• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroopan maat, politiikka ja EU

Ylhäältäpäin määrätty kieli ei todellakaan luo yhteishenkeä, ennemmin hajottaa. Liittovaltio yhdistää, jos se tehdään niin että ihmiset kokevat sen toimivan heidän hyväkseen. Osavaltioilla tulee olla vapauksia, mutta ulkopolitiikka ja puolustus olisivat liittovaltion heiniä.
En väittänyt että kieli tulisi ehdottomasti määrätä, vaan että se on perusedellytys jos Eurooppa/EU haluaisi Yhdysvaltain, Kiinan tai edes Venäjän tai Intian kaltaiseksi "supervallaksi". Muuten ei vaan tule onnistumaan, sori. Ranskalaiset tulevat aina kokemaan saksalaisia kohtaan hieman epäluuloa, italialaiset pitävät suomalaisia hieman outoina muukalaisina jne.

Kiinassa, Venäjällä ja Intiassa yksi (tai Intiassa vielä päälle kansainvälinen englanti) virallinen kieli on periaatteessa pakotettu kansalle, ja Kiinassa tuo työ jatkuu edelleen, esim. kantoninkiinaa hivutellaan vähitellen pois käyttökielen asemasta eteläisemmässä Kiinassa, myös Hong Kongissa. Oli tapa mikä tahansa, se on kyllä luonut ko. maihin yhtenäisyyttä ja me-henkeäkin, vaikka Kiina ja Venäjä ovat käytännössä diktatuureja.

Sille on syynsä miksi suurin osa itävaltalaisistakin kannatti natsi-Saksaan yhdistymistä, kielen kautta katsottiin kuuluvan samaan perheeseen. Sodan jälkeen Saksa ja Itävalta pakotettiin ulkovaltojen toimesta jälleen erilleen ja niitä miehitettiin, ja laitettiin lupaamaan etteivät haikaile enää yhdistymistä.
 
Intiassa yksi (tai Intiassa vielä päälle kansainvälinen englanti) virallinen kieli on periaatteessa pakotettu kansalle
Niin siis mikä kieli on pakotettu? Se ei ole hindi, joka vaikkakin on yleisin kieli Intiassa, ei ole siellä mikään lingua franca. Oikeastaan englanti taitaa olla lähempänä lingua francaa Intiassa kuin hindi.
Tosin sitähän englanti on myös EU:n sisällä (ei toki lähellekään täydellisesti).
 
Luitko minun alkuperäistä viestiäni, kyllä, koska olit ensimmäisenä ulisemassa siitä, mutta et sisäistänyt sitä.


Voidaanko me jo lopettaa tämä emotionaalinen vääntäminen ja pysyä asiakysymyksissä, koska toi sun utopia kuulosti juuri siltä, että jaetaan valtaa pienemmälle porukalle. (hoks yhdysvallat)

Eli vähemmän integraatiota.

Ollut jo vuosikausia ja sitten ihmetellään, kun ei tätä hajanaista porukkaa joka ei tunnu pääsevän mistään asiasta yhteisymmärrykseen kutsuta meitä koskevissa asioissa edes neuvottelupöytiin. Niissä neuvottelupöydissä kun pitäisi löytyä hihasta esittää jotain yhteisiä konkreettisia ideoita ja vaihtoehtoja, mutta meidän omatkin hätäkokoukset menee siihen, että siellä osa marssii kesken tilaisuuden pois, koska ei päästä edes niissä yhteisymmärrykseen. Naurattais jos ei itkettäis.
Esim tämä. EU ei nykyisellään kykene, eikä se kykene vähemmällä integraatiolla. Mutta joo, mä tiedän sun linjan. Joten ei sit kannata ulista, kun EU/Eurooppa ei tee mitään.

Ja voidaan lopettaa.
 
Ei muuta kuin kauppaamaan tuota ideaa, kuulostaa niin helpolta, että ihme ettei kukaan muu keksinyt aiemmin. Jos tämä tapahtuu minun elinkaareni aikana, niin laita hyväntekeväisyys osoite ja lahjoitan sinne 200€.

Jollain yhteisellä tunne-, arvopohja-, samankaltaisuus- jne- tasolla voisin samaistua muiden pohjoismaiden kanssa, koska on enemmän yhdistäviä, kuin erottavia asioita. Samanlainen "kosketuspinta ja yhteishenki" on täysin kateissa monen muun kanssa, vaikka monessa Euroopan valtiossa on tullut oleskeltua. Valtaosa ihmisistä ei koskaan poistu porttikonkiaan pidemmälle, niin tekemistä riittää.
Minä tunnen jonkinlaista yhteneväisyyttä arvojen ja kulttuurin osalta esim. thaimaalaisten kanssa,, mielestäni pohjimmiltaan he arvostavat samoja asioita kuin tavalliset suomalaiset, ovat varsin rauhantahtoisiakin yms. Ikävää toki että vähän väliä siellä on armeija ottanut vallan.

En kuitenkaan kuvittele että tuo yhteinen arvopohja yms. riittäisi sille että Suomen olisi kannattavaa tehdä liittovaltio Thaimaan ja usean muun samankaltaisen maan kanssa, jos jokaisella osavaltiolla olisi oma kieli. Eri kielet ovat liian suuri erottava tekijä elää saman hallinnon alla kuvitellen olevansa kaikki yhtä ja samaa perhettä.
 
Siis liittovaltion juju on juurikin siinä, että siinä ei menetetä sitä kontrollia oman lähialueen asioihin. Liittovaltion vastuulla on ulko- ja puolustuspolitiikka, eri osavaltioiden väliseen kauppaan ja liikkuvuuteen liittyvät asiat ja sitten perusoikeuksien varmistaminen.
Paikalliset asiat sitten jätetään paikallisesti niiden osavaltioiden itsensä vastuulle.
Samaa toki voidaan pitkälti väittää nyky-Suomestakin, kunnat ja sote-alueet voivat päättää omista asioistaan samalla kun valtio vaan silleen kivasti kattelee ylhäältä että kaikki menee hyvin.
 
Siis liittovaltion juju on juurikin siinä, että siinä ei menetetä sitä kontrollia oman lähialueen asioihin. Liittovaltion vastuulla on ulko- ja puolustuspolitiikka, eri osavaltioiden väliseen kauppaan ja liikkuvuuteen liittyvät asiat ja sitten perusoikeuksien varmistaminen.
Paikalliset asiat sitten jätetään paikallisesti niiden osavaltioiden itsensä vastuulle.
Se menee vastoin sitä mitä EU-komissio on tähän asti yrittänyt - silloin kun oma valta ei sopimusten perusteella riitä, niin sitten kehitetään joku kiertotie saada valtaa asioihin, mitkä muuten eivät millään tasolla kuuluisi sen valtaan. Ja samasta syystä luottamus siihen, että se pysyisi ruodussaan on niin alhainen. Liittovaltio kun pyrkii aina kasvattamaan omaa valtaansa jäsenvaltioiden kustannuksella, se sama kissanhännänveto on läsnä myös ison veden takana missä se vallanjako kirjoitettiin pitkälti perustuslakiin.
 
Se menee vastoin sitä mitä EU-komissio on tähän asti yrittänyt - silloin kun oma valta ei sopimusten perusteella riitä, niin sitten kehitetään joku kiertotie saada valtaa asioihin, mitkä muuten eivät millään tasolla kuuluisi sen valtaan. Ja samasta syystä luottamus siihen, että se pysyisi ruodussaan on niin alhainen. Liittovaltio kun pyrkii aina kasvattamaan omaa valtaansa jäsenvaltioiden kustannuksella, se sama kissanhännänveto on läsnä myös ison veden takana missä se vallanjako kirjoitettiin pitkälti perustuslakiin.

Onko sulla esimerkkejä tuosta komission toiminnasta? Missä ne olisivat yrittäneet kietotiellä saada valtaa, joka ei kuuluisi heille?
 
Tosin löytyy maailmasta esimerkkejä valtioista, joissa on vahva kansallinen identiteetti siitä huolimatta, että siellä on vaikka kuinka paljon eri kieliä. Intia nyt yhtenä esimerkkinä.

Lisäksi Euroopan valtiot eivät ole muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille. Jotku valtiot ovat muodostuneet kieliryhmien ympärille, esim. Saksa ja Italia. Joissakin on puskettu se yksi kieli valtakieleksi valtion toimesta (vaihtelevalla menestyksellä), esim. Ranska, UK ja Espanja.
Intiassa on kaksi virallista kieltä, hindi ja englanti.

Siellä kyllä on useita satoja vähemmistökieliä, mutta niillä ei ole virallista asemaa ja niiden asema vain heikkenee ajan myötä, niitä kuolee vähitellen pois.

Kielialueiden hajanaisuus olikin yksi pääsyy miksi Intian edeltäjä koostui lukuisista kuningaskunnista jotka olivat usein sodissa keskenään. Brittien siirtomaahallinto toi yhteiseksi käyttökieleksi lukuisten vähemmistökielien rinnalle englannin, joka osaltaan auttoi intialaisia yhdistäytymään, myös brittejä vastaan.
 
Tämän lisäksi Euroopassa on kasvava ongelma islamin kanssa. Muslimit eivät koe minkäänlaista yhteenkuulumista tai kansallista identiteettiä Euroopan maiden kanssa (saati EU:n) jossa asuvat vaan heidän identiteettinsä on että he ovat muslimeja.
Plus, hekin mieluiten hakeutuvat yleensä samankielisten seuraan.

Palestiinalaisistakin nähdään että kieli voi olla jopa uskontoa enemmän yhdistävä tekijä. Kristityt palestiinalaisarabit kokevat yleensä paljon enemmän yhteneväisyyden tunnetta muslimiarabien kuin eri kieltä puhuvien juutalaisten kanssa, siitä huolimatta että historiallisesti muslimit ovat kohdelleet heitä paljon pahemmin kuin juutalaiset, tai no jos aletaan jostain Jeesuksen ajoista puhua...
 
Intiassa on kaksi virallista kieltä, hindi ja englanti.

Siellä kyllä on useita satoja vähemmistökieliä, mutta niillä ei ole virallista asemaa ja niiden asema vain heikkenee ajan myötä, niitä kuolee vähitellen pois.

Kielialueiden hajanaisuus olikin yksi pääsyy miksi Intian edeltäjä koostui lukuisista kuningaskunnista jotka olivat usein sodissa keskenään. Brittien siirtomaahallinto toi yhteiseksi käyttökieleksi lukuisten vähemmistökielien rinnalle englannin, joka osaltaan auttoi intialaisia yhdistäytymään, myös brittejä vastaan.

Intiassa on kaksi "virallista kieltä", mutta ei se tarkoita, että niitä puhuttaisiin lähellekään koko maassa.
Englantia puhuu intialaisista about 10%.
Hindiä osaa about puolet intialaisista. Mutta nuo ovat keskittyneet tietyille alueille Intiaa, käytännössä etenkin sinne, missä hindi on ollut se perinteinen paikallinen kieli. Eli Intian pohjoisosissa. Jos menet Intian eteläosiin, niin siellä hindiä osaavien määrä tippuu johonkin 10-20%:aan.

Taaskin paikallistasolla ne viralliset kielet ovat niitä paikallisia kieliä.
 
Onko sulla esimerkkejä tuosta komission toiminnasta? Missä ne olisivat yrittäneet kietotiellä saada valtaa, joka ei kuuluisi heille?

Mites Thierry Bretonin tarinat kuinka "he" torppasivat Romanian vaalien tulokset ja uhkailut että sama tehdään Saksassa jos ei tule mukavia vaalituloksia


"
Furious protests have erupted in Romania following the threat by former EU Commissioner Thierry Breton, saying, ‘We did it in Romania, and obviously we will do it in Germany,’ referring to cancelling the result of the German general election in February.

Speaking on television, Breton proclaimed that if the European Commission decides that the election in Germany was in some way influenced by foreign interference, they would seek to annul the result of the election in the same way they have just done with the Romanian election."
 
Mutta ilmeisesti sun mielestä jenkeissä tämä on hyvä asia ja toimii siellä jollain tasolla, koska haluat liittyä sinne? Miksi se on sitten täällä huono asia?
Siksi koska eri kielialueiden takia Ranskasta ja Portugalista tuskin riennetään uhraamaan omaa henkeä virolaisten tai suomalaisten henkeä puolustamaan, tai päinvastoin. Puuttuu me-henki. Yhdysvalloissa kriisien keskellä me-henki muodostuu nopeasti, kuten huomattiin 9/11-iskujenkin aikaan. Eivät teksasilaiset silloin hekotelleet vahingoniloisina että saivan Manhattanin lipilaarijupit mitä ansaitsivatkin, tai kohauttaneet hartioitaan että hullua on meno tuolla tuhansien kilometrien päässä. Kyllä kaikki silloin ajattelivat että MEITÄ vastaan iskettiin.

Toisaalta jostain Ranskasta ja jostain muistakin länsimaista hieman vahingoniloa ilmenikin, vaikka periaatteessa samaa arvojärjestelmää kannatetaan.

Jos johonkin osaan USA:ta hyökättäisiin ulkopuolelta, kyllä sinne riennettäisiin apuun kaukaisistakin osavaltioista, eikä alettaisi arpoa että viitsisikö sittenkään vaarantaa henkeään joidenkin oklahomalaisten takia... Jos Suomeen hyökätään, eivät portugalilaiset koe että heitäkin vastaan on nyt hyökätty ja heikäläisiä tapetaan.
 
Eli vähemmän integraatiota.
Kyllä, koska en usko, että meidän itsemääräämisoikeus- ja päätäntävalta omista asioista kasvaa sillä, että päätäntävalta keskittyy muutamalle marinoidulle henkilölle jossain Euroopan keskiössä. (saati, että ymmärrettäisiin esim. aluekohtaisia nyansseja ja mikä arvo meilläkin olisi pussinperukoilla kuin unionin hiilinieluna). Sitten voitkin soveltaa näitä ajatuksia ja nyansseja monen muun maan ja kansalaisen kohdalle.

Eli nämä liittovaltio haihattelut ovat täyttä fantasiaa 27 valtion ja 500m ihmisen kesken, vahvistakaamme siis kauppa- ja ulkopolitiikkaa, se on realismia.
 
Siksi koska eri kielialueiden takia Ranskasta ja Portugalista tuskin riennetään uhraamaan omaa henkeä virolaisten tai suomalaisten henkeä puolustamaan, tai päinvastoin. Puuttuu me-henki. Yhdysvalloissa kriisien keskellä me-henki muodostuu nopeasti, kuten huomattiin 9/11-iskujenkin aikaan. Eivät teksasilaiset silloin hekotelleet vahingoniloisina että saivan Manhattanin lipilaarijupit mitä ansaitsivatkin, tai kohauttaneet hartioitaan että hullua on meno tuolla tuhansien kilometrien päässä. Kyllä kaikki silloin ajattelivat että MEITÄ vastaan iskettiin.

Toisaalta jostain Ranskasta ja jostain muistakin länsimaista hieman vahingoniloa ilmenikin, vaikka periaatteessa samaa arvojärjestelmää kannatetaan.

Jos johonkin osaan USA:ta hyökättäisiin ulkopuolelta, kyllä sinne riennettäisiin apuun kaukaisistakin osavaltioista, eikä alettaisi arpoa että viitsisikö sittenkään vaarantaa henkeään joidenkin oklahomalaisten takia... Jos Suomeen hyökätään, eivät portugalilaiset koe että heitäkin vastaan on nyt hyökätty ja heikäläisiä tapetaan.

En kyllä nyt tajua, että miksi oletat, että se kieli olisi tuossa juurikin se määräävä tekijä. Toki sitä yhtenäisyyden tunnetta tarvitaan, mutta se ei tarkoita, että se tulee siitä kielestä.
Jos USA:han hyökätään, niin tuskin sinne rientää väkeä Australiasta tai Uudesta-Seelannista puolustamaan USA:ta. Vaikka puhuvatkin samaa kieltä. Tosin niitä teksasilaisia ja kalifornialaisia voi hyvinkin rynnätä puolustamaan vaikkapa New Yorkkia, vaikka puhuvatkin äidinkielenään espanjaa. Mutta samat espanjaa puhuvat amerikkalaiset tuskin ryntäisivät innolla puolustamaan vaikkapa Perua.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä nyt tajua, että miksi oletat, että se kieli olisi tuossa juurikin se määräävä tekijä. Toki sitä yhtenäisyyden tunnetta tarvitaan, mutta se ei tarkoita, että se tulee siitä kielestä.
Jos USA:han hyökätään, niin tuskin sinne rientää väkeä Australiasta tai Uudesta-Seelannista puolustamaan USA:ta. Vaikka puhuvatkin samaa kieltä. Tosin niitä teksasilaisia ja kalifornialaisia voi hyvinkin rynnätä puolustamaan vaikkapa New Yorkkia, vaikka puhuvatkin äidinkielenään espanjaa.
Koska pääasiassa (mutta ei välttämättä ainoastaan) se tulee siitä kielestä. Katsele ympärillesi maailman menoa, tämän puolesta puhuu oikeastaan kaikki.

Edelleen, miksi ahvenanmaalaiset kokevat enemmän yhteneväisyyttä Ruotsiin kuin Suomeen, tai mistä saamelaisten nationalistiset ajatukset kumpuavat? Miksi Quebecissa on haikailtu itsenäisyyttä muusta Kanadasta, tai katalonialaiset Espanjasta? Miksi itävaltalaiset olivat myötämielisiä natsi-Saksan kanssa yhdistymiselle? Miksi ukrainalaiset haluavat niin kovasti oman valtion, erossa Venäjästä? Mihin perustui panarabismi? Miksi kurdit haluavat oman valtion?

Millä kielellä mainitsemasi teksasilaiset ja kalifornialaiset latinot lausuvat lippuvalansa? Espanjaksiko?
 
Viimeksi muokattu:
Minä tunnen jonkinlaista yhteneväisyyttä arvojen ja kulttuurin osalta esim. thaimaalaisten kanssa,, mielestäni pohjimmiltaan he arvostavat samoja asioita kuin tavalliset suomalaiset, ovat varsin rauhantahtoisiakin yms. Ikävää toki että vähän väliä siellä on armeija ottanut vallan.

En kuitenkaan kuvittele että tuo yhteinen arvopohja yms. riittäisi sille että Suomen olisi kannattavaa tehdä liittovaltio Thaimaan ja usean muun samankaltaisen maan kanssa, jos jokaisella osavaltiolla olisi oma kieli. Eri kielet ovat liian suuri erottava tekijä elää saman hallinnon alla kuvitellen olevansa kaikki yhtä ja samaa perhettä.
Niin, mun pointti oli lähinnä osoittaa, että jos ei ole mitään kosketuspintaa ihmisiin, kulttuuriin jne, niin vaikea sitä yhtenäisyyttä on tuntea ihmisten kanssa, joita on nähnyt lähinnä television välityksellä. Valtaosa ihmisistä harvoin käy ulkomailla, vielä harvemmin jossain lähimaita pidemmällä.
 
Koska pääasiassa (mutta ei välttämättä ainoastaan) se tulee siitä kielestä. Katsele ympärillesi maailman menoa, tämän puolesta puhuu oikeastaan kaikki.

Edelleen, miksi ahvenanmaalaiset kokevat enemmän yhteneväisyyttä Ruotsiin kuin Suomeen, tai mistä saamelaisten nationalistiset ajatukset kumpuavat? Miksi Quebecissa on haikailtu itsenäisyyttä muusta Kanadasta, tai katalonialaiset Espanjasta? Miksi itävaltalaiset olivat myötämielisiä natsi-Saksan kanssa yhdistymiselle? Miksi ukrainalaiset haluavat niin kovasti oman valtion, erossa Venäjästä? Mihin perustui panarabismi? Miksi kurdit haluavat oman valtion?

Millä kielellä mainitsemasi teksasilaiset ja kalifornialaiset latinot lausuvat lippuvalansa? Espanjaksiko?

Okei, katsotaan sitä maailmaa sitten.

Meksikosta etelään (melkein) koko Keski- ja Etelä-Amerikka puhuvat espanjaa (Brasiliaa ja paria pikkumaata lukuunottamatta), mutta silti sinne ei ole syntynyt mitään kaikkia espanjankielisiä yhdistävää kansallistunnetta. Vaan siellä ne riitelee keskenään siinä missä muutkin valtiot.

Lähes koko Pohjois-Afrikka ja Lähi-itä puhuvat arabiaa, mutta ei sinnekään ole syntynyt mitään kaiken kattavaa arabian kielistä kansallistunnetta (vaikka sitä on yritetty luoda pariinkin otteeseen). Jälleen kerran kasa valtioita, jotka riitelevät keskenään siinä missä muutkin.

Vastaavasti taaskin kun mennään Aasiaan, niin sieltä sitten löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä maista, joissa puhutaan lukemattomia eri paikallisia kieliä, mutta silti on ne yhteen hiileen puhaltavat valtiot. Joillakin on se kaiken kattava lingua franca, joillakin ei. Intia, Pakistan, Malesia, Indonesia, Filippiinit, jne.

Eli kansallistunne ei vaadi mitään yhteistä kieltä. Yhteinen kieli ei myöskään luo automaattisesti sitä kansallistunnetta. Se kieli on vain yksi tekijä muiden joukossa, usein merkittävä, mutta ei kuitenkaan mikään ratkaiseva.
Yleensä jos valtiot kunnioittavat niitä omia paikalliskieliä, niin se pitää niitä kieliä puhuvat iloisesti osana sitä valtiota. Jos valtio lähtee pakottamaan ja tukahduttamaan niitä paikalliskieliä, niin siitä sitten seuraa suht vahvaa separatismia.
 
Siksi koska eri kielialueiden takia Ranskasta ja Portugalista tuskin riennetään uhraamaan omaa henkeä virolaisten tai suomalaisten henkeä puolustamaan, tai päinvastoin. Puuttuu me-henki. Yhdysvalloissa kriisien keskellä me-henki muodostuu nopeasti, kuten huomattiin 9/11-iskujenkin aikaan. Eivät teksasilaiset silloin hekotelleet vahingoniloisina että saivan Manhattanin lipilaarijupit mitä ansaitsivatkin, tai kohauttaneet hartioitaan että hullua on meno tuolla tuhansien kilometrien päässä. Kyllä kaikki silloin ajattelivat että MEITÄ vastaan iskettiin.

Toisaalta jostain Ranskasta ja jostain muistakin länsimaista hieman vahingoniloa ilmenikin, vaikka periaatteessa samaa arvojärjestelmää kannatetaan.

Jos johonkin osaan USA:ta hyökättäisiin ulkopuolelta, kyllä sinne riennettäisiin apuun kaukaisistakin osavaltioista, eikä alettaisi arpoa että viitsisikö sittenkään vaarantaa henkeään joidenkin oklahomalaisten takia... Jos Suomeen hyökätään, eivät portugalilaiset koe että heitäkin vastaan on nyt hyökätty ja heikäläisiä tapetaan.
Eli yksin ollaan jo? Tosin ei sitä me henkeä tule ikinä löytymään, jos aina pidetään kansallisvaltiot edessä. Mutta joo selkeä kanta sullakin, maksimissaan nykyinen EU. Ei kannata odottaa mitään muutoksia nyky tilanteeseen.
 
Kyllä, koska en usko, että meidän itsemääräämisoikeus- ja päätäntävalta omista asioista kasvaa sillä, että päätäntävalta keskittyy muutamalle marinoidulle henkilölle jossain Euroopan keskiössä. (saati, että ymmärrettäisiin esim. aluekohtaisia nyansseja ja mikä arvo meilläkin olisi pussinperukoilla kuin unionin hiilinieluna). Sitten voitkin soveltaa näitä ajatuksia ja nyansseja monen muun maan ja kansalaisen kohdalle.

Eli nämä liittovaltio haihattelut ovat täyttä fantasiaa 27 valtion ja 500m ihmisen kesken, vahvistakaamme siis kauppa- ja ulkopolitiikkaa, se on realismia.
En uskokaan kaikkien mahtuvan mukaan. Ja vaikka tuo on kaukainen, niin tällä hetkellä ihan relevantti keskustelu. Siinä samaa mieltä, että aika monta juttua pitää välissä tapahtua ja saisivat nyt edes budjetit kuntoon.
 
Saksa on jälleen maa, jonka taloustilanne synkistää koko mantereen talouden näkymiä. Euroopan suurin talous on supistunut jo kahtena peräkkäisenä vuotena.

Saksa on Suomen tärkein yksittäinen kauppakumppanimaa. Sinne sohitaan suurin osa viennistä tästä maasta, jos yksittäisistä valtioista puhutaan. Yhteensä Saksa, USA ja Ruotsi muodostavat 60% Suomen viennistä.

Nyt kun Saksassa on vaalit, mua suomalaisena kiinnostaa kuinka niissä käy ei sen takia että kuulisin kuka sulkee rajat tiukimmin, vaan että kuinka Saksa oikeasti ja isosti parantaa taloutensa tilan. Tähän ei ole vaikutusta vaikka mobilisoitaisiin koko maan armeija kiikuttamaan ulkomaalaiset pois maasta, taitaisi vain bruttokansantuote laskea itseasiassa näin tehdessä. Köhivä saksa tarkoittaa myös köhivää Suomea.
 
Onko sulla esimerkkejä tuosta komission toiminnasta? Missä ne olisivat yrittäneet kietotiellä saada valtaa, joka ei kuuluisi heille?
Esimerkiksi metsien hallintaan puututtiin yksinkertaisesti määrittelemällä asia eri pykälän alle ja sen jälkeen sanomalla että Komissiolla on valta päättää asiasta, vaikka mitään sellaista oikeutta ei koskaan oltu annettu sille.
 
Esimerkiksi metsien hallintaan puututtiin yksinkertaisesti määrittelemällä asia eri pykälän alle ja sen jälkeen sanomalla että Komissiolla on valta päättää asiasta, vaikka mitään sellaista oikeutta ei koskaan oltu annettu sille.
Meinaatko EU:n komission antamaa metsästrategiaa?
 
Esimerkiksi metsien hallintaan puututtiin yksinkertaisesti määrittelemällä asia eri pykälän alle ja sen jälkeen sanomalla että Komissiolla on valta päättää asiasta, vaikka mitään sellaista oikeutta ei koskaan oltu annettu sille.

Voitko nyt vähän tarkentaa, että mistä päätöksestä puhut?
 
EU:n metsästrategiasta.

1. Määrääkö EU metsästrategiassaan, miten suomalaisten pitää hoitaa metsiään?

Karoliina Niemi: ”EU:n metsästrategiassa ei ole kyse lainsäädännöstä, joten se ei määrää suomalaisten metsien hoitoa. Se osoittaa suunnan sille, millaisena komissio näkee metsiä koskevan polun EU:ssa vuoteen 2030 saakka. Strategian alla on toki metsiä koskevia lainsäädäntöehdotuksia, joita komissio vie eteenpäin. Jäsenvaltiot eli ministerineuvosto ja Euroopan parlamentti ovat antaneet näkemyksensä strategiaan ja ohjaavat osaltaan sen toimeenpanoa.”

Sami Oksa: ”EU:n metsästrategia ei suoraan sanele sitä, miten metsiä tulisi hoitaa. Se antaa kuitenkin suuntaviivat muulle EU-sääntelylle, ja näin sillä voi olla välillisiä vaikutuksia metsien käyttöön.”
Se ei ole "laki". Eli onko tässäkin nyt, että oletetaan asian olevan jotakin ja sitten kritisoidaan sitä sen perusteella, mitä se ei ole?
 
Okei, katsotaan sitä maailmaa sitten.

Meksikosta etelään (melkein) koko Keski- ja Etelä-Amerikka puhuvat espanjaa (Brasiliaa ja paria pikkumaata lukuunottamatta), mutta silti sinne ei ole syntynyt mitään kaikkia espanjankielisiä yhdistävää kansallistunnetta. Vaan siellä ne riitelee keskenään siinä missä muutkin valtiot.
Väärin, kyllä se yhteinen kieli yhdistää latinoja, kuten elämistä eri latinalaisen Amerikan maassa kuin on syntynyt, tai kuinka helppoa on siirtyä eteläisemmistä maista Meksikoon, josta yritetään päästä Yhdysvaltojen puolelle.

Yhdysvalloissakin espanjaa puhuvat eteläamerikkalaiset sulautuvat samoilla alueilla eläviksi "latinoiksi" ilman että heillä olisi erityistä tarvetta erotella ovatko juuret Meksikossa, Kuubassa, Hondurasissa tai jopa Puerto Ricossa. Erotus on sama kuin Suomessa miettiä onko kotoisin Turusta, Kotkasta, Ylöjärveltä, Kuusamosta vai Oulusta.

Lähes koko Pohjois-Afrikka ja Lähi-itä puhuvat arabiaa, mutta ei sinnekään ole syntynyt mitään kaiken kattavaa arabian kielistä kansallistunnetta (vaikka sitä on yritetty luoda pariinkin otteeseen). Jälleen kerran kasa valtioita, jotka riitelevät keskenään siinä missä muutkin.
Mainitsin jo panarabilalaisuuden, joka oli ihan oikea juttu ja kaatui lähinnä Egyptin häviöön Israelille sodassa. Tosin viitteitä panarabialaisuudesta näkyy edelleen, kyllä arabimaissa helposti muutetaan maasta toiseen, ja esim. samaa kieltä puhuvat palestiinalaisarabit koetaan kuin omaksi kansaksi, vaikka asuisi tuhansien kilometrien päässä Marokossa. Se on myös syy miksi jopa arabimaista kotoisin olevan israelinjuutalaiset koetaan puolestaan "muukalaisiksi" (he ovat omaksuneet toisen kielen arabian tilalle, heprean) ja miksi brittien mandaattialueen arabisiirtolaiset alkoivat tappaa alueen juutalaissiirtolaisia 1920 arabimellakoiden aikana ja myöhemmin. Tai miksi kurdit ovat sorrettu kansanryhmä niin Turkissa, Irakissa, Iranissa ja Syyriassa (oma kieli).

Se että mailla on yhteinen kieli ei tee mahdottomaksi vihollisuuksia, toki eri maiden diktaattoreilla on omia vallantavoitteluitaan yms.

Se on sinulta pelkkä olkiukko että olisin muka väittänyt yhteisen kielen automaattisesti tarkoittavan että liitytään valtionakin yhteen eikä koskaan olisi mitään vihollisuuksia. Niin en ole väittänyt, mutta se pitää paikkansa että yhteisen kielen puute on ainakin erittäin suuri hidaste ellei jopa este tuollaisen yhdistymisen, kansallistunteen ja me-hengen syntymiselle. Se että olet löytävinäsi pari poikkeusta säännöstä kuten Sveitsi ei muuta mitään (Sveitsissäkin Saksa on useimpien kantoneiden ainoa virallinen kieli, pari italiankielistä kantonia ja joitakin ranskankielisiä, ja sitten pari joissa on saksa ja ranska) ei muuta kokonaiskuvaa.

Vastaavasti taaskin kun mennään Aasiaan, niin sieltä sitten löytyy vaikka kuinka paljon esimerkkejä maista, joissa puhutaan lukemattomia eri paikallisia kieliä, mutta silti on ne yhteen hiileen puhaltavat valtiot. Joillakin on se kaiken kattava lingua franca, joillakin ei. Intia, Pakistan, Malesia, Indonesia, Filippiinit, jne.
Eikä yhtään yllättäen, näissäkin on monesti koettu tarpeelliseksi rajoittaa virallisten kielten määrää yhteen tai kahteen, kuten Intiassa (hindi ja englanti) sekä Filippiineillä (filippiino ja englanti). Molemmissa maissa englanti on kolonialismin tuontitavaraa joka osaltaan korvasi yhteisen kielen puutetta.

Eli kansallistunne ei vaadi mitään yhteistä kieltä.
Väärin, kyllä se yleensä näin tekee. Sinun paria huonoa esimerkkiäsi vastaan on tuhansia vastakkaisia esimerkkejä. Katso melkein mitä tahansa maailman separatisti- tai itsenäistymisliikettä, melkein aina siellä on taustalla oma kieli. Tai, monikieliset maat missä on lukuisia virallisia kieliä ovat suht harvinaisia, valtiot yleensä muodostuvat yksittäisten kielien ympärille.

Yhteinen kieli ei myöskään luo automaattisesti sitä kansallistunnetta.
Ei ehkä automaattisesti, mutta erittäin paljon auttaa sitä, ja toisinkuin väität, on yleensä myös ratkaisevassa roolissa.

Itävaltalaiset olivat myötämielisiä natsi-Saksan kanssa yhdistymiselle, ei liene sattumaa että molemmissa maissa puhutaan saksaa. Ahvenanmaalaiset identioituvat enemmän Ruotsiin, ei arvojen, vaan kielen, takia. Kurdit haluavat oman valtion kielensä takia (= kielensä takia he eivät ole sulautuneet turkkilaisiin, arabeihin tai persialaisiin). jne. jne. jne. jne.

Yleensä jos valtiot kunnioittavat niitä omia paikalliskieliä, niin se pitää niitä kieliä puhuvat iloisesti osana sitä valtiota. Jos valtio lähtee pakottamaan ja tukahduttamaan niitä paikalliskieliä, niin siitä sitten seuraa suht vahvaa separatismia.
Eri kieli aiheuttaa luonnollista segregoitumista, ja lähinnä kurdia osaava turkkilainen tai syyrialainen voi kokea haastavaksi löytää töitä omalla kielellään, ja kokea sen takia yksilötason syrjintää vaikka valtio ei suoraan heitä sortaisikaan. Jopa Suomen kaltaisessa maassa segregoitumista esiintyy esim. ruotsinkielisten (vaaditaan omia yliopistoja, kouluja ja palveluita ruotsinkielellä), varsinkin ahvenanmaalaisten keskuudessa jotka eivät oikein halua suomenkielistä muuttoliikettä saarelleen, ja saamelaisten nationalistiset ajatukset pyörivät myös oman kielen vaalimisen ympärillä.

Kanadassa (Montrealissa) käydessäni jo havaitsin miten herkkä aihe kieli siellä on, kun pyysin ranskaa puhuvaa tarjoilijatarta vaihtamaan englanninkieleen. Tuskin Kanadaa voi kuitenkaan ranskankielisten sorrosta syyttää, vai voiko?

Oli miten oli, ajatus jonkinlaisesta eurooppalaisesta supervaltiosta missä ranskalaiset muka pitäisivät Suomessa asuvia suomenkielisiä ihan tasavertaisina eurooppalaisina veljinä ja siskoina joita on valmis puolustamaan jopa omalla hengellään on naurettavan naiivi ja typerä. Ehkä siinä vaiheessa voisivat hieman lämmetä jos suomalaiset vaihtaisivat äidinkielekseen ranskan ja tämän myötä siirtolaisuus Suomen ja Ranskan välillä kasvaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Se ei ole "laki". Eli onko tässäkin nyt, että oletetaan asian olevan jotakin ja sitten kritisoidaan sitä sen perusteella, mitä se ei ole?
Valtioneuvoston mukaan komissio ylittää siinä toimivaltansa: EU:n uusi metsästrategia ylittää osin komission toimivallan metsäasioissa, kokonaiskestävyys mukana ennakkotietoja paremmin

Tuossa on siis kommentoitu muokattua versiota, alun perin komissio hamusi asiassa vielä enemmän valtaa asiaan. Sinänsä sillä onko kysymys suoraan lainsäädännöstä ei ole merkitystä, sikäli kun komission läpi runnomalla strategialla on käytännön vaikutuksia siihen mitä saa ja ei saa tehdä. Silloin se on jo käyttänyt valtaa mikä sille ei kuulu, eikä se muutu selittelemällä miksikään.
 
Valtioneuvoston mukaan komissio ylittää siinä toimivaltansa: EU:n uusi metsästrategia ylittää osin komission toimivallan metsäasioissa, kokonaiskestävyys mukana ennakkotietoja paremmin

Tuossa on siis kommentoitu muokattua versiota, alun perin komissio hamusi asiassa vielä enemmän valtaa asiaan. Sinänsä sillä onko kysymys suoraan lainsäädännöstä ei ole merkitystä, sikäli kun komission läpi runnomalla strategialla on käytännön vaikutuksia siihen mitä saa ja ei saa tehdä. Silloin se on jo käyttänyt valtaa mikä sille ei kuulu, eikä se muutu selittelemällä miksikään.
Tuohan ei itsessään ole mikään velvoite jäsenmaille. Mutta myöhemmin saattaa tulla säädöksiä, jotka mukailee tuon strategian asioita. Silti ei komissio ole tuossa itse yksinään ottanut mitään valtaa. Toki se sitä saattaa myöhemmin saada, mutta se pitää taas hyväksyä jäsenmaissa.
 
Eli yksin ollaan jo? Tosin ei sitä me henkeä tule ikinä löytymään, jos aina pidetään kansallisvaltiot edessä. Mutta joo selkeä kanta sullakin, maksimissaan nykyinen EU. Ei kannata odottaa mitään muutoksia nyky tilanteeseen.
Viime kädessä olemme lopulta itse vastuussa turvallisuudestamme. Ukrainalaiset ovat itsekin saaneet kokea tämän, ei sinne ole muista Euroopan maista rientänyt joukkoja apuun koska ei haluta ainakaan vielä vaarantaa omien kansalaisten henkiä. Enintään vapaaehtoisia on lähtenyt Ukrainaan kuolemaan, myös Suomesta.

Me olemme jo nyt NATO:ssa, ja jos täällä alkaisi paukkua, halukkaat NATO-maat rientäisivät, tai eivät rientäisi, avuksemme. Siinä ei tarvittaisi sen enempää yksimielisyyttä kuin edes 2/3 määräenemmistöä, vaan luultavimmin muista pohjoismaista, Baltian maista, Puolasta ja hieman "yllättäen" EU:n ulkopuolelta Briteistä tulisi kaikkein konkreettisinta apua. NATO luo jo hyvät puitteet miten maat voivat toimia ja kommunikoida keskenään sotatilanteessa, ei kai sinne NATO:on ihan muuten vaan liitytty jos siitä ei tositilanteessa mitään apua olisi, ja silti ohjakset kuitenkin pysyvät omissa käsissämme. JEF voisi tässä myös kovasti tulla kyseeseen, sekin brittien vetämä.

Saksa, Ranska, Italia jne. pysyttelisivät mahdollisesti mieluummin vain materiaalintoimittajan roolissa ja siinäkin himmailisivat ettei saa toimittaa aseita joilla voi iskeä Venäjän puolelle, ja jostain Turkista ja Unkarista en olettaisi tulevan apua juuri ollenkaan Venäjää vastaan, vaikka NATO-maita ovatkin, varmasti keksisivät tekosyitä tai lähettäisivät lämpimiä huopia ja käytettyjä rintsikoita sotilasapuna.

Se että NATO-jäsenyytemme sijaan olisi jokin ranskalaisen kenraalin vetämä "EU-armeija" jolle olisimme ulkoistaneet kokonaan oman puolustuksemme ja joka himmailisi todellisten päätösten kanssa koska ei halua eskaloida tilannetta kaukana Suomen itärajalla, voisi pikemminkin olla turvallisuuttamme vähentävä kuin parantava asia. Lisäksi, läntisemmissä "osavaltioissa" tai sieltä kotoisin olevilla komissaareilla voisi olla suomalaisista eriävä mielipide siitä kuinka paljon sitä Suomen itärajaa kannattaa edes suojella, resurssimielessä.

Se miten halukkaasti ja voimakkaasti EU:n ulkopuoliset britit ovat halunneet tukea Ukrainaa tekee puolustusyhteistyön rajoittamisen EU:n sisälle typeräksi ajatukseksi. Tehdään ennemmin puolustusyhteistyötä ja -liittoja maiden kanssa jotka todistetusti kantavat samat turvallisuushuolet kuin me, tai ovat osoittaneet halukkuutensa konkreettiseen auttamiseen, jonkun Saksan, Italian tai Espanjan sijaan. NATO, JEF jne.

Tässä ehdotettu EU-armeija rientämässä Suomen apuun itärajalle:

 
Viimeksi muokattu:
Saksa on jälleen maa, jonka taloustilanne synkistää koko mantereen talouden näkymiä. Euroopan suurin talous on supistunut jo kahtena peräkkäisenä vuotena.

Saksa on Suomen tärkein yksittäinen kauppakumppanimaa. Sinne sohitaan suurin osa viennistä tästä maasta, jos yksittäisistä valtioista puhutaan. Yhteensä Saksa, USA ja Ruotsi muodostavat 60% Suomen viennistä.

Nyt kun Saksassa on vaalit, mua suomalaisena kiinnostaa kuinka niissä käy ei sen takia että kuulisin kuka sulkee rajat tiukimmin, vaan että kuinka Saksa oikeasti ja isosti parantaa taloutensa tilan. Tähän ei ole vaikutusta vaikka mobilisoitaisiin koko maan armeija kiikuttamaan ulkomaalaiset pois maasta, taitaisi vain bruttokansantuote laskea itseasiassa näin tehdessä. Köhivä saksa tarkoittaa myös köhivää Suomea.
Eiköhän siellä toistu sama kuin viimekin kerralla kun samassa tilanteessa oltiin, eli Saksa antaa piutpaut talouskurille ja komissio sulkee asialta silmänsä.

Talouskurit yms. ovat vain Suomen kaltaisia mallioppilaita varten, eivät Saksaa, Ranskaa ja Italiaa varten. Suomi joutuu mallioppilaana tarkkailuluokalle, ei koulun säännöistä piittaamaton Saksa tai Italia joka kuseksii avoimesti luokan roskapönttöön ja vääntää tortutkin päälle.
 
Viime kädessä olemme lopulta itse vastuussa turvallisuudestamme. Ukrainalaiset ovat itsekin saaneet kokea tämän, ei sinne ole muista Euroopan maista rientänyt joukkoja apuun koska ei haluta ainakaan vielä vaarantaa omien kansalaisten henkiä. Enintään vapaaehtoisia on lähtenyt Ukrainaan kuolemaan, myös Suomesta.

Me olemme jo nyt NATO:ssa, ja jos täällä alkaisi paukkua, halukkaat NATO-maat rientäisivät, tai eivät rientäisi, avuksemme. Siinä ei tarvittaisi sen enempää yksimielisyyttä kuin edes 2/3 määräenemmistöä, vaan luultavimmin muista pohjoismaista, Baltian maista, Puolasta ja hieman "yllättäen" EU:n ulkopuolelta Briteistä tulisi kaikkein konkreettisinta apua. NATO luo jo hyvät puitteet miten maat voivat toimia ja kommunikoida keskenään sotatilanteessa, ei kai sinne NATO:on ihan muuten vaan liitytty jos siitä ei tositilanteessa mitään apua olisi, ja silti ohjakset kuitenkin pysyvät omissa käsissämme.

Saksa, Ranska, Italia jne. pysyttelisivät mahdollisesti mieluummin vain materiaalintoimittajan roolissa ja siinäkin himmailisivat ettei saa toimittaa aseita joilla voi iskeä Venäjän puolelle, ja jostain Turkista ja Unkarista en olettaisi tulevan apua juuri ollenkaan Venäjää vastaan, vaikka NATO-maita ovatkin, varmasti keksisivät tekosyitä tai lähettäisivät lämpimiä huopia ja käytettyjä rintsikoita sotilasapuna.

Se että NATO-jäsenyytemme sijaan olisi jokin ranskalaisen kenraalin vetämä "EU-armeija" jolle olisimme ulkoistaneet kokonaan oman puolustuksemme ja joka himmailisi todellisten päätösten kanssa koska ei halua eskaloida tilannetta kaukana Suomen itärajalla, voisi pikemminkin olla turvallisuuttamme vähentävä kuin parantava asia. Lisäksi, läntisemmissä "osavaltioissa" tai sieltä kotoisin olevilla komissaareilla voisi olla suomalaisista eriävä mielipide siitä kuinka paljon sitä Suomen itärajaa kannattaa edes suojella, resurssimielessä.

Se miten halukkaasti ja voimakkaasti EU:n ulkopuoliset britit ovat halunneet tukea Ukrainaa tekee puolustusyhteistyön rajoittamisen EU:n sisälle typeräksi ajatukseksi. Tehdään ennemmin puolustusyhteistyötä ja -liittoja maiden kanssa jotka todistetusti kantavat samat turvallisuushuolet kuin me, tai ovat osoittaneet halukkuutensa konkreettiseen auttamiseen, jonkun Saksan, Italian tai Espanjan sijaan.
Eli koska nytkään ei toiminut Ukrainan kanssa, ei se tule toimimaan meidänkään kanssa, joten pidetään ne samat säännöt, joilla se ei toiminut.

Sama kuin hankintojen osalta. Ei muuteta mitään, niin mikään ei myöskään muutu. Saadaan sekavia projekteja jne, kun jatketaan samalla tavalla. Ei kannata odottaa muutosta, jos ei ole valmis sitä tekemään. Mutta ei myöskään kannata odottaa EU:lta mitään toimia, tosin sä et kyllä taidakaan odottaa, jos sitä ei ole valmis muuttamaan. Saksa ja Ranska saattaa pysyä meidänkin tapauksessa nyt taustalla. Koska niillä ei ole mitään velvoitetta tai tarvetta osallistua. Tämä siis nykyisellä EU säädöksellä. EU:lla ei ole mahdollisuutta toimia tuolla alueella. EIkä se siten toimi, joten yksittäiset maat päättää itse. Brittien motivaatio tulee muualta, kuin jäsenyyksistä. Tosin ne saattaa palata EU:iin.

Jos taas Ranskalaisella kenraalilla on velvoite puolustaa tuota rajaa, tai se joutuu vankilaan, veikkaan sen tekevän sen ja ihan sellaisella tavalla, kuin se pyrkisi puolustamaan minkä tahansa muun osavaltion rajaa. Nyt asia ei sitä Ranskalaista kenraalia hetkauta, ellei Macron määrää. Vähän sama kuin Tuusulalainen Kenraali voi puolustaa Vaalimaan aluetta. Vaikka ei sinänsä kiinnosta koko alue, mutta vähän ärsyttää noi naapurien tekemiset, niin voidaan antaa niille vähän runtua.

Sen toki myönnän, että tämä on kaukaa haettua. Liittovaltio tuskin tulee ihan heti tapahtumaan, mutta tällä hetkellä on mielestäni hyvä käydä tätä keskustelua. Ja varsinkin hankintojen suhteen, koska EU:n tilaus on aina vähän isompi, kuin yksittäisten maiden tilaukset. Ja tämä olisi paras keino myös auttaa Ukrainaa. Ei vain onnistu, kun meillä on se yksimieliyysvaade ja pari Putinin palkkalistoilla olevaa tyyppiä hajottamassa tätä yhteisöä.

edit: Jos siis halutaan, että EU pysyy eripuraisena ja sen on hankala saada päätöksiä tehtyä, ei kannata muuttaa yhtään mitään. Saadaan lisää korkkipäätöksiä aivan varmasti.
 
Eli koska nytkään ei toiminut Ukrainan kanssa, ei se tule toimimaan meidänkään kanssa, joten pidetään ne samat säännöt, joilla se ei toiminut.
Ainakaan ei kannata tehdä typeriä päätöksiä jotka vain heikentävät Suomen turvallisuutta, vievät meiltä asiassa omaa päätäntävaltaa reagoinnissa kriiseihin, ja ehkä vain lisäävät omia kulujamme kulujamme kun ei niitä läntisiä EU-maita tai heidän komissaarejaan välttis kiinnostaisi maksaa nykyistä yhtään enempää Suomen itärajan puolustamisesta.

NATO, JEF jne. ovat ne joista Suomen kannattaa hakea turvaa, ja ne eivät vaadi edes USA:n osallistumista, jos Trump kerran niin päättää. Ei tarvita yksimielisyyttä, ei 2/3 määräenemmistöä jne., ne auttavat jotka kokevat asian omakseen.

Sen toki myönnän, että tämä on kaukaa haettua. Liittovaltio tuskin tulee ihan heti tapahtumaan, mutta tällä hetkellä on mielestäni hyvä käydä tätä keskustelua. Ja varsinkin hankintojen suhteen, koska EU:n tilaus on aina vähän isompi, kuin yksittäisten maiden tilaukset. Ja tämä olisi paras keino myös auttaa Ukrainaa. Ei vain onnistu, kun meillä on se yksimieliyysvaade ja pari Putinin palkkalistoilla olevaa tyyppiä hajottamassa tätä yhteisöä.

edit: Jos siis halutaan, että EU pysyy eripuraisena ja sen on hankala saada päätöksiä tehtyä, ei kannata muuttaa yhtään mitään. Saadaan lisää korkkipäätöksiä aivan varmasti.
EU pysyy "eripuraisina" kuppikuntina niin kauan kun EU:ssa on 24 virallista kieltä ja Ranskassa puhutaan ranskaa, Saksassa saksaa ja Suomessa suomea. Juhlapuheissa toki voidaan vannoa ikuista veljeyttä ja eurooppalaisia arvoja kun Stubb ja Macron ottavat yhteisselfien samppanjakutsuilla.
 
Ainakaan ei kannata tehdä typeriä päätöksiä jotka vain heikentävät Suomen turvallisuutta, vievät meiltä asiassa omaa päätäntävaltaa reagoinnissa kriiseihin, ja ehkä vain lisäävät omia kulujamme kulujamme kun ei niitä läntisiä EU-maita tai heidän komissaarejaan välttis kiinnostaisi maksaa nykyistä yhtään enempää Suomen itärajan puolustamisesta.

NATO, JEF jne. ovat ne joista Suomen kannattaa hakea turvaa, ja ne eivät vaadi edes USA:n osallistumista, jos Trump kerran niin päättää. Ei tarvita yksimielisyyttä, ei 2/3 määräenemmistöä jne., ne auttavat jotka kokevat asian omakseen.
En oo ihan 100 varma miten meillä toimii, mutta en usko, että suomen joutuessa hyökkäyksen kohteeksi tarvitaan enemmistöpäätöstä eduskunnassa, että aletaan puolustaa. Toki osa asioista toimii hitaasti ja sitä varten on sitten perustettu erilaisia vapauteen perustuvia yhtymiä. Joten en nyt ihan saa kiinni, miten tuo yksimielisyys ja 2/3 enemmistö nyt tähän liittyy. Nykyisessä tilanteessa kyllä, jos halutaan, että EU:lta tulisi tukea jäsenelle, on kaikkien oltava yksimieilisiä siitä. Jäsenet taas saa itse auttaa miten haluaa. Sama NATOssa ja JEFissä. Toki vaatii noiden maiden oman päätöksen, eri mailla on vähän eri säädökset, mutta veikkaan jokaisessa vaadittavan ainakin yksinertaisen enemmistön.

Joten 1 automaattinen velvoite toimia ja puolustaa liittovaltion rajoja on mielestäsi heikompi päätös, kuin erinäisten valtioiden oma päätös.

EU pysyy "eripuraisina" kuppikuntina niin kauan kun EU:ssa on 24 virallista kieltä ja Ranskassa puhutaan ranskaa, Saksassa saksaa ja Suomessa suomea. Juhlapuheissa toki voidaan vannoa ikuista veljeyttä ja eurooppalaisia arvoja kun Stubb ja Macron ottavat yhteisselfien samppanjakutsuilla.
Miksi tämä erikielisyys on ongelma EU:ssa, ja juuri kukaan ei tule puolustamaan, mutta NATOssa ei?
 
Tuohan ei itsessään ole mikään velvoite jäsenmaille. Mutta myöhemmin saattaa tulla säädöksiä, jotka mukailee tuon strategian asioita. Silti ei komissio ole tuossa itse yksinään ottanut mitään valtaa. Toki se sitä saattaa myöhemmin saada, mutta se pitää taas hyväksyä jäsenmaissa.
Jos sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, silloin sellaisen luominen on turhanpäiväistä noin muutenkin. Jos sillä on vaikutusta muuta kautta, silloin se on jo itsessään vallankäyttöä asiassa, mihin komissiolle ei alun perin ole annettu valtaa koskea.
 
Jos sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään, silloin sellaisen luominen on turhanpäiväistä noin muutenkin. Jos sillä on vaikutusta muuta kautta, silloin se on jo itsessään vallankäyttöä asiassa, mihin komissiolle ei alun perin ole annettu valtaa koskea.
Strategia on suunta, siitä sitten aletaan toteuttamaan asioita, jotta strategiaa toteutetaan. Komissio ei silloin itse ota mitään, vaan tavoittelee. Ja sille annetaan se valta, jos annetaan. Komissio ei itse päätä tuossa mitään.
 
Eiköhän siellä toistu sama kuin viimekin kerralla kun samassa tilanteessa oltiin, eli Saksa antaa piutpaut talouskurille ja komissio sulkee asialta silmänsä.

Talouskurit yms. ovat vain Suomen kaltaisia mallioppilaita varten, eivät Saksaa, Ranskaa ja Italiaa varten. Suomi joutuu mallioppilaana tarkkailuluokalle, ei koulun säännöistä piittaamaton Saksa tai Italia joka kuseksii avoimesti luokan roskapönttöön ja vääntää tortutkin päälle.
Pysytään edes etäisesti faktoissa.

Toisin kuin väität Ranska, Italia ja muutamat muut valtiot jo joutuivat EU:n liiallisen alijäämän arviointimenettelyn toimenpiteiden kohteiksi. Eli ne ovat jo tarkkailussa.
Eli suomeksi joutuivat tarkkailuluokalle.

Maat eivät yltäneet lähellekään tavoitteita, ja EU komissio voi jopa sakottaa näitä valtioita, vaikka se ei olekaan ensisijainen keino. EU:n perussopimuksessa alijäämä ei saa ylittää määriteltyä 3 prosenttia bruttokansantuotteesta.
 
Strategia on suunta, siitä sitten aletaan toteuttamaan asioita, jotta strategiaa toteutetaan. Komissio ei silloin itse ota mitään, vaan tavoittelee. Ja sille annetaan se valta, jos annetaan. Komissio ei itse päätä tuossa mitään.
Tuosta aiemmin linkittämästäni dokumentista lainattuna:

- EU:n uusi metsästrategia on muuttunut komission käsittelyssä ennakkotietoja parempaan suuntaan. Valitettavasti jäsenmaiden toimivaltaa metsäasioihin ei ole edelleenkään kunnioitettu täysimääräisesti. Komission esitys menee liian pitkälle metsänhoitoon ja puumarkkinoihin liittyvissä kysymyksissä. On kuitenkin hyvä, että nyt strategiassa ymmärretään tärkeiden ympäristö- ja ilmastokysymysten lisäksi myös metsien taloudellista merkitystä. Jatkokäsittelyssä on pidettävä tiukasti kiinni jäsenmaiden toimivallasta ja pyrittävä vielä vahvemmin kohti kokonaiskestävyyttä, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Kerrotko mikä vimma sinulla on puolustaa tuota?
 
Tuosta aiemmin linkittämästäni dokumentista lainattuna:

- EU:n uusi metsästrategia on muuttunut komission käsittelyssä ennakkotietoja parempaan suuntaan. Valitettavasti jäsenmaiden toimivaltaa metsäasioihin ei ole edelleenkään kunnioitettu täysimääräisesti. Komission esitys menee liian pitkälle metsänhoitoon ja puumarkkinoihin liittyvissä kysymyksissä. On kuitenkin hyvä, että nyt strategiassa ymmärretään tärkeiden ympäristö- ja ilmastokysymysten lisäksi myös metsien taloudellista merkitystä. Jatkokäsittelyssä on pidettävä tiukasti kiinni jäsenmaiden toimivallasta ja pyrittävä vielä vahvemmin kohti kokonaiskestävyyttä, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä toteaa.

Kerrotko mikä vimma sinulla on puolustaa tuota?
Puolustaa mitä? Joku visioi tulevaisuutta? Tuo ei ole mikään päätös, eikä lakiehdotus. Komissio ei siis tuossa päätä mitään, joten miksi sitä pitäisi edes vastustaa jollain tasolla?

Veikkaan että löytyy monta asiaa komission strategioissa, jotka menee vähän sen toimivallan ulkopuolelle ja siellä on visioitu asioita, jotka ei ole toteutunut. Eikö komissio sitten saa ehdottaa asioita, jotka menee sen suoran toimivallan ulkopuolelle? Mun mielestä saa, sillä on lainsäädännön aloiteoikeus. Ja tuon kielto rajaisi aika paljon, mitä se voisi edes ehdottaa.

Jos se haluaa, että EU päättää metsistä, niin se voi tehdä lakaloitteen. Neuvosto ja parlamentti sitten käsittelevät sen ja joko hyväksyvät ja hylkäävät. Näin yksinkertaistettuna.
 
Väärin, kyllä se yhteinen kieli yhdistää latinoja, kuten elämistä eri latinalaisen Amerikan maassa kuin on syntynyt, tai kuinka helppoa on siirtyä eteläisemmistä maista Meksikoon, josta yritetään päästä Yhdysvaltojen puolelle.

Yhdysvalloissakin espanjaa puhuvat eteläamerikkalaiset sulautuvat samoilla alueilla eläviksi "latinoiksi" ilman että heillä olisi erityistä tarvetta erotella ovatko juuret Meksikossa, Kuubassa, Hondurasissa tai jopa Puerto Ricossa. Erotus on sama kuin Suomessa miettiä onko kotoisin Turusta, Kotkasta, Ylöjärveltä, Kuusamosta vai Oulusta.
Se, että valkoihoiset amerikkalaiset eivät osaa erotella latinalaisen amerikan eri kansoja ei tarkoita, etteikö noiden välillä olisi todella vahvat erot.
Ne Meksikosta tulevat kyllä tuntevat itsensä täysin eri porukaksi kuin vaikka Kolumbiasta tai El Salvadorista tulevat, joten erotus ei todellakaan ole mitenkään verrattavissa noihin Suomen kaupunkeihin. Ei sinänsä etteikö niillä olisi jotain yhtenäisyyden tunnetta, mutta se yhtenäisyys on lähempänä sitä, mikä on esim. suomalaisten ja ruotsalaisten välillä USA:ssa.


Mainitsin jo panarabilalaisuuden, joka oli ihan oikea juttu ja kaatui lähinnä Egyptin häviöön Israelille sodassa. Tosin viitteitä panarabialaisuudesta näkyy edelleen, kyllä arabimaissa helposti muutetaan maasta toiseen, ja esim. samaa kieltä puhuvat palestiinalaisarabit koetaan kuin omaksi kansaksi, vaikka asuisi tuhansien kilometrien päässä Marokossa. Se on myös syy miksi jopa arabimaista kotoisin olevan israelinjuutalaiset koetaan puolestaan "muukalaisiksi" (he ovat omaksuneet toisen kielen arabian tilalle, heprean) ja miksi brittien mandaattialueen arabisiirtolaiset alkoivat tappaa alueen juutalaissiirtolaisia 1920 arabimellakoiden aikana ja myöhemmin. Tai miksi kurdit ovat sorrettu kansanryhmä niin Turkissa, Irakissa, Iranissa ja Syyriassa (oma kieli).
Pan-arabialaisuutta on yrittänyt pariin otteeseen edistää jotku kunnianhimoiset poliitikot, mutta se on aina epäonnistunut ja aikalailla tärkeimpänä syynä on se, että samasta kielestä (ja uskonnosta) huolimatta nuo eri arabian kansat kokevat olevansa sen verta erillisiä kansoja, että heitä ei kiinnosta tuollainen panarabialainen valtio.
Lisäksi palestiinan arabeja ei todellakaan tunneta samaksi kansaksi kuin muita arabeja. Ei niiden muiden arabien toimesta yhtään sen enempää, kuin palestiinalaisten toimesta. Se, että noita yritetään niputtaa samaksi on tilanteesta täysin kujalla olevien ulkopuolisten toistuva virhe.

Se että mailla on yhteinen kieli ei tee mahdottomaksi vihollisuuksia, toki eri maiden diktaattoreilla on omia vallantavoitteluitaan yms.

Se on sinulta pelkkä olkiukko että olisin muka väittänyt yhteisen kielen automaattisesti tarkoittavan että liitytään valtionakin yhteen eikä koskaan olisi mitään vihollisuuksia. Niin en ole väittänyt, mutta se pitää paikkansa että yhteisen kielen puute on ainakin erittäin suuri hidaste ellei jopa este tuollaisen yhdistymisen, kansallistunteen ja me-hengen syntymiselle. Se että olet löytävinäsi pari poikkeusta säännöstä kuten Sveitsi ei muuta mitään (Sveitsissäkin Saksa on useimpien kantoneiden ainoa virallinen kieli, pari italiankielistä kantonia ja joitakin ranskankielisiä, ja sitten pari joissa on saksa ja ranska) ei muuta kokonaiskuvaa.
Eikä yhtään yllättäen, näissäkin on monesti koettu tarpeelliseksi rajoittaa virallisten kielten määrää yhteen tai kahteen, kuten Intiassa (hindi ja englanti) sekä Filippiineillä (filippiino ja englanti). Molemmissa maissa englanti on kolonialismin tuontitavaraa joka osaltaan korvasi yhteisen kielen puutetta.
Sulla on nyt joku obsessio siihen, että joku kirjoittaa jonkun virallisen kielen paperille jonkun maan kohdalla. Mitä hemmetin väliä sen kansan yhtenäisyyden kannalta on sillä, että "viralliseksi kieleksi" määritetään kieli, jota puhuu ehkä vain puolet maan kansasta? Kuten on esimerkiksi tuossa Intian tapauksessa.
About yhtä suuri osa EU:n kansasta osaa puhua englantia kuin Intian kansasta osaa puhua hindiä. Joten problem solved vissiin.

Lisäksi kyse ei ole mistään "parista poikkeuksesta".
Euroopassa kolme isoa Ranska, Espanja, UK.
Aasiasta esim. Intia, Indonesia, Pakistan, Filippiinit
Afrikasta löytyy lukemattomia esimerkkejä.
Väärin, kyllä se yleensä näin tekee. Sinun paria huonoa esimerkkiäsi vastaan on tuhansia vastakkaisia esimerkkejä. Katso melkein mitä tahansa maailman separatisti- tai itsenäistymisliikettä, melkein aina siellä on taustalla oma kieli. Tai, monikieliset maat missä on lukuisia virallisia kieliä ovat suht harvinaisia, valtiot yleensä muodostuvat yksittäisten kielien ympärille.

Ei ehkä automaattisesti, mutta erittäin paljon auttaa sitä, ja toisinkuin väität, on yleensä myös ratkaisevassa roolissa.

Itävaltalaiset olivat myötämielisiä natsi-Saksan kanssa yhdistymiselle, ei liene sattumaa että molemmissa maissa puhutaan saksaa. Ahvenanmaalaiset identioituvat enemmän Ruotsiin, ei arvojen, vaan kielen, takia. Kurdit haluavat oman valtion kielensä takia (= kielensä takia he eivät ole sulautuneet turkkilaisiin, arabeihin tai persialaisiin). jne. jne. jne. jne.

Sulla nyt toistuu aika paljon yleisiä harhaluuloja. Ahvenanmaalaiset eivät identifioidu enemmän Ruotsiin kuin Suomeen. Kun tuota on kysytty ahvenanmaalaisilta itseltään, niin Suomi voittaa Ruotsin ylivoimaisesti.
Silloin kun Suomi itsenäisty, niin Ahvenanmaa halusi osaksi Ruotsia, koska se ei ollut koskaan varsinaisesti osa Suomea. Se oli ollut ensinnä osa Ruotsia ja sitten Venäjän vallan alla niputettuna osaksi Suomen suurruhtinaskuntaa. Joten he halusivat palata entiseen ja osaksi Ruotsia.
Mutta nyt kun ovat olleet 100 vuotta osa itsenäistä Suomea, niin he ovat erittäin mielellään osa Suomea. Tyyliin 80% kannattaa nykytilannetta, about 10% haluaisi itsenäistyä ja muutama hassu prosentti haluaisi osaksi Ruotsia.

Ja joo, kurdit haluavat oman valtion, mutta he eivät halua sitä koska heillä on oma kieli. He haluavat sen, koska kurdit ovat kulttuurillisesti on uniikki ryhmänsä. Oma kieli on vain pieni osa tuota. Sama pätee noihin muihinkin separatisti liikkeisiin. Ne eivät halua eroon emämaasta, koska heillä on oma kieli. He haluavat eroon emämaasta, koska he ovat se oma kansansa jolla on oma kulttuuri. Kieli on yleensä osa sitä kulttuuria, mutta se ei ole mitään määräävä tekijä.

Mutta kuten sanoin, kyllä se yhteinen kieli auttaa. Auttaa paljonkin. Mutta se ei ole mikään välttämättömyys.

Oli miten oli, ajatus jonkinlaisesta eurooppalaisesta supervaltiosta missä ranskalaiset muka pitäisivät Suomessa asuvia suomenkielisiä ihan tasavertaisina eurooppalaisina veljinä ja siskoina joita on valmis puolustamaan jopa omalla hengellään on naurettavan naiivi ja typerä. Ehkä siinä vaiheessa voisivat hieman lämmetä jos suomalaiset vaihtaisivat äidinkielekseen ranskan ja tämän myötä siirtolaisuus Suomen ja Ranskan välillä kasvaisi.
Mikseivät olisi valmiita puolustamaan jopa omalla hengellään? Ei olisi eka kerta, kun Euroopan kansat ovat lähteneet sotaan puolustamaan toisia liittolaiskansojaan. Ranskalaisia on kuollut esim. puolalaisten puolesta kauan ennen kuin oli mitään nyky-EU:hun verrattavaa eurooppalaista yhteisöä.
Nykyään koko NATO nojaa siihen ajatukseen, että ne ranskalaiset ovat valmiita kuolemaan suomalaisten, puolalaisten ja virolaisten puolesta. Ja NATO on vain se sotilasliitto, paljon heikompi linkki kansojen välillä kuin mitä liittovaltiona toimiva EU olisi.
 
NATO, JEF jne. ovat ne joista Suomen kannattaa hakea turvaa, ja ne eivät vaadi edes USA:n osallistumista, jos Trump kerran niin päättää. Ei tarvita yksimielisyyttä, ei 2/3 määräenemmistöä jne., ne auttavat jotka kokevat asian omakseen.
Siis mitä ihmettä, sä tuossa rinnakkaiskeskustelussa olet väittänyt, että ei niitä ranskalaisia kiinnosta kuolla Suomen puolesta, koska puhutaan eri kieltä. Nyt sitten sanot, että pitäisi hakea sitä turvaa Natosta?

Siis oikeasti:
Oli miten oli, ajatus jonkinlaisesta eurooppalaisesta supervaltiosta missä ranskalaiset muka pitäisivät Suomessa asuvia suomenkielisiä ihan tasavertaisina eurooppalaisina veljinä ja siskoina joita on valmis puolustamaan jopa omalla hengellään on naurettavan naiivi ja typerä. Ehkä siinä vaiheessa voisivat hieman lämmetä jos suomalaiset vaihtaisivat äidinkielekseen ranskan ja tämän myötä siirtolaisuus Suomen ja Ranskan välillä kasvaisi.
Kumpi se nyt on? Ovatko ne ranskalaiset valmiita kuolemaan meidän puolesta vai ei?
 
Tyyliin 80% kannattaa nykytilannetta, about 10% haluaisi itsenäistyä ja muutama hassu prosentti haluaisi osaksi Ruotsia.
Nykytilannetta, jossa heillä on vain etuoikeuksia, eikä velvollisuuksia ja suomalainen köyhä kansa vielä maksaa heille tästä.

Ehkä paras esimerkki tästä on ahvenan maan puolustus. Suomen pitäisi jotenkin puolustaa näitä ilman että puolustusvoimat saavat etukäteen asettua saarelle.
 
Omasta mielestäni EU:n tärkein anti tässä kohtaa olisi rahoitus ja rahapolitiikka. Yksittäiset jäsenvaltiot, eritoten Venäjän vieressä, kyllä osaavat käyttää annettua rahaa puolustautumiseen, joko yksin tai sitten jonkinlaisessa coalition of the willing -hengessä. EU saattaa muotoutua liittovaltioksi tai olla muotoutumatta, mutta itse en usko, että Suomi jäisi siinä hommassa voiton puolelle.

Sotaan valmistautuminen on kallista ja inflatorista, koska luolaan jemmattu Pasi varastorasvoissa vaatii resursseja ja työvoimaa, mutta ei varsinaisesti tuota reaalitalouteen mitään (voidaan toki argumentoida vaihtoehtoiskustannuksilla, että se sota vasta kalliiksi tuleekin, mutta moderni kvartaalitalous ei taida ottaa tällaisia laskelmia huomioon). Ne valtiot, jotka pystyvät myöskin tuottamaan kalustoa vientiin asti, tietysti hyötyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustaa mitä? Joku visioi tulevaisuutta? Tuo ei ole mikään päätös, eikä lakiehdotus. Komissio ei siis tuossa päätä mitään, joten miksi sitä pitäisi edes vastustaa jollain tasolla?

Veikkaan että löytyy monta asiaa komission strategioissa, jotka menee vähän sen toimivallan ulkopuolelle ja siellä on visioitu asioita, jotka ei ole toteutunut. Eikö komissio sitten saa ehdottaa asioita, jotka menee sen suoran toimivallan ulkopuolelle? Mun mielestä saa, sillä on lainsäädännön aloiteoikeus. Ja tuon kielto rajaisi aika paljon, mitä se voisi edes ehdottaa.

Jos se haluaa, että EU päättää metsistä, niin se voi tehdä lakaloitteen. Neuvosto ja parlamentti sitten käsittelevät sen ja joko hyväksyvät ja hylkäävät. Näin yksinkertaistettuna.
Eli onko argumenttisi nyt siis se, että komission metsästrategialla ei ole mitään vaikutusta mihinkään? :)

Edelleen, minkä hemmetin takia komissio lähtee edes visioimaan mitään sellaiseen aihepiiriin liittyen, mikä ei millään tavalla edes kuulu sen toimivaltaan? Eikö sellainen ole kaikkien ajan haaskaamista, jos se ei edes vaikuta mihinkään niin kuin annat ymmärtää? Tuossa on juuri se miksi ajatus EU:sta liittovaltiona herättää ensisijaisesti epäluottamusta - jos ne eivät kykene pysymään lestisään edes nyt pyrkimättä erilaisina kepulikonstein "visioimaan" itselleen lisää valtaa joko suoraan tai mutkan kautta, niin liittovaltiossa niitä rajoja ei kunnioitettaisi sitäkään vähää. Enkä minä halua luovuttaa sellaista valtaa taholle, minkä kokoonpanosta en pääse edes itse äänestämään.
 
Eli onko argumenttisi nyt siis se, että komission metsästrategialla ei ole mitään vaikutusta mihinkään? :)

Edelleen, minkä hemmetin takia komissio lähtee edes visioimaan mitään sellaiseen aihepiiriin liittyen, mikä ei millään tavalla edes kuulu sen toimivaltaan? Eikö sellainen ole kaikkien ajan haaskaamista, jos se ei edes vaikuta mihinkään niin kuin annat ymmärtää? Tuossa on juuri se miksi ajatus EU:sta liittovaltiona herättää ensisijaisesti epäluottamusta - jos ne eivät kykene pysymään lestisään edes nyt pyrkimättä erilaisina kepulikonstein "visioimaan" itselleen lisää valtaa joko suoraan tai mutkan kautta, niin liittovaltiossa niitä rajoja ei kunnioitettaisi sitäkään vähää. Enkä minä halua luovuttaa sellaista valtaa taholle, minkä kokoonpanosta en pääse edes itse äänestämään.
Se on strategia, ei lakialoite.

Ja tottakai hallinnot muuttuu. Asiat kehittyy ja menee eteenpäin, hallinnon pitää pysyä mukana. -95 EU ei omannut mitään datalakeja, ja jos ne olis pysynyt lestissään, meil olis hyvin erilainen henkilötietojen käsittely täällä. Jos ne pysyis lestissään, mikään laki ei pysy maailman mukana. Sä et ehkä halua selllaista, mutta mä mielelläni otan hallinnon, joka kykenee vastaamaan uusiin haasteisiin.
 
Se on strategia, ei lakialoite.

Ja tottakai hallinnot muuttuu. Asiat kehittyy ja menee eteenpäin, hallinnon pitää pysyä mukana. -95 EU ei omannut mitään datalakeja, ja jos ne olis pysynyt lestissään, meil olis hyvin erilainen henkilötietojen käsittely täällä. Jos ne pysyis lestissään, mikään laki ei pysy maailman mukana. Sä et ehkä halua selllaista, mutta mä mielelläni otan hallinnon, joka kykenee vastaamaan uusiin haasteisiin.
Meillä on aika erilainen näkemys marssijärjestyksestä. Sinun mielestäsi on ihan ok että asiat muuttuu tavalla missä joku taho haalii lisää valtaa itselleen omasta aloitteestaan. Minun nähdäkseni sen pitää mennä nimenomaan niin päin, että sitä valtaa annetaan komissiolle ainoastaan jäsenmaiden suunnasta. Tavallaan sen pitäisi olla ainoastaan jäsenvaltioiden palvelija, eikä taho mikä yrittää vähän kuin herrana hallita hallintoalamaisia jatkuvasti kasvattaen omaa otettaan niistä. Muutoin olen myös aika eri mieltä siitä voiko EU:n viimeistä 10 vuotta pitää mitenkään menestyksekkäänä, huomioiden miten olematonta talouden kehitys on koko sen ajan ollut. Muualla tuotetaan innovaatioita ja rahaa. Meillä sääntelyä ja rajoituksia.
 
Meillä on aika erilainen näkemys marssijärjestyksestä. Sinun mielestäsi on ihan ok että asiat muuttuu tavalla missä joku taho haalii lisää valtaa itselleen omasta aloitteestaan.
Missä mä noin sanoin? Sinähän tuota väität, ja tuo väite on väärä. Ei kukaan haali tai keksi itselleen valtaa. Vaan jos EU haluaa säätää nyt enemmän metsäasioista, kuten niiden markkinoista, joutuu komissio tekemään tuosta lakiehdotuksen. Nyt se ei ole vielä tehnyt. Sitten se menee neuvostolle, jossa jäsenet voi sen estää ihan helposti, tai vaatia muutosta, tai hyväksyä sellaisenaan. Samalla se menee myös parlamentille, joka voi tehdä samat asiat. Sitten tulee vielä toinen kierros tuota samaa byrokratiaa. Molemmissa väleissä suomen vastuuministeri voi sen torpata. Et jos sä et keksisi tällaisia asioita, tätä koko keskustelua ei tarvitsisi käydä.

Minun nähdäkseni sen pitää mennä nimenomaan niin päin, että sitä valtaa annetaan komissiolle ainoastaan jäsenmaiden suunnasta. Tavallaan sen pitäisi olla ainoastaan jäsenvaltioiden palvelija, eikä taho mikä yrittää vähän kuin herrana hallita hallintoalamaisia jatkuvasti kasvattaen omaa otettaan niistä. Muutoin olen myös aika eri mieltä siitä voiko EU:n viimeistä 10 vuotta pitää mitenkään menestyksekkäänä, huomioiden miten olematonta talouden kehitys on koko sen ajan ollut. Muualla tuotetaan innovaatioita ja rahaa. Meillä sääntelyä ja rajoituksia.
Joo monesta samaa mieltä. EU reguloi liikaa. Mutta sen myös pitää reguloida tiettyjä asioita. Esim GDPR on ihan kiva, jokseekin monesti väärin ymmärretty. Samoin roamingista tehdyt asetukset jne.

edit: Kaikki hallinnot tekee mun mielestä typeriä ratkaisuja. Jos EU on tehnyt 10v sun mielestä huonoa, niin suomen hallinto pitäisi varmaan pistää kokonaan pihalle. Se vasta kuraa on ollut. Mun paikallinen kaupunginhallinto on monesti kuraa. Silti mä vähän tarviin niitä. Ja niistä on monesti ollut myös hyötyä. Eikä tarvii itse tehdä niiden hommia.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 733
Viestejä
4 646 430
Jäsenet
76 302
Uusin jäsen
Rippe357

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom