Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
161
Tehdään topikki tästäkin. Onko täällä jengillä kokemuksia noista muutostöistä? Eli onko hommassa järkeä, setin asennus maksanee 300-400e. Jääkö käytännössä säästöjä vapaastihengittävissä koneissa kun 95E maksaa 1.50e/l ja re85 1e/l
Onko korroosio-ongelmat liioiteltuja?

ETUSIVU | Fuel Flex Finland | SMART FUEL CONTROL

Trafi sanoo:
https://www.trafi.fi/filebank/a/144...aaosin_etanolista_koostuvaa_polttoainetta.pdf


Itsellä vm 00 auto, 2l vaparikoneella ja kilometrejä tulee vuosittain n. 15-20k ja tuollainen viinaboxi kiinnostaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tuossa reilu kolme vuotta sitten leikin etanolilla rouvan vm 00 Golfin kanssa jossa 1.4l 16v kone.
Unisettings ohjelmalla muuttelin polttoaineen syöttöä.
Kulunut nousi n.2l/100km mutta silloisilla polttoaine hinnoilla 20€ säästi tankillisella.
Muutenkin tuo oli paljon tehokkaamman tuntuinen ja kävi paljon paremmin kuin E10:llä taikka 98E5:lla.

Mutta oli kaksi ongelmaa silloin jonka takia lopetin sen leikkimisen.
Ensimmäiseksi kun oli syötöt säätänyt etanolille niin bensaa ei voinut siis tankata autoon jollei ollut läppäriä mukana.
Toinen isompi ongelma oli suomen talvi. Tai ylipäätään kun lämpötila laski alle +5 asteen niin starttaaminen oli ongelmallista vaikka kuinka yritti säätää kylmästartin polttoaine syöttöä.

Tässä vanha videoni golfin kylmästartista pakkasella etanolilla.
 
Pakkasilla saa varmaan suosiolla ajella bensalla tai ainakin 50/50 seoksella?
 
Pakkasilla saa varmaan suosiolla ajella bensalla tai ainakin 50/50 seoksella?

Tuo 50/50 seos on niin turhaa kun olla ja voi. Siinä menetät rahaa et säästä. Tullut nimittäin kokeiltua. Muutenkin turhaa säätämistä.
Tässä esimerkkinä mitä käy 50/50 seoksella kulutukselle.
Nimittäin omalla vm 09 passatilla jossa 1.8tsi tuolla 50/50 seoksella motari kulutus nousi (ajotietokoneen mukaan) 7.2l/100km - > 12.3l/100km. Ei mitään järkeä siis.

Kylmästartti ongelmiin auttaa jos tankkaa n. 5l bensaa etanolin sekaan. Mutta taas turhaa säätämistä. Mihin itse kyllästyin puolessa vuodessa.
 
Noi viinaboxit on perseestä, ettikää softaaja autollenne niin saa turboautoissakin sen etanolin tuoman hyödyn esille (lisää sytytysennakkoa).

Esim www.erikoismoottori.fi

Ei mitään ongelmia kylmäkäynnistyksissä itsellä -25C pelkkää etanolia tankissa. Softalla, ei huijausboksilla.
 
Nuo viinaboxit osaa muuttaa seossuhdetta lennosta eli tankkiin voi laittaa bensaa tai etanolia miten haluaa. Jos säädättää koneensa johonkin tiettyyn arvoon, seossuhteen täytynee olla aina sama?
 
Joo, paitsi saabin flexifuel softat osaa koktailit.

En ole itse nähnyt tarvetta tankata muuta kuin etanolia, pärjännyt hyvin kesät talvet pidemmätkin matkat. Etanolia saa melkein joka takapajulastakin jo..
 
Saabbiin vois harkita flexifuel softaa, vaan on klubifoorumin mukaan vähän kiven alla nuo softaajat täällä pohjoisessa.
 
Bensapaineen muutoksella ei oikein 15% suurempaa tuottoa saa, voi toki riittää joissain tapauksissa, jos vaan ecu osaa sopeutua lambdasäädöllään, n. 30% isommat suuttimet ja toimii jo käytännössä suoraan.
Äläkä nyt kahta b-pumppua sarjaan pistä, riittää ihan joku suurtehopumppu yksinään
 
Koskenkorvaa tankkiin ja menoks :D Joo on tuota nähty 98' nissanissa ja kyllä se toimi mutta huonosti käynnisty
 
Mielenkiintoista siihen nähden että olin ottanut vanhan random ruiskun ja kokeillut sen läpi 98E5 ja E85 niin painerolla oli 23% paikkeilla enempi E85 purkin pohjalla mitä 98E5 oli mennyt purkkiin. Oliskohan sitten eroa siinäkin miten tulevat suuttimen läpi vaiko olisko käynyt niin että E85 putsas suuttimen samalla.
Samanverran sitä kulkee samalla paineella ruiskusta läpi, etanolia pitää työntää koneeseen vaan se ~30% enemmän samaan lambda 1 arvoon. Nykybensalla se jossain 14.5 afr paikkeilla, E85 vajaassa kympissä. Toki viina antaa tasoitusta mahdollisuudesta ajaa laihemmalla Lambda seoksella.



Koskenkorvaa tankkiin ja menoks :D Joo on tuota nähty 98' nissanissa ja kyllä se toimi mutta huonosti käynnisty
Tarttis saada vaan lisää ruokaa koneeseen, tavalla tai toisella.
 
Tuota 30% noi sarjojen myyjät toitottaa ja tekee laskelmat sen mukaan. Vaikka jos sillä samalla lambdalla ajellaan ollaan sen 40% puolella kuten 14.5 vs 10 arvoistakin voi päätellä.
Polttoaineen koostumus eri, viinassa vettä ja happea mukana, bensasta nämä puuttuu.
 
sillä nyt ole mitään väliä, kunhan pyörii siellä +30% kohilla, ruisku säätää kyllä stoikkaan, liian laiha tai rikas alkuasetelma ja lambdasäätö menee sekaisin.
Mutta kyllä mää jostain ettisin käytetyt suuttimet ennemmin kuin bensapaineella leikkisin, rasittuu vaan pumppu turhaan ja mitälie suihkunkaan kuvio suuttimen päässä, toki vaparissa paine vielä maltillinen 3.5-4 bar.
 
Jeps.. mut kulutuksesta puhuinkin. Jos boksi lyö sen 30% ja loppu 12% ruiskun säädöllä niin polttoainet menee ihan samat kuin boksi lykkäis suoraan sen 42%. Kritiikki tarkoitti nimen omaan sitä että polttoaineen rahallinen säästö lasketaan tuon 30% mukaan vaikka todellisuus on aivan muuta. Polttoaineen kW hinta loppujen lopuksi melko lähellä oli kumpi polttoaine tahansa. Ei sitä boksin lupaamaa säästöä silloin synny. Paikkakunnilla kuitenkin lienee eroa mitä katsellut polttoaineiden hintoja. Laskelmissa käytetään helposti alle euron hintaoja kun täällä alle euron hintoja ei ole näkynyt ollenkaan.
kyllä se kulutus on alle 30% vähänkään järkevässä ruiskussa, jos vaan seokset kohdillaan ja sytkässä ennakot edes jollain tavalla kohdillaan.
 
"Muutoskatsastukseen sisältyy ennen 2007 käyttöönotetulla autolla muutossarjan asennuksen tarkastus, päästöjen mittaus ja OBDjärjestelmän toiminnan tarkastus sekä vikakoodit 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetulle autolle. Hinta vaihtelee toimenpiteiden tarpeen mukaan."

Vähän sekava lause. Tarkoittaako tämä siis edellämainittuja toimenpiteitä 2007-2001 käyttöönotetuille autoille, Ja että ennen 2001 käyttöönotetut ei tarvitse vikakoodien tutkimista?


Rahalliset säästöt voi etanolisarjalla olla aika olemattomat nykytilanteessa (ellei tule mahdollisia verohelpotuksia joskus) mutta onpahan ainakin ympäristöystävällisempi ja tukee kotimaista polttoaineen tuotantoa, jos vaikka tulee tilanne että bensa on kortilla jossain kriisitilanteessa.
 
2001 koska siinä kulkee raja katsastuksessa vaadittuun obd testiin muutenkin.
 
Ja euro2 ja vanhemmat voi vaikka jälkiahtaa rajojen puitteissa, tuolloin muutoskatsastus vaatii vain penkkilapun ja käytönaikaisen päästötestin, eli normaali katsastuksen päästötesti.
 
Olen nyt kohta 3 kuukautta ajellut muutossarjalla. Auto on siis Volvo V70XC 2.4T ja vm- 01. Ostin siihen eFlexfuelin sarjan tarjoushintaan 249e ja asennus "virallisessa" liikkeessä kustansi 162e. Päälle tulee vielä muutoskatsastus noin 70e. Kun on aiemmin ajellut 98E:llä niin onhan tuo hinnan ero tankatessa melkoinen RE85 eduksi. Säästöä syntyy sitä enemmän mielestäni mitä enemmän ajaa matka-ajoa. Tuntuu että nurkka-ajossa Volvon kulutus RE85:lla äityy pahaksi mutta matka-ajossa kulutuseroa ei niin kauheasti tule. Joka tapauksessa säästöä kuitenkin tulee ainakin Volvolla ajaessa eli ainakin allekirjoittanut uskaltaa sitä suositella.

Ylimääräisenä lisähuoltona tein bensansuodattimen vaihdon noin 1 kk ajon jälkeen. En tiedä oliko mitenkään pakollinen mutta kauhutarinat kertovat että etanoli saa koneesta kaikki karstat irti saattaa tukkia suotimet. Öljynvaihtovälin olen pitänyt 10tkm mutta sellaisena sen olisin pitänyt bensiinilläkin virallisen huolto-ohjelman 20tkm sijaan.
 
Itse ajelen viinasaapilla, 2.3 -99 9-5. Bensaa menis semmonen 9l seka ajossa kun viinaa menee reilu 12l. Joitain euroja säästää ja tosiaan tehoa ja vääntöä tulee heti lisää kun ajaa viinalla.

Käytännön kokemus näyttää, että esim maantiereissulla kulutus on noin 10l viinassa kun bensaakin menisi se 9l käytännössä. Eli maantiellä eduksi, kaupungissa tuskin hyötyä liiemmin.

Kylmästarteissa ainakin saapeissa ihan normaalia että vähän hakee ja rykii ensin, starttauksen suhteen sinänsä ei ole ollut ongelmia... vähän antaa lämmitä ennen ajoonlähtöä niin vähemmän ongelmia tiedossa.
 
Plottasin 95:n ja etanolin hintaeroa sillä olettamalla, että etanolia kuluu 30% enemmän. Hinnat Öljy- ja biopolttoainealalta

8jVRtmi.png


Eli rapiat 10% säästää, 15tkm ajoilla 9.7 bensakulutuksella. Se tekee reilu 200e/vuosi -> 2-3v takasinmaksu Saabin konversiolle.
 
Plottasin 95:n ja etanolin hintaeroa sillä olettamalla, että etanolia kuluu 30% enemmän. Hinnat Öljy- ja biopolttoainealalta

8jVRtmi.png


Eli rapiat 10% säästää, 15tkm ajoilla 9.7 bensakulutuksella. Se tekee reilu 200e/vuosi -> 2-3v takasinmaksu Saabin konversiolle.
Mikä ihmeen konversio? :confused:

Saapin 2.0/2.3 T7 koneet soveltuvat sellasenaan viinalle, joskin sopimattoman paljon ajeltuun t7:kaan viinan työntäminen ei ole suositeltavaa ellei käytä sihtiä auki.

Mitään hw-modauksia ei tarvita ja softaajia löytyy suomesta melkein joka kylästä. Softasta saa maksaa varmaan pahimmillaan sen reilun 100€, itse sain ilmaseksi konerempan yhteydessä
 
Mikä ihmeen konversio? :confused:

Saapin 2.0/2.3 T7 koneet soveltuvat sellasenaan viinalle, joskin sopimattoman paljon ajeltuun t7:kaan viinan työntäminen ei ole suositeltavaa ellei käytä sihtiä auki.

Mitään hw-modauksia ei tarvita ja softaajia löytyy suomesta melkein joka kylästä. Softasta saa maksaa varmaan pahimmillaan sen reilun 100€, itse sain ilmaseksi konerempan yhteydessä
JCarlsonilta eilen saatua tietoa, vaihdettava on 9-3 NG:hen IDM (joka puuttuu), suuttimet, ECU (varauksella) ja tulpat. Saabclubilla kun kyselee kuka tekee Oulun alueella niin kaiku vain vastaa.

No suuttimet vois jättää pois, mutta sitten jää tehon lisäyskin haaveeksi.
 
JCarlsonilta eilen saatua tietoa, vaihdettava on 9-3 NG:hen IDM (joka puuttuu), suuttimet, ECU (varauksella) ja tulpat. Saabclubilla kun kyselee kuka tekee Oulun alueella niin kaiku vain vastaa.

No suuttimet vois jättää pois, mutta sitten jää tehon lisäyskin haaveeksi.
Niin, no noista uudemmista en tiedä sitten, näköjään vaativat jotakin käsittelyä viinalle, og 9-3 ja 9-5 menevät tosiaan sellasenaan.

Ahistaako vakiot niin pahasti ettei saa edes 240hp ulos niillä? Ja miksi ecuun voisi joutua kajoamaan?

Tulpat joo unohdin sanoa että joutuu vaihtamaan mutta ei ne nyt kauheasti maksa.
 
Niin, no noista uudemmista en tiedä sitten, näköjään vaativat jotakin käsittelyä viinalle, og 9-3 ja 9-5 menevät tosiaan sellasenaan.

Ahistaako vakiot niin pahasti ettei saa edes 240hp ulos niillä? Ja miksi ecuun voisi joutua kajoamaan?

Tulpat joo unohdin sanoa että joutuu vaihtamaan mutta ei ne nyt kauheasti maksa.
Juu, pitää vaihtaa aeron suuttimet että saa kaiken potentiaalin käytettyä. ECU:sta on ollut aiemmin tuettuna vain MY07 jälkeiset versiot, mutta nyt kuulemma onnistuisi tuolla vanhallakin.

Trionic 8 & BioPower - Foorumi – Saabclub.fi
 
Kylmästarteissa ainakin saapeissa ihan normaalia että vähän hakee ja rykii ensin, starttauksen suhteen sinänsä ei ole ollut ongelmia... vähän antaa lämmitä ennen ajoonlähtöä niin vähemmän ongelmia tiedossa.
No ei kyllä ole normaalia. Itse olen pahimmillaan joutunut käynnistämään 9-5 Aeron täydellä etanoliadaptiolla (ajettu siis useampi tankillinen ainoastaan etanolilla), kun jäähdytysnesteen lämpötila oli -26 astetta.
Laakista käyntiin ja saman tien liikenteeseen.

Näillä seuraavilla tankkauksilla tulee Saabille pian täyteen 100tkm etanolilla :) Toki bensaakin on joutunut välillä luruuttelemaan, pakon sanelemana.
 
No ei kyllä ole normaalia. Itse olen pahimmillaan joutunut käynnistämään 9-5 Aeron täydellä etanoliadaptiolla (ajettu siis useampi tankillinen ainoastaan etanolilla), kun jäähdytysnesteen lämpötila oli -26 astetta.
Laakista käyntiin ja saman tien liikenteeseen.

Näillä seuraavilla tankkauksilla tulee Saabille pian täyteen 100tkm etanolilla :) Toki bensaakin on joutunut välillä luruuttelemaan, pakon sanelemana.
Kyllä se jonkinverran sitä useasti tekee, kelistä riippuen. Kovalla pakkasella voikin lähteä tosi vaivatta.

Etanoli kerää itseensä vettä joka johtaa pieneen rotimiseen ajoittain. Ehkei kaikki tuota edes huomaa, itsekin totuin viikoissa.

Kantsii sihti aukasta josset ole asiaa vielä hoitanut. :)
 
Minulla Saabilla nyt takana noin 80tkm lähes kokonaan etanolilla. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kannattaa antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä noin 10-15 sekuntia, tai vaihtoehtoisesti polkaista kerran kunnolla kaasua. Jos automaatissa tyrkkää vaihteen silmään liian nopeasti, alkaa kone rykimään ja sammuu. Omien kokemusten mukaan auto lähtee käyntiin mainiosti ilman lohkoa jonnekin -23-25 kieppeille, sen jälkeen ei enää käynnisty ilman lohkoa. Pyörittää kyllä hyvin, muttei vaan sytytä. Täyttä varmuutta minulla ei tosin ole johtuuko tuo edes etanolista, vai olisiko käytös samaa myös bensalla.

Mitään ongelmia ei oikeastaan ole tässä neljän vuoden aikana ollut, vaikka tuo t7-kone olikin jo aika lopussa kun sen softasin. Puhdistin öljypohjan ja vaihdoin bensansuodattimen. Myös ilmamassamittari piti vaihtaa. Periaatteessa Saabissa niitä "rautakuluja" ei softauksesta tule jos ei tulppia lasketa, mutta väitän että melko monissa on vikoja, jotka paljastuvat heti softauksen jälkeen. Ilmamassamittari on aika yleinen.
 
Kyllä se jonkinverran sitä useasti tekee, kelistä riippuen. Kovalla pakkasella voikin lähteä tosi vaivatta.

Etanoli kerää itseensä vettä joka johtaa pieneen rotimiseen ajoittain. Ehkei kaikki tuota edes huomaa, itsekin totuin viikoissa.
Tämä yksilö ei nikottele koskaan etanolilla. Sid infon aloitusnäytössä starttiajat on poikkeuksetta alle sekunnin, kelistä ja lohkolämmittimen käytöstä riippumatta.
JC:n softa, räätälöitynä vakiosuuttimille ja 4bar polttoaineen paineelle. JC tuolla saabbifoorumilla joskus mainitsikin, että tuo kombo toimii startissa paremmin, kuin EV14-suuttimet vakiopaineilla. Dekoista puhumattakaan.

Kantsii sihti aukasta josset ole asiaa vielä hoitanut. :)
Tuon meidän -06 Aeron ensimmäinen omistaja oli ajellut 0=>60tkm Saabin huolto-ohjelman mukaisesti, eli pitkät öljynvaihtovälit. Siitä eteenpäin toinen omistaja (Saabbiharrastaja) vaihteli öljyt kymppitonnin välein. Hänen toimestaan Aeroon laitettiin Stage1 etanolisofta n. 100tkm ajettuna.

Meille Aero tuli sitten 110tkm ajettuna, aika pian siihen ruuvattiin 285Hv/450Nm etanolivirit. Sillä setupilla nyt on ajeltu, mittarissa tänään 212tkm.
Öljyt vaihtuu tietty kymppitonnin välein, pinta pysyy tasan siinä epäselvässä ylämerkissä koko vaihtovälin.
Tuosta meidän reilun 100tkm:n ajorupeamasta on karkeasti arvioiden 85-90% menty etanolilla.

Öljypohjan ja lohkon välissä on edelleen tuotantolinjalla laitetut tiivistemömmöt, mitä sitä puhdasta moottoria availemaan ;)
 
Tämä yksilö ei nikottele koskaan etanolilla. Sid infon aloitusnäytössä starttiajat on poikkeuksetta alle sekunnin, kelistä ja lohkolämmittimen käytöstä riippumatta.
JC:n softa, räätälöitynä vakiosuuttimille ja 4bar polttoaineen paineelle. JC tuolla saabbifoorumilla joskus mainitsikin, että tuo kombo toimii startissa paremmin, kuin EV14-suuttimet vakiopaineilla. Dekoista puhumattakaan.


Tuon meidän -06 Aeron ensimmäinen omistaja oli ajellut 0=>60tkm Saabin huolto-ohjelman mukaisesti, eli pitkät öljynvaihtovälit. Siitä eteenpäin toinen omistaja (Saabbiharrastaja) vaihteli öljyt kymppitonnin välein. Hänen toimestaan Aeroon laitettiin Stage1 etanolisofta n. 100tkm ajettuna.

Meille Aero tuli sitten 110tkm ajettuna, aika pian siihen ruuvattiin 285Hv/450Nm etanolivirit. Sillä setupilla nyt on ajeltu, mittarissa tänään 212tkm.
Öljyt vaihtuu tietty kymppitonnin välein, pinta pysyy tasan siinä epäselvässä ylämerkissä koko vaihtovälin.
Tuosta meidän reilun 100tkm:n ajorupeamasta on karkeasti arvioiden 85-90% menty etanolilla.

Öljypohjan ja lohkon välissä on edelleen tuotantolinjalla laitetut tiivistemömmöt, mitä sitä puhdasta moottoria availemaan ;)
Sulla on käynyt tuuri.

Avaamattomaan T7:kaan kun tuikkaa etanoolit sisään niin alkaa aika nopeasti (tankillisen aikana) irtoamaan paska ja se on sitten sihdin tukkeena hyvin nopeasti. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että kaveri on lähtenyt painamaan viinalla ja öp valo on syttynyt ja meno loppunut kuin seinään ekojen parin tankillisen aikana.

Mutta suottapa sitä aukomaan alkaa jos tuntuu pelaavan ja valmistuu täydelliseen koneremonttiin kun tuomiopäivä tulee. Viina on varsin tuhoisaa karstaiselle koneelle.

Mylly lienee terve kun ei ryystä mustaa kultaa mutta tuon sihdin tsekkaisin itse kyllä...
 
Mulla alkuperäinen BioPower ss 9-3 ajettu 200 tkm ja todennäköisesti todella paljon viinalla. Itse ajoin ensimmäiset 20 tkm pelkästään RE85:lla ja sen jälkeen alkoi nikottelemaan niin, että jätti sytyttämättä yhtä pyttyä. No ensin epäiltiin puolavikaa ja tulpat vaihdettiin. Puolat vaihdettiin päikseen eri sylinterien välillä ja vikakoodi oli aina sama sylinteri.

Ei muuta kuin suuttimet käteen niin juuri siinä nikottelevassa suuttimessa oli sellainen tahmakerros päällä, ihan kuin olisi vanhan tarran liimapinta ollut. Muissa suuttimissa sama homma, mutta ei ollenkaan niin paha. Putsasin ne ja vaihdoin vielä varmuudeksi suuttimien paikkaa keskenään, ajoin pari tankkia bensalla ja toimi kuin unelma ja nyt viinallakin taas toiminut pirun hyvin. Olen kyllä silloin tällöin tankillisen ajanut bensalla ehkä joka 5-7 tankki.
 
Pitää muistaa viinan vielä haihtuvan huonommin öljyistä, yhteen aikaan tuli paljon lyhyttä pätkää matalilla lämmöillä tammi-helmikuussa ja seuraavassa öljynvaihdossa huomas kyllä runsaan väriaineen öljyjen seassa, onko muuten nykyään enään värjätty punaiseksi?


Ja liekkö tuo väriaine juuri se mikä nuo suuttimet likaa, tuolle taisi olla joku tankkiin kaadettava lisäainekkin olemassa, millä liukenee pois
 
Sulla on käynyt tuuri.
Haloo, ei nuo -04 ja uudemmat T seiskat ole niitä smetanavatkaimia. Tuuri on käynyt siinä, että ostettiin auto, jonka ylläpidosta on huolehdittu.

Aika epätodellista on saada edes Saabin T7 kone karstaiseksi 60tkm ajettuna :D
Ja jos nyt vaivauduit lukemaan edelliset viestini, niin Aerolla on tosiaan kurvailtu satatuhatta kilometriä etanolilla. Luulisi karstaisen sihdin jo ujeltavan :vihellys:
 
Haloo, ei nuo -04 ja uudemmat T seiskat ole niitä smetanavatkaimia. Tuuri on käynyt siinä, että ostettiin auto, jonka ylläpidosta on huolehdittu.

Aika epätodellista on saada edes Saabin T7 kone karstaiseksi 60tkm ajettuna :D
Ja jos nyt vaivauduit lukemaan edelliset viestini, niin Aerolla on tosiaan kurvailtu satatuhatta kilometriä etanolilla. Luulisi karstaisen sihdin jo ujeltavan :vihellys:
Toi karsta ongelma nyt koskee joka konetta jota on ajettu bensalla, erityisesti alkupään t7 vehkeitä mutta myös uudempia, ei se parantunut huohotusjärjestelmä poista sitä ongelmaa.

Se tosin että on jo 100tkm kestänyt niin tuskin enää porsii kun kaikki paska poistunut öljyjen mukana, mutta sihdissä voi olla aika paljonkin tavaraa, ujellus on sitten kun kierto loppuu jo kokonaan melkein.

Ja 60tkm ajettu vanhemman huohotinmallin T7 nyt on jo aika karstanen laitos jos painettu suositusvaihtoväleillä. Itsellä viinasofta sisällä nyt, 3tkm ja öljyt näyttää samalla kun bensakoneessa 10tkm jälkeen.

Edit: tuolahan toi oli foorumilla kun katsoin BP-osastolta, Suokkokin huomautti että ei se uudempi huohotinjärjestelmä pelasta sihtitukkeumilta.
 
Viimeksi muokattu:
Koskeeko tämä etanoli laittaa karstat liikkeelle ja tukkii paikat kohtalokkain seurauksin nyt yleisesti kaikkia koneita vai saabin ominaisuus?
 
Koskeeko tämä etanoli laittaa karstat liikkeelle ja tukkii paikat kohtalokkain seurauksin nyt yleisesti kaikkia koneita vai saabin ominaisuus?

Mulle katsastusmies sanoi kuukausi sitten että välillä kannattaa tankata 95:ta etanolin sijasta. Ymmärsin että karstojen (katsastusmies puhui limasta) kertyy kaikkiin etanoliautoihin.

Oma auto Ford Mondeo 2011 Flexifuel
 
Koskeeko tämä etanoli laittaa karstat liikkeelle ja tukkii paikat kohtalokkain seurauksin nyt yleisesti kaikkia koneita vai saabin ominaisuus?
En ole ainakaan kuullut, että olisi vastaavaa ongelmaa ollut muissa autoissa, kannattaa varmaan katsoa omaa merkkiä koskevalta foorumilta mitä kokemuksia porukalla on siellä. Saabeissa tämä lienee eniten noussut esiin.

Yleisesti ottaen etanoli todellakin pesee moottoria erittäin tehokkaasti, se on sitten eri asia mihin se moska päätyy. Öljynvaihtovälit ainakin puolittaisin koneella kun koneella, itselläkin tosiaan muutaman tkm ajoilla ihan mustat öljyt jo.
 
Pitkät öljynvaihtovälit ja pieni öljytilavuus sen riskin aiheuttaa (muistaakseni juurikin itse guru JC näin sanoi). Itse laitoin s4 b5 viinalle ja ei tarvitse mitään sihtejä pelätä, ässäomistajat kyllä vaihtavat öljyt, tilavuuttakin 7 litraa.

E: tuosta limasta, E85 tukki suuttimet ja vaati bensalla ajoa välillä, ST1 muutti reseptiä ja enää ei pitäisi tukkiutua.
 
Minkä kokoisia polttoainesuuttimia 2l vapaastihengittävissä moottoreissa yleensä on? Kaivoin joltain foorumilta väittämän että omassa (J20A 128hv) koneessa olisi 280cc suuttimet, mahtaako riittää kapasiteetti etanolille?
 
Minkä kokoisia polttoainesuuttimia 2l vapaastihengittävissä moottoreissa yleensä on? Kaivoin joltain foorumilta väittämän että omassa (J20A 128hv) koneessa olisi 280cc suuttimet, mahtaako riittää kapasiteetti etanolille?
Netistä löytyy noita suutinlaskureita, niiden mukaan nuo 280cc suuttimet riittää tuohon n. 130 hevoseen about 80% aukioloajalla, etanolilla siis. Eli vakiokoneeseen riittää ihan ok, paljoa ei kannata virittää tai loppuvat kesken.
 
Chrysler voyager 3.3l -98: ei ollut ongelmia e85 kanssa, vaikka oikeastaan pelkästään viinalla ajoin lähes 100tkm (ei mitään modausta, vakio suuttimet).
Megane 1.4-16V -02: ei ongelmia viinalla ja noin 70tkm takana pelkästään viinalla (isommat suuttimet ainoa modaus)
 
Tää on mielenkiintoinen uutinen, olisiko linkkiä?
Eipä noita koostumuksia taideta missään kertoa. Omassa edellisessä autossa, joka on vielä perhepiirissä reilu 30 tkm pelkällä e85 takana ja vielä pelittää. Ei ole mennyt mitään tukkoon tai hajonnut. Kulutusosia kyllä vaihdeltu, kuten autoon kuuluukin.
 
Eipä noita koostumuksia taideta missään kertoa. Omassa edellisessä autossa, joka on vielä perhepiirissä reilu 30 tkm pelkällä e85 takana ja vielä pelittää. Ei ole mennyt mitään tukkoon tai hajonnut. Kulutusosia kyllä vaihdeltu, kuten autoon kuuluukin.

Senpä vuoksi kysyinkin mistä tämmöinen tieto on peräisin...

Omalla flexifuelilla takana 67000 km josta about 98% etanolilla. Ei ongelmia...
 
_smaller.jpg


_smaller.jpg


2011-2014 etanoli sotki näin suuttimia, sen jälkeen ovat muuttaneet RE85:ssa olevan bensan lisäaineistusta.

Suomenkielisenä referaattina tuosta siis, että tukokset aiheuttaa sen 15% bensaosuuden sisältämä normaali bensaan lisättävä puhdistusaine, joka on pienissä pitoisuuksissa sotkeva sen sijaan että puhdistaisi. Etanoli itsessään ei siis ole syyllinen vaan se bensan lisäaine, sellainen E85 joka sisältäisi bensaa ilman ko. lisäainetta ei aiheuttaisi tukoksia. Ehkäpä tässä syy miksi joillain oireilee ja joillain ei.. sen 15% bensaosuuden koostumus vaihtelee lisäaineen osalta. Ja jostain syystä juuri Kokkolassa vaikuttaisi olevan "huonompaa" ainetta tarjolla?

Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa - Foorumi – Saabclub.fi
 
Tiedustelin tuolta ETUSIVU | Fuel Flex Finland | SMART FUEL CONTROL heidän v4.2 smart fuel control järjestelmästä että sisältääkö etanolianturin ja voiko ajaa millä seoksella tahansa niin vastaus oli vain:
"Ei tarvitse kehittyneempi järjestelmä voi ajaa pelkällä bensalla tai sekoituksella"

Eli siinä ei ilmeisesti ole anturia mutta mihin sitten perustuu että voi ajaa myös sekoituksella?
 
Tiedustelin tuolta ETUSIVU | Fuel Flex Finland | SMART FUEL CONTROL heidän v4.2 smart fuel control järjestelmästä että sisältääkö etanolianturin ja voiko ajaa millä seoksella tahansa niin vastaus oli vain:
"Ei tarvitse kehittyneempi järjestelmä voi ajaa pelkällä bensalla tai sekoituksella"

Eli siinä ei ilmeisesti ole anturia mutta mihin sitten perustuu että voi ajaa myös sekoituksella?
Lambda ohjattu.
 
Mites tuollainen sitten jos resetoitu ja tankissa jomman kumman ääripäätä. Tai että tyhjän tankit täytät ääripäällä. Käyntiin pitäisi saada, mutta tieto mitä tankissa saadaan vasta kun käynnissä ja lambda lämmin. Eli onko yhtä kiva kuin osa seoksille opetettu auto (eli joka tankkauksella pikkusen suhtees enemmän etanolia) ja jota ei käyntiin tahdo saada jos resetoitu koodit kun tankissa seokset.
Kyllähän tuo Lambda on käytössä ja ihan sekuntien päästä jos on lämmittimellä varustettu mutta itse en Lambda ohjattua ostaisi, enkä ostanutkaan. Ei niitä etanoliantureita syyttä käytetä tehdasmalleissa. Menee niilläkin hetki kuitenkin saada sitä ainetta tankista ennen kuin reagoivat mutta varmasti tarkempia kunhan ei vettä eksy tankkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 664
Viestejä
4 536 531
Jäsenet
74 861
Uusin jäsen
Juusoroccat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom