Eräily, kalastus ja offroad harrastukset auton kera (oli: Mikä auto eräily ja kalastuskäyttöön?)

Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Muutin threadin parempaa keskustelua tuottavaksi.

Ketjun tarkoitus on jutella offroad, eräily ja kalastusharrastukseen sopivista autoista. Ketjussa voi kysyä mikä auto sopisi omiin aiheeseen liittyviin harrastuksiin, jakaa kuvia/tietoa omista touhuista ketjun aiheeseen liittyen ja keskustella aiheeseen liittyvistä youtube videoista.

Harrastatko extreme offroadia tuunatulla vehkeellä tai ehkä telttailua subarulla parkkipaikan vieressä. Tämä threadi on sinulle. Oletko ehkä tuunannut autoasi jollain kiinnostavalla tavalla harrastusta paremmin tukevaksi?

Alla alkuperäinen ei niin hyvä aloituspostaus.

--------------------------------

Minkä auton ostaisitte, kun päätarkoituksena on käyttää autoa kalastus, fillarointi ja leireilyhommissa? Kaksi maastopyörää, teltta, kalakamat jne. pitäisi mieluusti mahtua sisätiloihin. Isohko kajakki katolle. Mieluusti pienin mahdollinen toimiva kärry, jotta autolla veivaaminen olisi mahdollisimman vaivatonta ja kajakin lastaus katolle ei olisi liian vaivalloista. Plan B:na voisi olla laittaa fillarit telineeseen, joka tulee vetokoukkuun kiinni.

Mukavuustekijöinä autossa tulisi olla sietoisa neliveto ja kohtuullinen maavara. Iso bonus olisi, jos melutaso sisätiloissa olisi matala ettei joudu podcasteja/musiikkia luukuttamaan liian kovalla. Sisätiloihin ei tarvi mahtua kuin 2 ihmistä silloin kun auto on lastattu tavaraa täyteen. Tarkoitus ei ole harrastaa autoilua vaan käyttää autoa työkaluna muiden harrasteiden mahdollistamiseen. Ehkä tulevaisuudessa myös pienemmän veneen hinausta auton perässä tiedossa, mutta ainakin muutama vuosi olisi tarkoitus mennä kajakilla.

Olen miettinyt näitä vaihtoehtoja

Subaru Forrester/Outback
Ford Bronco / Bronco Sport

Missaanko jonku hyvän vaihtoehdon? Hinta ei ole este, mutta mieluusti ei maksaisi turhasta. Kärry todennäköisesti kärsii maastoutuksissa ja senkään vuoksi ei mitään näyttelyautoa viitsisi ostaa. Yksi vaihtoehto voisi olla myös käytetty ja käyttää budjettia, että masan pajalla rakentavat käytetystä paremman käyttötarkoitusta varten. Tiedän, että uusi auto on tyhmää ostaa, mutta olisi mukava saada juuri itselle säädetty pakasta vedetty auto ja käyttää sitä pitkään. Ehkä tulevaisuudessa myös tuunauttaa autoa pajalla, jos siihen tulee tarvetta.

Jokerina olen miettinyt rivianin suv:ia, mutta ei nuo sähkövehkeet taida vielä olla siinä kuosissa, että sellaiseen kannattaisi lähteä. Rivianilla on kyllä hyvä konsepti videoiden perusteella. Asun paikassa missä rivian on ihan realistinen vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
609
Volvo XC70. Uutena ei enää saa, mutta käytetty parempi jos heti meinaat sillä pusikossa rymytä ja modata. Ei se pienin ole, muttei ole riviankaan. Noita on modattu ja ajettu ihan vakionakin pusikossa ihan kohtuu pahoihin paikkoihin.
Jos uuden haluat niin V60 cross country.


Edit: jos pyöriä sisälle niin neliveto paku...
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Ajatus on vielä joustava tuon auton suhteen. Kompromisseihin tässä varmasti joutuu. Yritin listata toivetilan, mutta siitä voi lipsua, jos/kun todellisuus ei ole yhtä ruusuista tehty kuin kuvitelmat :) Jos saisi lyhyen listan tehtyä hyvistä vaihtoehdoista. Kunhan virus hellittää niin sitten koeajokierrokselle. Tuo videon volvo vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Lähinnä lava-autoissa ahdistaa se lava. Ehkä liian helppo sieltä varastaa kamat, vaikka ei se peräkonttikaan rosmoa paljoa hidasta. Jos siihen laittaa kuomun niin sama olisi ollut mennä farmariin tai suv:iin suoraan. Toinen asia on sitten lava-autojen koko. Pienemmillä teillä voi muuttua harrastus enemmän autoiluksi kuin mistä pidän, kun isolla kärryllä tila loppuu kesken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
632
Itse lähtisin myöskin katsomaan nelivetoista pakettiautoa. Fillarit helppo roiskaista kyytiin, ei lavaa mistä tavarat katoaa. Itsellä T4 Syncrosta kokemuksia, se kulki nätisti maastossa mutta ei taida olla iha mitä tässä haetaan. Joku viisaampi varmaan osaa suositella sopivaa autoa.

Itsellä paku ainoana autona ja palvelee kyllä hyvin eri harrastuksia. Pyöräilyä, retkeilyä ja laskettelua harrastettu viime aikoina.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
187


Pajero mk1. Halvat kustannukset huoltoautona ja maastokelpoisuus ihan eri luokkaa kun näillä nykyajan sähkövatkaimilla. /topic
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Toi pajero on komia! Tuollainen masan pajan kautta niin olis todella oiva! Pakettiauto vois olla kiinnostava, jos joku osaa vinkata sopivan. Kajakki tosin voi olla sellaisen kanssa vaikea, jos on kovin korkea,... Kajakki minkä olen ajatellut ostaa on melkein 4m pitkä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Mitenkäs uusi Dangelin 4x4 versio PSA:n pikkupakuista? Esim Berlingo/Partner tai Jumpy/Expert? Noihin saa nelivedon lisäksi 20cm maavaraa ja pohjapanssarin ainakin; ei vielä pärjää aidoille maastureille alennusvaihteistoineen ja lukkoineen, mutta lienevät jo kohtuullisen maastokelpoisia. Kulkee pyörät yms. paljon vaivattomammin mukana ja mahtuu vaikka nukkumaan takaosassa.

Edit: näköjään takapäähän saa lukon myös varusteena.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 264
Eihän tuohon ole kuin yksi vaihtoehto ellei ole millä mällätä reilusti; Dacia Duster.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
109
Itse lähtisin myöskin katsomaan nelivetoista pakettiautoa. Fillarit helppo roiskaista kyytiin, ei lavaa mistä tavarat katoaa. Itsellä T4 Syncrosta kokemuksia, se kulki nätisti maastossa mutta ei taida olla iha mitä tässä haetaan. Joku viisaampi varmaan osaa suositella sopivaa autoa.

Itsellä paku ainoana autona ja palvelee kyllä hyvin eri harrastuksia. Pyöräilyä, retkeilyä ja laskettelua harrastettu viime aikoina.
Tässähän tämä. Myös pakettiautoon on helppo pistää pötkölleen jos ei aina jaksa sitä telttaa ruveta virittelemään pystyyn.
 

Esterhaus

Team Folding @ Home
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
651
Minkäslaisessa maastossa autolla on tarkoitus ajella? Jos ei ole mihinkään offroad-meininkeihin aietta vaan jonkinlaisen tieverkon alueella pysytään, riittää Subaru Outback, Volvo XC70 ym. tarpeeksi hyvin. Sitten jos on oikeasti tarvis ajaa maastoisissa oloissa ja kelirikkoajan mutavellisillä metsäteillä, on kalustolle eri vaatimukset ja maastoauto, kuten Land Cruiser tai Pajero hyödyksi. Land Cruiserissa alkaa olla ruumaakin penkit kaadettuna sen verran että mahtuu monenlaista pyörääkin takaloosteriin ja bonuksena auton arvonalenema on suunnilleen niin vähäinen kuin kuvitella voi.

Enkä myöskään jättäisi Hiluxia, Navaroa jne. laskuista; niitä saa viisipaikkaisina melko kohtuullisilla hinnoilla ja ovat tuoreempina malleina mukavia maantielläkin. Katettu lava on kolhompi ja vähemmän kätevä kuin farmarimallisen auton takakontti, mutta kulkisi ne kajakit ja pyörät mukana säältä ja rosvoilta suojassa ja helppo lastata. Maasto-ominaisuuksiakin tarjolla vähintään tarpeeksi ja etenkin Hilux immuuni nopealle arvon alenemalle.

Vanhan sukupolven maasturit, pickupit jne. siitä huonoja että usein nelivetotekniikka sellaista mallia että takavedolla joutuu liukastelemaan aina kun ei ole oikeassa maastossa. Nelivetototeutukseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Rolls-Royce Cullinan olis aika kiva jos ei pikkurahasta ole puutetta :cool:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
104
Mites joku Suzuki Vitara? Jos ei mitään ihan älytöntä maastovehjettä tarvitse, niin tossa on kuitenkin neliveto ja sitä maavaraa vähän. Fillarit varmaan pitäis laittaa telineellä, jos on paljon muuta kamaa.

Ei mikään maailman modernein auto, mutta tietyllä tavalla varmaan ikääntyy ihan hyvin.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Minkäslaisessa maastossa autolla on tarkoitus ajella? Jos ei ole mihinkään offroad-meininkeihin aietta vaan jonkinlaisen tieverkon alueella pysytään, riittää Subaru Outback, Volvo XC70 ym. tarpeeksi hyvin. Sitten jos on oikeasti tarvis ajaa maastoisissa oloissa ja kelirikkoajan mutavellisillä metsäteillä, on kalustolle eri vaatimukset ja maastoauto, kuten Land Cruiser tai Pajero hyödyksi. Land Cruiserissa alkaa olla ruumaakin penkit kaadettuna sen verran että mahtuu monenlaista pyörääkin takaloosteriin ja bonuksena auton arvonalenema on suunnilleen niin vähäinen kuin kuvitella voi.

Enkä myöskään jättäisi Hiluxia, Navaroa jne. laskuista; niitä saa viisipaikkaisina melko kohtuullisilla hinnoilla ja ovat tuoreempina malleina mukavia maantielläkin. Katettu lava on kolhompi ja vähemmän kätevä kuin farmarimallisen auton takakontti, mutta kulkisi ne kajakit ja pyörät mukana säältä ja rosvoilta suojassa ja helppo lastata. Maasto-ominaisuuksiakin tarjolla vähintään tarpeeksi ja etenkin Hilux immuuni nopealle arvon alenemalle.

Vanhan sukupolven maasturit, pickupit jne. siitä huonoja että usein nelivetotekniikka sellaista mallia että takavedolla joutuu liukastelemaan aina kun ei ole oikeassa maastossa. Nelivetototeutukseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Rolls-Royce Cullinan olis aika kiva jos ei pikkurahasta ole puutetta :cool:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sain tuosta paljon mietittävää ja koeajettavaa.

Ei ole tarkoitus ihan älyttömiä maastoutuksia tehdä tyyliin offroad harrastajat. Tarkoitus on tehdä autoilu helpoksi, että jää energia harrastuksiin käytettäväksi eikä ole ihan puhki jo autoa parkkiin laittaessa. Tarkoitus on myös olla säälimättä autoa ja mennä sinne missä on hyvät paikat harrastaa. Haastavimmat ja mulle tuntemattomimmat mestat on vuorilla ja kuolemanlaakson suunnalla. Osa hiekkateistä ja parkkipaikoista lähempänäkin on todella kammottavassa kunnossa.

Nykyisellä tavallisella henkilöautolla homma muuttuu autourheiluksi+mateluksi mikä ei ole mun kannalta mielekästä. Talvella täällä on mutavellia ja vuorilla lunta. Neliveto ja isompi maavara olisi paljon elämänlaatua parantava asia. Kuvittelen, että mulle oikeasti riittää nuo subaru, volvo, bronco sport jne. vaihtoehdot autojen kykyjen puolesta. Worst case tilantessa tuollaisen "perusautoon" vähän nostoa ja parempaa alustaa niin on erittäin riittävä vaikka maantieominaisuudet siinä kärsiikin.

Noihin toisen postauksen psa konsernin autoihin niin niitä ei taida täällä kaliforniassa olla myynnissä tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 855
Minkä auton ostaisitte, kun päätarkoituksena on käyttää autoa kalastus, fillarointi ja leireilyhommissa? Kaksi maastopyörää, teltta, kalakamat jne. pitäisi mieluusti mahtua sisätiloihin. Isohko kajakki katolle. Mieluusti pienin mahdollinen toimiva kärry, jotta autolla veivaaminen olisi mahdollisimman vaivatonta ja kajakin lastaus katolle ei olisi liian vaivalloista. Plan B:na voisi olla laittaa fillarit telineeseen, joka tulee vetokoukkuun kiinni.

Mukavuustekijöinä autossa tulisi olla sietoisa neliveto ja kohtuullinen maavara. Iso bonus olisi, jos melutaso sisätiloissa olisi matala ettei joudu podcasteja/musiikkia luukuttamaan liian kovalla. Sisätiloihin ei tarvi mahtua kuin 2 ihmistä silloin kun auto on lastattu tavaraa täyteen. Tarkoitus ei ole harrastaa autoilua vaan käyttää autoa työkaluna muiden harrasteiden mahdollistamiseen. Ehkä tulevaisuudessa myös pienemmän veneen hinausta auton perässä tiedossa, mutta ainakin muutama vuosi olisi tarkoitus mennä kajakilla.

Olen miettinyt näitä vaihtoehtoja

Subaru Forrester/Outback
Ford Bronco / Bronco Sport

Missaanko jonku hyvän vaihtoehdon? Hinta ei ole este, mutta mieluusti ei maksaisi turhasta. Kärry todennäköisesti kärsii maastoutuksissa ja senkään vuoksi ei mitään näyttelyautoa viitsisi ostaa. Yksi vaihtoehto voisi olla myös käytetty ja käyttää budjettia, että masan pajalla rakentavat käytetystä paremman käyttötarkoitusta varten. Tiedän, että uusi auto on tyhmää ostaa, mutta olisi mukava saada juuri itselle säädetty pakasta vedetty auto ja käyttää sitä pitkään. Ehkä tulevaisuudessa myös tuunauttaa autoa pajalla, jos siihen tulee tarvetta.

Jokerina olen miettinyt rivianin suv:ia, mutta ei nuo sähkövehkeet taida vielä olla siinä kuosissa, että sellaiseen kannattaisi lähteä. Rivianilla on kyllä hyvä konsepti videoiden perusteella. Asun paikassa missä rivian on ihan realistinen vaihtoehto.
Ei ole kahta sanaa
 

Liitteet

Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Tuo u-käännös kuulostaa melko fataalilta, kun tarkoitus olisi myös maastouttaa autoa pieniä metsäteitä pitkin kohteisiin.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
124
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sain tuosta paljon mietittävää ja koeajettavaa.

Ei ole tarkoitus ihan älyttömiä maastoutuksia tehdä tyyliin offroad harrastajat. Tarkoitus on tehdä autoilu helpoksi, että jää energia harrastuksiin käytettäväksi eikä ole ihan puhki jo autoa parkkiin laittaessa. Tarkoitus on myös olla säälimättä autoa ja mennä sinne missä on hyvät paikat harrastaa. Haastavimmat ja mulle tuntemattomimmat mestat on vuorilla ja kuolemanlaakson suunnalla. Osa hiekkateistä ja parkkipaikoista lähempänäkin on todella kammottavassa kunnossa.

Nykyisellä tavallisella henkilöautolla homma muuttuu autourheiluksi+mateluksi mikä ei ole mun kannalta mielekästä. Talvella täällä on mutavellia ja vuorilla lunta. Neliveto ja isompi maavara olisi paljon elämänlaatua parantava asia. Kuvittelen, että mulle oikeasti riittää nuo subaru, volvo, bronco sport jne. vaihtoehdot autojen kykyjen puolesta. Worst case tilantessa tuollaisen "perusautoon" vähän nostoa ja parempaa alustaa niin on erittäin riittävä vaikka maantieominaisuudet siinä kärsiikin.

Noihin toisen postauksen psa konsernin autoihin niin niitä ei taida täällä kaliforniassa olla myynnissä tällä hetkellä.
Kannaattaa Volvossa ottaa huomioon että kulmavaihteen booriholkki menee jossaki välissä särki ja samalla syö kulmavaihteen akselin boorit, eli kannattaa ennakoida ja vaihtaa ennen kuin se porsii jos ei oo tietoa onko vaihettu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
249
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sain tuosta paljon mietittävää ja koeajettavaa.

Ei ole tarkoitus ihan älyttömiä maastoutuksia tehdä tyyliin offroad harrastajat. Tarkoitus on tehdä autoilu helpoksi, että jää energia harrastuksiin käytettäväksi eikä ole ihan puhki jo autoa parkkiin laittaessa. Tarkoitus on myös olla säälimättä autoa ja mennä sinne missä on hyvät paikat harrastaa. Haastavimmat ja mulle tuntemattomimmat mestat on vuorilla ja kuolemanlaakson suunnalla. Osa hiekkateistä ja parkkipaikoista lähempänäkin on todella kammottavassa kunnossa.

Nykyisellä tavallisella henkilöautolla homma muuttuu autourheiluksi+mateluksi mikä ei ole mun kannalta mielekästä. Talvella täällä on mutavellia ja vuorilla lunta. Neliveto ja isompi maavara olisi paljon elämänlaatua parantava asia. Kuvittelen, että mulle oikeasti riittää nuo subaru, volvo, bronco sport jne. vaihtoehdot autojen kykyjen puolesta. Worst case tilantessa tuollaisen "perusautoon" vähän nostoa ja parempaa alustaa niin on erittäin riittävä vaikka maantieominaisuudet siinä kärsiikin.

Noihin toisen postauksen psa konsernin autoihin niin niitä ei taida täällä kaliforniassa olla myynnissä tällä hetkellä.
Kun etsit melkein uutta/uutta autoa niin arvosteluja katsoisin esim The fast line car/fast lane truck kanavilta youtubesta. Inspiraatiota pahoista paikoista lisäksi Matt's off Road Rescue kanavalta.

Amerikassa ottaisin kyllä kotimarkkinoille suunnitellun auton, oli se sitten Jenkki tai import esim Toyota 4Runner. Tuollainen Renegade Trailhawk voisi olla passelin kokoinen kahdelle hengelle, riippuu kulkevatko pyörät auton sisä vai ulkopuolella.


Amerikassa näyttää olevan aika suosittuja lisävarusteita tuollaiset katto/lava teltat. Jos tarkoitus yöpyä auton lähettyvillä niin sellaisesta myös hankkisin tietoa.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
147
Paska ajaa, syö naftaa kuin kuorma-auto ja vaatii lentokentän U-käännökseen. :confused: Ja viimeisetkin valmistuneet lisäksi jo vanhoja kuin taivas.
Unohdit, että ruostuu samaan tahtiin kun ehtii hitsata uutta.
Ehkä suomen yliarvostetuin auto, ainut hyvä on tiettyjen tekniikkojen kestävyys.
Kukaan tervejärkinen ei tuommoisella aja. Purkkiuaz on ajomukavuudeltaan samalla tasolla, mutta Uaz kulkee paremmin maastossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 372
Jos tuo melutaso tai muuten mukavuus siirtymällä on oikeasti tärkeä niin pajero, landcruiser, hilux jne. ei ehkä parhaita vaihtoehtoja. ML/GLE, Touareg, Disco voisi olla parempia melun tai yleisen mukavuuden kannalta mutta vähintään vastaavilla maasto-ominaisuuksia.

XC70 mk2 kokemusta on myös noin 100tkm ajalta. Vaikka tuossa maavaraa on enemmän kuin monessa citymaasturinsa niin pohja on lähes täysin suojaamaton vakiona joten kovin paljon hyvää metsäautotietä pahempaan en olisi lähtenyt. Haldex sinäänsä ihan toimiva ratkaisu hetkelliseen nelivedon tarpeeseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
839
Jos kerran asut Kaliforniassa, niin turhaan mitään pikkuautoja katselet, käyt hakemassa uuden Ram 1500:sen, Ford F150:sen tai Chevrolet Silveradon omien mieltymystesi mukaan.
Sitten on tilaa, matkustusmukavuutta ja riittävästi maastokelpoisuutta huonoilla teillä ja poluilla selviämiseen.

Tietty jos avolava kuomulla tuntuu huonolta ajatukselta, niin silloin voisit harkita myös nelivetoista Sprintteriä, Toyota Land Cruiseria, Land Rover Discoveryä tai Jeep Grand Cherokeeta / Wrangleria.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
129
Hups, kysyjä ei muistanut mainita että massia on ja muricassa asutaan. :asif: Eikä kelvannut valmis "Mikä auto minulle?" -ketju.

Menet kauppaan ja ostat sen minkä haluat.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Jenkkilässä unohtaisin kyllä suoraan subarut/volvot ym. Itselle valinta olisi kyllä melko selvä tuohon käyttöön: pick-up.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Hups, kysyjä ei muistanut mainita että massia on ja muricassa asutaan. :asif: Eikä kelvannut valmis "Mikä auto minulle?" -ketju.

Menet kauppaan ja ostat sen minkä haluat.
Ajattelin, että tämä olisi sen verran tarkka kysymys, että jos tähän löytyy vastaus niin siitä olisi hyötyä muillekin myöhemmin. Erillinen threadi löytyy myöhemmin helpommin haulla. Pahoittelen, jos rikoin etikettiä ja olisi pitänyt käyttää tavisautothreadiä. Toiveissa oli, että löytyisi ihmisiä joilla on samankaltaiset harrastukset ja käytännön kokemuksia eri autoista.

Ongelmahan mulla on se, että ei ole kokemusta noista autoista. En usko, että ostamalla satunnaisen kalliiin auton päätyisin hyvään lopputulokseen. Olen myös pihi ja en haluaisi sijoittaa enemmän kuin on pakko. Minulle auto on kuitenkin vain työkalu mahdollistamassa muita harrastuksia. En saa mitään kicksejä siitä, että auto olisi jotenkin hieno, kallis tms. Muutenhan voisi ostaa jonku land rover defenderin ja pitää sitä pihalla naapureiden iloksi. Esimerkiksi lava-autot voivat teoriassa olla tosi hyviä, mutta ottaako iso koko vastaan pienemmillä teillä ja kuinka vaikea kamat on pakata lavalle niin ettei ne heilu siellä paskaksi/rosvo nappaa niitä lavalta mukaan? Wranglerit ja ylipäänsä jeepit on paperilla/youtube videoilla ihan mahtavia, mutta kestääkö ne todellisuudessa? Paljon olen lukenut, että ne olis b-laatua ja pajalla koko ajan.

Kiitoksia jo kaikille tähän mennessä kommentoineille. Saan noista vinkeistä koostettua listaa mitä käyn koeajamassa, kunhan virus hellittää. Lisään threadiin kommentteja sitä mukaa, kun saan koeajoja suoritettua. Tällä hetkellä näyttää, että syksyllä pääsisi koeajamaan. Pitää joku pienempi offroad suunnattu lava-auto testata verrokiksi ettei tule pelkän mielikuvan pohjalta niitä poistettua listalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
104
Jos mä olisin Yhdysvalloissa, niin varmasti tutkisin uuden Broncon tarkkaan. Vaikuttaa olevan käytännöllinen auto harrastuksiin, ja siinä sivussa yksi siisteimpiä autouutuuksia pariin vuoteen. Harmittaa ettei sitä ilmeisesti nähdä Suomessa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
249
Ääni kyllä vielä Broncolle. Jos sen kokoinen auto riittää ja uusi kiikarissa, niin Badlands maastovarustelulla 33k, täyteen speksattuna 39k. Katolle taakkatelinettä/telttaa + koukkua ja pyörätelinettä tarpeen mukaan. Manuaalista löytyy erikoisuutena Crawling vaihde, jolla 1mph vauhdissa kierroksia 1000 rpm. Maastokelpoisuutta ja tarkkuutta pitäisi tarvittaessa löytyä.

F150 saa karvalakkina nelivedolla samaan rahaan, mutta varusteiden ja kuomuvarustelun kanssa tonneja saa lyödä pöytään enemmän. Vaikka massia olisi, niin ei sitä mielestäni kannata turhasta maksaa, varsinkin kun tuollainen vähän pienempi on helpompi kääntää siellä tien päässä ympäri. Jos oikeasti tarvitset veneen vetämiseen isompaa autoa niin sen saa kyllä parin vuoden päästä vaihdettua. Tilanne toki muuttuu, jos katselee myös käytettyjä, mutta väittäisin Broncon olevan suunniteltu juuri aloittajan kuvailemaa käyttötarkoitusta ajatellen. Ja käy toki ihmeessa ajamassa myös Baby Jeep Renegadea.

Ketjun lukottamista en kannata, mielestäni sen verran spesifi kysymys eri markkina-alueelta ettei sitä tarvitse sekoittaa mikä auto minulle "nettiauto" vinkkailuun. Otsikkoa voisi toki tuunata.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Jos mä olisin Yhdysvalloissa, niin varmasti tutkisin uuden Broncon tarkkaan. Vaikuttaa olevan käytännöllinen auto harrastuksiin, ja siinä sivussa yksi siisteimpiä autouutuuksia pariin vuoteen. Harmittaa ettei sitä ilmeisesti nähdä Suomessa.
Varsinkin se pienempi bronco sport on minun silmiin houkutteleva. Pieni kuutio jonne mahtuu kamat ja ei ihan hirveän kallis(40k "offroad" malli varusteiden kera). Mietin noita farmareita vaihtoehtona, kun niiden katolle olisi helpompi lastata kalastuskajakki. Jeepit kiinnostaisi, mutta niiden maine pelottaa. Veneen jos laitan niin se on todennäköisesti melko pieni ja bronco/farmilla vedettävä. Isolle merelle, jos lähtee niin mieluummin maksaa reissusta isossa ja turvallisessa paatissa osaavan kapteenin kera.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Ketjun lukottamista en kannata, mielestäni sen verran spesifi kysymys eri markkina-alueelta ettei sitä tarvitse sekoittaa mikä auto minulle "nettiauto" vinkkailuun. Otsikkoa voisi toki tuunata.
Onkohan palstalla jotain geneeristä auton kera eräily tai offroad threadiä, jonka osaksi tämänkaltaisen keskustelun voisi siirtää tai muuttaa?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Ajattelin, että tämä olisi sen verran tarkka kysymys, että jos tähän löytyy vastaus niin siitä olisi hyötyä muillekin myöhemmin. Erillinen threadi löytyy myöhemmin helpommin haulla. Pahoittelen, jos rikoin etikettiä ja olisi pitänyt käyttää tavisautothreadiä. Toiveissa oli, että löytyisi ihmisiä joilla on samankaltaiset harrastukset ja käytännön kokemuksia eri autoista.

Ongelmahan mulla on se, että ei ole kokemusta noista autoista. En usko, että ostamalla satunnaisen kalliiin auton päätyisin hyvään lopputulokseen. Olen myös pihi ja en haluaisi sijoittaa enemmän kuin on pakko. Minulle auto on kuitenkin vain työkalu mahdollistamassa muita harrastuksia. En saa mitään kicksejä siitä, että auto olisi jotenkin hieno, kallis tms. Muutenhan voisi ostaa jonku land rover defenderin ja pitää sitä pihalla naapureiden iloksi. Esimerkiksi lava-autot voivat teoriassa olla tosi hyviä, mutta ottaako iso koko vastaan pienemmillä teillä ja kuinka vaikea kamat on pakata lavalle niin ettei ne heilu siellä paskaksi/rosvo nappaa niitä lavalta mukaan? Wranglerit ja ylipäänsä jeepit on paperilla/youtube videoilla ihan mahtavia, mutta kestääkö ne todellisuudessa? Paljon olen lukenut, että ne olis b-laatua ja pajalla koko ajan.

Kiitoksia jo kaikille tähän mennessä kommentoineille. Saan noista vinkeistä koostettua listaa mitä käyn koeajamassa, kunhan virus hellittää. Lisään threadiin kommentteja sitä mukaa, kun saan koeajoja suoritettua. Tällä hetkellä näyttää, että syksyllä pääsisi koeajamaan. Pitää joku pienempi offroad suunnattu lava-auto testata verrokiksi ettei tule pelkän mielikuvan pohjalta niitä poistettua listalta.
Jos olet pihi, niin miksi uusi? Varsinkin kun lähdetään maastoon, niin asioita tapahtuu ja jälkiä tulee autoon. Joku käytetty pickup olisi oma valinta. Siellä käytetyt pick-upit on niin naurettavan halpoja, että ei tarvitse paljon sääliä. Miksei ne tavara siellä lavalla kestäisi? Jos paikat on sellaisia mihin pääsee jollain xc70, niin ei tavarat minnekkään lavalta lennä. Sitten jos oikeasti off-roadi aletaan ajamaan, niin sitten pitää ne tavarat sitoa kiinni. Esim F150 (lyhyin 2021 malli) on noin puoli metriä pidempi kun xc70. Kannattaa myös pitää mielessä, että siellä pick-up on todella yleisiä, joten osat on halpoja ja kaikkialla osataan niitä korjata. Sitten kun hankit jonkun volvon (tai muun eksoottisemman heidän näkökulmastaan), niin osien saatavuus siellä paljon huonompi, osat paljon kalliimpia vrt. jenkki autoihin ja läheskään kaikki ei osaa kunnolla korjata eurooppalaisia autoja.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Ehkä tän threadin vois uudelleennimetä Offroad, eräily ja kalastusharrastus auton kanssa otsikolle tms. Yhtenä osana keskustelu autoista mitä porukka käyttää joko omissa harrastuksissa tai bongailee youtubesta? Näillä keinoin saisi monipuolisemman keskustelun aikaan.

Jos olet pihi, niin miksi uusi? Varsinkin kun lähdetään maastoon, niin asioita tapahtuu ja jälkiä tulee autoon. Joku käytetty pickup olisi oma valinta. Siellä käytetyt pick-upit on niin naurettavan halpoja, että ei tarvitse paljon sääliä. Miksei ne tavara siellä lavalla kestäisi? Jos paikat on sellaisia mihin pääsee jollain xc70, niin ei tavarat minnekkään lavalta lennä. Sitten jos oikeasti off-roadi aletaan ajamaan, niin sitten pitää ne tavarat sitoa kiinni. Esim F150 (lyhyin 2021 malli) on noin puoli metriä pidempi kun xc70. Kannattaa myös pitää mielessä, että siellä pick-up on todella yleisiä, joten osat on halpoja ja kaikkialla osataan niitä korjata. Sitten kun hankit jonkun volvon (tai muun eksoottisemman heidän näkökulmastaan), niin osien saatavuus siellä paljon huonompi, osat paljon kalliimpia vrt. jenkki autoihin ja läheskään kaikki ei osaa kunnolla korjata eurooppalaisia autoja.
Pihi, mukavuudenhalu ja tarvittavat ominaisuudet kinastelevat keskenään mun päässä. Pihiys ei tarkoita etteikö rahaa voisi käyttää enemmän, jos sille saa vastinetta. Vastine on tietenkin jokaisen määriteltävä itselle sopivalla tavalla. Lähinnä pihiys näkyy tässä siinä etten esim. jotain defenderiä tai g-wagon:ia edes mieti, kun ne olisivat täyttä overkillia mun tarkoituksiin. Joku toinen mun tilanteessa saattaisi ostaa sellaisen näyttelyautoksi.

Niin moni on ehdottanut lava-autoa, että pitää joku sellainen käydä koeponnistamassa. Jos heittäisin esim. virvelit lavalle niin eiköhän vavat olisi naarmuilla/poikki perille päästessä. Osa noista vavoista niin pitkiä että ne ei taida hyttiin mahtua. Toki tuon saa ratkaistua rakentamalla vavoille pehmustetun tilan mihin ne ujuttaa matkan ajaksi ja köyttää säilytystilan lavalle kiinni. Kuomuun jos lähtee niin sitten olisi sama ostaa suv suoraan. Broncohan on rakennettu rangerin rungon päälle.

Yksi iso harmitus nykyisen auton kanssa on meteli sisätiloissa. Suosikki lohenkalastuspaikka on vajaan 4h ajomatkan päässä. Ei ole mukavaa, kun perille päästessä korvat vinkuu. Pienellä volyymillä poppi/podastit peittyy metelin alle. Kuvittelisin, että uudemmissa autoissa olisi mukavuustekijät kunnossa pidemmän matkan ajoon.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Ehkä tän threadin vois uudelleennimetä Offroad, eräily ja kalastusharrastus auton kanssa otsikolle tms. Yhtenä osana keskustelu autoista mitä porukka käyttää joko omissa harrastuksissa tai bongailee youtubesta? Näillä keinoin saisi monipuolisemman keskustelun aikaan.



Pihi, mukavuudenhalu ja tarvittavat ominaisuudet kinastelevat keskenään mun päässä. Pihiys ei tarkoita etteikö rahaa voisi käyttää enemmän, jos sille saa vastinetta. Vastine on tietenkin jokaisen määriteltävä itselle sopivalla tavalla. Lähinnä pihiys näkyy tässä siinä etten esim. jotain defenderiä tai g-wagon:ia edes mieti, kun ne olisivat täyttä overkillia mun tarkoituksiin. Joku toinen mun tilanteessa saattaisi ostaa sellaisen näyttelyautoksi.

Niin moni on ehdottanut lava-autoa, että pitää joku sellainen käydä koeponnistamassa. Jos heittäisin esim. virvelit lavalle niin eiköhän vavat olisi naarmuilla/poikki perille päästessä. Osa noista vavoista niin pitkiä että ne ei taida hyttiin mahtua. Toki tuon saa ratkaistua rakentamalla vavoille pehmustetun tilan mihin ne ujuttaa matkan ajaksi ja köyttää säilytystilan lavalle kiinni. Kuomuun jos lähtee niin sitten olisi sama ostaa suv suoraan. Broncohan on rakennettu rangerin rungon päälle.

Yksi iso harmitus nykyisen auton kanssa on meteli sisätiloissa. Suosikki lohenkalastuspaikka on vajaan 4h ajomatkan päässä. Ei ole mukavaa, kun perille päästessä korvat vinkuu. Pienellä volyymillä poppi/podastit peittyy metelin alle. Kuvittelisin, että uudemmissa autoissa olisi mukavuustekijät kunnossa pidemmän matkan ajoon.
Miksei niitä vapoja voi laittaa kuljetus laatikkoon/putkeen tai millä nimellä kukin niitä haluaa kutsua? Itsekin tulee kalastusta harrastettua, mutta eipä tulisi mieleen niitä irrallaan heittää edes sinne volvon konttiin pyörimään, jos kuljetustarve on kohtuu yleinen. Ranger on esim. F150 pienempi, joten miten lie tila riittää esim. siinä broncossa? Paljonko sitä tavaraa on mukana? Se -90 luvun bronco oli full-size, uusi on mid-size. Sinne lavalle voi helposti rakentaa vaikka puusta sopivan lokerikon, jossa tavara pysyy paikallaan, jos suunnilleen tietyt tavarat on mukana. Lavalle kansi päälle, niin ei mene hiekkaan ym. sinne. Citymaastureita ei ole tarkoitettu metsään. Ne on tarkoitettu kulkemaan viikot kaupungissa, viikonloppuna sitten ehkä ajetaan vähän mökkitietä.

Jos nyt puhutaan jostain n. 10v pick-upeista, niin jenkit on aika mukavia. Aikoinaan olivat karuja työkaluja (30v sitten). Toyota on osannut aina kurjuuden maksimoinnin (lean), uusimmissa alkaa nyt vähän parempi olla tilanne. Äänieristystä voi itse helposti parantaa halvalla (eristemattoa sinne pellin päälle), jos haluaa hiljaisemman. Rengasvalinnalla myös voi vaikuttaa paljon meteliin. Jos nyt mietitään hiljaisia maantieautoja, niin esim. BMW 5- sarja ja MB E-sarja, niin hiljaisuuden salaisuus on siinä, että siellä lattimaton alla on sitä äänieristettä. toki kaikkialla muuallakin sitä on, mutta se äänieristeen määrä aika pitkälti määrittää onko se auto hiljainen vai ei. Koeajolla toki kannattaa käydä kokeilemassa mikä itsestä tuntuu parhaalta.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Miksei niitä vapoja voi laittaa kuljetus laatikkoon/putkeen tai millä nimellä kukin niitä haluaa kutsua? Itsekin tulee kalastusta harrastettua, mutta eipä tulisi mieleen niitä irrallaan heittää edes sinne volvon konttiin pyörimään, jos kuljetustarve on kohtuu yleinen. Ranger on esim. F150 pienempi, joten miten lie tila riittää esim. siinä broncossa? Paljonko sitä tavaraa on mukana? Se -90 luvun bronco oli full-size, uusi on mid-size. Sinne lavalle voi helposti rakentaa vaikka puusta sopivan lokerikon, jossa tavara pysyy paikallaan, jos suunnilleen tietyt tavarat on mukana. Lavalle kansi päälle, niin ei mene hiekkaan ym. sinne. Citymaastureita ei ole tarkoitettu metsään. Ne on tarkoitettu kulkemaan viikot kaupungissa, viikonloppuna sitten ehkä ajetaan vähän mökkitietä.

Jos nyt puhutaan jostain n. 10v pick-upeista, niin jenkit on aika mukavia. Aikoinaan olivat karuja työkaluja (30v sitten). Toyota on osannut aina kurjuuden maksimoinnin (lean), uusimmissa alkaa nyt vähän parempi olla tilanne. Äänieristystä voi itse helposti parantaa halvalla (eristemattoa sinne pellin päälle), jos haluaa hiljaisemman. Rengasvalinnalla myös voi vaikuttaa paljon meteliin. Jos nyt mietitään hiljaisia maantieautoja, niin esim. BMW 5- sarja ja MB E-sarja, niin hiljaisuuden salaisuus on siinä, että siellä lattimaton alla on sitä äänieristettä. toki kaikkialla muuallakin sitä on, mutta se äänieristeen määrä aika pitkälti määrittää onko se auto hiljainen vai ei. Koeajolla toki kannattaa käydä kokeilemassa mikä itsestä tuntuu parhaalta.
Uskoisin, että se pienempikin bronco sport riittää tilojen puolesta. Tai ainakin tuubivideoissa sinne mahtuu sisälle ihan hyvin 2 fillaria ja jää tilaa vielä sen verran, että kalastuskamat+leireilykamat viikonlopulle kahta ihmistä varten mahtuu mukaan. Jos ei riitä niin kompromissi voi olla jättää fillarit vetokoukkuun tulevaan härpäkkeeseen kiinni ja sisätila kamoille. Kajakki kulkee katolla. Kompromissia tässä joutuu loppujen lopuksi hakemaan.

Mulle iso asia on se auton koko ja kätevyys. Mä en halua harrastaa autourheilua. Mua ottaa päähän isolla värkillä pikkutilassa väkertäminen. Tuota auton koon minimointia olla vaikea ymmärtää. Mulla on yksi IRL kaveri, joka pitää sitä enemmän autosta mitä isompi se on. Se ei pysty käsittämään miten paljon inhoan isoilla autoilla ajamista. Ennemmin kärsin vähän liian pienestä kärrystä ja fillarit vetokoukkuun kuin menen esim. täyskokoiseen pickup:iin tai ford expedition luokan hirviöihin.

Lava-autoissa se avoin lava on imho. perseestä. Täällä en uskaltaisi siihen luottaa etteikö joku nouki kamoja mukaan lavalta. Pitäisi siihen laittaa kuomu lukolla. Siinä kohtaa suv on imho. parempi ja saa enemmän myös tilaa suhteessa auton kokoon, kun voi kaataa penkit versus pickup:ssa hytin ja lavan välinen tila on suljettu/pieni aukeava ikkuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Uskoisin, että se pienempikin bronco sport riittää tilojen puolesta. Tai ainakin tuubivideoissa sinne mahtuu sisälle ihan hyvin 2 fillaria ja jää tilaa vielä sen verran, että kalastuskamat+leireilykamat viikonlopulle kahta ihmistä varten mahtuu mukaan. Jos ei riitä niin kompromissi voi olla jättää fillarit vetokoukkuun tulevaan härpäkkeeseen kiinni ja sisätila kamoille. Kajakki kulkee katolla. Kompromissia tässä joutuu loppujen lopuksi hakemaan.

Mulle iso asia on se auton koko ja kätevyys. Mä en halua harrastaa autourheilua. Mua ottaa päähän isolla värkillä pikkutilassa väkertäminen. Tuota auton koon minimointia olla vaikea ymmärtää. Mulla on yksi IRL kaveri, joka pitää sitä enemmän autosta mitä isompi se on. Se ei pysty käsittämään miten paljon inhoan isoilla autoilla ajamista. Ennemmin kärsin vähän liian pienestä kärrystä ja fillarit vetokoukkuun kuin menen esim. täyskokoiseen pickup:iin tai ford expedition luokan hirviöihin.

Lava-autoissa se avoin lava on imho. perseestä. Täällä en uskaltaisi siihen luottaa etteikö joku nouki kamoja mukaan lavalta. Pitäisi siihen laittaa kuomu lukolla. Siinä kohtaa suv on imho. parempi ja saa enemmän myös tilaa suhteessa auton kokoon, kun voi kaataa penkit versus pickup:ssa hytin ja lavan välinen tila on suljettu/pieni aukeava ikkuna.
Eikös autourheilua harrasteta juuri niillä pienillä autoilla? ;) Vaikka tuo edellä mainittu 911. Itselle auton koko ei koskaan ole ollut mikään juttu. Käyttötarkoitukseen sopiva auto. Kun tarvetta ei tällä hetkellä ole isomman tavaramäärän kuljettamiseen, niin autona on neliovinen sedan. Paljon enemmän itseä kiinnostaa se auton suorituskyky. Joskus joutuu isompaa tavaramäärää kuljettamaan, niin löytyy kuomukärri ja serkulta lainailen Transittia tarvittaessa.

Tästä toinen vaihtoehto tuohon suuntaan. mx5:sta jengi väsää konversioita vähän joka suuntaan.

Näitä en itse ikinä ole ymmärtänyt. Yritetään tehdä urheiluauton tyylisestä autosta joku offroad auto.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Mä miellän isolla autolla huvikseen kruisailun allaolevan videon kaltaiseksi huvitoiminnaksi. Toisia se haaste kiinnostaa miten isolla autolla pärjää eri paikoissa. Mä mieluummin en murehtisi mahtuuko polun päässä kääntämään autoa, etsisi elämää pidempää väliä, että saa kärryn taskuparkkiin tai pakittelisi möhköfantilla kapealla vuoristotiella, kun toisella puolella on rotko.

 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Mä miellän isolla autolla huvikseen kruisailun allaolevan videon kaltaiseksi huvitoiminnaksi. Toisia se haaste kiinnostaa miten isolla autolla pärjää eri paikoissa. Mä mieluummin en murehtisi mahtuuko polun päässä kääntämään autoa, etsisi elämää pidempää väliä, että saa kärryn taskuparkkiin tai pakittelisi möhköfantilla kapealla vuoristotiella, kun toisella puolella on rotko.

Itse en kyllä millään perus citymaasturilla lähtisi minnekkään maastoon. Ne toimii ihan hyvin siellä parkkaipaikalla, johon ne on tarkoitettu. Maastoon sitten omat autonsa. Tuossahan kokeillaan vaan mistä autolla pääsee, ei miten isolla pääsee. Joukossa on paljon esim. tässä pohdittua Broncoa/xc60 jne. pienempiä. Tuo videon touhu on se toinen äärilaita, jonne on turha millään citymaasturilla mennä edes yrittämään. Kunnon maastoauto ei ole mikään paras vaihtoehto maantielle. Mitä uudempi auto kyseessä sen enemmän muovia. Jos nyt jotain minimalistista pitäisi suositella, niin aiemmin mainittu Suzuki Vitara voisi olla viahtoehto. Ainakin vanhemmat mallit on ihan kohtuullisia maastoon ja ovat kooltaa pieniä. Maantielle ei ehkä se paras valinta. Pieniä hyviä maastoautoja ei hirveästi ole, jos Jeep ei kelpaa. Rakentamalla toki mistä vaan voi tehdä, mutta tässä taidettiin kuitenkin etsiä valmista pakettia.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
Ei mulla ole mitään jeeppejä vastaan. Wrangler on mun mielestä superhieno. Se mikä jeepeissä arveluttaa on niiden maine, että ovat enemmän pajalla kuin ajossa. Jos ne on mainettansa parempia niin voisin ihan hyvin ostaa wranglerin tai renegaden. Wrangler on imho. myös erittäin kätevä kompromissi kokoonsa nähden. Gladiaattori taas sitten ei enää ole niin kätevä mun mielestä. Wranglerissa olisi sekin bonus, että löytyy masan pajoja, jotka osaa sitä tuunata, jos tulee hinkua tehdä siitä kyvykkäämpi tai ylipäänsä, jos haluaa jotain modauksia autoon.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Ei mulla ole mitään jeeppejä vastaan. Wrangler on mun mielestä superhieno. Se mikä jeepeissä arveluttaa on niiden maine, että ovat enemmän pajalla kuin ajossa. Jos ne on mainettansa parempia niin voisin ihan hyvin ostaa wranglerin tai renegaden. Wrangler on imho. myös erittäin kätevä kompromissi kokoonsa nähden. Gladiaattori taas sitten ei enää ole niin kätevä mun mielestä. Wranglerissa olisi sekin bonus, että löytyy masan pajoja, jotka osaa sitä tuunata, jos tulee hinkua tehdä siitä kyvykkäämpi tai ylipäänsä, jos haluaa jotain modauksia autoon.
No sitten kävisin ensimmäisenä sen Jeep koeajamassa. Kyllähän auto pitää olla sellainen, josta itse pitää, ei sellainen josta muut pitää. Jos on vara ostaa uusi, niin eikös se ole ihan sama minkälainen maine sillä on? Uudessa on 3v takuu ja 5v voimansiirolla. Kuluvat osat ei siihen tietenkään kuulu (jarrupalat ym.). Jos pidemmän haluat, niin ostat siihen vielä lisätakuun. Sen voi ostaa jopa 8v asti. Silloin on ihan sama, jos se hajoaa, se on jonkun muun ongelma ja korjauksen ajan ajat sijaisautolla. Esson baarin mielipiteet on mitä on. Niissä tojotia kehutaan maasta taivaaseen, vaikka ovat keskimäärin aivan paskoja ajaa maantiellä (tuttava piirissä ollut useita, eikä niistä yksikään ole ollut hyvä). Samoissa jutuissa monia merkkejä haukutaan sitten ihan paskoiksi ilman mitään hyvää syytä. Tänä päivänä joka merkillä on hyviä ja huonoa malleja. Toyotallakin on soikeita sylintereitä tietyissä moottorityypeissä jne. Netistä kannattaa vähän tutkailla missä moottorityypeissä/voimansiirrossa on ollut ongelmia ja missä ei.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 120
No sitten kävisin ensimmäisenä sen Jeep koeajamassa. Kyllähän auto pitää olla sellainen, josta itse pitää, ei sellainen josta muut pitää. Jos on vara ostaa uusi, niin eikös se ole ihan sama minkälainen maine sillä on? Uudessa on 3v takuu ja 5v voimansiirolla.
Tällä hetkellä mun kirjoissa bronco/bronco sport on se parempi jeeppi. Tosin tämä vain nettiarvosteluiden pohjalta. Bronco myös on niin uusi ettei siinä piileviä vikoja ole massat vielä löytäneet. Bronco marginaalisesti huonompi maastossa, parempi asfaltilla. Sport versio vähemmän kyvykäs kuin wrangler/iso bronco, mutta mulle tuolla erolla maastokyvyissä, ei ole merkitystä, kun en aio extreme offroadia harrastaa. Asfaltti taas tulee vastaan joka päivä. Hyvin samanlainen kuin jeepit ja ehkä parempilaatunen. Käyn ne broncot koeajamassa. Jos päädyn tykkäämään enemmän broncoista kuin farmareista niin sitten käyn vielä lopuksi wranglerin/renegaden testaamassa verrokiksi ennen ostopäätöstä. On sillä laadukkuudella merkitystä. Ennemmin olisi siellä eräilemässä kuin vääntämässä huollon kanssa siitä onko autossa vikaa vai ei. Varsinkin huhutut random sähköviat voi kuluttaa paljon omaa aikaa, jos ne ei selviä laakista.

Bronco sport 39k$ tappiin viriteltynä maastoversiona. About 32k euroissa. Tuohon tulee vielä verot päälle, about 8%. imho. se ei ole paha hinta uudesta kohtuullisen maastokykyisestä autosta. Vielä myös sen verran halpa, että ei naarmut yms. heti hajota päätä. Tarkoitus olisi kuitenkin pitää samaa autoa pitempään eikä vaihdella 3v välein tms. Romuna se on ulkoasuna puolesta joka tapauksessa sen jälkeen, kun tarvii seuraavaa värkkiä katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
1 446
Tällä hetkellä mun kirjoissa bronco/bronco sport on se parempi jeeppi. Tosin tämä vain nettiarvosteluiden pohjalta. Bronco myös on niin uusi ettei siinä piileviä vikoja ole massat vielä löytäneet. Bronco marginaalisesti huonompi maastossa, parempi asfaltilla. Sport versio vähemmän kyvykäs kuin wrangler/iso bronco, mutta mulle tuolla erolla maastokyvyissä, ei ole merkitystä, kun en aio extreme offroadia harrastaa. Asfaltti taas tulee vastaan joka päivä. Hyvin samanlainen kuin jeepit ja ehkä parempilaatunen. Käyn ne broncot koeajamassa. Jos päädyn tykkäämään enemmän broncoista kuin farmareista niin sitten käyn vielä lopuksi wranglerin/renegaden testaamassa verrokiksi ennen ostopäätöstä. On sillä laadukkuudella merkitystä. Ennemmin olisi siellä eräilemässä kuin vääntämässä huollon kanssa siitä onko autossa vikaa vai ei. Varsinkin huhutut random sähköviat voi kuluttaa paljon omaa aikaa, jos ne ei selviä laakista.

Bronco sport 39k$ tappiin viriteltynä maastoversiona. About 32k euroissa. Tuohon tulee vielä verot päälle, about 8%. imho. se ei ole paha hinta uudesta kohtuullisen maastokykyisestä autosta. Vielä myös sen verran halpa, että ei naarmut yms. heti hajota päätä. Tarkoitus olisi kuitenkin pitää samaa autoa pitempään eikä vaihdella 3v välein tms. Romuna se on ulkoasuna puolesta joka tapauksessa sen jälkeen, kun tarvii seuraavaa värkkiä katsoa.
Kaikissa uusissa autoissa voi tulla ihmeellisiä sähkövikoja, riippumatta täysin merkistä. Niitä ei kukaan osaa ennakkoon sanoa. Siksi juuri kannattaa ostaa se extended warranty, jos autoa on tarkoitus pitää pidempään. Jos tulee vikaa takuu aikana, auto huoltoon ja alle laina-auto. Toteaa vaan tiukasti, että autoa korjataan kunnes se kunnossa ja sinä ajat ilmaisella laina-autolla sen ajan. Sähköt tulee isoilta valmistajilta, eli samaa sähköosaa käytetään monissa eri merkkisissä autoissa. Sähköosan ympärillä saattaa olla erilaiset kuoret, mutta sisältä samanlaiset.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 888
Noihin toisen postauksen psa konsernin autoihin niin niitä ei taida täällä kaliforniassa olla myynnissä tällä hetkellä.
PSA-konsernin tuotteista voi Euroopan puolella pitää mielessä kaasunestejousituksella olevat Citroënit, jos maastotarpeet eivät ole mökkitietä kummempia. Niillä kun saa auton nostettua melkoisesti normaalia ylemmäs tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
647
PSA-konsernin tuotteista voi Euroopan puolella pitää mielessä kaasunestejousituksella olevat Citroënit, jos maastotarpeet eivät ole mökkitietä kummempia. Niillä kun saa auton nostettua melkoisesti normaalia ylemmäs tarvittaessa.
Tämä oli yksi valintakriteeri omalle autolle. Omilla metsästysmailla tien linkous voi olla jäänyt tekemättä pitemmältä ajalta ja silloin optio maavaran nostamisesta on todella tervetullut. Nelikkona jos vielä saisi, niin olisi hurja menijä myös haastavammilla keleillä. Toki maavaran noston seurauksena on myös omat rajoitteensa: toiseksi ylimmässä asennossa maksiminopeus on 40km/h ja ylimmässä asennossa 10km/h(C5 x7). Tästähän on vielä Crosstourer- malli olemassa, jossa maavara on vielä vajaa 20mm vakiota korkeampi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
118 889
Viestejä
2 343 559
Jäsenet
47 506
Uusin jäsen
micce28

Hinta.fi

Ylös Bottom