• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Eilen illalla hetken pääsin tuota evcc:tä kikkailemaan ja asentelin sen koneelle, ja sieltä sain sertifikaatit ja plant id:n. En kuitenkaan saanut HA:n lisäosaa käynnistymään, herjasi:

23:15:47 cannot create charger 1: missing name

ja

[main ] FATAL 2024/11/15 06:56:58 cannot create charger 'wallbox3': cannot create charger type 'template': cannot create charger type 'eebus': timeout

Ei riittänyt aika enään illasta tätä värkätä, todennäköisesti jostain pienestä kiinni.

Tein siis tuota sillä evcc configuration komennolla sen assistin kanssa. Sielä kaikki meni hyvin, mutta jostain syystä, kun valitsin cupra charger pro:n, niin kun se alkaa testaamaan sitä yhteyttä, niin se ei mene läpi. Ei toiminut ellillä eikä vw brandin charger pro:lla. Ip osoite on oikea ja vastaa pingiin ja elli sovellus toimii puhelimessa, eli yhteys on kunnossa. Piuhalla vedetty ethernetti laturille.

Sekin muuten, että tuossa assistin listassa tuli jossain vaiheessa joku herja, että ei tunnistettu power meteriä, haluatko lisätä ulkoisen power meterin. Mitähän tää tarkottaa? Puhutaan nyt varmaan laturin energia mittauksesta, se gridin power meter tulee sielä aikaisemmin konffatuksi.
 
Eilen illalla hetken pääsin tuota evcc:tä kikkailemaan ja asentelin sen koneelle, ja sieltä sain sertifikaatit ja plant id:n. En kuitenkaan saanut HA:n lisäosaa käynnistymään, herjasi:

23:15:47 cannot create charger 1: missing name

ja

[main ] FATAL 2024/11/15 06:56:58 cannot create charger 'wallbox3': cannot create charger type 'template': cannot create charger type 'eebus': timeout

Ei riittänyt aika enään illasta tätä värkätä, todennäköisesti jostain pienestä kiinni.

Tein siis tuota sillä evcc configuration komennolla sen assistin kanssa. Sielä kaikki meni hyvin, mutta jostain syystä, kun valitsin cupra charger pro:n, niin kun se alkaa testaamaan sitä yhteyttä, niin se ei mene läpi. Ei toiminut ellillä eikä vw brandin charger pro:lla. Ip osoite on oikea ja vastaa pingiin ja elli sovellus toimii puhelimessa, eli yhteys on kunnossa. Piuhalla vedetty ethernetti laturille.

Sekin muuten, että tuossa assistin listassa tuli jossain vaiheessa joku herja, että ei tunnistettu power meteriä, haluatko lisätä ulkoisen power meterin. Mitähän tää tarkottaa? Puhutaan nyt varmaan laturin energia mittauksesta, se gridin power meter tulee sielä aikaisemmin konffatuksi.
Heh, samaa touhusin eilen ja aika samoin tuloksin. Laitoin lisäksi Ellin ja P1:n dhcp:stä staattisiksi. Tosin mulla evcc ei lähde päälle eikä herjaakaan mitään. Mutta täytyy jatkaa tänään taas. Siellä oli evcc:llä jotain debuggaus komentojakin, täytyy niitä ainakin kokeilla. Aamulla huomasin, että laturissa oli joku uusi valo syttynyt tai väri vaihtunut.

Teitkö sen parituksen Ellin hallintasivuilla? Itse tein sen siinä konffauksen kanssa samaan aikaan. Mutta ehkä se olisi ollut parempi tehdä ensin ja sitten vasta avata se assari.

Mullakaan ei saanut laturiin yhteyttä. Se power meter herja on varmaan juuri siitä laturin sisäisestä mittarista. Kun ei saa yhteyttä koko laturiin, niin ei tiedä siitä mittaristakaan sitten. Mulla tuli sama herja.
 
Parituksen kun poisti ja teki uudestaan, niin sillä lähti täällä toimimaan. Elli on wifissä ja piuhayhteys voi olla vaikea järjestää. Wifi pitäisi kuulua kyllä hyvin laturille. Mahtaako olla mitään toivoa, että evcc toimisi järkevällä varmuudella?
 
Parituksen kun poisti ja teki uudestaan, niin sillä lähti täällä toimimaan. Elli on wifissä ja piuhayhteys voi olla vaikea järjestää. Wifi pitäisi kuulua kyllä hyvin laturille. Mahtaako olla mitään toivoa, että evcc toimisi järkevällä varmuudella?
Itellä ainakin on toiminut.
 
Heh, samaa touhusin eilen ja aika samoin tuloksin. Laitoin lisäksi Ellin ja P1:n dhcp:stä staattisiksi. Tosin mulla evcc ei lähde päälle eikä herjaakaan mitään. Mutta täytyy jatkaa tänään taas. Siellä oli evcc:llä jotain debuggaus komentojakin, täytyy niitä ainakin kokeilla. Aamulla huomasin, että laturissa oli joku uusi valo syttynyt tai väri vaihtunut.

Teitkö sen parituksen Ellin hallintasivuilla? Itse tein sen siinä konffauksen kanssa samaan aikaan. Mutta ehkä se olisi ollut parempi tehdä ensin ja sitten vasta avata se assari.

Mullakaan ei saanut laturiin yhteyttä. Se power meter herja on varmaan juuri siitä laturin sisäisestä mittarista. Kun ei saa yhteyttä koko laturiin, niin ei tiedä siitä mittaristakaan sitten. Mulla tuli sama herja.
Mites tuo paritus menee? Ilmeisesti tuolta Ellin hallintasivulta energy manager välilehdeltä. Itsellä on ne virranmuunninkelat käytössä ja kun menee tuolle energy manager välilehdelle, niin herjaa ettei suositella käytettäväksi yhdessä kelojen kanssa.

Make sure your energy manager is connected to the same network as the wallbox. Ei näy tuossa mitään valittavana. Jotain siis vielä uupuu mun konffista.

E: Tulihan se näkyviin siinä vaiheessa kun sen laturin SKI:n laittoi tuohon helpperiin. Sitten paritti, ennenkuin antoi IP-osoitteen ja ennenkuin alkoi testaamaan sitä yhteyttä laturiin. Ehkä tässä mennään askel askeleelta eteenpäin... :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 evcc 0.131.5
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 using config file: /config/evcc.yaml
[eebus ] INFO 2024/11/15 23:46:32 Local SKI: 8072122fbc6512ed87b78de7be9642ada56cf909
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/11/15 23:48:02 cannot create charger 'wallbox3': cannot create charger type 'template': cannot create charger type 'eebus': timeout
[main ] FATAL 2024/11/15 23:48:02 will attempt restart in: 15m0s

Tohon mulla tökkää tää prosessi. Koitan evcc:tä käynnistää HA:ssa, niin tuollanen vaan tulee. Tein sen parituksen ja sain sen helpperin kautta sen YAML:n tehtyä. Sieltä sitten kopsasin tiedot tähän valmiiseen koodiin, mikä oli täällä aikaisemmin jaettu:


Täytyy kyllä lähteä unille nyt, ei pääkoppa kestä määräänsä enempää.

network:
# schema is the HTTP schema
# setting to `https` does not enable https, it only changes the way URLs are generated
schema: http
# host is the hostname or IP address
# if the host name contains a `.local` suffix, the name will be announced on MDNS
# docker: MDNS announcements don't work. host must be set to the docker host's name.
host: evcc.local
# port is the listening port for UI and api
# evcc will listen on all available interfaces
port: 7070


interval: 30s # control cycle interval. Interval <30s can lead to unexpected behavior, see interval | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
plant: 595e2c36f45cf133ba3b8e9b3999f4976191a58a2e30d1accde5fe87e0ff20b8 # TODO: Generoi tähän plant id
# database configuration for persisting charge sessions and settings
# database:
# type: sqlite
# dsn: <path-to-db-file>


# sponsor token enables optional features (request at evcc 💚 Sponsoring)
# sponsortoken:


# telemetry enables aggregated statistics
#
# Telemetry allows collecting usage data (grid and green energy, charge power).
# Data is aggregated, no individual charging sessions are tracked. The collected,
# anonymous data can be retrieved using https://api.evcc.io.
#
# See Experimental: add telemetry for virtual power plant by andig · Pull Request #4343 · evcc-io/evcc or details.
#
# For time being, this is only available to sponsors, hence data is associated with
# the sponsor token's identity.
#
# telemetry: true


# log settings
log: info
levels:
site: debug
lp-1: debug
lp-2: debug
cache: error
db: error


# modbus proxy for allowing external programs to reuse the evcc modbus connection
# each entry will start a proxy instance at the given port speaking Modbus TCP and
# relaying to the given modbus downstream device (either TCP or RTU, RS485 or TCP)
modbusproxy:
# - port: 5200
# uri: solar-edge:502
# # rtu: true
# # readonly: true # use `deny` to raise modbus errors


# meter definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning meters to site and loadpoints
# for documentation see https://docs.evcc.io/docs/devices/meters
meters: # TODO: laita tähän oma energiamittauksesi. Nyt tyhmä dummy mittaus
- type: template
template: homewizard
usage: grid
host: 192.168.1.103
name: grid1
# - name: pv
# type: ...
# - name: battery
# type: ...
# - name: charge
# type: ...
# - name: aux
# type: ...


# charger definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning charger to vehicle
# for documentation see Wallboxen | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
chargers: # TODO: konffaa laturisi. Elli menee tällä konffalla
- type: template
template: ellipro
ski: TÄSSÄ SKI # TODO: Laturin hallintasivuilta SKI
ip: 192.168.1.102 # TODO: Laturin IP-osoite verkossa. Kannattaa laittaa kiinteäksi tai varata kiinteä dhcp:stä.
name: wallbox3


# vehicle definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning vehicle to loadpoint
# for documentation see Fahrzeuge | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
vehicles: # TODO: Lisää autosi
#- name: car1
# type: Cupra
# title: Zoe
# capacity: 10 # kWh
# user: EMAIL
# password: SALASANA
# vin: WREN...
# onIdentify: # set defaults when vehicle is identified
# mode: pv # enable PV-charging when vehicle is identified


# site describes the EVU connection, PV and home battery
site:
title: Kotilataus # TODO: nimeä kotisi, display name for UI
meters:
grid: grid # grid meter
# pv:
# - pv # list of pv inverters/ meters
# battery:
# - battery # list of battery meters
# aux:
# - aux # list of auxiliary meters for adjusting grid operating point
residualPower: 0 # additional household usage margin
maxGridSupplyWhileBatteryCharging: 0 # ignore battery charging if AC consumption is above this value


# loadpoint describes the charger, charge meter and connected vehicle
loadpoints:
- title: Koti # TODO: nimeä latauspiste, display name for UI
charger: wallbox3 # TODO: valitse laturi, charger
# meter: charge # charge meter
mode: "off" # default charge mode to apply when vehicle is disconnected; use "off" to disable by default if charger is publicly available


# remaining settings are experts-only and best left at default values
priority: 0 # relative priority for concurrent charging in PV mode with multiple loadpoints (higher values have higher priority)
soc:
# polling defines usage of the vehicle APIs
# Modifying the default settings it NOT recommended. It MAY deplete your vehicle's battery
# or lead to vehicle manufacturer banning you from API use. USE AT YOUR OWN RISK.
poll:
# poll mode defines under which condition the vehicle API is called:
# charging: update vehicle ONLY when charging (this is the recommended default)
# connected: update vehicle when connected (not only charging), interval defines how often
# always: always update vehicle regardless of connection state, interval defines how often (only supported for single vehicle)
mode: charging
# poll interval defines how often the vehicle API may be polled if NOT charging
interval: 60m
estimate: true # set false to disable interpolating between api updates (not recommended)
enable: # pv mode enable behavior
delay: 1m # threshold must be exceeded for this long
threshold: 0 # grid power threshold (in Watts, negative=export). If zero, export must exceed minimum charge power to enable
disable: # pv mode disable behavior
delay: 3m # threshold must be exceeded for this long
threshold: 0 # maximum import power (W)


# tariffs are the fixed or variable tariffs
tariffs:
currency: EUR # three letter ISO-4217 currency code (default EUR)
grid:
# either static grid price (or price zones)
# type: fixed # TODO: Käytä tätä jos sinulla on kiinteähintainen sähkösopimus
# price: 0.0849 # EUR/kWh
# zones:
# - days: Mon-Fri
# hours: 2-5
# price: 0.0849 # EUR/kWh
# - days: Sat,Sun
# price: 0.0849 # EUR/kWh


# or variable tariffs
# type: tibber
# token: "476c477d8a039529478ebd690d35ddd80e3308ffc49b59c65b142321aee963a4" # access token
# homeid: "cc83e83e-8cbf-4595-9bf7-c3cf192f7d9c" # optional if multiple homes associated to account


# type: awattar
# region: de # optional, choose at for Austria
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional


type: elering # Nordpool
region: fi # or lt, lv, fi
charges: 0.0038 # TODO: vaihda tähän marginaalisi pörssisähköön, optional, additional charges per kWh
tax: 0.255 # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: energinet # Energinet using the price in DKK
# region: dk1 # or dk2
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: entsoe # Entso-E european market data
# domain: BZN|DE-LU # Static Content
# securitytoken: # api token
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: pun # PUN - Prezzo unico nazionale - Hourly Italian wholesale prices
# charges: 0 # optional, additional charges per kWh
# tax: 0 # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: general


# type: custom # price from a plugin source; see Plugins | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
# price:
# source: http
# uri: https://example.org/price.json
# jq: .price.current


feedin:
# rate for feeding excess (pv) energy to the grid
type: fixed
price: 0.0871 # TODO: Lisää tähän siirtohintasi, EUR/kWh


# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional


# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: feedIn
co2:
# co2 tariff provides co2 intensity forecast and is for co2-optimized target charging if no variable grid tariff is specified
# type: grünstromindex # GrünStromIndex (Germany only)
# zip: <zip>


# type: electricitymaps # Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption
# uri: <uri>
# token: <token> # needs to be a token with forecast (not in the free tier)
# zone: DE


# type: ngeso # National Grid Electricity System Operator data (Great Britain only) Carbon Intensity
# provides national data if both region and postcode are omitted - Choose ONE only!
# region: 1 # optional, coarser than using a postcode - The region details are at Carbon Intensity API
# postcode: SW1 # optional - Outward postcode i.e. RG41 or SW1 or TF8. Do not include full postcode, outward postcode only


# mqtt message broker
mqtt:
# broker: localhost:1883
# topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
# user:
# password:


# influx database
influx:
# url: http://localhost:8086
# database: evcc
# user:
# password:


# eebus credentials
eebus:
# uri: # :4712
# interfaces: # limit eebus to specific network interfaces
# - en0
#shipid: EVCC-6566386535313835
certificate: # TODO: Generoi tähän sertifikaatit!!!! Asensin tietokoneelle evcc ja: local signed certificate, required, can be generated via `evcc eebus-cert`
public: |
-----BEGIN CERTIFICATE-----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-----END CERTIFICATE-----
private: |
-----BEGIN EC PRIVATE KEY-----
MHcCAQEEINuFybSsaTi8goZpQsbFtoRDK/bZigvlfTaI+0Pwa41DoAoGCCqGSM49
AwEHoUQDQgAEuAcw4tTvK2q0jABvrn92XaAKF+ruzCrUE1ZlOy8YnQV2eXfPMXQ
NRp+6LsrwihUT0DyK20o0H1+ldmf8OynwA==
-----END EC PRIVATE KEY-----


# push messages
messaging:
events:
start: # charge start event
title: Charge started
msg: Started charging in "${mode}" mode
stop: # charge stop event
title: Charge finished
msg: Finished charging ${chargedEnergy:%.1fk}kWh in ${chargeDuration}.
connect: # vehicle connect event
title: Car connected
msg: "Car connected at ${pvPower:%.1fk}kW PV"
disconnect: # vehicle connected event
title: Car disconnected
msg: Car disconnected after ${connectedDuration}
soc: # vehicle soc update event
title: Soc updated
msg: Battery charged to ${vehicleSoc:%.0f}%
guest: # vehicle could not be identified
title: Unknown vehicle
msg: Unknown vehicle, guest connected?
services:
# - type: pushover
# app: # app id
# recipients:
# - # list of recipient ids
# - type: telegram
# token: # bot id
# chats:
# - # list of chat ids
# - type: email
# uri: smtp://<user>:<password>@<host>:<port>/?fromAddress=<from>&toAddresses=<to>
# - type: ntfy
# uri: https://<host>/<topics>
# priority: <priority>
# tags: <tags>
 
Viimeksi muokattu:
Make sure your energy manager is connected to the same network as the wallbox. Ei näy tuossa mitään valittavana. Jotain siis vielä uupuu mun konffista.
Onko evcc ja elli samassa verkossa? Itse en ole ainakaan vielä onnistunut saamaan niitä juttelemaan eri vlanien kautta, vaikka mdns repeater on toiminnassa ja palomuurissakin tarvittavat aukot. Samaan vlaniin tuotuna alkoi heti toimia.
 
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 evcc 0.131.5
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 using config file: /config/evcc.yaml
[eebus ] INFO 2024/11/15 23:46:32 Local SKI: 8072122fbc6512ed87b78de7be9642ada56cf909
[main ] INFO 2024/11/15 23:46:32 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/11/15 23:48:02 cannot create charger 'wallbox3': cannot create charger type 'template': cannot create charger type 'eebus': timeout
[main ] FATAL 2024/11/15 23:48:02 will attempt restart in: 15m0s

Tohon mulla tökkää tää prosessi. Koitan evcc:tä käynnistää HA:ssa, niin tuollanen vaan tulee. Tein sen parituksen ja sain sen helpperin kautta sen YAML:n tehtyä. Sieltä sitten kopsasin tiedot tähän valmiiseen koodiin, mikä oli täällä aikaisemmin jaettu:


Täytyy kyllä lähteä unille nyt, ei pääkoppa kestä määräänsä enempää.

network:
# schema is the HTTP schema
# setting to `https` does not enable https, it only changes the way URLs are generated
schema: http
# host is the hostname or IP address
# if the host name contains a `.local` suffix, the name will be announced on MDNS
# docker: MDNS announcements don't work. host must be set to the docker host's name.
host: evcc.local
# port is the listening port for UI and api
# evcc will listen on all available interfaces
port: 7070


interval: 30s # control cycle interval. Interval <30s can lead to unexpected behavior, see interval | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
plant: 595e2c36f45cf133ba3b8e9b3999f4976191a58a2e30d1accde5fe87e0ff20b8 # TODO: Generoi tähän plant id
# database configuration for persisting charge sessions and settings
# database:
# type: sqlite
# dsn: <path-to-db-file>


# sponsor token enables optional features (request at evcc 💚 Sponsoring)
# sponsortoken:


# telemetry enables aggregated statistics
#
# Telemetry allows collecting usage data (grid and green energy, charge power).
# Data is aggregated, no individual charging sessions are tracked. The collected,
# anonymous data can be retrieved using https://api.evcc.io.
#
# See Experimental: add telemetry for virtual power plant by andig · Pull Request #4343 · evcc-io/evcc or details.
#
# For time being, this is only available to sponsors, hence data is associated with
# the sponsor token's identity.
#
# telemetry: true


# log settings
log: info
levels:
site: debug
lp-1: debug
lp-2: debug
cache: error
db: error


# modbus proxy for allowing external programs to reuse the evcc modbus connection
# each entry will start a proxy instance at the given port speaking Modbus TCP and
# relaying to the given modbus downstream device (either TCP or RTU, RS485 or TCP)
modbusproxy:
# - port: 5200
# uri: solar-edge:502
# # rtu: true
# # readonly: true # use `deny` to raise modbus errors


# meter definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning meters to site and loadpoints
# for documentation see https://docs.evcc.io/docs/devices/meters
meters: # TODO: laita tähän oma energiamittauksesi. Nyt tyhmä dummy mittaus
- type: template
template: homewizard
usage: grid
host: 192.168.1.103
name: grid1
# - name: pv
# type: ...
# - name: battery
# type: ...
# - name: charge
# type: ...
# - name: aux
# type: ...


# charger definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning charger to vehicle
# for documentation see Wallboxen | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
chargers: # TODO: konffaa laturisi. Elli menee tällä konffalla
- type: template
template: ellipro
ski: TÄSSÄ SKI # TODO: Laturin hallintasivuilta SKI
ip: 192.168.1.102 # TODO: Laturin IP-osoite verkossa. Kannattaa laittaa kiinteäksi tai varata kiinteä dhcp:stä.
name: wallbox3


# vehicle definitions
# name can be freely chosen and is used as reference when assigning vehicle to loadpoint
# for documentation see Fahrzeuge | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
vehicles: # TODO: Lisää autosi
#- name: car1
# type: Cupra
# title: Zoe
# capacity: 10 # kWh
# user: EMAIL
# password: SALASANA
# vin: WREN...
# onIdentify: # set defaults when vehicle is identified
# mode: pv # enable PV-charging when vehicle is identified


# site describes the EVU connection, PV and home battery
site:
title: Kotilataus # TODO: nimeä kotisi, display name for UI
meters:
grid: grid # grid meter
# pv:
# - pv # list of pv inverters/ meters
# battery:
# - battery # list of battery meters
# aux:
# - aux # list of auxiliary meters for adjusting grid operating point
residualPower: 0 # additional household usage margin
maxGridSupplyWhileBatteryCharging: 0 # ignore battery charging if AC consumption is above this value


# loadpoint describes the charger, charge meter and connected vehicle
loadpoints:
- title: Koti # TODO: nimeä latauspiste, display name for UI
charger: wallbox3 # TODO: valitse laturi, charger
# meter: charge # charge meter
mode: "off" # default charge mode to apply when vehicle is disconnected; use "off" to disable by default if charger is publicly available


# remaining settings are experts-only and best left at default values
priority: 0 # relative priority for concurrent charging in PV mode with multiple loadpoints (higher values have higher priority)
soc:
# polling defines usage of the vehicle APIs
# Modifying the default settings it NOT recommended. It MAY deplete your vehicle's battery
# or lead to vehicle manufacturer banning you from API use. USE AT YOUR OWN RISK.
poll:
# poll mode defines under which condition the vehicle API is called:
# charging: update vehicle ONLY when charging (this is the recommended default)
# connected: update vehicle when connected (not only charging), interval defines how often
# always: always update vehicle regardless of connection state, interval defines how often (only supported for single vehicle)
mode: charging
# poll interval defines how often the vehicle API may be polled if NOT charging
interval: 60m
estimate: true # set false to disable interpolating between api updates (not recommended)
enable: # pv mode enable behavior
delay: 1m # threshold must be exceeded for this long
threshold: 0 # grid power threshold (in Watts, negative=export). If zero, export must exceed minimum charge power to enable
disable: # pv mode disable behavior
delay: 3m # threshold must be exceeded for this long
threshold: 0 # maximum import power (W)


# tariffs are the fixed or variable tariffs
tariffs:
currency: EUR # three letter ISO-4217 currency code (default EUR)
grid:
# either static grid price (or price zones)
# type: fixed # TODO: Käytä tätä jos sinulla on kiinteähintainen sähkösopimus
# price: 0.0849 # EUR/kWh
# zones:
# - days: Mon-Fri
# hours: 2-5
# price: 0.0849 # EUR/kWh
# - days: Sat,Sun
# price: 0.0849 # EUR/kWh


# or variable tariffs
# type: tibber
# token: "476c477d8a039529478ebd690d35ddd80e3308ffc49b59c65b142321aee963a4" # access token
# homeid: "cc83e83e-8cbf-4595-9bf7-c3cf192f7d9c" # optional if multiple homes associated to account


# type: awattar
# region: de # optional, choose at for Austria
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional


type: elering # Nordpool
region: fi # or lt, lv, fi
charges: 0.0038 # TODO: vaihda tähän marginaalisi pörssisähköön, optional, additional charges per kWh
tax: 0.255 # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: energinet # Energinet using the price in DKK
# region: dk1 # or dk2
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: entsoe # Entso-E european market data
# domain: BZN|DE-LU # Static Content
# securitytoken: # api token
# charges: # optional, additional charges per kWh
# tax: # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: pun # PUN - Prezzo unico nazionale - Hourly Italian wholesale prices
# charges: 0 # optional, additional charges per kWh
# tax: 0 # optional, additional tax (0.1 for 10%)


# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: general


# type: custom # price from a plugin source; see Plugins | evcc - Sonne tanken ☀️🚘
# price:
# source: http
# uri: https://example.org/price.json
# jq: .price.current


feedin:
# rate for feeding excess (pv) energy to the grid
type: fixed
price: 0.0871 # TODO: Lisää tähän siirtohintasi, EUR/kWh


# type: octopusenergy
# tariff: AGILE-FLEX-22-11-25 # Tariff code
# region: A # optional


# type: amber
# token: # api token from https://app.amber.com.au/developers/
# siteid: # site ID returned by the API
# channel: feedIn
co2:
# co2 tariff provides co2 intensity forecast and is for co2-optimized target charging if no variable grid tariff is specified
# type: grünstromindex # GrünStromIndex (Germany only)
# zip: <zip>


# type: electricitymaps # Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption
# uri: <uri>
# token: <token> # needs to be a token with forecast (not in the free tier)
# zone: DE


# type: ngeso # National Grid Electricity System Operator data (Great Britain only) Carbon Intensity
# provides national data if both region and postcode are omitted - Choose ONE only!
# region: 1 # optional, coarser than using a postcode - The region details are at Carbon Intensity API
# postcode: SW1 # optional - Outward postcode i.e. RG41 or SW1 or TF8. Do not include full postcode, outward postcode only


# mqtt message broker
mqtt:
# broker: localhost:1883
# topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
# user:
# password:


# influx database
influx:
# url: http://localhost:8086
# database: evcc
# user:
# password:


# eebus credentials
eebus:
# uri: # :4712
# interfaces: # limit eebus to specific network interfaces
# - en0
#shipid: EVCC-6566386535313835
certificate: # TODO: Generoi tähän sertifikaatit!!!! Asensin tietokoneelle evcc ja: local signed certificate, required, can be generated via `evcc eebus-cert`
public: |
-----BEGIN CERTIFICATE-----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-----END CERTIFICATE-----
private: |
-----BEGIN EC PRIVATE KEY-----
MHcCAQEEINuFybSsaTi8goZpQsbFtoRDK/bZigvlfTaI+0Pwa41DoAoGCCqGSM49
AwEHoUQDQgAEuAcw4tTvK2q0jABvrn92XaAKF+ruzCrUE1ZlOy8YnQV2eXfPMXQ
NRp+6LsrwihUT0DyK20o0H1+ldmf8OynwA==
-----END EC PRIVATE KEY-----


# push messages
messaging:
events:
start: # charge start event
title: Charge started
msg: Started charging in "${mode}" mode
stop: # charge stop event
title: Charge finished
msg: Finished charging ${chargedEnergy:%.1fk}kWh in ${chargeDuration}.
connect: # vehicle connect event
title: Car connected
msg: "Car connected at ${pvPower:%.1fk}kW PV"
disconnect: # vehicle connected event
title: Car disconnected
msg: Car disconnected after ${connectedDuration}
soc: # vehicle soc update event
title: Soc updated
msg: Battery charged to ${vehicleSoc:%.0f}%
guest: # vehicle could not be identified
title: Unknown vehicle
msg: Unknown vehicle, guest connected?
services:
# - type: pushover
# app: # app id
# recipients:
# - # list of recipient ids
# - type: telegram
# token: # bot id
# chats:
# - # list of chat ids
# - type: email
# uri: smtp://<user>:<password>@<host>:<port>/?fromAddress=<from>&toAddresses=<to>
# - type: ntfy
# uri: https://<host>/<topics>
# priority: <priority>
# tags: <tags>
Älä helperin luomaa yamlia mihkään enää ymppää lisäksi vaan puhtaasti se filu sinne ha kansioon, unohda muut koodit. Helperi teki jo kokonaisuudessan sen filun
 
No näinhän se on. Ajattelin varmaankin, että kun tuo jonkun valmis koodin pätkä on niin paljon pidempi, että tuo helperin tekemä on jotenkin vajaa, mutta sillä näköjään lähti tulille, tuli taas sellanen viisas olo. No, eipä tässä näiden asioiden kanssa kovin viisas olekkaan.

Laturin koti valo meni keltaiselle ja lataillee tuolla minimi virralla, joka johtuu siitä, että tuolta laturin hallintasivulta kun katsoo energy manageria, niin status on: not connected. Tuo vielä niin aletaan olemaan lähellä.
 
No näinhän se on. Ajattelin varmaankin, että kun tuo jonkun valmis koodin pätkä on niin paljon pidempi, että tuo helperin tekemä on jotenkin vajaa, mutta sillä näköjään lähti tulille, tuli taas sellanen viisas olo. No, eipä tässä näiden asioiden kanssa kovin viisas olekkaan.

Laturin koti valo meni keltaiselle ja lataillee tuolla minimi virralla, joka johtuu siitä, että tuolta laturin hallintasivulta kun katsoo energy manageria, niin status on: not connected. Tuo vielä niin aletaan olemaan lähellä.
Evcc:hän sulla sen latauksen hanskaa, ei laturi. Katso mitä evcc:ssä olet laittanut asetuksia. Siellä on oma hallinta millä tehoilla ladataan
edit aah sorry, siellähän just se evcc pitäis olla... en käyny aikoihin hallinnassa ni joteskin oletin äkkiä et siellä ois ollu clampien tieto tms
onko ski oikein? evcc:n confissa?
edit2 on niinpitkä aika ko itse tehnyt mutta olisiko ollut niin et evcc joka winkarissa jossa configuraattorin ajoit parittaa erillä ski numerolla ko si ha.. eli parituksen purku ja uudelleen luonti? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Sain tulille vihdoinkin. Tosiaan se energy manager menee siinä vaiheessa onlineen, kun tuo HA:n evcc lähtee päälle. Eli nyt homma pelaa. Täytyy tuohon vielä tutustua ja varmaan nuo virranmuunnin kelojen pistokkeet otettava pois ja dipit offille ja antaa evcc:n koitaa virranrajoitus.

Äsken kun koitin, löin auton lataamaan evcc:stä, niin hyvin lähti lataamaan. Sitten Cupra Connect sovelluksests löin sisätilan lämmityksen päälle, niin lataus katkesi ja ei suostunut enään lähtemään päälle. Käynnistin laturin uudelleen Elli sovelluksesta ja se lähti lataamaan. Pysäytin latauksen evcc:stä ja hetken päästä laitoin Cupra Connectista latauksen päälle katsoakseni, että se toimii oikein, niin herjas, että ei virtaa, ei voi ladata. Otin HA:sta sitten evcc:n pois päältä ja purin sen parituksen, niin sain ladattua auton täydellä teholla kun täytyy lähteä liikenteeseen.

Pääasia, että sen saa nyt tulille niin päsee sitä nyt rassaamaan ja katsomaan miten se lähtee pelaamaan.
 
Sain tulille vihdoinkin. Tosiaan se energy manager menee siinä vaiheessa onlineen, kun tuo HA:n evcc lähtee päälle. Eli nyt homma pelaa. Täytyy tuohon vielä tutustua ja varmaan nuo virranmuunnin kelojen pistokkeet otettava pois ja dipit offille ja antaa evcc:n koitaa virranrajoitus.

Äsken kun koitin, löin auton lataamaan evcc:stä, niin hyvin lähti lataamaan. Sitten Cupra Connect sovelluksests löin sisätilan lämmityksen päälle, niin lataus katkesi ja ei suostunut enään lähtemään päälle. Käynnistin laturin uudelleen Elli sovelluksesta ja se lähti lataamaan. Pysäytin latauksen evcc:stä ja hetken päästä laitoin Cupra Connectista latauksen päälle katsoakseni, että se toimii oikein, niin herjas, että ei virtaa, ei voi ladata. Otin HA:sta sitten evcc:n pois päältä ja purin sen parituksen, niin sain ladattua auton täydellä teholla kun täytyy lähteä liikenteeseen.

Pääasia, että sen saa nyt tulille niin päsee sitä nyt rassaamaan ja katsomaan miten se lähtee pelaamaan.
ei oikeen mikään tykkää jos kahdesta eri paikasta koitat hallita samaan aikaan. itsellä on vain evcc hoitamassa hommaa, ei ole clampeja ellissä tms, elli vaan laitettu et aina ko tökkeli kii ni saa ladata. siitä si HA & EVCC hoitaa homman et on oma auto eikä naapurin ko oon töissä :D
 
Joo, itselläni on tapana ladata yön aikana ja aamuksi on ajastus, että auto on lämmin kun lähtee töihin. Saakos nuo ajastukset tehtyä evcc:stä vai onko vain helpompi käyttää auton omaa softaa?
 
Joo, itselläni on tapana ladata yön aikana ja aamuksi on ajastus, että auto on lämmin kun lähtee töihin. Saakos nuo ajastukset tehtyä evcc:stä vai onko vain helpompi käyttää auton omaa softaa?
latauksen saat, vaikkä pörssin mukaan tai koska lähtöaika ni sillon saavutetaan haluttu taso..
kapiinin lämmitys on si auton apin kautta, ainakin ID:llä se toimii eikä sekoita evcc:tä koska aivan eri asia
1731763094056.png

tuolta suunnitelma...
aukeaa se suunnitelma kohta jossa saa laittaa ajan ja halutun tason
1731763150010.png

itsellä viellä kiinteä muttä päivä yösähkö (hinta on veroineen laitettu evcc:lle, koska ko pörssin otan mukaan saan si sen huomioimaan myös pörssin lisäksi yön pari senttiä halvemmat hinnat siirrossa (tammikuussa tulee pörssi si)
edit lisää... itselläni HA saa myös hallita L2&L3 sulakkeita.. ni pääosin ny latailen vaan yhdellä vaiheella, mutta automatiossa on täppä jos tarvitaan tehoja ni si tulee kaks vaihetta mukaan ja 11kw lataus (aurinko paaneelien takia haluan pienemmän latausteho pääsääntöisesti, koska sillon pääsee 1.4kw lataukseen, kolmella vaiheella se ois yli 4kw, jota harvemmin paneelit kykenevät tekee paitsi keskikesällä)
 
Viimeksi muokattu:
Koodi:
tariffs:
  currency: EUR
  grid:
   # type: template
   # template: elering
    #region: fi # optional
    #charges: 0.06 # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
    #tax: 0.25 # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
    type: fixed
    price: 0.05 # EUR/kWh (default)
    zones:
      - days: Mo-So
        hours: 07-22
        price: 0.12 # EUR/kWh (Wochenende)
      - days: Mo-So
        hours: 22-00
        price: 0.10

  feedin:
     type: template
     template: elering
     region: fi # optional
     charges: 0.003  # Additional fixed charge per kWh (e.g. 0.05 for 5 cents) (optional)
   #  tax:  # Additional percentage charge (e.g. 0.2 for 20%) (optional)
     # 3P9ZHhQparmIb
tuossa jos jollain aloittelijalla on hintojen tuomisessa vaikeuksia, feedin on mitä saa kun menee verkkoon päin ja grid kun ostaa, grid puolella kiinteä hinta nyt käytössä siten et yösähkö huomioitu, kommentoituna jos haluaa käyttää pörssihintaa (ku on hiukan persiistä ko ma-su etc pitää lyhentää saksalaisittain, ei enkuksi mo-su)
 
Osaakos joku sanoa tästä laturista saako tähän jotenkin rakennettua vaikka näillä koodauksilla laskuria, joka muodostaisi latausraportin hintoineen esim. pörssisähkön mukaan?
 
Osaakos joku sanoa tästä laturista saako tähän jotenkin rakennettua vaikka näillä koodauksilla laskuria, joka muodostaisi latausraportin hintoineen esim. pörssisähkön mukaan?
Evcc laskee hintoineen. Tosin sen heittää hieman ellin omiin kwh lukemiinnähden
 
Evcc laskee hintoineen. Tosin sen heittää hieman ellin omiin kwh lukemiinnähden
En ole hirveästi nyt perillä tästä evcc:stä, voisiko joku antaa lyhyehkön pika-opastuksen aiheeseen :D

Lähinnä vaatiiko jotain ”ylimääräistä” tuon itse laturin lisäksi? Sen verran yltä katsoin, että pitäisi ilmeisesti koodailla jotain, johonkin. Koodaaminen ei aivan tuttua hommaa ole itselle, mutta varmaan tehtävissä, jos saan hieman alkuopastusta aiheeseen. :)
 
Itse en ole koskaan mitään koodaillut, mutta tuohon löytyy kyllä hyvät ohjeet täältä:


Vähän tuossa sai miettiä ja useampi ilta meni, ennenkuin toimi. Suht monen askeleen päässä on tuon käyttöönotto, mutta jos minä sen saan toimimaan, niin eiköhän se onnistu sinultakin. Täytyy vielä kiittää tässä ryhmässä kirjottavia. Täältä saa kyllä hyvin apuja.

Täytyy tänään nuo virranmuunninkelat poistaa yhtälöstä ja lyödä tuo evcc tulille.
 
En ole hirveästi nyt perillä tästä evcc:stä, voisiko joku antaa lyhyehkön pika-opastuksen aiheeseen :D

Lähinnä vaatiiko jotain ”ylimääräistä” tuon itse laturin lisäksi? Sen verran yltä katsoin, että pitäisi ilmeisesti koodailla jotain, johonkin. Koodaaminen ei aivan tuttua hommaa ole itselle, mutta varmaan tehtävissä, jos saan hieman alkuopastusta aiheeseen. :)
no siis evcc vaatii jonkun koneen joka on päällä kun autoa halutaan ladata, tai ajastaa tms.. ja siihen jos haluaa dynaamisen latauksen vaatii myös mittatietoa kodin kuutuksesta (shelly 3em, P1 tms), useimmat täällä sitä pyörittää Homeassistantin kanssa, johon noi kooditkin pitkälti on. kustannukset eivät ole isot P1 taitaa olla jokun kympin (20-30€) jos on mittarissa HAN portti, shelly taasen noin satkun.. sit joko raato kannettava tai rasberry joka on vissiin siinä satkun kinttailla..
Opastusta kyllä täältä saanee et saa toimimaan, joskin aikaa voi toki ottaa jollei ole kokemusta, mutta kyllä täällä monet ihan rautalangasta jaksaa ohjeistaa uusia tulokkaita :)
HA:han sit saa paljon muutakin lisää pikkuhiljaa kun kokemus karttuu :)
edit pari lankaa lisää täältä foorumista:
ja sitten
noi kaks plus tämän ko lukasee alkaa saamaan jo paljon infoa ja tietty si niissä lisää apuja kans ko kyselee omien ongelmien perään
 
Nythän tässä on Ellin sovelluksen kautta pörssiseurantakin.
Laturi plus kuormanhallinta kilkkeet ~300e
Olen erittäin tyytyväinen
 
Hintaoptimoitu lataus löytyy ainakin minulta ominaisuuksien alta.
Ei tosin vielä ihan paras mahdollinen mutta kolme erivaihtoehtoa.
Joustava: lataa vrk alimmat 5-6h
Säästö: alimmat 4-5h
Supersäästö: alimmat 1-2h

Mutta riittää itselle
 
Onko jollakin vastaavanlaista setuppia tai näkeekö ongelmaa toteutuksessa?

- Ostettu VW brändätty id Pro, tulisi kiinni LANiin RJ45:lla, ei kuormanhallinnan palikoita suoraan siihen
- Ostettu Shelly 3EM Pro, tämäkin tulisi LANiin kiinni RJ45 ja virtamuuntajat vaihekaapeleihin
- Yllämainitut, kasa sulakkeita ja vikavirta A asentuu sähkärin toimesta
- evvc asennus HA:n addonina (ketjun mukaisesti eka konffi helperillä kuntoon) -> Shelly lukisi gridiä ja Elli antaa omat tietonsa
+ Mitä muita intergaatioita noille nyt sattuu löytymään evvc lisäksi, MQTT sai vissiin Ellin sensorit sisään HA:han

Pitäisikö tuo itse dynaaminen kuormanhallinta tehdä evvc sisällä vai sensoreilla HA automaatioilla? Autoon ei valitettavasti ole apia, niin joutuu lisäämään offlinena evcc:hen. Oma appi (edit. selkokielellä sovellus) sille kyllä on akun tilan seurantaan.
Voiko Ellin-sovellusta käyttää ihan normaalisti, vaikka otettu myös evvc käyttöön? Pörssisähkön halvoille tunneille asettaminen ehkä helpompaa Ellin sovelluksessa vs. tehdä se evcc?
Entäpä onko mitään iloa asentaa Shellyn sovellus ja ottaa EM-käyttöön siellä ennen kuin ottaa sen HA:ssa? Ainakin näkee kotoa pois ollessa mikä meno sähkön sisäänotossa (minulle ei ole HA etäkäyttöä)?

Kuormanhallinnan yamlia kolmivaiheiseen (oma 3x25A) otetaan myös mielellään vastaan ;)
 
Onko jollakin vastaavanlaista setuppia tai näkeekö ongelmaa toteutuksessa?

- Ostettu VW brändätty id Pro, tulisi kiinni LANiin RJ45:lla, ei kuormanhallinnan palikoita suoraan siihen
- Ostettu Shelly 3EM Pro, tämäkin tulisi LANiin kiinni RJ45 ja virtamuuntajat vaihekaapeleihin
- Yllämainitut, kasa sulakkeita ja vikavirta A asentuu sähkärin toimesta
- evvc asennus HA:n addonina (ketjun mukaisesti eka konffi helperillä kuntoon) -> Shelly lukisi gridiä ja Elli antaa omat tietonsa
+ Mitä muita intergaatioita noille nyt sattuu löytymään evvc lisäksi, MQTT sai vissiin Ellin sensorit sisään HA:han

Pitäisikö tuo itse dynaaminen kuormanhallinta tehdä evvc sisällä vai sensoreilla HA automaatioilla? Autoon ei valitettavasti ole apia, niin joutuu lisäämään offlinena evcc:hen. Oma appi sille kyllä on akun tilan seurantaan.
Voiko Ellin appia käyttää ihan normaalisti, vaikka otettu myös evvc käyttöön? Pörssisähkön halvoille tunneille asettaminen ehkä helpompaa Ellin sovelluksessa vs. tehdä se evcc?
Entäpä onko mitään iloa asentaa Shellyn appi ja ottaa EM-käyttöön siellä ennen kuin ottaa sen HA:ssa? Ainakin näkee kotoa pois ollessa mikä meno sähkön sisäänotossa (minulle ei ole HA etäkäyttöä)?

Kuormanhallinnan yamlia kolmivaiheiseen (oma 3x25A) otetaan myös mielellään vastaan ;)
Evcc hanskaa noi kaikki tolla setupilla, siinä myös pörssihinnoittelu mahis, ja laskee automaattisesti halvimmat tunnit si milloin lataa haluttuun tasoon + jos paneelit viellä lataa ko ne tuottaa min A määrän virtaa. Latauksen ohjaus on evcc:n hallussa kokonaan, et tarvii mihinkään ellin appia paitsi jos haluat katsoa tarkemmat tilastot latauksista
 
Evcc hanskaa noi kaikki tolla setupilla, siinä myös pörssihinnoittelu mahis, ja laskee automaattisesti halvimmat tunnit si milloin lataa haluttuun tasoon + jos paneelit viellä lataa ko ne tuottaa min A määrän virtaa. Latauksen ohjaus on evcc:n hallussa kokonaan, et tarvii mihinkään ellin appia paitsi jos haluat katsoa tarkemmat tilastot latauksista
Varmaan pystyy siis laittamaan sitten että lataa halvoilla tunneilla esim. 4h? Itellä ei tosiaan sitä apia, minkä yli sais tietoa auton SOC:sta. Yamliin kyllä pysty laittamaan offline-auton kwh-totaalin, mutta vähän turhahan se on kuin ei evcc tiedä mistään paljon nykyinen lataus on...
LFP-akulla ei tietääkseni ole niin väliä, vaikka vetäisi 100% aina. Kaipa se Elli osaa sen latauksen pysäyttää, kun 100% tulee vastaan.

Edit: TAI onko mahdollista evcc:ssä käsin syöttää auton sen hetkinen lataus? evcc sitten laskee sen ja annetun max akku-kapan perusteella sen paljon pitäisi ladata? No nämä on ehkä enmmän featureita, millä voi sitten leikkiä kun kaikki asennettu.
 
Varmaan pystyy siis laittamaan sitten että lataa halvoilla tunneilla esim. 4h? Itellä ei tosiaan sitä apia, minkä yli sais tietoa auton SOC:sta. Yamliin kyllä pysty laittamaan offline-auton kwh-totaalin, mutta vähän turhahan se on kuin ei evcc tiedä mistään paljon nykyinen lataus on...
LFP-akulla ei tietääkseni ole niin väliä, vaikka vetäisi 100% aina. Kaipa se Elli osaa sen latauksen pysäyttää, kun 100% tulee vastaan.
1732718396407.png

evcc aikataulu hallinta, mulla viellä kiinteä hinta enkä jaksa vaihtaa nyt nöytön vuoksi pörssiasetusta, mulla myös yösähkö niin elli valkaa noin heti.
ja toki evcc stoppaa kans 100% ko täyteen tulee jos sinne halutaan
1732718513370.png

saat myös säädettyä max/min virrat.. joskin kuorman hallinta hoitaa sitä myös, mutta jollet halua esim ikinä yli 8A ladata tms..
1732718585884.png


ja saat halutun min tason joka ladataan aina kun auto kytketään

Edit ja mulla just toi sun kaavailema setti... joskin espiä en ole jaksanut sen energimittarin dataporttiin viellä kytkeä jolla ssaisin mittarin tarkat lukemat HA:han
edit2 ai mutta nyt vasta luin et autoa ei saa yhdistettyä mihkään? :hmm: mikä auto on kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
1732718396407.png

evcc aikataulu hallinta, mulla viellä kiinteä hinta enkä jaksa vaihtaa nyt nöytön vuoksi pörssiasetusta, mulla myös yösähkö niin elli valkaa noin heti.
ja toki evcc stoppaa kans 100% ko täyteen tulee jos sinne halutaan
1732718513370.png

saat myös säädettyä max/min virrat.. joskin kuorman hallinta hoitaa sitä myös, mutta jollet halua esim ikinä yli 8A ladata tms..
1732718585884.png


ja saat halutun min tason joka ladataan aina kun auto kytketään

Edit ja mulla just toi sun kaavailema setti... joskin espiä en ole jaksanut sen energimittarin dataporttiin viellä kytkeä jolla ssaisin mittarin tarkat lukemat HA:han
edit2 ai mutta nyt vasta luin et autoa ei saa yhdistettyä mihkään? :hmm: mikä auto on kyseessä?
Joo se mittarin luku kuulosti vähän virittelyltä mitä luin. Ajattelin kuitenkn vetää toisen catin samalla laturiin jos sinne ESPin haluaisi PoE:lla. Muutoin ei ole ESP koodailut tuttuja, pari BT-proxya laitoin HA:ssa. Eikös se mittari totaali valu kumminkin Ellin appiin?
 
Joo se mittarin luku kuulosti vähän virittelyltä mitä luin. Ajattelin kuitenkn vetää toisen catin samalla laturiin jos sinne ESPin haluaisi PoE:lla. Muutoin ei ole ESP koodailut tuttuja, pari BT-proxya laitoin HA:ssa. Eikös se mittari totaali valu kumminkin Ellin appiin?
juuh ellin apissa näkyy tarkemmat kulutukset, ja se onkin si ainoa mihin sitä appia tarveet
 
Saiko Charger Connect versiossa säädettyä maksimi lataustehoa ja tehtyä ajastuksia lataukselle sovelluksen kautta? Mietin tuota kuormanhallinnan tarpeellisuutta.
 
Saiko Charger Connect versiossa säädettyä maksimi lataustehoa ja tehtyä ajastuksia lataukselle sovelluksen kautta? Mietin tuota kuormanhallinnan tarpeellisuutta.
Ei saa. Maksimivirta säädetään dipp kytkimillä laitteen sisällä ja ajatuksia ei saa tehtyä lainkaan. Todella harmillisia nämä yllätykset. Itse luulin vaihtavani parempaan asemaan Beny asemaa irroittaessa seinästä. Nämä laturit ei yleisesti ole kovin tuttuja, kun vasta sähköautoiluun on lähtenyt, niin luulisi että kaikistahan nuo löytyy. No en ala vaihtamaan takaisinkaan enää vanhaan

Edit. Tässä vielä eri laturimallien erot. Käytännössä Connect ja Pro eroavat ainoastaan siinä, että PRO mallissa tulee mukana erillinen latauslaitteen ulkopuolinen energiamittari sekä siinä on LTE vakiona
1733298622620.png
 
Viimeksi muokattu:
Näkyykö muilla lataushistoriassa kwh tuolla apissa Connect laturilla?
Lueskelin netistä, niin joillain on PRO malleissa ollut vikaa ettei energia näy. Korjaantunut aseman vaihtamisella. Kuitenkin käsittääkseni Connect mallinkin pitäisi tuo mitata, vaikka erillistä energiamittaria ei olekaan. Kokeilin myös VW appia, mutta sielläkään ei näkynyt. Nyt siis käytössä ELLi sovellus
1733316290656.png

Edit. Ja EI, connectilla ei saa ladattua energiaa näkyviin, vaikka laturi sen tietääkin.
"Jos omistat laturin, jossa on MID-sertifioitu energiamittari, voit nähdä ladatut määrät sovelluksen kautta ja ilmoittaa ne vieraallesi."
Lähde: Volkswagen ID. Charger | UKK | VW Shop - powered by Elli
 
Viimeksi muokattu:
Sain viimein asennettua tuon laturin ja yllätyksekseni autossa onkin kolmivaihelataus, en nähnyt infoa siitä mistään dokumentaatioista.

Mutta nyt kun on tehokas laturi kotona, pitäisi sitä saada rajoitettua!

Ideana olisi että se lataisi 20kWh edestä yönaikana, eli pitäisi saada rajoitettua lataus ehkä 4A luokkaan josta saisi about 2,5kW

Autossa ei ole tuollaista optiota ja jumperit on hankalia säätää lennossa (on nimittain kätevä että saan 11kW tarvittaessa, tulee päiviä kun akku on lopussa duunistä tullessa ja pitääkin vielä lähteä.

Eli autosta ei saa säädettyä ja elli pro’sta vain jumpereilla.

Yksi idea olisi vetää feikki virtasilmukat vaikka 12v muuntajien kautta ja sitten kytkimellä vastuksia siihen joka muuttaa virtaa?

Olisiko mahdollinen ratkaisu?
 
Viimeksi muokattu:
Sain viimein asennettua tuon laturin ja yllätyksekseni autossa onkin kolmivaihelataus, en nähnyt infoa siitä mistään dokumentaatioista.

Mutta nyt kun on tehokas laturi kotona, pitäisi sitä saada rajoitettua!

Ideana olisi että se lataisi 20kWh edestä yönaikana, eli pitäisi saada rajoitettua lataus ehkä 4A luokkaan josta saisi about 2,5kW

Autossa ei ole tuollaista optiota ja jumperit on hankalia säätää lennossa (on nimittain lätevä että saan max 11kW tarvittaessa, tulee päiviä kun akku on lopussa duunistä tullessa ja pitääkin vielä lähteä.

Eli autosta ei saa säädettyä ja elli pro’sta vain jumpereilla.

Yksi idea olisi vetää feikki virtasilmukat vaikka 12v muuntajien kautta ja sitten kytkimellä vastuksia siihen joka muuttaa virtaa?

Olisiko mahdollinen ratkaisu?
Feikkiratkaisuista en tiedä, mutta itse laitoin HA:n kautta evcc:llä kuormanhallinnan, jota eilen testailin. Siis manuaalisäätöjä, niin 10A virran laittamalla ja yhden vaiheen käyttöön, niin pääsee tuohon 2,3kw tehoon. Elli ei tuntunut osaavan alle 6A virtaa antaa tai sitten en osannut itse tuota säätää
 
Tarvitsiko toi evcc jotain lisäpalikkaa? Sillä toi ellin webUI ei kyllä antanut paljoa optioita?
Ei evcc tarvitse muutakuin ympäristön jossa sitä ajetaan. En siitä tiedä toimiiko muualla kuin HomeAssistantissa.

Ellin appi ja nettihallinta on kyllä todella karsittuja, vaikka aurinkosähköohjaus sentään Ellin apissa olisi ollut. Hintaoptimointia en saanut toimimaan -kaiketi kun ei ole VaG autoa? Ajatuksen takia itseasiassa tuon evcc:n asensinkin
 
Putoaako muilla Pro malli pois wifistä? Asennuksen jälkeen pysyi muutaman viikon, mutta nyt noin vuorokauden päästä virtojen pois/päälle jälkeen putoaa pois
 
On tipahdellut niin että softa on pihalla, mutta netti on pysynyt pystyssä ja laite vastaa pingiin. EEBus tosin ei ja ivo reset korjaa asian.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 494
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom