Karavaanaillessa Suomen kamaralla tiedän muutaman paikan missä netti ei vaan yksinkertaisesti toimi mutta ne on kyllä niin syrjässä kun vaan voi olla. Parin viime vuoden aikana en tosin ole näillä sijoilla käynyt, tiedä vaikka olis kehittynyt
Ei minä nettiä kotiin ostanut kuin "vasta" 2001 (64k ISDN), siihen asti kirjaston koneilla, puhelimessa netti ollut aktiivikäytössä 2016-> (GPRS ,3G tai 4G, WiFillä kyllä kotona aiemmin) vaikka eka "äly"puhelin oli se eka Galaxy S.
Olen sitä mieltä, että digiköyhyys tänä päivänä on hyvin todellista koska niin moneen asiaan näitä vekottimia tarvitsee. Onhan tässä reilu 20 vuotta mennyt mutta tänä päivänä esim. laskujen maksaminen on sekä hiton hankalaa että kallista jos olet päivätöissä etkä omista tietokonetta nettiyhteydellä tai älypuhelinta.
Tarkoitan tällä siis sitä että ei se 80-luvulla ollut haitaksi jos ei ollut varaa hankkia tietokonetta tai puhelinta. 90-luku meni ihan loppuun asti ilman välitöntä tarvetta minkäänlaiselle mobiilivehjettä tai tietokonetta jos ei semmoista halunnut. Ei sitä etteikö ne olleet kiinnostavia
Oli se kivaa kun puhelimen sai mukaan ilman reppua tai Arskan muskeleita. Ja akkukin riitti ainakin 20min puheluun
Sitten tullaan tähän päivään. Seuraava on puhtaasti näkemättä juurikaan omaa nenää pitemmälle. Tietokoneiden hinnat alkaa olla tuloihin nähden -90 luvun hinnoissa taas. Jotain pystyy hankkimaan mutta ei mitään kovin hyvää. Toisille se riitti, toisille ei. Jos sä olet valmis käyttämään rutkasti aikaa ja sulla on lehmän hermot, selviät halvalla. Minä en, koska inhosin jo muksuna kun radio piti "lämitellä" ennen kuin sieltä kuului mitään. Joo meille tuli transistoriradio vasta väritelkkarin jälkeen
eikä se telkkarikaan ihan sillä sekunnilla kuvaa näyttänyt... Ihmistä jaksan odottaa, tekniikkaa en.
Maailma vaan on kovasti muuttunut, kiire on, tehostetaan ja tehostetaan ja mun mielestä yhä harvemmin annetaan tehdä työ rauhassa kunnolla ja se näkyy. Aikaa ei ole enää ihmiselle kun kaikki digisoidaan ja siten oletetaan ihmisen myös digisoituvan mikä on luonut ja luo köyhyyttä jota ei ole ennen nähty.
Mun mielestä yksi hyvä esimerkki, minkä voi laskea digiköyhyydeksi, on tämä ohimenevä energiakriisi. Jos kaupasta katkeaa sähköt, kuinka moni voi enää ostaa ruokaa. Vaikka sähköä riittäisikin, entä jos netti katkeaa pariksi viikoksi? Moniko palvelu sen kestää, se on sitä digiköyhyyttä. Tosin eri tavalla kuin AP sen esitti mutta niin on rahallinen tai elämällinen köyhyyskin, riippuen keneltä ja miten kysyy.
Olen minäkin hyvin riippuvainen netistä tänäpäivänä. Laskut maksan netissä, pääosan kotimaisista ostoista maksan kortilla, sääkartat katson netistä, pelit tulee netin kautta (Steam, GoG mm.), Areenaa käytän ahkerasti (ainakin kerran viikossa
), sosialisoidun sosialisoitumatta verkossa silloin kun huvittaa jne. Koen olevani digirikas vaikken käytä facea, twitteriä, tiktokkia yms.. Keskustelupalstat on tähän poikkeus, joskin useimmiten vain seuraan ja haen tietoa mutta silti.
Toisille taas tämä sosiaalimediattomuus on sitä digiköyhyyttä johon ei varmana tarvitsisi 600€ puhelinta. Ja tottahan se on mutta tavallaan inhoan tämän päivän digitarpeellisuutta niin paljon että olin valmis maksamaan siitä (mielestäni) kovan hinnan, että puhelin toimii ripeästi ja hidastelematta silloin kun sitä tarvitsen.
TL;DR
Koko maailma on digiköyhä koska luottaa digitaalisointiin yhtä paljon kuin käteisen säilöntään holveissa.
Tulipahan purku, sori..