F1 2017 - Iso-Britannian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä tahansa kuljettajan ympärille tuleva elementti tulisi aika lailla keskelle autoa, jolloin sen tuoma lisäpaino keskittyisi aika pitkälti auton keskelle.

Keskelle -- ylös. Kyllähän nämä nykyiset kikottimet alkavat lähestyä LeMans-protojen painoa, mutta varsinkin enemmän F1-henkisessä, lähemmäs 500 kiloisessa autossa (ilman kuskia) tuollainen 15 kg lisäpaino tuossa kohtaa kaipaa jo merkittävää aerodynaamista etua korvatakseen haitat. Toki vielä painavammasta hökötyksestä puhutaan jos sen pitäisi ulottua merkittävästi tukevana niin eteen että se vaikuttaisi auton kaivautumiseen rengasvalliin merkittävästi.
 
Nimenomaan. Ja esim. Bianchin tapauksessa hän olisi jäänyt jumiin sen suojan alle, mikä taas luo vaaran jos kuski on loukkaantunut tai vaikka auto syttyy palamaan. Häntä ei oltaisi saatu välttämättä nopeasti pois sieltä. Nämä ovat aina kompromisseja suuntaan tai toiseen. Ja koppiautoissakin porukkaa on kuollut.
Piti katsoa tarkistaa tuo Bianchin onnettomuus youtubesta, kun ei tarkkaan muistanut miten se ajoi pihalle. Muistin, että se olisi mennyt jumiin rengasvalliin, mutta sehän meni tosiaan ensin traktorin perän alta tavalla, jota vastaan ei voi oikein suojata millään tavalla, ellei rakenna valtavaa turvakehikkoa joka puolelle. Siihen on jo paremmin puututtu virtuaalisella turva-autolla, joka ehkäisee vastaavan onnettomuuden mahdollisuutta.
 
Keskelle -- ylös. Kyllähän nämä nykyiset kikottimet alkavat lähestyä LeMans-protojen painoa, mutta varsinkin enemmän F1-henkisessä, lähemmäs 500 kiloisessa autossa
Ööh, taitaa olla 700+ kiloa nykysäännöillä. Muuten olet toki oikeassa.
 
Piti katsoa tarkistaa tuo Bianchin onnettomuus youtubesta, kun ei tarkkaan muistanut miten se ajoi pihalle. Muistin, että se olisi mennyt jumiin rengasvalliin, mutta sehän meni tosiaan ensin traktorin perän alta tavalla, jota vastaan ei voi oikein suojata millään tavalla, ellei rakenna valtavaa turvakehikkoa joka puolelle. Siihen on jo paremmin puututtu virtuaalisella turva-autolla, joka ehkäisee vastaavan onnettomuuden mahdollisuutta.
Paitsi, että se VSC oli juurikin käytössä juuri silloin. Jules vain jätti sen huomioimatta riittävästi. Ja jokainen rakenne voi auttaa lopputuloksen kannalta, kunhan sillä on minkäänlaista kestävyyttä. Niin kuin sillä väistämättäkin olisi.
 
Ööh, taitaa olla 700+ kiloa nykysäännöillä. Muuten olet toki oikeassa.

Juuri tuohon viittasin sillä lähestymisellä, nykyautot ovat varsin tuhteja siihen kuvaan mikä itselle vuosien varrella rakentui ideaalisista F-ykkösistä. Onneksi eivät sentään (ilman kuskia) vielä paina 700 kiloa mutta nykykehityksellä siihen ei tule menemään kauaa... (Jos en väärin muista niin auto kuskeineen oli n. 600 kg minimipaino vielä tämän vuosikymmenen vaihteessa, eli aika lailla siinä luokassa missä nuo painot ovat vuosikymmenet pyörineet.)
 
Paitsi, että se VSC oli juurikin käytössä juuri silloin. Jules vain jätti sen huomioimatta riittävästi. Ja jokainen rakenne voi auttaa lopputuloksen kannalta, kunhan sillä on minkäänlaista kestävyyttä. Niin kuin sillä väistämättäkin olisi.

VSC tuli Julesin jälkeen. Radalla oli tuplakeltaiset joita ao henkilö ei huomioinut mitenkään.
 
Myös Ricciardolle 5 ruudun rangaistus samasta syystä. Kimi eturiviin, jos lyö Vettelin tai Hamiltonin.
 
Moneskohan vuosi tää on jo "uudella" Silverstonen leiskalla enkä mä ole vieläkään tottunut tähän. Jotenkin se entinen tuntui paremmalta...
 
Jos sade sotkee aika-ajoa niin voi olla veikkauksissa hyviä kertoimia.
PS. CMoreMax -studiossa Erkki Mustakari.
 
Arvasin että Ricciardolta hajoaa auto ja nyt levisi turbo autosta :) Märkää on.
 
En kyllä usko että Hamille rankkua tulee. Millon viimeks on tullu rangaistus aika-ajossa estelystä?
 
Eipä taida tuomaristo uskaltaa laittaa rankkua Hamiltonin kotiradalla..
 
Harmi kyllä, että Bottas on vasta 4. niin tippuu melkoisesti vielä tuolla 5. sijan rankulla. Olisi saanut ajaa mielellään ajaa kärkiajan. Kimi kyllä yllätti positiivisesti ja toki nyt toivoisi, että Hamilton tippuisi tuosta edestä pois.

Eipä taida tuomaristo uskaltaa laittaa rankkua Hamiltonin kotiradalla..

Niin, tuskin uskaltavat kun eivät oikein muuallakaan.
 
Kisassa nähtäneen taas varikkokäynnillä Ferrarin paikkojen vaihto...
Tuskin tarvii niin pitkää odotella. Jos ei Vettel keskeytä niin 2. on maksimit.

Perseen suti tuota Bottaksen kierrosta. Nyt on kaukaa lähtö ja pallillekkin asti varmasti haastetta päästä.
 
Kimin tarttis ohittaa Hamilton heti lähdössä, muuten on edessä Vettelin päästäminen edelle hyvinkin nopeasti.
 
Kimi näytti että kyllä sitä vauhtia vielä löytyy, vähän kuten Monacossakin? Bottakselta meni kierros kyllä pieleen. Taitaa päästä korkeintaan neljänneksi kisassa.
 
Millaisesta hidastelusta sitten rangaistuksia tulisi jakaa, jos kesken mutkaan tulon toinen leikkaa ajolinjalle ei rangaistusta tulisi jakaa?
Selvistä tapauksista, joissa kuski on tyhmäillyt ja aiheuttanut hidastelua. Tuo ei ollut sellainen. Tuo oli vähäinen vahinko ja paljolti syynä tuohon on radan muoto tuolla alueella, joten Hämis ei voinut nähdä peileissään muutamaa sekuntia aiemmin että ketään olisi takaa tulossa. Toki, talli olisi voinut varoittaa tarkemmin, mutta Hämiksen piikkiin tuo ei mene. Huonoa tuuria.
 
Selvistä tapauksista, joissa kuski on tyhmäillyt ja aiheuttanut hidastelua. Tuo ei ollut sellainen. Tuo oli vähäinen vahinko ja paljolti syynä tuohon on radan muoto tuolla alueella, joten Hämis ei voinut nähdä peileissään muutamaa sekuntia aiemmin että ketään olisi takaa tulossa. Toki, talli olisi voinut varoittaa tarkemmin, mutta Hämiksen piikkiin tuo ei mene. Huonoa tuuria.
Logiikkasi mukaan sellaisissa paikoissa joissa kuljettaja ei näe taakseen saa hiljentää oman vauhtinsa...
 
Logiikkasi mukaan sellaisissa paikoissa joissa kuljettaja ei näe taakseen saa hiljentää oman vauhtinsa...
Tuo on vain sinun logiikkaasi. Jos Hämis ei tiennyt Grossun olevan lähellä ja peileissäkään ei näkynyt ketään, niin mikä vimma hänellä olisi ollut väistää sivuun?
 
On sitä kyllä herkemmistäkin tullut rankkua aika-ajoissa jos jonkun kierros menee selkeästi pilalle. Tiimin moka tuo enemmän on kun ei informoi Hamiltonia, mutta selkeästihän se tuossa leikkasi ajolinjalle ja esti nopealla kierroksella olevaa.
 
Kannattaa valita oman ajon ajankohta paremmin, niin ei tarvitse sitten hämmästyä, jos radalla sattuu olemaan muitakin autoja. :smoke:
 
Selvistä tapauksista, joissa kuski on tyhmäillyt ja aiheuttanut hidastelua. Tuo ei ollut sellainen. Tuo oli vähäinen vahinko ja paljolti syynä tuohon on radan muoto tuolla alueella, joten Hämis ei voinut nähdä peileissään muutamaa sekuntia aiemmin että ketään olisi takaa tulossa. Toki, talli olisi voinut varoittaa tarkemmin, mutta Hämiksen piikkiin tuo ei mene. Huonoa tuuria.
Jos tekee tyhmästi vahingossa, niin ei se ole mikään tekosyy katsoa läpi sormien. Käytännössä Hamilton aiheutti tuolla leikkauksellaan sen, että Grosjean joutui ensin jarruttamaan normaalia kovemmin ja sitten vielä ajamaan mutkan läpi Hamiltonin auton sotkemassa ilmassa.

Kuljettajien oletetaan osaavan katsoa peleihin, jotta tuollaisia tilanteita ei tule. Virhe mikä virhe. Tuomariston velliperseet eivät vaan uskaltaneet antaa rangaistusta tilanteesta, koska kyseessä oli Hamilton eikä joku peilitön Perez tai häntäpään maksukuski.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom