Dronet ja multikopterit (DJI, Yuneec jne.)

Aviamaps tuoltahan nuo rajat löytyy. Eli etäisyydestä rippuen max 0/15/50/120m ilman erikseen kysyttyä lupaa

Aviamapsissa ja DJI:n omassa sovelluksessa on selviä ristiriitaisuuksia. DJI:n sovelluksessa erityisesti lentokenttien turva-alueet ovat pienempiä ja rajatumpia mitä Aviamapsissa. 50/120 metrin alueet eivät vastaa toisiaan.

Onko jollain tietoa että onko DJI:n alueet pelkästään viimesijaisia kieltoja, jotka eivät perustu varsinaisiin lentokieltoalueisiin? Eli onko nämä pelkästään valmistajan itsensä asettamia epävirallisia kieltoalueita? Tämä periaatteessa tarkoittaisi että varsinaista lentokieltoaluetta rikotaan, vaikka lennettäisiin DJI:n oman kartan mukaan sallitulla etäisyydellä.
 
Droineilu alkoi kiinnostamaan ja kun tarjouksesta irtosi DJI Mini 2 halvalla, niin se oli siinä. Aivan käsittämätön laite leluksi, ei olisi uskonut.

Mutta joo droneinfon itseopiskelumatskut kahlattu läpi. Helppotajuista settiä, tyhmempikin ymmärtää. Niiden perusteella tiedän, että minun pitää mm. selvittää voimassa olevat ilmatilarajoitukset. Ne ovat taas aviamapsista luokkaa:

HO RMZ H24 TMZ HO SECT M ABL FL 660 BTN FL 660 BTW FL 660

Jne. Morjens. Tietääkö joku onko missään sivustoa, jossa nämä selitetään ei-pilotille? Ei viitsi ihan kintaalla viitata näille, kun pv:n hornetit ja vinkat kuitenkin pyyhkii säännöllisesti yli. Ei kuitenkaan pitäisi täyskieltoa tässä olla...
 
Droineilu alkoi kiinnostamaan ja kun tarjouksesta irtosi DJI Mini 2 halvalla, niin se oli siinä. Aivan käsittämätön laite leluksi, ei olisi uskonut.

Mutta joo droneinfon itseopiskelumatskut kahlattu läpi. Helppotajuista settiä, tyhmempikin ymmärtää. Niiden perusteella tiedän, että minun pitää mm. selvittää voimassa olevat ilmatilarajoitukset. Ne ovat taas aviamapsista luokkaa:

HO RMZ H24 TMZ HO SECT M ABL FL 660 BTN FL 660 BTW FL 660

Jne. Morjens. Tietääkö joku onko missään sivustoa, jossa nämä selitetään ei-pilotille? Ei viitsi ihan kintaalla viitata näille, kun pv:n hornetit ja vinkat kuitenkin pyyhkii säännöllisesti yli. Ei kuitenkaan pitäisi täyskieltoa tässä olla...
Käytä sitä Aviamapsin dronekarttaa, siinä lukee helppotajuisemmin asiat ja kertoo suoraan dronen maksimikorkeuden. Notamit tulee tietääkseni myös näkyviin siihen infoikkunaan.

Ota huomioon että kaikkien kameralla varustettujen dronejen lennättäjien täytyy rekisteröityä operaattoreiksi. Verkkotentti on ilmeisesti siirtymäaikana vapaaehtoinen, mutta vahvasti suositeltava ja saa samaan hintaan toistaiseksi. Siellä oli itsellä ainakin vähän hölmöjä kysymyksiä joissa viitattiin yksittäiseen sivuhuomioon jossain päin itseopiskelumateriaaleja, ja mm. vaarallisten aineiden kuljetuksesta, mikä ei ole kovin relevanttia harrastelijoille. Traficomin mielestä on myös tärkeää tietää onko kiinteäsiipisissä gimbaaleja vai ei, ja siihen vastaus oli vahva ehkä.

Tosiaan kuten mainittiinkin, siihen ei pidä suhtautua leluna. Varsinkaan enää kun EU:n direktiivi vie käytännössä pienetkin dronet ilmailulainsäädännön piiriin, ja sieltä voi tulla veikeitä tutkintanimikkeitä jos töhöilee.
 
Droineilu alkoi kiinnostamaan ja kun tarjouksesta irtosi DJI Mini 2 halvalla, niin se oli siinä. Aivan käsittämätön laite leluksi, ei olisi uskonut.

Mutta joo droneinfon itseopiskelumatskut kahlattu läpi. Helppotajuista settiä, tyhmempikin ymmärtää. Niiden perusteella tiedän, että minun pitää mm. selvittää voimassa olevat ilmatilarajoitukset. Ne ovat taas aviamapsista luokkaa:

HO RMZ H24 TMZ HO SECT M ABL FL 660 BTN FL 660 BTW FL 660

Jne. Morjens. Tietääkö joku onko missään sivustoa, jossa nämä selitetään ei-pilotille? Ei viitsi ihan kintaalla viitata näille, kun pv:n hornetit ja vinkat kuitenkin pyyhkii säännöllisesti yli. Ei kuitenkaan pitäisi täyskieltoa tässä olla...

Aviamapsista dronekartta päälle. Alueet ihan 50m max. tyyppisesti ymmärrettävässä muodossa.

Itsellä ollut nyt Mini 2 kolme viikkoa. Kaukana lelusta. Tässä on jopa kehittyneempiä ominaisuuksia, mitä Mavic Air 2:sessa. Langaton tiedonsiirto suoraan puhelimeen yms. Lisäksi plussaa on se että akun voi ladata usbilla. Kuvanlaatu tismalleen sama mitä esim. edellä mainitussa.

Edit: ehti jo tulla ohje
 
Noniin suuret kiitokset @trema ja @Samiii. En tajunnut, että aviamapsista saa erillisen dronekartan päälle, mietinkin että aika paljon pitää osata ilmailualan termejä jos droneja lennättää... Eli saan lentää ilman lennonjohdon lupaa rajoituksetta (no tietty se 120m) kotona yhteen ilmansuuntaan ja max 50m toiseen ja lähempänä lentokenttää en lainkaan. Just passelisti riittää harrastuksen aloitukseen, että voi kotoa nousta ilmaan.

Joo pitää rekisteröityä kun tuossa on kamera ja sama kai se on se tentti suorittaa. Joskus kuitenkin alkaa tekemään mieli isompia vehkeitä ja ei varmaan halpene noi maksut tulevaisuudessa.

Njoo eihän toi lelu ole. Näyttää vain siltä ja hinta edullinen. Vrt. kakarana samassa hintaluokassa olisi voinut olla lelu rc-auto, vai olisikohan saanut jo jotain tosiharrastajan polttomoottoriautoa jo ko. hintaan. Mutta aivan huima peli, suu auki katselin kuvia miten helposti saa miten hienoja...
 
Noniin suuret kiitokset @trema ja @Samiii. En tajunnut, että aviamapsista saa erillisen dronekartan päälle, mietinkin että aika paljon pitää osata ilmailualan termejä jos droneja lennättää... Eli saan lentää ilman lennonjohdon lupaa rajoituksetta (no tietty se 120m) kotona yhteen ilmansuuntaan ja max 50m toiseen ja lähempänä lentokenttää en lainkaan. Just passelisti riittää harrastuksen aloitukseen, että voi kotoa nousta ilmaan.

Joo pitää rekisteröityä kun tuossa on kamera ja sama kai se on se tentti suorittaa. Joskus kuitenkin alkaa tekemään mieli isompia vehkeitä ja ei varmaan halpene noi maksut tulevaisuudessa.

Njoo eihän toi lelu ole. Näyttää vain siltä ja hinta edullinen. Vrt. kakarana samassa hintaluokassa olisi voinut olla lelu rc-auto, vai olisikohan saanut jo jotain tosiharrastajan polttomoottoriautoa jo ko. hintaan. Mutta aivan huima peli, suu auki katselin kuvia miten helposti saa miten hienoja...

Itse olen lennätellyt ja lennättelen droneni jatkossakin ilman lupia. Traficomin aivopierut ei ihan hirveästi kinostele.
 
Itse olen lennätellyt ja lennättelen droneni jatkossakin ilman lupia. Traficomin aivopierut ei ihan hirveästi kinostele.

Toki henkilökohtaisella tasolla tekis mieli näyttää keskaria noille rahastusmaksuille - virallinen selitys taisi olla, että reskisteröitymismaksulla katetaan vaan rekisterin pitämisen kustannukset, mutta vastaavalla hintaa saa vapailta markkinoilta niin paljon sähköisiä palveluita, että sinne mahtuisi kaikkien suomalaisten rekisteritiedot sataan kertaan. Eli täyttä rahastusta tai vaihtoehtoisesti jäätävää epäpätevyyttä tietojärjestelmien suhteen ja rahan tuhlaamista.

Ammatilliselta kannalta asia itselläni valitettavasti on vaan niin, ettei kestä minkäänlaisia rekisterimerkintöjä, kun tulee tarjottua palveluita myös ilmailualalle. Turha riskeerata muutaman kympin takia, että joku selvitys pomppaa, kun on merkintä jostain ilmailun vaarantamisesta tms...
 
Lennellyt jo näillä DJI Ph4, mavic pro 1 ja Air 2 jo tovin niin nyt rupesi kiinnostamaan fpv cinewhooppi. Vähän pihalla mitä ja mistä, toki jos jollain on kokemusta mistä olisi hyvä lähteä etsimään tietoa, olisin kiitollinen. Luotan omiin taitoihin kasata sellaisen. Mutta kertauksena mistä osista olisi järkevä kasata eka setti ja mitä kaikkea siihen tarvitaan, saa vääntää rautalangastakin.
 
Käytännössä nämä on siinä leluja kuin moottoripyörät, kamerat, vesikootterit ja muut ...lelut. Tuskin te noilla töitä teelle, kunhan leikitte...
 
Käytännössä nämä on siinä leluja kuin moottoripyörät, kamerat, vesikootterit ja muut ...lelut. Tuskin te noilla töitä teelle, kunhan leikitte...

Ironista, että itse käytin termiä lelu, mutta so far olen käyttänyt vain hyötykäytössä tuota laitetta. Maankäytön suunnittelu yms. on kertaluokkaa helpompaa, kun on kunnon kuvamatskua ylhäältä päin. Toki leikkikaluksi sitten sen jälkeen kun asialliset hommat on hoidettu, ei taitaiso päästä tuntipalkoille jos alkaisi palveluna myymään mitään...
 
Samoin itsellä on tullut "leluun" enemmän tunteja töissä.
Mooooonta kertaa että katolle olisi pitänyt kiivetä parin kuvan takia, niin helpompi vain laittaa drone lentoon.
 
Viime talkoissa tuli tarkistettua lehtien määrä rännissä Mini 2:lla. Omassa talonrakennusprojektissa olen tuottanut huipputarkan ilmakuvan ja 3D-mallin Mini 2:lla kuvatusta kuvamateriaalista photogrammetrialla. Juhlissa drone on kiva, kun kenenkään ei tarvitse uhrautua kameran taakse vaan kaikki pääsevät mukaan kuvaan. Pilvialueita on tullu tarkasteltua puurajan yläpuolella yms. yms. Tuo Mini on monessa asiassa todella makee laite ja kulkee helposti mukana. Videotouhuja rajoittaa kun kopterista ei saa D-cinelike tai muita matalakontrastisia väriprofiileja ulos, mutta muuten ihan uskomattoman hieno laite.

Työhommissa tullut käytettyä paljon 360-panoraamoja suunnittelualueesta. Ei tarvitse miettiä jääkö jotain oleellista kuvan ulkopuolelle ja kuvan saa juuri siltä korkeudelta mistä haluaa.
 
Omassa talonrakennusprojektissa olen tuottanut huipputarkan ilmakuvan ja 3D-mallin Mini 2:lla kuvatusta kuvamateriaalista photogrammetrialla.
Tämä kiinnostaa kunhan oma projekti etenee suunnittelua pidemmälle, kerrotko lisää tarvittavista ohjelmista tms.
 
Tämä kiinnostaa kunhan oma projekti etenee suunnittelua pidemmälle, kerrotko lisää tarvittavista ohjelmista tms.
Agisoft Metashapella tehty, kallis ja tuhottomasti muistia+konetehoa vaativa ohjelma, mutta työnantajalla on onneksi muutama lisenssi.
 
Ironista, että itse käytin termiä lelu, mutta so far olen käyttänyt vain hyötykäytössä tuota laitetta. Maankäytön suunnittelu yms. on kertaluokkaa helpompaa, kun on kunnon kuvamatskua ylhäältä päin. Toki leikkikaluksi sitten sen jälkeen kun asialliset hommat on hoidettu, ei taitaiso päästä tuntipalkoille jos alkaisi palveluna myymään mitään...

Turha ottaa Oskua liian vakavasti. Antaa trollin rellestää.
 
Tämä kiinnostaa kunhan oma projekti etenee suunnittelua pidemmälle, kerrotko lisää tarvittavista ohjelmista tms.
Pix4D, Reality Caputure, DroneDeploy yms. softia löytyy. Kaikista taitaa löytyä kokeiluversiot. Itsellä käytössä Pix4D. Tulee tehtyä paljon maastomalleja ja sekä alue/maankäytön suunnittelua dronella ja autocadilla/civil 3d:llä. Lisäksi paikallinen kaavoittajakin on huomannut ortokuvien ja pistepilvien tuoman hyödyn ja tilailee aika tiheään meikältä töitä. Toki näissä hommissa vaaditaan jo RTK-laitteistoa joko dronessa tai sitten perinteisellä GNSS-vastaanottimella...
 
Alkaa Mavic 3:kin speksit varmistumaan. 4/3” kenno pääkamerassa ja pikkukennolla varustettu teleobjektiivi rinnalla. Normi ja Cine-versiot, joissa erona Cinessä oleva integroitu ssd (SD-korteissa ei riitä potku korkeammilla bittivirroilla) 46min lentoaika ja USB-C -lataus. Nyt aletaan lähestymään täydellisyyttä :-)
 
Toki henkilökohtaisella tasolla tekis mieli näyttää keskaria noille rahastusmaksuille - virallinen selitys taisi olla, että reskisteröitymismaksulla katetaan vaan rekisterin pitämisen kustannukset, mutta vastaavalla hintaa saa vapailta markkinoilta niin paljon sähköisiä palveluita, että sinne mahtuisi kaikkien suomalaisten rekisteritiedot sataan kertaan. Eli täyttä rahastusta tai vaihtoehtoisesti jäätävää epäpätevyyttä tietojärjestelmien suhteen ja rahan tuhlaamista.

Ammatilliselta kannalta asia itselläni valitettavasti on vaan niin, ettei kestä minkäänlaisia rekisterimerkintöjä, kun tulee tarjottua palveluita myös ilmailualalle. Turha riskeerata muutaman kympin takia, että joku selvitys pomppaa, kun on merkintä jostain ilmailun vaarantamisesta tms...

Tää on sarjassa näitä kun yksi kusee kaikkien muroihin.
 
Uuh, nyt joutuu kaivaa taskua aika syvältä.

Mavic 3 -uutuuksista on saatavilla kolme pakettia. Perustason Mavic 3 -paketti maksaa 2 169 euroa ja sisältää itse kuvauskopterin lisäksi kantohihnan, kauko-ohjaimen, laturin, vaihtopropellit sekä joystick-ohjaimen.

Mavic 3 Fly More -pakettiin kuuluu edellä mainittujen tarvikkeiden lisäksi kolme lisäakkua, lataustelakka, kantokassi sekä pakkaus ND-suotimia (ND4, ND16, ND32), jotka mahdollistavat kuvaamisen monenlaisissa olosuhteissa. Paketti maksaa 2 899 euroa.

DJI Mavic 3 Cine puolestaan on saatavilla vain 4 959 euron hintaisessa Premium Combo -paketissa. Siihen kuuluu muun muassa laajempi valikoima ND-suotimia sekä täysin uusi DJI RC Pro -kauko-ohjain sisäänrakennetulla näytöllä.
 
Onko jengillä kokemuksia Dji huollosta ?
Tuli hommattua mini2 rikkinäisenä. Eli gimbaali ottanut osumaa. Ajattelin että näppäränä korjaan itse, mutta tarkemman tutkimuksen jälkeen mini2 gimbaalia ei saa calibroitua itse. Toki mini2 hinta oli yksi viidesosa uudesta, että tässä on pelivaraa vielä.

Ymmärtäisin että heillä on kiinteät p.kulut, korjaushintakin taitaa olla kiinteä.
 
Paino täytynyt saada alle 900g (nyt 899g) ja mekaaninen suljin painaa ja vaatii tilaa.
 
Kertokaas tyhmälle, että mikä siinä mekaanisessa sulkimessa on niin tärkeää, että olisi pitänyt olla mukana.
 
Kertokaas tyhmälle, että mikä siinä mekaanisessa sulkimessa on niin tärkeää, että olisi pitänyt olla mukana.
Rolling shutter vääristää kuvaa, joka ja tuo on ehdoton ei monessa sovelluksessa, kuten esim. kartoitustyö (toki monesta softasta löytyy algoritmi jolla tuota efektiä voi yrittää korjata). Samalla tavalla tuo efekti on tietyissä tilanteissa selvästi näkyvissä videota kuvatessa.
 
Tämä oli aika hyvä pikkujuttu tuosta värkistä:

Review: DJI's Mavic 3 and Mavic 3 Cine drone are pricey prosumer drones that fall slightly short

ja jos ei halua klikailla niin (toki tuossa oi muitakin huonoja puolia kuin nämä):

What we like

  • Four Thirds CMOS sensor
  • 46-minute flight time
  • Hasselblad color profile
  • 5.1K/50p video with 10-bit D-Log
  • 1TB storage
What we don't

  • Digital zoom
  • No mechanical shutter on main camera
  • Lack of sophisticated photo settings
  • Hefty price tag
 
Arvostelija on kyllä aika kuutamolla jos ihmettelee miksi <900g dronessa ei ole optista zoomia 4/3" kennolla varustettuun kameraan, tai miksi digitaalinen zoom, joka yhdistää kahden kameran kuvaa, ei tuota muuta kuin .jpg-kuvia. Eli drone olisi hyvä jos siitä löytyisi esim tällainen 1,2kg painava 4x zoom: https://www.sony.fi/electronics/kameran-objektiivit/selp28135g ja arvostelijalla on vaikeuksia ymmärtää miksi sitä ei ole laitettu kopteriin?!

Cine-version hintalisä on ihan älytön ottaen huomioon mitä sillä saa, mutta tuo lienee suunnattu selkeästi pro-touhuihin niin ammattilaisilta voi nyhtää enemmän rahaa. Perusversion hinta on sitä mitä kokoluokassaan markkinoiden parhaalta vaihtoehdolta voi odottaa.
 
Minusta on aika koomista jos noinkin halpa "ammattilais"kopteri kuvaa vain jpegiä.
 
Minusta on aika koomista jos noinkin halpa "ammattilais"kopteri kuvaa vain jpegiä.
Kuvaa rawia, mutta ei digizoomilla joka yhdistää kahden kameran kuvia. Jokainen vähääkään asiasta ymmärtävä osaa varmasti sanoa miksi.
 
Joo, ilman muuta digizoom ja 1,2kg zoomit ovat ainoat vaihtoehdot! ;-D Mikset ehdottanut tätä? 3,4kg!
120-300mm F2.8 DG OS HSM | S
Tuo oli 4x zoom suunnilleen noiden dronen pääkameroide spekseillä. Mavicissa on kaksi kameraa kinovastaavuuksiltaan 24mm ja 160mm, toisen valovoima f2.8 ja toisen f4.0. Koita löytää edes jotain etäisesti noilla spekseilla olevaa alle tuon dronen painoista optiikkaa. Tuo edelle linkittämäni objektiivi on molemmista päistä vajaa polttovälin suhteen ja valovoiman kanssa vajaa laajakulmapäästä. Ja silti painoa on se mitä on.
 
Tuo oli 4x zoom suunnilleen noiden dronen pääkameroide spekseillä. Mavicissa on kaksi kameraa kinovastaavuuksiltaan 24mm ja 160mm, toisen valovoima f2.8 ja toisen f4.0. Koita löytää edes jotain etäisesti noilla spekseilla olevaa alle tuon dronen painoista optiikkaa. Tuo edelle linkittämäni objektiivi on molemmista päistä vajaa polttovälin suhteen ja valovoiman kanssa vajaa laajakulmapäästä. Ja silti painoa on se mitä on.
Postaamasi on kinolasi eli tarpeettoman iso, toki vastaavaa ei oikein ole kun lähin on panasonicin 12-60/2.8-4 ja sekin on yli kolmasosan pelkän koneen massasta ja jää telepäässä vajaaksi. Joku 30-60mm kinovastaava f/5.6 zoomi olis tuohon ehkä saatu puristettua vaan sellaista tuskin kukaan tuon 24/2.8 lasin sijasta oikeasti haluaa
 
Nyt on ensilennot Mavic 3:lla tehty. Tummempi väri saa dronen näyttämään ärhäkkäämmältä kuin edelliset mallit. Kopterin ääni on kohtuu matala ja miellyttävä.Ominaisuuksista puuttuu iso osa, ja etenkin 360 kuvien puuttuminen ihmetyttää, kun tuon toteutuksen luulisi olevan todella helposti tehty. Telekamera vaikuttaa yllättävän käyttökelposelta lisältä. Sillä on helppo tarkistaa lentäessä yksityiskohtia, joita ei laajakulmalla näe. Kuvanlaadun testailuun tarvii odotella vähän parempia kelejä. Kuljetussuoja on todella paljon fiksumpi kuin vanhempien mallien.
 
Lensitkö kuinka pitkään? Miten käyttäytyy tuulessa? Eka maic jolla olen nelisen vuotta lennellyt ainakin on tosi tarkka tuulesta ja high velocity warningia pukkaa aina jossain 60-70 metrin korkeudella. Lähinnä kiinnostaa myös tuo kuvanlaatu ja tele, pistä kuvei kun kerkeät :tup:
 
Mavicit ilmoittelee minusta kohtuu herkästi tuulesta, olen lennellä mini 2:llakin kohtuu kovissa myrskyissä ongelmitta, vaikka herjaa herkästi tuulesta. Tuossa pitäisi olla <900g mallien voimakkaimmat moottorit ja paras aerodynamiikka (30% vähemmän ilmanvastusta kuin 2:ssa) niin tuulikäyttäytymisen pitäisi olla kunnossa, ja tuskin tulee Suomen tuulissa ongelmaksi jos lentää sallituilla etäisyyksillä pilotista (=kopteri näköyhteydessä). Gimbalihan noissa toimii uskomattoman hyvin vaikka puuskat kopteria riepottelisikin.

Telekamerasta tuskin on juhlaa kuvaamisen suhteen, mutta lentäessä tuosta on varmasti jeesiä. Tulee mieleen yksi viimekesän tapahtuma, kun kuvasin liikkuvasta veneestä ja hukkasin kopterin ja sen takasinsaaminen oli yllättävän jännää touhua. Akun varaus oli 10% hujakoilla siinä vaiheessa kun vihdoin paikallistin dronen. Parin kilsan päässä veneestä, keskellä järveä sijainnut homepointkaan ei varsinaisesti helpottanut touhua. Telellä vene olisi löytynyt todennäköisesti ongelmitta. Telellä lentäminen vaatii vähän totettelua, kun tuntuu että kopteri on ihan kiinni puissa/rakennuksissa.
 
Se mikä oli peni pettymys, niin telekamera toimii ainoastaan digizoomissa, eli sitä ei voi kytkeä natiiviresolla päälle. Toivottavasti korjaavat tuon jossain vaiheessa, kun saavat tuon puolivalmistefirmiksin ensivuonna kuntoon
 
Hämmästyttävää vauhtia ja hämmästyttävässä tuulessa voi nykyleluilla lentää!
-ottamatta Björniltäkään mitään pois.

 
Dji mini 2 tuli verkkokaupan black friday tarjouksista ostettua kun 519€ sattui olemaan flymore combo. Jo vuosi ilman kopteria niin alkoi kuumottelemaan :rofl:. Kyllähän tämä kaikin puolin mini 1:n voittaa. Video ja kuva huomattavan paljon paremmat. Maistiaisiksi vähän jouluisia pakkasmaisemia suomen Chigacosta:
 
Tämä ei nyt uusi juttu ole, mutta jatkossa jos lentelee jossain urbaanimassa mestassa, haluaa traficomi näyttökokeet ja muut, että saa luvan moiseen.

 
Itse en oikein ymmärrä tuota artikkelia. Mun käsittääkseni A1 luokan dronejen (<900g) lennättäminen ei vaadi muuta kuin netissä suoritettavan teoriakokeen. Näillä ei saa lentää väkijoukkojen yllä, mutta itse olen siinä käsityksessä, että väkijoukolla tarkoitetaan lähinnä tapahtumia, toreja yms. missä ihmiset liikkuvat oikeasti kasassa. A2-luokka vaatii lentokokeen ja valvotun teoriakokeen, mutta tämä luokka koskee 900g-4kg painoisia droneja ja näillä ei saa lentää ihmisten yllä. Onko tässä vielä joku "urbaanit alueet" pykälä, mikä multa on mennyt ohi ja jos on, niin mistä tämä pykälä löytyisi?

Edit: Musta täällä lukee kyllä kohtuu selvästi että <900g droneja saa lennättää jatkossakin kaupungissa pelkällä teoriakokekeella. Luvasta vapaa toiminta Avoin-kategoriassa | Droneinfo

A1 luokka "Lennättäminen sallittu myös tiheästi asutuilla alueilla satunnaisten ihmisten, mutta ei ihmisjoukkojen päällä."

A2 "Lennättäminen sallittu tiheästi asutuilla alueilla turvallisella etäisyydellä ihmisistä."
 
Viimeksi muokattu:
Eka drone tuli tilattua. Droneksi valitsin DJI mini 2. Millaistakos korttia suosittelette droneen? Riittääkö näihin ihan tuollainen 64GB kortti vai?

Eikös tälle laitteelle riitä vain rekisteröinti?
 
Ei näitä rekisteröidä Suomessa. Lentoluvan saat kun teet se netissä. Jotain ömerikanvideoita katsottua voi saada väärän käsityksen luvista.
Kortin koosta saa käsityksen, kun laittaa katsoen paljonko tuo vehje talletaa dataa kuvatessa sekunnissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 900
Viestejä
4 515 316
Jäsenet
74 507
Uusin jäsen
Pasanen15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom