Yksityisten kaupankävijöiden välillä ei ole takuuta eikä tuoteturvaa. Jos näytönohjain hajoaa viikon päästä toimituksesta, yksityisen myyjän ei tarvitse antaa sinulle yhtään mitään. Jos saat näytönohjaimen postissa, joka ei toimi ollenkaan, niin sitten ollaan harmaalla alueella ja myyjän on osoitettava, että se toimi häneltä lähtiessä - tai hän teki petoksen. Mutta alue on tarpeeksi harmaa, että myyjä voi vaan paeta vastuutaan ja toivoa, ettei siitä seuraa mitään. En kyllä todellakaan suosittele, kun tämä voi mennä poliisille petoksena.
Sen sijaan yrityksellä on täysi velvollisuus noudattaa takuuta ja virhevastuuta. Sieltä saa rahat takaisin risasta näytönohjaimesta.
Tämän takia minulla on itsellä se ohjenuora, että tilausvahvistus/kuitti/takuuasiakirja on 25% hinnasta. Jos se puuttuu, alan pyytää alennusta ja se on parhaimmillaan kolmasosa. Joidenkin mielestä kohtuutonta jostain kuitista, mutta minun kohdallani voi johtaa kauppojen perumiseen. Sanokaa mitä sanotte, mutta random-Jonnen sana Internetissä ei ole takuun arvoinen.
Takuun/virhevastuun saa sillä ostoasiakirjalla, eli tilausvahvistus riittää. Tai jopa tiliote, jossa olet maksanut myyjäliikeelle. Sinun pitää vaan todistaa ostopäivä ja se, että olet ostanut sieltä liikkeestä. Eikä esim. Proshop lähetä enää paketissa kuittia, vaan sen saa heidän sivultaan erikseen , jos ei tilausvahvistus tyydytä.