- Pelit kestävät pidempään, earlygame gankit vähentyneet ja herot istuvat melko pitkään laneilla farmaamassa. Vasta 30min jälkeen jengi alkaa gankkimaan koko tiimin voimin.
- Lähes kaikissa peleissä pickataan tietyt herot ellei bannivasara ehdi heilahtaa: Invoker, Pudge, Void, Techies, Monkey King.
- Osittain tutuista heroista ja kartasta huolimatta peli ei tunne enää Dotalta vaan enemmänkin League of Legendsin jatko-osalta.
Tää kertoo jo kaiken tarpeellisen.

Vakavammin sanottuna. Kultaa saa nykyään helpommin, joka taas on tehnyt pelistä paljon aktiivisempaa ja moniulotteisempaa. Se että supportilla saattaa olla 30 minuutin kohdalla jo itemeitä, joilla vaikuttaa pelin kulkuun oli parhaita muutoksia mitä pelille on tehty. Supporttia on oikeasti kiva pelata myös randomien kanssa, kun oikeasti pystyt vaikuttamaan pelin kulkuun merkittävästi. Vanhaan hyvään aikaan 50minuutin kohdalla pelkkien bootsien kanssa viilettävä Crystal Maiden oli tasan tarkkaan kävelevä wardi ja passiivinen manapatteri.
Eikä se kullan saaminen silti ole muuttanut sitä faktaa, että hyvä pelaaja saa paljon enemmän rahaa samassa ajassa kun huono. Oli sitten support tai Core kyseessä.
Meta itsessään vaihtuu oikeastaan koko ajan, kun porukka keksii jonkun uuden asian sen hetkisestä pätsistä.
Tietty mitä alemmaksi rankeissa mennään, niin sen huonompia porukka on pelaamaan, mukautumaan eri tilanteisiin tai kommunikoimaan keskenään. Silloin lanet on usein ihan helkkarin staattisia ja pelaajat miettivät vain ja ainoastaan omaa linjaansa ja farmiansa. Sitten pelin lopussa kitistään että miks ei ole itemeitä miks ei ole puskettu jne vaikka oma panos on luokatonta tunnelaamista yhdellä linjalla.
Noista heroista Pudge ja Invoker on ollut suosittuja niin kauan kun ovat pelissä olleet. Pudge on ollut pelin pikatuimpia heroja ihan aina.
Vertauksesta LoL:iin en tiedä, kun en ole pelannut sitä koskaan kunnolla enkä tiedä nykytilasta mitään. Tämän hetkinen dota mielestäni vaatii pelaajilta enemmän, kun mitä koskaan aikaisemmin. Peli on hieman nopeatempoisempi kun ennen, muuttujia on paljon enemmän (herojen talentit, supporttien itemit, heropoolit ylipäätänsä, shrinet ja muut map muutokset). Samalla pelaajien keskimääräinen taitotaso on noussut aika paljon. Kurarankkeja lukuunottamatta et pärjää enää tunnelaamalla ja tiimipelaaminen korostuu koko ajan enemmän. Buybackin oikea käyttö ja yhteispelaaminen tiimin kanssa kääntää pelejä suuntaan tai toiseen todella nopeasti.
Toki kaikki voi taas muuttua tulevassa Outlander-pätsissä.