Ei ole. Suomessa tykätään jaella ehdollisia, joita ei koskaan täytäntöönpanna.
En tarkoittanut, että ehdolliset pannaan täytäntöön. Puhuin erillisistä tuomioista. Esim. jos on alla kaksi ehdollista, ja vielä jatkaa samoja rikoksia, on seuraavaksi vuorossa ehdoton tuomio (tämä toki tapauskohtaista). Nämä ehdolliset eivät muutu mihinkään, mutta tämä uusin tuomio on ehdoton ja se myös pannaan täytäntöön sellaisenaan. Jos ehdoton tuomio on 8kk tai vähemmän, voi sen suorittaa yhdyskuntapalveluna.
Mainitsin aikaisemmin tuosta keissistä, jossa henkilö tuomittiin yli vuoden ehdottomaan tuomioon. Alla oli kaksi tuomiota samanlaisista petoksista, mutta nämä tuomiot olivat tosiaan ehdollisia. Kolmas tuomio oli sitten tuo ehdoton. Syyttäjä muistaakseni haki ehdottoman tuomion päälle vielä toisen ehdollisen täytäntöönpanoa, mutta se ei mennyt läpi. Siinä olet siis ihan oikeassa, että niitä ei helposti täytäntöönpanna.
Pahoittelut hieman sekavasta tekstistä, toistan jatkuvasti samoja sanoja.
höpön löpön, mulla on tuossa juuri uunituoreet paperit ja jokunen vanhempi. koskaan en ole rahoja nähnyt ja niissä kyseinen kaveri on jo pelkästään yhdessä lapussa painanut sen 20 yhtä soittoa. ja samainen kaveri painaa edelleen. toive unta, tuo sun puhelusi. no tämä uuni tuore lappu siinä on kokonais summa 3700e kaiken kaikkiaan ja tämän rahan on saanut itselleen noin viikossa. ja juurikin kyseinen kaveri sai sen 30 päivä sakkoa. no työttömän tuloilla se on lonkalta varmaan 300e.
Se, että sinä et näe rahojasi, ei tarkoita etteikö näille syyllisille tuomittaisi rangaistuksia. Sinun tulee itse ulosoton kautta hakea rahojasi ja toivoa, että syylliset joskus menevät oikeisiin töihin.
Minun "puheluni" perustuvat ihan silkkaan faktaan eikä mutuiluun. Tuo 30 päiväsakkoa on poikkeuksellisen pieni rangaistus, jos kyseessä on ollut useamman kymmenen petoksen sarja. Toki, jos kyseessä on ensikertalainen ja kaikki petokset rajoittuvat n. viikon sisään niin se selittää tuomion. Ei ole suunnitelmallisuutta tai minkäänlaista jatkuvuutta. Tällöin puolustus kyllä löytää keinot pieneen rangaistukseen, vaikka syyttäjä jotain suurempaa vaatisikin. Seuraavalla kerralla ei sama kaveri selviä pelkillä sakoilla.
Itse ihan ammattini puolesta työskentelen tällaisten asioiden kanssa päivittäin. Jos on jotain muuta kysyttävää asian tiimoilta, voi nämä kysymykset esittää vaikka yksityisviestein. Tämä kun ei varsinaisesti liity ketjun aiheeseen.