Vähän hypoteettista pohdintaa; mikäli tuo viisi miljardia olisi nyt mennyt hyväntekeväisyysjärjestön kautta ja verotuksen ohi sähköautojen latausverkoston parantamiseen, niin kenen mielestä tämä on huono asia? Nyt hyväntekeväisyysjärjestö maksaa latausverkoston laajentamisen kustannuksia, sähköautoilijoiden mahdollisuudet ladata autoja ja vaikutus sähköautovalmistajien kysyntään tulee olemaan varmasti positiivinen eli myös kerrannaisvaikutuksena lisää verotuloja.
Jos tuosta potista olisi maksettu verot, niin verkoston kehitykseen menevä rahamäärä olisi pienempi ja valtion antama tuki verkoston kehitykselle suurempi (mikäli nyt halutaan tätä sähköautovouhotusta ilmaston nimissä), sähköautojen kysyntä ei kasvaisi yhtä paljoa ja autojen hinnat eivät laskisi kysynnän vaikutuksesta. Ja on syytä pohtia, olisiko Musk antanut edes tällaista lahjoitusta ylipäätään, mikäli olisi pitänyt verot maksaa? Nyt hän halusi lahjoittaa oman hyväntekeväisyysjärjestön kautta yleishyödylliseen tarkoitukseen rahaa (josta hän toki itse hyötyy myös). Miksi valtion pitäisi olla vetämässä jokaisesta kakusta omaa siivua?
Jos minä päättäisin miljardöörinä, että haluan parantaa Suomen latausverkostoa ja hoitaisin sen verovapaasti perustamani järjestön tai säätiön kautta, niin kuinka moni oikeasti asiaa vastustaisi, jos toinen vaihtoehto olisi, etten tekisi mitään asian eteen.