Ei poliittinen keskustelu taloudellisen riippumattomuuden(FI) ja aikaisen eläköitymisen(RE) tavoittelusta

Noilla summilla en laskisi säästö juttuihin vaan enemmänkin joku periaate.

Juu kuten alunperin mainitsin "Ei se tietysti tarkoita sitä että jos jokin asia on sellainen mitä ei ns. "ikinä käytä" siitä kannattaa maksaa". Olen sitä sukupolvea ehkä että en tykkää kirjoittaa kännykällä vaan erillisellä näppäimistöllä. En myöskään tykkää ottaa ruuasta kuvia jne. Kyse ei ole kuten totesit säästöstä vaan siitä että en käytä nettiä puhelimessa. Itsellä on wlan kotona, töissä on wlan, kavereilla on wlan. Etäisyydet lyhyet.

Jos tietää jo etukäteen että tulee hieman pidempi "aika istua, ottaa aurinkoa ja vain olla" otan mieluummin kirjan (tai sähköisen kirjanlukijan) mukaan kuin selaan esim. kännykällä nettiä. Eli joku voisi sanoa (ja olisi oikeassa) että minulla menee enemmän rahaa sähköiseen kirjanlukijaan + kirjoihin (sähköisessä & paperimuodossa) kuukausittain kuin menisi puhelimen nettiin...

No et ole tainnut paljoa autokaupoilla viime vuosina käydä? Mulla nytkin reilu 100te kahdesta autosta lainaa. Tvk alle 2% toisessa ja toisessa joku 2.5%. Ja kumpaakaan ei ois saanut euroakaan halvemmalla käteisellä.

Molemmat autot nollakäsirahalla tietty. Molemmissa taatusti enemmän velkaa tällä hetkellä kuin autolla arvoa. Ei autoissa rahaa kannata kiinni pitää.

Mulla ollut myös täysin kuluttomalla, korottomalla ja käsirahattomalla rahoitulsella auto. Ja tämä vielä 17% alennuksella listahinnasta.

Onhan noita siis.

Vähän reilu 4v sitten viimeksi. Sain 5-6% käteisalennustarjouksia, rahoituskorot oli silloinkin parin prosentin luokkaa. Mun on vaikea hahmottaa tätä "ei autoissa rahaa kannata kiinni pitää" koska jotenkin se autorahoituskin maksetaan. Jos tän hetken korkotasolla saa autolainaa edelleen 2% korolla eikä alennuksia tipu, laskelma tietysti muuttuu.
Periaatteessa vihaan auton pitämistä, mutta tarvitsen sitä liikkumiseen.

Vähän reilu 4v sitten viimeksi. Sain 5-6% käteisalennustarjouksia, rahoituskorot oli silloinkin parin prosentin luokkaa. Mun on vaikea hahmottaa tätä "ei autoissa rahaa kannata kiinni pitää" koska jotenkin se autorahoituskin maksetaan. Jos tän hetken korkotasolla saa autolainaa edelleen 2% korolla eikä alennuksia tipu, laskelma tietysti muuttuu.
Periaatteessa vihaan auton pitämistä, mutta tarvitsen sitä liikkumiseen.
No oisin mä voinut noi autot ostaa kotiuttamalla rahat sijoituksista. Ei vain mitään järkeä tollaista 120te ottaa pois sijoituksista (verojen kanssa ainakin 150te) vs ostaa nollakäsirahalla ja 1-2% koroilla. Eli maksaa autossa vain käytöstä. Toinen vaihtoehto on yksityisleasing. On mulla noitakin useampi ollut. Toki halvempi auto tai ei autoa ois halvempaa, mutta ei lähdetä siihen.

Edit. Autossa kiinni rahaa siis meinaa, että maksaa jotain xx% käsirahaa tms. Mulla on autoista enemmän velkaa kuin niiden arvo ja sehän ihan ok. Kyllä se jossain vaiheessa tasoittuu.

No oisin mä voinut noi autot ostaa kotiuttamalla rahat sijoituksista. Ei vain mitään järkeä tollaista 120te ottaa pois sijoituksista (verojen kanssa ainakin 150te) vs ostaa nollakäsirahalla ja 1-2% koroilla. Eli maksaa autossa vain käytöstä. Toinen vaihtoehto on yksityisleasing. On mulla noitakin useampi ollut. Toki halvempi auto tai ei autoa ois halvempaa, mutta ei lähdetä siihen.

Edit. Autossa kiinni rahaa siis meinaa, että maksaa jotain xx% käsirahaa tms. Mulla on autoista enemmän velkaa kuin niiden arvo ja sehän ihan ok. Kyllä se jossain vaiheessa tasoittuu.

Eli sen lisäksi että autojen arvo laskee, maksat vielä korkoa niistä. Entä jos rahastoisi koko ajan auton vaihtoa varten osake- tai korkorahastoon ja nostaisi varat sieltä kun vaihtaa autoa?
Ajattelu perustuu siis minullakin siihen että autottomuus ei ole vaihtoehto, vaan pidän siedettävän hintaista ja kuluiltaan ennustettavaa autoa.
Onko joku looginen syy miksi autoliikeen myymä rahoitus olis edullisempi kuin mitä itse sijoittamalla saa?

Eli sen lisäksi että autojen arvo laskee, maksat vielä korkoa niistä. Entä jos rahastoisi koko ajan auton vaihtoa varten osake- tai korkorahastoon ja nostaisi varat sieltä kun vaihtaa autoa?
Ajattelu perustuu siis minullakin siihen että autottomuus ei ole vaihtoehto, vaan pidän siedettävän hintaista ja kuluiltaan ennustettavaa autoa.
Onko joku looginen syy miksi autoliikeen myymä rahoitus olis edullisempi kuin mitä itse sijoittamalla saa?
Et taida sijoittamisen matematiikkaa ymmärtää?

Mulla sijoitusten keskimääräinen tuotto p.a. On 10% luokkaa koko sijoitusajalta ja autojen lainojen todellinen vuosikorko on 2% luokkaa. Ihan no brainer pitää rahat pörssissä. Olen viimeisen omistamani auton myynyt 10v sitten ja ajanut erilaisilla kk-hintaisilla tai todella halvoilla rahoituksilla rahoitetuilla autoilla. 2-3 uutta autoa koko ajan taloudessa.

Et taida sijoittamisen matematiikkaa ymmärtää?

Ilmeisesti en. Olen saanut yli 6% käteisalennusta vaihtoehtona 2% rahoituskorolle silloin kun euriborit oli nollan pinnassa. En osaa tuossa tilanteessa laskea rahoitusta edullisemmaksi. Jokainen kauppa on tietysti erilainen. Ykistyisleasingit oli nollakorkojen aikaan aika hyviä nekin.

Ilmeisesti en. Olen saanut yli 6% käteisalennusta vaihtoehtona 2% rahoituskorolle silloin kun euriborit oli nollan pinnassa. En osaa tuossa tilanteessa laskea rahoitusta edullisemmaksi. Jokainen kauppa on tietysti erilainen. Ykistyisleasingit oli nollakorkojen aikaan aika hyviä nekin.
No jos sulla on koko pääoma sidottuna autoon sen vaikka 5 vuotta verrattuna siihen että se on pörssissä, niin ei kummoista tuottoa tarvita sijoituksille että lopputulos on positiivisempi rahoituksella. Autoon sidottuna se raha ei tuota mitään, pörssissä se tuottaa oletettavasti jotain.

Samahan se on asuntolainankin kanssa, ei välttämättä ole järkeä lyhentää asuntolainaa isoilla summilla verrattuna siihen että laittaisi sen pörssiin jos oma perse vaan kestää sen lisääntyneen riskin.

Yksinkertaistuksena 100te auton rahoitus. Luoton avaus 600e, 0,99% korko, 16€/erä ja 30te jämäri ja 72kk aikaa. Koko ajalta lainan kustannukset 5600€.

Eli sun casessa 11600€ kalliimpi kuin ostettuna 94te.

Pidä sijoituksissa 100te 72kk 7% korolla ja sulla on 152te.

Mulla siis toisessa noi ehdot. Toisessa 1,99%.

Lopettaa naapurin kanssa kisaamisen ja laittaa tonnin kuussa vähempi autoon ja asuntoon kuin Jeppe niin kuvassa lopputulos 25v jälkeen. Laitoin laskuriin keskitien 8% tuoton, reaalituotto lienee ennemminkin 5% kun huomioi inflaation. Jepellä voi tehdä tiukkaa FIREttää, se joka laittoi tonnin kuussa vähempi kulisseihin niin voipi olla lähellä.
1778950281154.png

Yksinkertaistuksena 100te auton rahoitus. Luoton avaus 600e, 0,99% korko, 16€/erä ja 30te jämäri ja 72kk aikaa. Koko ajalta lainan kustannukset 5600€.

Eli sun casessa 11600€ kalliimpi kuin ostettuna 94te.

Pidä sijoituksissa 100te 72kk 7% korolla ja sulla on 152te.

Mulla siis toisessa noi ehdot. Toisessa 1,99%.

Puhun alle 50t autoista, ei 100t. Sun edullisen rahoituksen hinta on leivottu sinne 100t auton hintaan. En ole koskaan saanut (auki laskettua) autorahoitustarjousta alle asuntolainan koron ja ehtojen.

No toi miedän kakkosauto BMW iX1 30e fully charged. Ostettu 11/25, hintaan 54500e.
Korko 0,99%
Luoton avaus 399e
16e/kk
Jämäri 16350e

Koko hinta korkoineen 58182e. Eli 3683e kuluja. Todellinen vuosikorko 1,82%.

54500e 72kk ja 7% tuotolla kasvaa 81800e.

Statistiikka

Viestiketjuista
307 347
Jäsenet
83 052
Uusin jäsen
Deodorante

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom