Eräily, kalastus ja offroad harrastukset auton kera (oli: Mikä auto eräily ja kalastuskäyttöön?)

Itsellä harrastukset vievät kanssa usein lumisille, kuoppaisille ja hiekkaisille teille. Nyt hakusessa olisikin noin 15-20 000€ hintaluokasta nelivetoinen ja keski-isokokoiselle koiralle + kamoille riittävän tilava bensa-auto. Ei muuten tunnu olevan ihan helppo yhtälö, vaikka auton ei tarvitsisi olla edes mikään "supermaasturi". Riittää, että ei nyt pieneen kinokseen tai kuoppaan katkea matka.

Mitsubishin Outlander PHEV vaikuttaa kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta nuo sisätilat ovat kyllä aivan saatanan ankeat. Subarun Outbackissa samaa vikaa ja Land Cruiserit karkaavat budjetista. Koeajoin kokeeksi myös BMW 320 GT:n, joka jää auttamatta pieneksi. BMW X5:ssä taas ylläpitokustannukset kuulostavat aika kalliilta.

Onko suosituksia
 
Lelunelivedot ja oikeat maasturit erottaa ehkä eniten se että oikealla voi mennä tyhjäkäynnillä hallitusti kun taas lelua pitää käskeä kaasu pohjassa. Kyllähän noilla lukottomillakin pärjää missä sutivaa pyörää hillitään jarrulla jos se on vain ohjelmoitu niin oikein.

Landcruiser menee polven syvyisessä lumessa abs rutisten kun siinäkin rengas kohtaisena lukkona toimii jarrut, ainoastaan akselit saadaan lukittua 50:50 suhteessa keskenään.

Tuossa kun laittaa akselit lukkoon ja lyhyen nelivedon päälle niin auto menee maastotilaan ja se ragoi pienimpääkin luistoon heti mutta moottoritehoa ei rajoiteta vaan se siirretään sinne pitävälle renkaalle.

Nykyään toi Toyotan systeemi on niin herkkä että nostaa auton hiekasta ylös vaikka se makaa siellä akseleita myöden.




Joo yleensä aika pahastakin paikasta pääsee läpi sillä lelu nelivedolla, jos maavara riittää ja on sellainen paikka, että voi pitää vauhtia yllä. Niillä ei tosin kärsi sitten pysähtyä tai se oli sitten siinä. Oikealla nelivedolla yleensä voi mennä rauhassa omaan tahtia ja pysähtyäkin.

Riippuu ihan täysin hiekasta ja renkaista tuleeko vakioauto ulos sieltä vai ei. Riittävän hienoa kun se hiekka on, niin ei irtoa, jos sen saa kaivettua akseleitaan myöten kiinni. Toki jos puhutaan rakennetusta autosta (korotettu, bead lockit ym.). Sitten pääsee aika pahastakin paikasta, jos kuski osaa ajaa ja ymmärtää tiputtaa rengaspaineet todella alas. Nuo hienot sähköiset systeemit auttaarajaansa asti ihan kuten ajonvakautus talvella jäisellä tiellä.


Hiekassa landcruiser pätkä näyttää mun painajaiselta. Jos tuollaiseen paikkaan päätyisi jumiin pitkän (kajakki)kalastuspäivän jälkeen niin ei ehkä enää huumori riittäisi. Yllättävän nätisti landcruiser kyllä mönki pois jumitilasta.

Tuollaiseen paikkaan ei kannata mennä, jos alla on vaikka se bronco sport katurenkailla. Toki tuollaisen kohdakin yli pääsee kun menee riittävällä vauhdilla. Pehmeään paikkaan ei pidä ikinä pysähtyä ellei ole pakko, jos alla ei ole oikea maasturi lukuilla jne.
 
Lelunelivedot ja oikeat maasturit erottaa ehkä eniten se että oikealla voi mennä tyhjäkäynnillä hallitusti kun taas lelua pitää käskeä kaasu pohjassa. Kyllähän noilla lukottomillakin pärjää missä sutivaa pyörää hillitään jarrulla jos se on vain ohjelmoitu niin oikein.

Landcruiser menee polven syvyisessä lumessa abs rutisten kun siinäkin rengas kohtaisena lukkona toimii jarrut, ainoastaan akselit saadaan lukittua 50:50 suhteessa keskenään.

Tuossa kun laittaa akselit lukkoon ja lyhyen nelivedon päälle niin auto menee maastotilaan ja se ragoi pienimpääkin luistoon heti mutta moottoritehoa ei rajoiteta vaan se siirretään sinne pitävälle renkaalle.

Nykyään toi Toyotan systeemi on niin herkkä että nostaa auton hiekasta ylös vaikka se makaa siellä akseleita myöden.




Joo yleensä aika pahastakin paikasta pääsee läpi sillä lelu nelivedolla, jos maavara riittää ja on sellainen paikka, että voi pitää vauhtia yllä.

Riippuu ihan täysin hiekasta ja renkaista tuleeko vakioauto ulos sieltä vai ei. Riittävän hienoa kun se hiekka on, niin ei irtoa, jos sen saa kaivettua akseleitaan myöten kiinni. Toki jos puhutaan rakennetusta autosta (korotettu, bead lockit ym.). Sitten pääsee aika pahastakin paikasta, jos kuski osaa ja ymmärtää tiputtaa rengaspaineet todella alas.

Tässä hyvä esimerkki miten hyvin sopivaan hiekkaan uppoaa:



Tuossa toyota videossa oli syvemmällä märkää hiekkaa, joka auttaa huomattavasti pääsemään irti.


Hiekassa landcruiser pätkä näyttää mun painajaiselta. Jos tuollaiseen paikkaan päätyisi jumiin pitkän (kajakki)kalastuspäivän jälkeen niin ei ehkä enää huumori riittäisi. Yllättävän nätisti landcruiser kyllä mönki pois jumitilasta.

Tuollaiseen paikkaan ei kannata mennä, jos alla on vaikka se bronco sport katurenkailla. Toki tuollaisen kohdakin yli pääsee kun menee riittävällä vauhdilla. Pehmeää paikkaan ei pidä ikinä pysähtyä ellei ole pakko, jos alla ei ole oikea maasturi lukuilla jne.
 
Tuollaiseen paikkaan ei kannata mennä, jos alla on vaikka se bronco sport katurenkailla. Toki tuollaisen kohdakin yli pääsee kun menee riittävällä vauhdilla. Pehmeää paikkaan ei pidä ikinä pysähtyä ellei ole pakko, jos alla ei ole oikea maasturi lukuilla jne.

Mun kala/eräilypaikkoihin menemiseen riittänee ne aloituspostauksessa mainitut farmaritkin. En siis ole dakar-ralliin osallistumassa. Bronco sport:sta badlands malli alle ja kovaa ajoa. Jos tarve kasvaa tulevaisuudessa niin vaihdan kärryä tai ostan käytetyn tuunatun oikean offroad vermeen kakkos tai kolmosautoksi. Bronco sport tekee homman vähän farmaria helpommaksi kiitos paremman maavaran ja vähän paremman etenemiskyvyn. Kaikki noista on merkittävästi parempia kuin nykyinen etuvetoinen coupe. Jos bronco sport paranee pienellä tuunauksella niin voin jossain kohtaa miettiä masan pajalla käyttämistä.

Mutta en siis ole vielä rahoja latomassa tiskiin. Pitää ne koeajot käydä suorittamassa ja ihmetellä miltä eri vehkeet näyttää luonnossa. Pitää se wranglerkin käydä kokeilemassa. Tosin jos se meteli wranglerin sisällä on niin kova kuin arvostelujen pohjalta voisi olettaa niin se tipahtaa samointein pois laskuista. Ei vaan kykene esim. niitä 4h maantievetoja lohen perässä ajamaan, jos pitää peltoreita pitää päässä ajaessa/huudattaa podcasteja/poppeja niin kovalla, että korvat vinkuu perille päästessä.

Puhdas offroad harrastaminen on mulle samalla tapaa kiinostavaa kuin ufc. Hauskaa katsoa, mutta en ole tässä kohtaa niitä harrastamassa. Ostan sellaisen missä on mulle riittävät ominaisuudet. Turha maksaa lisää tai tehdä kompromissia, joista ei ole omassa käytössä hyötyä. Mulle esim. se auton koko on tärkeä ja sen vuoksi en niitä täyskokoisia suv:ja tai lava-autoja halua. Joku toinen taas sitten ei pienempää edes haluaisi miettiä. Tuo bronco sport tuntuu ruksivan suurimman osan tämmöisestä kasuaalin eräily ja kalastusharrastusvaatimuksista ja on vielä passelin kokoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä harrastukset vievät kanssa usein lumisille, kuoppaisille ja hiekkaisille teille. Nyt hakusessa olisikin noin 15-20 000€ hintaluokasta nelivetoinen ja keski-isokokoiselle koiralle + kamoille riittävän tilava bensa-auto. Ei muuten tunnu olevan ihan helppo yhtälö, vaikka auton ei tarvitsisi olla edes mikään "supermaasturi". Riittää, että ei nyt pieneen kinokseen tai kuoppaan katkea matka.

Mitsubishin Outlander PHEV vaikuttaa kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta nuo sisätilat ovat kyllä aivan saatanan ankeat. Subarun Outbackissa samaa vikaa ja Land Cruiserit karkaavat budjetista. Koeajoin kokeeksi myös BMW 320 GT:n, joka jää auttamatta pieneksi. BMW X5:ssä taas ylläpitokustannukset kuulostavat aika kalliilta.

Onko suosituksia
Volkswagenin Allroad Golf tai Passat, sekä Skodan Octavia Scout. Kaikkiin noihin mahtuu melko hyvin tavaraa ja saattaa jopa mahtua budjettiin. Bensan kulutus on suht. ok vs. vaikka Volvo XC70 2,4 litran bensakoneella... Subarun Legacy Outback voisi myös mahtua speksiin.
 
Volkswagenin Allroad Golf tai Passat, sekä Skodan Octavia Scout. Kaikkiin noihin mahtuu melko hyvin tavaraa ja saattaa jopa mahtua budjettiin. Bensan kulutus on suht. ok vs. vaikka Volvo XC70 2,4 litran bensakoneella... Subarun Legacy Outback voisi myös mahtua speksiin.
Noita kaikkia tuntuu olevan vähän kehnosti markkinoilla, tässä oli pikavilkaisulla melkeinpä ainoat yksilöt https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11798221

Sitten on vielä noita A4 / A6 All-Trackeja pari nettiautossa, onkohan niissä mitään järkeä? https://www.nettiauto.com/audi/a4-allroad/11869898 (esimerkki)
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä harrastukset vievät kanssa usein lumisille, kuoppaisille ja hiekkaisille teille. Nyt hakusessa olisikin noin 15-20 000€ hintaluokasta nelivetoinen ja keski-isokokoiselle koiralle + kamoille riittävän tilava bensa-auto. Ei muuten tunnu olevan ihan helppo yhtälö, vaikka auton ei tarvitsisi olla edes mikään "supermaasturi". Riittää, että ei nyt pieneen kinokseen tai kuoppaan katkea matka.

Mitsubishin Outlander PHEV vaikuttaa kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta nuo sisätilat ovat kyllä aivan saatanan ankeat. Subarun Outbackissa samaa vikaa ja Land Cruiserit karkaavat budjetista. Koeajoin kokeeksi myös BMW 320 GT:n, joka jää auttamatta pieneksi. BMW X5:ssä taas ylläpitokustannukset kuulostavat aika kalliilta.

Onko suosituksia

Touareg tai ML/GL tutkittu? Molemmissa ainakin korkea tavaratila rekulle. Toisaalta joutuu hyppäämään vähän korkeammalle.
 
Touareg tai ML/GL tutkittu? Molemmissa ainakin korkea tavaratila rekulle. Toisaalta joutuu hyppäämään vähän korkeammalle.
Bensiinejä hyvin vähän tarjolla, ja nekin ovat 300k+ rullattuja reilusti yli 10 vuotta vanhoja. Vähän jännittää kuinka tuollaisesta pääsee sitten itse enää eroon kun seuraavan kerran tulee vaihto ajankohtaiseksi.

Tuossa Mitsun Outlander PHEVissä houkuttaisi hieman edullisempi kaupunkiajo, mutta en tiedä miten nuo pistokehybiriditkään säilyttävät arvonsa.
 
Bensiinejä hyvin vähän tarjolla, ja nekin ovat 300k+ rullattuja reilusti yli 10 vuotta vanhoja. Vähän jännittää kuinka tuollaisesta pääsee sitten itse enää eroon kun seuraavan kerran tulee vaihto ajankohtaiseksi.

Tuossa Mitsun Outlander PHEVissä houkuttaisi hieman edullisempi kaupunkiajo, mutta en tiedä miten nuo pistokehybiriditkään säilyttävät arvonsa.

Veikkaisin että tuollaiset parilla lukolla varustetut menee jollekkin mehtähenkilölle kunhan hinta on sopiva. Takkiin näissä ottaa aina ellei jotai klassikkoa entisöi.
 
Itsellä harrastukset vievät kanssa usein lumisille, kuoppaisille ja hiekkaisille teille. Nyt hakusessa olisikin noin 15-20 000€ hintaluokasta nelivetoinen ja keski-isokokoiselle koiralle + kamoille riittävän tilava bensa-auto. Ei muuten tunnu olevan ihan helppo yhtälö, vaikka auton ei tarvitsisi olla edes mikään "supermaasturi". Riittää, että ei nyt pieneen kinokseen tai kuoppaan katkea matka.

Mitsubishin Outlander PHEV vaikuttaa kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta nuo sisätilat ovat kyllä aivan saatanan ankeat. Subarun Outbackissa samaa vikaa ja Land Cruiserit karkaavat budjetista. Koeajoin kokeeksi myös BMW 320 GT:n, joka jää auttamatta pieneksi. BMW X5:ssä taas ylläpitokustannukset kuulostavat aika kalliilta.

Onko suosituksia
Kaikki japsit on enemmän tai vähemmän ankeita sisältä verrattuna eurooppalaisiin. Noista mainitsemistasi ylivoimaisesti paras vehje maastoajon näkökulmasta on Outback (ja myös Forester), koska nopeasti googlettamalla siinä on 220mm maavara ja ihan hyväksi todettu neliveto ja oikeasti ihan eri maata mitä nämä muiden merkkien "scout" ja "allroad" räpellykset missä perusversioon eroa on lähinnä jotkut päälleliimatut muovikatteet yms kilkkeet joilla ei ole mitään oikeaa virkaa ja maavarankin ero perusversioon yhtä tyhjän kanssa. Pienestä kinoksesta (ainakin sillaisena kuin minä sen kuvittelen) ja kuopasta mökkitiellä pääsee yli autolla kuin autolla, mutta joku viikon auraamattomana ollut metsätie kannattaa jättää noilla perus nelikkofarkuilla suosiolla väliin, ne kun on pohjasta heti kiinni ja nelivedon kanssa niillä pääsee lähinnä vaan kovemmin jumiin.

Edellinen auto mulla oli 15 vuotta vanha Subaru Forester ja sillä kävin vetämässä muutaman kerran perusfarkkuja pois jumeista. Vaikka mikään erityinen maasturi ei ollut kyseessä, niin ei ikinä ainakaan omissa ajoissa jäänyt etenemiskyvyistä kiinni. Mitään metsä/peltoteitä pahempaa offroad ajoa en harrastanut, mutta esim kesällä kalastuspaikkoja etsiessä autoa tuli välillä käännettyä sellaisissa paikoissa mihin en esim nykyisellä 4x4 Octavialla olisi edes yrittänyt mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki japsit on enemmän tai vähemmän ankeita sisältä verrattuna eurooppalaisiin. Noista mainitsemistasi ylivoimaisesti paras vehje maastoajon näkökulmasta on Outback (ja myös Forester), koska nopeasti googlettamalla siinä on 220mm maavara ja ihan hyväksi todettu neliveto ja oikeasti ihan eri maata mitä nämä muiden merkkien "scout" ja "allroad" räpellykset missä perusversioon eroa on lähinnä jotkut päälleliimatut muovikatteet yms kilkkeet joilla ei ole mitään oikeaa virkaa ja maavarankin ero perusversioon yhtä tyhjän kanssa. Pienestä kinoksesta (ainakin sillaisena kuin minä sen kuvittelen) ja kuopasta mökkitiellä pääsee yli autolla kuin autolla, mutta joku viikon auraamattomana ollut metsätie kannattaa jättää noilla perus nelikkofarkuilla suosiolla väliin, ne kun on pohjasta heti kiinni ja nelivedon kanssa niillä pääsee lähinnä vaan kovemmin jumiin.

Edellinen auto mulla oli 15 vuotta vanha Subaru Forester ja sillä kävin vetämässä muutaman kerran perusfarkkuja pois jumeista. Vaikka mikään erityinen maasturi ei ollut kyseessä, niin ei ikinä ainakaan omissa ajoissa jäänyt etenemiskyvyistä kiinni. Mitään metsä/peltoteitä pahempaa offroad ajoa en harrastanut, mutta esim kesällä kalastuspaikkoja etsiessä autoa tuli välillä käännettyä sellaisissa paikoissa mihin en esim nykyisellä 4x4 Octavialla olisi edes yrittänyt mennä.
Ei noita korotettuja farmareita kannata ihan kaikkia samaan niputtaa. Riippuen vähän vuosimallista esim. XC70 ja A6 allroadissa (ilmalla säädettävä) on enemmän maavaraa kuin Forresterissa. Ja ainakin vanhemmissa Volvoissa hiekkatiellä ajoa on mietitty suojaamalla pohja ja kaaret hyvin kivisuihkuilta. Tietty tilanteesta riippuen jonkun nelivetoratkaisu on toista parempi.
 
Ei noita korotettuja farmareita kannata ihan kaikkia samaan niputtaa. Riippuen vähän vuosimallista esim. XC70 ja A6 allroadissa (ilmalla säädettävä) on enemmän maavaraa kuin Forresterissa. Ja ainakin vanhemmissa Volvoissa hiekkatiellä ajoa on mietitty suojaamalla pohja ja kaaret hyvin kivisuihkuilta. Tietty tilanteesta riippuen jonkun nelivetoratkaisu on toista parempi.
Nopeesti googlettamalla A6 Allroad maavara on ilmajousilla maksimiasennossa vanhoissa 208mm ja uusimmissa 184mm. Volvon XC70 näyttäis olevan 210mm.
 
Nopeesti googlettamalla A6 Allroad maavara on ilmajousilla maksimiasennossa vanhoissa 208mm ja uusimmissa 184mm. Volvon XC70 näyttäis olevan 210mm.
Kyllä ja ainakin 2010 forrester mitä olen käynyt kattomassa oli speksien mukaan 206 mm maavaralla. Outbackki onkin korkeampi laite.
 
Kyllä ja ainakin 2010 forrester mitä olen käynyt kattomassa oli speksien mukaan 206 mm maavaralla. Outbackki onkin korkeampi laite.
2012 eteenpäin Forestereissa on sama maavara kuin Outbackissa ja sen koppaset osuu myös kysyjän budjettiin. Mutta oli miten oli. Volvo XC70 etenemiskyvystä tiedän vain sen verran, että sukulaismies punnitsi jokunen vuosi sitten Foresterin ja Volvon välillä. Volvo oli kuulemma muuten kiva, mutta homma kaatui siihen ettei se päässyt koeajon aikana talvella heidän mökin pihalle asti ja Subaru meni sinne peräkärryn kanssa.
 
2012 eteenpäin Forestereissa on sama maavara kuin Outbackissa ja sen koppaset osuu myös kysyjän budjettiin. Mutta oli miten oli. Volvo XC70 etenemiskyvystä tiedän vain sen verran, että sukulaismies punnitsi jokunen vuosi sitten Foresterin ja Volvon välillä. Volvo oli kuulemma muuten kiva, mutta homma kaatui siihen ettei se päässyt koeajon aikana talvella heidän mökin pihalle asti ja Subaru meni sinne peräkärryn kanssa.
Jaa ne on vähän korottaneet sitä. En epäile etteikö noin olisi käynyt että Subarulla pääsi perille mutta Volvolla ei. Mutta hankala kyllä uskoa ero tuli itse autosta. Eroa renkaissa, kelissä tai kuljettamassa ekana epäilisin.
 
Jaa ne on vähän korottaneet sitä. En epäile etteikö noin olisi käynyt että Subarulla pääsi perille mutta Volvolla ei. Mutta hankala kyllä uskoa ero tuli itse autosta. Eroa renkaissa, kelissä tai kuljettamassa ekana epäilisin.
Onhan noissa täysin erilainen nelivetotekniikka; toisessa etuveto jossa takarenkaat tulevat mukaan jossain vaiheessa ja toisessa symmetrinen järjestelmä joka vetää koko ajan. Eli siinä vaiheessa kun Volvon sähköäly huomaa (uusissa Torseneissa toki nopeasti) että eturenkaat alkavat luistaa, niin Subaru on vetänyt koko matkan ns. "joka päästä" eikä kaivanut itseään mihinkään tai jakanut "liikaa" vetoa jonnekin.

Lisäksi tuo symmetrinen on huomattavasti kestävämpi järjestelmä koska siinä on vähemmän kuluvia osia jotka vaativat huoltoa; eli ei vaihdettavaa torsenin kytkinpakkaa tai öljyjä 60tkm välein.
 
Onhan noissa täysin erilainen nelivetotekniikka; toisessa etuveto jossa takarenkaat tulevat mukaan jossain vaiheessa ja toisessa symmetrinen järjestelmä joka vetää koko ajan. Eli siinä vaiheessa kun Volvon sähköäly huomaa (uusissa Torseneissa toki nopeasti) että eturenkaat alkavat luistaa, niin Subaru on vetänyt koko matkan ns. "joka päästä" eikä kaivanut itseään mihinkään tai jakanut "liikaa" vetoa jonnekin.

Lisäksi tuo symmetrinen on huomattavasti kestävämpi järjestelmä koska siinä on vähemmän kuluvia osia jotka vaativat huoltoa; eli ei vaihdettavaa torsenin kytkinpakkaa tai öljyjä 60tkm välein.
Tämä on hieman avoin keskustelu kun tarkkoja vuosimalleja, moottoreita tai vaihteistoja ei ole speksattu. Eihän tuo vanhemmissa Volvoissa oleva visco tai Haldex mikään maailman paras ratkaisu ole. Mutta vähän sama vika käsittääkseni Subaruissa on. Vaikka teoriassa kaikki pyörät vetää niin tasauspyörästöt ovat avoimet eikä niitä saa jotain vanhimpia malleja lukuunottamatta lukittua etukäteen. Eli Subarussakin sähköäly odottelee luistoa tai viscomalleissa riittävää nopeuseroa ennen kuin keskilukko lyö kiinni. Samaan tyyliin kuin Volvossa jossa tosiaan se huonompi juttu että ennen luistoa vain etupyörät veti.
 
Eihän tuo vanhemmissa Volvoissa oleva visco tai Haldex mikään maailman paras ratkaisu ole.
Volvoissahan viskokytkin poistui jo, mitä 2003?, jos V70:stä puhutaan. Eli vanhaksi mennään jos viskolla "halutaan". :D

Sitä ei oikein hyvällä mielelläkään voi sanoa "nelivetojärjestelmäksi". Ehkä "yritelmäksi". :D
 
Viimeksi muokattu:
Volvoissahan viskokytkin poistui jo, mitä 2003?, jos V70:stä puhutaan. Eli vanhaksi mennään jos viskolla "halutaan". :D

Sitä ei oikein hyvällä mielelläkään voi sanoa "nelivetojärjestelmäksi". Ehkä "yritelmäksi". :D
Älä nyt jos se käy Lambolle niin pakko sen on olla hyvä :)

Niin ja onhan Subarun manuaalivaihteisissa (pl. WRX) keskilukko toteutettu tuollaisella tekniikalla ilmeisesti edelleen?
 
Kolme vuotta ja ~46000 mailia tuli ajettua 5th gen 4Runner 2017 Trail editionia. Jos on kiinnostusta noihin niin voin kertoa kokemuksia esim. 4x4, KDSS, A-TRAC, rengastus. Uskomattoman hieno kampe. Harmi ettei suomessa ole saatavuutta.
 
Älä nyt jos se käy Lambolle niin pakko sen on olla hyvä :)

Niin ja onhan Subarun manuaalivaihteisissa (pl. WRX) keskilukko toteutettu tuollaisella tekniikalla ilmeisesti edelleen?

Itse luin jostain joskus että subarulla automaatissa olisi keskilukko viskolla ja manuaaleissa torsen.
 
Itse luin jostain joskus että subarulla automaatissa olisi keskilukko viskolla ja manuaaleissa torsen.
Eikös se ole niin päin että manuaaleissa on viskokytkin ja automaateissa on sitten noita levyjärjestelmiä ("Electronically controlled hydraulic multi-plate transfer clutch").

Torsen taitaa olla takana (LSD) vain WRT STi:ssä jossa on DCCD, eli kuskin ohjattavissa oleva järjestelmä.
 

Tuoltapa sitä infoa näkyy aika hyvin löytyvän.

edit: Oma autokuume saattaa mahdollisesti talttua tänään kun käyn koeajamassa Suzuki Swiftin (2018 malli). Uskoakseni silläkin pitäisi selvitä nuista lumisista metsäautoteistä ihan mukavasti kunhan vain jonkinlaiset ajourat löytyy pohjalta. Pitää sitten joskus päivittää Jimnyyn jos tuntuu ettei riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mun valinta ennen koeajoja alkaa päätymään kohti bronco sport:ia. Ei se ole oikea offroad kone, mutta mun käyttöön vaikuttaa ihan riittävän kyvykkäältä. Lisäksi vielä asfaltilllakin hiljainen ja kohtuullinen ajaa. Ainakin alla olevalla videolla menee sellaisista paikoista läpi mitä voisi kuvitella pahimmillaan tulevan normireissuilla vastaan. Loppu on sitten kyllä jo ajotaidoista kiinni. Jos tuosta loppuu kyvyt kesken niin ehkä niihin paikkoihin ei tarvi lähivuosina mennä harrastamaan/ei kantti ja osaaminen riittäisi edes niistä ajamiseen kyvykkäämmäkään kärryllä. Sen verran halpa myös(35ke), että naarmut ja maastouttaminen ei harmita. Tilat on vähän minimaaliset, mutta mieluummin ottaa tuon kompromissin kuin lähtee katsomaan täyskokoista maasturia. Henkilökohtaisia valintoja nuo, ymmärrä kyllä, että joku muu etsisi toiset kompromissit. Sen verran halpa myös, että tehdastakuun päätyttyä voi miettiä pieniä tuunauksia kärryyn, jos pakasta vedetty ei ole optimaalinen.





Nykytilanteessa ei taida koeajamaan päästä ennen syksyä. Noinkohan ne tekis vielä raptor versiot broncosta ja bronco sport:sta? Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.



Täähän näyttää ihan Discovery 4:n ja Freelanderin äpärälapselta. Tajusin nyt vasta kun katselin näitä videioita.
 
Täähän näyttää ihan Discovery 4:n ja Freelanderin äpärälapselta. Tajusin nyt vasta kun katselin näitä videioita.

Kävelyllä tuli wanha bronco vastaan. Joku tuunannut ihan kätevännäköisen offroad pelin siitä. Joku tollainen wanha olis hauska kolmosauto. Varsinkin, jos masan pajalla tuunaavat kuntoon.

1613069827551.png

1613069914882.png
 
Kävelyllä tuli wanha bronco vastaan. Joku tuunannut ihan kätevännäköisen offroad pelin siitä. Joku tollainen wanha olis hauska kolmosauto. Varsinkin, jos masan pajalla tuunaavat kuntoon.

1613069827551.png

1613069914882.png

Myös tälläinen Bronco joka on jo valmiiksi käynyt masan pajalla olisi hieno
1993-Ford-Bronco-Centurion-C150-Classic-Front-Quarter-e1567269051271.jpg

centurion classic c350
 
Myös tälläinen Bronco joka on jo valmiiksi käynyt masan pajalla olisi hieno

centurion classic c350
Veikkaan että tuolla jäisi kiinni aika nopsaan kun akseliväli on noin pitkä. Ei kovin kummoista "terävää nyppyää" tarvitse niin on kärjestä kiinni. Lähestymiskuma on kyllä hyvä ja maavara, mutta tuo väli... :D

Edit:
Tähän tyyliin siis:
Stuck_640[1].png
 
Tuo oli aika hyvä arvostelu Pronco Sportista. Äänekkääksi ja aika muoviseksi kuvailivat sisätiloja, mutta muuten onnistunut paketti.



Jos asuisin Yhdysvalloissa, niin tällainen olisi kyllä hieno omistaa muutama vuosi. On maastokelpoisuutta, laadukas sisusta, mukava cruisata maantiellä ja hiljainenkin tasakaasulla. 30 litraa/100km ja päästöt eli Suomeen sitä ei muuttoautona kyllä toisi, mutta jäisipä muutama muisto Ameriikan meiningistä kerrottavaksi. :D

 
Johan taas on vaikeata valita paras?

Saksasta tai Italiasta hakee UAZ Patriotin tai UAZ Hunterin ,vaikka uutena.uusi bensamaasturi (oikea maasturi)veroineen jää jonnekin 17-18K€ korville...

Ja johonkin harrastekäyttöön käytetty Patriot bensakoneella tai Hunter on ikuinen kaveri...

lataus.jpeg

unnamed.jpg
 
Onhan noissa täysin erilainen nelivetotekniikka; toisessa etuveto jossa takarenkaat tulevat mukaan jossain vaiheessa ja toisessa symmetrinen järjestelmä joka vetää koko ajan. Eli siinä vaiheessa kun Volvon sähköäly huomaa (uusissa Torseneissa toki nopeasti) että eturenkaat alkavat luistaa, niin Subaru on vetänyt koko matkan ns. "joka päästä" eikä kaivanut itseään mihinkään tai jakanut "liikaa" vetoa jonnekin.

Lisäksi tuo symmetrinen on huomattavasti kestävämpi järjestelmä koska siinä on vähemmän kuluvia osia jotka vaativat huoltoa; eli ei vaihdettavaa torsenin kytkinpakkaa tai öljyjä 60tkm välein.
Subarun ”symmetrinen” nelivetojärjestelmä tarkoittaa vain, että vetoakselit on saman pituisia molemmin puolin. Automaattien (CVT) yhteydessä Subaru käyttää haldexin kaltaista sähköisesti ohjattua monilevykytkintä.
Uudet haldexit on esipaineistettu lähdöissä, joten ei se neliveto tule mukaan vain joskus. Noi toimii myös tosi nopeasti, joten ei se Subaru mitään kaulaa sen osalta vedä. Subarulla on vissiin hieman järeämpi pakka, mutta kyllä se Volvossakin loppuu ensin muut ominaisuudet.
Tuossa hieman referenssiä:


Kyllä ihmettelen jos Subarulla samoissa oloissa pääsee merkittävästi pidemmälle kuin Volvolla.
 
Tuossa bronco sport:ssa varmasti hinta näkyy materiaalien laadussa. Sehän on ns. halpisverme. Kaikilla herkuilla tappiin varusteltuna hinta karvan alle 40k$. Siitä on aika iso hyppy hinnassa, jos menee luksusvermeisiin kuten defenderiin.

Isommasta broncosta on kovasti huhua, että olisi tulossa warthog/raptor malli ensi vuonna. Se lienee jo tuplahintainen versus bronco sport.
 
Mielenkiintoista pohdiskelua budjettiluokan käytetyistä leireilyyn/offroadiin. Vois kyllä olla hauska vaihtoehto vaania hyvä käytetty ja remppauttaa ja muokata paremmaksi. Omalla tavallaan olisi hauskaa, jos olisi uniikki kärry alla.

 
Johan taas on vaikeata valita paras?

Saksasta tai Italiasta hakee UAZ Patriotin tai UAZ Hunterin ,vaikka uutena.uusi bensamaasturi (oikea maasturi)veroineen jää jonnekin 17-18K€ korville...

Ja johonkin harrastekäyttöön käytetty Patriot bensakoneella tai Hunter on ikuinen kaveri...

lataus.jpeg

unnamed.jpg

Tälläisen saa siis suomen kilpiin?:hmm: Itseasiassa voisi olla varsin mielenkiinntoinen kampe.
 
Itsellä harrastukset vievät kanssa usein lumisille, kuoppaisille ja hiekkaisille teille. Nyt hakusessa olisikin noin 15-20 000€ hintaluokasta nelivetoinen ja keski-isokokoiselle koiralle + kamoille riittävän tilava bensa-auto. Ei muuten tunnu olevan ihan helppo yhtälö, vaikka auton ei tarvitsisi olla edes mikään "supermaasturi". Riittää, että ei nyt pieneen kinokseen tai kuoppaan katkea matka.

Mitsubishin Outlander PHEV vaikuttaa kohtuulliselta vaihtoehdolta, mutta nuo sisätilat ovat kyllä aivan saatanan ankeat. Subarun Outbackissa samaa vikaa ja Land Cruiserit karkaavat budjetista. Koeajoin kokeeksi myös BMW 320 GT:n, joka jää auttamatta pieneksi. BMW X5:ssä taas ylläpitokustannukset kuulostavat aika kalliilta.

Onko suosituksia
Tämä projekti on itselläni edelleen kesken. Hylkäsin pitkälti toiveet bensasta, koska niitä ei markkinoilla tunnu olevan. Nyt potentiaaliset mallien lista on laajentunut Subaru Outback / Forester, Volkswagen Passat / Touareg, Skoda Octavia ja Mitsubishi Outlander PHEV. Vielä ei kuitenkaan ole kovin erinomaista yksilöä sattunut silmiin, tai autokaupan tarjous vaihdokista ei ole ollut riittävän korkea. Onkohan jotain muita malleja, mitkä olen mahdollisesti unohtanut, tai onko kokemuksia em. autoista?
 
Tämä projekti on itselläni edelleen kesken. Hylkäsin pitkälti toiveet bensasta, koska niitä ei markkinoilla tunnu olevan. Nyt potentiaaliset mallien lista on laajentunut Subaru Outback / Forester, Volkswagen Passat / Touareg, Skoda Octavia ja Mitsubishi Outlander PHEV. Vielä ei kuitenkaan ole kovin erinomaista yksilöä sattunut silmiin, tai autokaupan tarjous vaihdokista ei ole ollut riittävän korkea. Onkohan jotain muita malleja, mitkä olen mahdollisesti unohtanut, tai onko kokemuksia em. autoista?
Volvo XC70. 2,4 diesel koneet on todella kestäviä. Tilaakin on ihan kiitettävästi ja maavara 20cm luokkaa (mallista ja iän tuomasta painumasta riippuen). Ajoltaan mukava ja hiljainen, mutta toki melkoinen panssarivaunu kaupungissa. Huollotkin suht huokeita, jos ei ole pakko merkkaria käyttää (sielläkin edullisia kun vertaa moneen muuhun yläpään merkkiin).
 
Jos ei tarvitsisi rahaa ajatella niin uudehko Outback houkuttaisi. Menen juurikin tuohon lelunelikko kategoriaan, haluaisin nelivedon auttamaan liikkeelle lähdöissä liukkaalla ja korkeamman maavaran talven lumisimmille päiville kun teitä ei ole vielä aurattu. Jonkin verran on myös ajoa pikkuteillä. Outbackissa plussaa olisi reiluhkot tilat, mahtuisi sukset yms romut mukavammin kyytiin.

En ole ollut etuvedolla jumissa vuosiin, kyllä silläkin pärjää. Nelikko vaan olisi mukavampi.
 
Volvo XC70. 2,4 diesel koneet on todella kestäviä. Tilaakin on ihan kiitettävästi ja maavara 20cm luokkaa (mallista ja iän tuomasta painumasta riippuen). Ajoltaan mukava ja hiljainen, mutta toki melkoinen panssarivaunu kaupungissa. Huollotkin suht huokeita, jos ei ole pakko merkkaria käyttää (sielläkin edullisia kun vertaa moneen muuhun yläpään merkkiin).
XC70 Panssarivaunu? Sekoitatko nyt johonkin? Eihän XC70 ole normi henkilöautoa yhtään isompi... XC90:kään ei mielestäni nyt järin iso ole. Tosin itse sijoitan tapahtumat Suomeen, varmaan jossain Rooman keskustassa voi XC70 olla isommasta päästä.
 
Tämä projekti on itselläni edelleen kesken. Hylkäsin pitkälti toiveet bensasta, koska niitä ei markkinoilla tunnu olevan. Nyt potentiaaliset mallien lista on laajentunut Subaru Outback / Forester, Volkswagen Passat / Touareg, Skoda Octavia ja Mitsubishi Outlander PHEV. Vielä ei kuitenkaan ole kovin erinomaista yksilöä sattunut silmiin, tai autokaupan tarjous vaihdokista ei ole ollut riittävän korkea. Onkohan jotain muita malleja, mitkä olen mahdollisesti unohtanut, tai onko kokemuksia em. autoista?

Mites Vitara? Äänekäs, muovinen ja ajotietokoneen käyttöliittymä/grafiikat aika vanhahtava. Neliveto ja maavara pitäisi olla kuitenkin ihan kunnossa.

Vanhemmilla ollut 1.6 vapari ja facelift 1.0t. Vapari vei vähemmän polttoainetta ja oli aika vanhahtava tuntumaltaan. Turbo tuntuu modernimmalta ja siinä on enemmän ajoapuja mm. adaptiivinen vakkari. Kyllä noilla on ihan hauska ajaa lumipäällysteisellä hiekkatiellä ja facelift jopa ihan jämäkkä myös matka-ajossa.

 
Outlander PHEV:ssä en kyllä näe mitään muuta kun huonoja puolia. Polttomoottorin ja sähköauton ongelmat yhdistettynä samaan painavaan kikkareeseen...
 
Mites Vitara? Äänekäs, muovinen ja ajotietokoneen käyttöliittymä/grafiikat aika vanhahtava. Neliveto ja maavara pitäisi olla kuitenkin ihan kunnossa.

Vanhemmilla ollut 1.6 vapari ja facelift 1.0t. Vapari vei vähemmän polttoainetta ja oli aika vanhahtava tuntumaltaan. Turbo tuntuu modernimmalta ja siinä on enemmän ajoapuja mm. adaptiivinen vakkari. Kyllä noilla on ihan hauska ajaa lumipäällysteisellä hiekkatiellä ja facelift jopa ihan jämäkkä myös matka-ajossa.

Automaatilla ja nelivedolla hinnat karkasivat jo sen verran ylös (20k+) että samaan hintaan saa jo hieman enemmän ajetun Passatin, joka ainakin mielikuvissa tuntuu vähemmän muoviselta vaihtoehdolta. Toki en ole koskaan Vitaraa ajanut, voi olla että on ennakkoluulot väärässä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 668
Viestejä
4 538 329
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom