Epäterveellinen ruoka verolle?

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Alalla työskentelevä olisi mielenkiintoista tietää mikä kohta siinä kamalan pelätyssä "prosessoinnissa" on vaarallista?
Ruhon palottelu?
Mahdollinen suolavesi?
Mausteet?
Vai peräti se kun esimerkiksi reisilihaa jauhetaan?

Mitään myrkkyjä ei elintarvikkeisiin suomessa laiteta. Ja monen yllätykseksi jauhamisessa ei tehdä muuta kuin erotellaan luut ja jänteet eläinruuaksi. Se putken päästä tuleva massa on 100% samaa tavaraa kuin palotteluvaiheessa eroteltu liha. Muoto vain eri.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Prosessoitu liha sisältää mm. haitallisia nitriittejä. Niitä lisätään lihaan tarkoituksella mikrobien kasvun ehkäisyyn ja väriä tuomaan.

On kuitenkin huomioitava, että ylenmääräinen lihansyönti on muutenkin haitallista terveydelle. Kohtuus on unohtunut siitä touhusta jo aikapäiviä sitten, kuten aiemmat "vedän 400 grammaa jauhelihaa päivässä and I'm proud of it" -tyyppiset hehkutukset täällä osoittaa.. Terveellistä tuollainen lihamäärä ei ole sisäfileenäkään.

Ihminen ei ole ensisijaisesti mikään lihansyöjä, vaan lihansyönti on hyvin toissijainen ravitsemuksen muoto ihmiselle. Liha on harvojen päivien erikoisherkku eikä mikään jokapäiväinen mättö.
 
Viimeksi muokattu:

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Kyllähän kasvisruoka olisi hyvä saada kunnon haitta verolle. Ei ole yhtään hyvä että vihervasurit syövät meidän terveellistä lihaa syövien ruuat. Tällä verolla voitaisiin vaikka rahoittaa teidän vassareiden rakastamaa mamutusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
On kuitenkin huomioitava, että ylenmääräinen lihansyönti on muutenkin haitallista terveydelle. Kohtuus on unohtunut siitä touhusta jo aikapäiviä sitten, kuten aiemmat "vedän 400 grammaa jauhelihaa päivässä and I'm proud of it" -tyyppiset hehkutukset täällä osoittaa.. Terveellistä tuollainen lihamäärä ei ole sisäfileenäkään.

Ihminen ei ole ensisijaisesti mikään lihansyöjä, vaan lihansyönti on hyvin toissijainen ravitsemuksen muoto ihmiselle. Liha on harvojen päivien erikoisherkku eikä mikään jokapäiväinen mättö.
Jos tarkoitit minua tuolla jauhelihakommentilla niin ruokailutottumukset ovat lähteneet itseltäni ainakin kotoa. Kersana meillä liha oli ns. pääruoka eri muodoissa ja siihen päälle tuli kaikki muut kuten vihannekset sekä vilja- ja maitotuotteet. Ei minunkaan ruokavalio koostu pelkästään lihasta, vaikka aterioiden pääpaino onkin pääsääntöisesti aina lihatuotteissa. Sen myönnän, että kasviksia pitäisi syödä huomattavasti enemmän. Mainittavaa on kuitenkin se, että kun asutaan täällä kylmässä pohjolassa niin talvikaudella kotimaisten vihannesten hinta tahtoo olla aika korkea.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 272
Alalla työskentelevä olisi mielenkiintoista tietää mikä kohta siinä kamalan pelätyssä "prosessoinnissa" on vaarallista?
Tutkimuksen ovat melko yksiselitteisesti ja jatkuvasti osoittaneet ruuansulatuselimistön syöpien ja prosessoitujen ruokien yhteyden, vaikka kaikista mekanismeista ei olla täysin perillä. Myös muita terveysongelmia tuntuvat tuottavan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Onhan nuo eliniänodotukset järjestään lähemmäs tai ylikin 10v enemmän maissa joissa liha ei ole pääravinto (ja terveyshuolto on länsimaista tasoa) esim. Japani/Korea kuin lihamaissa kuten Amerikka, Puola, Tsekit, jne.
Tosin onhan tuolle tietenkin paljon muitakin syitä, mutta kai se ravinto on yksi suurimmista tekijöistä joka tapauksessa.

Itellä ei kyllä ole mitään varaa ketään moralisoida, grillaan kesäkuukausina 7 päivänä viikossa. (josta tosin 1-2krt on kalaa). Tosin alle 200gr päivässä yleensä ja sekin tuoretta lähilihaa. Karsinogeenejä kyllä tulee senkin edestä, kun grillivihannekset yms. tulee tehtyä siinä samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
En usko, että verotuksen nimellinen nousu auttaa muuttamaan syömistottumuksia. En usko, että verotus tulee näkymään kummoisesti edes hinnoissa. Laadussa enemmänkin, koska kilpailu halvasta kalorimätöstä on hintakilpailua, ja mikäli nykyisellä hinnalla on sweet spot myynnin kannalta, joku valmistaja pyrkii tämän säilyttämään laadun kustannuksella. Mikäli mahdollista.

Kyllähän suomalaiset ainakin omiin silmiin näyttäis syövän yksinkertaisesti määrällisesti liikaa. Isommat ruoka-annokset täällä on ulkona syötäessä kuin Euroopan ruokamaissa, ja esimerkiksi pizzoja en enää jaksa kokonaan edes syödä. Naurettavan kokoisista rullakebabeista jne. puhumattakaan. Ja sipsipussit painaa järjestään 350gr kun muualla 50-150gr. JNE.
Itse olen jo pitkään ostanut niitä pienempiä sipsipusseja jos sipsejä nyt ylipäätään tulee ostettua. Samoin limonaattien kanssa, ostan sen verran kuin sillä hetkellä tekee mieli eikä "varastoon" isoa pulloa joka tulee kuitenkin juotua suht. nopeaan koska se nyt vain sattuu olemaan kaapissa. Pizzat kotipizzasta, koska ählyt tekee niistä aivan liian isoja ja rasvaisia.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Jos tarkoitit minua tuolla jauhelihakommentilla niin ruokailutottumukset ovat lähteneet itseltäni ainakin kotoa. Kersana meillä liha oli ns. pääruoka eri muodoissa ja siihen päälle tuli kaikki muut kuten vihannekset sekä vilja- ja maitotuotteet. Ei minunkaan ruokavalio koostu pelkästään lihasta, vaikka aterioiden pääpaino onkin pääsääntöisesti aina lihatuotteissa. Sen myönnän, että kasviksia pitäisi syödä huomattavasti enemmän. Mainittavaa on kuitenkin se, että kun asutaan täällä kylmässä pohjolassa niin talvikaudella kotimaisten vihannesten hinta tahtoo olla aika korkea.
Yksinkertaisimmillaan kasviksia voi ostaa pakasteina ja säilykkeinä, ja vaikkei se olekaan ehkä ravitsemuksellinen optimi, niin helppoa ja halpaa kuitenkin.

Jauhelihan voi korvata yksinkertaisimmillaan vaikka mustapavuilla ja kikherneillä, hintaa alle yksi euro per 250 grammaa. Nyhtökaura yms. on vähän kalliimpaa hifistelyä sitten.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Joo lisää veroja tähän maahan tarvitaankin.:cigar2:

Mitä jos ohjataan palkkapussimme suoraan valtiolle, ja sitten valtio antaa vähän taskurahaa meille, jos huvittaa?

Syyään soylent greenia vaan.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
462
Kyllähän kasvisruoka olisi hyvä saada kunnon haitta verolle. Ei ole yhtään hyvä että vihervasurit syövät meidän terveellistä lihaa syövien ruuat. Tällä verolla voitaisiin vaikka rahoittaa teidän vassareiden rakastamaa mamutusta.
Turhaa trollausta, jätetään tällaiset pois asia-alueilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Yksinkertaisimmillaan kasviksia voi ostaa pakasteina ja säilykkeinä, ja vaikkei se olekaan ehkä ravitsemuksellinen optimi, niin helppoa ja halpaa kuitenkin.

Jauhelihan voi korvata yksinkertaisimmillaan vaikka mustapavuilla ja kikherneillä, hintaa alle yksi euro per 250 grammaa. Nyhtökaura yms. on vähän kalliimpaa hifistelyä sitten.
Pakastevihannekset hyvä valinta, vitamiinit ja hivenaineet eivät häviä mihinkään pakastuksen myötä. Juurekset myös edullisia tähän aikaan vuodesta.

 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
No jos nyt vaikka katsot joidenkin makkaroiden ja monen muun elintarvikkeen tuoteselosteita, niin ymmärrät varmaan, että se lisäaineiden määrä ei ole terveellistä. Toki asia on aivan eri, jos puhutaan lisäaineettomista elintarvikkeista joista ei sitten mitään vaaraa olekaan.
Lisäaineet eivät tee ruoasta epäterveellistä sallituissa määrissä käytettyinä. Kyllä ne ovat rasva ja sokeri, jotka tekevät ruoasta epäterveellistä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
560
Jos otettaisi tavoitteeksi tiputtaa suomen sijoitusta holhousvaltio kisassa parikymmentä pykälää nyt alkuu. Aloitetaan vaikka ihmisten syömisistä ja juomisista. Tekevät mitä tekevät, omalla vastuulla. Isommissa kaupungeissa ei julkiselle pääse nytkään hoitoon järkevässä ajassa. Hammaslääkäristä puhumattakaan.:stmi:
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Lisäaineet eivät tee ruoasta epäterveellistä sallituissa määrissä käytettyinä. Kyllä ne ovat rasva ja sokeri, jotka tekevät ruoasta epäterveellistä.
Kyllä esimerkiksi lihajalosteissa ilmenevä nitriitti on kiistatta epäterveellistä. Eivät kaikki lisäaineet välttämättä ole epäterveellisiä.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kyllä esimerkiksi lihajalosteissa ilmenevä nitriitti on kiistatta epäterveellistä. Eivät kaikki lisäaineet välttämättä ole epäterveellisiä.
Vesikin on epäterveellistä, väärissä määrin. Eli siis mikään ruoka-aine ei ole "epäterveellistä" sinänsä.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Vesikin on epäterveellistä, väärissä määrin. Eli siis mikään ruoka-aine ei ole "epäterveellistä" sinänsä.
Joka tapauksessa lihajalosteet on todettu epäterveellisiksi sellaisina määrinä, joina niitä nautitaan. Nitriitti ilmeisesti pääsyyllisiä, mutta ei ainoa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Tutkimuksen ovat melko yksiselitteisesti ja jatkuvasti osoittaneet ruuansulatuselimistön syöpien ja prosessoitujen ruokien yhteyden, vaikka kaikista mekanismeista ei olla täysin perillä. Myös muita terveysongelmia tuntuvat tuottavan.
Ja sitten tieteellinen perustelu miksi liha on hienonnettuna epäterveellisempää kuin hienontamattomana? :think:
Nieletkö varmuuden vuoksi fileen kononaisena ettei hampasi "prosessoi" sitä :D
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Ja sitten tieteellinen perustelu miksi liha on hienonnettuna epäterveellisempää kuin hienontamattomana? :think:
Nieletkö varmuuden vuoksi fileen kononaisena ettei hampasi "prosessoi" sitä :D
Ei se prosessointi sitä pelkkää jauhamista tarkoita. Pekonikin on presessoitua, koska säilytetty suolassa ym.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Ei se prosessointi sitä pelkkää jauhamista tarkoita. Pekonikin on presessoitua, koska säilytetty suolassa ym.
Suolassa säilyttäminen ei ole myrkyllistä.
Kohtuus on avainsana.
Lähinnä säälittää näissä keskusteluissa tuo prosessoitu- sanan käyttö. Lihaa voi prosessoida miljoonalla tavalla, mutta yksikään suomessa käytetty ei tee lihasta myrkyllistä.
Lisätty sokeri, tupakka ja alkoholi on ne mitä pitäisi verottaa. Makeiset ja keksit voisi vaikka alkuun laittaa 90% alville.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Suolassa säilyttäminen ei ole myrkyllistä.
Kohtuus on avainsana.
Lähinnä säälittää näissä keskusteluissa tuo prosessoitu- sanan käyttö. Lihaa voi prosessoida miljoonalla tavalla, mutta yksikään suomessa käytetty ei tee lihasta myrkyllistä.
Lisätty sokeri, tupakka ja alkoholi on ne mitä pitäisi verottaa. Makeiset ja keksit voisi vaikka alkuun laittaa 90% alville.
No en ottanut kantaa epäterveellisyyteen, lähinnä termiin. Eipä se oikeasti mitenkään superepäterveellistä ole.

"Tupakan aiheuttama keuhkosyöpäriski on ainakin 10-kertainen tupakoivien ja tupakoimattomien välillä. Kun verrataan niitä, jotka syövät paljon makkaraa ja lihavalmisteita niihin, jotka syövät niitä hyvin vähän, syövän riski on korkeintaan 1,5-kertainen tai alle."

Liha ja syöpäriski - Lihatiedotus

Ja minun makeisia ei veroteta. Itse osaan syödä kohtuudella enkä ole mitenkään ylipainoinen. :D

Läskeille sitten vaikka läskivero. Ei se minun vikani ole, jos eivät osaa olla syömättä.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
800
Lähinnä säälittää näissä keskusteluissa tuo prosessoitu- sanan käyttö.
Tästä lienee kiittäminen englanninkielisten termien siirtämistä sellaisenaan täkäläiseen käyttöön. Termin asiayhteys katoaa ja harvoin ne edes istuvat sellaisenaan täkälaiseen ruokakulttuuriin.

---

Jauheliha ei ole sen epäterveellisempää kuin sama lihakimpale jauhamattomana. Lihaa jauhetaan siksi, että saataisiin "huonommat" osat eläimestä helpommin valmistettavaan muotoon.

Verrattuna samanpainoiseen lihakönttiin jauhelihassa on kuitenkin moninkertaisesti enemmän pinta-alaa bakteereille ja homeelle. Tämän takia jauheliha pilaantuu nopeammin. Edelleen tästä johtuen sitä pakataan mm suojakaasuun ja ilmatiiviisiin pakkauksiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Kun puhutaan prosessoidusta lihasta, itselleni tulee ensimmäisenä mieleen: makkara, leikkeleet ja pekoni.

Jos ostat palvelutiskiltä itse jauhettua lihaa, ei voida puhua prosessoidusta lihasta. Jauhelihaan kun lisätään suolaa, nitraatteja jne. se muuttuu prosessoiduksi.

Prosessoitu liha lisää suolistosyövän, tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
Läskeille sitten vaikka läskivero. Ei se minun vikani ole, jos eivät osaa olla syömättä.
Koska valtaväestöstä yli puolet on ylipainoisia niin kyllähän tuo lihominen on ongelma. Yksi ongelma sen ratkaisemiseksi on nimenomaan epäterveellisten (sokeri/suola/rasva) tuotteiden verottaminen, jolloin kulutus mahdollisesti siirtyisi terveellisempiin tuotteisiin. Itse syön makeisia/herkkuja niin vähän, että tarvittaessa voin maksaa siitä karkkipussista vaikka 1e enemmän.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Koska valtaväestöstä yli puolet on ylipainoisia niin kyllähän tuo lihominen on ongelma. Yksi ongelma sen ratkaisemiseksi on nimenomaan epäterveellisten (sokeri/suola/rasva) tuotteiden verottaminen, jolloin kulutus mahdollisesti siirtyisi terveellisempiin tuotteisiin. Itse syön makeisia/herkkuja niin vähän, että tarvittaessa voin maksaa siitä karkkipussista vaikka 1e enemmän.
Ei se siltikään minun vikani ole, joten miksi minä joudun kärsimään ja maksamaan enemmän? Sama juttu alkoholiveron kanssa. Muutamat ihmiset hirveitä alkoholisteja, niin kaikki joutuu maksamaan paljon.

Koko ryhmän rangaitseminen osan typeryydestä ei nyt ole kovin reilua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
Ei se siltikään minun vikani ole, joten miksi minä joudun kärsimään ja maksamaan enemmän? Sama juttu alkoholiveron kanssa. Muutamat ihmiset hirveitä alkoholisteja, niin kaikki joutuu maksamaan paljon.

Koko ryhmän rangaitseminen osan typeryydestä ei nyt ole kovin reilua.
Niin kauan kun ylipaino jatkaa nousuaan ja sitä myötä terveysmenot kasvavat niin sehän tarkoittaa sitä, että sinä maksat vielä enemmän verojen muodossa. Ei tässä pidä hoitaa oiretta vaan syytä. Ja yksi osasyy lihomiseen on epäterveellisen ruuan halpa hinta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Niin kauan kun ylipaino jatkaa nousuaan ja sitä myötä terveysmenot kasvavat niin sehän tarkoittaa sitä, että sinä maksat vielä enemmän verojen muodossa. Ei tässä pidä hoitaa oiretta vaan syytä. Ja yksi osasyy lihomiseen on epäterveellisen ruuan halpa hinta.
Eli nyt on jo kaksi keinoa rangaista muita, koska läskit lappaa roskaa suuhunsa.

Olisko jo aika muuttaa terveydenhuoltoa. Perusterveydenhuolto omalle kustannukselle. Rupee siinä se läski miettiin, kuinka kalliiks se ihra vyötäröllä tulee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
Eli nyt on jo kaksi keinoa rangaista muita, koska läskit lappaa roskaa suuhunsa.

Olisko jo aika muuttaa terveydenhuoltoa. Perusterveydenhuolto omalle kustannukselle. Rupee siinä se läski miettiin, kuinka kalliiks se ihra vyötäröllä tulee.
Käytännössä olen itsekin samaa mieltä, mutta suurella populaatiolla tuo ei vain toimi. Oletettavasti tiedät sen myös itse.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Niin kauan kun ylipaino jatkaa nousuaan ja sitä myötä terveysmenot kasvavat niin sehän tarkoittaa sitä, että sinä maksat vielä enemmän verojen muodossa. Ei tässä pidä hoitaa oiretta vaan syytä. Ja yksi osasyy lihomiseen on epäterveellisen ruuan halpa hinta.
Ongelmana on se, että epäterveellinen ruoka on ihan riittävän halpaa vaikka sitä hieman enemmän verotettaisiinkin. Ei nykyisestä läskiepidemiasta ole vanhaan enää paluuta, ellei ryhdytä todella radikaaliin verotukseen tai keksitä lääkettä/ainetta, joka tehokkaasti ehkäisee ylensyöntiä tai lihomista.

Kuvaavaa on sekin, että ulkona syöminen on lisääntynyt dramaattisesti viime vuosina ja lisääntyy koko ajan, vaikka ulkona syöminen ei ole mitään halpaa Suomessa. Eivät ihmiset syömisestä tingi, maksoi mitä maksoi, kun ovat kerran koukkuun jääneet. Mielestäni verotusteknisesti asiaan on tässä vaiheessa enää vaikea oleellisesti vaikuttaa. Peli on hävitty.

Se voi vähän auttaa, jos ongelmaa lähestytäänkin joskus tulevaisuudessa kansainvälisen ilmastopolitiikan kautta, eli lihansyönti halutaan kerta kaikkiaan kuriin, koska planeetta ei kestä sitä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Käytännössä olen itsekin samaa mieltä, mutta suurella populaatiolla tuo ei vain toimi. Oletettavasti tiedät sen myös itse.
Kyllä se vois maltillisesti toimia. Ettei jokainen Penan ärtyneen luomen tarkastus mene valtion pussista. Vakaviin- ja pitkäaikaisairauksiin sitten apua.

Tietysti ylipaino menee pahimmillaan tuohon pitkäaikaissairauden puolelle.

Paras keino tähän ongelmaan varmasti olisi hyvä kasvatus ja opastus heti lapsesta asti.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
840
Kiva olisi jos toteutuisi, mutta valitettavasti ruokaa ei voida verottaa pelkästään sillä perusteella onko se epäterveellistä vai ei. Yksi peruste verolle voisi sen sijaan olla ruoan jalostusaste, eli puhtaat jalostamattomat raaka-aineet kuten luomuperunat sisältäisivät mahdollisimman vähän veroa ja vastaavasti kaupassa myytävät ranskikset hieman enemmän, kun taas öljyssä paistetut hampurilaisravintolan ranskikset sisältäisivät niin tuntuvasti veroja, että kuluttaja harkitsisi jo hieman pidempään ostoksen mielekkyyttä. Kaikkein ankarimmin verotettaisiin kuitenkin sipsien kaltaisia jalosteita.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 075
Kun puhutaan prosessoidusta lihasta, itselleni tulee ensimmäisenä mieleen: makkara, leikkeleet ja pekoni.

Jos ostat palvelutiskiltä itse jauhettua lihaa, ei voida puhua prosessoidusta lihasta. Jauhelihaan kun lisätään suolaa, nitraatteja jne. se muuttuu prosessoiduksi.

Prosessoitu liha lisää suolistosyövän, tyypin 2 diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.
Ainoa asia tuossa on nitraatit joita on niin vähäinen määrä että voidaan korkeintaan puhua teoreettisestä syövän aiheutumisesta. Määrät on verannollisia siihen kun kävelet kaupungissa kadulla ja hengität autojen pakokaasuja niin saat saman riskin.

Diabetestä ja sydän ja verisuonitauteja en ole lihan kuullut aiheuttavan. Paitsi jos lasket lihan rasvan tähän luokkaan mitä se nyt ei kaikkien mielestä ole.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Käytännössä olen itsekin samaa mieltä, mutta suurella populaatiolla tuo ei vain toimi. Oletettavasti tiedät sen myös itse.
Päinvastoin itseasiassa. Mitä suurempi populaatio, sitä paremmin tuo toimii. Rikopa elimesi läskiydellä/alkoholilla/tupakalla/urheilulla Kiinassa, Afrikassa tai Intiassa. Maksat ite tai luonto hoitaa loput...Pelkästään pienissä hyvinvointi populaatioissa pystytään (toistaiseksi) kaikki itseaiheutetutkin hoitamaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
560
Koska valtaväestöstä yli puolet on ylipainoisia niin kyllähän tuo lihominen on ongelma. Yksi ongelma sen ratkaisemiseksi on nimenomaan epäterveellisten (sokeri/suola/rasva) tuotteiden verottaminen, jolloin kulutus mahdollisesti siirtyisi terveellisempiin tuotteisiin. Itse syön makeisia/herkkuja niin vähän, että tarvittaessa voin maksaa siitä karkkipussista vaikka 1e enemmän.
Hienoa, verottakaa vaan kun ei koske minua :facepalm: Virkamiesarmeija kiittää tästä asenteestä kun aina löytyy joku vähemmistö jolta verottaa lisää jostain enemmän ja vähemmän esoteeristestä syystä. Sähän tajuat että mitä enemmän valtiolla on tuloja sitä enemmän kehitellään menoja joilla saa kaikkea kivaa kulloisenkin hallituksen tukijoille. Julkisia työpaikkoja, täsmäveronalennuksia, julkisia urakoita, yksityistettyjä valtion omistuksia jne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
Hienoa, verottakaa vaan kun ei koske minua :facepalm: Virkamiesarmeija kiittää tästä asenteestä kun aina löytyy joku vähemmistö jolta verottaa lisää jostain enemmän ja vähemmän esoteeristestä syystä. Sähän tajuat että mitä enemmän valtiolla on tuloja sitä enemmän kehitellään menoja joilla saa kaikkea kivaa kulloisenkin hallituksen tukijoille. Julkisia työpaikkoja, täsmäveronalennuksia, julkisia urakoita, yksityistettyjä valtion omistuksia jne.
Ylipainoiset eivät ole vähemmistö, he ovat enemistö. Kalori on kalori ja ylipaino johtuu liian suuresta kalorimäärästä. Epäterveelliset ruuat lihottavat kansakuntaa, joten eikö enemistön verottaminen ole ratkaisu?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Ylipainoiset eivät ole vähemmistö, he ovat enemistö. Kalori on kalori ja ylipaino johtuu liian suuresta kalorimäärästä. Epäterveelliset ruuat lihottavat kansakuntaa, joten eikö enemistön verottaminen ole ratkaisu?
Mä ainakin olen sitä mieltä että ei ole, sillä hintoja tullaan sitten vaan kilpailuttamaan, että mässyilijät saavat epäterveeliset mässynsä kuitenkin, vaikka muun laadun ja terveyden kustannuksella. Muutoksen terveellisempään ruokaan pitää lähteä muualta kuin verotuksesta, sillä markkinatalouden kilpailu voittaa tämän pienen veronkorotuksen helposti.

Sama koskee toki alkoholia yms. Jos viinipullolle 10-17% alc annetaan 5€ vero, se vaan tarkoittaa että joku valmistaa 17% alc viiniä 6€.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
560
Ylipainoiset eivät ole vähemmistö, he ovat enemistö. Kalori on kalori ja ylipaino johtuu liian suuresta kalorimäärästä. Epäterveelliset ruuat lihottavat kansakuntaa, joten eikö enemistön verottaminen ole ratkaisu?
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää, mitä enemmän erillaisia varvasveroja valtion annetaan kehitellä sitä suuremmaksi kokonaisveroaste nousee. Jos juuri tämä vero ei sinuun satu niin kyllä löytyy joku jolla sinunkin taskuun päästään. Pitkässä juoksussa nousevista veroista hyötyy vain virkamiesarmeija sekä maasta karanneet politiikot
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää, mitä enemmän erillaisia varvasveroja valtion annetaan kehitellä sitä suuremmaksi kokonaisveroaste nousee. Jos juuri tämä vero ei sinuun satu niin kyllä löytyy joku jolla sinunkin taskuun päästään. Pitkässä juoksussa nousevista veroista hyötyy vain virkamiesarmeija sekä maasta karanneet politiikot
Mikä on sinun ratkaisusi epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen laskuun ja sitä kautta esim ylipainoon? Valistus ei ainakaan auta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Mikä on sinun ratkaisusi epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen laskuun ja sitä kautta esim ylipainoon? Valistus ei ainakaan auta.
No sanotaan ainakin, että "On hyvä olla oma painava itsensä! Vaakakapina! Läski ei ole syntiä! Oma paino on oma asia! Nainen ei ole nainen jos sen perse on alle 100cm! Katso megamuhku perseselfie!"-jne nykyinen läskipropaganda ei ainakaan takuulla auta kansanterveyttä, mitä nykyään media tuuttaa 365.:btooth:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 477
No sanotaan ainakin, että "On hyvä olla oma painava itsensä! Vaakakapina! Läski ei ole syntiä! Oma paino on oma asia! Nainen ei ole nainen jos sen perse on alle 100cm! Katso megamuhku perseselfie!"-jne nykyinen läskipropaganda ei ainakaan takuulla auta kansanterveyttä, mitä nykyään media tuuttaa 365.:btooth:
Ei niin. Väitän että #vaakakapinan huutelijoista jokainen olisi normaaleissa mitoissa jos saavuttaisi tavoitepainon sormia napsauttamalla. Toki, onhan vuosien saatossa työelämäkin muuttunut entistä passiivisemmaksi, joka on omalta osaltaan vähentänyt energiankulutusta. Siitä huolimatta nykyäänkin on helppoa pysyä ihmisen mitoissa kun vähän katsoo mitä laittaa suuhunsa, eikä aina valitse sitä helpointa ja epäterveellisintä vaihtoehtoa.

Tämä meni ehkä hieman offtopiciksi mutta menkööt.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
560
Mikä on sinun ratkaisusi epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen laskuun ja sitä kautta esim ylipainoon? Valistus ei ainakaan auta.
Massiivinen propaganda pommitus joka tuutista ja ylipainoisten syyllistäminen mediassa viestiä kokoajan koventaen, jotta muodostuu sosiaalinen paine tehdä asialle jotain, joka hoitaa ongelman pois paljon tehokkaammin kuin mikään vero tai valistuskamppanija. Jos tämä on on liian radikaali keino heti alkuun voidaan aloittaa lopettamalla vaakakapina höpötys ylellä ihan ensimmäiseksi.
Edit:Motivaatiota voidaan lisätä myös tekemällä ylipainosta laillinen irtisanomisperuste riippumatta vaikuttaako se työhön suoraan vai ei. Myöhäisessä vaiheessa voidaan myös ruveta sakottamaan yrityksiä joilla on ylipainoisia työntekijöitä
 
Viimeksi muokattu:

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 855
Massiivinen propaganda pommitus joka tuutista ja ylipainoisten syyllistäminen mediassa viestiä kokoajan koventaen, jotta muodostuu sosiaalinen paine tehdä asialle jotain, joka hoitaa ongelman pois paljon tehokkaammin kuin mikään vero tai valistuskamppanija. Jos tämä on on liian radikaali keino heti alkuun voidaan aloittaa lopettamalla vaakakapina höpötys ylellä ihan ensimmäiseksi.
Edit:Motivaatiota voidaan lisätä myös tekemällä ylipainosta laillinen irtisanomisperuste riippumatta vaikuttaako se työhön suoraan vai ei. Myöhäisessä vaiheessa voidaan myös ruveta sakottamaan yrityksiä joilla on ylipainoisia työntekijöitä
Enää puuttuu läskileirit ja salainen läskipoliisi, jolle hyvät kansalaiset voivat narauttaa pahoja läskejä. :smoke:

Oma ehdotus olisi vastuunlaittoa yrityksille ja medialle, miten sitä kaikkea paskaa markkinoidaan, myydään ja tarjotaan sekä unohtamatta näitä ylipositiivisia "on ok olla vaarallisen ylipainoinen" -juttuja. En myöskään haluaisi unohtaa niitä yhteisön heikompiakaan eli pienituloisia, työttömiä, eläkeläisiä jne. Järkevää tukemista ja auttamista, ei vittuilua ja syyttelyä. Joka voisi tarkoittaa esimerkiksi miten hyödyntää sopivia ruoka-aineita, opetellaan yksin/porukassa ruuanlaittoa, perusliikunta ymsjne. Ja tämäkin todennäköisesti voitaisiin toteuttaa niin ettei tarvita 100000 uutta ravintoterapeutti, kokki, personal traineria. Tai voisihan sillä luoda työpaikkoja sitten. :kahvi:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
560
Enää puuttuu läskileirit ja salainen läskipoliisi, jolle hyvät kansalaiset voivat narauttaa
Lisätään listaan:comp:
Isompi kysymys on pitääkö valtion edes puuttua tähän vai voiko joskus odottaa tuulipukukansan tekevän jotain oma-aloitteisesti omalla aikataululla ja vastuulla. Ylläoleva lista kyllä toimii esitettyyn ongelmaan, mutta onko ongelma niin vakava että siihen pitäisi lähteä sopii miettiä. Lähtökohtaisesti pitäisin valtion erossa kaikesta niin pitkään kuin mahdollista, harvoin hyödyt ovat haittoja suurempia.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 075
En kyllä lähtisi mitään muita ruoka-aineita verottamaan kuin sokeria kun sokeri on pitkälti ainoa aine minkä myönnetään yhteisesti olevan yleisesti haitallinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ihminen ei ole ensisijaisesti mikään lihansyöjä, vaan lihansyönti on hyvin toissijainen ravitsemuksen muoto ihmiselle. Liha on harvojen päivien erikoisherkku eikä mikään jokapäiväinen mättö.
Ja miten niin ei ole? Ei täällä Pohjolan perukoilla ole edelltävinä vuosituhansina talvella mitään banaania vedetty. Lihaa ja kalaa on saanut ympäri vuoden.

Mammutistakin söi koko heimo vähän pidempäänkin varmasti ihan mukavasti. Toki ne sitten loppuikin jossain kohtaa.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Kaikkea voi syödä jos sitä syö normaalisti sekä liikkuu päivittäin.

Tietenkään nykypäivän läskifeministit eivät ymmärrä sitä että jos joka helvetin päivä syö sipsejä, munkkeja ja karkkia, niin voipi olla hieman vaikeeta pitää normaalipainoa yllä kun ei liiku metriäkään päivän aikana.

Muistan vielä 90-luvun alussa, kun minulla oli pikkupoikana karkkipäivä. Sain lauantaisin ostaa 100-125g karkkipussin, josta vielä jaoin parille kaverillekin karkkeja. Silloin vielä lapset leikkivät normaalisti 3-6 tuntiakin päivässä ulkona. Luistelua ja hiihtoa talvella, futista ja pesäpalloa kesällä. Ei ollut kukaan kaveristani läski ei.

Nykyään istutaan koulussa se 6-8 tuntia koneen ääressä, lähdetään kotiin ja istutaan se 4-6 tuntia koneen tai telkkarin ääressä "rentoutumassa" kovan koulupäivän jälkeen. Samalla syödään mikroruokia (kun vanhemmat ei jaksa kokata kotirukaa), sipsejä, pullaa ja karkkeja. Ei vittu ihme että porukka läskistyy. Hyvä jos viikossa kertyy 30 minuuttia hyötyliikuntaa ja kalorit tapissa tietenkin.

Netti on hyvä asia, mutta kyllä ihmisen pitää oikeesti liikkuakin jotta saa edes vähäsen niitä endorfiinejä.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Ja miten niin ei ole? Ei täällä Pohjolan perukoilla ole edelltävinä vuosituhansina talvella mitään banaania vedetty. Lihaa ja kalaa on saanut ympäri vuoden.

Mammutistakin söi koko heimo vähän pidempäänkin varmasti ihan mukavasti. Toki ne sitten loppuikin jossain kohtaa.
Sen näkee mm. ihmisen hampaista, ettei ihminen ole varsinaisesti lihansyöjä.

Suomessa on viljelty maata jo 7000 vuotta sitten. Voi olla, että suomalaiset ovat historiassaan olleet enemmän lihansyöjiä kuin jotkut toiset kansat ilmastollisista seikoista johtuen, mutta kokonaisuutena ja alunperin ihmisen ravinto on ollut kasvipainotteinen.

Ja eihän esihistoriassa ole tarvinnut murehtia siitä, että verisuonet tukkeutuu ja syöpiä syntyy joskus 6-kymppisenä, koska aniharva on noin vanhaksi elänyt muutenkaan. Liikalihavuudesta puhumattakaan. Ihmiset ovat olleet hyväkuntoisia ja hoikkia (koska on ollut olosuhteiden pakko). Eli siinä mielessä liha on saattanut olla ihan järkevää ravintoa, aina kun sitä on ollut saatavilla.

Joka tapauksessa vuonna 2017 suomalainen syö enemmän lihaa kuin koskaan ennen. Ja liikkuu vähemmän kuin koskaan ennen. On myös läskimpi kuin koskaan ennen. Ja vuonna 2018 todennäköisesti tämä kehitys vain jatkuu.

Eihän kohtuullisesta lihansyönnistä välttämättä pahemmin haittaa ole, mutta tästä on nyt kohtuus jo aika kaukana. 80-90 kiloa vetää suomalaiset lihaa vuodessa. Ja maitorasva siihen lisäksi, jota myös vedetään Suomessa paljon... Kohtuus voisi olla se, että lihaa syödään parina päivänä viikossa. Eikä seitsemänä päivänä monta kertaa päivässä... Ja ellen nyt ole ihan väärin ymmärtänyt, niin ei toi mun "kohtuus" ole kovin kaukana siitä, miten Suomessa vielä joskus 50 vuotta sitten syötiin... Nykyinen lihan mässääminen on uusi ilmiö.

edit: Pikaisen googlauksen perusteella lihansyönti on kolminkertaistunut 60 vuodessa! Mitäköhän silloin on muuten oikeastaan syöty? Enemmän kaurapuuroa, leipää, perunaa ja hernekeittoa? Kaloreissa mitattuna tuskin on suurta eroa nykyaikaan, mutta ihmiset ovat liikkuneet enemmän ja pysyneet hoikkina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
161
Ihmiset ei enään osaa tehdä perinteistä ruokaa vaan vedetään niitä epäterveellisiä valmisruokia. Kouluissa ja työpaikan ruokalassa vedetään sitä makaroonihiilarimössöä ja koska leipää pitää syödä! (No suomessa sentään syödään myös perunoita ja ruisleipää).
Mutta esim japanissa kouluissa kuulema oppilaat valmistaa omat ruokansa joka päivä, ja tuoreista aineksista. Näin ei muodostu sukupolvea joka ei osaa enää ruokaa tehdä vaan vetää sipsejä nälkäänsä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 708
Viestejä
4 238 479
Jäsenet
71 241
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom