Dota 2 ketju

Onhan tätä muuta tuhat tuntia steamin mukaan tullut tahkottua... 2012/2013 ensikoksetukset ja aktiivisemmin 2014 jälkeen. Onhan tuoa nykymeta aikalailla erilainen siihen mitä se on joskus ollut. Aika paljon enempi taistelu painotteista, eikä enää niin paljon farming menoa.
Ihan mukavaa tahkoamista hyvällä porukalla, yleensä tulee pelattua 2-4 hengen stäkissä. Kyllähän tuo vaan paljon mukavempaa on jos saa kasaan täyden joukkueen, helpottaa huomattavasti tekemistä, kun ei tarvitse ihmetellä että mitähän nuo kaksi randomia jantteria taas touhuaa.. :D
 
Itse olen sen verran masokisti että omalla tavalla tykkään tosta soolorankedista. Ehkä tuota ikää on jo sen verran että ei nyt jaksa muutamasta silloin tällöin jonkun perseilijän takia pieleen menneestä matsista koko elämänhalua menettää. Enimmäkseen kuitenkin on todella asiallista porukkaa peleissä mukana. Ne kaikista pahimmat tapaukset vaan jää aina päällimmäisenä mieleen.

Minä olen tykännyt tuosta että lanella oloa ja team fightia on painotettu afk-farmausta kannattavammaksi, peliä on viihdyttävämpi seurata (ja myös pelata). Tykkäsin kylläkin enemmän ns. roamer-metasta jossa pos 4 oli aina joku roaming hero. Tuossa metassa huonot jyvät eroteltiin akanoista kun huono roamaaja on lvl 2 @ 10 min ja samalla huono offlaner on jo henkisesti murskana, kun ei tiedä miksi lanea joskus sanotaan suicide laneksi. :)
 
Huu tulihan se communitykin sieltä taas esille ku vähän useamman pelin pelas. Ihanasti ne jaksaa räksyttää, mutta eipä noista jaksa nyt välittää. Olishan se kiva toki hyvässä hengessä näitä pelata eikä niin, että puolet pelistä etitään syyllistä johonki wipeen. Onhan tämä tauon jälkeen ollut ihan kivaa, mutta ehkä tätä on aikanaan tullut pelattua kun ei kuitenkaan ihan semmosta samanlaista innostusta nyt herätä kuin silloin joskus aina taukojenkin jälkeen.

Ja pakko kyl myöntää et sitä on ihan uuno näissä peleissä nykyään. Ei sitä huomaa kattoa joka suuntaan kartalla, saati et muistais edes ostaa wardeja aina ku niitä on tarjolla tai ehtis etes klikkaileen kaikkia skillejä saati itemejä taistelun aikana. Jotenki tuntuu et tuota itemiä tulee nykyään paljon helpommin, ehkä se on vaa harhaluulo. Rankedien viimeisiä tarkistusmatseja viedään, saa nähä onko mitään vaikutusta matsien epätasasuuteen(lähinnä et pelaajien väliset erot on ihan hirviät).

Ja tosiaan noiden 5v5 taisteluiden määrä on kyl kasvanut.
 
Minulla sattui myös aika suolaista sakkia eilen. Ilmeisesti yksi pelaaja oli toisen pelaajan toimesta jo heti kättelyssä "pre-muted", eli ovat ottaneet yhteen joskus aiemminkin. Tämän huomattuaan hän sai kohtauksen ja aloitti perinteisen all chat spämmimisen koko pelin ajan. Tämä sitten tarttui myös muihin meidän tiimissä ja lopulta kaikki minua lukuunottamatta käyttivät ison osan ajasta chatissa riitelyyn. :D Lopulta oltiin itse asiassa aika lähellä comebackia mutta turha chattaily kriittisellä hetkellä johti parin pelaajan kuolemaan ja siitä sitten häviöön.

Vinkkinä, ei kannata koskaan lähteä suolaisien pelaajien kanssa riitelemään, se pahimmassa tapauksessa tarttuu sitten muihinkin. Tämä on usein kuin pienten lasten kanssa olisi (kuten usein varmasti onkin), kannattaa yrittää viedä huomio johonkin muualle, kyselemällä vaikka buildeista tai pick-vaiheessa sopivista heroista jne. Ja jos tästäkin huolimatta kiukutteleva pelaaja perseilee, niin yrittää vaan pelata normaalisti 4 vs 5, aika usein tämä kiukuttelijakin sitten hyppää kelkkaan mukaan jos hommat lähteekin rullaamaan.
 
Aika paljon midit saa nykyään kuraa niskaan, joko ne on liikaa laidoilla pyörimässä jättäen toisen midin kasvamaan tai ei tarpeeksi gankkimassa.
 
Aika paljon midit saa nykyään kuraa niskaan, joko ne on liikaa laidoilla pyörimässä jättäen toisen midin kasvamaan tai ei tarpeeksi gankkimassa.

Joo tämä on yksi ongelma. Ylipäätään jos tässä haluaa kehittyä, niin kannattaisi jättää muiden syyttely pois ja yrittää ymmärtää peliä vähän laajemmalla näkökulmalla. Hävitty lane ei tarkoita vielä yhtään mitään, vaan tulisi miettiä onko midissä ollut hero esim. sellaista sorttia joka voi tulla takaisin peliin junglen kautta (= stackkaa kämppejä kuin viimeistä päivää) vai auttaisiko jos yhdessä tapatte vastustajan midin jne jne.

Etenkin alemmissa rankeissa näkee harvoin lanen swappausta, vaan carry ja onneton pos 5 support pakotetaan menemään jatkuvasti takaisin kuolemaan sinne safe lanelle kun siellä nyt carryn pitää vaan olla. Lukemattomia pelejä on tullut voitettua pelkästään sillä, että vaikea alku onkin käännetty voitoksi ihan yksinkertaisesti lane swapilla, kun vastustaja on pickannut jonkun mega cancer lineupin offlanelle.
 
Aika paljon on myös sitä syyttelyä kun joku häviää oman lanen että miksi ei kukaan auta jne. Se on vaan vähän hankala tilanne kun ei voi kaikkia laneja menettää niin jokaisesta lanesta ei pysty kokoajan lähteä rotate muiden avuksi. Myöskään ei monet tajua että kaikki herot ei yksinkertaisesti pysty heti alusta taistelemaan järkevästi jokaisessa yhteenotossa, vaan carryt tarvii edelleen myös niitä itemeitä ja farmia. Aika moni rupeaa riehumaan ja "pingaamaan" hullun lailla kun oma lane hävitty ja turpaan tulee ja itse yrität saada itemeitä ja leveleitä että pystyisi auttamaan tilannetta edes myöhemmin late gamessä mutta kun ei tajuta niin ei. Pitäisi heti lähteä pois omasta lanesta auttamaan ja kusta koko farmi ja antaa oma lane vastustajalle myös. Randomien kanssa tätä tapahtuu yllättävän usein.
 
Ittee ärsyttää tässä pelissä, että jotkut sankarit on ollu rikki pitkän aikaa ja Valve ei voi niitä nerffata, vaikka päivityksiä tulee useita kertoja vuodessa. Itellä menee peli-into esim. kun vastassa on
- Juggeri : ulti, hyökkäysnopeus ihan älytön+crit, blade fury/magic immuuni
- Windrangeri : windrun 100% missaus/näkymätön loppupelissä, stunni ihan liian pitkä
- Meepo : lvl25 kun muut on lvl15
- Broodmother : yleensä pelit loppu alle 20min, jos on viimenen pick ja ei kunnon countteria
- Huskar : burning spearin damage alkupelissä, mahoton tappaa, disarm
- Lifestealer : magic immuunius, älytön lifesteal (muut meleet ei pysty tappamaan yksin)
- Antimage : liian nopeeta saa farmattua, escape liian helppo, manaburn myös illuilla
- Drow ranger : aura / hyökkäysnopeus, 6/9 sekunnin silence
- Tinker : kasa höyryävää paskaa

Muut on "suurinpiirtein ok".
 
Pakko kyllä kommentoida tohon, että mikään noista heroista ei ole rikki. Etenkin Huskar on kyllä suorastaan paska hero nykyisin ja toimii ainoastaan jossain kunnon juusto-strategiassa. Meepo ja Brood ovat olleet aina hyviä hyvän pelaajan käsissä ja oikeaa line uppia vastaan, samoin ne tippuvat pelistä pois kun siirrytään late gameen. Windrangerin heikkous on että se on käytännössä singe target hero jne jne. Anti-Magen idea on aina ollut, että sen late game alkaa siellä 30 minuutin kohdalla eikä se pärjää 1 vs 1 kovempia kärryjä vastaan mitä myöhemmäksi peli venyy, tuollainenhan se on ollut aina.

Tuolla logiikalla pelin jokainen hero on rikki, koska ne toimivat hyvin jotain toista heroa vastaan.
 
Joo, ite taas listaisin omien ärsyttävien herojen listaan paljon muita ärsyttävämpiä, joita tulee vastaan lähes joka pelissä. Varsinkin nyt kun pelaa rankedia ja siellä ei sitä random draftia jostain syystä omalla kohalla näy, nii aika tylsäksi meinaa muuttua tämä peli. Melkeen single draftia pitäs pelata et olis jotain oikeaa vaihtelua heroissa eikä aina samat voidit, zeukset ja pudget.
 
Eilen tuli pätsi jossa esiteltiin jo osittain Dota+:n puolelta tuttu Ranked Roles. Eli valitset alussa roolit joita haluat pelata ja sitten jonottamaan matsia + ilmeisesti aika isosti päivitystä konepellin alle algoritmeihin. Raporttiin voi merkitä jos pelaaja ei pelannut valitsemaansa roolia. Lisäksi tuli erilliset mmr:t Corelle ja Supportille ja samalla erilliset party ja solo mmr:t sai kenkää. Äkkiseltään vaikuttaa erittäin hyvältä, ilmeisesti myös behavior scorea painotetaan haussa enemmän.
Matchmaking Update | Dota 2

En ole ehtinyt tutkimaan asiaa kuin yhden matsin verran ja siinä ainakin kaikki pelasivat mukisematta omat roolinsa ja voitto tuli.
 
Itellä taas pari peliä ja kukaan ei tunnu välittävän noista mitään. Hard Support ottaa Omnin ja alkaa itkemään 10min peliin että varastan offlanerina sen rahat ja xp:n enkä laita wardeja.
 
Ittee ärsyttää tässä pelissä, että jotkut sankarit on ollu rikki pitkän aikaa ja Valve ei voi niitä nerffata, vaikka päivityksiä tulee useita kertoja vuodessa. Itellä menee peli-into esim. kun vastassa on
- Juggeri : ulti, hyökkäysnopeus ihan älytön+crit, blade fury/magic immuuni
- Windrangeri : windrun 100% missaus/näkymätön loppupelissä, stunni ihan liian pitkä
- Meepo : lvl25 kun muut on lvl15
- Broodmother : yleensä pelit loppu alle 20min, jos on viimenen pick ja ei kunnon countteria
- Huskar : burning spearin damage alkupelissä, mahoton tappaa, disarm
- Lifestealer : magic immuunius, älytön lifesteal (muut meleet ei pysty tappamaan yksin)
- Antimage : liian nopeeta saa farmattua, escape liian helppo, manaburn myös illuilla
- Drow ranger : aura / hyökkäysnopeus, 6/9 sekunnin silence
- Tinker : kasa höyryävää paskaa
Muut on "suurinpiirtein ok".

Ei noista kyllä mikään ole rikki. Ärsyttäviä kyllä osa, mutta ei rikki. Suurimpaan osaan löytyy ihan selkeät counterit mutta alemmilla rankeilla porukka ei vaan tajua counterata niitä.
 
Taas tuli lähdettyä dotan mukaan. On se vaan viihdyttävä/vihastuttava peli!

Dota1 (kaikkine variantteineen) siitä HoNiin ja lopulta Dota2:een.

Eli jonkinlainen perusymmärrys pelistä on :)

Legend 1-2 on rankki. Vain. En tiiä pitäskö uus acco luoda kun oon lukenut monien saavan paremman rankin ja sitä mukaa päässyt parempiin peleihin.

No aika vähän noita täysin juustoja tulee vastaan mut olishan noissa vähän toivomisen varaa.

Usein tulee pelattua kavereiden kanssa mutta dotan pelaaja kavereita ei ole montaa.

Eli jos seura kelpaa niin laittakaa yksärii!
 
Aika paljon midit saa nykyään kuraa niskaan, joko ne on liikaa laidoilla pyörimässä jättäen toisen midin kasvamaan tai ei tarpeeksi gankkimassa.
Nykyään on aika turha lähteä midistä mihinkään - raha/xp, jota tästä hyötyy on aika mitätön siihen pariin creepwaveen, jotka missaat midissä + vastustaja freefarmaa samalla kaiken. Eteenkin, jos ainoa linjalta irtisaatava tappo on se lvl3 support, joka spawnaa kuudessa sekunnissa takaisin, ja tuo lisää regeniä. Siinä tekee lähinnä hallaa koko linjalle.

Itellä taas pari peliä ja kukaan ei tunnu välittävän noista mitään. Hard Support ottaa Omnin ja alkaa itkemään 10min peliin että varastan offlanerina sen rahat ja xp:n enkä laita wardeja.
Reporteista löytyy "Did not play selected role" - ja nämä menevät aika suoriltaan läpi. Eivät toki heti auta mihinkään, mutta pitkässä juoksussa siistivät kyllä normaalia priorityä pelaavaa porukkaa.

--
Itsellä taitaa olla se joku 3,8k matsia takana (joista yli 80% normal mm), ja nyt vasta innostunut pelaamaan rankedia uusimman muutoksen myötä. Jostain kun vielä saisi osaavat coret, kun omista peleistä varmaan se 80%+ on kuitenkin puhdasta supportia, niin tuosta saattaisi tullakin jotain. Pos4/5 ranked hakukin on ihanan nopea vihdoin (yölläkin alta minuutissa peli).
 
Joo tuon uusimman pätsin jälkeen ainakin meikäläisellä pelit huomattavasti parantuneet. Vähemmän toxic tiimiläisiä ja muutenkin paremmin pelaavia omia. Jokainen saa varmasti aina sen roolin jota myös haluaa pelata.
 
Hieman epätasaisuutta on huomattavissa tuolla about 4000 mmr luokassa, mutta varmasti tästä hyvä tulee kun suolaisin porukka tippuu pikku hiljaa pois (käsittääkseni tämä uusi mm painottaa entistä enemmän myös behavior scorea). Hard support pelit löytyy kyllä nopsaan, EUW iltapäivällä/alkuillasta aina 5 sekunnissa. :D pos 3/4 kesti eilen hakea normaalit pari minuuttia.
 
Hieman epätasaisuutta on huomattavissa tuolla about 4000 mmr luokassa, mutta varmasti tästä hyvä tulee kun suolaisin porukka tippuu pikku hiljaa pois (käsittääkseni tämä uusi mm painottaa entistä enemmän myös behavior scorea). Hard support pelit löytyy kyllä nopsaan, EUW iltapäivällä/alkuillasta aina 5 sekunnissa. :D pos 3/4 kesti eilen hakea normaalit pari minuuttia.

Samaa havaittavissa alemmallakin MMR:llä. Isoin hajonta tähän asti soolopelissä taitaa olla luokkaa crusader-ancient.
Lienee osittain kiinni lennossa rankedin muutoksesta (ja uusien MMRien vetämisestä hatusta) sekä uusien kalibrointien skippaamisesta.
 
Samaa havaittavissa alemmallakin MMR:llä. Isoin hajonta tähän asti soolopelissä taitaa olla luokkaa crusader-ancient.
Lienee osittain kiinni lennossa rankedin muutoksesta (ja uusien MMRien vetämisestä hatusta) sekä uusien kalibrointien skippaamisesta.

Minulla oli edellisessä pelissä joku tyyppi jolla on jossain vaiheessa Dotabuffin mukaan ollut 5500 mmr (Dotabuff ei ole tuota tietoa toki pitkään aikaan saanut).
 
Tuohan on varsin hyvä systeemi nykyään että jokaiselle annetaan rooli pelin alkaessa. Eli rankediin ei pääse jos et itse ole jonottamassa esim hard support roolia.

Pelissä on siis viisi roolia joihin queuetat kun haet ranked peliä: Hard support, support, offlane, mid lane, carry
 
Muuten toimii tuo roolitus hyvin, mutta supportin pelaajille jotenkin hirveän vaikea edelleen hahmottaa, että supportin on tarkoitus buildaa support-itemeitä, kun hard support hoitaa wardit ja muut. Näkynyt viime peleissä todella paljon sitä, että support buildaa ihan yolo-itemit, eikä muutenkaan osallistu itse supportaamiseen. Muuten roolitus on toiminut todella hyvin.
 
Useinhan tuo johtuu siitä että support nyt vaan on pelin vaikein rooli.
Carry = hakkaa creeppeja 30 minuuttia ja syytä kuolemista supportia
Mid = about sama juttu riippuen herosta
Offlane = yritä olla kuolematta, hakkaa kriippejä
Pos 4 = tee helvetisti duunia ilman farmia, ole aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja lisäksi luultavasti olet initiator
Pos 5 = seuraa koko pelin tapahtumia, vahdi midiä ja carrya, pidä koko tiimi hengissä, osta kaikki wardit, dustit ja smoket, yritä olla kuolematta koko ajan, huolehdi että carry saa farmia ja vihollisen offlane ei, älä leechaa xp:tä, stackkaa camppeja ja kaikki tämä ilman farmia ja xp:tä

:D

Luultavasti suurin osa tätä peliä pelaava ei tiedä mikä ero on Pos 4 vs Pos 5.
 
Miksi minun pitäisi tietää mikä on pos 5? En tarvi kyseistä tietoa mihinkään.

Ei sitä varmaan bottimatseissa tarvitsekkaan tietää. Sitten jos haluaa pelata dotaa tavalla jolla ammattilaiset ja suurin osa pelaajista pelaa niin pitääkin tietää yllättävän paljon.
 
Hauskaa tässä on se, että jotkut kuvittelee pos4 ja po5 jakavan supporttaamisen tasan. Ideaali on nimenomaan se että pos5 ostaa mahdollisimman suuren osan support itemeistä ja nelonen hommaa utilityitemeitä tiimille.

Tasoerot omissa peleissä on ollut pahimmillaan väliä ancient 6-immortal. Suurin osa kuitenkin melko tasaisia kaikkien pelaajien kesken.
 
Mjoo hard supportilla kyl löytää roolin nopiaa, menee nykyään se joku 10sek ennenku peli alkaa. Toki jo pelkällä hard+soft support hakemisella ehkä 1/20 on sit soft supportia.
 
On kyl edelleen harmi, että joitaki heroja ei näy ollenkaan ja joitakin aivan jatkuvasti. Toki sitä itekki pelaa tutuilla ja turvallisilla suurimmaks osaksi, mutta eniveis. Pikalaskelmalla pelannut n. 50 peliä ja 18 sankaria ei oo näkynyt ollenkaan. Varmaan puolet noista sankareista on semmosia, et ollut ehkä max yhdessä pelissä. Kasvais suuremmaks jos ottaisin ne pois millä ite oon pelannut.

Nyt ku pitkä tauko takana nii olis ihan hauska tietää, onko noita hahmoja nerfattu vai tehty niin vaikeaks, ettei noita joitaki enää pelata. Osa toki oli jo silloin nii vaikeita, ettei niitä moni pelannut.
 
Onko totta, että maailman rahakkaimmassa E-Sports turnauksessa, ei ole yhtään seuraajia täällä? (maailman ennätys)
 
On kyl edelleen harmi, että joitaki heroja ei näy ollenkaan ja joitakin aivan jatkuvasti. Toki sitä itekki pelaa tutuilla ja turvallisilla suurimmaks osaksi, mutta eniveis. Pikalaskelmalla pelannut n. 50 peliä ja 18 sankaria ei oo näkynyt ollenkaan. Varmaan puolet noista sankareista on semmosia, et ollut ehkä max yhdessä pelissä. Kasvais suuremmaks jos ottaisin ne pois millä ite oon pelannut.

Nyt ku pitkä tauko takana nii olis ihan hauska tietää, onko noita hahmoja nerfattu vai tehty niin vaikeaks, ettei noita joitaki enää pelata. Osa toki oli jo silloin nii vaikeita, ettei niitä moni pelannut.

Riippuu varmaan millä taitotasolla, ainakin herald rankeissa (alle 700mmr) vastaan tulee kyllä kaikkia heroja ja unranked peleissä etenkin tuntuu että pelaajat käytävät paljon hahmoja jota vähemmän pelataan.

Tuosta voi katsoa tilastoja Heroes - Most Played, This Month
 
Viimeksi muokattu:
Ite pelaan 2500 rankissa ja siellä tuntuu pyörivän nuo listan kärkipään hahmot hyvinkin paljon. Phantom lancer, void, windranger on varmaan ollut ½-1/3 peleistä mukana.

Harmi ettei sitä least playedia enää ole, että vois ihan huolella torspoilla hahmolla.

Ja mitä tuohon ylläolevaan valitukseen, nii eipä oo tullut paljoa seurattua noita muiden pelaamia pelejä, ei jotenki kiinnosta yhtään, varsinkaan kun en niistä saa selvää. Vähän ku kattois jääkiekkoa jossa on 5 kiekkoa kentällä ja kuvaaja päättää sit mitä kiekkoa seurataan.
 
Onko totta, että maailman rahakkaimmassa E-Sports turnauksessa, ei ole yhtään seuraajia täällä? (maailman ennätys)
Kyllähän noita on tullut seurattua. Harmittaa ettei Matun Chaos pärjää. Mutta toisaalta on lohduttavaa ettei myöskään Liquid pärjää :)

Dota 2 Suomalaisen penkkiurheilijan onneksi OG tykittää kovaa! Group B ylivoimainen voittaja. Nyt enemmäb pisteitä kuin Group A:n Secretillä. Eri groupit mut silti!

Go OG!
 
OG on muutenkin kyllä viihdyttävä tiimi seurata. Saa nähdä kuka löytää counterin tuolle Carey wispille.
 
Ihan viihyttävää ollut katella nyt näitä finaaleja, jonku yhen puolikkaan pelin vilkasin. Toki aina kaikkea tässä ei ihan ymmärrä vaikka peliä pelannut, lähinnä noita ratkaisuita, mistä huudeltais 2000mmrssäkin että elä fiidaa nuubi.
 
Mukava näitä on katsoa. Täysin eri dotaa mitä pelataan publalla. Kopioimalla näitä stratteja todennäköisesti häviää pelejä publalla. Eilen alkoi jo näkymään omissa peleissä Io pelaajia ja nauratti kun Io tiimi häviää ja all chat täyttyy suolaisista viesteistä:"These noobs do not know how to play with Io!! Watch OG games!!"
 
Mukava näitä on katsoa. Täysin eri dotaa mitä pelataan publalla. Kopioimalla näitä stratteja todennäköisesti häviää pelejä publalla. Eilen alkoi jo näkymään omissa peleissä Io pelaajia ja nauratti kun Io tiimi häviää ja all chat täyttyy suolaisista viesteistä:"These noobs do not know how to play with Io!! Watch OG games!!"
Vähän tosiaan vilkuillu keskusteluja miten jotain roolia pitäs pelata ja hyvinkin paljon tuntuu olevan tätä mieltä, että MMR 1000, 2000, 3000-5000, 6000 eroaa toisistaan niin paljon, että periaatteessa joku 4000 mmr ei välttämättä "pärjää" tuolla 2000mmrssä, jos ei pelaa corea(jolla voi siis taas käytännössä dominoida ihan kokonaan).

Ite pelaan 2300-500 mmrässä supporttia ja tuntuu kyl, ettei noita heroja paljoa näy mitä tuolla pelataan, varsinkaan noita jotka vaatii jotain macroamista(Chen, Enchantress). Ihan erillä tavalla myös noita itemejä käytetään, alussa kaikkea tuommosta mitä myydään sit pois ja paljon enemmän pulloja yms. joiden avulla pysytään lanella pitempään. Toki teamfightit alkaa aikasemmin. Toisaalta jos muistelee jotain TI5-6 millon muistaakseni ihmiset valitteli, että meta on sitä 60min meduusaa, nii ei oikeastaa semmoista enää tuolla MMR:ssäkään ihan mahottomasti näe. Harvassa on pelit, jotka jatkuu esim. 50min yli.

Topsonin Pugnailua katellessa tekee mieli pelata sillä, sit muistaa et itellä on sille joku 30% winrate =P.
 
Innostuin kuukausi sitten Underlordsista ja nyt laitoin Dota 2 asentumaan, en ole koskaan pelannut tämän tyylisiä pelejä. Saa nähdä miten käy, eka viikko menee ainakin botteja vastaan ja youtubestakin pitää varmaan katsoa neuvoja. Valehtelematta iso syy kiinnostumiseen on myös runsas twitch ja turnaus näkyvyys, näitä taitopelejä on mukava katsella ja veikata mutta vasta kun osaa itse pelata jonkin verran.
 
Innostuin kuukausi sitten Underlordsista ja nyt laitoin Dota 2 asentumaan, en ole koskaan pelannut tämän tyylisiä pelejä. Saa nähdä miten käy, eka viikko menee ainakin botteja vastaan ja youtubestakin pitää varmaan katsoa neuvoja. Valehtelematta iso syy kiinnostumiseen on myös runsas twitch ja turnaus näkyvyys, näitä taitopelejä on mukava katsella ja veikata mutta vasta kun osaa itse pelata jonkin verran.

Onnea ja menestystä :cool: Dota on todella mukava peli, ite oon nyt vuoden ajan tahkonnut enemmän ja CS alkanut jäämään taka-alalle
 
Lähtökohtaisesti kannattaa ottaa ajatuksesi, että 500-1000 pelitunnin jälkeen alat ymmärtämään pelistä jotain. Alkuun tulee luultavasti turpaan lujaa. Lisäksi suosittelen pelaamaan unrankedia mahdollisimman pitkään ja koittaa kehittyä siellä, vaikka mieli tekisi mennä rankedia. Jos kalobroit kurarankeille, niin sieltä nouseminen ja oman pelin kehittäminen on huomattavasti vaikeampaa.
 
- Pelit kestävät pidempään, earlygame gankit vähentyneet ja herot istuvat melko pitkään laneilla farmaamassa. Vasta 30min jälkeen jengi alkaa gankkimaan koko tiimin voimin.
- Lähes kaikissa peleissä pickataan tietyt herot ellei bannivasara ehdi heilahtaa: Invoker, Pudge, Void, Techies, Monkey King.
- Osittain tutuista heroista ja kartasta huolimatta peli ei tunne enää Dotalta vaan enemmänkin League of Legendsin jatko-osalta.

Tää kertoo jo kaiken tarpeellisen. :D

Vakavammin sanottuna. Kultaa saa nykyään helpommin, joka taas on tehnyt pelistä paljon aktiivisempaa ja moniulotteisempaa. Se että supportilla saattaa olla 30 minuutin kohdalla jo itemeitä, joilla vaikuttaa pelin kulkuun oli parhaita muutoksia mitä pelille on tehty. Supporttia on oikeasti kiva pelata myös randomien kanssa, kun oikeasti pystyt vaikuttamaan pelin kulkuun merkittävästi. Vanhaan hyvään aikaan 50minuutin kohdalla pelkkien bootsien kanssa viilettävä Crystal Maiden oli tasan tarkkaan kävelevä wardi ja passiivinen manapatteri.
Eikä se kullan saaminen silti ole muuttanut sitä faktaa, että hyvä pelaaja saa paljon enemmän rahaa samassa ajassa kun huono. Oli sitten support tai Core kyseessä.

Meta itsessään vaihtuu oikeastaan koko ajan, kun porukka keksii jonkun uuden asian sen hetkisestä pätsistä.
Tietty mitä alemmaksi rankeissa mennään, niin sen huonompia porukka on pelaamaan, mukautumaan eri tilanteisiin tai kommunikoimaan keskenään. Silloin lanet on usein ihan helkkarin staattisia ja pelaajat miettivät vain ja ainoastaan omaa linjaansa ja farmiansa. Sitten pelin lopussa kitistään että miks ei ole itemeitä miks ei ole puskettu jne vaikka oma panos on luokatonta tunnelaamista yhdellä linjalla.
Noista heroista Pudge ja Invoker on ollut suosittuja niin kauan kun ovat pelissä olleet. Pudge on ollut pelin pikatuimpia heroja ihan aina.

Vertauksesta LoL:iin en tiedä, kun en ole pelannut sitä koskaan kunnolla enkä tiedä nykytilasta mitään. Tämän hetkinen dota mielestäni vaatii pelaajilta enemmän, kun mitä koskaan aikaisemmin. Peli on hieman nopeatempoisempi kun ennen, muuttujia on paljon enemmän (herojen talentit, supporttien itemit, heropoolit ylipäätänsä, shrinet ja muut map muutokset). Samalla pelaajien keskimääräinen taitotaso on noussut aika paljon. Kurarankkeja lukuunottamatta et pärjää enää tunnelaamalla ja tiimipelaaminen korostuu koko ajan enemmän. Buybackin oikea käyttö ja yhteispelaaminen tiimin kanssa kääntää pelejä suuntaan tai toiseen todella nopeasti.

Toki kaikki voi taas muuttua tulevassa Outlander-pätsissä.
 
5 tuntia tuli eilen pelattua botteja vastaan ja ensimmäiset tutoriaalipelit olivat tuskaa kun mikään ei tuntunut onnistuvan, pikanäppäimet hukassa ja kaupasta ostaminen takkuili kun en tiennyt kuriirista vai mikä onkaan. Lopulta vedin oikein hyvän matsin Linalla ja peli alkoi maistua.

Lähtökohtaisesti kannattaa ottaa ajatuksesi, että 500-1000 pelitunnin jälkeen alat ymmärtämään pelistä jotain. Alkuun tulee luultavasti turpaan lujaa. Lisäksi suosittelen pelaamaan unrankedia mahdollisimman pitkään ja koittaa kehittyä siellä, vaikka mieli tekisi mennä rankedia. Jos kalobroit kurarankeille, niin sieltä nouseminen ja oman pelin kehittäminen on huomattavasti vaikeampaa.
Sen verran on tullut pelattua tappelupelejä, räiskintäpelejä ja korttipelejä netissä ettei tosiaan ole kiirettä oikeisiin peleihin. :D
 
Mitä nämä workshopissa olevat Dota 2 pyllyt muuten on?

Capture.JPG
 
Hahaa! Ensimmäinen peli alle 40 minuutin easy botteja vastaan. :D

Jos täällä on muita täysin aloittelijoita niin PurgeGamers on tehnyt youtubeen lyhyitä ja tiiviitä tutoriaalivideoita. Dota Basics 10 jaksoa aloittelijoille ja Learning Dota 14 jaksoa kaikenlaisia kikkoja joilla pääsee niskan päälle. Tyypiltä näyttää löytyvän myös pelkästään tiettyyn ukkeliin keskittyviä videoita.
 
Pitäsköhän sitä palata rankedin pariin :vihellys:. Aina(2013 alottanut) tykänny Pugnalla peluusta, koska se tuntuu jotenki relevantilta casterilta loppuun asti, mutta "jostain syystä" oma statistiikka on sillä pitkälti tätä(winrate 30% ennen tätä putkea, kun taas muilla heroilla mitä paljon pelaan jotain 40-60%). Sillonki ku ite pelaa jonku todella ässäpelin(omaan tasoon nähden), nii tuntuu et oma tiimi sit menee perseelleen ja sit ku ite pelaa perseelleen nii oma tiimi pelaa vielä enemmän perseelleen. Unrankedia pelannut pitkälti sen takia, että vähemmän odotuksia ihmisillä mitä ja miten pelaa(vähemmän myrkyllinen chatti yms.) eikä niin rooliin sidottu nii jonotusajat olleet lyhkäsemmät allpickissä.

Eka kerta itseasiassa kun tulee pelattua yhtä heroa muutamaa matsia enempää.

Capture.JPG
 
Pugna on kiva casteri. Aina tykännyt siitä myös. Itse olen huomannut tuossa vain yhden heron pelauksessa sen että häviöitä voi tulla enemmän koska se ei aina sovi joko oman tiimin lineuppiin tai vihollisen lineuppia vastaan. Siksi pickkaus vaiheessa voi hankkia jo ensimmäisen erävoiton vastustajasta.

Toinen mikä monesti itsellä on yhden heron pelauksessa on se että sillä tryhardaa ja epäonnistuu. Eli luulee vähän liikoja ja sit voi tulla kuonoon. No joskus menee toisinkinpäin.

Jostain syystä itsellä pelit menee parhaiten pitkän tauon jälkeen. Sitten pelit alkaa kulkea kokoajan huonommin ja huonommin.

Rankedia pelaan aina. Ja omasta mielestä voisin olla kyl pykälää korkeammassakin rankissa. Mut sen minkä saa seasonin alussa niin se pysyy. En pysty korottamaan rankkii. Legendissä pysytään ;(
 
Pugna on kiva casteri. Aina tykännyt siitä myös. Itse olen huomannut tuossa vain yhden heron pelauksessa sen että häviöitä voi tulla enemmän koska se ei aina sovi joko oman tiimin lineuppiin tai vihollisen lineuppia vastaan. Siksi pickkaus vaiheessa voi hankkia jo ensimmäisen erävoiton vastustajasta.
Tämähän se tosiaan, kun ei riitä täydellinen ymmärrys noihin draftin hienouksiin, mutta eipä niitä riitä selvästi muillakaan, joten asian ei luulis olevan niin iso ongelma tässä jatkumossa. Toki Unrankedin puolella on rankedia enemmän näitä matseja, missä joku hallitsee ihan suvereenisti peliä ja paljon enemmän grouppeja.

Toinen mikä monesti itsellä on yhden heron pelauksessa on se että sillä tryhardaa ja epäonnistuu. Eli luulee vähän liikoja ja sit voi tulla kuonoon. No joskus menee toisinkinpäin.
Joo, no parissa pelissä mennyt kyllä hyvin ja sit lähteny puskee vähän liian innokkaasti ja kohta kuolo korjaa, vaan empä jaksa uskoa, että pari 300gp tappoa kääntäis pelin. Vaan tiedä sit. Ehkä vähän tuntuu et nuo unrankedit jotenki venytetään liian pitkiksi, carryt farmaa 50min kohalla junglea, jotta tulis se täydellinen tavarasetti.

Jostain syystä itsellä pelit menee parhaiten pitkän tauon jälkeen. Sitten pelit alkaa kulkea kokoajan huonommin ja huonommin.
Nyt itekki pelailen melko pitkilläkin tauoilla, ei jaksa joka päivä.

[/quote]
Rankedia pelaan aina. Ja omasta mielestä voisin olla kyl pykälää korkeammassakin rankissa. Mut sen minkä saa seasonin alussa niin se pysyy. En pysty korottamaan rankkii. Legendissä pysytään ;([/QUOTE]Itellä jäi hetkeks ranked ihan sen takia, ettei jotenki jaksa sitä "painetta" mikä siel on. Unrankedissa vaikka vetäis perseelleen oman pelin, nii paljon harvemmin alkaa älämölö. Jostain syystä myös unrankedissa ollu enemmän keskustelua ihan taktiikasta yms. Rankedissa myös enemmän venäläisiä, niidempä kanssa turha puhua mitään. Nämä nyt toki aika pienellä otannalla.
 
Itse nostin rankkia pari tasoa legend7:aan lyhyessä ajassa kun aloin keskittymään omaan rooliin ja opiskelin tipsejä korkeamman tason pelaajilta ja aloin miettimään kokonaisuutta missä tai mitä pitäisi tehdä milläkin kellonlyömällä. Nyt taas vähän juminut.

Kyllä se taso nousee kun pelaat jatkuvasti yli merkatun tasosi. Muitahan on aina helppo syyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 902
Viestejä
4 963 610
Jäsenet
79 714
Uusin jäsen
user2734701

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom