DIY NATin ITX/mATX/ATX telineet

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
* slurps * Joko tästä testipenkistä otetaan tilauksia vastaan?
Kuvassa näkyy ATX v1.337 emolevyteline,
Sekä testipenkin/kotelokehikon prototyyppi.

Näiden ns. Yhtenäistäminen on vielä vähän kesken, (nyt ATX-teline 2mm ja kehikko 3mm alumiinia ja eivät käy ihan suoraan toisiinsa kiinni) mutta lähtökohtaisesti postikuluineen kuvan kaltainen kokoonpano maksaisi noin 90-100€

Jos vähintään 5kpl halukkaita löytyy, niin laitetaan tuotantovalmiiksi.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
Mun pitäisi saada mahdutettua se kaappiin, jonka leveys oli 37 senttiä. Jos se sen alle jää, niin mä otan yhden, mikäli saadaan riittävästi halukkaita :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
Meneekö tuo kotelokehikko/penkkiproto myös vanhempiin ATX-emotelineisiin? Kiinnostusta löytyisi täältäkin.
 

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Mun pitäisi saada mahdutettua se kaappiin, jonka leveys oli 37 senttiä. Jos se sen alle jää, niin mä otan yhden, mikäli saadaan riittävästi halukkaita :)
Miten sattuikin, ilman valkoista tuuletinta tuosta kuvan etureunasta mittasin 36cm leveyttä. Jos etuoikealta jättää/leikkaa tuon tasaisen alumiinikohdan pois, leveyttä kehikolla 31,5cm
Syvyys 26,5cm (sisäsyvyys 259mm)
Korkeus 16cm (sisäkorkeus 154mm)

Päällä ATX-Emolevytelineen Korkeus 12cm
(Leveys irtona toistaiseksi 33,6cm)

Meneekö tuo kotelokehikko/penkkiproto myös vanhempiin ATX-emotelineisiin? Kiinnostusta löytyisi täältäkin.
Sun ATX telineen ulkomitat on 99% samat kuin kuvassa näkyvän v1.337 mallin, joten istuu yhtä hyvin kuten tuossa mallikuvassani.


Huom. Kuvassa näkyy 3-sivuinen kehikko jossa etu, vasen ja takasivu. Ajattelin jos muuttaisin sen niin että olisi takanta auki emolevyn liitinten alla, tai edessä jos kääntää ympäri.

Eli nyt kehikossa 2pitkää ja 1lyhyt sivu, mutta olisiko parempi 1pitkä ja 2lyhyttä sivua?
Silloin voisi tehdä vaikka pienen kopan kun pudottaisi emolevytelineen tuohon sisälle.

Mitä mieltä? Nyt saa osallistua ideointiin!
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
@NATi jos tuohon testipenkkiin ei löyty riittävästi kiinnostusta, niin oliko sulla enää yhtään ATX kokoista emolevytelinettä valmiina?
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
No, osallistutaan... ja hyvässä hengessä, vaikka sävy voi ehkä tuntua nyt kriittiseltä.

Kotelon kehikon nurkat näyttävät omiin silmiini heikoilta, kun ne ovat noin avattuja. Koska raolla ei tuossa kohtaa ole mitään toiminnallisuutta, se näyttää todellakin vain ja ainoastaan rakenteelliselta heikennykseltä. Käsitykseni mukaan ne koneet kyllä pokkaavat aivan umpimetalliakin, eikö?

Kaikki eivät myöskään tee vesijäähdytettyä konetta. Poistettaviksi aiotut kehikon kohdat tulisivat mieluummin olla "optionaalisesti poistettavia", eivätkä aivan täysi valmiiksi poistettuja. Etenkin näin, jos on myös ajatus, että kehikkoa voidaan käyttää emolevykelkan päällys kotelona.

Jos emolevykelkan sitten pakkaa emoineen kehikon sisään, mihin ja miten silloin virtalähde tulisi kiinni? Kuinka monesta kohtaa se tulisi kiinni?

Kustomoidun piensarja kotelon yksi idea on edes jotenkin poiketa valtavirrasta, ja tarjota jotain mitä valtavirta ei tarjoa. Mielestäni se tässä tapauksessa olisi rakenteiden äärimmäinen ja maksimaalinen tukevuus ja paksuus, joka ainoan kohdan pitäisi olla mielestäni kolmen millin paksuisesta alumiinista tehty. Ohuita standardi koteloita saa kaupastakin valmiina. Se, mitä oikeaa lisäarvoa tuo kotelo voisi tarjota verrattaessa sitä muihin vastaaviin, olisi työkalumainen järeys ja tukevuus, mitä ei voi tällä hetkellä valmiina edes ostaa.

Edelleen: Ei ole myöskään houkuttelevaa tehdä minkäänlaista sitovaa tilausta jostain, mikä ei ole täysin valmis ja esitelty yhtenä täysin valmiina prototyyppinä. Olen itse sen verran konservatiivi, että kokisin vaikeaksi edes ilmoittaa halukkuutta ostaa jokin tuote, jonka täysin tarkka ilmiasu ei ole etukäteen tiedossa. Liikaa on silloin sitä "katsotaan mitä sattuu tulemaan" henkeä.

Kyllähän tässä kaikki tajuavat, ettei muutaman kotelon teettämisellä elä kukaan, ja perheellisellä miehellä on todellakin muutakin hommaa, mutta aivan täysin valmis tuote ainakin edes valmiiksi tehtynä piirustuksena olisi oltava tarjolla tarkasteltavaksi, että siitä kotelosta voisi edes ajatellakaan sitoutuvansa maksamaan noin satasen.

Minulla itselläni on serrin kierrätys projekti juuri meneillään. Rakensin olohuoneeseen isoon vanhaan Lian Li V2100 koppaan juuri "uuden haksin", eli korvasin 12 vuotta vanhat vermeet noin 10 vuotta vanhoilla vermeillä, että sain neljä ydintä ja kahdeksan gigaa muistia, ja systeemiksi osx 10.10.5:n. Laitteen pääasiallinen tarkoitus on ajaa Eye-TV ohjelmaa ja toimia siis lähinnä älykkäänä digiboksina. Sopivalla wifi -kortilla se emuloi myös Apple Airport Expressiä, ja laite toimii muutenkin jonkinlaisen kiinteän verkon nassina tähtimäisessä kotiverkossa.

Omistan toisenkin samanlaisen kopan, ja ajattelin rakentaa sen television toiselle puolelle joksikin linux inkarnaatioksi samasta aiheesta, näin voisin tehdä vertailua, ja kokeilla myös siinäkin wifi kortin avulla jotain näitä pilvi linux distroja. OwnCloudia ja sitä toista, NextCloudia. Näistä en mitään kuitenkaan vielä tiedä.

Emoja siis vapautuu kaiken maailman autotalli ja pannuhuone ja kotiautomaatio käyttöön, ja pienet ja äärimmäisen tukevat kotelot kyllä tekisivät kauppansa ainakin minulle. Noita emoja ehtii sitten myöhemmin vaihtaa parempiin ja vähemmän virtaa syöviin ratkaisuihin, jahka noita hankkeita ensin kehittelee näillä vanhoilla romuilla. Siksihän näitä on säilöön laittanut. Lisäksi 10 kuukautta vuodessa kaikki hukkalämpö tulee kuitenkin lämmitykseen sitten lopuksi, jolloin asialle ei ole niin suurta merkitystä. Ei, jos sen asian osaa ajatella tuolta kantilta.

Eli: Jonkinlaisia valmiita Cad piirustuksia aiheesta, missä testipukin jalusta ja kehys muuttuvat romujen testaamisen jälkeen näppärästi ja käden käänteessä myös valmiiksi ja käyttökelpoiseksi koteloksi. Jollekin noin 3,5 tuuman levytilan paikalle asennettavalle paneelille (tai sen paneelin sisuskaluille) olisi hyvä löytyä tilaa, paneelit eivät paljoa maksa, ja niiden avulla olisi kätevää bootata kone usb tikulta. Jostain nurkasta edestä pitäisi siis löytyä poistettava suorakaiteen mallinen levynkappale, jonka poistamalla voisi jonkinlaisen pikkuvirityksen jälkeen saada koneeseen kortinpalasen, jonka reunassa on muutama usb liitin ja esim. ne ääniliittimet. Noita on tullut vanhoista koteloista otettua talteen. Näin siis jos kehyksestä voi tehdä emolevykelkalle ja emolle umpinaisen kotelon. Mielestäni muita isompia levyasema paikkoja ei niin kaivata, menevät ehkä turhan hankaliksi vain toteuttaa. Mielestäni Usb pitäisi kuitenkin saada koneen ulkopuolelle ja ihan etumaskiin saakka, jos vain mahdollista. Voi tuon kyllä itsekin toteuttaa, jos käyttää pci -paikkojen peittolevyihin kiinnitulevia kaapeleita aihiona.

Jos kehys on umpinainen kolmesta suunnasta, niin jättäisin sen takareunan auki, en sivuja. Emolevykelkan takaseinä ja kotelon kehys täytyisi kyllä täysin sovittaa toisiinsa.

Tee nyt edes jonkinlaiset piirustukset valmiiksi saakka esitettäväksi, niin voisimme kollektiivisesti tehdä paranteluehdotuksia niihin.

T -.-
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
@JuSiZ
Saattaa se istua ;)



Sisällä siis i5-6500 itx-emolla, GTX1060 ja HDplex 400W virtalähde.

Kuvattu perunalla :facepalm:
Tuossa vielä kuvia rakentelu vaiheesta. Korkeuden puolesta todella tarkka muokattava. Pelivaraa keskellä kaikkiaan alle 2mm. Muuten mahtuu kyllä hienosti.
20180207_222949.jpg
20180210_194020.jpg

Muuten tehty Natin puuhapakin mukana tulleista osista, mutta yhden tuen näyttikselle/riserille jouduin tulostamaan 3d printterillä.
20180331_115201 (1).jpg

Itselläni on lopullisessa setupissa kolme kovoa (M.2 ja kaksi 2,5") koneessa. Yhden tuulettimen lisäämistä hdd ja virtalähteen jäähdytykseen vielä mietin. Alkuperäinen ajatus koko kelkan(lue:itx-telineen) poistamisesta huoltotarkoituksiin onnistui todella hyvin. Koneen purkaminen onnistuu muutamalla M3 mutterilla, niin että kelkka lähtee kokonaan laatikosta pois. Konetta voi toki käyttää pelkällä kelkalla pöydällä tarvittaessa.

Näppärä lanikone tuli tuosta kyllä rakennettua. Näyttö nykyään on pahin raahattava ja sekin on vaan 24".

@NATi ansiota koko projekti
 
Viimeksi muokattu:

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Pag
Täälläkin olisi kiinnostusta/tarvetta atx kokoiselle emolevytelineelle.
Pahoittelut vastauksen viivästymisestä, valitettavasti kaikki atx telineet ovat maailmalla. Pistän ensi viikolla lisää tilaukseen niin saadaan niitä kyllä :)
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Mitä kuuluu emolevy kelkka + testipenkki & kotelo yhdistelmälle tässä vaiheessa? Onko noita jatkossa saatavilla sitten 3 millin versioina? Itse pitäisin tuota kolmea milliä minimi paksuutena, mutta tämä on tietenkin vain mielipide tästä asiasta.

Teetä edes pieni sarja noita atx kokoisia 1.337 emolevy kelkkoja kolmen millin versiona, uskoisin että niille olisi kyllä kysyntää. Kyllä siihen jatkossa sitten ympärille sen kotelon tekee jollain tavalla. Se mikä ei tosiaankaan kotikonstein onnistu, on tuo emolevyn takaseinä pci-e -korttipaikkoineen.

Jos hinta pysyy kohtuullisena, niin minäkin olen noista yhä vielä kiinnostunut.

T -.-
 

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Mitä kuuluu emolevy kelkka + testipenkki & kotelo yhdistelmälle tässä vaiheessa? Onko noita jatkossa saatavilla sitten 3 millin versioina? Itse pitäisin tuota kolmea milliä minimi paksuutena, mutta tämä on tietenkin vain mielipide tästä asiasta.

Teetä edes pieni sarja noita atx kokoisia 1.337 emolevy kelkkoja kolmen millin versiona, uskoisin että niille olisi kyllä kysyntää. Kyllä siihen jatkossa sitten ympärille sen kotelon tekee jollain tavalla. Se mikä ei tosiaankaan kotikonstein onnistu, on tuo emolevyn takaseinä pci-e -korttipaikkoineen.

Jos hinta pysyy kohtuullisena, niin minäkin olen noista yhä vielä kiinnostunut.

T -.-
Moro,

Projekti on ollut noin 2kk tauolla koska ostin talon ja olen tehnyt remonttia ja muuttoa kaiken vapaa-ajan.. tähän tulee muutos koska nyt on paremmat työtilat.

Kunhan saan purettua tietokoneet lastikoista ja kasattua jonkin pöydän mihin ne asentaa pahvilaakoiden keskelle niin jatketaan harjoituksia.. jos mitään ei kuulu muutamaan viikkoon ei kannata siis huolestua. :)

Voin teettää piensarjan myös 3mm paksuna. Palataan tähän @tle88 ..
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
1. Lämpimät onnittelut oman kodin hankinnasta.
2. Off Topiccina: Älä aloita ihan vielä mitään kauhean suurisuuntaista muokkaamista. Jonkin aikaa asuessa mieli kun muuttuu. Sinulla ja Teillä on koko loppuelämä aikaa muokata sitä taloa. Ja kun muokkaatte, niin vain ja ainoastaan aina yhdestä kohdasta kerrallaan. Noin. Neuvontavelvollisuus on nyt suoritettu.
...
3. 3mm on tavoite paksuus joka kohdasta. Yksi ohutpeltinen rämisevä koppa opetti kerrasta sen, ettei ainevahvuudelle ole mitään järjellistä vaihtoehtoa. Piti pistää täytettä yhden nurkan alle, että koppa meni hiukan väänteelle ja lakkasi resonoimasta. Nuo tuollaiset ovat nyt siis nähty. Jos pci-e korttipaikan välikannas on sitten tuon takia hiukan liian paksu, ohennan (tai levennän) töpselien kohdat sitten hallitusti käsin aina tarvittavista kohdista.

4. Katsastelin testipukki tarjontaa... piensarjoina nuokin ovat tosiaan aika kalliita. Paksusta kolmen millin levystä pokattuna ja taitettuna alusta olisi kuitenkin jo itsessään aika jäykkä, ja toimisi mielestäni aika samalla tavalla kuin Streacom BC1.
( Streacom BC1 Open Benchtable, avoin testipenkki, hopea - 139,90€ )
Reunaraot voisivat jäykkyyden takia olla lyhyitä yksittäisi rakoja, joissa olisi välillä aina jokin sentin mittainen välikannas. Näin rakenne reunassa olisi vähän jäykempi, kuin yhdellä pitkällä yhtenäisellä raolla. Jos mahdollista, niin rako jonoja voisi olla vierekkäin kahdet ja niin, että ne ympäröisivät emolevyä kolmelta suunnalta. Olisi myös hyvä, jos alustalle mahtuisi syvyyssuunnassa puhtaasti E-ATX emolevy. Jos emoa ympäröisi tosiaankin kolmesta suunnasta kaksois rako jonot, niin noihin olisi aika helppoa sen jälkeen itse jostain L-kulma kiskosta pätkiä ja yksinkertaisesti vain porailla noita erilaisia sivu kiinnikkeitä jäähdyttimille ja tuulettimille ja myöhemmin vaikka niille kiinteille sivupaneeleille. Loppujen lopuksi... serriä ajetaan yleensä usb tikulta ja lähinnä yhdeltä ssd levyltä, ja tuollaisen levyn törkkää kopan sisäseinään vaikka yhdellä karhuntarra palalla kiinni. Tai littaa sen levyn kiinni metalli kiskolla ja kahdella ruuvilla kopan seinään.

5. Hintaa voi myös puristaa alaspäin siten, että jättää ne kaikki sivuraotkin aivan kokonaan pois. Reikiä kun voi aina itse porailla vaikka 30 reikää / sivu, ja saada näin tehtyä mekanomaisen reikärakenteen tuohon alustaan. Jos siis haluaa. Itse en haluaisi myöskään sitä isoa valmista reikää siihen prosessorin alle. (senkin voi itse porata halutessaan reikäsahalla) Kunhan on vain se koko takaseinä valmiina, ja merkattuna oikeat kohdat kaikille mahdollisille emolevy ruuveille mini itx:stä aina e-atx:ään. Siitä se sitten lähtee.

6. Alustan täytyy siis ensi alkuun toimia hyvänä ja selkeänä testipukkina, mutta olisi kyllä hyvä, jos siitä voisi helposti ja nopeasti sitten väsätä vaikkapa jonkin Raijintek Paean tyyppisen ratkaisun. Jos hinta on vain sopiva (luokkaa vain hiukan yli 50 euroa sille emolevy alustalle) , niin tuollainen riittävän paksu alusta myy kyllä itse itsensä aika helposti. Näin uskoisin.

7. Valmiiden koteloiden kanssa ei kannata yrittää piensarja tuotannolla kilpailla. Sen kisan on tuomittu häviämään. Edelleen: Satanenkin on jo aika iso raha, koska sillä saa jo täysin valmiin kaupallisen kopan. Kyllä se aika säälimättömästi niin menee, että myynti kyllä paranee sitä mukaa, kun hinta vain laskee alaspäin. Materiaalin reilu paksuus voisi olla se yksi hyvä myyntivaltti.

8. Laser toimii siis aika veloituksella, joten niiden pitkien rakojen poisjättäminen emon ympäriltä voisi olla perusteltua hinnan laskemiseksi alaspäin. Jos alustan kolme reunaa pokkaisi alaspäin 90 asteen kulmassa, nostaisiko se alustan hintaa kuinkapaljon ylöspäin? Jäykkyys kun paranisi tuolla tempulla aika merkittävästi, ja käännetty reuna helpottaisi liki kaiken mahdollisen kiinnittämistä alustan ympärille. Toki, saahan siihen reunaan laitettua joko L- tai T-kiskoa, mikä sitä rakennetta sitten jäykistää. Toistan uudelleen, että tämän tapaisella tuotteella hinta määrittelee aika kummasti sitä menekkiä. Tällaisen tuotteen ostajilla on kuitenkin itsellään se pora ja saha ja myös se viilasarjakin, ja ideanahan on tehdä itse itselleen jotain juuri itselle sopivaa. Se mikä ei kotikonstein onnistu, on tuo pci-e paikkojen ja sen tarkan pokkaamisen tekeminen juuri niiden alle. Kaikki muuhan sujuu ihan käsityökaluilla. Tuota kyseistä muuta työtä ei välttämättä kannata yrittää myydä valmiina.

Siis tyyliin: jos vaikka se pokkaaminen maksaa jo saman mittaisen L- tai T-kiskon verran, niin ei sitä pokkaamista silloin kannata teettää, koska L- tai T-kiskolla rakenteesta tulee vieläkin jäykempi ja tukevampi.

9. Itse suosittelisin melkeinpä sitä, että jätät vain e-atx emon ympärille 5-7 senttiä vapaata alumiinia sivuille ja eteen, ja kukin ostaja sitten itse miettii, mitä tekee sille kaistaleelle, poraako täyteen reikiä, vaiko leikkaako hän sen rälläkällä pois. Sen konepajan käyttämän ison alumiini levyn mitta kai tuon järkevän marginaalin määrittelee, että kaikki pelti tulee sopivasti käytetyksi.


T -.-

Oikein isolla ja kahvattomalla lattaviilalla oikaisee tuollaisen käsin rälläköidyn pellin reunan oikein nätisti suoraksi ja siistiksi. Pellin käsin pienentämistä ei tarvitse mitenkään kavahtaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
5. Hintaa voi myös puristaa alaspäin siten, että jättää ne kaikki sivuraotkin aivan kokonaan pois. Reikiä kun voi aina itse porailla vaikka 30 reikää / sivu, ja saada näin tehtyä mekanomaisen reikärakenteen tuohon alustaan. Jos siis haluaa. Itse en haluaisi myöskään sitä isoa valmista reikää siihen prosessorin alle. (senkin voi itse porata halutessaan reikäsahalla)

8. Laser toimii siis aika veloituksella, joten niiden pitkien rakojen poisjättäminen emon ympäriltä voisi olla perusteltua hinnan laskemiseksi alaspäin.

9. Itse suosittelisin melkeinpä sitä, että jätät vain e-atx emon ympärille 5-7 senttiä vapaata alumiinia sivuille ja eteen, ja kukin ostaja sitten itse miettii, mitä tekee sille kaistaleelle, poraako täyteen reikiä, vaiko leikkaako hän sen rälläkällä pois. Sen konepajan käyttämän ison alumiini levyn mitta kai tuon järkevän marginaalin määrittelee, että kaikki pelti tulee sopivasti käytetyksi.

Oikein isolla ja kahvattomalla lattaviilalla oikaisee tuollaisen käsin rälläköidyn pellin reunan oikein nätisti suoraksi ja siistiksi. Pellin käsin pienentämistä ei tarvitse mitenkään kavahtaa.
En tiedä mistä NATi näitä tilailee, mutta joissakin paikoissa veloitetaan materiaalista kilojen mukaan. Mitä vähemmän valmiissa tuotteessa on reikiä, sitä halvempaa. Tosin ohutlevyissä (<5mm) menee varmaan arkkien mukaan.

3mm pelti alkaa olemaan jo niin jämyä tavaraa, että perus Teppo Tietokoneenkasaaja ei siihen käsipeleillä reikiä saa. Sama rälläköinnin ja muun työstämisen suhteen.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Tässäpä se on... makuja ja mielipiteitä on monia. Materiaali on kuitenkin alumiinia, eikä sen pinta ole edes eloksoitua. Uusilla poranterillä reikiä kyllä syntyy, ja täsmälleen oikean kohdan määrittelevät hiuksen hienot ja ohuet sprii liukoiset tussit ja jousitoiminen pistepuikko. Valssattu teräspelti joskus saattaakin olla aivan pahuksen kovaa, sehän on tavallaan tako terästä, mutta alumiini yleensä muokkautuu ja työstyy ihan suosiolla. Sille löytyvät ne omat katkaisulaikkansa, joiden rae rakenne ei mene niin helposti tukkoon. Toki... mitä oikeamman kokoinen alusta, sitä helpompi se sille ostajalle tietenkin on. Ajattelin niitä sivu helmoja lähinnä siihen käyttöön, kuin mitä ne ovat tuossa Streacomin alustassa. Leveisiin reunoihin saa mukavasti kiinni jäähdyttimiä ja tuulettimia niin halutessaan.

Jos kuitenkin hinta nousee jo sataseen, niin siellä ovat jo vastassa sitten nämä kaupalliset ratkaisut. Streacom BC1 on aivan törkeän hintainen sellaiseksi esineeksi, mikä se oikeasti on, mutta se on myös omalla tavallaan kaunis esine... ainakin minun harakan sieluni on moisesta hyvin viehättynyt. Se yli 130:n euron hinta taas ei viehätä, eikä se, että jo pelkkä toinen ruuvisarjakin tuohon maksaa yli 30 euroa. Tunnustan kuitenkin jo horjuvani näissä haluissani. En varsin juo enkä polta, ja ainoat isommat paheeni ovat lähinnä liika kahvin juonti ja liika käniseminen ja vastatuuleen kuseminen erilaisista asioista (kuten Nato ja EU), niin Streacomiin voisi kyllä sortua...

Ajattelen kuitenkin niin, että ainoat asiat, mitkä miehellä eivät oikein saa olla itse tehtyjä, ovat vaimo ja koira. Kaiken muun voi siis tehdä itse. Tuon NATin alustan voi itse hioa ja kiillottaa ja tehdä sille vaikka mitä, vaikka kaivertaa se ornamentti kuvioiseksi, jos sellaisesta sattuu pitämään. Sen avulla tavoittaa paremmin sen itse tekemisen hengen. Se on myös kotimainen, mikä näinä aikoina on jo arvo sinänsä sekin. Tuohon alustaan voi todellakin liimailla vaikka pieniä suomenlippuja. Mekano reikä reunaus... no... johonkin käyttöönhän se tuo oma pylväsporakonekin on aikoinaan ostettu. Tajuan toki, ettei tuollaisia vekottimia ole kaikilla. Ei yhden asiakkaan autotallipaja voi tällaista hanketta tietenkään mitenkään määrittää.

NATi joutuu ratkaisemaan sen ongelman, että me kuluttajat emme ole keskenämme samanlaisia. Järki kuitenkin sanoo, ettei piensarja ja harrastelusarjan tuotteella oikein kannata kilpailla samassa hintaluokassa valmiiksi tehdyn kaupallisen tuotteen kanssa. Vaikka hanke olisi kuinka kannatettava tahansa, kuten tämä mielestäni on, ei kuluttajilta oikein voi odottaa heille itselleen epäedullista ostopäätöstä. Hinnan noustessa kohti satasta ostajien määrä vähenee tuon hinnan nousukäyrän käänteiskuvana, näin uskon.

Jokainen työstömillimetri tai sekunti maksaa rahaa, eikä sellaista työtä kannata teettää vieraalla, minkä se asiakas voi tehdä tähän rakentamis harrastamiseensa liittyen ihan helposti itse esim. käsiporakoneella rei'ittäen. Esitän myös mietittäväksi seuraavaa: Se kone on tarkka, todella tarkka, ja se hinnoittelu menee todennäköisesti ajan mukaan. (Toki se pelti maksaa jotain erikseen myös.) Mutta: Voisiko ajatella, että sillä laserilla ns. tirppaisee vain ne reikien jäljet täsmälleen oikeaan kohtaan, eikä käytä sitä kallista ajoaikaa ihan puhtaaseen läpirei'ittämiseen asti? Koneen tekemät suorat kaksioisreikä rivien pelkät hyvät alkumerkinnätkin helpottaisivat jo kummasti sitä käsiporakoneen varassa olevan rakentajan elämää. Kyllä se reikä siihen pehmeään alumiiniin sitten syntyy, ja vähän isommalla terällä ne reunat voi vielä helposti senkatakin, eli hiukan viistää. Rei'issä on metallia aina joka puolella siinä ympärillä, toisin kuin raoissa. Rei'itetty reuna olisi jäykempi ja lujempi, kuin kalliilla pitkillä raoilla varustettu. Reilusti halvempi myös valmistaa, laseri kai joutuu leikkaamaan sen raon kahteen kertaan edestakaisin? Eihän se nyt sitä kaikkea metallia siitä raosta suoraan ionisoi? Pitkistä raoista tulee reilusti ajoaikaa, kun sen kapean keskikaistaleen siitä irrottaa pois.

Laseria kannattaa minun mielestäni käyttää vain siihen hommaan, mitä ei muulla tavalla oikein voi tehdä, eli niihin pci-e paikkoihin. Reiät reunoihin syntyvät kyllä muullakin ja siis paljon halvemmalla tavalla. Eri emolevyissä ovat ne prosessoritkin aina vähän eri paikoissa. Kotelon rakentaja joutuu kuitenkin ostamaan jonkin noin 115 millisen reikäsaha poranterän (maksaa noin kympin), että saa rei'iteltyä ja asenneltua 120 tai 140 millisiä tuulettimia siihen hankkeeseensa. Samalla vehkeellä tekee sitten sen prosessorin alle sen reiän, jos sellaisen haluaa ja ne kiinnittimet tai tuet sellaista vaativat.

Joo... tajuan kyllä, että tästä on erilaisia mielipiteitä, eikä niitä kaikkia voi tietenkään tyydyttää. Voihan se olla, että myös se noin 2 millin materiaalipaksuuskin siinä alustassa olisi fiksumpi, kuin kolmen millin, koska se atx standardi määrittelee sen seinämän paksuudeksi jonkin noin 1,73 mm vai mitä se nyt oli. NATi tuon minulle joskus yv:nä kertoi. Minä se kai taidan olla nyt ulkokurvissa ja vähemmistönä näine "magnum maanikon" mietteineni. Minähän nyt haluaisin vaikka 8 millin paksuisen emolevy kelkan, jos sellaisen vain jostain saisi. Se rämisevä foliosta tehty koppa oli todella ärsyttävä tekele.


T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Laserilla se konetunti on todella halpa vs. käsin tehty, tai koneistettu. Tuollaiseen telineeseen ei montaa minuuttia kulu. Se suoltaa reiät ja pitkulaiset reiät alle sekunnin. Se valmis reikä valmistuu nopeammin, kuin että ruvetaan laserin tehoa säätämään ja tekemään jotain merkintöjä.

Tuo ei reikiä vs reiät ovat sitten asiakkaiden ja suunnittelijan omaa mieltymystä. Hintaan se ei oikeastaan vaikuta. (Toki voi riippua paikasta missä näitä leikataan.) Oma mieltymys on niin paljon reikiä kuin ikinä keksitään ja edes voidaan kuvitella tarvitsevan. Siinä laserin pöydällä se reikä syntyy nopeasti ja tarkasti.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Tuokin voi olla kyllä totta. Silloin se emolevyn alusta kannattaa suunnitella ja toteuttaa aivan hamaan loppuun saakka, ja tosiaan rei'ittää ja raotella niin täyteen kuin vain mahdollista. Vertasinkin sitä laserin konetunti hintaa sen harrastajan omaan itse itselleen täysin ilmaiseen harrastus tuntihintaan. Eihän oikeastaan missään käsin öhkäämisessä ole oikein mitään järkeä, jos sitä kovin tarkasti alkaa miettimään.

Se alkuperäinen suunnitelma siitä, että testipukki + sen alusta jollain kikka kuutosella ja osat toistensa suhteen kääntäen muodostuisi jonkinlaiseksi kotelon esiasteeksi voisi kyllä olla edelleen tavoittelemisen arvoinen asia. Se vaatisi vain aika lujasti suunnittelutyötä, että lopputulos olisi täysin moitteeton ja osat sitten oikeasti sopisivat yhteen.

Kaikki osat voisivat olla runsaasti esirei'itettyjä kappaleita kuten mekanot, ja kopan voisi toimittaa aivan täysin osina, jonka asiakas sitten ruuveilla ja muttereilla vain kasaisi. Ne ruuvitkin voisi oikeastaan jättää pois, koska niistäkin on niin monia erilaisia mielipiteitä. Paksusta L-kiskosta voisi tehdä niitä kulmakappaleita millä ne osat toisiinsa sitten yhdistyisivät erilaisilla tavoilla.

NATilla ei vain taida aika riittää tällä hetkellä moiseen hommaan... Ja satasen hintaluokassa alkaa olla jo kilpailua, ja jopa vähäistä suurempaa sellaista. Hivenen karkeatekoisen kotikutoisen kopan on erotuttava siitä tehdastekoisesta kaupallisesta massasta jollain konstilla, mikä tekisi siitä houkuttelevan. "Järjetön" tukevuus voisi olla yksi myyntivaltti, tai erityisen etevä suunnittelutyö, jolla osat voitaisiin liittää toisiinsa noin 117 erilaisella tavalla ja osat yhä toisiinsa täydellisesti sopien, voisi olla se toinen myyntivaltti.

Satasen hintaluokassa siihen viereen on aivan säälimättömästi laitettava jokin Lian Li PC-T60, mikä maksaa 104 euroa, ja kysyttävä itse itseltään, kumman ottaisin yön pimeinä tunteina asiaan vastaten ja omalle työpöydälleni ja oman työhuoneeni hyllyyn esille? Ja tyhmintä hommaa mitä mies voi tehdä, on valehdella itse itselleen. Tuo Lian Li on aivan liian kevyt ja hento, siltä se vaikuttaa kun sitä sen painoa katsoo. Sille voi pärjätä vain äärimmäisellä tukevuudella ja ainepaksuudella, mikä sitä asiakasta houkuttelee. Toinen vaihtoehto on haastaa suoraan tuo Streacom BC1, mutta sekin täytyisi tehdä noin puoleen hintaan tuosta, ja taas panostaa siihen liki mielipuoliseen tukevuuteen. Tuohon tarvitaan ne ylisuuret reunat ja ne aivan täyteen reikiä ja rakoja kaikista kolmesta eri suunnasta. Tuohon tarvitaan myös se vähintään kolmen millin ainepaksuuskin. Vähintään. (alle voisi liimata toisen samanpaksuisen eli 3 millin levyn. Ne levyt voisi myös asiakas pultata yhteen, ja laittaa väliin muutamat prikat. Näin syntyisi mukavan teknisen näköinen kaksikerros rakenne.) Edit: isommalla raolla sinne väliin mahtuisivat ne ylimääräiset johdotkin.

Hommaa ei oikein kannata edes aloittaa, jos ei edes jostain kohdasta asiaa mitaten pääse niistä kaupallisista kilpailijoista ihan heittämällä ohitse.

T -.-
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
543
Tuommosta 2-3mm matskua leikkaa typellä niin lujaa vauhtia että reikien pois jättäminen ei paljon hintaan pitäisi vaikuttaa. Leikkuuaika tuommoselle pohjalle lasketaan sekunneissa, varsinainen aika menee ohjelman tekoon, peltien nosteluun, särmäämiseen, kierteyttämiseen, pakkamiseen yms härväämiseen, joista ilmeisesti NATi tekee suurimman osan itse.

Tuossa menee rosteria, alumiini ajetaan samalla leikkuutekniikalla eli vauhti on lähelle sama:
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kiva ja kiehtova video. Oulussa '80-luvulla fysiikanlaitoksella oli keski-ikäinen assari, jolla oli näkökyky hyvin huono. Alakuppila huhut kertoivat, että hän oli suhtautunut vähän varomattomasti laitoksen lasereihin.

Laser valo on sellaista, ettei sitä saisi nähdä edes heijastuksena, koska sen teho perustuu siihen, että ne kvantit tulevat peräkkäisinä aaltorintamina, jotka potkivat sen elektronin askel askeleelta ja kehä kehältä aina ylemmälle ja ylemmälle tasolle, jolloin se lopullisesti irtoaa ja aine ionisoituu. Pelkäänpä, että tuollaiset isot leikkurit ovat vähän turhan avonaisia rakenteeltaan, ja kajo näkyy. Ei pitäisi näkyä. Se on vittumainen juttu ottaa silman pohjan proteiineihin, joiden tertiäärinen rakenne perustuu ketjun laskostumiseen ja kyseistä rakennetta kasassa pitävään heikkoon vetysiltaan, edes yhtään tuollaista ionisoivaa valoa.

Ja taas tuossakin videossa joku tiggasi kädet paljaina. Darwin -palkinnoksi tuosta saa ihosyövän.

Pidä NATi huolta siitä, ettet katso sitä laser valoa yhtään. Tulee kivempi vanhuus.

T -.-

Nyt piirustuksia siitä alustasta näkyviin, onhan siitä nyt jotain oltava valmiina sille koneelle luettavaksi. Ehdotan rakojen sijasta kahta hyvin tiheää reikärivistöä, jolloin reuna pysyy paljon jäykempänä. Mielellään kaikista kolmesta suunnasta ja niin, että keskelle mahtuu kuitenkin e-atx emokortti. Ja materiaaliksi tietenkin se 3mm versio.
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
543
Se riippuu aallonpituudesta. Tuommosen hiilidioksidilaserin säteily ottaa lähinnä sarveiskalvoon joka toki vaurioituu mutta kykenee jonkuverran eheytymään. Kuitulaserin aallonpituus taas menee sujuvasti silmästä läpi silmänpohjaan saakka jolloin lähtee näkö ja sillä selvä. Uudessa ehjässä koneessa on aina laserluokka 1 eli sama mikä nyt vaikka cd-soittimessa. Ovat siis täysin vaarattomia, kunhan turvalaitteet on kunnossa. Harmillisesti monet metallipajat ei vaan tuota ymmärrä, ja suojapeltejä poistetaan koneista sitä mukaa kun niiden kanssa tulee ongelmia, tai ne on tiellä.
 

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Sori yksinkertainen ja nopsa vastaus tähän hätään, ITX telineen leikkaus on vähän hitaammalla koneella, mutta kuten videostakin näkyy niin sen reijän aloittamiseen menee enemmän aikaan kuin itse pitkän viivan leikkaamiseen/kiskojen tekemiseen. Tästä oli keskustelut leikefirman kanssa ja 2 pistettä polttaen läpi menee aikaa/rahaa saman verran kuin yhden soikean reijän/lyhyen asennuskiskon tekoon. Yleistän nyt karkeasti mutta oletan että minun telineen ostaja haluaa päästä suoraan asentamaan ja sovittelemaan palikoita, mieluummin kuin miettimään mihin kohtaan sitä rupeaisi reikiä porailemaan. Vaikka ne olisi alkuun merkitty.

@tle88 esittää kuitenkin hyvän näkökannan vahvuuden ja kiskojen suhteen, joten tätä jatkojalostaisin sen verran että erilaiset reijät voisi tulostaa mukaan tai ladata PDF tiedoston jonka tulostaa kotona. Tai jos vielä vähän enemmän, niin ns. Viivoittimen laseleikkaus mukaan tuotteeseen, jossa on yhteen kertaan tehty valmiiksi yleisimmät reijät/välit, joilla saa ite tehtyä sitten vaikka tuulettimen paikkoja siihe L-kiskoon minkä hakee rautakaupasta.

OT:
Minulla on tällä hetkellä tietokone banaanilaatikossa ja filut siellä, projekti edistyy sitten kun meidän keittiössä pääsee tekemään ruokaa, nyt on mikro ja jääkaappi, vähän vielä kaipaa lisää vempeleitä. Vesipiste olisi myös ihan kiva, menenkin jatkamaan remonttia tämän viestin jälkeen.

Jatketaan asialla:
NATilla ei vain taida aika riittää tällä hetkellä moiseen hommaan... Ja satasen hintaluokassa alkaa olla jo kilpailua, ja jopa vähäistä suurempaa sellaista.
Tähän ei ole oikeastaan mitään muuta lisättävää kuin että aikaa on itx telineen suunnitteluun (osien sopivuus ja muunneltavuus) mennyt niin paljon, että täysin harrastuksena tätä tehdään. Joten kun tulee hyvä idea, sekä luppoaikaa on, projekti etenee. Suunnitelmia on sutattu jopa kassakuitin taakse pahimpaan hätään, ettei unohdu jonkun osan kiinnityksen idea.

Pahoittelut kovasti, itx teline on tuote joka oli omaan käyttöön tarpeellisempi, joten sen suunnittelu edistyi vauhdikkaammin.

Yritän parhaani mukaan saada pidettyä projektin hengissä myös jatkossa ja toivon että kourallinen testipenkistä kiinnostuneita jaksavat tuotetta odottaa, jos kuitenkin tarve on akuutti, suosittelen ostamaan jonkin tuotteen joka on valmis, koska en pysty lupaamaan toimitusaikaa täysin valmiille E-ATX/ATX/mATX testipenkille tällä hetkellä.

- NATi

PS: @anttivaisanen suorittaa ATX-testipenkin toisen olemassa olevan prototyypin kanssa erilaisia testejä ja sieltä tulee varmaan kaikenlaista palautetta mitä sillä voi tehdä ja mitä sille kannattaa vielä tehdä. NATi ATX test bench / case prototype Unboksaus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
543
Laita noita ATX pohjia jonkumoinen erä heti tuotantoon ku saat tiskarin asennettua ja koneen jaloilleen :happy: Tarttisin pari..

edit: Oikeastaan tarve meni ohi kun sain tuon oman penkin tehtyä jo.. :/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
145
Onkos jossain saatavilla muutoshistoriaa? eli mitä on missäkin versiossa muutettu. Vstorella olisi jotain versiota jemmassa ja olisi kiva tietää onko niiden jälkeen tehty millaisia muutoksia.
 

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Onkos jossain saatavilla muutoshistoriaa? eli mitä on missäkin versiossa muutettu. Vstorella olisi jotain versiota jemmassa ja olisi kiva tietää onko niiden jälkeen tehty millaisia muutoksia.
V1 sisältyi vähemmän lisäkilkettä ja CPU cutout oli eri muotoinen ja kokoinen. Sekä osia on hienosäädetty/ muokattu hieman sieltä ja täältä aina v1.337 r2 asti. Tarkempaa muutoslistaa en ole tehnyt, en kokenut tarpeen.

Pitäisi tietää mikä versio se on, mihin haluat muutoslistaa verraten uusimpaan.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Jimmsiltä ovat Streacomin isot perusversiot jo loppuneet. = Noille on siis jatkuvaa kysyntää kuitenkin olemassa.

Pistä nyt tuotantoon edes yksi 10 kappaleen sarja paksua 3 mm. täys atx kokoista emolevy alustaa, niin pääsemme me muutkin osallistumaa kotimaisen testipukin testaamiseen. Alustan pistää alkuun vaikka nippusiteillä kiinni jonkin sopivankokoisen muovilaatikon päälle. Siitä se lähtee. Minäkään en saanut ostettua tuota Streacomia, kun hinta vaikutti niin pahuksen korkealta noin yksinkertaisesta esineestä. Voisit kokeilla sitä, kuinka paksua alumiinia se kone oikein pystyykään leikkaamaan, jos vaikka alustan paksuutta pystyisi kuitenkin tuosta kolmesta millistä edes vähän vielä kasvattamaan. Streacomin konsepti näemmä myy... hinnastaan huolimatta. Yksinkertainen sandwich rakenne, jossa olisi emolevyalustan kokoinen toinen saman paksuinen pelti siinä alla ruuvi- tai putkijaloilla olisi jo melkein se koko kotelo. Yleisrakenne siis samanlainen, kuin se on Raijintech Paean kotelossa. Jos hinta olisi sopiva, noita menisi kyllä. Serrikin maistuisi paremmalta, jos kotelo siinä ympärillä ei olisi mikään romukotelo, vaan tyylikäs ja funktionaalinen esine.

T -.-
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Ei välttämättä oikea paikka kysyä, mutta ehkä täältä löytyy tietäjä. Eli juuri tilasin itselleni kotelon, johon on entisen omistajan toimesta porattu kaksi reikää n.25mm - 30mm halkaisijalla vesijäähdytysletkuille. Eivät kauheasti häiritsi takapaneelissa, mutta mikä olisi paras ratkaisu peittää nuo? Materiaali on alumiinia. Ajattelin, että noihin reikiin voisi laittaa sellaiset "läpivientikumit" -> Phobya Läpivientikumi, pyöreä, musta - 2,90€. Mutta jos noissa ei halkaisija riitä, niin täytyy keksiä toinen ratkaisu. Hitsaaminen pitäisi teetättää ulkopuolisessa. Hiominen ja takapaneelin maalaus kyllä onnistuu. Hieman kaivelin Amazonista ja näkyy löytyvän tuollaisia kumisia läpivientikumeja pilvin pimein eri koossa. Taidanpa sellaiset laittaa, kunhan saan tarkat mitat.
 
Viimeksi muokattu:

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Ei välttämättä oikea paikka kysyä, mutta ehkä täältä löytyy tietäjä. Eli juuri tilasin itselleni kotelon, johon on entisen omistajan toimesta porattu kaksi reikää n.25mm - 30mm halkaisijalla vesijäähdytysletkuille. Eivät kauheasti häiritsi takapaneelissa, mutta mikä olisi paras ratkaisu peittää nuo? Materiaali on alumiinia. Ajattelin, että noihin reikiin voisi laittaa sellaiset "läpivientikumit" -> Phobya Läpivientikumi, pyöreä, musta - 2,90€. Mutta jos noissa ei halkaisija riitä, niin täytyy keksiä toinen ratkaisu. Hitsaaminen pitäisi teetättää ulkopuolisessa. Hiominen ja takapaneelin maalaus kyllä onnistuu. Hieman kaivelin Amazonista ja näkyy löytyvän tuollaisia kumisia läpivientikumeja pilvin pimein eri koossa. Taidanpa sellaiset laittaa, kunhan saan tarkat mitat.
Biltemasta antennin reiän peittolätkät [emoji1]
 

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
Pistetään asiaankuuluvaa asiaa..

Pistin loput telineet kauppa-alueelle.

Varaston siivousta ja sitten:

Suunnittelen telineen extrapalikoiden/kiinnikesarjan koon kutistamista ja muutenkin vähän setin yksinkertaistamista seuraavaan revisioon.

Nyt kun talvella on vähän aikaa jopa keskittyä tähän aiheeseen, niin ennen lumen sulamista jotsin uutta tuotetta esittelyssä. Sitä odotellessa nauttikaa talvesta!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Tämänkin kotelotuotoksen ydin koostuu m-itx ser-telineestä, gpu käännetty tuulettimet ylös päin ja sfx-psu telakoitu adapterin avulla.


IMG_20190121_195523.jpg
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
145
Harmi meni poistomyynti sivu suun. Jätän kommentin siltä varalta, että tulee uutta ITX-versiota, keksin jo kesäksi uutta projektia.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
ATX v1.337 :n tyylinen emolevyalusta tehtynä erittäin paksusta ja järeästä alumiinista ja myytynä noin 50 euron hinnalla testialustaksi olisi luultavasti myyntimenestys sekin. Streacomin BC1:stä kun ei enää tunnu saavan yhtään mistään. Ruostumaton teräs voisi olla se toinen hyvä vaihtoehto, kohtuullisen paksuna versiona tietty sekin. - Mitä vain ne koneet nyt suostuvat leikkaamaan ja taivuttamaan. Emolevyn ympärille pari kolme sarjaa reikiä per sivu, ja käyttäjät saisivat sitten itse pätkiä kulmaraudoista ja -alumiineista itselleen niitä haluamiaan lisäkiinnikkeitä.

T -.-
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
45€ posteineen saa ja on varastossa. :)
Voisin itsekin ottaa yhden kitin varsinkin, kun tuo alpha homma ei tunnu edistyvän :vihellys:
Oliko sulla jossain infoa mitä romuja tuo kitti sisältää ja niiden mitat? Onhan ne toki thredissäkin, mutta jos sinulla olisi jotain mistä noi tiedot löytyisi yhdestä paikkaa :)
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Itsekin missannut viimeiaikojen jutut. ITX teline atx powerin kehyksellä kiinnostaisi tulevaa nassia varten jonka aattelin asentaa rahin sisään. Sais vanhalle i7 2600k:lle hyötytekemistä. Itsekin voisin siis ITX setin poistaa jos niitä vielä on.

Neljälle 3,5" kovolle pitää vielä kehitellä joku teline, mutta sen varmaan laitan kokoon jollain kulmaraudoilla/kiskoilla
 
Viimeksi muokattu:

NATi

SER-telineinsinööri
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
383
voisin yhden kitin ostella pois kuljeksimasta. Laitatko maksutietoja yv:llä?
laitettu

Voisin itsekin ottaa yhden kitin varsinkin, kun tuo alpha homma ei tunnu edistyvän :vihellys:
Oliko sulla jossain infoa mitä romuja tuo kitti sisältää ja niiden mitat? Onhan ne toki thredissäkin, mutta jos sinulla olisi jotain mistä noi tiedot löytyisi yhdestä paikkaa :)
Pitäisi laittaa varmaan etusivulle, mitat on ympäri ketjua levällään.

@juu-zo
Tässä olisi tälläinen suuntaa antava mittakuva litteäksi kasattuna SFX virtalähteellä
kuvattu ns. sisältä päin

GPU punainen (lyhyt ITX)
IO aukko ja ITX emolevy vihreä
SFX-L PSU sininen


toi 12mm uloke oikeassa laidassa on PSU kehikon reuna jonka voi leikata pois jos asentaa PSU ruuvipaikkoihin reunapellit.

PSU alla ei ole emolevykelkkaa kuin 12mm matkalla emolevyn puolelta, siksi se puoli on matalampi. (PSU puoli 64mm vrt. 66mm GPU puolella.)
Emolevyn vasemmalla ja oikealla puolella on kiskot joilla kelkan saa koteloon tai vaikka seinään kiinni:
GPU-EMO välissä / emon jälkeen PSU alla (PSU tuentana toimii samalla kun jatkuu kelkka sen alle 12mm)

tuosta jäi ns syvyys pois, mutta se on 18cm

Eli 420/432mm leveys, korkeus 66mm ja syvyys 180mm

LEVEYTTÄ TULEE GPU:n valintasi mukaan ehkä LISÄÄ (PCI-E slot loppuu tohon 420mm)

e:
-SFX virtalähteen kehikko 64x137mm (12mm kiinnitysuloke toisessa laidassa, muuten virtalähteen kokoinen)
-ATX kehyksessä on vastaavat 12mm ulokkeet molemmin puolin

tulipas jotenkin epämääräisen oloinen leiskan kuvaelma, mutta yritin kuitenkin tehdä mahdollisimman selkeän :darra:

e2:
ilman virtalähteen kehyksen uloketta kotelotilavuus 4,99litraa :drool:

E3: korjattu piirroksessa on siis SFX-L PSU

Emolevykelkan PSU puolen reunassa on samanlainen 12mm uloke mikä SFX-L kehikossa, kuvassa on ajateltu emolevykehikon ja SFX-L kehikon läpi itse virtalähteen toisen reunan kiinnitys. Joilloin toiseen reunaan jää tuo 12mm uloke kotelorakennetta varten.
nämä tulee mukaan:
ITXjaSFXkitti.jpg

Itsekin missannut viimeiaikojen jutut. ITX teline atx powerin kehyksellä kiinnostaisi tulevaa nassia varten jonka aattelin asentaa rahin sisään. Sais vanhalle i7 2600k:lle hyötytekemistä. Itsekin voisin siis ITX setin poistaa jos niitä vielä on.

Neljälle 3,5" kovolle pitää vielä kehitellä joku teline, mutta sen varmaan laitan kokoon jollain kulmaraudoilla/kiskoilla
tällä hetkellä vain lievästi sekundalaatuista atx kehikkoa löytyy. (normaalia naarmuisampi) voin laittaa alumiinikulmaa kovotelinettä varten mukaan jos tämä käy niin YV.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
749
laitettu


Pitäisi laittaa varmaan etusivulle, mitat on ympäri ketjua levällään.



nämä tulee mukaan:




tällä hetkellä vain lievästi sekundalaatuista atx kehikkoa löytyy. (normaalia naarmuisampi) voin laittaa alumiinikulmaa kovotelinettä varten mukaan jos tämä käy niin YV.
Olikos emon kelkkaa, joka mahtuisi applen G5 koteloon ilman isompia modauksia?

Laitan tarkennusta vaikka myöhemmin, kun nyt löysin tämän ketun taas niin oli pakko laittaa kysymystä, etten taas hukkaa.

Varmaankin ihan ATX levylle sopiva.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 089
Olikos emon kelkkaa, joka mahtuisi applen G5 koteloon ilman isompia modauksia?

Laitan tarkennusta vaikka myöhemmin, kun nyt löysin tämän ketun taas niin oli pakko laittaa kysymystä, etten taas hukkaa.

Varmaankin ihan ATX levylle sopiva.
G5 löytyy ainakin pari eri vuosimallia jotka on muistaakseni vähän erilaisia...
Tein omaani levyn jonkun vanhan peltikotelon kannesta kun oli pokkaukset valmiina parilla sivulla. Suorallakin levyllä pärjäisi hyvin:
G5_1.PNG
Sopii näppärästi kulman alle, oikea korkeus on 10mm + 3mm mutteri + 3mm korilaatta;):
G5_2.PNG
Oma idea oli tehdä mahdolllisimman pieni reikä ja käyttää alkuperäiset tuuletinpaikat, kaikki mahtii mutta ääniliittimissä pitää käyttää minikokoista päätä (tosin eipä niissä mitään olekaan kiinni).
G5_3.PNG

Noissa koteloissa emolevyn liittimet on se suurin haaste varsinkin jos haluaa säilyttää puhaltimien paikat ja niiden muovisen kiinnityspalan. Netistä löytyi silloin muutama valmistaja joka tekee valmiita paloja jolloin korvataan suunnilleen koko takaseinä. Hintakin oli sellainen etten edes harkinnut hommaamista...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 142
Viestejä
4 192 809
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom