Oma kritiikki pääasiallisesti kohdistuu juuri tähän eli itse en ainakaan löytänyt keskimääräisen ihmisen keskittymiskyvyllä mitään sellaista ohjeistusta, jossa mainittaisiin mitään huijatuksi tulemista ehkäisevää. Valtaosa ohjeistuksista mielestäni on tähän aiheeseen liittyen luokkaa neutraali tai jopa hyödyttää huijareita.
Toisaalta jos lukee tämän huolella:
"
- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin (pl. io-techin/techBBS:n yhteistyökumppanit) ja lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin.
- Tuotteiden massamyynti ja "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä on kielletty
- Kauppa-alue ei ole tarkoitettu tuotteiden uudelleenmyymiseen, trokaamiseen tai järjestelmälliseen voitontekemiseen. Bannaamme kaikki selvästi kauppa-aluetta väärinkäyttävät jäsenet.
"
Niin siinähän sanotaan mm. että järjestelmällinen voitontekeminen (mitä varmasti tapahtuu jos myy jotain, pitää rahat eikä toimita tuotetta) ja "lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin" eli myyjän pitäisi itse omistaa se tavara eikä myydä tavaraa mitä hänellä ei ole..
Auttaisiko se sinusta oikeasti yhtään jos lisättäisiin kohta "ei saa huijata" tms? Tuolla on myös kohtia missä ensimmäisenä hintapyynnön laittaneelle pitää myydä ja jos myyjä suostuu ostajan hintaehdotukseen tälle täytyy myydä tuote. Ei se varmasti auta yhtään jos kirjoittaa säännön että tuote täytyy myös oikeasti toimittaa ostajalle eikä saa myydä samaa tuotetta usealle henkilölle...
Erikseen tuolla varoitellaan myös huijareista (esim. suoraan täällä:
Tärkeä - Varoitus huijarista! Myy näytönohjaimia edulliseen hintaan )
Jokaisen täytyy vain itse kehittää itselleen jonkinlainen periaate. Ei se auta vaikka itse kerron että suosittelen ostamaan ainoastaan useita vuosia foorumia käyttäneeltä henkilöltä tavaroita ja tarkistamaan myös heidän viestihistoriaansa, sen määrää ja alueita sekä myös kauppiaspalautteet.
Itse epäilen että (normaali henkilö joka ostaa) Verified hankitaan "ainoastaan" siksi että netissä huomataan joku "hyvä diili" TM ja tahdotaan heti päästä ostamaan tuote. Tietysti se myös valitettavasti mahdollistaa huijaamiset mutta ihan samalla tavalla ihminen jaksaa tehdä sen tunnuksen tai kasan niitä ja odottaa vaikka 30 päivää tai pidempään => sitten tehdä kasan ilmoituksia samantien myyden kaikkea krääsää mitä ei edes omista halvalla ja ottaa rahat kun joku niitä hänelle lähettää.
Toinen asia mitä täällä mainitaan, olen hieman erimieltä siitä.
Kaikki ihmiset eivät ole pohjimmiltaan kusipäitä, mutta hyvin monia kiinnostaa se oma itse eniten. Jos ihmisellä menee "edes kohtuullisesti" eli hänellä on vielä luottotiedot kunnossa, asunto jne. Ehkä jopa työpaikka hän ei todellakaan viikonlopun "jee sain ilmaiseksi 100€" pikavoiton takia pasko kaikkea.
Samaten miettien nyt ihan tätä foorumia ja pidempään rekisteröityneitä suurin osa ei todellakaan halua tuhota myöskään sitä omaa käyttäjätunnustaan mikä seuraisi varmasti siitä jos myisi olematonta tavaraa täällä. Tai edes myydä huonokuntoista / rikkinäistä tavaraa / ottaa "pikaluottoja" koska sellainen kyllä muistetaan.