Eräily, kalastus ja offroad harrastukset auton kera (oli: Mikä auto eräily ja kalastuskäyttöön?)

XC70 Panssarivaunu? Sekoitatko nyt johonkin? Eihän XC70 ole normi henkilöautoa yhtään isompi... XC90:kään ei mielestäni nyt järin iso ole. Tosin itse sijoitan tapahtumat Suomeen, varmaan jossain Rooman keskustassa voi XC70 olla isommasta päästä.
Onhan tuo ulkomittoihin verrattuna painava kapistus.
 
Mites Vitara? Äänekäs, muovinen ja ajotietokoneen käyttöliittymä/grafiikat aika vanhahtava. Neliveto ja maavara pitäisi olla kuitenkin ihan kunnossa.

Vanhemmilla ollut 1.6 vapari ja facelift 1.0t. Vapari vei vähemmän polttoainetta ja oli aika vanhahtava tuntumaltaan. Turbo tuntuu modernimmalta ja siinä on enemmän ajoapuja mm. adaptiivinen vakkari. Kyllä noilla on ihan hauska ajaa lumipäällysteisellä hiekkatiellä ja facelift jopa ihan jämäkkä myös matka-ajossa.

Kävin koeajamassa uuden Vitaran pari vuotta sitten, muuten jees mutta se sisämelu. Ainakin talvirenkailla todella äänekäs auto maantiellä.
 
XC70 Panssarivaunu? Sekoitatko nyt johonkin? Eihän XC70 ole normi henkilöautoa yhtään isompi... XC90:kään ei mielestäni nyt järin iso ole. Tosin itse sijoitan tapahtumat Suomeen, varmaan jossain Rooman keskustassa voi XC70 olla isommasta päästä.
Onhan se painava ja oman aikansa iso farmari. Täytyy muistaa, että valmistus loppui 2016 ja autojen koot ovat tämänkin jälkeen paisuneet. Lisäksi XC/V70 korimallit ovat kankeita kääntymään, minkä huomaa esim. parkkihalleissa. Torsen quattrokin tuntuu pyörivän kolikolla tohon verrattuna.

Tosin jos XC90 ei ole sulle iso auto, niin ei sulla sitten ole ongelmaa minkään Suomen markkinoilla olevan henkilöauton kanssa. Taitaa olla isointa luokkaa kuitenkin.
 
Onhan tuo ulkomittoihin verrattuna painava kapistus.
OK painosta en osaa sanoa, veikkaisin googlettamatta että omamassa on jossain 1900kg tietämissä? Luulin että viittasit panssarivaunulla kokoon vrt. esim "Panssarikoppa -Mercedes".

Tosin jos XC90 ei ole sulle iso auto, niin ei sulla sitten ole ongelmaa minkään Suomen markkinoilla olevan henkilöauton kanssa. Taitaa olla isointa luokkaa kuitenkin.

Mielestäni melko huonosti täytyy asiat olla jos XC70:llä tai 90:llä ajelu on yhtään missään Suomen kaupungissa kokonsa puolesta hankalaa. Se että jollain pikkuautolla se voisi olla vielä vaivattomampaa ei mielestäni tee siitä hankalaa tai haastavaa. Ollaan kuitenkin yhdessä niistä harvoista maista joissa on kaupungeissakin ihan perkeleesti tilaa ja liikennemäärät olemattomia. Ymmärrän totta kai jos pitää jossakin 60 luvun autoille suunnitellussa parkkihallissa pyöriä päivittäin - silloin ei välttämättä kannata tuollaista ostaa.

Erikoista tekstiä mieheltä joka omistaa tällä hetkellä 595 Fiatin.
 
Viimeksi muokattu:
OK painosta en osaa sanoa, veikkaisin googlettamatta että omamassa on jossain 1900kg tietämissä? Luulin että viittasit panssarivaunulla kokoon vrt. esim "Panssarikoppa -Mercedes".



Mielestäni melko huonosti täytyy asiat olla jos XC70:llä tai 90:llä ajelu on yhtään missään Suomen kaupungissa kokonsa puolesta hankalaa. Se että jollain pikkuautolla se voisi olla vielä vaivattomampaa ei mielestäni tee siitä hankalaa tai haastavaa. Ollaan kuitenkin yhdessä niistä harvoista maista joissa on kaupungeissakin ihan perkeleesti tilaa ja liikennemäärät olemattomia. Ymmärrän totta kai jos pitää jossakin 60 luvun autoille suunnitellussa parkkihallissa pyöriä päivittäin - silloin ei välttämättä kannata tuollaista ostaa.

Erikoista tekstiä mieheltä joka omistaa tällä hetkellä 595 Fiatin.
Siis missä kohtaa kukaan on sanonut, että Volvolla ei pärjää kaupungissa tai se on erityisen haastavaa? Kankeampi se on kuin vaikkapa iso BMW tai Audi, mutta ei tässä mitään superlatiiveja ole viljelty.

Ihmeesti meni nyt ikeniin harmittomaksi tarkoitettu kuvaus.
 
Automaatilla ja nelivedolla hinnat karkasivat jo sen verran ylös (20k+) että samaan hintaan saa jo hieman enemmän ajetun Passatin, joka ainakin mielikuvissa tuntuu vähemmän muoviselta vaihtoehdolta. Toki en ole koskaan Vitaraa ajanut, voi olla että on ennakkoluulot väärässä.


Manuaaleja nelivetoja oli molemmat, muistikuvani mukaan boosterjetissä laatikon tuntuma/vaihteensiirto huomattavasti parempi. Välitykset on 5 vaihteisessa lootassa lyhyet, eli aika vaivatonta sillä on ajaa ja cruise pysyy päällä myös vaihdetta vaihtaessa.

Muovisuus ei itseäni niin haittaa ja ajamiseen suoranaisesti vaikuttavat hallintalaitteet on ihan kunnossa. Penkki oli vähän puuduttava ostua pidempää matkaa.

Eurooppalaisiin, Korealaisiin ja Toyotien hallintalaitteisiin tottuneena ihmettelen vain mitkä kesäpojat on suunnitelleet sen ajotietokoneen. Muutama kuva ja kritiikki spoilereissa. Toki Suzukin hintaluokassa voi jotain säästöä antaa anteeksi, mutta helpommin sen ymmärtäisi Swiftin kokoluokassa.

Ajotietokonetta selataan vääntämällä mittaritaulusta samanlaista tikkua 7, mistä nollattiin 90 luvulla trippimittari, trippi nollataan toisesta tikusta 6. Ei voi kovinkaan turvallisesti ajon aikana käyttää.
20210324_225606.jpg

Vaihtoehtoja on paljon, mutta ne eivät ole kovinkaan hyödyllisiä. Miksi hetkellistäkulutusta ei voi näyttää lukemana, kuten VAG:eissa?
20210324_225637.jpg

Tässä mennään vähän muistinvarassa, peittikö koko näytön vai infonäytön kun cruisenäyttö oli aktiivinen, jolloin infolle oli vähemmän tilaa. Jos liikennemerkkien tunnistus on päällä ja merkki havaitaan, se peittää näytöllä näkyneen sivun x määräksi aikaa tai matkaa. Tätä ei saanut mistään napista ennenaikaisesti pois eli infonäyttö oli muuten pääasiassa hyödytön.
20210324_230332.jpg
 
Olen bongannut jonkin verran Igniksiä ja Jimnyjä liikenteessä, molemmat mielestäni omalla tavallaan hienoja.

Viisipaikkainen Jimny voisi olla ihan hyvä ostos käytettynä. Nyt saa enää pakuna, eli voisi olettaa arvon laskun taittuvan jonkin verran tulevaisuudessa. Näyttää luonnossa juuri niin baby G Wagenilta kuin kirjoitettu.
 
Onhan se painava ja oman aikansa iso farmari. Täytyy muistaa, että valmistus loppui 2016 ja autojen koot ovat tämänkin jälkeen paisuneet. Lisäksi XC/V70 korimallit ovat kankeita kääntymään, minkä huomaa esim. parkkihalleissa. Torsen quattrokin tuntuu pyörivän kolikolla tohon verrattuna.

Tosin jos XC90 ei ole sulle iso auto, niin ei sulla sitten ole ongelmaa minkään Suomen markkinoilla olevan henkilöauton kanssa. Taitaa olla isointa luokkaa kuitenkin.
Edellinen auto oli XC70 mk2 ja nykyinen on X164. Vaikka Volvo oli huomattavasti pienempi niin kyllä mersu tuntuu ainakin olevat huomattavasti ketterämpi. Hidas laatikko liikkeelle lähdössä, tehoa ei liiaksi, pehmeä jousitus ja etupyörät ei juuri käänny. Allekirjoitan siis ainkin tuon että tottumattomalle voi olla ylläri parkkihallissa.
 
Olen bongannut jonkin verran Igniksiä ja Jimnyjä liikenteessä, molemmat mielestäni omalla tavallaan hienoja.

Viisipaikkainen Jimny voisi olla ihan hyvä ostos käytettynä. Nyt saa enää pakuna, eli voisi olettaa arvon laskun taittuvan jonkin verran tulevaisuudessa. Näyttää luonnossa juuri niin baby G Wagenilta kuin kirjoitettu.
Igniksessä pitäisi ainakin olla suhteellisen hyvä maavara, ja ilmeisesti Jimnyyn nähden kulutuskin on maltillinen. Tilojensa puolesta kuulemma yllättävän iso kuskia ja pelkääjänpaikkaa ajatellen, mutta aika pienihän se tavaratila siinä on.
 
Miksei, kone kokonaisuudessaan on yksi parhaista pikkudieseleistä tämän ikäisissä. Kun huomioi tyyppiviat tai on voimassa jatkotakuu tmv. niin voisin ostaa uudelleenkin.
 
Igniksessä pitäisi ainakin olla suhteellisen hyvä maavara, ja ilmeisesti Jimnyyn nähden kulutuskin on maltillinen. Tilojensa puolesta kuulemma yllättävän iso kuskia ja pelkääjänpaikkaa ajatellen, mutta aika pienihän se tavaratila siinä on.

Tässä maailmantilassa vähän paha lähteä Ruotsista autoa hakemaan, mutta tuossa olisi mielestäni huokealla sisäänajettu auto. Näköjään joku tuollaisellakin 60k 1-2 vuoteen työntää. Vuosihuoltovälikin tuollaisessa 20k kilometriä, liekö käytetty tässä ajassa 3 kertaa merkkarilla.

 
Subarulta varsin mielenkiintoinen uusi malli. Vähän enemmän maastokelpoinen, isompi maavara(24cm), pohjapanssaria, kantavampi katto+jämäkämmät kattotelineet(teltan saa katolle) jne. Toki tuossa on edelleen samat wanhat viat eli ei oikeita lukkoja tai muita offroad ominaisuuksia. Välityksiä myös vaihdettu maastokelpoisempaan suuntaan.



 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kunnon offroad testi bronco sport:sta. Pärjäsi mun mielestä huomattavan hyvin leluvedoksi. Paljon paremmin suoritti kuin esim. subarun farmarit. Kyllä tuollainen tavikselle ts. minulle riittää hyvin. Hankala nähdä, että perus kalastus ja eräilykäytössä tarvisi kyvykkäämpää autoa. Menee offroad harrastamisen puolelle, jos tarvii pätevämmän kärryn.



Ford on lisännyt oikealle broncolle paremmat konfiguraatiot. Nyt saa speksattua sellaisena sen kuin haluan. Tosin hintaero bronco sport vs. bronco on niin iso, että ei huvita sitä eroa maksaa, kun ei tarvi kalliimman kärryn ominaisuuksia. Toki pitää molemmat käydä koeajamassa ja toivoa ettei hulluus iske autoa valitessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä video subaru outback wilderness:sta. Paljastaa hyvin visuaalisesti missä menee perusmallin rajat ja miten paljon parempi wilderness on. Kai tuollaisella wilderness:lla pärjäisi ihan hyvin peruseräilykäytössä.

 
Toyota FJ Cruiseria ei enää saa uutena. Jos tulisi mahdollisuus, haluaisin käydä kyllä kokeilemassa sellaista ihan mielenkiinnosta. Suomen bensanhinnoilla siitä ei tosin ole päivittäiseksi kulkineeksi omaan käyttöön.

Itse ehkä kävisin testaamassa Suzuki sx4:n, jos ei natsaa tiloilta ja ajettavuudeltaan, niin seuraavaksi Yeti (Top gearissa muun muassa kehuivat sitä) tai vag-konsernin scout/alltrack jne. Itse jättäisin väliin dsg-vaihteistot ja 1,6tdi-koneet. Haldex-nelivedot on ns. Kulutusystävällinen vrt. Esim. Torsen-neliveto(aito neliveto). Tästä pykälä maasturimaisempaan on cr-v, xc70, rav4, sportage, tosin näissä nousee jo hieman kulutus.

Kävin vuodenvaihteessa vaihtamassa pakun Yetiin, kun löytyi sopiva varuste- ja moottoriyhdistelmä. 95% työmatka-ajoa, mihin tuo haldex soveltuu oikein hyvin pienemmän kulutuksen vuoksi. Toki tiiliskiven aerodynamiikka alkaa vaikuttaa satasta isommissa nopeuksissa.

Venäläisiltä ja aussifoorumeilta varmaan saisi paljonkin käytännön tietoa siitä, miten autot oikeasti toimivat hankalissa oloissa. Venäläinen tiensuunnittelufilosofia kai on vähän sellainen, että tulee halvemmaksi, että 10 asukkaan tuppukylässä jokainen ostaa Lada Nivan kuin että rakennetaan korpeen 300 km tietä, jota voi ajaa Corollalla. Samaa on Ausseissa: jos korkeatasoiselle tielle ei ole välttämätöntä tarvetta, niin sitten pärjäillään alempitasoisella ajouralla.

Itse asiassa Yetin kyvykkyyttä puolsi monet itäeurooppalaiset videot youtubessa, niiden perusteella ei ole autosta kiinni minne minä sen kanssa menen :D

Oma autonhakufilosofia on ollut se, että ensin katson yleisellä tasolla mitkä kiinostaisi. Sen jälkeen käyn autoliikkeissä koeistumassa vastaavia malleja, olennaisinta onkin saako autossa mukavan ajoasennon. Jäljelle jääneiden listasta sitten pitää alkaa katsoa niitä, missä on haluttu moottori/vaihteisto/varustelu.
 
Kyvykkäämmät offroaderit testissä. Bronco badlands paketilla on kova peli out of the box. Wrangler on edelleen kuningas, jos modailee. Defenderiin ei saa hyviä renkaita, jos on tarkoitus ajaa haastavissa paikoissa ja se johtaa ongelmiin esim. kivien kanssa. Broncossa on erityisen huonot kaiuttimet ja sijoittelu. Kovakaton äänieriste lahoaa heti käsiin. Bronco ei luo kovinkaan laadukasta vaikutelmaa, ehkä se vaatii ford:lta ja alihankkijoilta aikaa saada homma kondikseen?



Mun autonosto lykkääntynee 2022 vuodelle. Vaihtoehtoina bronco sport, bronco tai wrangler kyvykkyyden mukaan järjestettynä. 4runner käytettynä+modausta on myös vaihtoehtona. Mielenkiinnolla odotan, että tuleeko 4runnerista päivitettyä versiota ensi vuonna.
 
Ei saa hyviä renkaita?! Onko siinä jotenkin super eksoottinen rengaskoko jossa ei tehdä hyviä renkaita? Kuulostaa huonolta läpältä ja vahvasti epäilen.
 
Ei saa hyviä renkaita?! Onko siinä jotenkin super eksoottinen rengaskoko jossa ei tehdä hyviä renkaita? Kuulostaa huonolta läpältä ja vahvasti epäilen.
Juuri tätä tapausta tuntematta esitän arvauksen siitä, mitä tuolla yleensä tarkoitetaan. Rutinan aiheena voi siis olla se, ettei rengaskoon kasvattaminen onnistu noista karhennetuista katurenkaista oikeisiin maastorenkaisiin mitenkään järkevästi.

Ongelma on vanha ja perinteinen. Ei tosin kosketa minua, joka olen tyytynyt ajamaan tavallisilla kitkoilla tai karkeilla maastossakin ja kova lukko vain keskellä. Tissiposkikalustolla siis, ei paljon kiipeillä ison kivikon yli ja ylitetä pahoja mutalammikoita, vaan ihan kohtalaisilla metsäurilla ja pahan pellon yli pääsy riittää. Jos raiskataan siihen malliin kuin tuossa videolla eli pohja kiven päällä painolla raahaten, eli autoa hitsataan jatkuvasti ja/tai se pitää parin vuoden käytöllä laittaa paaliin, on eri vaatimukset kuin tällaisella nössöllä jolla korivauriot tulevat sisäpuolelta alkaneesta ruosteesta.

Tai tarkemmin ajatellen ehkä tuossa tosiaan tarkoitettiin jotain niin typerää kuin mitä renkaita saa ensiasennuksena listalta. Onhan se tosiaan täysin mahdoton ajatus ostaa jälkimarkkinoilta uudet pyörät, kun ensin ostaa helvetin kalliin auton kovassa käytössä kolhittavaksi. Jää orkkikset ihan tuhlaukseksi. :facepalm: Taloudellisinta olisi kenties ostaa se käytetty naarmutettavaksi vasta sitten kun joku futismutsi on pari vuotta käyttänyt potkulautana. Olisi orkkisvanteetkin jo pilalla niin ei yhtään harmittaisi.

Okei, kai mä sitten katson sen koko videon.
 
Viimeksi muokattu:
Ei saa hyviä renkaita?! Onko siinä jotenkin super eksoottinen rengaskoko jossa ei tehdä hyviä renkaita? Kuulostaa huonolta läpältä ja vahvasti epäilen.

Ongelma on se, että defenderiin ei saa alle järeitä maastorenkaita. Liian isot vanteet. Vakiovanteille mahtuu vain low-profiilia, joka hajoaa kovassa käytössä kuten videolla kävi kahteen kertaan. Alusta+jarrut on sellaiset ettei kunnon maastorengasta(pienempi vanne, enempi kumia) saa alle kuin extreme-tuunauksella. Pienemmällä koneella olevaan defenderiin saa paremmat renkaat offroadia ajatellen(pienempi vanne, erilainen alusta+jarrut), mutta se pienempi kone on huono noin muuten verrattuna kilpailijoihin. tfloffroadin toteama oli, että defender on todella mainio hiekka/sorateille, mutta jos menet pahempaan kivikkoon niin ongelmia tulee, kun renkaat eivät kestä ja parempia renkaita ei voi käyttää ilman extreme tuunausta. Muuten kyllä kehuivat defenderin nelivedon/automatiikan olevan parasta mitä hintaluokasta löytyy.

Alla tuunattu defenderi mihin on väännetty kiviä kestävät renkaat alle. Seuraava ongelma tuon kanssa on, että renkaat/jousitus ei mahdu liikkumaan auton alla kunnolla, kun laitetaan maavara maksimiin(ilmajousitus). Pahoissa paikoissa ollaan rengas ilmassa ja auto käyttäytyy kuin kivireki, kun jousituksella ei ole tilaa toimia.



edit. Mun käyttöön defender olis ihan mainio, kun en autoa ole viemässä extreme-kivikoihin. Hinta vain tahtoo alkaa karkaamaan turhan kauas budjetista, jos latoo kaikki varusteet mukaan mitkä olisi kiva saada :)
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on se, että defenderiin ei saa alle järeitä maastorenkaita. Liian isot vanteet. Vakiovanteille mahtuu vain low-profiilia, joka hajoaa kovassa käytössä kuten videolla kävi kahteen kertaan. Alusta+jarrut on sellaiset ettei kunnon maastorengasta(pienempi vanne, enempi kumia) saa alle kuin extreme-tuunauksella. Pienemmällä koneella olevaan defenderiin saa paremmat renkaat offroadia ajatellen(pienempi vanne, erilainen alusta+jarrut), mutta se pienempi kone on huono noin muuten verrattuna kilpailijoihin.
Tämän jarruongelman ehdin jo unohtaakin. Sehän kyllä on kirkkaana mielessä, että maastoautoissa kuten muissakin autoissa on tarjolla ihan liikaa huonoja moottoreita(usein muulla tavalla kuin alitehoisuutensa tai epätaloudellisuutensa puolesta huonoja), ja maastoautossa olisi hyvä moottori vielä tärkeämpi kuin henkilöautossa. Silti ei ihan se kriittisin osa. Kuitenkin tuollainen maasturin tehdasviritys tehonumeroilla myytäväksi luksusautoksi, jossa on kilpa-auton jarrut ja/tai muuten vaatimus isolle vanteelle, on paha ongelma sekin. Lopputulos on jotain epätasapainoista.

Silti tämä ongelmahan alkaa jossain määrin jo perinteisemmästä kalustosta, jossa on kenties aika pienet vanteet nykymittapuulla vakiona, ja pyöräkokoon verrattuna jo vanhemmallakin asteikolla. Esimerkiksi Cherokee XJ:ssä voi kyllä käyttää 15 tuuman vakiovanteita(enkä tiedä vaikka noilla varustetustakin tuuman saisi pois jos haluaa), ja kumilla on korkeutta jo vakiomitassa. Varsinaisen maastorenkaan sopivuus oldschool-maasturiinkin tulee silti äkkiä ongelmaksi, jos pyörästä haluttaisiin isompi, mikä on siinä usein heti alkuperäisajatuksenakin. Ehkä pyörän halkaisijaa halutaan kasvattaa paremman maavaran ja esteen ylityskyvyn takia vähäsen, ehkä halutaan leveämpi pullea pallo joka ei silti saisi ottaa kiinni rakenteisiin, vaikka pitäisi saada kääntääkin.

Laadukkaita, oikeaoppisia alustan parannussarjoja mutarenkaille on saatavilla, ja ne maksavat paljon tai liikaa. Muunnos voi olla myös liikaa muutoskatsastettavaksi. Moni lähtee sitä kautta, että asennetaan vain yksinkertaiset korotuspalat. Tällöin saadaan jo sarjalla osittain maavaraa ja isompi pyörä paikalleen. Jousitus säilyy samana(tai menee geometrialtaan huonommaksi) ja autosta saadaan painopisteeltään korkeampi paska ilman yhtään lisäjoustoa, tai sitten haetaan marginaalinen etu löysemmällä vaimennustangolla huonontaen siirtoajokykyä vielä lisää.

Jos ajatellaan tuon yhden testin maaston perspektiivistä, eli oikeasti ei ongelmana ollut extreme-maastorenkaiden puute vaikka alustan ja vetojärjestelmän kannalta vaativissa paikoissa mentiin, ollaan taas vähän eri tilanteessa. Tuollahan ei maasto(ura) olisi ollut muuten kuin korkeuserojen ja tiukkojen käännösten puolesta vaativaa, ellei siellä olisi ollut emakon kokoisia kiviä. Auton modifioinnille ei sinänsä ollut tarvetta muuten kuin pyörien osalta. Aika pitkällehän olisi menty normaalirenkailla, jos vaan olisi päästy eroon kuvattavaksi ja vahattavaksi piirretyn bulevardisporttimaasturistatusauton koristepyöristä. Varsin auttavasti maastokelpoiset renkaat olisi (mahdottomalla) pienemmällä vanteella saanut paikalleen, mutta se jäi avoimeksi, saisiko leveämmät ja muutenkin isommat mudassamöyrimisrenkaat millään ilveellä.

Uudemmassa autossa voi moni vähäistä isompi modifiointi olla heti kerrasta no-no jo lakisyistä, heti sen alustan tai korin puolesta ennen kuin joku röyhkeä kysyy, voisiko näitä 330 km/h nopeuteen suunniteltuja maasturin jarruja vähän pienentää ja saa naurut.
tfloffroadin toteama oli, että defender on todella mainio hiekka/sorateille, mutta jos menet pahempaan kivikkoon niin ongelmia tulee, kun renkaat eivät kestä ja parempia renkaita ei voi käyttää ilman extreme tuunausta. Muuten kyllä kehuivat defenderin nelivedon/automatiikan olevan parasta mitä hintaluokasta löytyy.
Uskon tämän täysin. Viisastelen sen verran, että tuollaisen high end Defenderin kohdalla ollaan ainakin meikäläisellä autoveroasteikolla jo aika tuuheassa hintaluokassa, jos meinataan että kuorma-autoa pienempää maastokelpoista oikeaan käyttöön oltaisiin ostamassa. Ihan hirveästi ylemmäs ei pääse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 668
Viestejä
4 538 329
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom