F1 2017 - Iso-Britannian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2017

01. Australian GP, Melbourne, 24.–26.3. (https://goo.gl/INydv8)
02. Kiinan GP, Shanghai, 7.–9.4. (https://goo.gl/aCPDgL)
03. Bahrainin GP, Sakhir, 14.–16.4. (https://goo.gl/v6njOh)
04. Venäjän GP, Sotshi, 28.–30.4. (https://goo.gl/3UHLbX)
05. Espanjan GP, Barcelona, 12.–14.5. (https://goo.gl/2yvEkp)
06. Monacon GP, Monte Carlo, 25.–28.5. (https://goo.gl/LVLgQS)
07. Kanadan GP, Montreal, 9.–11.6. (https://goo.gl/te2csu)
08. Azerbaidzhanin GP, Baku, 23.–25.6. (https://goo.gl/WMR7SU)
09. Itävallan GP, Spielberg, 7.–9.7. (https://goo.gl/1wDf9c)
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 14.–16.7. (https://goo.gl/ozyzcL)
11. Unkarin GP, Budapest, 28.–30.7.
12. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 25.–27.8.
13. Italian GP, Monza, 1.–3.9.
14. Singaporen GP, Marina Bay, 15.–17.9.
15. Malesian GP, Kuala Lumpur, 29.9.–1.10.
16. Japanin GP, Suzuka, 6.–8.10.
17. Yhdysvaltain GP, Austin, 20.–22.10.
18. Meksikon GP, Mexico City, 27.–29.10.
19. Brasilian GP, São Paulo, 10.–12.11.
20. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 24.–26.11.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:

Perjantai
1. vapaat harjoitukset 11:00
2. vapaat harjoitukset 15:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 12:00
Aika-ajo 15:00

Sunnuntai
GP 15:00
____________________________


Sää:
Weather forecast for Silverstone
Silverstone, United Kingdom | 18.8° | Clear
____________________________

23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Silverstone Circuit
1467972747144.png

Ratamuutokset:
- The depth of tyre and TecPro barriers has been increased in places around the outside of Turns 1, 2, 6, 9, 15 and 16.
- New double kerbs have been installed on the exit of Turns 9 and 18.
- A new debris fence has been installed on the left betweenTturns 14 and 15.
____________________________

Black round pirelli:
INawwNX.jpg


British Grand Prix preview - Round 10 of 20 - Silverstone, 14-16 July 2017
____________________________

Kilpailun nimi: 2017 FORMULA 1 ROLEX BRITISH GRAND PRIX
Radan nimi: Silverstone Circuit
Radan pituus: 5,891 km
Kisapituus: 52 kierrosta = 306,198 km
Kierrosennätys: 1:33.401
23px-Flag_of_Australia.svg.png
Mark Webber, Red Bull Racing (2013)

2016:
Voittaja:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
Paalupaikka:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:07.922
Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes - 1:35.548

Edellisiä voittajia:
2015:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2014:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2013:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Nico Rosberg, Mercedes

Onboard pole position lap - Lewis Hamilton, Great Britain 2016
____________________________

MM-pistetilanne (9/20 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Sebastian Vettel 171
02. Lewis Hamilton 151
03. Valtteri Bottas 136
04. Daniel Ricciardo 107
05. Kimi Räikkönen 83
06. Sergio Perez 50
07. Max Verstappen 45
08. Esteban Ocon 39
09. Carlos Sainz 29
10. Felipe Massa 22
11. Lance Stroll 18
12. Nico Hulkenberg 18
13. Romain Grosjean 18
14. Kevin Magnussen 11
15. Pascal Wehrlein 5
16. Daniil Kvyat 4
17. Fernando Alonso 2
18. Jolyon Palmer 0
19. Marcus Ericsson 0
20. Stoffel Vandoorne 0
21. Antonio Giovinazzi 0

Tallit:

01. Mercedes 287
02. Ferrari 254
03. Red Bull 152
04. Force India 89
05. Williams 40
06. Toro Rosso 33
07. Haas 29
08. Renault 18
09. Sauber 5
10. McLaren 2

Epävirallinen Nations Cup:

01. Suomi 219
02. Saksa 194
03. Iso-Britannia 151
04. Australia 107
05. Ranska 57
06. Meksiko 50
07. Alankomaat 45
08. Espanja 31
09. Brasilia 22
10. Kanada 18
11. Tanska 11
12. Venäjä 4
13. Belgia 0
14. Italia 0
15. Ruotsi 0

____________________________

Kauden pisteytys:

10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä
____________________________

Tallit & Kuljettajat:

Mercedes AMG Petronas F1 Team GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Red Bull Racing AUT TAG Heuer (Renault)
3 Daniel Ricciardo AUS
33 Max Verstappen NED

Scuderia Ferrari ITA Ferrari
5 Sebastian Vettel GER
7 Kimi Räikkönen FIN

Sahara Force India F1 Team IND Mercedes
11 Sergio Perez MEX
31 Esteban Ocon FRA

Williams Martini Racing GBR Mercedes
18 Lance Stroll CAN
19 Felipe Massa BRA

McLaren Honda Formula 1 Team GBR Honda
2 Stoffel Vandoorne BEL
14 Fernando Alonso ESP
22 Jenson Button GBR

Scuderia Toro Rosso ITA Renault
26 Daniil Kvyat RUS
55 Carlos Sainz ESP

Haas F1 Team USA Ferrari
8 Romain Grosjean FRA
20 Kevin Magnussen DEN

Renault Sport Formula One Team FRA Renault
27 Nico Hulkenberg GER
30 Jolyon Palmer GBR

Sauber F1 Team SUI Ferrari
9 Marcus Ericsson SWE
94 Pascal Wehrlein GER
36 Antonio Giovinazzi ITA (Tuurasi Pascal Wehrleiniä)
____________________________

Sekalaisia linkkejä:

Live Timing
Kauden 2017 yleisketju
F1-lähetykset
http://murobbs.muropaketti.com/threads/perusta-oma-f1-tiimi-http-www-f1manager-info.572914/
http://murobbs.muropaketti.com/threads/f1-forecast-2013-paras-tulostenveikkaussivu.988605/
MTV:n F1 sivut
BBC:n F1 -sivut
Sky Sports:n F1 -sivut
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
F1-tekniikkablogi
 
Viimeksi muokattu:
Joka vkl toivoo että olis Kimin vkl ja joka sunnuntai saa pettyä :) Mennään samalla linjalla.
 
Sinivalkoinen kristallipallo paljasti seuraavaa. Hamilton paalulla, Vettel kakkosena. Lähdössä pari kolkkaa toisensa pois ja kisan järjestys Bot-Ric-Rai :cigar2:
 
Arvaan tylsästi kisan tuloksen, Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen. Vaihteeksi Ricciardolla hajoaa auto.
 
Silverstonessa nämä uudet autot pääsevät ensimmäistä kertaa todella oikeuksiinsa radan nopeissa mutkissa. Toivottavasti älyävät näyttää lähetyksessä g-voimamittaria, koska nyt niitä tulee. :tup:
 
Veikkaan että kimi yllättää ja voittaa, lähdettyään kolmantena. Hamilton lähtee ekana koska kotikisa, mutta autoon tekninen vika. Bottas toisena mutta varmistelevat hamiltonin voittoa varikolla ja jää siinä kolmanneksi, mistä kuitenkin nousee hamiltonin auton hajottua toiseksi.
Ricciardo odotetusti kolmas maalissa. Vettel jää neljänneksi, lähti vasta yhdeksäntenä, aika-ajoissa ollut romua radalla mitä eivät olleet ehtineet korjata pois, Strollin yritettyä liikaa ja ajettua komeasti ulos, auto vettelillä siinä kunnossa ettei korjaus valmistu ajoissa.
 
Itsekin sitä toivoo aina Räikköselle voittajaviikonloppua, mutta se ei toteudu enää koskaan. Luulen, että Hamilton dominoi viikonloppua lähes joka sessiossa ja Bottas ajaa kisassa joku 30 sekuntia perässä maaliin Vettelin ollessa aivan takaluukussa kiinni.
 
Joo ei sitä Kimiä jaksa enää niin tosissaan kannattaa, turhauttavaa Aku Ankka vs. Hannu Hanhi taistelua kuten täällä joku kirjoittikin. Bottas on Suomalaisten ykkös toivo ja olis se hienoa jos vuoden lopussa korjaisi pytyn. Kukaan kun ei tunnu ottavan kaveria tosissaan vieläkään.
 
Siinä hienoa kannattamista. Kannatatetaan siis vain silloin kun voittoja satelee. Gloryhunttereille :keskari:
 
Tällä kertaa on oikeasti selvä ero Mersun ja Ferrarin rengasvalinnoissa. Mersu lähtee 6:lla supersoftilla, kun Ferrarilla on 9 ja kolmella kuskilla jopa 10 supersoftia.

Mersu on tainnut olla vähän kovempi syömään rengasta tällä kaudella. Onko syy sitten siinä vai mistä mahtaa johtua noin selkeä ero taktiikassa?

Sekin mietityttää, että mitenköhän iso merkitys tuolla sitten oikeasti on kisassa. Yhdet uudet setit jätettäneen kisaa varten joka tapauksessa, mutta saako mersu paremmin hiottua säädöt kovemmalle renkaalle. Aika-ajojen osalta mersulla tulee olemaan vähemmän dataa nopeimmasta renkaasta, mutta luottavatko sitten siihen että rata suosii heidän autoaan sen verran että pärjäävät noinkin?
 
Sunnuntaina iskee englantilainen sää sateineen - Verstappen nousee vitossijalta voittoon! Suomalaiset sulavat sateeseen rengasvaihtorumban pyörteissä, mikä on nähty jo osin aiemminkin.
 
Mersut iski heti muille luun kurkkuun. Kovemmalla rengasseoksella melkein puoli sekuntia nopeampia kuin Red Bullit, Ferkut sekunnin perässä.
 
Mersuilla tosiaan hyvä vauhti päällä. Jostain syystä Ferrarit taas on aika huonoja, kun molemmat Red Bullit ajoi nyt testeissä kovempaa. Ehkä rata ei sovi Ferrarille tai sitten vielä vaihtuu sijoitukset?
 
Kai tuohon tuulilasiin jotenkin tottuisi. En muista muita häkkyröitä, mutta ne taisi olla vielä rumempia.
 
Jos ne väkisin haluaa jotain pääsuojaa, niin minkä takia ne ei mee suoraan johonkin "koppimalliin", vaan väkisin koittaa noita paskoja ratkaisuja?

Vaikka oonkin turvallisuuden kannalla, niin vaikka siinä on millanen suoja tahansa jos ajetaan yli 300 on aina riskit ties mihin. Tollasessakin mallissa jos auto menee pahasti yli niin että rengas osuu päähän tms, ni tulee vahinkoa eikä sitä pystytä estämään tollasella suojalla.

Paras olis vaan jos hyväksytään, että moottoriurheilu on vaarallista ja unohdetaan tollaset viritelmät tai sitten mennään suoraan sellaseen "koppimalliin", jos nyt tajuutte mitä tarkotan - en just nyt keksi parempaa sanaa sille. :D

edit: oisko tollanen(kaan) suoja estäny sitä mikä tapahtu pikkuformuloissa, että se rengas tuli suoraan ylhäältä päähän ja död?
 
Valo vaan heijastaa tuosta tuulilasista, niin kuskin erottaa paljon huonommin. Paitsi nythän huomaa noista numeroistakin, että kuka siellä ajaa.
formula.png


edit:
Formulasta ei varmaan haluta tehdä koppimallia, koska nuo kuuluu olla avomallin autoja? Tuulilasi nyt ehkä vielä menee, koska "kattoa" ei ole?
 
On tuo lasitettu auto kyllä jollain tapaa nätti. Ja se on minulta, muutosvastarinnan ammattilaiselta, paljon sanottu.
 
Kyllä mä kannattaisin ihan reilusti sellaista hävittäjämallista kuomua. Miksi väkisin yrittää pitää avo mallina jos lentelevät asiat ovat nouseet kovaksi riskiksi.
 
Siinä hienoa kannattamista. Kannatatetaan siis vain silloin kun voittoja satelee. Gloryhunttereille :keskari:
Joo onhan se perseestä mutta helpompi kanssa katsojille kun ei "perse saatana helvetti" lentele niin tiuhaa. Tottakai toivon parasta mutta ei jaksa ottaa kierroksia kauheasti enää kun aina menee jotain perseelleen. Tai ehkä on vain jo tottunut siihen.

Joskus Alonso aikaan piti laittaa aina muutaman euron veto sen puolesta että Alo on Ferrareista parempi. Muuten olis varmaa sydän leiponut kiinni.
 
Vitut mitään tollasia tuulilaseja! Vaara kuuluu tähän lajiin ja onhan esim motogp 100 kertaa vaarallisempaa
 
Odotettavissa helvetin tylsä kilpailu mesen kadotessa horisonttiin. Jännitystä saa lähinnä siitä kuinka huonosti Räikkönen tällä kertaa pärjää :(

Toivoisin todella että Räkä pärjäis mut alkaa nämä kisat käydä aikas tylsiks.
 
Valo vaan heijastaa tuosta tuulilasista, niin kuskin erottaa paljon huonommin. Paitsi nythän huomaa noista numeroistakin, että kuka siellä ajaa.
formula.png


edit:
Formulasta ei varmaan haluta tehdä koppimallia, koska nuo kuuluu olla avomallin autoja? Tuulilasi nyt ehkä vielä menee, koska "kattoa" ei ole?

Jaa.. Tuollainenko olisi sitten pelastanut sen marussia naistestikuskin ja Bianchin siellä Japanissa? Epäilen vahvasti.


Toivotaan että vettel .vs hämis torailu tuo taas viiihdettä Silverstoneen ja parhaimmassa tapauksessa kolaroivat taas toisiinsa.
 
Jaa.. Tuollainenko olisi sitten pelastanut sen marussia naistestikuskin ja Bianchin siellä Japanissa? Epäilen vahvasti.


Toivotaan että vettel .vs hämis torailu tuo taas viiihdettä Silverstoneen ja parhaimmassa tapauksessa kolaroivat taas toisiinsa.
Ei varmasti. Mutta jos jotain roskaa lentää ilmassa, niin tuulilasi olisi siihen oikein hyvä juttu?
 
Tai sitten voitaisiin vain unohtaa koko räpellys ja yhdessä todeta että tässä sarjassa ei kenenkään ole pakko ajaa, jos ei uskalla.

Ja toinen juttu, britit ymmärrettävästi jaksavat kyllä hehkuttaa hienoa kotikisansa rataa ja kuinka kaikki haluaa että se pysyy kalenterissa koska Silverstone on vaan niin paras. Eipä toi itelläni kummempia tunteita herätä koko rata, vaihtaisin tuon ihan milloin vaikkapa Imolaan.
 
Montas kertaa tollasta on sattunut, että jotain isompaa rojua on lentänyt päähän? En muista kun tuon Massan..

Nykyäähän kuskin pää on vissiin vielä paremmin suojassa.

Vanha Silverstone olis ihan jees, mutta ei sekään mitään suuria tunteita ole herättäny. Joku Mugello ja Imola takas.
 
Bottakselta meni laatikko vaihtoon - pääsee kahinoimaan Kimin ja Red Bullien kanssa lähdössä.
 
Montas kertaa tollasta on sattunut, että jotain isompaa rojua on lentänyt päähän? En muista kun tuon Massan..

Nykyäähän kuskin pää on vissiin vielä paremmin suojassa.
Ainakin viimeisimmässä F2-sarjassa, ennen tätä nykyistä GP2->F2 muutosta, yksi kuski kuoli irtorenkaan pomppiessa radalle ja suoraan hänen naamansa eteen. Sitten on tietysti Justin Wilsonin kuolema, joka aiheutui toisen auton törmäyksessä irronneen nokkakartion pomppiessa hänen eteensä ovaalilla.
 
Ainakin viimeisimmässä F2-sarjassa, ennen tätä nykyistä GP2->F2 muutosta, yksi kuski kuoli irtorenkaan pomppiessa radalle ja suoraan hänen naamansa eteen. Sitten on tietysti Justin Wilsonin kuolema, joka aiheutui toisen auton törmäyksessä irronneen nokkakartion pomppiessa hänen eteensä ovaalilla.
F1ssä ei renkaiden pitäisi irrota.. ainakaan kovin pienestä? En tiedä miten on F2.
 
F1ssä ei renkaiden pitäisi irrota.. ainakaan kovin pienestä? En tiedä miten on F2.
Olettaisin niilläkin olleen turvavaijerit, mutta irtosi silti. Joku kuski ajoi mutkassa pihalle ja rengasvalliin, jolloin se rengas irtosi ja pomppi takaisin radalle.

Ja joskus F1-sarjassakin on käynyt näitä tilanteita, joissa rengas ei ole kiinnittynyt varikkokäynniin yhteydessä. Harvinaisiahan nuo ovat, mutta aina vaarallisia.
 
Valo vaan heijastaa tuosta tuulilasista, niin kuskin erottaa paljon huonommin. Paitsi nythän huomaa noista numeroistakin, että kuka siellä ajaa.
formula.png


edit:
Formulasta ei varmaan haluta tehdä koppimallia, koska nuo kuuluu olla avomallin autoja? Tuulilasi nyt ehkä vielä menee, koska "kattoa" ei ole?
Tuskinpa "kattoa" on varsinaisesti säännöissä kielletty, vaan sen sijaan siellä on ajan saatossa määritetty muut mitat ja ohjaamon kohdalla ne eivät ole mahdollistaneet kovin suurien tuulilasien tai kupolien rakentelua. Semmoinen hävittäjän ohjaamoa vastaava ilmanohjaamisen kannalta neutraali elementti todennäköisesti ei ainakaan hidastaisi autoja.

Nämä "Lajin kuuluukin olla vaarallinen!"-avautumiset eivät ota huomioon, että sääntöjä on rukattu jatkuvasti huippunopeuksien, mutkanopeuksien ja milloin minkäkin ihmiskehoon kohdistuvan vaaratekijän vähentämiseksi. Avomalli vain on jäänyt elämään yhtenä Formula 1:n tunnusmerkkinä. Se ei kuitenkaan ole olemassa siksi, että silloin "ajaminen on mahdollisimman vaarallista ja jännää jos jonkun pää lähtee irti tai menee muussiksi!" vaan todennäköisemmin, koska varhaisissa F1 autoissa ei kattoa ollut ja myöhemmin semmoista ei ole lisätty painon, tai rakenteita ja turvallisuutta (kuskien pitää esim kyetä poistumaan autosta tietyn aikarajan sisällä) rajoittavien sääntöjen takia.

Jos säännöt olisivat vapaat kyseisen alueen osalta, niin siihen ilmestyisi aika nopeasti juurikin jotain hävittäjän kupolia vastaavaa poistamaan kuljettajan pään ja turva-palkkien vaikutus, siipi tai vastaava muoto lisäämään downforcea auton keskelle, sekä ilmanohjauselementtejä moottorin jäähylle ja takasiivelle. Ei siinä mitään avointa ohjaamoa säilyteltäisi nostalgiasyistä tai vaara-elementin lisäämiseksi, kun olisi saatavilla kaikenlaisia nopeus-ja ilmanohjaushyötyjä.
 
Tuskinpa "kattoa" on varsinaisesti säännöissä kielletty, vaan sen sijaan siellä on ajan saatossa määritetty muut mitat ja ohjaamon kohdalla ne eivät ole mahdollistaneet kovin suurien tuulilasien tai kupolien rakentelua. Semmoinen hävittäjän ohjaamoa vastaava ilmanohjaamisen kannalta neutraali elementti todennäköisesti ei ainakaan hidastaisi autoja.

Nämä "Lajin kuuluukin olla vaarallinen!"-avautumiset eivät ota huomioon, että sääntöjä on rukattu jatkuvasti huippunopeuksien, mutkanopeuksien ja milloin minkäkin ihmiskehoon kohdistuvan vaaratekijän vähentämiseksi. Avomalli vain on jäänyt elämään yhtenä Formula 1:n tunnusmerkkinä. Se ei kuitenkaan ole olemassa siksi, että silloin "ajaminen on mahdollisimman vaarallista ja jännää jos jonkun pää lähtee irti tai menee muussiksi!" vaan todennäköisemmin, koska varhaisissa F1 autoissa ei kattoa ollut ja myöhemmin semmoista ei ole lisätty painon, tai rakenteita ja turvallisuutta (kuskien pitää esim kyetä poistumaan autosta tietyn aikarajan sisällä) rajoittavien sääntöjen takia.

Jos säännöt olisivat vapaat kyseisen alueen osalta, niin siihen ilmestyisi aika nopeasti juurikin jotain hävittäjän kupolia vastaavaa poistamaan kuljettajan pään ja turva-palkkien vaikutus, siipi tai vastaava muoto lisäämään downforcea auton keskelle, sekä ilmanohjauselementtejä moottorin jäähylle ja takasiivelle. Ei siinä mitään avointa ohjaamoa säilyteltäisi nostalgiasyistä tai vaara-elementin lisäämiseksi, kun olisi saatavilla kaikenlaisia nopeus-ja ilmanohjaushyötyjä.
Ja se "hävittäjän kupoli" olisi huonompi ratkaisu kuin oikea koppiauto tuulilaseineen ja kattoineen. Siksi näitä eri versioita ei viedä sille tasolle.
 
Tuskinpa "kattoa" on varsinaisesti säännöissä kielletty, vaan sen sijaan siellä on ajan saatossa määritetty muut mitat ja ohjaamon kohdalla ne eivät ole mahdollistaneet kovin suurien tuulilasien tai kupolien rakentelua. Semmoinen hävittäjän ohjaamoa vastaava ilmanohjaamisen kannalta neutraali elementti todennäköisesti ei ainakaan hidastaisi autoja.

Nämä "Lajin kuuluukin olla vaarallinen!"-avautumiset eivät ota huomioon, että sääntöjä on rukattu jatkuvasti huippunopeuksien, mutkanopeuksien ja milloin minkäkin ihmiskehoon kohdistuvan vaaratekijän vähentämiseksi. Avomalli vain on jäänyt elämään yhtenä Formula 1:n tunnusmerkkinä. Se ei kuitenkaan ole olemassa siksi, että silloin "ajaminen on mahdollisimman vaarallista ja jännää jos jonkun pää lähtee irti tai menee muussiksi!" vaan todennäköisemmin, koska varhaisissa F1 autoissa ei kattoa ollut ja myöhemmin semmoista ei ole lisätty painon, tai rakenteita ja turvallisuutta (kuskien pitää esim kyetä poistumaan autosta tietyn aikarajan sisällä) rajoittavien sääntöjen takia.

Jos säännöt olisivat vapaat kyseisen alueen osalta, niin siihen ilmestyisi aika nopeasti juurikin jotain hävittäjän kupolia vastaavaa poistamaan kuljettajan pään ja turva-palkkien vaikutus, siipi tai vastaava muoto lisäämään downforcea auton keskelle, sekä ilmanohjauselementtejä moottorin jäähylle ja takasiivelle. Ei siinä mitään avointa ohjaamoa säilyteltäisi nostalgiasyistä tai vaara-elementin lisäämiseksi, kun olisi saatavilla kaikenlaisia nopeus-ja ilmanohjaushyötyjä.

Jos siihen joku kupoli vapaaehtoisesti nousisi, niin se tuskin olisi sellaista mallia joka välttämättä merkittävästi auttaisi esimerkiksi kokonaisen rengas-elementin kanssa törmäyksessä. Tuossa kohtaa lisäpaino on pahimmassa mahdollisessa paikassa, ja oikeat (erittäin kestävät) hävittäjälentokoneen kupolit ovat (F1-mittakaavassa) äärimmäisen painavia -- mikä ei tietysti 20 tonnin hävittäjässä juuri tunnu, eikä massan sijainnillakaan niin suurta merkitystä. Lisäpainoa tulisi vielä lisää niistä kommervenkeistä joilla kuskin poistuminen autosta mahdollistettaisiin edes tupla-ajassa nykyvaatimuksiin nähden.

Ja onhan tuollaisessa tuulilasissa omat ongelmansakin, ei niitä visiirien irrotettavia muoveja tyylisyistä käytetä. Ei ole yksiselitteistä että tuollainen lisälasi olisi edes nettohyötyinen, sillä aika pientä poikkileikkauspinta-alaa tämä kypärän esillä oleva osa näyttelee.
 
Mä tos justiin luin F1:sten määritelmää Wikipediasta nopeasti, ni siellä ainakin mainittiin säännöissä, että ohjaamosta täytyy päästä poistumaan pelkästään ratin irroituksella. Nykyään tosin on se suoja siinä kypärän ympärillä, mutta se toisaalta on ihan vielä hyväksyttävyyden rajoissa nippanappa.
Nimenomaan. Ja esim. Bianchin tapauksessa hän olisi jäänyt jumiin sen suojan alle, mikä taas luo vaaran jos kuski on loukkaantunut tai vaikka auto syttyy palamaan. Häntä ei oltaisi saatu välttämättä nopeasti pois sieltä. Nämä ovat aina kompromisseja suuntaan tai toiseen. Ja koppiautoissakin porukkaa on kuollut.
 
Jos siihen joku kupoli vapaaehtoisesti nousisi, niin se tuskin olisi sellaista mallia joka välttämättä merkittävästi auttaisi esimerkiksi kokonaisen rengas-elementin kanssa törmäyksessä. Tuossa kohtaa lisäpaino on pahimmassa mahdollisessa paikassa, ja oikeat (erittäin kestävät) hävittäjälentokoneen kupolit ovat (F1-mittakaavassa) äärimmäisen painavia -- mikä ei tietysti 20 tonnin hävittäjässä juuri tunnu, eikä massan sijainnillakaan niin suurta merkitystä. Lisäpainoa tulisi vielä lisää niistä kommervenkeistä joilla kuskin poistuminen autosta mahdollistettaisiin edes tupla-ajassa nykyvaatimuksiin nähden.

Ja onhan tuollaisessa tuulilasissa omat ongelmansakin, ei niitä visiirien irrotettavia muoveja tyylisyistä käytetä. Ei ole yksiselitteistä että tuollainen lisälasi olisi edes nettohyötyinen, sillä aika pientä poikkileikkauspinta-alaa tämä kypärän esillä oleva osa näyttelee.
Mitään hävittäjäkonetta vastaavaa siihen ei toki voisi rakentaa painoltaan tai kestävyydeltään, mutta toisaalta aivan vastaavia eivät ole vaatimuksetkaan. Mikä tahansa kuljettajan ympärille tuleva elementti tulisi aika lailla keskelle autoa, jolloin sen tuoma lisäpaino keskittyisi aika pitkälti auton keskelle.

Mitä tulee tuohon renkaalta suojaamiseen, niin kupolin ei tarvisi kestää osumaa ehjänä. Riittäisi, että se suunnitellaan hajoamaan hallitusti ja suuntaamaan osuman energian pois kuskin kypärästä. Se miten elementti vaikuttaisi tilanteessa jossa auto on kaivautunut rengasvalliin, tai on kääntynyt katolleen, on todennäköisesti insinöörityöllä ratkaistavissa, mutta joka tapauksessa kompromissi sen suhteen miltä halutaan suojautua.

Suunnilleen joka kisassa autoista lentää hiilikuitua, tai muita osia radalle jotka muodostavat vaaran perässä tuleville. Niin syvälle rengasvalliin, että kuljettaja ei pääse ulos autosta mennään harvemmin (ja pitäisi mennä tulevaisuudessa vielä harvemmin) ja katollaan käydään varmaan keskimäärin kerran kaudessa (Alonso viimekaudella?)

Edit: Itse asiassa kun asiaa miettii tarkemmin, niin kupoli on olisi paljon suurempi elementti kuin nykyinen olematon tuulilasi + kuljettajan kypärä, joten auto ei edes kaivautuisi yhtä helposti rengasvalliin. Todennäköisesti sen muotoilulla voisi vähentää tätä vaaraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom