Toistettavan median jakaminen omassa verkossa palvelimelta päätelaitteille:
Oman television-, elokuvan- ja musiikkikirjaston jakaminen lähi- ja/tai ulkoverkossa on jokaiselle oman kotiverkkonsa parantelijalle suuressa roolissa ja hyvin nopeasti nouseekin tarve palvelulle josta hoituu kaikki kerralla. Sitä varten yleensä se oma lähiverkko raudalla kyllästetään, että kaikki data (ja kotikäytössä tämä on yleensä mediaa) liikkuisi melko keskitetysti. Jos haluaa "sulautetun" järjestelmän, niin että itse vastaanottavat laitteet suorittavat kaiken, paitsi datan lukemisen itse palvelimelta, suosittelen tietysti
Kodia silmiä räpäyttämättä. Se tekee kaiken ja yleensä enemmän, mitä käyttäjä tarvitsee ja se on monelle tätäkin lukevalle varmasti tuttu. Kodissa on yleensä enemmän mahdollisuuksia kuin käyttäjällä mielikuvitusta. Se myös tukee isoa osaa palveluita, jotka transkoodaavat soitettavan tiedoston etukäteen soittimelle (myös palveluita joita listaan tämän jälkeen), jottei välttämättä itse soittimelle jää juurikaan töitä. Onko tiedostosi pakatussa muodossa? (.rar ym) Ei hätää, Kodi tukee vaikka VLC mediaplayerin tavoin pakattua mediaa ja paljon muutakin.
Mihin tarvitsee sitten muita, jos Kodi on kerran niin hyvä?
Jos käyttäjiä, sekä laitteita (omia ja muiden) on useampia, oman palvelimen "suoratoistopalvelu" ei ole hassumpi ajatus jos jaettavaa mediaa on paljon. Tällöin Kodi muuttuu äkkiä ahtaaksi/kankeaksi ja suorastaan hankalaksi, ellei käyttäjä ole se ainoa järjestelmän tehnyt nörtti rakennuksessa, eli muita käyttäjiä ei ole, eikä sen johdosta juuri laitteitakaan. Usein tilanteena on, ettei asiakaslaitteet ole myöskään varustettu toistettavan median FHD saati 4K videopurkuresursseilla tai sitä varten alkuperäisen median laatua pitää lennosta muuttaa kevyempään muotoon. Meidänkin taloudessamme video-, kuva- sekä musiikkitiedostoilla on muitakin käyttäjiä kuin minä Ryzenin nokassa ja jokainen tarvitsee saumatonta, toimivaa palvelua, joka on kuitenkin mahdollinen kaikille laitteille ilman minkäänlaista muutosta itse alkuperäiseen mediaan, palvelimeen tai asiakaslaitteeseen. Lapsenkin pitää pystyä käyttää ilman että vanhemmat opastaa ja heille oma tunnuksensa, mistä heille osoitettu media sitten aina näkyy ja päivittyy. Muuten koko idea olisi täysin merkityksetön jo lähtöjäänkin.
Valitettavasti niitä laitteitakin riittää täälläkin. Serveri tekee näissä palveluissa myös suurimman työn, joten vaikka vastaanotettavan HD tasoisen videomateriaalin toistamiseen ei tarvitse perunaa ihmeellisempää laitetta, tai välttämättä edes nopeaa datayhteyttä, jos kerran serverilläsi on tarpeeksi prosessoriytimiä reservissä joita käyttää tarvittaessa raskaampaankin työhön. Suoratoisto on tietysti palvelimen hitaammallekin levyjärjestelmälle kevyttä puuhaa, koska ainoastaan sillä hetkellä puskuroitava data siirtyy palvelimelta asiakaslaitteelle, mutta tiettyjen tarpeiden vaatiessa toistettavan materiaalin muuttaminen lennosta eri muotoon tai kokoon voi tarvita muutakin kuin näytön tökkäsyn asiakasohjelmalta, eli palvelin joutuu tekemään suurempaa työtä. Tämä asia on myöskin joustavasti muutettavissa alustalla kuin alustalla, oman tarpeen/kaluston mukaan. Haluan myös painottaa, että kotikäytössä useammallakin käyttäjällä tähän ei mitään kauhean tehokasta palvelinta tarvita, jos transkoodaaminen on vähäistä, eli pääasiassa katsotaan lähdemateriaalin antamaa laatua yhtään mediaa pakkaamatta asiakaslaitteen toistoa varten.
Liian pitkä en jaksa lukea:
Streamaaminen on tätä päivää, myös kotona!
Helpoimmiksi vaihtoehdoiksi jää hyvin nopeasti kolme vaihtoehtoa:
Plex,
Emby ja
Jellyfin.
Miksi mainitsen kolme? Kyllä, ne ovat suosituimmat ja toimivimmat, toki on muitakin. Miksi en sano suoraan vain yhtä?
-Koska en tiedä itsekään vastausta omaan kysymykseeni. Tiedän ainoastaan mitä olen kokenut ja siitä syystä pystyn asiasta kevyesti myös kirjoittamaan. Saatan tässä(kin) vähätellä taas itseäni, mutta parempi esittää tietämätöntä varsinkin näin harrastelijana.
Plex on paras! Miksi? Se on suosituin. Valitettavasti se maksaa. Eihän?! No ei oikeastaan: Jos et maksa kuukausittaista Plex Passia, sinulla on hauskaa niin kauan, kun sinulla on kaksi käyttäjää ja et odota palvelultasi ihan kauheasti: Kaikki parhaat pluginit ovat maksullisen Plex Passin takana. Plex alkaa löytymään jo uusimmista televisioistakin vakio-ohjelmana, joten se löytyy varmasti muistakin laitteistasi asennettavaksi ohjelmaksi, tai voit käyttää suoraan millä tahansa nettiselaimella
Plex.tv (kuten vaikka Netflixiä tai muita maksullisia suoratoistopalveluita, erona vaan että Plex on paljon parempi ja seison tämän väittämän takana vaikka hautaan), sillä on oma maksullinen striimauspalvelu katsottavine ohjelmineen (toimii jo Suomessakin). Plexin laajuus on myös sen akilleen kantapää: Sen eri laitteiden ohjelmistoissa on jatkuvasti joitain epämääräsiä bugeja, mutta onneksi niitä myös korjataan melko tiuhaan tahtiin. Välillä on kyllä tullut tapeltua liiankin monta tuntia ja ongelman syyksi on lopulta vaan löytynyt bugi asiakasohjelman uusimmassa versiossa, mitä ei ennen ollut. Tälläkin hetkellä esimerkiksi Windowsiin on kaksi asiakasohjelmaa, joista "uudempi" on todella huono ja vanhempi toimii sitten vähän paremmin, mutta kuitenkin kumpaakin päivitetään ja edes Plex ei itsessään tunnu tietävän hävitetäänkö vanhaa koskaan ja tuleeko uusi tilalle.. Tästä palvelusta kuitenkin pitäisi maksaa.
Niin kauan kun kyseessä on PC - PC, ei välttämättä Plex Passia kuitenkaan tarvitse ja käyttö on ilmaista. Castaat puhelimella? Televisioihin ja konseilihisi Plex ohjelmisto? Tarvitset kuukausimaksullisen Plex Passin jos käyttäjiä on useampia kuin sinä itse. Tämä ei paina minulla henkilökohtaisena valintana, mutta seuraavat seikat painaa:
Emby on toiseksi suosituin. Minä haluaisin pitää Embystä, mutta tilanne on aika pitkälti
tämä.
However, it’s hard to argue that Plex isn’t the better of the two. It offers more native features, supports more external devices, provides a smoother user experience, and has a more polished interface.
Voisin kirjoittaa Embystä vaikka ja mitä, mutta kaikki mitä minulla on sanottavaa löytyy tuosta laittamastani linkistä ja muista googlen hakutuloksista.
Se ei tarkoita ettei Emby olisi hyvä! Sen ominaisuudet varmasti vastaa esimerkiksi Plexiä, tietylle käyttäjäryhmälle selvää eroa ei edes löydy. Se ei vain valitettavasti sovellu meille tähän käyttöön muutamien puutteidensa vuoksi, ainakaan vielä. Toivon hartaasti ajan korjaavan tilanteen, mutta pieni epäilykseni on että siirtyy enemmän Plexin, eli kaupalliseen suuntaan. Haluan olla tässä asiassa väärässä ja en halua jättää siitä pisaraakaan epäselvyyttä. Tiedän muutaman tyytyväisen Embyn käyttäjän, mutta heilläkin on palvelimella kuitenkin Plex pääasiallisena mediapalvelimena..
Ja sitten päästään sokerina pohjalle: Jellyfiniin. Jellyfin tarjoaa sitä kaikkea, mitä noiden kahden edeltäjän pitäisi tarjota:
The Free Software Media System
Jellyfin is the volunteer-built media solution that puts you in control of your media. Stream to any device from your own server, with no strings attached. Your media, your server, your way.
Jellyfin on lupaus oman median kotistriimauksen tulevaisuudelle. Se mitä Plexin piti alunperin olla, mutta tuskin kukaan yllättyi rahan kiinnostavan tekijöitä. Valitettavasti Jellyfin on tällä hetkellä todella paljon kesken: Se on niin alpha vaiheessa, että sen käyttö tuottaa yleensä liikaa päänvaivaa keski-ikäiselle nörtille, joka haluaa vaan että "kaikki toimii", koska on totaalisen kyllästynyt hellasäröön, kun olisi varmasti muutakin tekemistä tässä taloudessa: Eikä kuunnella ettei video toistu, siinä ei ole tekstejä tai jotain jotain. Jos aikaasi on rajattomasti (ja käyttäjiä vähän, etkä omista tekniikasta tietämättömiä käyttäjiä), en muuta tietysti suosittele, koska
rahastus on kaikkea muuta mitä omassa kotiverkossa kaipaa.
Jokaisessa paljon hyvää, myös paljon huonoa. Siksi tämän tekstini lukijan pitää tiedostaa, etten voi sokeasti suositella noista yhtäkään: Parempi kokeilla, mutta
onneksi ne pyörivät palvelimilla aivan loistavasti rinnakkain! Joten käytä vaikka kaikkia kolmea esimerkkiä samaan aikaan ihan silkan harrastamisen vuoksi, eipä niiden tyhjä päälläolo juurikaan järjestelmää kuormita.
Minun DL180 G6 palvelimella pyörii tällä hetkellä Plex, enkä maksa Plex Passia. Muitakin ratkaisuja olen tietysti kokeillut säännöllisen epäsäännöllisesti (en olisi muuten tätä voinutkaan kirjoittaa), mutta tämä on kuitenkin jäänyt lopulta silti pääasialliseen käyttöön ja muita vain kokeillaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Koen että minulla on positiivinen ja neutraali mielipide kaikista. Kahdelle käyttäjälle (minulle ja vaimolle) saan mobiilitoiston, mutta Plex Passin puutteesta johtuen en saa lisää kotikäyttäjiä, mitä useammat (esimerkiksi mobiilikäyttäjät, televisioiden ohjelmistot, ym) vaatisi. Tekstitykset latautuu automaattisesti vaikka opensubtitles pluginin voimin, jos niitä ei ole varmuuskopiossa ulkoisena tiedostona tai tiedoston sisällä: En pysty niitä Plexistä manuaalisesti kylläkään lataamaan, mutta tiedostotasolla muutoksia voi tehdä, eli itse Plex ohjelman ulkopuolella. Dataa en pysty keräämään, näen vain mitä käyttäjät sillä hetkellä katsovat. Nämäkin muuttuu heti kun kuukausimaksua laittaa Plexin tilille, tekstityksien ja muiden asioiden suhteen. Ennen tätä nykyistä järjestelmää, oli meillä olohuoneessa HTPC jossa pyöri Kodi, joka otti toistettavansa verkon yhdestä NASsta ja itse HTPC toisti koko toistoprosessin rautatarpeineen. Suosittelen nimenomaan näin yksinkertaiseen ratkaisuun Kodia, laajempaan sitten jotain muuta.
Jokainen mainitsemistani ohjelmista löytyy Windows, Linux, ym käyttöjärjestelmälle, enkä tietenkään ala tässä erittelemään kenenkin valintaa palvelin- ja asiakaslaitteena. Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, omat kotipalvelimeni ovat linux/bsd ympäristössä. En myöskään halua alkaa väittelemään yhdenkään media-alustan paremmuudesta, tarkoituksenani oli tehdä pieni puolueeton esittely (pilke silmäkulmassa) ihmisille jotka eivät ole joko koskaan moista alustaa tehneet/nähneet, tai ovat sellaista suunnittelemassa omaan verkkoonsa mutta tarvitsevat vinkkejä mistä lähteä liikenteeseen. Keskustella ja kysyä tietysti saa ja kuuluu:
Onko sinulla oma streamausjärjestelmä kotona lähi-/ulkoverkossa? Kerro ihmeessä!
Seuraavaksi on taas rautapitoisempi postaus, varmaan aika kevyt sellainen, mutta jotain sisältöä tähän väliin kuitenkin. On ollut omana projektina verkon laajentaminen autotalliin langattomasti, koska sinne on ilmestynyt laitteita jotka sitä tarvitsee ja näistä tietysti mieluummin tänne kirjoitankin kuin mitä muiden kanssa harrastan, pystyn kirjoittamaan enemmän kieli poskella "opasmaisesti" kuin vain esitellä jotain tylsää serriä.