Hellurei. Onko kukaan saanut vielä käsiinsä Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS -ohjainsettiä? Minulla ollut tilauksessa verkkiksessä tilauksessa jo vaikka kuinka monta kuukautta ja aina siirtyy saatavuus. Jos joku on jo tuon saanyt käteensä niin kertokaa onko rahanarvoinen sijoitus. Ilmeisesti tuolle ei ole samassa hintaluokassa varteenotettavaa kilpailijaa.
Juu, multa löytyy moinen.
Itelläkin oli Verkkiksestä tilaus sisässä elokuusta asti, mutta koska kotimaan kaupoilla on tämä ainainen ongelma tavaran saannissa, niin tilasin Maxgamingilta Ruotsista, heillä sattui olemaan yksi kappale hyllyssä.
Hinta oli posteineen noin 30e enemmän kuin Verkkiksestä, mutten vain jaksanu enää odotella joten tilasin ja se tuli parissa päivässä.
Ihan älyttömästi en ole kerenny vielä pelailemaan tolla, mutta se vähä mitä olen niin olen kyllä tyytyväinen.
Joystick on tällaselle pienikätiselle ehkä hieman liian paksuhko, T-Flight oli paljon passelimman kokonen omalle kädelle.
Huomaa mm. siinä että hattukytkimelle pitää hieman nostaa kättä että sitä ylettää kunnolla käyttämään.
Muutoin joystickin tuntuma on todella hyvä ja tarkan oloinen. Liikerata on jonkin verran suurempi kuin T-Flightissä joka osaltaan tuo tarkkuutta.
Joystickin basessa on 12 nappia, joihin olen bindannu harvemmin tarvittavia toimintoja, koska nuo vaatii kuitenkin käden irroituksen joko kaasulta tai joikalta. Varsinkin oikeanpuoleisten nappien olemassaolo on vähän arvoitus, koska käytettävyys niillä on todella huono.
Kaasu on myös ehkä hivenen isohko omille kätösille, mutta napit ja hatut on kuitenkin aika helposti käytettävissä. Jopa pikkurillillä käytettävä, kaasun vasemmassa reunassa oleva pyöritettävän rullan käyttö on yllättävän helppoa. Vielä kun keksis sille käyttöä..
Bindauksien kanssa menikin tovi jos toinenkin kun yritti keksiä kaikista loogisimmat bindit Eliteen, eikä mun bindit ole vieläkään ihan valmiit koska olen tällä hetkellä matkalla Beagle Pointiin eikä exploraatiossa tarvitte läheskään kaikkia nappeja.
Kattellaan tarkemmin sitten kun palaillaan ihmisten ilmoille.
Mutta nyt on ainakin sellanen määrä nappeja että pystyin luopumaan näppäimistön käytöstä kokonaan.
Paitsi tietty jos kirjoittaa jotain ja mm. system ja galaxy mappeja käytän edelleen mieluiten wsadrf+hiiri-combolla, jotenkin niin selkärankaan iskostunu että en jaksa edes opetella muuta tapaa.
Kaasuhan on liukukaasu, eikä ns. keinukaasu, eikä tuossa ole keskellä mitään "nollakohtaa", itsellä bindattu niin että kaasu alkaa heti alhaalta ja pakki on napin päässä, toimii erittäin loogisesti ainakin Elitessä.
Laitos tuntuu laadukkaalta eikä läheskään niin muoviselta kuin T-Flight. Laite tuntuu myös siltä että sillä on massaa ja se pysyykin hyvin paikallaan käytön aikana, ehkä joskus pulttaan tuon kiinni mutta toistaiseksi sitä mahdollisuutta ei ole. Kaasu tosin on aika köykäisen oloinen, mutta pysyy silti hyvin paikallaan.
Toistaiseksi olen ollu tyytyväinen ja jos laatu on tuttua Thrustmasteria ja tämä kestää saman kuin T-Flight, yli 1400 tuntia, niin voi sanoa että rahalle saa hyvän vastineen.
Mutta, kannattaa toki kuunnella muitakin mielipiteitä, Corpsealot ei lämmennyt tälle laitteelle:
Ihan kaikkea Corpsealotin sanomaa en allekirjoita, mutta mielipide-eroja toki.