Joo-o..
Nyt on tullut sunnuntaista asti pelailtua tällä MSI Raider GE76:lla (i9-11980HK, 64gb, RTX3080) ja pitää kyllä sanoa, että olen tyytyväinen laitteeseen. Kuten tuolla aikaisemmin jo arvuuteltiin asiaa niin lämmöthän näissä on monesti se huono puoli ja kyllähän ne tässäkin nousevat pelatessakin korkealle (prossu 95c), jos antaa olla kaikkien asetusten defaulttina. Itse tein tylyn ratkaisun ja otin prossulta turbo boostin pois käytöstä, alivoltitin hieman ja lämmöt tippuivat alle 70 asteeseen. Siltikin esim. Siege pyörii kaikki asetukset tapissa 130-170fps välissä ja tarkov kaikki kaakossa n. 80-100fps kieppeillä. Tuo muutos toi myös sen, että tuulettimet eivät pyöri läheskään niin kovasti ja nyt viereisessä huoneessakin pystyy jopa nukkumaan samalla aikaa kun minulla on pelit käynnissä. Kokeilin miltä kuulostaa, jos tuulettimet ohjaa täysille niin silloin melu nousee jo niin kovaksi, että suhina kuuluu jo mikrofoniin ja jopa kuulokkeiden läpi, joten tuon käytölle ei ole muuta perustetta kuin hakea jostain benchmarkista ne viimeisetkin kymmenykset irti. Tuollaiset virtuaalikikkelien vertailut ovat täysin turha juttu minulle.
Se miksi päädyin kohtalaisen tehokkaaseen läppäriin on se, että tykkään kun pelit pyörivät jouhevasti ilman suuremmin tinkaamista silmäkarkista. Ai miksi en vaan sijoittanut samaa summaa rahaa pöytäkoneeseen? Työkseni matkustan hyvin paljon ja hotelliöitä kertyy vuositasolla 120-150 ja mikäs sen mukavampaa kun iltaisin työpäivän jälkeen rentoutua mielipelin ääressä. Vanha sotaratsu Asuksen G701 on varsin hyvin pärjännyt tähän saakka, mutta tosiaan cyberpunk ja tarkov edes siedettävillä asetuksilla rupesi konetta jo kyykyttämään siihen malliin, että vaihdon hetki tuli. Käyttöni tosiaan koostuu 80% pelaamista,10% videoiden katselua ja 10% videoiden editointia.
Näyttö tätä ostettaessa hieman mietitytti eli se, että olisiko pitänyt päätyä johonkin 4k malliin, mutta 17" 4k:na on mielestäni turha ja arvostan enemmän sitä että peli pyörii sujuvasti sillä 1080 resolla. Voi olla, että hommaan toimistooni jonkun 1440p tai ultrawide näytön tämän kaveriksi kotipelailua varten, mutta kotonaolon pyrin rauhoittamaan perheelleni ja tuolloin koneaikani on minimaalista. Vanha G701 jäänee emännälle kotikoneeksi ja itse rupean tätä sitten kuljettelemaan mukanani työmatkoilla.
Kirjoittelen tänne lisää jahka saan kunnolla tunteja koneeseen. Tulevana viikonloppuna olevat LANit Tahkolla ainakin auttavat asiaan =)