Elisa sähköposti muuttuu maksulliseksi 1.1.2020

Viestiketju alueella 'Internet, tietoliikenne ja tietoturva' , aloittaja runboy93, 28.11.2019.

1. =JP=

=JP=

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kuten jo aiemmin sanoin, niin Saunalahtihan tuota Wippies juttua hoiti ja näyttäs olevan ainakin 2007 lähtien:
    Wippies – Wikipedia

Eiköhän se siellä ole sopimuksissa ole ollut mainittuna, jotka olet hyväksynyt, harvempi noita lukee läpi, vaan painellaan "OK" nappia sen ihmeemmin ajattelematta.

Suosittelen ottamaan sinne Elisaan yhteyttä, kyllä ne siellä tietää, mistä tuo lasku sulle on tullut...

2. Aimo Kulaus

Aimo Kulaus

Rekisteröitynyt:
    14.12.2019
    Ihan mielenkiintoinen tosiaan tuo wippies historia. En ole tuohon sen kummemmin tutustunut. Otin vain sieltä sähköpostin, koska oli ainoa ilmainen minkä silloin löysin, mihin sai omalla nimellä osoitteen.

Juuri noin siinä on varmasti käynyt että olen painellut läpi OK nappia sopimukset. Ja varmaan on sitten juridisesti pätevä. Nimeä en ole mihinkään kirjoittanut enkä puhelimitse mihinkään lupautunut. Kuinka moni oikeasti lukee tarkkaan läpi kaikkien ilmaisten palveluiden ehdot. Kai niissä sitten voi vaan lukea, että palvelu voidaan siirtää toisen yrityksen nimiin ja saattaa muuttua maksulliseksi.

Olen siis ottanut Elisaan yhteyttä ja lasku on mitätöity. Minulla ei ole enää vaatimuksia Elisaa kohtaan. Ajattelen tässä vain kaikkia muita ihmisiä ketkä ovat samassa tilanteessa. Kuinka monella on vaikka täysin käyttämättömänä ja unohdettuna tuollainen "ilmainen" sähköposti ja nyt makselevat ymmärtämättään "internetpalvelu" laskujaan maailman tappiin. Kuvittelisin että etenkin vanhemmilla ihmisillä, joille tulee vaikka muutenkin elisalta jotain laskuja, jää hyvin helposti huomaamatta tuollainen lisähinta. Laskussa olisi hyvä olla selkeä maininta että koskee sähköpostia ja mieluummin vielä mainittu mitä sähköpostiosoitetta.

3. =JP=

=JP=

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Siis aikamoinen sekasotkuhan tästäkin näyttäisi olevan tulossa, mitä seurannut sivusta asiaa. Kun tuolla Elisan Palsta keskusteluissa myöskin annetaan vähän ristiriitaista tietoa, ku kukaan ei oikein tiedä mikä on nyt se 100% totuus. Jopa ne tukihenkilötkin siellä moittii Elisaa.

Esimerkiksi nyt nämä esiin tulleet tilanteet, joissa onkin siirretty sähköposti jonkin Internet liittymän alle (jos sellaisen omistaa Elisalta), että muuttuu sitten ilmaiseksi taas sähköposti. Nyt onkin tieten asia kuitenkin niin, että tuo on vain 3kk voimassa ja sitten tulee kuitenkin se 2,90e/kk lisämaksu myöhemmin päälle. Täällä tuosta juttua:
    Saunalahti Perusposti muuttuu | OmaYhteisö

Että kyllä tästäkin vielä saadaan kunnon show päälle ensi vuoden alusta kunnolla...

4. jklmlk

jklmlk

Rekisteröitynyt:
    09.03.2017
    Kyllä minullakin oli wippies sähköposti ja liekkö vieläkin. Oliko se fi loppuinen posti? Ilmeisesti sinne kirjaudutaan Elisan sähköpostin kautta nykyisin. Oma Elisassa ei näy tuota mutta voisihan tuota kirjautumista kokeilla....

5. Clebekki

Clebekki

Rekisteröitynyt:
    23.11.2018
    Jahas. 20 vuotta ollut laajakaista-asiakkaana saunis/ellulla ilman isompia moitteita (paitsi yhteisön/palstan moderointia kohtaan, mutta modet modepärinöissään modettaa ja vaikka mitä sen päälle vielä...), mutta jos tosiaan tämä sähköpostin maksullisuus tapahtuu ihan kaikille niin periaatteen vuoksi vois vetästä viihteet yms. pois ja defaulttia vuokran mukana tulevaan 10M nettiin ja hoidella joltain muulta operaattorilta sitten steam-latauksiin yms. nopeamman.

Pitänee varmuuden vuoksi alkaa pikkuhiljaa keräilemään listaa palveluista missä on ellun emaili käytössä, koska niitä on PALJON kertynyt vuosien varrella, että tarvittaessa saa vaihdeltua suhteellisen nopeasti kaikkiin uusi.

6. =JP=

=JP=

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tuo olettamus perustuu siis noihin kommenteihin tuolla Elisan OmaYhteisö keskustelussa, johon aiemmin linkkasin:

Saunalahti Perusposti muuttuu | OmaYhteisö
    Lehdessä ollut artikkeli ja siinä Juha Laukkasen kommentit koskivat 1.1.2020 tapahtuvaa muutoserää. Kevään mittaa tarkoitus siis yhäkin siirtää kaikki maksulliseksi eli myös sieltä laajakaistojen alta.

Miten paljon sitten jollain OmaYhteisön moderaattorin sanomisella on painoarvoa, onkin mysteeri. Elisan laajakaistasta vastaava liiketoimintajohtaja Juha Laukkanenhan on siis väittänyt IS artikkelissa ( Elisan sähköposti muuttuu kohta maksulliseksi: "Naurettavaa rahastusta" ), että olisi maksuttomia, mutta nuo OmaElisan viestit antaa eriävän mielipiteen asialle.

Eiköhän tuo jossain välissä tule esille, jos maksulliseksi todellakin muuttuvat...

7. leffo

leffo

Rekisteröitynyt:
    18.11.2016
    Tää on kyllä omituista. Entisenä NIC ja Saunalahden asiakkaan menin taas ihmettelemään tuolta oma Elisan kautta mitä mulla on ja mistä mun pitäisi maksaa. Oma saunalahti pitäisi olla suljettu, mutta onneksi vielä sinne pääsee. Mulla on sähköpostilaatikoita likemmäs 10 ja osoitteita moninkertaisesti. Oma elisan kautta näkyy vain kaksi sähköpostilaatikkkoa. Omassa Saunalahdessa mulle on hiljattain ilmestynyt toinen asiakastunnus. Epäilen että se on luotu juuri kun menin hyväksymään uudet Elisa tunnuksen ehdot mitkä tuolla Elisassa näkyi. Tolla toisella sopimuksella ei ole muuta kuin Elisa tunnus, sitten siinä näkyy hinta 0 /kk. Mulla pitäisi jotain muuttua maksulliseksi tammikuussa mutta kun tietäisi tarkalleen mitä. Tuolla ei näy mitään palvelua tuohon toiseen Elisa tunnukseen liittyen.

Tuolla alkuperäisellä tunnuksella on mun puhelinliittymä ja nettipaketti. Jälkimmäinen on tuo 49.80 € / 60 kk.

Hmm...ei saatana, mulla ei enää ole noita muita sähköpostilaatikoita myöskään oma saunalahden kautta katsottuna. Tosi näppärää Elisalta. Pari viikkoa sitten ne vielä siellä oli. Myös toisen laatikon koko minkä näen, on tippunut 100 megasta 20:een.

8. Pakana

Pakana

Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    oma.saunalahdessa pystyi säätämään noita asetuksia huomattavasti laajemmin kuin tuolla nykyisessä elisa verkkoasioinnissa.. No toisaalta onhan elisa koko omistusaikansa pikkuhiljaa tehnyt saunalahdesta teknisesti heikompaa, joten meneehän tuo ihan linjassa.