Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

No nyt on fuji X-T20:llä ehtinyt muutaman päivän kuvaamaan ja ensivaikutelmat on kyllä erinomaiset. Laseina 18-55 f2.8-4, 35mm f1.4 ja samyang 12mm f2. Vielä joku tele pitäis varmaan laittaa.

Hieman yllätyksenä kyllä tuli miten lightroom & adobe camera raw raiskaa noi RAWien yksityiskohdat vesivärimaalausen tasolle ja jos terävöittää "normaalilla" tavalla lightroomissa "amount" sliderilla niin kohina näyttää matofarmilta. No hätä ei ole tämän näköinen, käännän fujin rawit DNG:ksi iridient x-transformerilla, minkä jälkeen ne näyttävät lightroomissakin erinomaiselta ja terävöitykset sitten detail sliderilla tai nik output sharpener plugarilla. Toinen ohjelma mitä kokeilin on Captureone pro 10 millä saa myös noista fujin raweista suoraan erinomaista jälkeä mutta lisenssi on aika suolasen hintainen (280€ tai 20€/kk :S). Katotaan jos sais joskus vaikka puoleen hintaan niin vois harkita.

Fuji julkaisi tänä aamuna X-E3 ja 80mm macron ohessa oman tulevan raw converterin, joka käyttää kameran prosessoria sen ollessa kytkettynä tietokoneeseen. Saa nähdä mitä tulee.

Lightroomillakin saa terävoitettyä RAF:t hyvin, mutta se pitää tehdä ihan eri tavalla kuin muiden valmistajien RAW tiedostot.
 
Omakin budjetti paukkui iloisesti kun matkaan tarttui X-T10 -runko XF18-55 f2.8-4 ja XF10-24 f4 laseilla. Ensisijaisesti telepäähän olisi mukava vielä saada putki ja muutama primekin kiinnostaisi.

Kyllähän tuo opettelua vaatii vielä.
 
No nyt on fuji X-T20:llä ehtinyt muutaman päivän kuvaamaan ja ensivaikutelmat on kyllä erinomaiset. Laseina 18-55 f2.8-4, 35mm f1.4 ja samyang 12mm f2. Vielä joku tele pitäis varmaan laittaa.

Heh, pistä päälle vielä XC 50-230mm, niin sama setti kuin mulla runkoa lukuun ottamatta. :p

Fuji julkaisi tänä aamuna X-E3 ja 80mm macron ohessa oman tulevan raw converterin, joka käyttää kameran prosessoria sen ollessa kytkettynä tietokoneeseen. Saa nähdä mitä tulee.

Lightroomillakin saa terävoitettyä RAF:t hyvin, mutta se pitää tehdä ihan eri tavalla kuin muiden valmistajien RAW tiedostot.

Eipä tuosta X RAW STUDIO -softasta näytä meille köyhille olevan ainakaan alkutietojen mukaan mitään iloa, kun Fujifilm ilmoittaa tuetuiksi kameroiksi vain mallit GFX 50S, X100F, X-T2 ja X-Pro2. :grumpy:
 
Heh, pistä päälle vielä XC 50-230mm, niin sama setti kuin mulla runkoa lukuun ottamatta. :p

Oli kyllä tarkoitus kunhan löydän käytetyn sopivaan hintaan :D

Joku salama pitäs kans hankkia, onko suosituksia? Nissin i40 lähinnä kiikarissa
 
Mites muuten onko jollakin tietoa miten tuon d850 stakkaus toimii? Siinä on se ominaisuus että vaikka makroa kuvatessa se ottaa 300 kuvaa jotta kaikki tulee teräväksi ja sitten stakkaa sen valmiiksi kuvaksi niin miten joku kamera tähän pystyy? Kun pclläkin menee aika kauan tuommosiin hommiin.
 
Fuji julkaisi tänä aamuna X-E3 ja 80mm macron ohessa oman tulevan raw converterin, joka käyttää kameran prosessoria sen ollessa kytkettynä tietokoneeseen. Saa nähdä mitä tulee.

Sieltä tulee kans tuon makron jälkeen 200mm f2 ja 8-16 f2.8 ;) Ei varmaan ihan halpaa lasia kumpikaan.

Lightroomillakin saa terävoitettyä RAF:t hyvin, mutta se pitää tehdä ihan eri tavalla kuin muiden valmistajien RAW tiedostot.

Saa toki mutta itsellä ainakin tuli iridientin X-transformerin kautta käännetyllä huomattavasti parempi tulos yksityiskohtien tarkuudessa jo ennen mitään terävöitystä. Capture one pro antoi myös tarkemmat yksityiskohdat. En siinä iridientissä laittanut ollenkaan terävöitystä käännösessä, ainoastaan ihan himpun värikohinan poistoa. Suosittelen ainakin kokeilemaan ilmaista testiä ja koko softa maksaa alle 30€: Iridient Digital - Iridient X-Transformer
 
Mites muuten onko jollakin tietoa miten tuon d850 stakkaus toimii? Siinä on se ominaisuus että vaikka makroa kuvatessa se ottaa 300 kuvaa jotta kaikki tulee teräväksi ja sitten stakkaa sen valmiiksi kuvaksi niin miten joku kamera tähän pystyy? Kun pclläkin menee aika kauan tuommosiin hommiin.
ASICillahan asiat sujuvat paljon tehokkaammin kuin geneerisellä CPU:lla ja softalla.
E-M1 MkII:ssakin on tuo focus-stacking ja kyllä se kahdeksalla kuvalla ihan muutamassa sekunnissa sujuu.
Sadoilla kuvilla aika kyllä taatusti kasvaa rajusti.
 
Oli kyllä tarkoitus kunhan löydän käytetyn sopivaan hintaan :D

Joku salama pitäs kans hankkia, onko suosituksia? Nissin i40 lähinnä kiikarissa
Godox TT350 tai Godoxin TT685 riippuen valon tarpeesta ja kokomieltymyksestä. Mulla on noita Godoxin lähettimiä ja salamoita useampia, voin kehua toimivaksi, varsinkin jos haluaa laajentaa valaisujärjestelmää. Noissa kahdessahan on myös lähettimet ja vastaanottimet sisässä, ei tarvi erillistä jos ei halua. Itse koin tarpeelliseksi, jotta saa kaikki salamat tarvittaessa käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Godox TT350 tai Godoxin TT685 riippuen valon tarpeesta ja kokomieltymyksestä. Mulla on noita Godoxin lähettimiä ja salamoita useampia, voin kehua toimivaksi, varsinkin jos haluaa laajentaa valaisujärjestelmää. Noissa kahdessahan on myös lähettimet ja vastaanottimet sisässä, ei tarvi erillistä jos ei halua. Itse koin tarpeelliseksi, jotta saa kaikki salamat tarvittaessa käyttöön.

Ei oo kyllä hinnalla pilattuja. Toimii ilmeisesti myös TTL ja HSS?
 
Ei oo kyllä hinnalla pilattuja. Toimii ilmeisesti myös TTL ja HSS?
Toimii. Tilasin itellekki Fujiin tuon 685 mallin ja saapui viikossa ovelle saksan amazonista. Nikonin kanssa saumatonta yhteistyötä ja pitää vielä Fujin kanssa testailla, vaikka eipä noista ole huonoa kuulunut edes Fujin foorumeilla. Lähetin on X1TF jos sellaisen tarvit, onhan se mukava käyttää salamaa muuallakin kuin kameran päällä. Tosin tuolla hinnalla oli vaikea valita ottaako lähettimen tilalle pienemmän 350 mallin, tyydyin kuitenkin pelkkään lähettimeen, helppokäyttöisempi ja pienempi ad600 salaman kanssa. Voi kuitenkin olla, että hommaan sellaisenkin reissukäyttöön.

Onhan tuosta vielä kameran päälle 860 II, joka on oikeastaan sama kuin 685, mutta omalla akulla ja kestää laukoa 500 täystehoista ennen ku loppuu virta. Totesin, että eneloopeja saa halvalla ja niitä on helpompi latailla kun on jo valmiiksi laturit ja pari sarjaa noita AA-akkuja.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tähän asti kuvannut ilman salamaa, mutta harmikseni huomasin miten halvalla saa ilmeisen ok-laatuisen salaman, softboxin salamalle ja lisävalot, taustakankaat ja telineen niille. Koko paketin hinta olisi 400-500€ mikä on suorastaan ilmaista muutaman objektiivin rinnalla. Salamaksi olen miettinyt mft-rungoille Nissin i40 tai i60. Molemmat saa toimimaan langattomasti. Millaista poweria kotikäyttöön/kotistudioon tulevan salaman tulisi antaa ulos? Onko tuo i60 jo liian tehokas? En usko että jaksan valoja kantaa koskaan ulos tai kuvata isoissa tiloissa salaman kanssa. Makrokuvaus sitten erikseen tietenkin luonnossa. Muksuja ja vaimoa varmaan harjoittelin kuvaamaan kotona.
 
MFT-puolella suosittelen pikkusalamaksi Godox TT350o:ta, jonka Fuji-versiosta on yllä puhetta. Se on selvästi Nissin i40 halvempi ja vain hieman tehottomampi, mutta tukee sekä HSS että TTL. Siinä on myös sisäänrakennettu lähetin ja vastaanotin kunhan ohjaat sitä langattomana Godoxin omasta muuraman kympin lähettimestä tai toisesta Godoxin sopivasta salamasta. Tehon puolesta tuo GN36 (@ 110mm) riittää katosta ammuttuna mielestäni muotokuviin, mutta sen kummemmin en osaa sanoa.

Jos isompaa salamaa haluaa halvalla, Yongnuo YN560III tai IV ovat täysin manuaalivehkeitä, mutta niissäkin on valmistajan oman järjestelmän kaukolaukaisusetit joiden vastaanotin-lähettimät irtoavat kiinasta alkaen ~13 euroon kappaleelta halvimpia malleja. Ainakin pienemmissä MFT-rungoissa nuo ovat kuitenkin jo niin valtavia salamia, ettei niitä tule käytettyä rungossa kiinni kovin mielellään.

Itselläni on yllä mainitut kaksi salamaa sekä Meike MK-320, joka on pieni mutta tuohon vähän isompaan Godox TT350o verrattuna vähän ylihintainen TTL-salama, mutta ilman HSS-tukea. Sain sen erittäin halvalla itse ennen kun tuo MFT-Godox tuli tarjolle. Lisäksi pari noita Yongnuon lähettimiä on tulossa Kiinasta, koska ne toimivat manuaalimoodissa suunnilleen kaikkien salamien kanssa ja useamman salaman tilanteissa säädän kaiken manuaaliksi kuitenkin.

Jos haluaisin rakentaa TTL-tukevan useamman salaman setin juuri nyt, hankkisin tuon pikku-Godoxin ja isompaa Godoxia kaveriksi.
 
Tuo 400-500 kuulostaa ihan järkevältä, niitä halvimpia settejä ei kannata ostaa. Salamajalustojakin ostin kaksi, ensin halvan ja sitten hyvän. Näin pääpiirteittäin kohtuullisen jalustan saa jollain 50e+, kiinakura on kiinakuraa.

Pari sontsaa 40e, pari jalustaa 150e, pari salamaa 150-200e. Taustakangastelineistä en osaa sanoa, varmaan alkaen 200e luokkaa sellainen, mikä pysyy jopa itsestään pystyssä.

Ps. Mulla olis Godoxin X1T-O jouten avaamattomana kun vaihtui m43 pois ennen kuin kerkesin ottaa käyttöön. Teen aika paljon sellaisia impulsiivisia kameraroinaostoksia, kai se kalustokin on jonkinlainen harrastus kuvaamisen ohella.
 
@hsalonen tuo ei taida kuitenkaan kääntyä ihan suoraan ylöspäin puhumattakaan sivuille? Taidanpa ottaa sen pienen godoxin ite
 
@hsalonen tuo ei taida kuitenkaan kääntyä ihan suoraan ylöspäin puhumattakaan sivuille? Taidanpa ottaa sen pienen godoxin ite

Kääntyy se. Täyskokoinen salama on ainakin itselle liian iso. Minulla on lisäksi pari orja-Yongnouta, jotka tuovat sitä lisää tarvittaessa.

--

Minulla on Fuji-X ja M4/3. M4/3 löytyy pieni Nissin, niin olen hoitanut sillä sisäkuvaukseni kotona ja perhejuhlisssa. Nyt mietin, että voisi myydä M4/3:n kokonaan, aloittaen niistä vähän harvinaisemmista heräteostoksista. Nehän eivät ole myyneet kolmeen kuukauteen täällä :) Pitäisi varmaan digicameraan tai huuto.net:iin, mutta ei ole pakko myydä. Taidan vaan jättää M4/3 päivittämättä tai roudata sitä pienissä paloissa Rajalaan vaihtotarjouksien toivossa.
 
Kiitoksia vastauksista. Laitoin Nissin i40 tilaukseen 150€ hintaan ja pari opasta Amazonilta valaistukseen liittyen. Tuo salama on riittävän pieni mukana kannettavaksi makrohommissa ulkona. Tehokkaamman ja kehittyneemmän version voi sitten hankkia myöhemmin. Lähden näin liikkeelle ja kun taidot kehittyy, niin ostoslistalla on jo valmiina halvahkot mutta hyvät arvostelut saaneet peruskotistudioromut.
 
Peilittömän päällä ei vaan ihan täysikokoisen viitti juuri pitää. Laitoin sen pikku godoxin tilaukseen, kiitosta vaan vinkistä @Justin Case
 
Meiken kääntyminen on myös rajattu. Muistaakseni 90 astetta toiseen suuntaan ja 45 toiseen. Vähän ikävä, koska toiselle sivulle ei saa salamaa tarvittaessa ammuttua seinään. Tuo pieni Godox kääntyy yhteensä 270 astetta, eli toiseen suuntaan 90 ja toiseen 180.

Jos yhtään uskoo haluavansa kuvata ulkona muotokuvia niin sen Godoxin HSS on myös ehdottomasti sen arvoinen Meikeen verrattuna.

Omistan tosiaan molemmat.
 
Noissa pienissä on vaan se ongelma, eträ kun tehoa on vähän niin sitä joutuu usein käyttämään siellä tehonsäädön yläpäässä ja latausajat ovat sitämyöten pidemmät.

Kyllä ja painotin tuota kotikuvausta. Joku iso harrastushalli tai kirkko ja hyvin helposti loppuu tehot kesken.
 
Hei,

tarkoituksena olis päivittää e-pl6 uudempaan ja järkkärimäisempään malliin, m43-maailmassa ajattelin pysyä koska jo valmiina panan 25mm 1.7f ja olyn 45mm 1.8f -linssit joihin olen ollut tyytyväinen.

Alle 1k euron hintaluokassa sopivimmat mallit tuntuisivat olevan Panan G80 ja Olympuksen m5 mk2. Sääsuojaus olis kiva koska tulee jonkun verran retkeiltyä, kuinka sääsuojattuja nämä oikeasti mahtavat olla? Uskaltaako ottaa esim. suomen talvella ulos pidemmäksikin aikaa? Ajattelin olyn 12-40 pron ostaa sitten vaikka myöhemmin rungon seuraksi.

Onko joillain kokemuksia näistä, ja sopivatko panan ja olympuksen linssit täydellisesti toistensa kanssa ristiin? Toimiiko tarkennus yhtä hyvin panan linssill' olympuksen rungossa ja päinvastoin?
 
Viimeksi muokattu:
Onko joillain kokemuksia näistä, ja sopivatko panan ja olympuksen linssit täydellisesti toistensa kanssa ristiin? Toimiiko tarkennus yhtä hyvin panan linssill' olympuksen rungossa ja päinvastoin?

Eivät aivan täydellisesti, mutta käytännössä kyllä. Esim. parin Panasonicin kalliimman putken aukkorengas ei ymmärtääkseni tee mitään Olympuksen kameroissa, mutta aukko säätyy tottakai kamerasta itsestään täysin normaalisti. Kuvanvakausjärjestelmät eivät myöskään työskentele yhdessä, eli Olympuksen OIS-putket eivät sovi tuplastabilisointiin G80:n kanssa toisin kuin suurin osa Panasonicin OIS-putkista. Jotain pieniä kuvanlaatuongelmia olen myös kuullut koska sensoreiden filtterit kai eroavat hieman, mutta tämäkään tuskin on merkittävää. Panasonicin objektiivit tarkentuvat ihan hieman paremmin Panasonicin cameroissa, koska ne tukevat DFD-tarkennusta jota vain Panasonic tukee, mutta ero on melko marginaalinen etenkin jos C-AF ei ole käytössä.

Itselleni tuli keväällä E-PL6:n tilalle GX80. Panasonicin 25mm f/1.7 toimi ongelmitta E-PL6:lla ja GX80:lla toimii täysin ongelmitta Olympuksen 45mm f/1.8, 40-150mm f/4-5.6 ja 60mm f/2.8 macro.

Jos päädyt Panasoniciin, sinulla on kannuste ostaa Panasonicin laseja jos kyseiselle polttovälille on molemmilta valmistajilta putki ja Panasonicin putkessa on OIS (ja se tukee dual IS-vakautusta, mutta pl. muutama vanhimmista ainakin lähes yhtä hyvä dual IS, jos ei dual IS2, on tuettu). Esim. Olympuksen kameralla Olympuksen 75-300mm voi olla houkuttelevampi kuin Panasonicin 100-300mm mark II vähintäänkin hintansa puolesta, mutta koska Panasonicin mark II-versio tukee dual IS-vakautusta, Panasonicin kameralla sen houkuttelevuus on ihmeesti suurempi. Se, tarvitsetko tuota tuplavakautusta on toki eri asia. 100-300mm putkella sen vaikutukset alkavat näkymään melko nopeillakin suljinajoilla, mutta vaikka esimerkiksi Panasonicin 42.5mm f/1.7 on vakautettu, en ole kokenut tarvetta vaihtaa Olympuksen 45mm putkesta siihen, koska GX80:n runkovakautus on täysin riittävä siihen käyttöön johon tuota polttoväliä käytän.

En ihan hirveästi osaa E-M5mk2 vs G80 sanoa muuta kuin että jos videokuvauksella on yhtään merkitystä, valitse G80. Se on selvästi parempi siihen hommaan. Valokuviin kummallakaan tuskin menee vikaan.
 
Itsekin kyselin aikaisemmin neuvoja kameran hankintaan ja hyviä sellaisia sainkin. Vedin jo ostohousut jalkaan ja olin kaatumassa e-m5mk2 valintaan kunnes luin, että mk3 mahdollisesti tulossa loppuvuodesta tai 2018 puolella. Luulen että juuri nyt on huono ajoitus ostaa se.
 
Olympus ja Panasonic lasit toimivat tosiaan ristiin hyvin. Jossain Panan laseissa oli aikaisemmin flare ongelmaa Olympus rungossa eikä esim. Pana-Leican lasien aukkorengas toimi Olympuksen rungoissa kuten jo mainittiin. Panasonicin "tuplakuvanvakakaaja" eli lasi+runko combo toimii tietenkin vain Panan rungon ja lasin kanssa (jos se on tuettu) kuten myös mainittiin jo. Silti Oman kokemuksen mukaan Olympuksen rungon vakaajat ovat sen verran hyviä, että jossain tilanteissa hakkaa jopa tuon Panan dual O.I.S.:n. Tämä havaittu esim. Olympus PEN F vs. Panasonic GX80 ja Pana-Leica 100-400mm comboilla. Ylempi Panasonic, alempi Olympus. Ei reilu vertailu, mutta ylempi kuva piti ottaa tuelta kun 1/25 käsivaralta tuotti liian epätarkan kuvan, mihin Olympus taas pystyi käsivaralta ISO 200:lla. Ei sekään niin tarkka ole kuin mihin lasi pystyy, mutta itselleni riitttävä kun vasta aloittelee harrastusta.

Capricorn by me, on Flickr


Chamois #Karwendel alps
by me, on Flickr

Itse hankkisin sääsuojatun rungon vain jos lasit ovat myös sääsuojattuja mitä meinaa käyttää. Mulla on ollut Panan GX80 retkeillessä mukana ja hiihtovaelluksilla. Ei ongelmia kovassakaan pakkasessa, mitä nyt etsin saattaa mennä huuruun. Toki vesisateessa en runkoa käytä. GX80 olisi itselle täydellinen runko jos siinä olisi sääsuojaus vielä lisäksi. Itse en vaan osaa käyttää Olympuksen menuja vaikka miten yrittää niitä ymmärtää ja tykkäisin niiden namiskuukkeleista ja rungon Panasonicia paremmasta "laadun tunnusta".
 
Vakautuksesta sen verran että sen tosiasiallinen mittaaminen on vaikeaa, koska se on myös pitkälti subjektiivista. Tämä johtuu siitä että vakauttimet voivat kompensoida rungon heilumista vain rajallisesti, jolloin vakautus on lähes hyödytön jos ei kykene pitämään kameraa riittävän kauaa lähes paikallaan ja erittäin hyödyllinen jos kädet ovat vakaat. Se, kauanko riittävän kauan on, riippuu polttovälistä ja kyllähän vakain kovassakin tärinässä pienen hetken auttaa. Olen nähnyt hyväksyttävän tarkkoja 1/2s valotuksia lyhyehköllä putkella E-PL6:lla. Itselleni hyväksyttävän tarkka 1/2s on vaikea GX80:lla ja vakautetulla putkella. Joillain on paremmat tekniikat ja vakaammat kädet.

Runkovakaajaa käyttäessä sensori voi liikkua vain varsin vähän ennen kun se on poissa objektiivin piirtoalueelta. Vastaavasti optisessa vakaajassakin elementtejä voidaan liikutella vain rajallisesti, tosin teoriassa objektiivista riippuen varaa voi olla enemmänkin. Paras tapaus on käyttää molempia yhteistyössä, mutta pl. Olympus E-M1 mark 2 ja ne pari Olympuksen OIS-putkea Panasonicin dual IS tai se vähän parempi dual IS2 eivät yleensä taida päästä mihinkään aivan ihmeellisiin lukuihin verrattuna Olympuksen runkovakaajiin. Noin yleisesti sanotaan että pidemmillä putkilla tuplavakautus olisi hyödyllisempää kuin lyhyillä, koska pienempi kameran liike siirtää kuvaa enemmän jolloin teoreettisesti dual IS:n tarjoama lisävara vakaukselle tulee helpommin tarpeelliseksi. Käytännössä vakautus ei, kuten yllä näytetään, kuitenkaan taida olla fyysisillä äärirajoillaan.

Vakautus, niin mahtava asia kuin se onkin, on kuitenkin myös asia jonka tarvetta kannattaa miettiä. E-PL6:n verrattuna lähes mikä tahansa modernimpi runko auttaa hyvinkin helposti, mutta etenkin lyhyillä putkilla ne mainostetut kovin usean stopin vakautukset menettävät ihmeesti hyötyään usealle, koska jossain 1s tai edes 1/4s valotuksessa kohteen on oltava aivan paikallaan ja vaikka vakautus olisi kuinka hyvä, kuvaaminen vaatii keskittymistä että kameran saa pidettyä tarpeeksi vakaana. Noilla pidemmillä putkilla, kuten tuo mainitsemani 100-300mm tai tuo vrds:n 100-400mm sen merkitys kasvaa, koska tuo 1/25s alkaa olemaan hikisesti riittävä suljinaika paikallaan olevien elävien asioiden kuvaamiseen. Se on myös jo äärimmäisen hidas suljinaika 400mm polttovälillä, koska vakaajaton "tavoiteaika" on yleensä 1/(polttoväli*kroppikerroin), eli tässä tapauksessa 1/800 400mm polttovälillä. 1/25s on peräti viisi stoppia valotusta tähän verrattuna, eli sama kuin hyppy ISO200:sta ISO6400:n. Tämä on kyllä sattumoisin myös PEN-F:n speksattu vakautus. GX80 on speksattu dual IS:n kanssa 4 stoppiin ja G80 dual IS2:n kanssa 5 stoppiin.
 
Kiitos vastauksista.

Vaikuttaisi että G80 on selvästi parempi vaihtoehto näistä kahdesta, olettaen että molemmat ovat saatavilla suunnilleen samaan hintaan. Olympuksen eduiksi jäisi vain vähän parempi vakaaja ja stillkuvien laatu (ja ulkonäkö ainakin omaan silmään).

Jos olympus julkaisee E-m5 mk3:n alkuvuodesta olyn uudella sensorilla niin onkohan tuo 20 mpixelin sensori kuvanlaadullisesti isokin hyppäys aikaisempaan?

Taidan jäädä odottelemaan seuraavaa hyvää tarjousta G80:stä :)
 
Ja siinä se tarjous sitten tuli: superkuvassa g80 pelkkä runko 699e tai 12 - 60 objektiivin kanssa 799e. Onko tuosta objektiivistä mihinkään, vai tilaanko pelkän rungon?
 
Eiköhän se ainakin tuon satasen lisän väärti ole ja varmaan omat saa pois myymällä jos ei miellytä.
 
Tarkoituksena olisi hommata digijärkkäri pääasiassa kuvaamiseen, mutta saattaa tulla myös satunnaisia videoita otettua. Lähinnä urheilusta. Videoita otan varmaan pääasiassa gopro hero4 blackillä. En tiedä/ymmärrä kuvaamisesta kauheasti, joten tarvitsisin neuvoa kameran valintaan. Olen katsonut alustavasti sony a5000 kameraa, jota täälläkin on suositeltu. Budjetti about 350e mielummin myös vähemmän. Olen valmis ostamaan myös käytetyn kameran. Olisiko mahdollisesti muita kamera ehdotuksia?

E: tuollainen sonyn a5000 olisi kaverilta saatavilla hintaan 230e takuulla.
 
Tarkoituksena olisi hommata digijärkkäri pääasiassa kuvaamiseen, mutta saattaa tulla myös satunnaisia videoita otettua. Lähinnä urheilusta. Videoita otan varmaan pääasiassa gopro hero4 blackillä. En tiedä/ymmärrä kuvaamisesta kauheasti, joten tarvitsisin neuvoa kameran valintaan. Olen katsonut alustavasti sony a5000 kameraa, jota täälläkin on suositeltu. Budjetti about 350e mielummin myös vähemmän. Olen valmis ostamaan myös käytetyn kameran. Olisiko mahdollisesti muita kamera ehdotuksia?

E: tuollainen sonyn a5000 olisi kaverilta saatavilla hintaan 230e takuulla.

Tämä voi olla todella hyvä diili, tai todella huono diili. Puolet kamerasta on kuitenkin ne objektiivit, ja 16-50mm PZ:n kanssa saat korkeintaan keskinkertaisen kameran.

Nyt pitäisi melkein itse tietää, haluaako minkä polttovälin, minkäkokoisen kameran ja paljon on rahaa pistää järjestelmän laajentamiseen tulevaisuudessa. Ostele vaan Sony, jos halvalla saat, ja mieti sen kanssa, mitä oikeasti haluat. Jokainen kuvaaja on yksilö, niin tarpeet vaihtelevat.
 
Tarkoituksena olisi hommata digijärkkäri pääasiassa kuvaamiseen, mutta saattaa tulla myös satunnaisia videoita otettua. Lähinnä urheilusta. Videoita otan varmaan pääasiassa gopro hero4 blackillä. En tiedä/ymmärrä kuvaamisesta kauheasti, joten tarvitsisin neuvoa kameran valintaan. Olen katsonut alustavasti sony a5000 kameraa, jota täälläkin on suositeltu. Budjetti about 350e mielummin myös vähemmän. Olen valmis ostamaan myös käytetyn kameran. Olisiko mahdollisesti muita kamera ehdotuksia?

E: tuollainen sonyn a5000 olisi kaverilta saatavilla hintaan 230e takuulla.

Mitäs urheilua ja kuinka kaukaa? Jos jotain pesistä katsomosta niin siihen tarvii tyyliin 70-200mm ja se taas maksaa. Urheilu genre muutenkin on aika tyyris paikka alkaa valokuvaan :)

Mut käytettyä kameraa joku nikon d3200 ja siihen putkia päälle. Mitä pitempää löytyy mukaan settiin niin sitä parempi.

Tyyliin jotain tällästä settiä:
Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II & EF-S 55-250mm IS II

Aina voi käydä koittaa myykö halvemmal.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitäs urheilua ja kuinka kaukaa?

Mut käytettyä kameraa joku nikon d3200 ja siihen putkia päälle. Mitä pitempää löytyy mukaan settiin niin sitä parempi.

Tyyliin jotain tällästä settiä:
Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II & EF-S 55-250mm IS II
Kuvaisin siis pääasiassa maastopyöräilyä ja kitesurffausta. Pääsen siis kohtalaisen lähelle kohdetta. Kiitoksia, täytyy kokeille katsoa tuollaista canonia ja nikonia käytettynä.

Nyt pitäisi melkein itse tietää, haluaako minkä polttovälin, minkäkokoisen kameran ja paljon on rahaa pistää järjestelmän laajentamiseen tulevaisuudessa.
Valitettavasti en ymmärrä kameroista riittävästi, jotta osaisin määrittää omaan käyttöön sopivan polttovälin jne. Kamera saisi olla mielellään mahdollisimman pieni. Tällä kameralla on siis tarkoitus aloittaa hitain askelin kuvaus ja opettelemaan kuvaamista.
 
Käytetty kamera on sikäli hyvä vaihtoehto ettei ota paljon takkiin myydessä jos ei tulekaan käytettyä :) Kyllä kaikkeen urheiluun olisi hyvä olla vähintään 100mm linssi mielestäni. Maastopyöräilystäkin saa vähän tyylikkäämpiä kuvia kun saa tiukkoja rajauksia. Mutta suosittelen hankkimaan käytettynä jonkun tollasen setin missä on joku 18-55 kittilasi ja 70-300 tai vastaava telezoomi. Niillä kun kuvailee jonkun aikaa niin saa paremman käsityken mitä tarvii. Tuo 600D setti ehkä vähän ylihintainen. Aika vanha malli kuitenkin eikä mitkään kummoset lasit nuo mukana tulevat.
 
Käytetty kamera on sikäli hyvä vaihtoehto ettei ota paljon takkiin myydessä jos ei tulekaan käytettyä :) Kyllä kaikkeen urheiluun olisi hyvä olla vähintään 100mm linssi mielestäni. Maastopyöräilystäkin saa vähän tyylikkäämpiä kuvia kun saa tiukkoja rajauksia. Mutta suosittelen hankkimaan käytettynä jonkun tollasen setin missä on joku 18-55 kittilasi ja 70-300 tai vastaava telezoomi. Niillä kun kuvailee jonkun aikaa niin saa paremman käsityken mitä tarvii. Tuo 600D setti ehkä vähän ylihintainen. Aika vanha malli kuitenkin eikä mitkään kummoset lasit nuo mukana tulevat.

Joo niin on vähä tyyris. Siihen kantsii koittaa sitä tarjoa nappia oikeeseen hintaan...
 
Käytetty kamera on sikäli hyvä vaihtoehto ettei ota paljon takkiin myydessä jos ei tulekaan käytettyä :) Kyllä kaikkeen urheiluun olisi hyvä olla vähintään 100mm linssi mielestäni. Maastopyöräilystäkin saa vähän tyylikkäämpiä kuvia kun saa tiukkoja rajauksia. Mutta suosittelen hankkimaan käytettynä jonkun tollasen setin missä on joku 18-55 kittilasi ja 70-300 tai vastaava telezoomi. Niillä kun kuvailee jonkun aikaa niin saa paremman käsityken mitä tarvii. Tuo 600D setti ehkä vähän ylihintainen. Aika vanha malli kuitenkin eikä mitkään kummoset lasit nuo mukana tulevat.
Maastopyöräilyä jos kuvaisin niin pyrkisin itse laajakulman kanssa mahdollisimman lähelle. Toki jos kyse on radalla tapahtuvasta kilpailusta niin tämä voi olla haastavaa.
 
Maastopyöräilyä jos kuvaisin niin pyrkisin itse laajakulman kanssa mahdollisimman lähelle. Toki jos kyse on radalla tapahtuvasta kilpailusta niin tämä voi olla haastavaa.

Sekin on tietty siisti tyyli mutta veikkaan että ennemmin tai myöhemmin sitä teleä kaippaa. Esim tämä kuva lienee otettu kohtuu pitkällä polttovälillä
DH-MTB-Model-Page-720x400_231934_jpg_original_1.jpg


No joka tapauksessa se 18mm on ihan suht laaja kuitenkin kroppikennollakin.
 
Ilmeisesti lightroom päivitty nyt cc ja classic versioon. Mitähän näillä on eroa? Vai cc pystyy käyttää online monessa eri konees ja classic on sit lähinnä yhteen offline koneeseen?
 
Ilmeisesti lightroom päivitty nyt cc ja classic versioon. Mitähän näillä on eroa? Vai cc pystyy käyttää online monessa eri konees ja classic on sit lähinnä yhteen offline koneeseen?
Mitähän päivitys 5 versiosta tähän classicciin mahtaisi maksaa? Oon pitkään jo himoinnut päivitystä 5 -> 6, joka maksaa Adoben kaupassa 76€...
 
Mitähän päivitys 5 versiosta tähän classicciin mahtaisi maksaa? Oon pitkään jo himoinnut päivitystä 5 -> 6, joka maksaa Adoben kaupassa 76€...
Classic toimii edelleen Adobe CC mukaisesti kuukausimaksullisena, valitettavasti kertaostosta ei ole mahdollista saada.
 
Ok, eli jos haluaa välttää kuukausimaksullisen version niin toi 6 -versio on sitten uusin?
Joo. Se saa viimeiset päivitykset loppuvuodesta ja sen jälkeen jää unholaan, Adoben lisenssipolitiikka on perseestä. Noissa kahdessa uudessa oli käsittääkseni sellainen ero, että toiseen saa teran pilvitilaa ja se synkkaa kaikki systeemit kaikkien omien laitteiden kesken. Tuo Classic on vain sama vanha pienillä mausteilla, sitäkin voi edelleen käyttää useassa koneessa (olikohan kaksi tai kolme), mutta katalogien ja kuvien synkkaus pitää tehdä itse. Itse työskentelen kahdella koneella, enkä todellakaan koe tarpeelliseksi jotain pilvipalvelua omille kuvilleni, ei näillä nykyisillä tiedonsiirtonopeuksilla.
 
Joo. Se saa viimeiset päivitykset loppuvuodesta ja sen jälkeen jää unholaan, Adoben lisenssipolitiikka on perseestä. Noissa kahdessa uudessa oli käsittääkseni sellainen ero, että toiseen saa teran pilvitilaa ja se synkkaa kaikki systeemit kaikkien omien laitteiden kesken. Tuo Classic on vain sama vanha pienillä mausteilla, sitäkin voi edelleen käyttää useassa koneessa (olikohan kaksi tai kolme), mutta katalogien ja kuvien synkkaus pitää tehdä itse. Itse työskentelen kahdella koneella, enkä todellakaan koe tarpeelliseksi jotain pilvipalvelua omille kuvilleni, ei näillä nykyisillä tiedonsiirtonopeuksilla.
Kaippa se täytyy sitten tuo 6 -versio investoida ja vetää sillä sitten ns. maailman tappiin... ;) Vitonenkin riittää mun peruskäyttöön, mutta GPU tuki ja HDR yms. jutut aina vähän himottanut.
 
Itsekin päivitin kutoseen vaan siksi että vitonen ei tukenut noita Fuji X-T20 raw tiedostoja :D
 
Kaippa se täytyy sitten tuo 6 -versio investoida ja vetää sillä sitten ns. maailman tappiin... ;) Vitonenkin riittää mun peruskäyttöön, mutta GPU tuki ja HDR yms. jutut aina vähän himottanut.
Se maailman tappi on sitten siinä, kun päätät ostaa uuden vuonna 2018-> julkaistun kamerarungon, jota ohjelmisto ei enää tue.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom