Elden Ring -pelisarja

DLC:n loppubossi lopultakin nurin, joten omia hajatelmia SOTE:sta:

Pelasin PS5:llä PS4-versiota, joka käsittääkseni ainakin peruspelin suhteen on ainoa tapa nauttia edes suurimman osan tasaisesta 60fps kokemuksesta. No DLC kyykytti frameratet tälläkin kombolla useasti, ja etenkin viimeisessä taistelussa meni välillä aikamoiseksi nykimiseksi. Olisin mielelläni karsinut hieman silmäkarkista saadakseni tasaisemman pelikokemuksen.

DLC:n ensimmäiset alueet ovat hiotuimpia, ja etenkin optionaaliset alueet ovat usein valtavia kenttiä täynnä tyhjää. Olin jo peruspelissä sitä mieltä, että ilman Torrentia tämäkin peli olisi ollut parempi, ja mielipiteeni vain vahvistui DLC:tä pelatessani. NPC-questit olivat vieläkin kryptisempiä kuin peruspelissä. Kalliolta toiselle hyppelyä oli myös vähän turhan paljon.

Vaikeustaso oli kieltämättä korkea ja bossien aggressiotasot viritetty maksimiin, aika monta kertaa tuli kuoltua suunnilleen heti sumuoven läpi kuljettuaan :) AoE-spämmiä oli omaan makuuni liikaa useassa taistelussa liikaa, mutta muuten ei suurempaa valittamista. Loppubossista on varmaan jo kaikki sanottu.

Kaiken kaikkiaan antaisin arvosanaksi 3/5, muutamia hienoja juttuja, mutta olen enemmän DS-miehiä ja tämä "open world" ei ole niinkään makuuni.
 
Nyt vasta päässyt dlc kimppuun ja onhan toi kunnon tukkapöllyä joka paikassa. Muuten aika casual pelaaja, mutta pääpeliin jäin koukkuun silti.
 
Kaiken kaikkiaan antaisin arvosanaksi 3/5, muutamia hienoja juttuja, mutta olen enemmän DS-miehiä ja tämä "open world" ei ole niinkään makuuni.
Mulla kusahti pahasti kun olin ylilevelöitynyt Altus Plateaulle mennessä ja pelistä katosi haaste. Siinä mielessä Dark Soulsit ovat parempia, niissä peleissä tuota ei tapahdu ollenkaan. Silti Elden Ring 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
DLC:n jälkeen päätin lopultakin koluta läpi myös Haligtreen alueen ja tietty käydä moikkaamassa Maleniaa, josta olen saanut lukea kauhutarinoita jo parin vuoden ajan. No loppujen lopuksi SL180+ heppulilleni (pääpainona Dex+Arc) Malenia olikin yllättävän helppo, toki käytin Mimic Tearia apuna. Yritin ensin ns. seikkailubuildillani eli Eleonora's Poleblade+10 ja Occult Godskin Peeler+25 mutta ihan vaan vahinkoa treidaamalla ei homma tahtonut sujua. Sitten otin käyttöön

Occult Great Stars+25 tuplana Lion's Claw'n kera (talismaanivalinnassa painotin enemmän selviytymistä kuin vahingon maksimointia)

ja Malenia kaatui ensimmäisellä yrittämällä, viettäen ison osan ajasta maassa kontillaan. Yhteensä taisi vaatia noin kahdeksan yritystä enkä todellakaan ole keskinkertaista parempi ER-pelaaja. Mimicistä oli tietty suuri apu mutta vähän jäi fiilis että tässäkö se nyt sitten oli.
 
Se on tuo Elden Ringin haastavuus monessa paikkaa buildi ja pelityyli kohtainen. Siksi, jos joku perustelematta sanoo, että olipas esim. Malenia helppo niin tekee mieli kysyä tarkentavia kysymyksiä. Ilman Mimiciä ja ilman tonttiin iskevää asetta Malenia on luonnollisesti paljon vaikeampi.

Great Starsit molemmissa käsissä on kyllä hurjat. :D Olen pelannut niin itsekin.
 
No tottakai Malenia on helppo noilla leveleillä. Tyypillisesti porukka meni sinne ennen Dlc:tä alle 120 tason, ja jos soolona, sitten haastetta on. Pelin maine on olla haastava mutta siinä on easy-mode eli summonit, sekä grindaamalla leveleitä helpottuu. Elden Ring on itseasiassa helpoin Dark Souls-peli, koska se antaa kaikki työkalut käteen jos haluaa pelata rennommin...tai sitten haastava, jos sooloilee.

Kaikki tavat on tietysti ok, toiset haluaa haastetta, toiset pitää rennomasta. Ekan pelikerran käytin summoneita, ennen dlc:tä toinen pelikerta meleeukkona soolona läpi jokainen bossi. Henkkoht nautin jälkimmäisestä eniten, tulipahan kummallakin tavalla pelattua läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Eiku summonit monessa tapauksessa myös vaikeuta peliä, kun nostaa bossin HP:ta..?
Tietääkseni, muttei vaikeuta tuntuvasti. Koska pomotaistelut on kuitenkin tämän tyylisessä pelissä summonin kanssa helppoja, kun pääsee bossin selkäpuolelle sen keskittyessä välillä summoniim. Summon antaa myös pelaajalle reilusti aikaikkunaa hiilaamiseen, taikaspämmiin, itemien käyttöön yleisesti koska pomon huomio on usein muualla kuin pelaajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiku summonit monessa tapauksessa myös vaikeuta peliä, kun nostaa bossin HP:ta..?

Tämä on mielestäni tilannekohtaista. Jos minulla esim. on Baelin kanssa soolona yksin hyvä strategia ja tiedän loparin käyttäytymisen suhteessa minuun niin soolona paljon helpompi kuin spirit summonin tai ihmispelaajan kanssa. Sitten on taas lopareita, joita vaan voi periaatteessa rätkiä menemään niin toki ne reilusti helpompia summonin kanssa.

Lisärin vikalopari mielestäni helvetin vaikea yhdessä, jos ei ole jotain tosi optimaalisia buildeja siihen. Menen soolona mieluummin.
 
Tämä on mielestäni tilannekohtaista. Jos minulla esim. on Baelin kanssa soolona yksin hyvä strategia ja tiedän loparin käyttäytymisen suhteessa minuun niin soolona paljon helpompi kuin spirit summonin tai ihmispelaajan kanssa. Sitten on taas lopareita, joita vaan voi periaatteessa rätkiä menemään niin toki ne reilusti helpompia summonin kanssa.

Lisärin vikalopari mielestäni helvetin vaikea yhdessä, jos ei ole jotain tosi optimaalisia buildeja siihen. Menen soolona mieluummin.

Jos DLC:n pomossa käytti spirit ashesia, niin joutui ekan iskun ottamaan vastaan :D
 
Jos DLC:n pomossa käytti spirit ashesia, niin joutui ekan iskun ottamaan vastaan :D
Se ensimmäinen loikka on kyllä ihan naurettavan helppo väistää rollaamalla, joten eka rolli alle ja sitten on muutama sekunti aikaa kutsua spirit ash paikalle.
 
Joo voisin kuvitella että summon ei olisi DLC:n loppubossin kanssa aina paras, koska jotkut hyökkäykset koko areenan kokoisia ja sillä on myös superagressiivia tapoja liikkua. Mutta toisaalta jos siinä käyttäisi Mimic Tearia, voisin kuvitella että se silti hieman helpottuisikin...jos sen ehtii summonoida, haha.

Hauskaa että toisella pelikerralla, kun pelasin meleenä ilman summonointia, eniten minulle aiheutti vaikeuksia Sir Gideon! Se taikaspämmi aiheutti harmaita hiuksia ja meni varmaan useampi kymmenen yritystä. Maleniakin otti paljon vähemmän yrityksiä kuin tuo :D

Luin väitteen että se muka käyttäisi kaikkien sitä ennen tappamiesi bossien tyylejä, plus skaalautuisi vielä pelitapasi mukaan. Mikä kävisi järkeen, olin ennen Gideonia kolunnut hyvin koko peruspelin siihen asti.
 
Eiku summonit monessa tapauksessa myös vaikeuta peliä, kun nostaa bossin HP:ta..?
Ainakin joku streamaaja sanoi että jos summon sign on bossihuoneen ulkopuolella ja summonoit sieltä apuja niin bossin health skaalautuu ylemmäs kun astut sisään, jos useampi summon ulkopuolelta niin sitä ylemmäs. Jos taas summonoit kun matsi on jo alkanut, oli se sitten spirit ash tai joku NPC niin sitten se bossin health ei siitä enää muutu.
Tästä en ole siis 100 varma.

Kaikille niille jotka valittelee että liian helppoa Malenia tai kuka vaan niin kokeilkaa ilman summonia. Jos vaan treidaa isoilla nuijilla Mimicin kanssa kerrasta poikki niin ei siinä pääse edes näkemään kaikkia liikkeita, toki jos haluaa vaan äkkiä läpi juosta niin saahan sitä mennä miten haluaa. Mutta sitten jää kyllä kokematta se miksi niin moni valittelee että se tai tämä bossi on pirun vaikea. Itelle ainakin ihan lempparia myllytellä Malenian kanssa kaikkien mahdollisten aseiden kanssa ja kattoa miten hyvin toimii.
 
Kaikille niille jotka valittelee että liian helppoa Malenia tai kuka vaan niin kokeilkaa ilman summonia. Jos vaan treidaa isoilla nuijilla Mimicin kanssa kerrasta poikki niin ei siinä pääse edes näkemään kaikkia liikkeita, toki jos haluaa vaan äkkiä läpi juosta niin saahan sitä mennä miten haluaa. Mutta sitten jää kyllä kokematta se miksi niin moni valittelee että se tai tämä bossi on pirun vaikea. Itelle ainakin ihan lempparia myllytellä Malenian kanssa kaikkien mahdollisten aseiden kanssa ja kattoa miten hyvin toimii.

En ihan ymmärrä pointtia. Malenialle tuntuu olevan ihan selkeitä hard countereita ilman edes suurempaa respecin tarvetta, joten se on sitten pelaajan ihan oma valinta, käyttääkö niitä vai ei. Sen sijaan esim. DLC:n loppubossille en mitään hard counteria keksinyt, sitä piti vaan grindata kunnes meni nurin, ja kokeilin respeccaamisen ulkopuolelta about kaikkea mitä omasta katalogista löytyy. Toki tietyt jutut toimivat paremmin kuin toiset, mutta git gud oli lopulta ainoa vaihtoehto.
 
En ihan ymmärrä pointtia. Malenialle tuntuu olevan ihan selkeitä hard countereita ilman edes suurempaa respecin tarvetta, joten se on sitten pelaajan ihan oma valinta, käyttääkö niitä vai ei. Sen sijaan esim. DLC:n loppubossille en mitään hard counteria keksinyt, sitä piti vaan grindata kunnes meni nurin, ja kokeilin respeccaamisen ulkopuolelta about kaikkea mitä omasta katalogista löytyy. Toki tietyt jutut toimivat paremmin kuin toiset, mutta git gud oli lopulta ainoa vaihtoehto.
Ihan kaikille pelin isommille bosseille (joillekki pienemmillekki) Ancient Dragon Lightning Strike on hard counter. 1 tai 2 castia ja pomo on död, mutta ei sen käytössä ole mitään hauskaa tai haastavaa. Useimmista myllyistä saa paljon enemmän irti kun ihan oikeasti get goodaa eikä juustota sitä. Ainakin kun tokan kerran sitten joskus kohtaa niin ainakin itelle paljon hauskempaa kokeilla jotain muuta tapaa, ilman summoneita hyvä alku.

Pointti on siis se että peli antaa toki helpotuksia mutta jos ongelmana on se että peli on niiden kanssa liian helppo, useampi tässä ketjussa valitellut tuosta ja aina on ollut Mimic ja öpaut pelin paras ase käytössä, niin eikö ratkaisu tähän ole ilmiselvä? Koita ens kerralla vaikka saman buildin kanssa ja saman OP aseen mutta koita voittaa se pomo ilman summonia.
 
Ihan kaikille pelin isommille bosseille (joillekki pienemmillekki) Ancient Dragon Lightning Strike on hard counter. 1 tai 2 castia ja pomo on död, mutta ei sen käytössä ole mitään hauskaa tai haastavaa. Useimmista myllyistä saa paljon enemmän irti kun ihan oikeasti get goodaa eikä juustota sitä. Ainakin kun tokan kerran sitten joskus kohtaa niin ainakin itelle paljon hauskempaa kokeilla jotain muuta tapaa, ilman summoneita hyvä alku.

Pointti on siis se että peli antaa toki helpotuksia mutta jos ongelmana on se että peli on niiden kanssa liian helppo, useampi tässä ketjussa valitellut tuosta ja aina on ollut Mimic ja öpaut pelin paras ase käytössä, niin eikö ratkaisu tähän ole ilmiselvä? Koita ens kerralla vaikka saman buildin kanssa ja saman OP aseen mutta koita voittaa se pomo ilman summonia.

En mielestäni ole missään vaiheessa väittänyt peliä liian helpoksi, olen sunnuntaipelaaja. Pitäisikö siis jokainen bossi pistää nurin SL1 ukkelilla päivittämättömällä daggerilla ilman talismaaneja, vai missä menee se raja että huijaa pelissä? Jos omalle ukolle jää enemmän kuin 1 HP kun bossi kuolee niin väärin voitettu?

DLC:n jälkeen Malenia oli pala kakkua, se oli ainoa pointtini. Jos joku haluaa keinotekoisesti lisätä omaan vaikeusastettaan, niin ei se ole minulta pois, ja jos joku käyttää tarjolle annettuja konsteja pistää ne bossit nurin, niin ei se ole muilta pois. Mainitsin jo tuossa, että otin muutaman kerran Malenialta pataan perusbuildillani ennenkuin totesin että nyt riitti ja pelataan tosissaan.
 
En mielestäni ole missään vaiheessa väittänyt peliä liian helpoksi, olen sunnuntaipelaaja. Pitäisikö siis jokainen bossi pistää nurin SL1 ukkelilla päivittämättömällä daggerilla ilman talismaaneja, vai missä menee se raja että huijaa pelissä? Jos omalle ukolle jää enemmän kuin 1 HP kun bossi kuolee niin väärin voitettu?

DLC:n jälkeen Malenia oli pala kakkua, se oli ainoa pointtini. Jos joku haluaa keinotekoisesti lisätä omaan vaikeusastettaan, niin ei se ole minulta pois, ja jos joku käyttää tarjolle annettuja konsteja pistää ne bossit nurin, niin ei se ole muilta pois. Mainitsin jo tuossa, että otin muutaman kerran Malenialta pataan perusbuildillani ennenkuin totesin että nyt riitti ja pelataan tosissaan.
Useampi on valittanut tuosta niille enempi osoitettu tuo, sinä mainitsit että oli yllättävän helppo niin ei se kovin yllättävää ole Mimicin kanssa, mikä tahansa bossi on sen kanssa aika helppo, mukaanlukien DLC:n vika siihen verrattuna että yksin ottelee. Mutta ne kauhutarinat Maleniasta jne... on 1v1 matseista mikä varmaan on tullut jo selväksi ja yleensä paljon alhaisemmalla levelillä.
 
Nyt puolen vuoden jälkeen sain pakolla jatkettua kun maksettu monta euroa pelistä. Joku 8h väkipakolla ja sitten aukeni :D

Vieläkään en ole ole sitä M-alkuista ensimmäistä isompaa bossia saanut kaadettua mutta pienempiä on niitetty. Kaipa tämä tästä. Upea peli.
Nyt on peruspeli menty läpi. 153h näytti pelikello (tiedä sitten paljonko tuosta oli tehoasta kun täyspaussia ei ole) ja 147 levelillä olin lopussa. Tiettyyn pisteeseen asti jaksoin koluta kovasti paikat läpi, mutta lumisilla kentillä iski ähky lopulta ja annoin olla. Vaikka maisemat vaihtui niin luolat ja katakombit pysyi identtisinä niin ei vain enää jaksanut. Varmasti tämän väsymisen johdosta juuri ne parhaat kamat jäi sitten keräämättä. Katsoa jaksaako palata.

Bloodhound's Fang + (Bloody) Dismounter yhdistelmällä vetelin oikeastaan Liurniasta lähtien enkä hirveästi jaksanut enää testailla muunlaista aseistusta. Samoin tietyt Talismaanit jäi vähän kuin vahingossa päälle, mutta siekailematta käytin Torrenttia ja Summon Ashesia joka tilanteessa kun vain mahdollista, niin ei mitään ylitsepääsemätöntä tullut vastaan.

Ihan heti perään ei jaksa kyllä lisäosaa.
 
Päästiinpä tämäkin loppuun. Perus peli + lisäri 169h ilman spoilereita. Summonia alussa tuli käytettyä enemmän ennen kuin oppi pelaamaan :hmm: Heittämällä top3 pelit ikinä.
Sit vois jossain kohtaa co-op modilla uudestaan. Tai aloittaa NG+ ilman summoneita jos saisi muutamia juttuja ainakin mitä jäi saamatta ekalla peluu kerralla.
Ekana meinasi jäädä kesken kun jumituin emopelissä pääkaupungin kellareihin mikä oli kyllä aikamoista. Pidin varmaan 3kk taukoa kunnes yhtäkkiä sain inspiraation jatkaa peliä.
Sitten mentiinkin loppuun ja suoraan lisäri perään.
 
No ei voinut jättää läpipeluuseen vaan Mohg ja Malenia pitivielä käydä läpi. Olipas Miguelin Halipuu ärsyttävä :D No DLC:tä en osta ennenkuin saa halvalla...

Sitten kuitenkiin parhaita pelejä mitä pelannut. Kiinnostaisi kokeilla jotain uutta lähestymistapaa, mutta oppiiko vanha uusia temppuja?
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha uutta patchia jossa sitten mm. DLC:n loparia nerffattu oikeen kunnolla. Onneks ehti just vetää tokan kerran NG++7 läpi mutta harmi että nyt se on niin paljon helpompi.
Antaa enempi rangaista muuvien jälkeen ja se yksi lähes epäreilu hyökkäys hidastettu dodgettavaks. Toki ymmärrän että sitä valoshowta on vähennetty mutta ehkä jo liian paljon helpotuksia tuli.


The following adjustments have been made to the final boss of “SHADOW OF THE ERDTREE


  • Changed the action pattern when the battle starts.
  • Adjusted some attack moves.​
  • Decreased the damage of some attacks.​
  • Decreased stamina damage of some attacks.​
  • Decreased the attack range of some non-weapon-based attacks.​
  • Improved the visibility of some attack effects.​
 
Läpipleuun jälkeen lueskellut netistä peliin liittyvää ja tajunnut että ilmeisesti jonkun 90% sivuhahmojen tehtävistä missasin :( Suurimman osan hahmoista tapasin kerran mutten tajunnut että tapahtuman "x/y/z"-jälkeen voisi mennä puhumaan samalle hahmolle ja sitten mennään. Pitäisikö nämä oikeasti jotenkin tajuta?
 
Viimeksi muokattu:
Läpipleuun jälkeen lueskellut netistä peliin liittyvää ja tajunnut että ilmeisesti jonkun 90% sivuhahmojen tehtävistä missasin :( Suurimman osan hahmoista tapasin kerran mutten tajunnut että tapahtuman "xyz"-jälkeen voisi mennä puhumaan samalle hahmolle ja sitten mennään. Pitäisikö nämä oikeasti jotenkin tajuta?

Ei, Fromin peleissä NPC:t ovat kautta historian olleet sellaisia, että niiden juonipolut pääsee läpi joko valtavalla tuurilla tai tavaamalla wikiä ahkerasti.
 
Läpipleuun jälkeen lueskellut netistä peliin liittyvää ja tajunnut että ilmeisesti jonkun 90% sivuhahmojen tehtävistä missasin :( Suurimman osan hahmoista tapasin kerran mutten tajunnut että tapahtuman "xyz"-jälkeen voisi mennä puhumaan samalle hahmolle ja sitten mennään. Pitäisikö nämä oikeasti jotenkin tajuta?
Ei pysty tajuamaan. Netin kautta pitää lukea.
 
Läpipleuun jälkeen lueskellut netistä peliin liittyvää ja tajunnut että ilmeisesti jonkun 90% sivuhahmojen tehtävistä missasin :( Suurimman osan hahmoista tapasin kerran mutten tajunnut että tapahtuman "x/y/z"-jälkeen voisi mennä puhumaan samalle hahmolle ja sitten mennään. Pitäisikö nämä oikeasti jotenkin tajuta?
Ei niitä oikein pysty itse päättelemään, koska juoni on ripoteltu pieninä palasina arkkitehtuuriin, vihollisien sijoitteluun, tavaroiden kuvauksiin, NPC:iden mystisiin puheisiin, jne.

Joitain pieniä oivalluksia voi itsekin tehdä, mutta helpoin ja viihdyttävin tapa on alkaa katselemaan tarinan ympärille kehittyneet yhteisön videoita. Alkuperäinen ja tunnetuin lorevideoiden tekijä on vaatividya jonka videoilla on miljoonia katsojia. Itse aloittaisin tästä trailerin analysoinnista: Elden Ring's Story Trailer is Fascinating, jotta saa vähän hajua mitä siellä Lands Betweenissä on "viime aikoina" tapahtunut. Pidempi Elden Ring's Lore ► Explained! on jo yksityiskohtaisempi, mutta silti pintaraapaisu. Omia suosikkeja on NPC-juonilinjoihin liittyvät tiiviimmät tarinat: An Elden Ring Movie ► The Warrior Within(NPC:t Alexander & Diallos). Laadukkaita tekjöitä on paljon enemmänkin ja helpoiten löytää varmaan hakusanoilla "elden ring lore" tai jonkun yksittäisen NPC:n nimi, jne.
 
Vein sitten jo pelin läpäisseen RL1 hahmon DLC:n ja yllättävän hyvin toimii sama buildi, toki hieman buustattuna DLC gearilla. Gaius vähiten suosikki pomo sitten eka Remembrance minkä hoitelin, nyt on aika hyvin selkärangassa hänen liikkeet. Niin glasscannon buildi että hitlessinä pitää kaikki pomot hoidella. Ihan vähän vituttaa kun on kuollut jo joku 30 kertaa Baylen liekkeihin kun ne kimpoilee seinistä, ei haittaisi jos tuo vaikka patchattaisi pois :D
Pitää tietoisesti välttää Bloodfiend's Armin käyttöä paitsi jos mikään muu ei toimi enää eikä jaksa jauhaa, ehkä prepatch loppupomossa olisi näin viimeistään käynyt. Pääasiassa Death's Poker käytössä, tekee pirusti lämää kaikille DLC pomoille mitä tähän mennessä testaillut. Mukavan alhaiset nuo vaatimukset lähes kaikelle DLC gearille niin pystyy RL1 hahmokin käytellä suurinta osaa.
 
Hei, olisi lyhykäinen kysymys Elden Ringistä! Ne, jotka olette pelanneet tätä PS4:llä, niin mitenköhän vanha jaksaa tätä peliä pyörittää? En ole mikään kultasilmä, mutta esim. jatkuva fps:n vaihtelu saa usein huonovointiseksi.

Kävi meinaan tässä taannoin, että turhautuneena peleihin, kun ei mikään tuntunut taas kiinnostavan, niin sattumanvaraisesti latasin PS+:sta pelejä, ja ei ku kokeilemaan. Sattui Bloodbornekin kovalevylle, ja MIKSI KUKAAN EI OLE KERTONUT MITEN PERKELEEN HYVÄ PELI TÄMÄ ON!?! SHAATANS!!! Vasta vajaa 9h takana, mutta kuolin jo ekaan viholliseen sen viisi kertaa. Ekaks kelasin mitä helvettiä, mutta eteenpäin päästyäni avautu ihan älyttömän kiehtova ja tunnelmallinen maailma, joka pelimekaniikoiltaan lennätti mut takas C64:n ja NES:n aikoihin, ku piti käyttää omia hoksottimia, mielikuvitusta ja ah, kärsivällisyyttä, jotta pääsee eteenpäin. Siis aivan hämmentävän hyvät fiilikset tästä Bloodbornesta, niin jos vain Elden Ring toimii jokseenkin sujuvasti PS vanhuksilla, niin paljastakaa minulle!!
 
Hei, olisi lyhykäinen kysymys Elden Ringistä! Ne, jotka olette pelanneet tätä PS4:llä, niin mitenköhän vanha jaksaa tätä peliä pyörittää? En ole mikään kultasilmä, mutta esim. jatkuva fps:n vaihtelu saa usein huonovointiseksi.
Jos pystyt pelaamaan 30fps Bloodbornea niin pystyt pelaamaan Elden Ringiäkin. Kannattaa myös tsekata Sekiro, se on mekaniikoiltaan lähempänä Bloodbornea kuin Elden Ring. Toki Elden Ringiäkin voi pelata samantyylisesti kuin Bloodborne niin halutessaan, mutta avoin maailma pakottaa haahuilemaan enemmän ympäriinsä, ellei lue spoilereita.
 



Uusi lorevideoformaatti! Eli lore-expertti aloittaa pelin alusta ja pelaa menemään, mutta käy samalla läpi lorea sitä mukaa kun peli sitä antaa. On kyllä kiehtovaa katsottavaa, ja eihän nuista ole huomannut puoliakaan omalla pelikieroksella.
 
Hei, olisi lyhykäinen kysymys Elden Ringistä! Ne, jotka olette pelanneet tätä PS4:llä, niin mitenköhän vanha jaksaa tätä peliä pyörittää? En ole mikään kultasilmä, mutta esim. jatkuva fps:n vaihtelu saa usein huonovointiseksi.

Kävi meinaan tässä taannoin, että turhautuneena peleihin, kun ei mikään tuntunut taas kiinnostavan, niin sattumanvaraisesti latasin PS+:sta pelejä, ja ei ku kokeilemaan. Sattui Bloodbornekin kovalevylle, ja MIKSI KUKAAN EI OLE KERTONUT MITEN PERKELEEN HYVÄ PELI TÄMÄ ON!?! SHAATANS!!! Vasta vajaa 9h takana, mutta kuolin jo ekaan viholliseen sen viisi kertaa. Ekaks kelasin mitä helvettiä, mutta eteenpäin päästyäni avautu ihan älyttömän kiehtova ja tunnelmallinen maailma, joka pelimekaniikoiltaan lennätti mut takas C64:n ja NES:n aikoihin, ku piti käyttää omia hoksottimia, mielikuvitusta ja ah, kärsivällisyyttä, jotta pääsee eteenpäin. Siis aivan hämmentävän hyvät fiilikset tästä Bloodbornesta, niin jos vain Elden Ring toimii jokseenkin sujuvasti PS vanhuksilla, niin paljastakaa minulle!!
Itse ainakin pelasin pitkään pleikkari nelosella eikä ollut mitään ongelmaa.
 
Jes, kiitos paljon kommentoineille! Ostin ton Elden Ringin nyt. Ja kiitos tosta Sekiro -ehdotuksesta! Jotenkin sitä on ollu niin jämähtänyt peleihin, "joista mun pitäs tykätä", mut vaikka ei oo kiinnostanut, ni ei ole uskaltanut kokeilla ennen ku vasta nyt!

Onkohan tässä pelissä mitään semmosta mitä täysin noobien kannattais tietää vai kannattaako lähteä suin päin surman suuhun? Sen opin Bloodbournesta, että alussa kaikki on vaikeaa, mut ennen kaikkea bossit vaatii hitosti opeteltavaa ja näin. Mut mitään pikku vinkkiä kellään ihan alkuun?

E: Siis kokeillut jotain ihan muuta ku mistä "mun pitäis tykätä".
 
Jes, kiitos paljon kommentoineille! Ostin ton Elden Ringin nyt. Ja kiitos tosta Sekiro -ehdotuksesta! Jotenkin sitä on ollu niin jämähtänyt peleihin, "joista mun pitäs tykätä", mut vaikka ei oo kiinnostanut, ni ei ole uskaltanut kokeilla ennen ku vasta nyt!

Onkohan tässä pelissä mitään semmosta mitä täysin noobien kannattais tietää vai kannattaako lähteä suin päin surman suuhun? Sen opin Bloodbournesta, että alussa kaikki on vaikeaa, mut ennen kaikkea bossit vaatii hitosti opeteltavaa ja näin. Mut mitään pikku vinkkiä kellään ihan alkuun?

E: Siis kokeillut jotain ihan muuta ku mistä "mun pitäis tykätä".
Suosittelen vahvasti lähteä vaan ihmettelmään ja tutkimaan mahdollisimman paljon. Tutkimalla paljon saa aika hyvin levelejä nostettua ja sen avulla pärjää bosseille aika hyvin. Tällä hetkellä eri buildit on kohtuu hyvin balanssissa niin kannattaa katsoa minkälaisella tyylillä tykkää pelata. Pelasin itse pelin läpi uudestaan tuossa aiemmin ja yllätti miten hyvin pärjäsi kun vaan tutki tarpeeksi. Tietysti jos on jotain mekaniikkaan liittyviä juttuja niin hyvä guuglata miten joku toimii.
 
Jes, kiitos paljon kommentoineille! Ostin ton Elden Ringin nyt. Ja kiitos tosta Sekiro -ehdotuksesta! Jotenkin sitä on ollu niin jämähtänyt peleihin, "joista mun pitäs tykätä", mut vaikka ei oo kiinnostanut, ni ei ole uskaltanut kokeilla ennen ku vasta nyt!

Onkohan tässä pelissä mitään semmosta mitä täysin noobien kannattais tietää vai kannattaako lähteä suin päin surman suuhun? Sen opin Bloodbournesta, että alussa kaikki on vaikeaa, mut ennen kaikkea bossit vaatii hitosti opeteltavaa ja näin. Mut mitään pikku vinkkiä kellään ihan alkuun?

E: Siis kokeillut jotain ihan muuta ku mistä "mun pitäis tykätä".
Jos joltain tulee pahasti päihin, mene muualle ja tule vahvempana takaisin. Omasta mielestä iso virhe jämähtää johonkin ja koittaa väkisin voittaa jos buildi ja skillit ei riitä.
 
Parhautta Elden Ringissä oli alkuun tutkia ja ihmetellä maailmaa. Jossain vaiheessa aloin liikaa lukemaan nettiä ja peli muuttui liialliseksi suorittamiseksi. Eli suosittelen mahdollisimman paljon välttämään netin lukua ja tutkimaan itse paikkoja.
 
Onkohan tässä pelissä mitään semmosta mitä täysin noobien kannattais tietää vai kannattaako lähteä suin päin surman suuhun? Sen opin Bloodbournesta, että alussa kaikki on vaikeaa, mut ennen kaikkea bossit vaatii hitosti opeteltavaa ja näin. Mut mitään pikku vinkkiä kellään ihan alkuun?
Equipment Load on tärkeä ja se kannattaa pitää mediumissa. Yleisesti alkuhahmoluokaksi suositellaan Samuraita tai Vagabondia, mutta sillä on ylimääräisenä aseena automaattisesti käytössä myös joku polearm ja ukkelin väistöt on liian hitaita, kun painaraja menee yli. Eli vain jompi kumpi ase käyttöön ja toinen reppuun.

Armorit ei suojaa damagelta kovin paljoa, mutta ne lisää poisea(vai mikä sen nimitys tässä pelissä oli), ettei sinun lyönti keskeydy jos vihu kerkeää lyömään ensin. Myös vihollisilla on tuo näkymätön poise-arvo, eli jos sulla on tarkeeksi painava ja iso ase(colossal weapon) voit vain lyödä rivivihua, eikä se pääse koskaan lyömään takaisin. Siksi STR-ukkelin pelaaminen helppoa, mutta se tarvii leveleitä myös Staminaan(iso ase painaa paljon).

Aseiden damagea nostetaan sepän tykönä tai itse takomalla kunhan päivitysmateriaalia löytyy. Kaivoksista löytää niitä smithing stoneja, ja myöhemmin niitä voi ostaa myös ihan rahalla. Myös statsien nosto vaikuttaa damageen, mutta se on vain 1% luokkaa. Eli ei kannata nostaa alkupelissä turhaan STR luullen että ase tekee enemmän damagea, loppupelistä sitten voi alkaa nostamaan kun kaikki muut startsit on jo tarpeeksi hyviä.

Kilvet on hyviä, isot kilvet erittäin hyviä. Guard Boost arvo määrää kuinka paljon staminaa lähtee torjunnasta, ja ihan pienikin 26 -> 30 ero Guard Boostissa auttaa paljon, että voi torjua turvallisesti pomon lyömän iskusarjan ja sitten lyödä takaisin.

Taikoihin en panostanut juuri yhtään, mutta tuli tietty leveloitua Faith/INT sen verran että pystyi käyttämään erilaisia Heal-taikoja, myrkystä parantumista, tai magic damagen lisäämistä aseeseen.

Oot varmaan niin alussa vielä, ettei nuista välttämättä ole vielä apua, eikä esim. colossal weaponia tai great shieldiä ole vielä löytynyt. Tutki vain menemään, kyllä niitä löytyy sitten kun peli katsoo ne tarpeellisiksi. Pääjuonen suunnan näyttää kartassa ne "nuolet" Gracelta toiselle, kun niitä seuraamalla tulee seinä vastaan niin sitten vain tutkimaan muita paikkoja ja uutta yritystä kun repussa on parempaa asetta sun muuta. Eka alue on se iso metsäinen & nurmikkoinen ja kannattaa käydä ihan etelässäkin katsomassa mitä sieltä löytyy. Ite taisin pelata ainakin 20-30 tuntia ennen kuin pääsin sen isossa linnassa olevan pomon.

Inventaariosta käytettäviä runeja löytää aika paljon ja niitä tuli käytettyä usein ennen uutta luolaa/aluetta jotta sain nostettua xp uuden levelin verran, ettei kuoleminen harmittaisi niin paljoa.

On tässä hankalia kohtia, ja osa on ihan tahallaan liian hankalia, että lähtisi tutkimaan toisiin suuntiin.
 
Nyt meni lisäosakin läpi. Olipas melkoisesti haastetta itsellä viimeisen taistelun kanssa kun oli kovin vikkelä liikkeissään. Toisaalta vähän yllätyin kun ajattelin että kai tässä vielä yksi bossi tulisi, mutta näemmä pelin lopetus oli se parinkymmenen sekunnin cutscene lauseella tai kahdella :D Pyöriskelin vielä hetken että mites näitä portaita pääsee kävelemään ylöspäin ja piti ihan tarkistaa että loppuiko tämä tähän. No hauska reissu oli.
 
Vähän vielä mietteitä Shadow of Erdtreesta:
Kartta oli itsesssään jo melko sokkeloinen ja mielestäni linnat tai dungeonit myös sokkeloisempia kuin emopelissä. Toki voi vaikuttaa sekin että pelasin aika paljon pikkukaljoissa...

Itellä oli ajatus että pelaisin tämän tiiviiseen tahtiin kun oli syyslomaa töistä tämä viikko ja paljon jäi sitä myöten tutkimatta. Toisaalta tässä sama kuin pääpelissäkin että niin nautittavaa kun sattumalta mutkan takaa löytyykin jotain
mielenkiintoista, niin jonnin verran tuli kuitenkin tutkittua. Mulla oli lopulta Scadutree blessing+11 ja Reverend spirit ash blessing +5 joista varmaan voi käsittääkseni jonkin verran päätellä että kuinka paljon karttaa käyty läpi.

Paljon siistiä kampetta tuli vastaan mutta lopulta ite vetelin kuitenkin menemään pelin läpi samoilla kahdella miekalla ja rollailu-taktiikalla kuin emopelinkin. Armoreista löytyi jotain uutta ja oikesti sillä melko alkuvaiheesta löytyvällä helvetin tyhmän näköisellä Greatjar-helmetillä vedin lähes koko lisäosan :lol: Painavahan se oli ja ehkä olisi kannattanut optimoida muuta kampetta.

Pääbossi Radahn tosiaan tuotti tosi paljon ongelmia. Helpostihan toiseen vaiheeseen pääsi, mutta siinä oli itellä ihan tuuripeliä että miten ajoitukset osuu kohilleen. Kaksi iltaa ja aika monta kymmentä yritystä otti.
:
Nyt kun on pelattu läpi niin hupia taas lukea ja tutkia mitä kaikkia hienoja sivujuonia missasin :D
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tulisi Lisäri jonkinmoiseen alennukseen nyt tulevan joulun alla.

Moneksiko tunniksi sanoisitte, että siinä riitti pelattavaa?
 
PC Gamerin video aiheesta, siinä toimittaja oli käynyt jo pelaamassa peliä Japanissa, ei suuresti herättänyt toiveita.
Co-op ei oo oma juttu, rogue like ei myöskään kiinnosta. Vissiin joku sivuprojekti B-tiimiltä samaan hintaan kuin DLC noin suunnilleen. Tuntuu jotenkin nopeasti kyhätyltä kerran uudelleen käytetty alueita ja bossejakin vielä
 
Mitä itse ymmärsin, niin co-op-peli, jossa mennään porukalla mättämään mosuja. Kenttä luo itsensä aina erilaiseksi.
Steam-foorumeilta kopsattu:
The game is a cooperative survival action game directed by Junya Ishizaki, who previously worked on battles in ELDEN RING and other FromSoftware titles. Here are the key details:

Core Gameplay:

3-player cooperative game where players must survive for three in-game days

Each day has a day/night cycle, with boss battles occurring at night

The playable area shrinks over time, with rain marking the boundaries

Sessions last approximately 40 minutes when successful

Character System:

Features 8 fixed characters called "Yoruwatari" (Nightwalkers)

Each character has unique skills, arts, and initial equipment

Characters start at level 1 in each session and reset afterward

Players can collect "Relics" (similar to Bloodborne's Blood Stones) for permanent character improvements

Setting and Story:

Takes place in a parallel world to ELDEN RING

Shares only the basic premise that "there was once a Shattering War in the Land Between"

Features both ELDEN RING enemies and some DARK SOULS series enemies

New main antagonist called the "King of Night"

Gameplay Elements:

Random generation of bases, dungeons, and item locations in each session

Weapons have random stats and combat skills

Players can explore separately or together

Features a "loose connection" multiplayer style with minimal communication tools (pings and gestures)

No PvP elements - purely cooperative

Players can rescue fallen allies by attacking them

The game is designed to be what the development team calls a "short RPG," condensing the RPG elements of exploration, character growth, and boss battles into compact sessions. While it uses ELDEN RING's assets and basic control scheme, it's being developed as a distinctly different experience with its own unique gameplay systems.

The game is scheduled for release in 2025.
[/ISPOILER]
Ei juurikaan kiinnosta tommonen.
 
Nightreign vaikuttaa Monster Hunter kopiolta? Se on kyllä erittäin hyvä ja omistautumista vaativa pelisarja. Hauskasti Souls-pelit kopioi hitaan taistelun ja emotet MH:sta. Kyllä tämä pelisarja tuollaiseenkin taipuu, mutta mieluummin haluaisin yksinpelin. Pelkään että floppi tulee.

Ps. Muistelen että PUBG:n ja battleroyalen menestyksen alla vuonna 2017-2018 Miyazaki mainitsi että olisi kiinnostunut Souls-battleroyalesta, ilmeisesti jännityksen takia.
 
Mitä itse ymmärsin, niin co-op-peli, jossa mennään porukalla mättämään mosuja. Kenttä luo itsensä aina erilaiseksi.
Steam-foorumeilta kopsattu:
The game is a cooperative survival action game directed by Junya Ishizaki, who previously worked on battles in ELDEN RING and other FromSoftware titles. Here are the key details:

Core Gameplay:

3-player cooperative game where players must survive for three in-game days

Each day has a day/night cycle, with boss battles occurring at night

The playable area shrinks over time, with rain marking the boundaries

Sessions last approximately 40 minutes when successful

Character System:

Features 8 fixed characters called "Yoruwatari" (Nightwalkers)

Each character has unique skills, arts, and initial equipment

Characters start at level 1 in each session and reset afterward

Players can collect "Relics" (similar to Bloodborne's Blood Stones) for permanent character improvements

Setting and Story:

Takes place in a parallel world to ELDEN RING

Shares only the basic premise that "there was once a Shattering War in the Land Between"

Features both ELDEN RING enemies and some DARK SOULS series enemies

New main antagonist called the "King of Night"

Gameplay Elements:

Random generation of bases, dungeons, and item locations in each session

Weapons have random stats and combat skills

Players can explore separately or together

Features a "loose connection" multiplayer style with minimal communication tools (pings and gestures)

No PvP elements - purely cooperative

Players can rescue fallen allies by attacking them

The game is designed to be what the development team calls a "short RPG," condensing the RPG elements of exploration, character growth, and boss battles into compact sessions. While it uses ELDEN RING's assets and basic control scheme, it's being developed as a distinctly different experience with its own unique gameplay systems.

The game is scheduled for release in 2025.
[/ISPOILER]
Ei juurikaan kiinnosta tommonen.
Ahh! Siellähän olikin spoilerissa tärkeitä juttuja. Tuo voi olla yllättävän hauska, vaikka onkin erilainen mitä alkuperäinen peli. Ei ehkä olekaan floppi
 
Sen verran on kova luotto FromSoftiin että ostaisin vaikka mitään en pelistä tietäisi, mutta tuohan vaikuttaa ihan hauskalta :tup:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 725
Viestejä
4 563 952
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom