Ja kuinkas ne korpuksi kuivuvat hammastahnat/purukumit siellä heatspreaderin alla sopivat siihen kestävyyteen?
Tahnojen kuivaminen vuosien mittaan varsinkin runsaammassa käytössä on ollut läppäreissäkin ongelma pitempään.
Läppäreissä ne on sentään helpohko vaihtaa, mutta desktop-prossun korkkaus ei ihan niin triviaalia ole.
AMD:llä saat juotetun heatspreaderin aivan halvimpia lukuunottamatta.
Intelillä siitä saa maksaa high-end hinnan, vaikka prossu ei tulevaisuuden kestoltaan sitä olisikaan ja alusta on päivitettävyydeltään dead-end.
Mitähän ihmettä nyt oikein horiset?
Se intelin huonohkosti lämpöä johtava tahna ei ole
minkäänlainen riskitekijä piirin kestävyydelle.
Päin vastoin, sillä on vaan pienempi riski hajota kuin juotoksella, koska se ei samalla tavalla rasiu lämpölaajenemisesta.
Molempien valmistajien CPUt ovat speksiensä mukaan käytettynä todella kestäviä ja luotettavia, ja niiden hajoaminen on äärimmäisen harvinaista. Se, että joku sitten antaa piirille älyttömiä ylijännitteitä ylikellottaessaan on asia erikseen, ja sillä saa ihan yhtä lailla kumman tahansa valmistajan CPUn rikki.
Unohdit vähentää varauksen Wintoys-PC:n käyttöjärjestelmälle ja kaikelle taustabloatille.
Sen taustabloatin CPU-kulutus on hyvin minimaalista, lähinnä se vie muistia. Suosittelen oikeasti joskus avaamaan sen task damagerin ja katsomaan niiden taustaprossessien CPU-käyttöä.
Eli konsolien tiedossa olevista resursseista poiketen PC-pelit joudutaan suunnittelemaan hyvin konservatiivisesti.
Syy tähän on siinä, että sen PC-pelin pitää toimia
kaikenlaisella PC-raudalla. Myös sillä 4 vuotta vanhalla läppärillä. Ei se, että käyttis sitä tehoa hukkaisi johonkin.
Ja Intelhän käytännössä tappoi pelikehityksen etenemisen vuosikymmeneksi.
Voisitko vielä typerämpiä väitteitä keksiä?
Intel ei ole millään tavalla kieltänyt tai estänyt pelinkehittäjiä tekemästä parempia pelejä, päin vastoin, intel on toimittanut pelinkehittäjille kirjastoja ja oman kääntäjän CPUidensa hyödyntämiseksi optimaalisesti, mitä AMD ei ole CPUilleen tehnyt.
Ja toisin kuin esim. Microsoftin kääntäjä(jota windowsilla yleensä käyettään), Intelin kääntäjä tukee myös OpenMPn uusia versioita, joilla sitä rinnakkaisohjelmointia saa tehtyä tietyissä tilanteissa melko helpolla. Intelin tukemalla OpenMP-versiolla saa myös SIMD-käskykannat käyttöön, Microsoftin kääntäjän tukemalla vanhalla versiolla ei.
Ja CPU-tehon suhteen:
Intel on tuonut jatkuvasti esim. uusia SIMD-käskykantoja joilla sitä numeronmurskaustehoa saa paljon enemmän käyttöön. Skylake murskaa numeroita(*) nelinkertaisella nopeudella Nehalemiin nähden/ydin. Ja samalla mm. gather-käskyjen ansiosta vektorointi on jopa helpottunut että ne SIMD-käskyt saadaan useammin käyttöön. ja Skylake-SPn järeimmissä malleissa tämä jälleen on tuplattu, kahdeksankertaiseksi Nehalemiin verrattuna. Ja niissä vektorointi on jälleen myös vielä helpompaa kuin Skylaken AVX2ssa.
Että kaikki väitteet siitä että intel olisi jotankin "pysäyttänyt pelikehityksen" on aivan
täyttä paskapuhetta.
Muutenkin tämä keskustelu olisi jo pitkään kuulunut tuonne intel vs AMD-sotasäikeeseen.
(*)Numeroidenmurskauksella siis tarkoitetaan tässä esim. matriisikertolaskuja, vektorien pistetuloja tai jotain fir-filttereitä/konvoluutiota, mitkä yhdessä muodostavat selvän enemmistön kaikesta liukulukulaskennasta.