Ongelma on se, että defenderiin ei saa alle järeitä maastorenkaita. Liian isot vanteet. Vakiovanteille mahtuu vain low-profiilia, joka hajoaa kovassa käytössä kuten videolla kävi kahteen kertaan. Alusta+jarrut on sellaiset ettei kunnon maastorengasta(pienempi vanne, enempi kumia) saa alle kuin extreme-tuunauksella. Pienemmällä koneella olevaan defenderiin saa paremmat renkaat offroadia ajatellen(pienempi vanne, erilainen alusta+jarrut), mutta se pienempi kone on huono noin muuten verrattuna kilpailijoihin.
Tämän jarruongelman ehdin jo unohtaakin. Sehän kyllä on kirkkaana mielessä, että maastoautoissa kuten muissakin autoissa on tarjolla ihan liikaa huonoja moottoreita(usein muulla tavalla kuin alitehoisuutensa tai epätaloudellisuutensa puolesta huonoja), ja maastoautossa olisi hyvä moottori vielä tärkeämpi kuin henkilöautossa. Silti ei ihan se kriittisin osa. Kuitenkin tuollainen maasturin tehdasviritys tehonumeroilla myytäväksi luksusautoksi, jossa on kilpa-auton jarrut ja/tai muuten vaatimus isolle vanteelle, on paha ongelma sekin. Lopputulos on jotain epätasapainoista.
Silti tämä ongelmahan alkaa jossain määrin jo perinteisemmästä kalustosta, jossa on kenties aika pienet vanteet nykymittapuulla vakiona, ja pyöräkokoon verrattuna jo vanhemmallakin asteikolla. Esimerkiksi Cherokee XJ:ssä voi kyllä käyttää 15 tuuman vakiovanteita(enkä tiedä vaikka noilla varustetustakin tuuman saisi pois jos haluaa), ja kumilla on korkeutta jo vakiomitassa. Varsinaisen maastorenkaan sopivuus oldschool-maasturiinkin tulee silti äkkiä ongelmaksi, jos pyörästä haluttaisiin isompi, mikä on siinä usein heti alkuperäisajatuksenakin. Ehkä pyörän halkaisijaa halutaan kasvattaa paremman maavaran ja esteen ylityskyvyn takia vähäsen, ehkä halutaan leveämpi pullea pallo joka ei silti saisi ottaa kiinni rakenteisiin, vaikka pitäisi saada kääntääkin.
Laadukkaita, oikeaoppisia alustan parannussarjoja mutarenkaille on saatavilla, ja ne maksavat paljon tai liikaa. Muunnos voi olla myös liikaa muutoskatsastettavaksi. Moni lähtee sitä kautta, että asennetaan vain yksinkertaiset korotuspalat. Tällöin saadaan jo sarjalla osittain maavaraa ja isompi pyörä paikalleen. Jousitus säilyy samana(tai menee geometrialtaan huonommaksi) ja autosta saadaan painopisteeltään korkeampi paska ilman yhtään lisäjoustoa, tai sitten haetaan marginaalinen etu löysemmällä vaimennustangolla huonontaen siirtoajokykyä vielä lisää.
Jos ajatellaan tuon yhden testin maaston perspektiivistä, eli oikeasti ei ongelmana ollut extreme-maastorenkaiden puute vaikka alustan ja vetojärjestelmän kannalta vaativissa paikoissa mentiin, ollaan taas vähän eri tilanteessa. Tuollahan ei maasto(ura) olisi ollut muuten kuin korkeuserojen ja tiukkojen käännösten puolesta vaativaa, ellei siellä olisi ollut emakon kokoisia kiviä. Auton modifioinnille ei sinänsä ollut tarvetta muuten kuin pyörien osalta. Aika pitkällehän olisi menty normaalirenkailla, jos vaan olisi päästy eroon kuvattavaksi ja vahattavaksi piirretyn bulevardisporttimaasturistatusauton koristepyöristä. Varsin auttavasti maastokelpoiset renkaat olisi (mahdottomalla) pienemmällä vanteella saanut paikalleen, mutta se jäi avoimeksi, saisiko leveämmät ja muutenkin isommat mudassamöyrimisrenkaat millään ilveellä.
Uudemmassa autossa voi moni vähäistä isompi modifiointi olla heti kerrasta no-no jo lakisyistä, heti sen alustan tai korin puolesta ennen kuin joku röyhkeä kysyy, voisiko näitä 330 km/h nopeuteen suunniteltuja maasturin jarruja vähän pienentää ja saa naurut.
tfloffroadin toteama oli, että defender on todella mainio hiekka/sorateille, mutta jos menet pahempaan kivikkoon niin ongelmia tulee, kun renkaat eivät kestä ja parempia renkaita ei voi käyttää ilman extreme tuunausta. Muuten kyllä kehuivat defenderin nelivedon/automatiikan olevan parasta mitä hintaluokasta löytyy.
Uskon tämän täysin. Viisastelen sen verran, että tuollaisen high end Defenderin kohdalla ollaan ainakin meikäläisellä autoveroasteikolla jo aika tuuheassa hintaluokassa, jos meinataan että kuorma-autoa pienempää maastokelpoista oikeaan käyttöön oltaisiin ostamassa. Ihan hirveästi ylemmäs ei pääse.