F1 2018 - Australian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Tämmöinen huutaminenko on parasta?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Omaan korvaan tuollaista huutamista ja arkulointia on rasittava kuunnella. Voi vain arvailla miten raskasta tuollaista on (yrittää) seurata jos kuulon kanssa on pientä ongelmaa tai jos suomi ei ole äidinkieli.

Kyllä. Selostajan ensisijainen tehtävä radan/lähetyksen tapahtumien ohella on nimenomaan tunnelman luonti, Kyllönen eli kisojen mukana ja se kuului selostuksissa välillä myös huutaen. Monotoninen selostaja joka ei innostu mistään on pahinta mahdollista myrkkyä katselunautinnolle.
(myös kehittynyt tekniikka vaikuttaa siihen miltä kuunostaa, nykyvehkeillä noi monet kohdat kuulostaisivat selkeämmiltä)

edit: Esim Oskari Saari taisi näyttää ainoan kerran mitään tunnetta Kimin voittaessa mestaruuden ja silloinkin se kesti sen viimeisen(?) kierroksen verran
 
Kyllä ne kaikkien eri maiden selostajat tahtovat vetää kotiinpäin jos radalla on kanavan kotimaalaisia kuskeja. Sen vuoksi ei ole kellekkään mikään yllätys se, että Sky Sport Englannin kanavalla ne rinkirunkkaa kilpaa Hamiltonia selostamossa. Suomen C Morella ne hehkuttaa taas suomalaisia kuskeja ja katselevat kisaa sinivalkoisten lasien läpi.

Onneksi nykyaikana jokainen voi valita sen maan ja sen kielisen selostuksen kuin sattuu huvittamaan ja osalla kanavista pystyy valitsemaan myös pelkän taustaäänet ilman mitään selostusta.

Suomenkin kanavilla selostus on mennyt eteenpäin siitä mitä se oli mattikyllösten aikana. Tosin eipä se siitä paljon huonommaksi olisi voinut mennä kun huusi välillä kuin elukka ja puhui mitä sattuu.
Ja Martin Brundle ei ole Oskari Olematon. :cigar2:
 
No se oli semmonen kauden avaus se. Kisa oli mitä oli, omasta mielestä hyvä että Ferrari voitti, vaikka väärä semmonen. Vaan mitä tässä päivän mittaan on medioita lueskellu niin ihmeen vaisusti punasesta leiristä on kuittailtu mersun suuntaan. Nico Rosberg ainaki tuumasi (eikös hän joku mersun lähettiläs ole?) että muut saavat pakata kamppeensa ja mennä kottiin jo lauantaina, kyllä tuohon olis soma joku kunnon mehevä kuitti pistää. Ja samaahan se tuo Hamilton hehkutteli, ai ko olis meheviä kuitin paikkoja molemmat, melko siivosti on tuon suhteen menny.

Halo näyttää karmealta, Mersu kulkee aika-ajoissa lujaa, Verstappenilla ei ole kärsivällisyyttä, suomipojat on kakkoskuskeja, toki Kimillä oli tännään saumat, mutta sitä tuuriahan ei taas ollu. Haas näytti hyvältä kunnes... Loppuviimein aika pitkälle samaa settiä mihin viime vuonna jäätiin. Helvetin tylsää, mutta niin sitä vain aina pittää kattoa. Koska Formula1. Ja Libertyn grafiikat oli kyllä silmäsärkyä :(
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
Tämmöinen huutaminenko on parasta?

Omaan korvaan tuollaista huutamista ja arkulointia on rasittava kuunnella. Voi vain arvailla miten raskasta tuollaista on (yrittää) seurata jos kuulon kanssa on pientä ongelmaa tai jos suomi ei ole äidinkieli.
Tämä eläytyminen siinä oli parasta ja vieläkin on vaikea uskoa, että miten Mika sen teki, kun molemmat töhöilyt oli viimeisellä sektorilla ja silti siellä tuli se parannus! "Kärkeen, loistavaa Mika teki sen Ferrarin kotiradalla." Se moottorin kiekaisu ja hidastuksen näyttämä kanttarin ylitys oli uskomaton, kun auto ei ole liian kova alustaltaan, vaan imeytyy heti tiehen, käytti myös radan kaikki millit. Tämä tuli aikanaan katottua telkkarista.
 
Kyllä. Selostajan ensisijainen tehtävä radan/lähetyksen tapahtumien ohella on nimenomaan tunnelman luonti, Kyllönen eli kisojen mukana ja se kuului selostuksissa välillä myös huutaen. Monotoninen selostaja joka ei innostu mistään on pahinta mahdollista myrkkyä katselunautinnolle.
(myös kehittynyt tekniikka vaikuttaa siihen miltä kuunostaa, nykyvehkeillä noi monet kohdat kuulostaisivat selkeämmiltä)

edit: Esim Oskari Saari taisi näyttää ainoan kerran mitään tunnetta Kimin voittaessa mestaruuden ja silloinkin se kesti sen viimeisen(?) kierroksen verran

joo kyllä häkkisen aikana jaksoi katsoa koko kisan putkeen jo siitä syystä ku kyllönen loi tunnelmaa. Oskari Saari on yks paskimmista selostajista ollut. tää nykyinen niki juusela on ihan ok.
 
Juusela on ihan suht hyvä omastakin mielestä. Paitsi että se puhuu aika usein noitten tiimi radioitten päälle. Ainakin ite huomannut sen. Tosin niin se tais Oskari Saarikin tehdä niin. Huomasiko kukaan muu eilen kun Salo näppäili puhelinta eilen kisan jälkeisessä studio lähetyksessä :D
 
Viimeksi muokattu:
Juusela on ihan suht hyvä omastakin mielestä. Paitsi että se puhuu aika usein noitten tiimi radioitten päälle. Ainakin ite huomannut sen. Tosin niin se tais Oskari Saarikin tehdä niin. Huomasiko kukaan muu eilen kun Salo näppäili puhelinta eilen kisan jälkeisessä studio lähetyksessä :D
Jutteli vissiin Sirotkinin kanssa? Vai tapahtuiko se jo aiemmin
 
Aivan. Meni se syy itsellä ohi. Huomasin vaan ku näppäili puhelinta kesken lähetyksen.
 
Kimin 2 stintin vähän heikohko vauhti johtui ainakin osittain siitä, että sillä oli 8 kierrosta kuluneemmat renkaat kuin Vettelillä ja Riccardolla.
Bahrain on yleensä sopinut kimille hyvin, sieltä saattaa jopa voitto napsahtaa, jos mersu ei ole iskussa.
 
Mites Pirelli meni noin niinkun omasta mielestä noi renkaiden kovuudet?
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:
 
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:

Ja sillä pehmeimmälläkin vedetään puoli kisaa. No, jos täytyy positiivisesti ajatella niin nyt näkyi kaikkia kolmea vaihtoehtoa joten ehkä tässä kauden mittaan vielä jotain yllätyksiä nähdään.
 
Mites Pirelli meni noin niinkun omasta mielestä noi renkaiden kovuudet?
Oli tarkoitus pehmentää niitä että saadaan lisää stoppeja ja sitte heti eka kisassa kaikki ajaa yhdellä stopilla.. :facepalm:
Todella epäileväinen olin sen suhteen, että renkaiden kestävyydessä oikeasti nähtäisiin mitään merkittäviä muutoksia, ja tämä ensimmäinen kisa ainakin tuota epäilystä kovasti vahvistaa.

Toki yhtenä tekijänä tässä on myös se, että tuolla radalla ohittaminen on vaikeaa, joten nopeampien renkaiden käytöstä hyötyy vähemmän, kuin joillain toisilla radoilla. Järkevämpää keskittyä renkaiden kestävyyteen, jos ei ole kauheasti pelkoa, että joku tulisi takaa ohi, eikä itsekään voi edessä olevia tehokkaasti ohitella.

Silti tässäkin kisassa olisi voitu mennä astetta pehmeämmillä seoksilla, jos olisi haluttu. Eivät varmasti olisi liian pehmeitä olleet.
 
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.
 
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.

Harmi kun nykyään on F1 kisoissa vain ja ainoastaan yksi rengasvalmistaja. Jo kahdella rengastehtaalla saisi renkaiden kehitykseen kunnolla vauhtia.
 
Harmi kun nykyään on F1 kisoissa vain ja ainoastaan yksi rengasvalmistaja. Jo kahdella rengastehtaalla saisi renkaiden kehitykseen kunnolla vauhtia.
Eihän noita renkaita ole vuosikausiin yritettykään kehittää paremmiksi, vaan nimenomaan sellaisiksi että kuluvat nopeasti ja tuovat tapahtumia radalle. Tokihan Pirelli yksinkin pystyisi sarjaan parempia renkaita tuomaan, jos siltä sellaisia tilattaisiin.
 
Harmi että ne kaikista pehmeimmät hypersoftit nähdään vasta olikohan se monacossa.
Eikä taideta sen jälkeen enää nähdäkään, ainakaan käytössä, aika-ajoja lukuunottamatta. Sellaisen käsityksen olen mm. testien kommenttien perusteella, että pehmein ja kovin seos ovat käytännössä turhia kisakäyttöä ajatellen.
 
Eikä taideta sen jälkeen enää nähdäkään, ainakaan käytössä, aika-ajoja lukuunottamatta. Sellaisen käsityksen olen mm. testien kommenttien perusteella, että pehmein ja kovin seos ovat käytännössä turhia kisakäyttöä ajatellen.
No sitten jää tämä uudistus kyllä aika mitättömäksi.
 
Nyt oli vaan kyllä pakko... :smoke:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
No sitten jää tämä uudistus kyllä aika mitättömäksi.
Kyllähän Pirelli on väittänyt, että kaikkien seosten pitäisi olla aiempaa helpommin kuluvia, eli tuo hypersoftien tuominen mukaan ei suinkaan ole se ainoa muutos.

Vaan eipä toistaiseksi ole nähty vielä mitään, joka viittaisi merkittäviin muutoksiin. Katsellaan silti rauhassa, sillä yksi kisahan tässä vasta on ajettu.
 
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Sillä taktiikalla millä ne veti ni peilattiin Kimin taktiikkaa(?) ja jäätävällä tuurilla Vettel pääsi kärkeen, kun tuli VSC.
Ainoo miten olis voinu tehä toisin olis ollu ajattaa Hamiltonia pidempään ja käydä varikolla kanssa vasta kun tuli VSC, mutta mistäpä ne olis sen ajankohdan tienny?
 
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Mulle jäi epäselväksi, että nopeutuiko Kimin ja Hamiltonin vauhti renkaanvaihdon jälkeen. Jos ei nopeutunut (koska kovempi rengasseos), niin Hamilton olisi voinut ajaa radalla pitempään ja tulla renkaanvaihtoon vasta kun renkaat ovat kuluneemmat.
 
Mulle jäi epäselväksi, että nopeutuiko Kimin ja Hamiltonin vauhti renkaanvaihdon jälkeen. Jos ei nopeutunut (koska kovempi rengasseos), niin Hamilton olisi voinut ajaa radalla pitempään ja tulla renkaanvaihtoon vasta kun renkaat ovat kuluneemmat.
Omien muistikuvien mukaan vauhti nopeutui kohtalaisen merkittävästi molemmilla varikkokäynnin jälkeen.

Itsekin olen hämmästellyt tätä Mersun ihmettelyä ja jossittelua asian suhteen. Vettelillä kävi hirveä munkki, eikä siinä ollut oikein mitään tehtävissä, kun ei kukaan voinut tuota ennustaa.
 
Kisan jälkeen pohdittiin minkä virheen mersu teki, että päästi ferrarin edelle... ni mitä mersu olis voinu tehdä toisin?
Sillä taktiikalla millä ne veti ni peilattiin Kimin taktiikkaa(?) ja jäätävällä tuurilla Vettel pääsi kärkeen, kun tuli VSC.
Ainoo miten olis voinu tehä toisin olis ollu ajattaa Hamiltonia pidempään ja käydä varikolla kanssa vasta kun tuli VSC, mutta mistäpä ne olis sen ajankohdan tienny?
Ilmeisesti Hamilton olisi voinut tarpeen tullen ajaa kovempaa ennen tuota turva-autoepisodia, mutta koska tietokoneet näytti koko ajan, että edellä pysytään siinäkin tilanteessa, ei kaikkea vauhtia otettu tuossa vaiheessa kisaa ulos.
 
Jos saisi/voisi ajaa täysiä kokoajan niin ei jäisi tällaisestakaan jossiteltavaa..
 
Ja castaus ei pelannu, oli "korjauksessa". Pelkästään siis mobiilina/selaimesta pystyi kattoon cmore.fi. Android-tv:lle kun ei ole sovellustakaan... Noh, aika-ajot sai sentään castattua töllöön eilen :D

Ei oo ikinä ennen castaus failannut tossa cmoressa, miten se voi just Formulan GP:ssä vaan failata valikoivasti?

Palaan vanhaan viestiin, mutta Android TV:lle on jo hetken aikaa löytynyt CMoren sovelluskin.
 
Ilmeisesti Hamilton olisi voinut tarpeen tullen ajaa kovempaa ennen tuota turva-autoepisodia, mutta koska tietokoneet näytti koko ajan, että edellä pysytään siinäkin tilanteessa, ei kaikkea vauhtia otettu tuossa vaiheessa kisaa ulos.
Lisätietoa:
"Hamilton kärsi moottorin ylikuumenemisesta Australian kisaviikonloppuna, mutta ei uskaltanut puskea autoaan aivan äärirajoille. Mielessä kolkutteli se, ettei voimayksiköitä sopisi tuhlata jo liian varhaisessa vaiheessa kautta.

– Kone ylikuumeni, ja minulla on edessäni vielä seitsemän tai enemmän kisaa, joista pitäisi selvitä tällä koneella. Olin aivan rajoittimella, ja moottori oli liian kuuma. Olen hermostunut siitä, että vahingoitan konetta. Väänsin 110 prosentilla, ja jouduin riskeeraamaan kaiken vain niiden seitsemän pisteen vuoksi, Hamilton valitteli Autosportin haastattelussa.

Brittitähti myönsi, että on joutunut muuttamaan ajotyyliään uusiin rajoituksiin sopivaksi. Päätös ei kuitenkaan ollut helppo.

– Minun pitäisi varmaan höllätä, säästellä konettani ja käyttää sen elinikää seuraaviin kisoihin. Se on täysin omaa kilpailuhenkeäni vastaan. Haluaisin aina puskea täysillä viimeiseen asti. Oma kuntoni riittäisi siihen, mutta tämä laji on järjestetty siten, että polttoainesääntöjä ja kolmea konetta pitää miettiä."
Lewis Hamilton paljasti muuttaneensa ajotyyliään - syynä uusi merkittävä moottorirajoitus | SuomiF1

Eli tämä säästelypelleily tämänkin takana.
 
Lisätietoa:
"Hamilton kärsi moottorin ylikuumenemisesta Australian kisaviikonloppuna, mutta ei uskaltanut puskea autoaan aivan äärirajoille. Mielessä kolkutteli se, ettei voimayksiköitä sopisi tuhlata jo liian varhaisessa vaiheessa kautta.

– Kone ylikuumeni, ja minulla on edessäni vielä seitsemän tai enemmän kisaa, joista pitäisi selvitä tällä koneella. Olin aivan rajoittimella, ja moottori oli liian kuuma. Olen hermostunut siitä, että vahingoitan konetta. Väänsin 110 prosentilla, ja jouduin riskeeraamaan kaiken vain niiden seitsemän pisteen vuoksi, Hamilton valitteli Autosportin haastattelussa.

Brittitähti myönsi, että on joutunut muuttamaan ajotyyliään uusiin rajoituksiin sopivaksi. Päätös ei kuitenkaan ollut helppo.

– Minun pitäisi varmaan höllätä, säästellä konettani ja käyttää sen elinikää seuraaviin kisoihin. Se on täysin omaa kilpailuhenkeäni vastaan. Haluaisin aina puskea täysillä viimeiseen asti. Oma kuntoni riittäisi siihen, mutta tämä laji on järjestetty siten, että polttoainesääntöjä ja kolmea konetta pitää miettiä."
Lewis Hamilton paljasti muuttaneensa ajotyyliään - syynä uusi merkittävä moottorirajoitus | SuomiF1

Eli tämä säästelypelleily tämänkin takana.
Tää on kyllä perseestä, viimesetkin vähä ohitukset jää säästelyn takia tapahtumatta. Radikaali muutos pitäisi tuohon rahojen jakoon saada siten että pienet tallit saisi enemmän rahaa niin voidaan alkaa kuluttamaan enemmän...
 
Tää on kyllä perseestä, viimesetkin vähä ohitukset jää säästelyn takia tapahtumatta. Radikaali muutos pitäisi tuohon rahojen jakoon saada siten että pienet tallit saisi enemmän rahaa niin voidaan alkaa kuluttamaan enemmän...

Koneen ylikuumenemisen välttely kuulostaa minusta enemmän alimitoitetun jäähdyttimen aiheuttamalta kuin säästelymeiningiltä.
 
Koneen ylikuumenemisen välttely kuulostaa minusta enemmän alimitoitetun jäähdyttimen aiheuttamalta kuin säästelymeiningiltä.
Toisen perässä kuumassa "likaisessa" ajossa jäädytys ei varmasti toimi halutusti, jos moottoreita/osia sais käyttää enemmän voitaisiin tilanteesta riipuen moottorin kulumisen kustannuksella päästä ohi ja ajaa edellä maaliin koneen juuri selvitessä mutta ei enää olisi täydessä tehossa seuraavaan aika-ajoon. Mahdollisuus remonttii toisi moottorin täytee toimintaa ja kisat jatkuu...
 
Eikö pakoputket ja jättöilman vois ohjata ylöspäin auton perästä niin pääsis takana olevat ohikin niin ku joskus aikoinaan kun autoissa oli hirmuset takasiivet?
 
Eikö pakoputket ja jättöilman vois ohjata ylöspäin auton perästä niin pääsis takana olevat ohikin niin ku joskus aikoinaan kun autoissa oli hirmuset takasiivet?
Isommat takasiivet pyörteyttää enemmän ilmaa välittömästi auton takana ja huonontaa perässä ajavan aerodynamiikkaa. Ehkä tuota kuumaa ilmaa samalla heitetään enemmän pois, mutta tuskin tuo ohituksia helpottaisi. Noiden pienempien takasiipien ideahan taisi olla nimenomaan takana ajamisen helpottaminen, mutta kun muuten autojen aerodynamiikka on parantunut jatkuvasti niin pienetkin muutokset virtauksessa pienentävät downforcea niin paljon että seuraaminen on hankalaa.
 
Ei se ihan sattumaa ole, että mersulla on ollut aika paljonkin eri osiin liittyviä ylikuumenemisia, kun ovat joutuneet ajamaan toisten autojen perässä. Siellä on autoa vedetty niin äärirajoille, että ongelmia tulee heti, kun ei ole ideaalitilanne ja puhdasta ilmaa edessä.

Vaikka tämä säästelytouhu onkin tylsää, niin se myös luo uusia haasteita valmistajille. Pelkkä voima ei enää riitä, vaan pitäisi myös suunnitella kokonaisuus siten, että se kestää rasitusta.

Tämä voi olla mersulle yllättävän hankala yhtälö, joka taas tuo tasaisuutta sarjaan kokonaisuutena.
 
Ei se ihan sattumaa ole, että mersulla on ollut aika paljonkin eri osiin liittyviä ylikuumenemisia, kun ovat joutuneet ajamaan toisten autojen perässä. Siellä on autoa vedetty niin äärirajoille, että ongelmia tulee heti, kun ei ole ideaalitilanne ja puhdasta ilmaa edessä.

Vaikka tämä säästelytouhu onkin tylsää, niin se myös luo uusia haasteita valmistajille. Pelkkä voima ei enää riitä, vaan pitäisi myös suunnitella kokonaisuus siten, että se kestää rasitusta.

Tämä voi olla mersulle yllättävän hankala yhtälö, joka taas tuo tasaisuutta sarjaan kokonaisuutena.
Toisaalta on sekin perseestä että mersu on "aina" joko kärjessä tai failaa kunnolla (kärjistäen tarkoituksella)
 
Toisaalta on sekin perseestä että mersu on "aina" joko kärjessä tai failaa kunnolla (kärjistäen tarkoituksella)
On toki, mutta eihän tässä siihen tarvitse mennä. Mersunkin kannalta voi olla järkevämpää keskittyä päivityspaketeissa enemmän siihen, että kone kestää, kuin pelkkään voimaan. Tällöin mersu ei välttämättä ole aina siellä kärjessä. Ja tietysti jos mersu joutuu himmailemaan, niin se tarkoittaa vain astetta hitaampaa ajamista, eikä kunnolla failaamista.

Toki tällaiset muutokset, jos niille on edes tarvetta, konkretisoituvat enemmän tuleville kausille, kuin tämän kauden aikana.
 
Ei se ihan sattumaa ole, että mersulla on ollut aika paljonkin eri osiin liittyviä ylikuumenemisia, kun ovat joutuneet ajamaan toisten autojen perässä. Siellä on autoa vedetty niin äärirajoille, että ongelmia tulee heti, kun ei ole ideaalitilanne ja puhdasta ilmaa edessä.

Vaikka tämä säästelytouhu onkin tylsää, niin se myös luo uusia haasteita valmistajille. Pelkkä voima ei enää riitä, vaan pitäisi myös suunnitella kokonaisuus siten, että se kestää rasitusta.

Tämä voi olla mersulle yllättävän hankala yhtälö, joka taas tuo tasaisuutta sarjaan kokonaisuutena.

Sama settihän se oli kun red bull vei 4 vuotta putkeen; Spekuloitiin että osaako Vettel edes ohittaa ja auto suunniteltu puhtaaseen ilmaan jne jne.


Noin muuten en pidä että f1:siä viedään kestävyysurheilun suuntaan. Säästellään renkaita, bensaa, konetta...:facepalm: Mitähän vielä voisi säästää? Rahaa? Kyllä voittojakin pitäisi voida säästää. Ja katsojia pitäisi säästää tuskalliselta säästämiseltä.:btooth:
 
Sama settihän se oli kun red bull vei 4 vuotta putkeen; Spekuloitiin että osaako Vettel edes ohittaa ja auto suunniteltu puhtaaseen ilmaan jne jne.


Noin muuten en pidä että f1:siä viedään kestävyysurheilun suuntaan. Säästellään renkaita, bensaa, konetta...:facepalm: Mitähän vielä voisi säästää? Rahaa? Kyllä voittojakin pitäisi voida säästää. Ja katsojia pitäisi säästää tuskalliselta säästämiseltä.:btooth:
No, kun ei ole mitään kestävyysautourheilusarjoja. Eiku ..
 
Entisaikojen moottori/sessio pelleilystä on päästy toiseen äärilaitaan. Kas jos kohta ajettais koko kausi samoilla renkailla. :smoke:
Voisin melkeen silti väittää että halvempaa oli siihen aikaan, kun moottorit oli yksinkertaisempia :D
 
Sama settihän se oli kun red bull vei 4 vuotta putkeen; Spekuloitiin että osaako Vettel edes ohittaa ja auto suunniteltu puhtaaseen ilmaan jne jne.

Noin muuten en pidä että f1:siä viedään kestävyysurheilun suuntaan. Säästellään renkaita, bensaa, konetta...:facepalm: Mitähän vielä voisi säästää? Rahaa? Kyllä voittojakin pitäisi voida säästää. Ja katsojia pitäisi säästää tuskalliselta säästämiseltä.:btooth:
Boldasin oleellisen. Siis oletkohan nyt käsittänyt yhtään, että mistä tässä säästämishommassa on kyse?

Eihän tässä ole kyse tasan mistään muusta, kuin rahan säästämisestä. Tällä keinolla pyritään tasoittamaan tallien välisiä eroja, kun ei ole niin helppoa voittaa pelkällä rahan voimalla.
 
Sama settihän se oli kun red bull vei 4 vuotta putkeen; Spekuloitiin että osaako Vettel edes ohittaa ja auto suunniteltu puhtaaseen ilmaan jne jne.


Noin muuten en pidä että f1:siä viedään kestävyysurheilun suuntaan. Säästellään renkaita, bensaa, konetta...:facepalm: Mitähän vielä voisi säästää? Rahaa? Kyllä voittojakin pitäisi voida säästää. Ja katsojia pitäisi säästää tuskalliselta säästämiseltä.:btooth:
Red bull vei 2 vuotta, eikä edes putkeen. En ymmärrä mistä tämä juttu 4 "red bull vuodesta" on oikein lähtenyt. :btooth:
 
Boldasin oleellisen. Siis oletkohan nyt käsittänyt yhtään, että mistä tässä säästämishommassa on kyse?

Eihän tässä ole kyse tasan mistään muusta, kuin rahan säästämisestä. Tällä keinolla pyritään tasoittamaan tallien välisiä eroja, kun ei ole niin helppoa voittaa pelkällä rahan voimalla.
Onkohan yksikään säästötoimenpide tähän mennessä oikeasti säästänyt rahaa yhdeltäkään tallilta ja kun soppaan lisätään se että uusia "säästäviää" sääntöjä kehitetään jatkuvasti niin tulee koko ajan vaan lisää kustannuksia
 
Onkohan yksikään säästötoimenpide tähän mennessä oikeasti säästänyt rahaa yhdeltäkään tallilta ja kun soppaan lisätään se että uusia "säästäviää" sääntöjä kehitetään jatkuvasti niin tulee koko ajan vaan lisää kustannuksia
Liekkö siirtyy kulut vaan eri paikkaan, (helvetin kalliita) koneita saa käyttää vaan vähemmän ja vähemmän niin rahaa laitetaan sitten esim. simulointeihin, jotta saadaan mahdollisimman optimaaliset jäähdytykset ja moottorin asetukset yms. Ulkopuolelta näyttää kyllä just siltä, että näitä päätöksiä "säästöistä" tehdään sen enempää ajattelematta kokonaisuutta. "Hei moottorit maksaa liikaa" "No rajotetaan niiden määrää" -> ja pam, moottorin kehitykseen tuplasti rahaa ja hintaa ylös yms. :D

Oiskohan lähtenyt ihan tuloksista. :D:confused::facepalm:
Tuloksissa näkyy kaksi suhtkoht tasaista kautta ja kaksi missä bulli vei muut vikisi. :btooth:
 
Oiskohan lähtenyt ihan tuloksista. :D:confused::facepalm:
Niin mistä?
2013 oli Red Bullin dominointia, Vettel voitti 151 pisteellä ja Red Bull 236 pisteellä
2012 ei ollut Red Bullin dominointia, Vettel voitti vain 3 pisteellä ja Red Bull vain 60 pisteellä
2011 oli Red Bullin dominointia, Vettel voitti 122 pisteellä ja Red Bull 153 pisteellä
2010 ei ollut Red Bullin dominointia, Vettel voitti vain 4 pisteellä ja Red Bull vain 44 pisteellä
 
Onkohan yksikään säästötoimenpide tähän mennessä oikeasti säästänyt rahaa yhdeltäkään tallilta ja kun soppaan lisätään se että uusia "säästäviää" sääntöjä kehitetään jatkuvasti niin tulee koko ajan vaan lisää kustannuksia
Ei varmaan kauheita säästöjä ole tullut, mutta niitä voisi tulla, jos eivät muuttaisi sääntöjä jatkuvasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 535
Viestejä
5 040 893
Jäsenet
80 697
Uusin jäsen
ojjjjj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom