Excel keskustelu

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei vaan yritän avata tiedoston jonka olen jo unblokannut.

Ennen unblockausta excel valitti että tiedostoa ei voida avata suojatussa tilassa.
Unblockauksen jälkeen tiedosto avautuu mutta macrot eivät toimi ja ilmoitus on tasan tuo.

Yritän nyt esittää miten toimii jos esimerkiksi lataat jonkun vanhan tuntikirjanpitoexcelin joka on täynnä macroja etkä nyt yritä sitä tehdä alusta loppuun itse.

Toki koskee se sitäkin että yrität tehdä sen itse kun excel ei enää kerro miten sen voi avata vaan sinun pitää mennä googlesta etsimään ohjeet miten koko vba puolen saa avattua käyttöön
Ai jaa, kysymys onkin jostain netistä ladatusta, ei itse tehdystä. Sen olisit voinut heti sanoa.

Asiasta on erittäin perusteelliset ohjeet:

Macros from the internet are blocked by default in Office - Deploy Office | Microsoft Learn
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 006
Ai jaa, kysymys onkin jostain netistä ladatusta, ei itse tehdystä. Sen olisit voinut heti sanoa.

Asiasta on erittäin perusteelliset ohjeet:

Macros from the internet are blocked by default in Office - Deploy Office | Microsoft Learn
Koko keskusteluhan alkoi jaetuista dokumenteistä ja tietääkseni office luokittelee sharella tulleita dokumentteja ladattuina

Ja tuohon ohjeeseen ei excelin ohjeissa viitata mitenkään.

Se että Learnista löytyy ohjeet on erittäin todennäköistä ja joskus ne jopa ovat ajantasalla. Ite tosiaan tyokseni ajelen graphia ja muita ms pilvimoduuleja joko powershellin ja jsonin kautta niin ei tuo vba puoli ole tuttu mutta learn on hyvinkin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 006
Lisäksi, tämöä kuva ei ole enää ajantasalla koska trustbaria vihjeillä ei enää tule, vain virhe kuten yllä näytin

1707041413465.png
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Koko keskusteluhan alkoi jaetuista dokumenteistä ja tietääkseni office luokittelee sharella tulleita dokumentteja ladattuina

Ja tuohon ohjeeseen ei excelin ohjeissa viitata mitenkään.

Se että Learnista löytyy ohjeet on erittäin todennäköistä ja joskus ne jopa ovat ajantasalla. Ite tosiaan tyokseni ajelen graphia ja muita ms pilvimoduuleja joko powershellin ja jsonin kautta niin ei tuo vba puoli ole tuttu mutta learn on hyvinkin.
Tämä meidän keskustelumme alkoi siitä kun sinä marisit että MS hankaloittaa VBA:n käyttöä. Ja onhan se totta, että Officen turva-asetuksia on vuosien saatossa kiristetty, hyvästä syystä.

Kun minä lähetän itselleni gmaililla makroja sisältävän työkirjan, ja poistan sitten vastaanottamastani tiedostosta mark of the webin eli unblokkaan sen, niin excel avaa tiedoston makroineen, mutta pyytää lupaa makrojen enabloimiseen. Aivan kuten pitääkin. Jos sinä saat virheen, niin siinä excelissä on jotain vikaa. Korjaa tai korjauta. Viittaan aikaisempaan viestiini.

On normaalia, että tietoa joutuu etsimään ja arvioimaan useastakin lähteestä. Ei ole olemassa tyhjentävää dokumenttia "Excelin ohjeet". Pulmatilanteissa kannattaa ensimmäisenä epäillä omaa ymmärrystään.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 006
Jos sinä saat virheen, niin siinä excelissä on jotain vikaa. Korjaa tai korjauta. Viittaan aikaisempaan viestiini.
Ei ole vikaa. Sen virheilmoituksen lopussa oleva lause "Tai kaikki makrot on pois käytöstä" oli se minun pointti.
Excel tulee vakiona tuossa tilassa eikä se ole rikki. Käyttäjän täytyy nähdä ylimääräistä vaivaa että se saa koko vba ominaisuuden enää nykyäpäivänä päälle. Sitä ei ole tarkoitettu enää käytettäväksi.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei ole vikaa. Sen virheilmoituksen lopussa oleva lause "Tai kaikki makrot on pois käytöstä" oli se minun pointti.
Excel tulee vakiona tuossa tilassa eikä se ole rikki. Käyttäjän täytyy nähdä ylimääräistä vaivaa että se saa koko vba ominaisuuden enää nykyäpäivänä päälle. Sitä ei ole tarkoitettu enää käytettäväksi.
Täsmälleen saman virheilmoituksen saat viestissä #749 kuvaamassani tilanteessa. Excelin runtime-error 1004 on kyllä melko laaja-alainen, ja sen syy ja ilmoituksen sanamuoto vaihtelee. Googlettamalla tulee paljon vaihtelevantasoisia hittejä, esim. tämä:


En tiedä millä perusteella väität tietäväsi, että excel-tiedostossasi ei ole vikaa. Johtopäätöksesi ("vba ei enää tarkoitettu käytettäväksi") on kuitenkin aivan älytön. Mutta omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Jos mulla on sarakkeet A ja B, jossa A:ssa on jokin tuote, vaikka banaani tai mansikka tms. ja B:ssä sen hinta.
Sitten haluan laskea näille kaikissa mahdollisille tuotteille A:ssa keskiarvon mitä niistä on maksettu.
Saanko Excelin hakemaan kaikki yksilölliset tuotteet sarakkeesta A ja laskemaan niille keskiarvon?

Tulosteena esim:
mansikka0,4 €
banaani0,2 €
keijupöly0,6 €
Palvonta2 €

Onko mahdollista ja jos niin miten?
 

Overij

Tukijäsen
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
257
Jos mulla on sarakkeet A ja B, jossa A:ssa on jokin tuote, vaikka banaani tai mansikka tms. ja B:ssä sen hinta.
Sitten haluan laskea näille kaikissa mahdollisille tuotteille A:ssa keskiarvon mitä niistä on maksettu.
Saanko Excelin hakemaan kaikki yksilölliset tuotteet sarakkeesta A ja laskemaan niille keskiarvon?

Tulosteena esim:
mansikka0,4 €
banaani0,2 €
keijupöly0,6 €
Palvonta2 €

Onko mahdollista ja jos niin miten?
Pivot-taulukko on just tämmösiä varten. Pivot-taulukon luominen laskentataulukoiden tietojen analysointia varten - Microsoft-tuki
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Miten prkleessä nuo excelin luottamuskeskuksen asetukset pitäis laittaa, että makrot toimis? Otin VPN-yhteyden firman palvelimelle enkä saa exceliä millään toimimaan makrojen kanssa. Kun kopsaan tiedoston omalle koneelle, niin makroja ei näy ollenkaan.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei tarvitse kajota luottamuskeskukseen/trust centeriin mitenkään. Sensijaan pitää klikata "learn more" ja lukea avautuva sivu, siis tämä:

A potentially dangerous macro has been blocked - Microsoft Support

Eli unblokkaat sen makroja sisältävän työkirjan ja/tai määrittelet firman palvelimen luotetuksi.

Sitten kun työkirja on näin saatu luotetuksi, ja jos työkirja sisältää makroja, niin oletusarvoisesti Excel huomauttaa tästä kun työkirja avataan ensimmäisen kerran. Tätä voi trust centerissä säätää, mutta oletus on ihan hyvä.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
746
Tämmöistä excelöintiä, että yhdessä työkirjassa on todistettavasti pudotusvalikkoja tai mitä valintavalikkoja nyt lienevät ja kollega näkee ne kyllä, mutta mulla eivät näy lainkaan. Liekö syy se, että mulla on käytössä ikivanha Excel 2007 - en ole päivittänyt kun ei ole ollut tarvetta... vai mikähän tässä nyt mättää? Koitin katsella valikkoja ja tietoja validointia ja muuta (ja ne taulukkosivut, joihin valikkojen pitäisi viitata on kyllä mukana) mutta ei vaan toimaa. Mikä neuvoksi?

Excelistä on kai joku ilmaisversiokin, jospa sen lataisi? EDIT: jaa se taitaa olla verkkoversio tms.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 136
Viestejä
4 196 814
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom