia ettei osannut. Siihen aikaan vaati miestä että auto pysyi kontrollissa. Nykykuskit koheltavat siksi, etteivät kunnioita muita. Siinä on tosi iso ero.
 
Porukka ei taida muistaa että myös eräs Mika Häkkinen kohelsi ihan urakalla Mclaren-uransa alkuaikoina ja sai aiheuttamistaan kolareistaan jopa kilpailukieltoa.

Tuntuu että nykypäivänä ollaan samantien huutelemassa pleikkarikuskeista ja potkimassa ulos sarjasta kun kolaroidaan.
Silloisilla säännöillä ajettaessa tuolla olisi puoli ruudukkoa kilpailukiellossa tämän tästä, ei siellä mitään "urakalla koheltamista ollut" Häkkisellä.
Mika sai ehdollisen kilpailukiellon tästä tapauksesta:


Ja seuraavassa kisassa kävi näin:


Josta tuli kilpailukielto koska oli ehdollinen alla.
 
Hulluahan tuo olisi jos Ocon ei saa rangaistusta. Sama tilanne kuin Mikalla tuossa yllä.
Harmi miten paljon kiinnostavampia nuo kisat oli katsoa 90-luvulla, kuin nyt.
Minulle jäänyt mieleen Schumin ylivertaisuus ja tylsät kisat. Red Bullien ylivertaisuus oli myös todella tylsää aikaa. Nyt on mielestäni aika hyvä kausi, kun on muillakin mahdollisuuksia voittaa kuin yhdellä tallilla. Rebb Bullit voisi vielä vähän petrata ni aijaijai olisi makoisaa.
 
Hulluahan tuo olisi jos Ocon ei saa rangaistusta. Sama tilanne kuin Mikalla tuossa yllä.
Harmi miten paljon kiinnostavampia nuo kisat oli katsoa 90-luvulla, kuin nyt.
Aika kultaa muistot. Varsin tylsiä ne kisat silloin olivat, kun usein kamppailua kärjessä oli varsin minimaalisesti. Romua tuli hieman enemmän, mutta eivät ne kisat mielestäni silloin olleet nykyistä kiinnostavampia. Erilaisia kylläkin.
 
Minulle jäänyt mieleen Schumin ylivertaisuus ja tylsät kisat. Red Bullien ylivertaisuus oli myös todella tylsää aikaa. Nyt on mielestäni aika hyvä kausi, kun on muillakin mahdollisuuksia voittaa kuin yhdellä tallilla. Rebb Bullit voisi vielä vähän petrata ni aijaijai olisi makoisaa.
Miksi ihmiset edelleen jauhaa "Red Bullien ylivertaisuusajasta"? Red Bull oli ylivertainen kahtena kautena eikä nekään olleet edes perätysten. Red Bullin / Vettelin mestaruuksista kaksi ratkesi vain muutaman pinnan erolla eri tallissa ajaneisiin kilpakumppaneihin.
 
Minulle jäänyt mieleen Schumin ylivertaisuus ja tylsät kisat. Red Bullien ylivertaisuus oli myös todella tylsää aikaa. Nyt on mielestäni aika hyvä kausi, kun on muillakin mahdollisuuksia voittaa kuin yhdellä tallilla. Rebb Bullit voisi vielä vähän petrata ni aijaijai olisi makoisaa.

Schumin ylvertaisuus 90-luvulla? Kyllä se alko 2000 luvulla. Voitti tosin 2 mestaruutta mutta oli kova kamppailu Hillin kanssa
 
En nyt ole niin fanattinen fani että muistaisin tarkkaan vuodet, kuskit yms. Mutta oli se jonossa-ajelua vrt. nykyaikaan. Varikkokäynnit ainoita ohituspaikkoja, ellei sitten Schumi lähtenyt viimeisestä ruudusta ja ohitellut pitkin kisaa. Siis tälläinen muistikuva minulla.

Tankkaus saisi tulla takaisin. Olisi siinä yksi taktikointivaihtoehto lisää.
 
Noi 90-luvun alun kiellot on nyt kuitenkin ihan eri juttu eikä vertailukelpoisia. Silloin napsui kilpailukieltoa jos katsottiin että on syypää kolariin.
Irvine nappasi 3 kisan kiellon, häkä yhden jne.
Mutta kyllähän tuota kohellusta sattuu joka ikiselle. Vetihän hamikin esim. kimin perseeseen kanadassa kun kimi oli varikon portilla pysähdyksissä koska valo oli punainen ja puusilmä hamilton ei huomannut.
Ei tullut mitään vaikka pilasi kimin kisan.
Verstappenin (ja vaikkapa maldonadon) kohdalla kyse on kuitenkin jatkuvasta törttöilystä, maldonado tosin veteli pitkin seiniä koska oli reikä päässä, max ei nyt ihan saman kaliiberin tunari ole kuitenkaan.
Maxilta vaan puuttuu kokonaan kunnioitus muita kohtaan, minä minä sukupolvea joka on kasvanut miljoonien ympäröimänä ja isi ei ole vissiin laittanut poikaa kuriin. Nico kuitenkin oli aika lailla erilainen kuljettaja
vaikka miljoonien ympäröimänä kasvanut oli hänkin.
 
Schumin ja Häkkisen aikaanhan F1:t oli jännimmillään. Ok, tapahtumia oli ehkä vähemmän, mutta ei sitä suspensiota luoda pelkästään kolareilla tai ohituksilla. Ei futiskaan ole lätkää tylsempää koska siinä tehdään vähemmän maaleja. Tuon aikakauden aikana jännitys perustui siihen, kenellä kestää kantti ja tekniikka äärimmäisyyksiin viritetyillä vehkeillä. Kuskien välillä ohitusten sijaan painostettiin edellä ajavaa virheisiin ihan vain ajamalla kovaa. Ja aika usein se onnistuikin. Nykyään ei voi ketään oikein painostaakaan kun kaikki toheloi kokoajan, joka sekään ei haittaa kun turva-alueet on asfalttia. Sanotaan näin, että "äärirajoilla ajaminen" terminä on nykään paljon laveampi. 90-l ja 2000-l alussa äärirajoilla ajaminen tarkoitti ihan oikeasti sitä, että virheisiin ei ollut varaa tai se kostautui heti.

Ja ne tylsät kisat.. Olihan niitäkin. Ne olivat hyvä tekosyy päiväunille. V10:n ulina on samaan aikaan rauhoittavaa ja kiihdyttävää.
 
Porukka ei taida muistaa että myös eräs Mika Häkkinen kohelsi ihan urakalla Mclaren-uransa alkuaikoina ja sai aiheuttamistaan kolareistaan jopa kilpailukieltoa.

Tuntuu että nykypäivänä ollaan samantien huutelemassa pleikkarikuskeista ja potkimassa ulos sarjasta kun kolaroidaan.
Se ero tuntuu olevan, että ennenvanhaan syyllisestä oltiin samaa mieltä. Nyt nuo ns. asiantuntijatkin tuntuvat heittävän ihan ihmeellisiä tulkintoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom