- Liittynyt
- 21.06.2017
- Viestejä
- 7 190
Tuossa huvikseen testasin parin pelin dataa. Batman Arkham ei pakkaantunut 7z kovinkaan paljoa, reilu 10% lähti veke eli se on jo aika kovin pakattu. Mutta Fortniten yli 80G muuttui pakattuna 27G elikka meni aika rajusti läjään. Sitten purin sen niin purkunopeus oli sellaista 60MB/s eli ei se todellamaan tapahdu ihan hetkessä kuten sinä väität ja syy on se että MT purku on vielä aika uutta huttua. Data voidaan helposti pakata jotakuinkin äärettömällä määrällä säikeitä, senkuin pilkotaan se osiin ja jokainen säie pakkaa oman lohkon. Purkaessa homma menee hankalammaksi. Rinnakkain voidaan toki purkaa useaa tiedostoa samanaikaisesti.Raaka data ei taas pakkaannu mahdottomasti ja jos oikeasti on tarvis pakata, niin nykyisillä prossuilla, joissa on ihan turhan monta, mielettömän suorituskykyistä ydintä se pakkaus purkautuu siinä sivussa. Äärettömän raskaaksi sitä ei ole järkevää tehdä.
Tuosta myös näki sen että uudemmat pelit ei enää pakkaa dataa asemalla koska SSD:ltä sen lukeminen on nopeampaa pakkaamattomana. Vanhemmat pelit jolloin vielä elettiin pääosin HDD aikaa on aika rankasti pakattu koska se lukeminen oli näin nopeampaa.
Nyt ollaan taas siirtymässä pakattuun dataan koska tilankäyttö alkaa karata käsistä (eikös se joku codi vie jo lähes 300G), jotta se lataaminen olisi edelleen nopeaa niin tarvii väliin rautaa joka sen purkaa lennossa.