DIY-Ambilight

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zer0
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
121
Tarkoituksena olisi rakentaa 55" televisioon vähän taustavalaistusta, jotta saa kuvaan vähän lisää elävyyttä. Käytettävissä on kiinasta tilattu arduino nano, jonka sain herätettyä henkiin lataamalla ISP -pinnien kautta bootloaderin kyytiin. Lisäksi nurkista löytyy pari kappaletta Raspberry Pi:ta, uudempaa ja vanhempaa. Ilmeisesti kuitenkin arduino nanolla saa valot toimimaan helpoiten pc:n kautta ilman lisälaitteita.

Onko kenelläkään kokemuksia itserakennetuista taustavaloista?

Instructablesin ohjeiden perusteella suunnittelin tilaavani tällaiset ledit.
Lisäksi varmaan pitää tilailla kulmapaloja ja kytkentöjä helpottamaan koekytkentälevy.
Jumppereita löytyy jo kaapista.
Äkkiä mitattuna TV:n taakse menisi ~380cm LED -nauhaa ja nauhalle annettu spekseissä kulutukseksi 12W / m, eli äkkiseltään päässälaskettuna virtalähteen pitäisi olla vähintään 4A eli vaikka tällainen 12V 5A 60W.

Äkkiä laskettuna koko projektille tulisi hintaa n.30€ (kiinan arduino maksoi n.3€)
Mielipiteitä ja ehdotuksia kaivataan.

Edit. Vaihdettu virtalähde 4.2A -> 5A
 
Viimeksi muokattu:
Turhan nafti on tuo poweri. Suosiolla kannattaa jonkin verran ylimitoittaa, että ei joudu niin koville.
 
Toki tuo annettu kulutusarvo oli 0.2W / LED × 60LEDs / m=12 W / m. Kaavailin noita 30 lediä / m nauhoja. Seuraava pykälä olisikin sitten 5A tai 8A virtalähde.
 
Elegantimpi ratkaisu olisi hoitaa valojen ohjaus FPGA:lla suoraan HDMI-streamista, niin ei tarvitse PC:tä ollenkaan mukaan. Toki hinta pomppaa aika reilusti.
 
Pääasiallisena ohjelmalähteenä toimii PC ja töllössäkin on sisäänrakennettu viritin. RasPi:n tai FPGA:n kautta valojen ohjaaminen kävi myös mielessä, mutta hinta vs saatu hyöty kääntyy rankasti arduino -ratkaisun eduksi. Jos omistaisi erillisen digiboksin, ja ylipäätään katsoisi mitään televisiosta tulevaa, voisi tilanne olla toinen. PS3:kin käynnistyy vain harvoin satunnaisia NHL -pelailuja varten. :)
 


ohessa 3-4 vuoden takainen projekti aiheesta. ruudun luku tietokoneella, josta ennalta määrättyjen pikselialueiden dominoivat värit arduinolle, joka käskyttää TLC5940NT (2x16ch pwm) piiriä (pcb tehty tästä), josta vedetään RGB-ledien piuhat. Lopputulos oli aikamoinen spagettikasa johtoa , mutta tuli ainakin opittua miten kannattaisi mieluummin tehdä :D.
 
Ledien valokeilojen laajuudesta ei oikein meinannut tietoa löytyä, mutta useassa paikassa WS2811 ja WS2812 ledille ilmoitettiin 120°. Jos tämä pitää paikkansa, niin 30 lediä/m pitäisi olla riittävä, ettei yksittäisiä ledejä erota seinästä. Päässälaskettuna etäisyyden seinästä olisi oltava n.1cm, jotta ledit erottaa. 30 lediä/m pitäisi siis riittää omiin tarpeisiini.

edit. Philipsin töllöissä näyttäisi olevan n.17 lediä/m kuvista katsottuna. Ei tästä ainakaan paljoa huonompi voi tulla. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Hyppäsin seuraamaan. Mulla on ledipiuhaa jossa 4 johdinta, yksi joka värille ja pitäisi jollain kontrolloida jännitteitä, jotta ledit palaa halutulla värillä. Onkohan ohjeita sellaiseen? Eli vain yhtä väriä poltettaisiin
 
Hyppäsin seuraamaan. Mulla on ledipiuhaa jossa 4 johdinta, yksi joka värille ja pitäisi jollain kontrolloida jännitteitä, jotta ledit palaa halutulla värillä. Onkohan ohjeita sellaiseen? Eli vain yhtä väriä poltettaisiin

Sanoisin, että tuommoinen on helpoin tehdä arduinolla. Kukin johdin omaan pinniin kiinni, ja pieni pätkä koodia hoitamaan ohjaus haluamallasi tavalla.
 
Sanoisin, että tuommoinen on helpoin tehdä arduinolla. Kukin johdin omaan pinniin kiinni, ja pieni pätkä koodia hoitamaan ohjaus haluamallasi tavalla.
Joo, itsekin olen käsittänyt näin, mutta en ole tuohon arduinoon perehtynyt sen enempää. Toi nauhahan ei anna mahdollisuutta eri väreille nauhan mitalla, mutta varmaan kuitenkin yksikin taustaväri antaisi jo hieman lisämakua. Eipä tuo kokeilu maksa mitään kun tuota nauhaa sattuu olemaan ja arduinot halpoja. Itse en ole mikään koodari, eli jonkun valmiin projektin koodi pitäisi löytää.
 
E: Poistetaan turha kysely. Löysin samaa nauhaa 5m/150lediä (30lediä per metri) noin kybällä ja tilasin kiinan arduinon. Virtalähteeksi otan vanhan läppärin virtalähteen ja juottamalla kasaan. Varmaan hyödynnän yhden kuolleen NASsin boksia, kovo vaan ulos ja muut kamat sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Omat suunnitelmat tarkentuneet: Ryövään risasta kotelonromusta front panel usb:n ja hyödynnän emon usb headerin niin saan usb liittimen koneen sisälle. Isken arduinon kotelon sisään ja otan ledeille virran molexista. Koska käytettävältä koneelta vaaditaan jokatapauksessa usb piuha arduinolle, voi samalla vaivalla kasailla nuo rojut suoraan sinne kopan sisälle ja viedä yhden 3 johtimen johdon kopan takapaneelista läpi tuonne ledeille. Tällä välttyykin sitten ylimääräisen pistorasiaan kiinnittyvän johdon käytöltä. Tilasin myös 3 kontaktisen pikaliittimen, joten voin teipata ledit telkkarin taakse ja tarvittaessa irrottaa johdon vaikka muuttoa/muuta kuskausta varten.

@Zer0 noi sun linkkaamat nurkkapalat on 2 ja 4 pinnisille systeemeille. En äkkiseltään löytänyt 3 pinnisiä nurkkia itse.
 
Hemmettiläinen kun alkoi kans kiinnostamaan tämä. Haukkaako tuo arduino Pcltä tehoja pyörittää sitä valo softaa?
 
Hemmettiläinen kun alkoi kans kiinnostamaan tämä. Haukkaako tuo arduino Pcltä tehoja pyörittää sitä valo softaa?

Siis, PC:llä vain ohjelmoidaan se "työkierto" sinne arduinoon, sen jälkeen se toimii itsenäisesti. Virta tulee joko PC:n USB -portista, tai erillisestä virtalähteestä.
 
Laitetaas omat tuotteet tänne, kun tilaus on sisällä:

Ledeiksi: 30led/m http://www.ebay.com/itm/331954778411

Arduino: http://www.ebay.com/itm/162008656870

Nurkkiin (yht 10kpl setti): http://www.ebay.com/itm/291765206507

Muuten (3kpl): http://www.ebay.com/itm/252135046590

Suunnitelma listattu kutakuinkin ylhäällä ja koneesta tuodaan yksi johto valosetille. Arduino jauhaa kopan sisässä, ja tuo ei juurikaan koneen resursseja syö, ei sillä, että sillä olisi väliäkään vaikkapa leffaa katsoessa. Pelikoneeseen en ehkä moista muutenkaan duunailisi.

Ajattelin mustalla kutistesukalla hoitaa noi nurkkaliittimet siistin näkösiksi. Arduinolta tulevan johdon värkkään varmaan kummastakin päästä pikakiinnitteiseksi noilla tarvikkeilla, että muutossa saa ylimääräiset johdot veke tieltä.
 
@Zer0 noi sun linkkaamat nurkkapalat on 2 ja 4 pinnisille systeemeille. En äkkiseltään löytänyt 3 pinnisiä nurkkia itse.

Hyvä että huomasit nuo nurkkapalat. Onneksi en vielä ehtinyt tilailemaan mitään.

Ledit on nyt laitettu tilaukseen ja samoin nuo @jonesky12345 :n linkkaamat liittimet.

Kannattaa muuten @jonesky12345 huomata tuon arduinokopion ch340g -piirin tuomat ongelmat: googlella löytyy lisää

Nyt vain odotellaan palikoiden saapumista, niin saadaan hieman kuvia rakentelun etenemisestä. :tup:
 
Hyvä että huomasit nuo nurkkapalat. Onneksi en vielä ehtinyt tilailemaan mitään.

Ledit on nyt laitettu tilaukseen ja samoin nuo @jonesky12345 :n linkkaamat liittimet.

Kannattaa muuten @jonesky12345 huomata tuon arduinokopion ch340g -piirin tuomat ongelmat: googlella löytyy lisää

Nyt vain odotellaan palikoiden saapumista, niin saadaan hieman kuvia rakentelun etenemisestä. :tup:
Joo, hyvä huomio. Yksi kaveri on noilla arduino kopioilla touhuillut ja sen suositukseta tilailin niin eiköhän tuo hoidu.
 
Kamat tuli. Arduinon kanssa ei ollut ongelmia. Softaksi valikoitui githubista adrilight. Noi nurkkiin tarkotetut pikaliittimet oli kelvottomia joten pätkäsin yhden johdot kolmeen osaan lyhyiksi slaisseiksi ja kolvasin. Tein tän harmikseni telkkarin takana, jos oisin tajunnut, että noi on paskaa, niin oisin kolvannu ekana. Kuumalimasin johdot aisoihin telkkarin takapintaan.

E: Lisäys @Zer0 nuo mun jatkopalat oli hunoja, koska noi kuparikontaktit katkasupisteissä on tavallaan kolottu siihen pintamuoviin siitä ledinauhasta. Noiden pikaliittimien kontaktit on taas niin leveitä, ettei ne osu sinne nauhan kontakteihin. Juotin jopa tohon nauhaan joka katkasuun kontakteihin täpät, mutta se ei auttanut kuin vähän. Kontaktiongelmia esiintyi ja tuo liitosten määrä teki tuosta käytännön tasolla mahdottoman. Adrilight softa valikoitui, koska käyttää ilmeisesti vähemmän koneen resursseja

Otin molexista virran ja usb:n ens alkuun takapaneelista yhden pcie slotin läpi. Arduino on kotelon sisällä ja ulos lähtee data ja sähkö. Eli yksi piuha telkkarin taakse. Molexista sain virran molex -> 6pin pcie adapterilla (virtajohdot 6pin liittimessä), jotta voin klipsin irrottamalla katkasta tarvittaessa valoilta virrat

IMG_20161212_164211.jpg


IMG_20161212_203040.jpg
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20161213_100004.jpg
IMG_20161213_100013.jpg
Heitetääs pikku rapsaa. Nuo ohjelmat eivät ole kovin yksiselitteisiä, eli tuohon adrilight tai bambilight koodiin heitetään tuo ledien ohjainpiirien lukumäärä sinne number of leds määritelmään. Mulla niitä (pieniä mikrosiruja) on 1 per 3 lediä. Katkasupisteet on mulla näinollen myös 3 ledin välein. Itse tuossa winukan hallintasoftassa sitten isketään spottien määräksi nuo ohjainpiirien määrä. Itse syötin yläriville tuon ylärivin lukumäärän ja sivuriveille lukumäärä +2 sillä sivurivit koostuvat ylärivien väliin jäävistä ledeistä ja nuo "nurkat" tuossa softassa ei ole jaetut. Riippuu siis asennuksesta, miten tuo sujuu, mutta ruudulta niitä mittausgridin palikoita laskettaessa niitä pitää olla sama määrä, kuin niitä ohjainpiirejä. Tuonne number of leds kohtaan käyttöliittymää laitoin 1, sillä 2 tai 3 ei toiminut. (Tämä ehkä toimisi niin, että spottien määrä jaettuna 3 saisit tuolla led määrällä 3 sitten 3 peräkkäistä palamaan samalla värillä, mikäli jokaisella ledillä olisi oma ohjainpiiri).

Toivottavasti tuosta sai selvää. Myös mulla oli vihreä ja sininen kanava väärin ja korjailin sen koodista. Muuten workkii hyvin. Editoin myös parit kuvat postauksen jälkeen luurilla. Jos on kysyttävää toteutuksesta, niin kyssäreitä vaan.
 
Posti toi viimein osat kotiin, joten lähipäivinä voisi aloitella rakentelua. Laitellaan dokumentaatiota sitämukaa kun projekti etenee.
 
Heh, asiaan aikalailla liittymättömänä; katkaisin tuonnäköisen glögitekin langattoman näppispädin, kun se alkoi pätkiä jo omaan mieleen riittävästi. Olikohan tuon malli jotain200jotain? Jos kehtaat jonesky12345 katsoa moisen pohjasta, niin tietäisi, että saako noita enää mistään. Äärimmäisen kätevä oli vielä toimiessaan, mutta lokinturaus aina menee oletuskuntoonsa, vaikkei pahaa moiselle tekisikään...
 
Heh, asiaan aikalailla liittymättömänä; katkaisin tuonnäköisen glögitekin langattoman näppispädin, kun se alkoi pätkiä jo omaan mieleen riittävästi. Olikohan tuon malli jotain200jotain? Jos kehtaat jonesky12345 katsoa moisen pohjasta, niin tietäisi, että saako noita enää mistään. Äärimmäisen kätevä oli vielä toimiessaan, mutta lokinturaus aina menee oletuskuntoonsa, vaikkei pahaa moiselle tekisikään...
K400 tais olla malli. Itellä ollut nyt viitisen vuotta ja vaihdoin ekaa kertaa patteritkin puol vuotta sit. Onnistuin orkkis donglen hävittämään mut ebayn chinaman osa toimii nyt hyvin koneen päässä.
 
Viimein pääsin aloittamaan rakentelua. Ensimmäiseksi johto kiinni virtalähteeseen ja kokeilemaan yleismittarin kanssa mitä antaa ulos. Pieni hienosäätö lähemmäs 5V ja LED -nauha kiinni.
kuva1.jpg
Arduino sai sisäänsä bambilightin koodin ja pääsin kokeilemaan ledien toimivuutta.
kuva2.jpg
Todettuani ledit toimiviksi pätkäisin nauhat sopivan mittaisiksi ja seuraavaksi tarkastelemaan liittimien toimivuutta.
kuva3.jpg
Eiväthän ne tietenkään muokkaamatta sopineet
kuva4.jpg
Liittimet kiinni ja seuraavaksi ihmettelemään mikseivät kaikki ledit toimi, vaan osa palaa vain yhdellä värillä ja osa ei ollenkaan. Liittimissä ei riittänyt puristusvoima kunnon kontaktiin.
kuva5.jpg


Tinaa kontaktipintoihin ja kolvataan liittimiin
Jokaisen liittimen jälkeen testaus toimivatko seuraavan pätkän ledit. Nauhan puolesta kaikki kunnossa joten nauha kiinni töllöön.
 
Hieman aikaa mietiskelin mistä nurkasta nauhan vetäminen aloitetaan, mutta ilmeisesti sillä ei taida olla mitään väliä. Aloitin silmukan takaapäin katsottuna oikeasta alanurkasta vastapäivään. Pystyyn meni 21 lediä ja vaakaan 36 lediä. Ohjainpiirit ovat kolmen ledin välein tässäkin nauhassa. Nauha kiinni omalla liimallaan ja nurkkapalat päällekkäin 2-puoleisella teipillä. Johdot käänsin katseilta piiloon.
kuva7.jpg
Kaikki nauhat kiinni ja kokeilemaan.
kuva6.jpg
Arduinon koekytkentälevy kiinni telkkarin taakse 2-puoleisella teipillä ja johdot piiloon. Virtalähdettä en vielä kiinnitä mihinkään, kun en tiedä lämpeneekö kuinka paljon. Seuraavaksi telkkari takaisin TV-tasolle ja säätämään arduinoa ohjelmallisesti. Adrilight näyttää vähän kehittyneemmältä kuin Bambilight, joten kokeilen sitä.

Säätäminen jää toiseen kertaan, josko silloin tulisi valmista ja pääsisin laittamaan mediaa lopputuloksesta. :hammer:
 
Aiemmin mainitsinkin @jonesky12345 :n käyttämästä ch340g -piirillisestä arduinosta. Eihän se minullakaan ongelmitta mennyt vaikka ftdi -piiri olikin. Edellinen ilta menikin tapellessa arduinon ja ftdi:n ajureiden kanssa. Yllättäen windows ei enää tunnistanutkaan arduinoa, laitehallinnassa code 43 ja arduinon vid 0000 ja pid 0002. Eikun tutkimaan mikä on vikana. Netistä juttua feikki ftdi -siruista ja selvittämään miten se korjataan. Jo ensimmäisellä arduino nanon käyttökerralla pari vuotta sitten, totesin etteivät kiinan pojat olleet laittaneet bootloaderia kyytiin ja arduinon ide ei suostunut keskustelemaan laitteen kanssa. Raspberry Pi:n avulla avrdudea käyttäen i2s -pinneillä bootloader arduinoon ja homma pelitti ja sain ladattua ohjelmat sisään. Hain RasPi:n kaapista ja lsusb kertoi kuitenkin VID ja PID lukemiksi 0403:6001. Windows ei vain suostunut keskustelemaan arduinon kanssa. Poistelin ja asentelin ajureita yrittäen keksiä ratkaisua.

Ratkaisuksi osoittautui usb -johto, vaikka sitäkin useamman kappaleen kokeilin. :dead:
Linux tunnistaa pidemmällä johdolla arduinon ja voi ladata ohjelmat kyytiin, mutta windows ei osaa keskustella tuon yksilön kanssa muutoin kuin mukana tulleen 15cm pätkän kanssa. Aikaisemmin siis käytin sitä pientä pätkää, mutta siirryin pidempään johtoon arduinon ollessa kauempana koneesta. Nyt pidemmät jumperit kiinni että yltää.

Pääsin kokeilemaan adrilightia ja kuten jo aikaisemmin mainittiin, ovat vihreä ja sininen väärin päin. Säätäminen jatkuu myöhemmin. :comp:
 
Todella mielenkiintoinen projekti ainakin hintansa puolesta. Tästä olisi kiva saada sitten valmiina jommalta kummalta, joneskyltä tai zerolta, videota tai mielipiteitä toiminnasta. Eniten mietityttää toi ledien väritoiston tarkkuus vs mitä näkyy screenillä ja ledien lukumäärien ylhäällä/sivuilla vaikutus edellä mainittuun asiaan
 
Oma nauha oli 30led/m ja 1 ohjainpiiri ohjaa kolmea lediä. 10cm siis yhtä väriä. Nuo demot vaikka youtubesta, jossa värit pyörii yms toimivat hyvin. Värintoiston tarkkuuteen en oikein voi tarkasti sanoa, koska seinä on vaalea siniharmaa väriltään. Aikalailla oikeaan suuntaan nuo ledit on.

Elokuvissa tai muissa ei-animaatio ohjelmissa värejä on paljon eikä erikoisia kohtauksia (sininen meri, tulivuori ym) lukuun ottamatta kovin paljoa yhtä väriä ole. Ledit konffataan lukemaan aika isoa alaa, jottei satunnaiset vaihtelut tee elokuvasta värishowta. Käytännössä enimmäkseen telkkarin taakse tulee punertavia/"rusehtavia" perussävyjä koska ohjelma laskee keskiarvoa skannatusta alueesta. Tekstitys hyppii vaaleana alhaalla. Käytännössä vain yhtäkin väriä koko näytön keskiarvoa näyttäessäkin homma pelittäisi ihan jees. Ainoa mitä tuo amblight selkeästi tarjoaa on esim tumman alueen korostuminen. Aika subjektiivista, mutta odotettavissa ei ole demojen kaltaista väriloistoa tiedossa.
 
Elegantimpi ratkaisu olisi hoitaa valojen ohjaus FPGA:lla suoraan HDMI-streamista, niin ei tarvitse PC:tä ollenkaan mukaan. Toki hinta pomppaa aika reilusti.

Tästäpä innostuin ku oli Githubissaki jo valmiit VHDL:t. Tilaukseen meni ihka eka oma FPGA-piiri. :tup: Tuon blogin ledit oli vaan tuskasen kalliita, melkeen puolet tuon FPGA:n hinnasta. Mutta eka FPGA-projekti on oltava kunniallinen, joten ei liikaa sooloilua tässä vaiheessa.
 
Iski sitten innostus tehdä ite tämä kun luin läpi tätä lankaa.


Ledinauhat kolvasin/tinasin kiinni toisiin ennen asennusta kun en viitinyt uutta tvettä kolvata :D
Jäi 10 sentin ledinauha pätkä kun vahingossa leikkasin 4x kerta yhtä mittaa jostain syystä.o_O:confused:
Ei ole nätti :btooth: mutta toimi. :tup:
Saa nähdä kauanko toi teippi kestää.

5m 60ledi/m nauha 18$
5m/roll DC12V ws2811 2811 ic 5050 SMD rgb strip addressable 30/48/60leds/m led pixels strip external ic, 1 ic control 3 led-in LED Strips from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group


12V 8A Poweri makso 18$
12V Power supply adapter for led strip AC110 220V to DC12V 1A 2A 3A 4A 5A 6A 10A transformer with EU/US/UK/AU plug-in LED Strips from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group


Prkl peitä puoliksi yks ledi :rage::btooth:
Arduino copio ja muut tarvittavat osat maksoi 6$ ja sain ne kaikki samasta kauppasta aliexpressillä.




1 Pc New DC 12V Power Plug Adapter Connector Female For 5050 3528 LED Strip Light Brand New-in Integrated Circuits from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group
Nano V3.0 ATmega328P controller compatible with arduino nano CH340 USB driver with CABLE NANO 328P-in Integrated Circuits from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group
1pcs/lot SYB 170 Mini Solderless Prototype Experiment Test Breadboard 170 Tie points 35*47*8.5mm-in Integrated Circuits from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group
Free shipping Dupont line 40pcs 10cm male to male jumper wire Dupont cable breadboard cable jump wire-in Integrated Circuits from Electronic Components & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group

Jouduin hakee se CH340 usb driver tästä sivusta CH341SER.ZIP下载页面-江苏沁恒股份有限公司

Pitäisi konfaa vielä tota ja kokeilla muita amblight softia. Bambilight ei toiminut mulla mutta adrilight toimi.

Loppusumma ~40€

Mini-USB johto löyty ennestään. Minulla ei ollu se ongelma että pitemällä johdolla ei toiminut uppaus.
 
Viimeksi muokattu:
Itelläkin tuli osat mutta projekti vielä alkutekiöissään. Eka bittifile ladattu FPGA-piirille melkosen taistelun kautta. Miten voi olla Xilinx noin paska tuon ohjelmistotukensa kanssa, kuhan kysyn. Spartan6 on sen verran vanha piiri, että sen suunnittelu ei onnistu nykyaikaisella Vivadolla vaan tavitaan joku käpynen Xilinx ISE. Ja kasvain, 64-bittinen Windows ei ole tuettuna (ei edes Win XP 64-bit). :(

Noh, muutaman dll-tiedoston vekslailun jälkeen sain tehtyä pinnimäppäyksen (kopioitua ehkä oikeempi termi tässä), syntetisoitua designin ja generoitua bit-filen. Vaan milläpä tämä hexamössö piirille ku Windows 10 ei suostu toimimaan open source komentorivityökalujen kanssa. :btooth: -> Ubuntu dual boot horroksesta esille ja johan alkoi LEDit vilkuttelemaan piirikortilla. Seuraavaks ois vuorossa kaivaa juotin esille ja tehdä 3.3V -> 5V level shifter ja loppukoonta/testaus/kovaa ajoa.

(OK, tuo projekti tukee vaan 720p kuvaformaattia mutta ohi speksien tuo FPGA pitäs saada toimimaan myös 1080p kuvaformaatilla: Spartan 6 1080p - Hamsterworks Wiki! Tässäpä sitten oiva loppuvastus, hieroa naamaa näppäimistöön, että lähtee täydellisesti pelaamaan. :))
 
Heitetääs pikku rapsaa. Nuo ohjelmat eivät ole kovin yksiselitteisiä, eli tuohon adrilight tai bambilight koodiin heitetään tuo ledien ohjainpiirien lukumäärä sinne number of leds määritelmään. Mulla niitä (pieniä mikrosiruja) on 1 per 3 lediä. Katkasupisteet on mulla näinollen myös 3 ledin välein. Itse tuossa winukan hallintasoftassa sitten isketään spottien määräksi nuo ohjainpiirien määrä. Itse syötin yläriville tuon ylärivin lukumäärän ja sivuriveille lukumäärä +2 sillä sivurivit koostuvat ylärivien väliin jäävistä ledeistä ja nuo "nurkat" tuossa softassa ei ole jaetut. Riippuu siis asennuksesta, miten tuo sujuu, mutta ruudulta niitä mittausgridin palikoita laskettaessa niitä pitää olla sama määrä, kuin niitä ohjainpiirejä. Tuonne number of leds kohtaan käyttöliittymää laitoin 1, sillä 2 tai 3 ei toiminut. (Tämä ehkä toimisi niin, että spottien määrä jaettuna 3 saisit tuolla led määrällä 3 sitten 3 peräkkäistä palamaan samalla värillä, mikäli jokaisella ledillä olisi oma ohjainpiiri).

Toivottavasti tuosta sai selvää. Myös mulla oli vihreä ja sininen kanava väärin ja korjailin sen koodista. Muuten workkii hyvin. Editoin myös parit kuvat postauksen jälkeen luurilla. Jos on kysyttävää toteutuksesta, niin kyssäreitä vaan.

Minun olisi pitänyt lukea tätä kunnolla. Kun pistin itse kans number of ledsin kohtan 3. Eilen koitin säätä alemassa ja avot sain toimimaan että värit oli oikeassa kohdassa. :btooth::rage::)
 
Tukeeko yksikään näistä DIY-Ambilight-paketeista tai helposti (ilman sen kummempaa elektroniikkaosaamista) toteutettavista täysin tee-se-itse-projekteista HDMI 2.0:aa (4K@60)?
 
Tukeeko yksikään näistä DIY-Ambilight-paketeista tai helposti (ilman sen kummempaa elektroniikkaosaamista) toteutettavista täysin tee-se-itse-projekteista HDMI 2.0:aa (4K@60)?
Ei tarvi muutakun vähän kolvin käytöö.
Mutta jos mä ymmärrän oiken niin haluat sen toimimaan ilman PC? Silloin tarvit Rasbery Pi tapainen lisälaite.
 
Onkohan Philipsin television olemassa olevaa Ambilightia mahdollista laajentaa mitenkään järkevästi? Siten, että se toimisi laitteen sisäisellä Androidilla pyöritettävissä softissa, sekä televisiolähetysten puolella. Kyseisestä televisiosta (55PUT6401) löytyy siis Ambilight 2.
 
Itsekin kiinnostuin tästä projektista. Ensimmäinen kysymys: mitä led-listalta vaaditaan? Onko tietty mallinumero, joka kelpaa? Itse ajattelin laittaa joko 12V tai jopa 24V lediä. WS2811, WS2812, WS2812b ja SMD 5050 on vilahdellut monessa paikkaa.
 
Itsekin kiinnostuin tästä projektista. Ensimmäinen kysymys: mitä led-listalta vaaditaan? Onko tietty mallinumero, joka kelpaa? Itse ajattelin laittaa joko 12V tai jopa 24V lediä. WS2811, WS2812, WS2812b ja SMD 5050 on vilahdellut monessa paikkaa.
En palauttele nyt mieleeni mitään sen erikoisemmin muuta kuin että valmista softaa käyttäen kanmattaa varmistaa ledinauhan sopivuus softaan. Itsellä 2811. Jos koneena on kunnon virtalähteellä oleva pc on tuo 12v niin helppo ottaa ulos koneen sisältä ja rakentaa kaikki kotelon sisään, että kannattaa valita se 12v. Itselläni siis tulee yksi 3 johtiminen johto kotelolta telkkarin ledinauhalle
 
En palauttele nyt mieleeni mitään sen erikoisemmin muuta kuin että valmista softaa käyttäen kanmattaa varmistaa ledinauhan sopivuus softaan. Itsellä 2811. Jos koneena on kunnon virtalähteellä oleva pc on tuo 12v niin helppo ottaa ulos koneen sisältä ja rakentaa kaikki kotelon sisään, että kannattaa valita se 12v. Itselläni siis tulee yksi 3 johtiminen johto kotelolta telkkarin ledinauhalle


Pitääkö paikkansa, että 12V- ei ole kirkkaampi kuin 5V-led-nauha?

Tämä kaveri ainakin väittää niin:

 
Jos nauhat on oikein suunniteltu ja molemmissa on sama led niin nimelliskäyttöjännitteella eroa ei pitäisi olla.
Todennäköisesti 24V nauhassa on kaksinkertainen määrä ledejä sarjassa 12V nauhaan verrattuna. Virran kulutuksen kannalta on tietysti parempi laittaa 4 lediä sarjaan kuin 2x 2 sarjaan. Tehoa kuluu suunnilleen saman verran kummassakin mutta virta on 24V versiossa pienempi jolloin voi käyttää ohuempaa kuparia...
Jos 12V on tarjolla niin ilman muuta kannattaa käyttää sitä eikä 5V.
 
Itse ajattelin ryhtyä tähän projektiin myös käyttämällä kuvan kaaviota. Nyt kun mietin niin mulla on vahvarissa zone2 ulostulo että voisiko sitä käyttää ja poistaa splitterin kokonaan? Einolle oikein löytynyt kunnon splitteriä mikä päästäisi läpi 4k,hdr,ARC. 4k to 1080 scaleri on myös hakusessa.

D0975B32-D5F6-46F5-987D-AC8547075D70.png
 
Pitääkö paikkansa, että 12V- ei ole kirkkaampi kuin 5V-led-nauha?

Tämä kaveri ainakin väittää niin:



No siitä en tiedä eikä kiinnostakaan kun tuo mikä on on aivan riittävän kirkas :D
Jännite ei määritä ledin kirkkautta, vaan sen määrittää ledin läpi kulkeva virta.
Virta rajoitetaan aina etuvastuksella, koska ilman etuvastusta ledi on käytännössä oikosulkupala ja kärähtää hetkessä.

esimerkiksi:
tyypillisen valkoisen ledin kynnysjännite on 3.2V.
Jos läpimeneväksi virraksi halutaan 10mA, niin
5V järjestelmässä ledin edessä on 180 ohmin vastus
12V järjestelmässä 880 ohmin vastus.

Molemmissa tapauksissa siis ledin läpi menee sama virta ja kirkkaus tulee olemaan sama.
 
Itse ajattelin ryhtyä tähän projektiin myös käyttämällä kuvan kaaviota. Nyt kun mietin niin mulla on vahvarissa zone2 ulostulo että voisiko sitä käyttää ja poistaa splitterin kokonaan? Einolle oikein löytynyt kunnon splitteriä mikä päästäisi läpi 4k,hdr,ARC. 4k to 1080 scaleri on myös hakusessa.

D0975B32-D5F6-46F5-987D-AC8547075D70.png
Zone2 tuskin toimii, koska sinne ei tule yht'aikaista signaalia.. Eli ei toimi kuten splitteri. Löydät varmasti toimivan splitterin HDFuryn tuotevalikoimasta (ja ovat erittäin laadukkaita), tiedän koska itselläni moinen on.
 
Viimeksi muokattu:
Zone2 tuskin toimii, koska sinne ei tule yht'aikaista signaalia.. Eli ei toimi kuten splitteri. Löydät varmasti toimivan splitterin HDFuryn tuotevalikoimasta (ja ovat erittäin laadukkaita), tiedän koska itselläni moinen on.
Ahaa, zone kakkosella pystyy kuitenkin katsomaan kahta täysin eriä ulkoista lähdettä mitkä on hdmi kaapelilla styrkkariin liitetty. Hdfurya olen katsellut, melko tyyris vain.
 
Ahaa, zone kakkosella pystyy kuitenkin katsomaan kahta täysin eriä ulkoista lähdettä mitkä on hdmi kaapelilla styrkkariin liitetty. Hdfurya olen katsellut, melko tyyris vain.
Kannattaahan tuo toki varmistaa. Omassa vanhassa Yamahassa tuo ei toiminut. En siis saanut samaa, yhden tulon signaalia kahdesta lähdöstä pihalle, mitä varmaan hait takaa (?) , sen sain mainista tai zone 2 :sta.. eli joko tai.
 
Kannattaahan tuo toki varmistaa. Omassa vanhassa Yamahassa tuo ei toiminut. En siis saanut samaa, yhden tulon signaalia kahdesta lähdöstä pihalle, mitä varmaan hait takaa (?) , sen sain mainista tai zone 2 :sta.. eli joko tai.
Juu ajatus oli että että molemmista sama signaali ulos mutta eipä ole itelläkään sen enempää tietoa, tarvii tutkia manuskaa.

Nämä kuvan romut tarvii kytkeä ja tässä mietin että olisiko ne mahdollista liittää kaikki yhteen muuntajaan jossa olisi vaikka tehot 5V10A? Ei kiinnostaisi johtohelvetti jokaisen omalla virtalähteellä niin jos saisi vain yhden syötön.

Aliexpressistä katsoin apa102 ledinauhaa ja suuruudenhullu ajatteli heti että 60 lediä metrille. 65” töllö tuossa on ja mittaili suunnilleen että 4,2 metriä menisi kaapelia.

Alin mukaan se syö 18W metriltä joten kaavalla 4.2x18=75.6W/5V=15.2A
Eli sellaisen muuntajan tarvitsee niille.

6B6D0766-A014-4848-B57A-7400BC3B84F2.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 719
Viestejä
4 545 070
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom