Oon koittanut kohta viikon suorittaa sitä ekaa tehtävää missä pitää hankkina ne haulikot, yksi haulikko puuttuu en saa edes tota tehtävää näköjään tehtyä kun ei niillä scaveilla ole ollut sitä tarvittavaa haulikkoa jotka olen onnistunut tappamaan.. ensimmäisen haulikon löysin metsästä sieltä telttapaikalta, mut jos menen pelin alussa niiden scavien kimppuu niin mut ammutaan toisen pelaajan toimesta, jos odotan pelin loppuun jossain puskassa niin ne scavit on jo lootattu
Semmonen huomio, että Customs on aloittelijalle (ja monelle muullekin..) aika armoton mappi ja en rehellisesti sanottuna ymmärrä että miksi kaikki alkupään questit on survottu sinne. Koko kartta on käytännössä kolme rinnakkaista tunnelia ja siinä useita merkittäviä pullonkauloja (sillat, bensa-aseman kohta) joten mahikset törmätä toisiin pelaajiin ovat aika suuret. Tämän lisäksi ainakin ennen vanhaan Customsissa oli pelaajia jotka väijyivät questeja tekeviä noobeja, joten omat ensikokemukset Tarkovista olivat myös aika karut
Iso osa questeista on mielestäni myös aika perseestä, joten olen tehnyt noita lähinnä välipalana jos on saanut pari kaveria mukaan turvaamaan selustaa.
Nykyään wipen jälkeen olen käyttänyt samaa strategiaa joka on toiminut aika mukavasti. Tarkoituksena on siis hommata sen verran pohjakassaa ja gearia että muutamakaan vituiksi mennyt PMC-raidi ei kurauta koko hommaa. Kaverin kanssa on helpompaa, eli jos on mahdollista saada peliseuraa, niin helpottaa ainakin henkisesti ku ei pelota niin saatanasti koko aikaa.
Mutta asiaan: Oma suositukseni on, että jätä nuo questit hetkeksi tauolle ja pelaa vaikka pelkästään Interchangea. Karttana tuo on todella helppo, pääasiallisia extaction pointteja on kaksi molemmissa päädyissä karttaa ja ne on todella helppo löytää. Interchangessa voi loottailla hyvin pitkälti oman uskalluksensa mukaan, itse tavarataloon ei tarvitse monesti edes mennä sisään ja saada silti puolen miljoonan lootit. Tappelua on helppo harjoitella esim. voimalaitoksella kartan koilliskulmassa tai sitten lahtaamalla kartan länsipuolella olevalle motarille spawnaavat scavit.
Tässä vielä muutama tärppi, yleensä lähden tekemään näitä sen mukaan että mihin sattuu spawnaamaan. Alkuun yritän pelata varovaisesti, eli en lähde haastamaan muita pelaajia ja scavejakin varauksella. Geariksi riittää PMC:llä kohtuullisen kokoinen reppu ja vaikkapa SKS tai muu halpa perustorrakko. Tarkoituksena on vain kerätä mahdollisimman arvokasta loottia, ehkä pari asetta ja painua sitten hitolle. Tätä toistetaan kunnes pankkitilin saldo alkaa näyttämään hyvältä, samalla voi levuttaa tradereita myymällä heille kaiken romun. Arvokkaampi kama talteen odottelemaan fleamarketin aukeamista. Poistuessa kannattaa varoa exit campereita, mutta harvoin niitäkään tulee enää vastaan.
Maastokätköt:
Kartassa on aika paljon maastokätköjä joihin löytyy kartta netistä. Kartta kannattaa muutenkin ottaa aina auki vaikka tabletille tai kännykkään ja vilkuilla sitä pelin aikana. Länsipuolella motarin varressa on 9 maastokätköä ja länsipuolella muistaakseni 6-7, joten pelkästään nuo koluamalla ja juoksemalla suoraan exitille saa yleensä enemmän loottia kuin mitä reppuun mahtuu. Parhaimmillaan olen tehnyt näitä runeja noin 10 kpl putkeen kuolematta kertaakaan. Mutta koska kyseessä on Tarkov, niin niitä huonojakin päiviä kyllä sattuu kohdalle, varsinkin jos kätköillä sattuu olemaan ruuhkaa..
Powerplant:
Kartan koilliskulmassa on voimalaitos joka on meikäläisen lempparimesta. Tuolla on yleensä kourallinen scaveja jotka voi niittää gearin ja expan toivossa. Alueella on paljon työkalubokseja joista saa ruuveja, pultteja, letkua yms. arvokasta. Toimistosta löytyy muutama tietokone jotka kanattaa lootata, useamman kerran tuolta on löytynyt GPU josta saa erittäin hyvät rahat. Lisäksi toimistossa on arkistokaappeja, joista on hyvä sauma löytää questissa tarvittava Gas Analyzer yms. kivaa.
Sisätilat:
Liiketiloissa todella paljon loottia, mutta myös paljon muita pelaajia ja varsinkin kaikki elektroniikkaputiikit ovat suosittuja. Varovaiselle runille hyvä paikka on varaston puoli, sieltäkin löytyy mukavasti romua kun vain juoksee koko putkan läpi. Samalla voi kurkata toimistotiloihin joissa on paljon lootattavia tietokoneita. Yleensä OLI:n päässä on enemmän rähinää, joten sinne ei välttämättä kannata lähteä riekkumaan.
Seuraavaksi olen tykännyt rakennella edullisen torrakon, yleensä ADAR-15 tai Mosin jonka kanssa lähden Woodsiin niittaamaan scaveja ja levuttamaan ukkoa. Tuolla on tietysti isompi riski saada snipusta päähän, mutta karttana aika simppeli ja paljon lääniä piileskellä. Yleensä pärjää kun ei juokse avoimella tai räiski aivan silmittömästi.
Toivottavasti tästä on jotain apua, ainakin itsellä helpottaa kummasti kun saa miltsin tai pari rahaa tilille ja gearien menettäminen ei ole enää maailmanloppu. Tarpeeksi kun on pelaillut niin oppii myös siihen, että sitä gearia tulee ja menee ja mihinkään ei kannata kiintyä liiaksi