F1 2018 - Australian GP

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 903
Jees, tuohan oli erinomainen tuplastragia. Kimille undercut jolla olisi ollut mahdollista ohittaa hamilton joka samalla pakotettiin varikolle tästä syystä ja näin annettiin myös sebille mahdollisuus ajaa ykkösenä niin lujaa kuin pääsee.
Nyt vain sattui turva-auto episodi joka matsasi täydellisesti sebin taktiikan kanssa. Ero kimiin oli about 18 sekkaa (15 hamiltoniin ja kimi 3 hamista) kun turva-auto tuli ja seb ei olisi millään ehtinyt normi varikkokäynnillä hamin ja kimin eteen.
Tätähän se on usein turva-auton kanssa, jos ole ohittanut varikon sisäänkäynnin niin voi voi, ei ohittaneet pääsevät "halvalla" vaihtamaan kumit jos ollaan jo muutenkin lähellä vaihtoikkunaa.
Onni on aina yhksi osatekijä kun kisataan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
35
Ei, eikä missään vaiheessa oikeastaan ollut mitään mahdollisuuksiakaan. 1. VET, 2. HAM, 3. RAI, 4. RIC, 5. ALO.




Vettel meni Hamiltonista ohi VSC:n aikana..? (Tai no olihan se tuloslistalla edellä mutta kaikkihan tietävät, että todellisuudessa ei ollut ja ilman VSC:tä olisi jäänyt Hamin taakse varikolta.)
Onko ne oikeasti Skyllä noin sekaisin? Ohittaminen VSC:n aikana on kielletty, ei hyötyminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Onko ne oikeasti Skyllä noin sekaisin? Ohittaminen VSC:n aikana on kielletty, ei hyötyminen.
Niin kritisoivat pitkään sitä, että saisiko VSC:n aikana hyötyä tilanteesta noin paljon, kun sen tarkoitus olisi neutralisoida tilannetta. Eivät tietenkään kutsuneet suoraan ohitukseksi mutta totuushan on se, että ei Vettel ilman VSC:tä olisi tullut Hamiltonin edelle varikolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 226
Niin kritisoivat pitkään sitä, että saisiko VSC:n aikana hyötyä tilanteesta noin paljon, kun sen tarkoitus olisi neutralisoida tilannetta. Eivät tietenkään kutsuneet suoraan ohitukseksi mutta totuushan on se, että ei Vettel ilman VSC:tä olisi tullut Hamiltonin edelle varikolla.
Eikös safeycar-säännössäki ole joku, että pitää tiettyä nopeutta ajaa kunnes tavoittaa safetycarin tai jotain? Oisko se nyt lopulta mitään muuttanut, jos suoraan olisi oikea turva-auto tullut radalle?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Onko ne oikeasti Skyllä noin sekaisin? Ohittaminen VSC:n aikana on kielletty, ei hyötyminen.
Melkein yhtä sekaisin kuin suomalaiset selostajat. Kotiinpäin vedetään niin kovaa kuin kehdataan.

Kyllä tuohon Skyn sompailuun tottuu nopeammin mattikyllöserkkimustakarioskariolematon-vouhotukseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Nyt ensitunnelmien jälkeen..

Tykkään:
- Räikkösen kakkossija

En tykkää:
- Halo
- murica-grafiikka. Liikaa turhia lisäyksiä.
Päivitys.

Nyt ekan kisan jälkeen..

Tykkään:
- Autot on pitkästä aikaa silmin nähden nopeita.

En tykkää:
- Vettelin pullamunkki. Ei oo kai vastaavaa osunu kertaakaan koko kimin uralla. Päinvastaista sitten senkin edestä.
- Haasin epäonni. Pulttimiehellä varmaan jännät paikat Steinerin kanssa.
- Halo in-car kuvissa
- murica-grafiikka. Liikaa turhia lisäyksiä ja bugeja. Fonttikin on perseestä. Tuollainen oli cool joskus ekan matrixin aikoihin.
- Jotain valitettavaa vois vielä keksiä, mut totuus on vaan että oireilen kun ikävöin vieläkin häkkistä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Melkein yhtä sekaisin kuin suomalaiset selostajat. Kotiinpäin vedetään niin kovaa kuin kehdataan.

Kyllä tuohon Skyn sompailuun tottuu nopeammin mattikyllöserkkimustakarioskariolematon-vouhotukseen.
Kyllä ne kaikkien eri maiden selostajat tahtovat vetää kotiinpäin jos radalla on kanavan kotimaalaisia kuskeja. Sen vuoksi ei ole kellekkään mikään yllätys se, että Sky Sport Englannin kanavalla ne rinkirunkkaa kilpaa Hamiltonia selostamossa. Suomen C Morella ne hehkuttaa taas suomalaisia kuskeja ja katselevat kisaa sinivalkoisten lasien läpi.

Onneksi nykyaikana jokainen voi valita sen maan ja sen kielisen selostuksen kuin sattuu huvittamaan ja osalla kanavista pystyy valitsemaan myös pelkän taustaäänet ilman mitään selostusta.

Suomenkin kanavilla selostus on mennyt eteenpäin siitä mitä se oli mattikyllösten aikana. Tosin eipä se siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä kun huusi välillä kuin elukka ja puhui mitä sattuu.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Suomenkin kanavilla selostus on mennyt eteenpäin siitä mitä se oli mattikyllösten aikana. Tosin eipä se siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä kun huusi välillä kuin elukka ja puhui mitä sattuu.
Höpöhöpö, Kyllönen on edelleen paras selostaja mitä kotimainen F1-rintama on nähnyt. Kommentaattorin vai miksi sitä JJ-Saloa kutsutaan tehtävä on siinä vieressä sitten korjailla ja tarjoilla faktoja
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Höpöhöpö, Kyllönen on edelleen paras selostaja mitä kotimainen F1-rintama on nähnyt. Kommentaattorin vai miksi sitä JJ-Saloa kutsutaan tehtävä on siinä vieressä sitten korjailla ja tarjoilla faktoja
Tämmöinen huutaminenko on parasta?



Omaan korvaan tuollaista huutamista ja arkulointia on rasittava kuunnella. Voi vain arvailla miten raskasta tuollaista on (yrittää) seurata jos kuulon kanssa on pientä ongelmaa tai jos suomi ei ole äidinkieli.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Tämmöinen huutaminenko on parasta?



Omaan korvaan tuollaista huutamista ja arkulointia on rasittava kuunnella. Voi vain arvailla miten raskasta tuollaista on (yrittää) seurata jos kuulon kanssa on pientä ongelmaa tai jos suomi ei ole äidinkieli.
Kyllä. Selostajan ensisijainen tehtävä radan/lähetyksen tapahtumien ohella on nimenomaan tunnelman luonti, Kyllönen eli kisojen mukana ja se kuului selostuksissa välillä myös huutaen. Monotoninen selostaja joka ei innostu mistään on pahinta mahdollista myrkkyä katselunautinnolle.
(myös kehittynyt tekniikka vaikuttaa siihen miltä kuunostaa, nykyvehkeillä noi monet kohdat kuulostaisivat selkeämmiltä)

edit: Esim Oskari Saari taisi näyttää ainoan kerran mitään tunnetta Kimin voittaessa mestaruuden ja silloinkin se kesti sen viimeisen(?) kierroksen verran
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kyllä ne kaikkien eri maiden selostajat tahtovat vetää kotiinpäin jos radalla on kanavan kotimaalaisia kuskeja. Sen vuoksi ei ole kellekkään mikään yllätys se, että Sky Sport Englannin kanavalla ne rinkirunkkaa kilpaa Hamiltonia selostamossa. Suomen C Morella ne hehkuttaa taas suomalaisia kuskeja ja katselevat kisaa sinivalkoisten lasien läpi.

Onneksi nykyaikana jokainen voi valita sen maan ja sen kielisen selostuksen kuin sattuu huvittamaan ja osalla kanavista pystyy valitsemaan myös pelkän taustaäänet ilman mitään selostusta.

Suomenkin kanavilla selostus on mennyt eteenpäin siitä mitä se oli mattikyllösten aikana. Tosin eipä se siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä kun huusi välillä kuin elukka ja puhui mitä sattuu.
Ja Martin Brundle ei ole Oskari Olematon. :cigar2:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
No se oli semmonen kauden avaus se. Kisa oli mitä oli, omasta mielestä hyvä että Ferrari voitti, vaikka väärä semmonen. Vaan mitä tässä päivän mittaan on medioita lueskellu niin ihmeen vaisusti punasesta leiristä on kuittailtu mersun suuntaan. Nico Rosberg ainaki tuumasi (eikös hän joku mersun lähettiläs ole?) että muut saavat pakata kamppeensa ja mennä kottiin jo lauantaina, kyllä tuohon olis soma joku kunnon mehevä kuitti pistää. Ja samaahan se tuo Hamilton hehkutteli, ai ko olis meheviä kuitin paikkoja molemmat, melko siivosti on tuon suhteen menny.

Halo näyttää karmealta, Mersu kulkee aika-ajoissa lujaa, Verstappenilla ei ole kärsivällisyyttä, suomipojat on kakkoskuskeja, toki Kimillä oli tännään saumat, mutta sitä tuuriahan ei taas ollu. Haas näytti hyvältä kunnes... Loppuviimein aika pitkälle samaa settiä mihin viime vuonna jäätiin. Helvetin tylsää, mutta niin sitä vain aina pittää kattoa. Koska Formula1. Ja Libertyn grafiikat oli kyllä silmäsärkyä :(
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tämmöinen huutaminenko on parasta?

Omaan korvaan tuollaista huutamista ja arkulointia on rasittava kuunnella. Voi vain arvailla miten raskasta tuollaista on (yrittää) seurata jos kuulon kanssa on pientä ongelmaa tai jos suomi ei ole äidinkieli.
Tämä eläytyminen siinä oli parasta ja vieläkin on vaikea uskoa, että miten Mika sen teki, kun molemmat töhöilyt oli viimeisellä sektorilla ja silti siellä tuli se parannus! "Kärkeen, loistavaa Mika teki sen Ferrarin kotiradalla." Se moottorin kiekaisu ja hidastuksen näyttämä kanttarin ylitys oli uskomaton, kun auto ei ole liian kova alustaltaan, vaan imeytyy heti tiehen, käytti myös radan kaikki millit. Tämä tuli aikanaan katottua telkkarista.
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Kyllä. Selostajan ensisijainen tehtävä radan/lähetyksen tapahtumien ohella on nimenomaan tunnelman luonti, Kyllönen eli kisojen mukana ja se kuului selostuksissa välillä myös huutaen. Monotoninen selostaja joka ei innostu mistään on pahinta mahdollista myrkkyä katselunautinnolle.
(myös kehittynyt tekniikka vaikuttaa siihen miltä kuunostaa, nykyvehkeillä noi monet kohdat kuulostaisivat selkeämmiltä)

edit: Esim Oskari Saari taisi näyttää ainoan kerran mitään tunnetta Kimin voittaessa mestaruuden ja silloinkin se kesti sen viimeisen(?) kierroksen verran
joo kyllä häkkisen aikana jaksoi katsoa koko kisan putkeen jo siitä syystä ku kyllönen loi tunnelmaa. Oskari Saari on yks paskimmista selostajista ollut. tää nykyinen niki juusela on ihan ok.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
565
Juusela on ihan suht hyvä omastakin mielestä. Paitsi että se puhuu aika usein noitten tiimi radioitten päälle. Ainakin ite huomannut sen. Tosin niin se tais Oskari Saarikin tehdä niin. Huomasiko kukaan muu eilen kun Salo näppäili puhelinta eilen kisan jälkeisessä studio lähetyksessä :D
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Juusela on ihan suht hyvä omastakin mielestä. Paitsi että se puhuu aika usein noitten tiimi radioitten päälle. Ainakin ite huomannut sen. Tosin niin se tais Oskari Saarikin tehdä niin. Huomasiko kukaan muu eilen kun Salo näppäili puhelinta eilen kisan jälkeisessä studio lähetyksessä :D
Jutteli vissiin Sirotkinin kanssa? Vai tapahtuiko se jo aiemmin
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
565
Aivan. Meni se syy itsellä ohi. Huomasin vaan ku näppäili puhelinta kesken lähetyksen.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Kimin 2 stintin vähän heikohko vauhti johtui ainakin osittain siitä, että sillä oli 8 kierrosta kuluneemmat renkaat kuin Vettelillä ja Riccardolla.
Bahrain on yleensä sopinut kimille hyvin, sieltä saattaa jopa voitto napsahtaa, jos mersu ei ole iskussa.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 068
Mites Pirelli meni noin niinkun omasta mielestä noi renkaiden kovuudet?
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:
Ja sillä pehmeimmälläkin vedetään puoli kisaa. No, jos täytyy positiivisesti ajatella niin nyt näkyi kaikkia kolmea vaihtoehtoa joten ehkä tässä kauden mittaan vielä jotain yllätyksiä nähdään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 903
Eka kisa niin varmaan vielä vähän meni totuttelussa ja pääasiallisena pyrkimyksenä tuoda auto maaliin jne.
Kyllä varmaan kauden edetessä jos kisailu pysyy tiukkana eikä mese mene menojaan niin red bulli ja ferrari pyrkii rengasstrategioilla
kuromaan kiinni mahdollisimman paljon. Lisäksi ne oppii kauden edetessä mitkä ovat ne seokset joilla auto toimii parhaiten,ferrarillahan
pehmeämmät ovat viimevuosina toimineet huomattavasti paremmin kuin kovemmat suhteessa muihin talleihin ja jos trendi on sama
niin eiköhän nuo kummit kauden edetessä rupea olemaan todella tärkeät ja riskejä otetaan.
Mese pystyy vetämään ns. perussettiä ja ajamaan varman päälle, bulli ja ferrari sitten varmaan koittaa kaikenlaista jotta olisi edes jotain mahiksia.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
683
Mites Pirelli meni noin niinkun omasta mielestä noi renkaiden kovuudet?
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:
Todella epäileväinen olin sen suhteen, että renkaiden kestävyydessä oikeasti nähtäisiin mitään merkittäviä muutoksia, ja tämä ensimmäinen kisa ainakin tuota epäilystä kovasti vahvistaa.

Toki yhtenä tekijänä tässä on myös se, että tuolla radalla ohittaminen on vaikeaa, joten nopeampien renkaiden käytöstä hyötyy vähemmän, kuin joillain toisilla radoilla. Järkevämpää keskittyä renkaiden kestävyyteen, jos ei ole kauheasti pelkoa, että joku tulisi takaa ohi, eikä itsekään voi edessä olevia tehokkaasti ohitella.

Silti tässäkin kisassa olisi voitu mennä astetta pehmeämmillä seoksilla, jos olisi haluttu. Eivät varmasti olisi liian pehmeitä olleet.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.
Harmi kun nykyään on F1 kisoissa vain ja ainoastaan yksi rengasvalmistaja. Jo kahdella rengastehtaalla saisi renkaiden kehitykseen kunnolla vauhtia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
566
Harmi kun nykyään on F1 kisoissa vain ja ainoastaan yksi rengasvalmistaja. Jo kahdella rengastehtaalla saisi renkaiden kehitykseen kunnolla vauhtia.
Eihän noita renkaita ole vuosikausiin yritettykään kehittää paremmiksi, vaan nimenomaan sellaisiksi että kuluvat nopeasti ja tuovat tapahtumia radalle. Tokihan Pirelli yksinkin pystyisi sarjaan parempia renkaita tuomaan, jos siltä sellaisia tilattaisiin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.
Eikä taideta sen jälkeen enää nähdäkään, ainakaan käytössä, aika-ajoja lukuunottamatta. Sellaisen käsityksen olen mm. testien kommenttien perusteella, että pehmein ja kovin seos ovat käytännössä turhia kisakäyttöä ajatellen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Eikä taideta sen jälkeen enää nähdäkään, ainakaan käytössä, aika-ajoja lukuunottamatta. Sellaisen käsityksen olen mm. testien kommenttien perusteella, että pehmein ja kovin seos ovat käytännössä turhia kisakäyttöä ajatellen.
No sitten jää tämä uudistus kyllä aika mitättömäksi.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
683
No sitten jää tämä uudistus kyllä aika mitättömäksi.
Kyllähän Pirelli on väittänyt, että kaikkien seosten pitäisi olla aiempaa helpommin kuluvia, eli tuo hypersoftien tuominen mukaan ei suinkaan ole se ainoa muutos.

Vaan eipä toistaiseksi ole nähty vielä mitään, joka viittaisi merkittäviin muutoksiin. Katsellaan silti rauhassa, sillä yksi kisahan tässä vasta on ajettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 006
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Sillä taktiikalla millä ne veti ni peilattiin Kimin taktiikkaa(?) ja jäätävällä tuurilla Vettel pääsi kärkeen, kun tuli VSC.
Ainoo miten olis voinu tehä toisin olis ollu ajattaa Hamiltonia pidempään ja käydä varikolla kanssa vasta kun tuli VSC, mutta mistäpä ne olis sen ajankohdan tienny?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Mulle jäi epäselväksi, että nopeutuiko Kimin ja Hamiltonin vauhti renkaanvaihdon jälkeen. Jos ei nopeutunut (koska kovempi rengasseos), niin Hamilton olisi voinut ajaa radalla pitempään ja tulla renkaanvaihtoon vasta kun renkaat ovat kuluneemmat.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
683
Mulle jäi epäselväksi, että nopeutuiko Kimin ja Hamiltonin vauhti renkaanvaihdon jälkeen. Jos ei nopeutunut (koska kovempi rengasseos), niin Hamilton olisi voinut ajaa radalla pitempään ja tulla renkaanvaihtoon vasta kun renkaat ovat kuluneemmat.
Omien muistikuvien mukaan vauhti nopeutui kohtalaisen merkittävästi molemmilla varikkokäynnin jälkeen.

Itsekin olen hämmästellyt tätä Mersun ihmettelyä ja jossittelua asian suhteen. Vettelillä kävi hirveä munkki, eikä siinä ollut oikein mitään tehtävissä, kun ei kukaan voinut tuota ennustaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
117
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Sillä taktiikalla millä ne veti ni peilattiin Kimin taktiikkaa(?) ja jäätävällä tuurilla Vettel pääsi kärkeen, kun tuli VSC.
Ainoo miten olis voinu tehä toisin olis ollu ajattaa Hamiltonia pidempään ja käydä varikolla kanssa vasta kun tuli VSC, mutta mistäpä ne olis sen ajankohdan tienny?
Ilmeisesti Hamilton olisi voinut tarpeen tullen ajaa kovempaa ennen tuota turva-autoepisodia, mutta koska tietokoneet näytti koko ajan, että edellä pysytään siinäkin tilanteessa, ei kaikkea vauhtia otettu tuossa vaiheessa kisaa ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Jos saisi/voisi ajaa täysiä kokoajan niin ei jäisi tällaisestakaan jossiteltavaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Ja castaus ei pelannu, oli "korjauksessa". Pelkästään siis mobiilina/selaimesta pystyi kattoon cmore.fi. Android-tv:lle kun ei ole sovellustakaan... Noh, aika-ajot sai sentään castattua töllöön eilen :D

Ei oo ikinä ennen castaus failannut tossa cmoressa, miten se voi just Formulan GP:ssä vaan failata valikoivasti?
Palaan vanhaan viestiin, mutta Android TV:lle on jo hetken aikaa löytynyt CMoren sovelluskin.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ilmeisesti Hamilton olisi voinut tarpeen tullen ajaa kovempaa ennen tuota turva-autoepisodia, mutta koska tietokoneet näytti koko ajan, että edellä pysytään siinäkin tilanteessa, ei kaikkea vauhtia otettu tuossa vaiheessa kisaa ulos.
Lisätietoa:
"Hamilton kärsi moottorin ylikuumenemisesta Australian kisaviikonloppuna, mutta ei uskaltanut puskea autoaan aivan äärirajoille. Mielessä kolkutteli se, ettei voimayksiköitä sopisi tuhlata jo liian varhaisessa vaiheessa kautta.

– Kone ylikuumeni, ja minulla on edessäni vielä seitsemän tai enemmän kisaa, joista pitäisi selvitä tällä koneella. Olin aivan rajoittimella, ja moottori oli liian kuuma. Olen hermostunut siitä, että vahingoitan konetta. Väänsin 110 prosentilla, ja jouduin riskeeraamaan kaiken vain niiden seitsemän pisteen vuoksi, Hamilton valitteli Autosportin haastattelussa.

Brittitähti myönsi, että on joutunut muuttamaan ajotyyliään uusiin rajoituksiin sopivaksi. Päätös ei kuitenkaan ollut helppo.

– Minun pitäisi varmaan höllätä, säästellä konettani ja käyttää sen elinikää seuraaviin kisoihin. Se on täysin omaa kilpailuhenkeäni vastaan. Haluaisin aina puskea täysillä viimeiseen asti. Oma kuntoni riittäisi siihen, mutta tämä laji on järjestetty siten, että polttoainesääntöjä ja kolmea konetta pitää miettiä."
Lewis Hamilton paljasti muuttaneensa ajotyyliään - syynä uusi merkittävä moottorirajoitus | SuomiF1

Eli tämä säästelypelleily tämänkin takana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Lisätietoa:
"Hamilton kärsi moottorin ylikuumenemisesta Australian kisaviikonloppuna, mutta ei uskaltanut puskea autoaan aivan äärirajoille. Mielessä kolkutteli se, ettei voimayksiköitä sopisi tuhlata jo liian varhaisessa vaiheessa kautta.

– Kone ylikuumeni, ja minulla on edessäni vielä seitsemän tai enemmän kisaa, joista pitäisi selvitä tällä koneella. Olin aivan rajoittimella, ja moottori oli liian kuuma. Olen hermostunut siitä, että vahingoitan konetta. Väänsin 110 prosentilla, ja jouduin riskeeraamaan kaiken vain niiden seitsemän pisteen vuoksi, Hamilton valitteli Autosportin haastattelussa.

Brittitähti myönsi, että on joutunut muuttamaan ajotyyliään uusiin rajoituksiin sopivaksi. Päätös ei kuitenkaan ollut helppo.

– Minun pitäisi varmaan höllätä, säästellä konettani ja käyttää sen elinikää seuraaviin kisoihin. Se on täysin omaa kilpailuhenkeäni vastaan. Haluaisin aina puskea täysillä viimeiseen asti. Oma kuntoni riittäisi siihen, mutta tämä laji on järjestetty siten, että polttoainesääntöjä ja kolmea konetta pitää miettiä."
Lewis Hamilton paljasti muuttaneensa ajotyyliään - syynä uusi merkittävä moottorirajoitus | SuomiF1

Eli tämä säästelypelleily tämänkin takana.
Tää on kyllä perseestä, viimesetkin vähä ohitukset jää säästelyn takia tapahtumatta. Radikaali muutos pitäisi tuohon rahojen jakoon saada siten että pienet tallit saisi enemmän rahaa niin voidaan alkaa kuluttamaan enemmän...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tää on kyllä perseestä, viimesetkin vähä ohitukset jää säästelyn takia tapahtumatta. Radikaali muutos pitäisi tuohon rahojen jakoon saada siten että pienet tallit saisi enemmän rahaa niin voidaan alkaa kuluttamaan enemmän...
Koneen ylikuumenemisen välttely kuulostaa minusta enemmän alimitoitetun jäähdyttimen aiheuttamalta kuin säästelymeiningiltä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Koneen ylikuumenemisen välttely kuulostaa minusta enemmän alimitoitetun jäähdyttimen aiheuttamalta kuin säästelymeiningiltä.
Toisen perässä kuumassa "likaisessa" ajossa jäädytys ei varmasti toimi halutusti, jos moottoreita/osia sais käyttää enemmän voitaisiin tilanteesta riipuen moottorin kulumisen kustannuksella päästä ohi ja ajaa edellä maaliin koneen juuri selvitessä mutta ei enää olisi täydessä tehossa seuraavaan aika-ajoon. Mahdollisuus remonttii toisi moottorin täytee toimintaa ja kisat jatkuu...
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 595
Eikö pakoputket ja jättöilman vois ohjata ylöspäin auton perästä niin pääsis takana olevat ohikin niin ku joskus aikoinaan kun autoissa oli hirmuset takasiivet?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Eikö pakoputket ja jättöilman vois ohjata ylöspäin auton perästä niin pääsis takana olevat ohikin niin ku joskus aikoinaan kun autoissa oli hirmuset takasiivet?
Isommat takasiivet pyörteyttää enemmän ilmaa välittömästi auton takana ja huonontaa perässä ajavan aerodynamiikkaa. Ehkä tuota kuumaa ilmaa samalla heitetään enemmän pois, mutta tuskin tuo ohituksia helpottaisi. Noiden pienempien takasiipien ideahan taisi olla nimenomaan takana ajamisen helpottaminen, mutta kun muuten autojen aerodynamiikka on parantunut jatkuvasti niin pienetkin muutokset virtauksessa pienentävät downforcea niin paljon että seuraaminen on hankalaa.
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
683
Ei se ihan sattumaa ole, että mersulla on ollut aika paljonkin eri osiin liittyviä ylikuumenemisia, kun ovat joutuneet ajamaan toisten autojen perässä. Siellä on autoa vedetty niin äärirajoille, että ongelmia tulee heti, kun ei ole ideaalitilanne ja puhdasta ilmaa edessä.

Vaikka tämä säästelytouhu onkin tylsää, niin se myös luo uusia haasteita valmistajille. Pelkkä voima ei enää riitä, vaan pitäisi myös suunnitella kokonaisuus siten, että se kestää rasitusta.

Tämä voi olla mersulle yllättävän hankala yhtälö, joka taas tuo tasaisuutta sarjaan kokonaisuutena.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Ei se ihan sattumaa ole, että mersulla on ollut aika paljonkin eri osiin liittyviä ylikuumenemisia, kun ovat joutuneet ajamaan toisten autojen perässä. Siellä on autoa vedetty niin äärirajoille, että ongelmia tulee heti, kun ei ole ideaalitilanne ja puhdasta ilmaa edessä.

Vaikka tämä säästelytouhu onkin tylsää, niin se myös luo uusia haasteita valmistajille. Pelkkä voima ei enää riitä, vaan pitäisi myös suunnitella kokonaisuus siten, että se kestää rasitusta.

Tämä voi olla mersulle yllättävän hankala yhtälö, joka taas tuo tasaisuutta sarjaan kokonaisuutena.
Toisaalta on sekin perseestä että mersu on "aina" joko kärjessä tai failaa kunnolla (kärjistäen tarkoituksella)
 
Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
683
Toisaalta on sekin perseestä että mersu on "aina" joko kärjessä tai failaa kunnolla (kärjistäen tarkoituksella)
On toki, mutta eihän tässä siihen tarvitse mennä. Mersunkin kannalta voi olla järkevämpää keskittyä päivityspaketeissa enemmän siihen, että kone kestää, kuin pelkkään voimaan. Tällöin mersu ei välttämättä ole aina siellä kärjessä. Ja tietysti jos mersu joutuu himmailemaan, niin se tarkoittaa vain astetta hitaampaa ajamista, eikä kunnolla failaamista.

Toki tällaiset muutokset, jos niille on edes tarvetta, konkretisoituvat enemmän tuleville kausille, kuin tämän kauden aikana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 989
Viestejä
4 191 335
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom