Mulla ei jotenkin näköjään eilen latautunut kaikki viestit tai en huomannut tätä, mutta jooh Sveitsiä tarkoitin. Olin jo niin innoissani kyseisestä asiasta, että tuli aivopieru. Meinasi tulla yli tonni takkiin koko kisoista kun olin raskaasti suhteessa yleisesti viisupanostuksiin Ukrainan voiton puolella jo ennen kisoja, mutta satkun verran plussan puolelle Sveitsin voiton ansiosta. Oma ajattelu alun perin oli, että Kroatian esitys on niin lähellä Käärijää, että ammattilaisraadin on pakko rokottaa kunnolla jos vain kehtaavat viime vuoden jäljiltä. Olin ehtinyt jo luovuttaa, koska Italia julkaisi vahingossa yleisöpisteet semifinaalissa ja Israel nousi "yllättäen" kärkikategorioihin, jolloin vaarana oli, että varmistetaan voitto kenelle tahansa ja Kroatia oli niin selvä ennakkosuosikki, että periaatteesssa olisi ollut looginen äänien siirtyminen sinne (hauskaski mafiasta tutusta Italiassa tehdään tuollainen virhe, joka pakostikin vaikuttaa lopputuloksiin).
En jaksaisi provosoida aina yleistä mielipidettä vastaan, mutta pakko sanoa, että täällä on paljon negatiivisempi asenne ammattilaisraatia kuin oikein missään muualla tänä vuonna. Toisaalta Israel vs. Palestiina threadissakin mielipide on persumaisen kallellaan Israelin puolelle teki ne mitä tahansa.
Paljon yleisempi mielipide on noin muita (viisu, vedonlyönti ja kansainvälisiä) foorumeja lukemalla ennemminkin, että raati pelasti viisut tänä vuonna siinä missä viime vuonna oltiin toista mieltä. Pitäisi olla kaikille selvää, että Israel sai kohtuuttoman paljon yleisöääniä suhteessa esityksen tasoon ja nyt raati blokkasi oikein, koska Israelin voitto olisi pilannut kokonaan kisat. Kuriositeettina esimerkiksi Loreen ei olisi siinä tapauksessa jakanut palkintoa ja Norjan Alessandra ja Käärijä kieltäytyivät jakamasta kokonaan pisteitä sen takia. Olisi myös aiheuttanut aidosti vakavan turvallisuusuhan Malmöön.
Sinänsä hyvä esitys oli Israelilta, mutta just sillä tapaa pliisu ja stereotyyppinen israel veto, että omaperäisyyden puutteesta ja puhuttelevuudesta tulee jo miinuspisteitä. Toki ymmärrän, että oli niin selvästi poliittinen veto juryltä kuin vain voi olla ja mikäli henkilökohtaisena periaatteena on, että pitäisi olla mahdollisimman objektiivinen, niin tuota on perusteltu kritisoida, mutta turhan moni äänekkäimistä vähät välittää viisuista muuten. Huvittavaa kylläkin miten nyt ammattilaisraati nähdään (muualla) eri valossa kuin viime vuonna.