• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
7 vuotta on jo hyvaa aikaa perustaa ja laajentaa kaivoksia. Vaikka litiumin hinta onkin viimeaikoina romahtanut niin silti se on 5 kertaa kalliimpaa kuin ennen. Hyvaa motivaatiota laittaa kaivoksia pystyyn.

Litium on myös aika harvinainen metalli. Esiintymiäkin tarvii etsiä, joten ei se ihan helppo projekti ole.
 
Kaytan vahan huonosti termia ylituotanto kun tarkoitan tilannetta missa autonvalmistajat eivat ole ainoita asiakkaita akkutehtaille. Itse taas uskon etta 10v sisalla alkaa tulla paljon paremmin hinnoiteltuja akkupaketteja koteihin jotka haluavat leikkia aurinkosahkolla.



7 vuotta on jo hyvaa aikaa perustaa ja laajentaa kaivoksia. Vaikka litiumin hinta onkin viimeaikoina romahtanut niin silti se on 5 kertaa kalliimpaa kuin ennen. Hyvaa motivaatiota laittaa kaivoksia pystyyn.
Etelä-afrikkalaisienkin projekti motivaatio taitaa olla kadoksissa, niin pitkään on sitäkin projektia Kaustisilla/Toholammella väännetty.
 
Tosin se mikä on USA:ssa "moderate climates" ei ehkä ole sitä Suomessa.. Eli se 10 vuotta voi olla enempi paikkaansa pitävä Suomen oloissa. Toki voidaan todeta että se maa pitää sisällään ehkä Alaskasta Hawaijiin lämpötilat mutta jotenkin uskon että testejä ei tehty ihan 100% jokaisessa ilmastossa siellä. Kestääkö se Inarissa sen 10 vuotta osan aikaa ketjuvedolla ja 24/7 ulkona vai esim. Helsingissä rouvalla joka käyttää sitä kerran viikossa ja muuten säilyttää lämpimässä tallissa?
Vaikeahan noihin ottaa kantaa lukematta tarkemmin. Mikä on moderaten ja extremen ero ja kumpaan päätyyn lämpöasteikkoa. Kylmähän ei ole akkujen eliniälle yhtä paha kuin lämmin näin yleensä ottaen. Suomessa akun elinikä on todennäköisesti pidempi kuin vaikkapa Floridassa, Texasissa tai Kaliforniassa. Toisaalta toki akkua ei saisi päästä jäätymään sisältä, mitä toki ei käy normaalioloissa ja säännöllisessä käytössä. Kylmän akun varaustaso ja tehon luovutus sekä ottokyky heikkenee, mutta toisaalta sen elinikä pysyy pidempänä kuin akun, joka lämpenee huomattavasti tai pysyy jatkuvasti kuumana.
 
Kyllä ovat vähemmistö sellaiset joilla on noin pitkä työmatka. Tuo tarkoittaisi, että istuisit kaksi tuntia tai enemmän päivässä autossa pelkästään työmatkaa (koska aina siellä on niitä hitaampi edessä jne.). Sellaiset ihmiset sitten vaihtaa sitä autoa tiheämmin kuin muut. Keskiarvo on kuitenkin 14tkm/v. Runko voi tuon kestää (jos ei ruostu), mutta muuten muut osat onkin jo loppu paljon ennen tuota. Noin pitkällä työmatkalla myös arvostaa sitä luotettavuutta ja 500tkm+ ajettu ei enää ole mikään luotettavuuden perikuva. Autoista ymmärtävät tietävät senkin, että varaosat maksaa moninkertaisesti sen mitä se osa maksaa autotehtaalle, eli jos joudut sen auton rakentamaan uusiksi tulee sille paljon enemmän hintaa kuin uudelle autolle. Tähän sitten vielä se korjaamon veloitus siitä korjauksesta, niin alkaa valoittua, miksi autolla ei keskimäärin kannata ajaa miljoonaa. Sekin on harvinaista, että se ensimmäinen omistaja ajaisi sen autonsa lunastukseen asti. Kyllä ne uusilla autoilla ajavat yleensä vaihtavat ne autot uuteen aika tiheästi. Itse en ainakaan huvikseni istuisi 2h+ työmatkoja autossa joka päivä.
Niin, ei niitä varaosia kannata ostaa marmoritiskiltä vanhempiin kulkimiin vaan ihan yleisosia. Yleesä kestävät ihan riittävästi tai jopa samoin, kuin alkuperäisosat Lisäksi korjaamoitakin on hyvinkin monen hintaisia. Ja kun valitsee kotteron sopivasti ja käyttää sitä normaalisti, niin hyvin halpaa se on osien suhteen ajella.

Sähköautot nostavat autoilun kustannukset poikkeuksetta todella suuriksi.
Hankintahinta on kallis, suuri riski erittän kalleisiin vikoihin ja ilmeisesti siis myös kestävyys ihan yleisesti kusee pahasti. Varsinkin jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin selkästi ovat rakkineita, joista kannattaa pysyä täysin erossa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Itse en vaan usko tuotannon nousevan niin paljon seuraavan 10v aikana, että akkujen hinta laskisi paljon. En myöskään usko, että 10v sisällä taloihin tulevien akkupakettien hinta merkittävästi laskisi tehden niistä houkuttelevia kotitalouksille.
Olisin yllättynyt jos mitään uutta akkutegnologiaa ei olisi tullut 10 vuodessa. Sen verran isolla rahalla akkuja kehitetään että tuloksiakin tulee jossain vaiheessa.
 
Niin, ei niitä varaosia kannata ostaa marmoritiskiltä vanhempiin kulkimiin vaan ihan yleisosia. Yleesä kestävät ihan riittävästi tai jopa samoin, kuin alkuperäisosat Lisäksi korjaamoitakin on hyvinkin monen hintaisia.

Läheskään kaikkia osia ei saa tarvikkeena, eikä mitään matkan pysäyttäväiä halpisosia kannata edes laittaa autoon, jos sillä pitää ajaa 140km/pv työmatkoja. Työ maksaa korjaamolla kuitenkin aika paljon Suomessa, jos ei nyt puhuta mistään pimeistä korjaamoista. Jos se olisi taloudellisesti kannattavaa ajaa miljoona keskimääräisellä henkilöautolla, niitä varmasti olisi paljon, mutta niitä ei vaan ole.

Olisin yllättynyt jos mitään uutta akkutegnologiaa ei olisi tullut 10 vuodessa. Sen verran isolla rahalla akkuja kehitetään että tuloksiakin tulee jossain vaiheessa.

Tarkoitin tässä tuotannon lisääntymisen kautta hintojen laskemista. Itsekin toivon, että jotain uutta akkutegnologiaa tulisi laskemaan hintoja 10v sisällä, mutta tuotekehityksestä tuotantoon kestää melko pitkään.
 
Tarkoitin tässä tuotannon lisääntymisen kautta hintojen laskemista. Itsekin toivon, että jotain uutta akkutegnologiaa tulisi laskemaan hintoja 10v sisällä, mutta tuotekehityksestä tuotantoon kestää melko pitkään.
LFP ja M3P ei pitaisi olla raaka-aineidensa puolesta mitaan erityisen kalliita. Varsinkaan nyt kun litiumi hinta on tullut alas. Tuntuisi etta ei tassa mitaan uusia keksintoja tarvita 32 te sahkoautoihin. Toyota Corolla maksaa sen 32 te. Tarvitaan lahinna sita etta tuotanto pystyy kasvamaan kysynnan perassa.
 
Läheskään kaikkia osia ei saa tarvikkeena, eikä mitään matkan pysäyttäväiä halpisosia kannata edes laittaa autoon, jos sillä pitää ajaa 140km/pv työmatkoja. Työ maksaa korjaamolla kuitenkin aika paljon Suomessa, jos ei nyt puhuta mistään pimeistä korjaamoista. Jos se olisi taloudellisesti kannattavaa ajaa miljoona keskimääräisellä henkilöautolla, niitä varmasti olisi paljon, mutta niitä ei vaan ole.
Varaosien hinnoissakin pätee valitettavasti vanha ja tunnettu totuus:
Jos varaosia saa usemmalta valmistajalta, niin tällöin kilpailu pitää hinnat järkevänä.
Kun varaosaa saa vain yhdeltä valmistajalta, niin hinnat tahtovat olla mallia ryöstö.

Tämän takia ei pidä hankkia autoja, joihin varaosien saatavuus on hankalaa ja huolto on vain merkkihuollossa mahdollista. Toki jos lompakko on todella paksu ja suuret korjauskustannukset eivät haittaa.. Muutenkin vahoiissa kannattaa katsella, miten ovat yleensä kestäneet ja katso myös sitä, kun tekee hankinnan.. Ei siis kannata hommata hienoa pommia, jonka huoltaminen vie sitten tuhkatkin pesästä..

Valitettavasti vain vaikuttaa siltä, että sähköautot ovat kokonaisuutena sellaista ongelmajätettä, jotta niillä autoilu tulee nostamaan hintoja reippaasti jokatapauksessa. Toki tähän voitaisiin vaikuttaa EU tasolla, mutta valitettavasti poliitikot ovat lahjottavissa (=lobattavissa) s.e. valmistajien perseilyihin ei yleensä puututa..
 
Jos oikeasti ajaa 140 km päivässä / 3000 km kuukaudessa pelkästään työmatkoja, niin taitaa autoilulle kyllä tulla aika paljon hintaa joka tapauksessa. Pelkästään polttoaine maksaa taloudellisella polttomoottoriautollakin äkkiä 300 euroa kuussa, ja huoltoihinkin menee väistämättä rahaa tuollaisilla kilometrimäärillä.
 
LFP ja M3P ei pitaisi olla raaka-aineidensa puolesta mitaan erityisen kalliita. Varsinkaan nyt kun litiumi hinta on tullut alas. Tuntuisi etta ei tassa mitaan uusia keksintoja tarvita 32 te sahkoautoihin. Toyota Corolla maksaa sen 32 te. Tarvitaan lahinna sita etta tuotanto pystyy kasvamaan kysynnan perassa.

En vaan itse usko tuotannon lisääntyvän niin paljon, että sen takia akkujen hinta laskisi. Aika huonoa bisnestä investoida niin paljon tuotantoon, että sen seurauksena tulisi reilu ylitarjonta ja hinnat laskisi. Jos kehitetään paljon halvempi akkutegnologia valmistaa, niin näkisin akkujen hinnan laskemisen paljon todennäköisempänä.

Varaosien hinnoissakin pätee valitettavasti vanha ja tunnettu totuus:
Jos varaosia saa usemmalta valmistajalta, niin tällöin kilpailu pitää hinnat järkevänä.
Kun varaosaa saa vain yhdeltä valmistajalta, niin hinnat tahtovat olla mallia ryöstö.

Tämän takia ei pidä hankkia autoja, joihin varaosien saatavuus on hankalaa ja huolto on vain merkkihuollossa mahdollista. Toki jos lompakko on todella paksu ja suuret korjauskustannukset eivät haittaa.. Muutenkin vahoiissa kannattaa katsella, miten ovat yleensä kestäneet ja katso myös sitä, kun tekee hankinnan.. Ei siis kannata hommata hienoa pommia, jonka huoltaminen vie sitten tuhkatkin pesästä..

Valitettavasti vain vaikuttaa siltä, että sähköautot ovat kokonaisuutena sellaista ongelmajätettä, jotta niillä autoilu tulee nostamaan hintoja reippaasti jokatapauksessa. Toki tähän voitaisiin vaikuttaa EU tasolla, mutta valitettavasti poliitikot ovat lahjottavissa (=lobattavissa) s.e. valmistajien perseilyihin ei yleensä puututa..

Vanha sanon köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee myös auton osissa. Hinta yleensä korreloi laadun kanssa. Auton valmistajat vaan saa ne osat hankittua todella edullisesti kun ostavat kerralla vaikka miljoona osaa x. Hyvin harvassa on autot, joita ei pysty merkkihuollon ulkopuolella huoltamaan. Auton kasaaminen liukuhihnalla on myös kustannustehokasta kun verrataan 20v auton korjaamiseen. Pyöränlaakerin vaihto voi olla jo melkoinen haaste 20v 500tkm+ suolassa uitetussa autossa, jossa mikään alustan pultti ei aukea ilman lämmitystä.

Sähköautot ei nykyisellä akkutegnologialla ole halpa käyttis 20v ikäisenä. Paljon ajavalle se uusi sähköauto voi olla halvempi valinta kuin uusi polttis, koska sähköautolla ajaminen on paljon halvempaa. Meillä valitettavasti on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista kiitos autoverotuksen.
 
Omalla päässälaskulla sähköauto on ihan hieno juttu, kun ostaa tai liisaa uutena, ajaa paljon vuodessa, jolloin energiassa säästää erotuksen ja vaihtaa viimeistään kun takuu loppuu.

sitten kun menee vaihtorivistä etsimään käytettyä sähkistä, jossa jo takuu ummessa, saa venäläisen ruletin kaupan päälle. Voi mennä ihan hienosti tai sitten taisteluista luetaan iltapäivälehtien sivuilta. Sama toki koskee etenkin premium-merkkien polttomoottorivehkeitäkin.

sitten kun hinta on tippunut sinne pariin kymppiin ja alle, moni käytetty alkaa olla laitettu ns. kiertoon, kun vikoja on alkanut kasaantua, tai koneesta tai laatikosta kuuluu sellainen tyyppisirahdus, jonka korjaaminen maksaa 5000€ ja korjaamatta jättäminen 10000€.
 
Helpommalla taitaa päästä jos vaan pystyy välttämään autoilua. Jos tuollaista super pitkää työmatkaa joutuu ajamaan, niin kannattaa varmaan pyrkiä vaihtamaan työpaikkaa tai muuttamaan lähemmäs jos se on mahdollista. Pitkän päälle tuollainen kuulostaa lähinnä ajan ja rahan tuhlaukselta.
 
Helpommalla taitaa päästä jos vaan pystyy välttämään autoilua. Jos tuollaista super pitkää työmatkaa joutuu ajamaan, niin kannattaa varmaan pyrkiä vaihtamaan työpaikkaa tai muuttamaan lähemmäs jos se on mahdollista. Pitkän päälle tuollainen kuulostaa lähinnä ajan ja rahan tuhlaukselta.
Suomessa on sellainen kuin varainsiirtovero jolla tuo muuttaminen pyritään estämään.
 
Suomessa on sellainen kuin varainsiirtovero jolla tuo muuttaminen pyritään estämään.
Toki näinkin. Toisaalta jos on varaa maksaa vaikka 500-600 euroa kuussa työmatka-autoilusta, niin onko tuo hirveän suuri ongelma? Minkään lyhyempiaikaisen työn takia ei tietenkään välttämättä kannata muuttaa.
 
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka pitkäikäisiä nämä uudet sähkö- ja hybridiautot tulee olemaan. Ainakin toistaiseksi korjaukset vaikuttaa olevan niin julmetun kalliita, että jos asiaan ei tule mitään muutosta niin vähän vanhempaa peliä tuskin kannattaa edes korjata.
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
Kyllä niitä firmoja alkaa tulla jotka akun korjaa kohtuuhintaan. Tai siis vaihtaa yhden moduulin. Esim. tässä Teslan S malliin ei näytä kovin kummoinen homma olevan. Tuossa siis 16 moduulia. Kovasti nopeammin ja helmpommin näkyy käyvän kuin esimerkiksi katkenneen jakohihnan jälkeen tehty moottoriremontti.
Kuulemma uudemmat Teslat on sitten haastavampia. Tietääkseni korealaisissa ei ainakaan vielä ole lähdetty samalle tielle, vaan akkumoduulit on suht helposti vaihdettavissa.

 
Toki näinkin. Toisaalta jos on varaa maksaa vaikka 500-600 euroa kuussa työmatka-autoilusta, niin onko tuo hirveän suuri ongelma? Minkään lyhyempiaikaisen työn takia ei tietenkään välttämättä kannata muuttaa.
Työmatka-autoilu pistetään verovähennyksiin. Suuressa osassa maata ja työpaikkoja täyttyy ehdot vähennettävyydestä, varsinkin, kun matka on pitkä.
Muuttaminen taas on helvetin kallista, hankalaa ja aikaavievää ja muutenkin kaikinpuolin hankalaa, joten siiihen ei kannata ryhtyä, jos ei ole äärimmäinen pakko.

Sähköauton hankintakuluja ei käsittääkseni saa samallatavalla verovähennyksiin. Ja tokopa kovinkaan monen palkalla tulee vähennettävää niin reilusti / vuosi..

Julkinen liikenne on surkastunut pikkuhiljaa, kokoajan, Joskus 80 luvulla linja-autoilla ja junilla pääsi yleensä vähän kaikkialta kaikkialle. Vuoroja oli useita päivässä. Nykyisin tilanne taas on yleensä se, että vaikka linja-auto sattuisi kulkemaan paikan ohi (junasta puhumattakaan), niin se ei tasan tarkkaan pysähdy. Tarvitaan auto, jotta pääsee pysäkille. Ja yleensä julkisten aikataulut ovat täysin 100%:n sopimattomat, esim työmatkaan..(Lukuunottamatta isoimpia kaupunkialueita.)


Jos autoilun saastuttaminen on ongelma, niin kaupunkeihin kamerat kuvaamaan rekisterikilvet siellä ajajille ja päivittäinen vero siitä, kunnes kellään ei ole vara käyttää, kuin julkisia. Tällöin ne, joilla on mahdollisuus mennä julkisillä käyttävät niitä ja ne, joilla ei ole mahdollisuutta ajavat sitten autoilla itse.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan ne akut nytkin modulaarisia. Esim. Tesla S plaid akussa on 7 920 kennoa ja 5 moduulia, kustannustehokas korjaus vaatii viallisten kennojen vaihtamisen ja siihen ei peruspentillä riitä taito tai laitteet. Tähän erikoistuneita yrityksiä onkin maailmalla. Akut happanee seisoessaan, niin kun sillä akulla on se 10v+ ikää, niin se alkaa vaan olla käyttöikänsä päässä ja uusi akku on ainut vaihtoehto, jolla auto tulee luotettavasti toimimaan ilman jatkuvaa korjaamolla ramppaamista. Yksittäisten kennojen vaihtaminen on lähinnä tekohengitystä vanhalle käyttöikänsä päässä olevalle akustolle. Nykyinen akkutekniikka on vaan kallista, ei tuollaista määrää kennoja saa laadukkaina kennoina mistään halvalla. Henkilöautoja ei ole suunniteltu 500tkm ajosuoritteelle eikä tulla suunnittelemaan. Kuten edellä sanottiin suurtehoeletroniikka ym. on todella kallista, joten mitään järkeä ei ole akkua vaihtaa johonkin 10v+ ja 500 tkm ajettuu autoon kun siinä on paljon muutakin kallista hajoavaa.

Ne uudet teslan akut on käsittääkseni nyt sellaisia, ettei niitä voi modulaarisesti korjata. On kuorrutettu sellaisella pinkillä mössöllä. Ilmeisesti vesiongelmien välttämiseksi?

Olisin yllättynyt jos mitään uutta akkutegnologiaa ei olisi tullut 10 vuodessa. Sen verran isolla rahalla akkuja kehitetään että tuloksiakin tulee jossain vaiheessa.

Nykyinen li-ion systeemi on jo 30v vanha. Ei ole paljon kilpailijoita näkynyt.
 
Kyllä nuo toteutumat hajonneen maalämpökompuran vaihdosta töineen ovat olleet 5000-10000€ niissä tapauksissa mitä minä tiedän. Seppä varmasti pääsee paljon halvemmalla, kun ostaa osat jostakin ja vaikka asentaa itse.

Autojen kanssahan on ihan sama homma. Nollan saa huollon/remontin hinnasta pois helposti, kun osaa ja tietää. Sama varmasti tuon kompurankin suhteen. Sitten kun ei osaa eikä tiedä, joku kirjoittaa laskun ja se on yleensä iso.
Juuri vaihdatin 20v pyörineen maalämpöpumppuun kompuran ennen tätä talvea. Hinta töineen ja osineen 1900€. Laite pääkaupunkiseudulla. 10 000 kuullostaa koko laitteen vaihdolta.
 
Kyllä niitä firmoja alkaa tulla jotka akun korjaa kohtuuhintaan. Tai siis vaihtaa yhden moduulin. Esim. tässä Teslan S malliin ei näytä kovin kummoinen homma olevan. Tuossa siis 16 moduulia. Kovasti nopeammin ja helmpommin näkyy käyvän kuin esimerkiksi katkenneen jakohihnan jälkeen tehty moottoriremontti.
Kuulemma uudemmat Teslat on sitten haastavampia. Tietääkseni korealaisissa ei ainakaan vielä ole lähdetty samalle tielle, vaan akkumoduulit on suht helposti vaihdettavissa.


Akkuhan siis kuluu suht tasaisesti. Jos joku moduuli vaikka vikaantuu ennenaikaisesti, sen vaihtamalla saa lisäaikaa vs. kokonaan uuden akun investointi. Ei se siitä kuitenkaan uutta tee ja nollaa kilometrejä ja kelloa. Esim puretusta akusta voi löytyä ehjiä moduuleja, joilla saadaan vähän kuin elimensiirtona toisen akun elämää jatkettua.

Laadukas sormimallinen li-ion kenno maksaa isoissakin erissä useamman euron kpl, jolloin koko akun uudelleen kennottaminen on monen monta tonnia joka tapauksessa. Ei siitä halpaa varmaan koskaan tule. Tai mikä nyt kellekin on halpaa. Minusta esim 5000€ on jo aika kallis. Toki jos auton saa pilkkahintaan ja siihen sijoittaisi vaikka 5000€ akun, jos auto muuten helmi. Sillä saisi elinaikaa lisää esim 10v.

10v vanha paljon ajettu Tesla jos maksaa 30000€, niin mitä järkeä. Käytetyistäkin vanhoista Teslan akuista pyydetään yli 10000€ ja yhdestä käytetystä modulista 1000€. En kyllä saa millään matematiikalla tuosta mitään järjellistä ratkaisua. Vihreä ideologia ainoa, millä voisi edes yrittää perustella. Uuden ostaminen tai liisaaminen ja vaihtaminen muutaman vuoden päästä on hyvä ratkaisu, sillä sähkökiimassa maksavat hunajaa käytetyistäkin. Tavallisen köyhän kansan autoa muutamalla tonnilla - kymppitonnilla noista ei kyllä saa tekemälläkään.
 
Meillähän polttoaineisiin sekoitetaan kyllä biokomponenttia, mutta periaatteessa tuossa olisi mahdollisuus täyteenkin hiilineutraalisuuteen, vaikka kylmä ilmasto voi vaatia mukaan jonkin verran muuta. Tuntuu siltä, että tämä vaihtoehto on jäänyt sähköautoilun varjoon. Kannattaisikohan suot valjastaa sokerijuurikkaan tms. viljelyyn metsittämisen sijaan?

Tuulivoimala -> akku tuottaa yhdellä hehtaarilla monta kymmentä kertaa enemmän ajokilometrejä. Siksi niitä vispeleitä rakennetaan vimmatusti lisää.

Tämä. Akkujen tulisi olla helpommin vaihdettavia, korjattavia ja kierrätettäviä. Paljon ajetulle autolle tulisi olla mahdollista myös vaihtaa akku pienemmän kapasiteetin pakettiin, niin että runko voi edelleen viedä lähikauppaan ja takaisin.

Järkevät korjaukset, ja järkevä suhtautuminen akkukotelon kolhuihin olisi pitkällä aikavälillä valtava kilpailuetu autonvalmistajalle. Tyytyväisemmät asiakkaat, halvemmat vakuutukset, parempi maine jne. Nykyhetkessä kun tehtaan ulkopuolella on väkeä jonoksi asti rahan kanssa odottamassa omaa sähköautoa, ei kiinnosta pätkääkään kehittää myynnin jälkeisiä palveluita.
 
Julkinen liikenne on surkastunut pikkuhiljaa, kokoajan, Joskus 80 luvulla linja-autoilla ja junilla pääsi yleensä vähän kaikkialta kaikkialle. Vuoroja oli useita päivässä. Nykyisin tilanne taas on yleensä se, että vaikka linja-auto sattuisi kulkemaan paikan ohi (junasta puhumattakaan), niin se ei tasan tarkkaan pysähdy. Tarvitaan auto, jotta pääsee pysäkille. Ja yleensä julkisten aikataulut ovat täysin 100%:n sopimattomat, esim työmatkaan..(Lukuunottamatta isoimpia kaupunkialueita.)
Varmaan johtuu pitkälti siitä, että maaseutu alkaa olla keskimäärin aika autiota nykyään. Lapissakin suurin osa ihmisistä asuu nykyään isommissa kylissä tai kaupungeissa, tai niiden lähellä. Ei sellaista entisen kaltaista maaseutua enää oikein ole olemassa, minkä ei tässä vaiheessa luulisi tulevan kenellekkään yllätyksenä, kun tämä kaupungistuminen on ollut käynnissä jo vuosikymmeniä.
 
Akkuhan siis kuluu suht tasaisesti. Jos joku moduuli vaikka vikaantuu ennenaikaisesti, sen vaihtamalla saa lisäaikaa vs. kokonaan uuden akun investointi. Ei se siitä kuitenkaan uutta tee ja nollaa kilometrejä ja kelloa. Esim puretusta akusta voi löytyä ehjiä moduuleja, joilla saadaan vähän kuin elimensiirtona toisen akun elämää jatkettua.

Laadukas sormimallinen li-ion kenno maksaa isoissakin erissä useamman euron kpl, jolloin koko akun uudelleen kennottaminen on monen monta tonnia joka tapauksessa. Ei siitä halpaa varmaan koskaan tule. Tai mikä nyt kellekin on halpaa. Minusta esim 5000€ on jo aika kallis. Toki jos auton saa pilkkahintaan ja siihen sijoittaisi vaikka 5000€ akun, jos auto muuten helmi. Sillä saisi elinaikaa lisää esim 10v.

10v vanha paljon ajettu Tesla jos maksaa 30000€, niin mitä järkeä. Käytetyistäkin vanhoista Teslan akuista pyydetään yli 10000€ ja yhdestä käytetystä modulista 1000€. En kyllä saa millään matematiikalla tuosta mitään järjellistä ratkaisua. Vihreä ideologia ainoa, millä voisi edes yrittää perustella. Uuden ostaminen tai liisaaminen ja vaihtaminen muutaman vuoden päästä on hyvä ratkaisu, sillä sähkökiimassa maksavat hunajaa käytetyistäkin. Tavallisen köyhän kansan autoa muutamalla tonnilla - kymppitonnilla noista ei kyllä saa tekemälläkään.

Aika kunnioitettavia lukemia ainakin noilla S-mallin Tesloilla on menty alkuperäisellä akulla. 500tkm kohdalla polttomoottoripatongit on paalattu jo moneen kertaan ;) Jos ei, niin on konetta availtu, vaihdettu, tai vaihdelaatikkoa, kytkintä jne korjailtua. Useita tonneja...

Pikaisella googlauksella pari artikkelia aiheesta:

 
Varmaan johtuu pitkälti siitä, että maaseutu alkaa olla keskimäärin aika autiota nykyään. Lapissakin suurin osa ihmisistä asuu nykyään isommissa kylissä tai kaupungeissa, tai niiden lähellä. Ei sellaista entisen kaltaista maaseutua enää oikein ole olemassa, minkä ei tässä vaiheessa luulisi tulevan kenellekkään yllätyksenä, kun tämä kaupungistuminen on ollut käynnissä jo vuosikymmeniä.

Toisaalta ennen vanhaan vaikka ihmisiä oli enemmän, oli vähemmän tarvetta liikkua kun työ oli lähempänä, ja oli kirjastoauto, pankkiauto ja kauppaauto, ja kaupparatsut toi kotiin kaikenlaiset kodin pienkoneet
 
Lähinnä liikennöinnistä on tullut niin kallista, että esim linja-autovuoroja ei kannata enää ajaa, jos autot ei ole täynnä..
 
Toisaalta ennen vanhaan vaikka ihmisiä oli enemmän, oli vähemmän tarvetta liikkua kun työ oli lähempänä, ja oli kirjastoauto, pankkiauto ja kauppaauto, ja kaupparatsut toi kotiin kaikenlaiset kodin pienkoneet
Niin. Eipä tuollaiset 70 km ja pidemmät työmatkat ole tainneet koskaan olla mitenkään tavallisia. Ei tuollaisessa vain ole mitään järkeä jos sen pystyy jotenkin välttämään.
 
Niin. Eipä tuollaiset 70 km ja pidemmät työmatkat ole tainneet koskaan olla mitenkään tavallisia. Ei tuollaisessa vain ole mitään järkeä jos sen pystyy jotenkin välttämään.
Yleensä työpaikka valitaan siten, että se on jonkun kulkuyhteyden päässä asunnosta. Varsinkin, jos on erehtynyt hankkimaan perhettä, niin sitä harvemmin lähdetäänb muuttamaan yhtään minnekkään.
Vaihtoehdot on:
- Ei oteta paikkaa vastaan.
- Ajetaan autolla.
- Käytetään julkisia (nykyään ei juuri mitenkään järkevästi mahdollista) kaupunkien ulkopuolella.
- Hankitaan asunto työpaikan läheltä.
 
Yleensä työpaikka valitaan siten, että se on jonkun kulkuyhteyden päässä asunnosta. Varsinkin, jos on erehtynyt hankkimaan perhettä, niin sitä harvemmin lähdetäänb muuttamaan yhtään minnekkään.
Vaihtoehdot on:
- Ei oteta paikkaa vastaan.
- Ajetaan autolla.
- Käytetään julkisia (nykyään ei juuri mitenkään järkevästi mahdollista) kaupunkien ulkopuolella.
- Hankitaan asunto työpaikan läheltä.
No kyllä on myös perheitä jotka muuttavat jossain vaiheessa työn tai muun takia. Tässä tietenkin tulee haasteeksi, että myös puolison pitäisi sitten mahdollisesti löytää uusia töitä.

Kyllä se nyt alkaa nykyään olla melkein itsestäänselvää, että jos asuu jossain syrjässä maalla, niin työpaikat ja palvelut on sitten mahdollisesti aika kaukana. Eikä mitään kattavaa julkista liikennettä välttämättä kannata pyörittää missään syrjäseuduilla. Kaupungistuminen on nyt jatkunut jo vuosikymmeniä. Tietenkin on sitten näitä, jotka asuvat jossain kaupungissa tai kylässä, mutta joutuvat käymään töissä naapurikaupungissa tai naapurikylässä.
 
Pitää myös muistaa että moni kaupunki on perustettu yhden yhtiön tai teollisuuden alan varaan ja sinne muuttaa jengiä ja rakentaa elämänsä ja sitten tehdas panee ovet säppiin niin sinne sitten jäät. Pois et voi muuttaa koska taloa ei saa kaupaksi ja ei ole varaa kahdesta asunnosta maksaa.
 
Niin. Eipä tuollaiset 70 km ja pidemmät työmatkat ole tainneet koskaan olla mitenkään tavallisia. Ei tuollaisessa vain ole mitään järkeä jos sen pystyy jotenkin välttämään.
70km työmatka periferiassa ottaa max tunnin aikaa autolla. Ruuhkasuomessa taas saat kulutella saman ajan monta kertaa lyhyemmälle matkalle, riippuen kuinka julkiset toimii tai kuinka on ruuhkaa automatkalla.
Pointtina siis lähinnä tässä se, että ainakaan itselle ei koskaan ole muu merkinnyt kuin työmatkaan käytetty aika, matkalla ei niin ole ollut väliä.
 
Pitää myös muistaa että moni kaupunki on perustettu yhden yhtiön tai teollisuuden alan varaan ja sinne muuttaa jengiä ja rakentaa elämänsä ja sitten tehdas panee ovet säppiin niin sinne sitten jäät. Pois et voi muuttaa koska taloa ei saa kaupaksi ja ei ole varaa kahdesta asunnosta maksaa.
Tämähän on ihan tunnustettu ns kannustinloukku. Valtaosa noista entisissä savupiippukunnissa asuvista on sen omakotitalonsa tehtaan palkoilla maksanut ja vaikka savua ei enää piipusta tupsahtele ja lopputililappu on lyöty kouraan -> Niin se toinen osapuoli on hyvin voinut pitää työpaikkansa ja velattomassa asumuksessa ei ole mitään ongelmia pärjätä toisen tuloilla ja toisen työttömyyskorvuksella.

Ei ole oikein mitään mieltä lähteä enää siinä vaiheessa ns rakentamaan elämää jossain muualla "alusta". Vaikka jostain muualta saisikin parempi ansioista työtä niin ennemmin sitten vaikka paiskii matalasti palkattua pätkätyötä jossain lähialueella.
Yhteiskunta tuossa on se suurin häviäjä.
 
Tämähän on ihan tunnustettu ns kannustinloukku. Valtaosa noista entisissä savupiippukunnissa asuvista on sen omakotitalonsa tehtaan palkoilla maksanut ja vaikka savua ei enää piipusta tupsahtele ja lopputililappu on lyöty kouraan -> Niin se toinen osapuoli on hyvin voinut pitää työpaikkansa ja velattomassa asumuksessa ei ole mitään ongelmia pärjätä toisen tuloilla ja toisen työttömyyskorvuksella.

Ei ole oikein mitään mieltä lähteä enää siinä vaiheessa ns rakentamaan elämää jossain muualla "alusta". Vaikka jostain muualta saisikin parempi ansioista työtä niin ennemmin sitten vaikka paiskii matalasti palkattua pätkätyötä jossain lähialueella.
Yhteiskunta tuossa on se suurin häviäjä.
Toi on iso ongelma. Sotien jälkee homma hoidettiin niin, että ne tehtaat rakensivat asunnot työntekijöilleen. Jolloin sen työntekijän ei tarvinnut
tehdä välttämättä sitä taloaan. Näin oli pitkään myös pääkaupunkiseudulla.
 
Toi on iso ongelma. Sotien jälkee homma hoidettiin niin, että ne tehtaat rakensivat asunnot työntekijöilleen. Jolloin sen työntekijän ei tarvinnut
tehdä välttämättä sitä taloaan. Näin oli pitkään myös pääkaupunkiseudulla.

Jonka jälkeen nämä työntekijöille tehdyt asunnot päätyivät kaupungille (esim Hyksin asunnot) ja eipä aikaakaan kun näihin asuntoihin sovellettiin tarveharkintaa, jonka jälkeen asunnoissa oli työttömiä, koska eikös heillä nyt pienempituloisina ole suurempi tarve asunnolle kuin työssäkäyvällä? (kärjistys, mutta näin se pääpiirteittään meni.).
 
Jonka jälkeen nämä työntekijöille tehdyt asunnot päätyivät kaupungille (esim Hyksin asunnot) ja eipä aikaakaan kun näihin asuntoihin sovellettiin tarveharkintaa, jonka jälkeen asunnoissa oli työttömiä, koska eikös heillä nyt pienempituloisina ole suurempi tarve asunnolle kuin työssäkäyvällä? (kärjistys, mutta näin se pääpiirteittään meni.).
Ei ole varmaa tietoa, mutta osa ilmeisesti myytiin pääkaupunkiseudulla suoraan sijoittajille tai yksityisille henkilöille. Osa noin kuin sanoit.
Nyt vielä maahanmuuttajat noista kisaavat.

Sairaanhoitopiireillä on vielä asuntoja vuokrattavana työntekijöilleen ainakin pääkaupunkiseudulla.
 
Ite olin vuosituhannen vaihteessa reissuhommissa helsingissä, työnantaja maksoi ns yhteismajoituksen ja päälle vielä päivärahan. Tuolla oli silloin yksi vanhempi toveri, joka oli jättänyt pienen torppansa Kokkolaan ja ettinyt siihen jonkun joka siitä jopa jonkinmoista vuokraakin maksoi. Kävi siellä korkeintaan kerran vuodessa ja oli raksahommia tehnyt eri työnantajilla vaikka kuinka monta vuotta.

Ei tuollainen elämä kyllä kaikille sovi, 3-4 karvaista äijää kaljoittelee ja piereskelee samassa huoneessa kuukaudesta toiseen :D

Mutta ei sinne kuolleeseen kylään "pakko" ole jäädä, mutta mukavuussyistä moni niin tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Käytettyjen autojen hinnat, mitä helv?

n. 10 v sitten, 10 vuotta vanha auto, eli 2004, ajettu 120 tkm, hinta 5000 eur
tänään: 10 vuotta vanha vastaavan merkkinen ja mallinen alempaa perusluokkaa oleva auto, ajettu 170 tkm, hinta 14 000
Tuossa vain yksi esimerkki, mutta sama kaava jatkuu myös vähän halvemmissa autoissa.
Onko kymenessä vuodessa autoihin tullut niin paljon lisäarvoa (joka ei ole pelkästään lisäkuluerä) kun puhutaan käytetyistä 10v+ vahoista autoista?
Epäilen vahvasti
mistä siis moinen hinnan tuplaantuminen - triplaantuminen ?
 
mistä siis moinen hinnan tuplaantuminen - triplaantuminen ?

Yksi syy voi olla se että kaikkein ns. paskimmat autot on romutuspalkkio kampanjan aikaan (2015, 2018, 2021 jne) vedetty paaliin ja haettu se 1000-2000€ palkkio eikä myyty eteenpäin "hinnat alkaen 500€ kesäauto leimalla" tyyliin.

Tietysti tästä johtuen myös ne esim. 4000€ autot alkavat sitten kadota liikkeistä kun mieluummin myyjä ottaa jonkun 2000€ romutuspalkkion kun myy esim. 1500€ ja katsoo kun liike pyytää 4000€ samasta autosta hieman tuunattuna (tai no, pestynä tjsp).
 
Voisiko myös olla että uusien autojen myynti on sakannut niin rajusti, että hyväkuntoisia vanhoja ei enää ole niin paljoa?
 
Ainakin uusien toimitusajat oli niin tukkoiset että varmasti muutaman vuoden näkyy käytettyjen markkinoilla.
 
Kevyesti on korkeasaaren hinnat nousseet. 2020 oli 14e, nyt 23 per naama. Ei kyllä vastaa enää hintaa.
 
Käytettyjen autojen hinnat, mitä helv?

n. 10 v sitten, 10 vuotta vanha auto, eli 2004, ajettu 120 tkm, hinta 5000 eur
tänään: 10 vuotta vanha vastaavan merkkinen ja mallinen alempaa perusluokkaa oleva auto, ajettu 170 tkm, hinta 14 000
Tuossa vain yksi esimerkki, mutta sama kaava jatkuu myös vähän halvemmissa autoissa.
Onko kymenessä vuodessa autoihin tullut niin paljon lisäarvoa (joka ei ole pelkästään lisäkuluerä) kun puhutaan käytetyistä 10v+ vahoista autoista?
Epäilen vahvasti
mistä siis moinen hinnan tuplaantuminen - triplaantuminen ?
Kommentti vanhaan mutta ajankohtaiseen viestiin.

Luultavasti suurin syy on se, että ihmisten ostovoima ja usko talouteen on romahtanut. Ihmisten on kuitenkin pakko liikkua, joten käytettyjen autojen kaupassa katse etsiytyy hyvämaineisiin merkkeihin (aka Toyota) ja järjellisillä kilometreillä varustettuihin yksilöihin. Olen itse huomannut, että mm. käytetyt Toyota Yarikset ja Corollat maksaa maltaita.

Uusien autojen myynti on hyvä mittari keskiluokan ja hyvätuloisten ostovoimalle. Uusia henkilöautoja myytiin 2022 vuonna ainoastaan 81 698 kpl. Vastaavia lukuja on nähty viimeksi 1990-luvun lamassa.
 
On siinä uusien autojen myynnissä muutakin takana kuin tuo ylläoleva, vaikka se onkin varmasti suurin tekijä. Käyttövoima esim. Monet eivät halua hybridiä tai sähköautoa. 2017-2019 lienee erittäin suosittu vuosimalli myös ennen tätä vaihdosta näihin uusiin.
 
Mulla on pari tuttua automyyjinä ja sanoi että ihmiset kattoo ihan ylivoimaisesti eniten 1,5l bensoja tai plugin hybridejä. Joku 2l diesel voi seisoa vuoden varastossa samalla kun myydään päivässä useampi 1,5l bensa Toyota.

Ei varmasti ainoa syy, mutta tietyssä kokoluokassa kysyntä varmasti nostanut hintoja.
 
Kevyesti on korkeasaaren hinnat nousseet. 2020 oli 14e, nyt 23 per naama. Ei kyllä vastaa enää hintaa.
Juu kuulostaa hintavalta. Käytiin kotieläinpihalla, 12€ aikuinen 7€ lapset. Jotenki fiilis että noi oli aiemmin luokkaa 8 ja 6€.

Ei tarvii vähään aikaan käydä.. korkeasaaressakin tuli parit kerrat käytyä viimesen 9v aikana.. ei paljon uutta varmaan tullu sen jälkeen joten voi skipata.
 
Mulla on pari tuttua automyyjinä ja sanoi että ihmiset kattoo ihan ylivoimaisesti eniten 1,5l bensoja tai plugin hybridejä. Joku 2l diesel voi seisoa vuoden varastossa samalla kun myydään päivässä useampi 1,5l bensa Toyota.

Ei varmasti ainoa syy, mutta tietyssä kokoluokassa kysyntä varmasti nostanut hintoja.
Riippuu kyllä varmaan paljon autotyypistä ja hintaluokasta. Itselläni taas kokemus on ihan päinvastainen, nykyään ne pikkudieselitkin taas menee kaupaksi jotka vielä jokin aika takaperin olivat itse saatanan keksintö.
 
Tuli wasalinelta tarjous jossa auton kanssa 99 euroa per suunta ja 179 normaali. Aloin miettiä että vaikuttaa aika kalliilta ja tsekkasin vanhan varauksen 2018 vuodelta ja oli 55 euroa suunta auton kanssa. Ihan hyvin noussut
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 548 622
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom