Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

On ihan hyvä huomauttaa että 25mm 4:3 sensorilla ei ole ihan sama juttu kuin 25mm muiden nykyisten järjestelmien 3:2 sensoreilla. 3:2 on leveämpi kuvasuhde kuin 4:3, minkä vuoksi siinä missä 50mm on täyskennolla "normaali"putki, 25mm MFT:llä on hieman kapeampi ja hieman korkeampi.

Itselleni tämä aiheutti sen, että tuo 25mm f/1.7 tuntuu hieman turhan kapealta. Juuri sen verran että se täyskennon 50mm saattaisi olla riittävän leveä, tai sitten ei. Hyvä putki se on, etenkin kun huomioidaan miten halvalla sitä välillä saa, mutta se voi olla hyvinkin pettymys jos ei tiedä mitä on ostamassa.
 
Itellä on tuo Panan G7 ja olen kyllä ollut suhteellisen tyytyväinen. Koko on suhteellisen kompakti ja linssejä löytyy oikein mukavasti.

Meneekö G80 sitten liian kookkaaksi?

Rajala Pro Shop
 
Jep, ei paljoa löydy pienimmästä kokoluokista kaikkia ominaisuuksia.
Kun eivät ole softasta/laskentatehosta riippuvaisia ominaisuuksia, niin niitä ei ole voitu kutistaa.
Ja sitten on vielä tuotesegmentointi.

Tuotekuvauksessahan yleensä tarvitaan sen verran reilusti syväterävyyttä, että objektiivia täytyy himmennellä reilummin.
Eli runkovakaajallisilla malleilla olisi siinä etua, kun ei tarvitsisi niin nopeasti nostaa ISOa riippumatta objektiivista.

Läpppärinkin kanssa laukussa/repussa kuljetteluun Olympuksella ja Panasonicilla olisi kummallakin pannukakkumallinen peruszoomi, joka on tuuman paksu kuljetusasennossa.
Sen kanssa pikkurunko alkaisi myös mahtua reilumpaan takin taskuun.

Olympuksellahan on sadan euron Cash back kampanja alkutalven ajan E-M10 III kiteistä, joka on E-M1 II:n kanssa toistaiseksi ainoa Olympus 4K videolla.
Vaikkei Olympus olekaan videosta tunnettu, niin rolling shutter-ilmiön pitäisi olla hyvin kurissa:
I recently tested a professional digital “cinema” camera that costs 7 times more than the Olympus E-M10 III, and I was terrified to see how bad the rolling shutter effect was. I’m very happy to report that the rolling shutter effect in this camera is one of the best I’ve ever seen in this category of cameras and above.
Olympus E-M10 III - Sample Footage and Exclusive First Impressions | cinema5D

Panasonic GX9:ä siellä löytyy kittina pannukakkuzoomin kanssa ja myös 25mm f/1,7 kiinteän kera.
Rajala Pro Shop
Rajala Pro Shop

Tuo 25mm on Four Thirdsillä sitä klassista kaikenlaiseen yleiskuvaukseen käytettyä "normaali"lasia vastaava polttoväli.
Olisi Olympuksenkin kaveriksi ihan hyvä vähempään valoon.
Tosin budjettilasi kun on niin jonkin verran ilmeisesti on altis heijastuksille kirkkaista valonlähteistä.

Itellä on tuo Panan G7 ja olen kyllä ollut suhteellisen tyytyväinen. Koko on suhteellisen kompakti ja linssejä löytyy oikein mukavasti.

Meneekö G80 sitten liian kookkaaksi?

Rajala Pro Shop
Kävin eilen Rajalalla hiplaamassa noita kiinnostavimpia vaihtoehtoja ja päädyin lopulta pienen pohdinnan jälkeen Panasonicin G80:een. Se on vähän iso Sonyyn nähden, mutta totesin lopulta että koko ei ole se tärkein vaatimus, kun ominaisuudet ovat muuten hyvin kohdallaan.

Tänään tuli vielä Digipäivien tarjouksena tuolla paremmalla 12-60 mm zoomilla kitti 999€ hintaan, joten ajattelin todennäköisesti hakea sen huomenna itselleni. Kokeilin myös pienempää 12-32 objektiivia tuon G80 parina, mutta se tuntui suhteettoman pieneltä siinä rungossa. Gx9 olisi ollut muuten vaihtoehto, mutta siinä ei ole mikkiliitäntää.

Yhtenä villinä skenaariona on vielä ostaa tuohon rinnalle Panan GX800, jota saisi nyt tarjouksessa 299€ tuon 12-32 objektiivin kanssa. Voisi sitten käyttää noita objektiiveja ristiin ja ottaa pienemmän rungon mukaan jos tilaa on vähän.
 
Tänään tuli vielä Digipäivien tarjouksena tuolla paremmalla 12-60 mm zoomilla kitti 999€ hintaan, joten ajattelin todennäköisesti hakea sen huomenna itselleni. Kokeilin myös pienempää 12-32 objektiivia tuon G80 parina, mutta se tuntui suhteettoman pieneltä siinä rungossa. Gx9 olisi ollut muuten vaihtoehto, mutta siinä ei ole mikkiliitäntää.

Yhtenä villinä skenaariona on vielä ostaa tuohon rinnalle Panan GX800, jota saisi nyt tarjouksessa 299€ tuon 12-32 objektiivin kanssa. Voisi sitten käyttää noita objektiiveja ristiin ja ottaa pienemmän rungon mukaan jos tilaa on vähän.
G80 ja 12-60mm on tuplakuvanvakaimella hyvä yhdistelmä yleiskäyttöön.
Tosin Olympuksen "runkotulppaobjektiivihan" se olisi huvittava yhdistelmä useimmissa rungoissa...

Järjestelmän joustavuudella tosiaan saisi tarvittaessa myös kompaktin matkapaketin.
Paremmat ominaisuudet/optiikka ovat kyllä kivoja, mutta jos työvälineiden kantelu alkaa itsessään muodostua työksi, lopputulos tuskin paranee kokonaisuutena.
Sitä täydellistä varustelaukkua/reppua odotellessa...
 
Mitähän käytettyjä kannattaisi katsastaa n. 100-200€ hintaluokassa nuorelle kuvaajalle ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi? Mitä täytyy ehdottomasti kuulua mukaan?

Digiviikko alkoi jos haluat takuullista käytettyä ostaa. Jos 200€ on yläraja niin 1100D + 18-55mm IS II irtoaa budjettiin. Jos budjetti venyy hiukan niin 60D on kamerana hitosti ja paljon parempi, mutta myös isompi ja raskaampi. Kyseinen obiska on ihan ok, valovoima vähän heikko, mutta piirto ihan hyvää. Menee harjoittelulasina ihan kivasti ja on halpa.

Rajala Pro Shop
Rajala Pro Shop
Rajala Pro Shop
 
EOS 600D löytyy parikin Torista parin sadan pintaan vakio-objektiiveilla, mitenkäs nuo? Varmaankin paremmalla kennolla kuten 550D?
 
EOS 600D löytyy parikin Torista parin sadan pintaan vakio-objektiiveilla, mitenkäs nuo? Varmaankin paremmalla kennolla kuten 550D?

600D alkaa olemaan kuvanlaadun, herkkyyden ja ominaisuuuksien osalta jo aika hyvällä tasolla ja kenno on aika moderni :tup:
En tiedä onko ihan sama kenno kuin 550D:ssä, mutta ainakin tarkkuus ja herkkyys on samoja, niin lienee sama kenno.

Toi on kyllä varsin hyvä setti aloittajalle, uutta lasiakin saa sitten edullisesti jos alkaa enemmän homma kiinnostamaan.

Edit: 550D:tä näköjään taas tarjolla 99€, tuohon kylkeen kittilasi niin setti jää kirkkaasti alle 200€ :)
Rajala Pro Shop
 
Viimeksi muokattu:
Kävin eilen Rajalalla hiplaamassa noita kiinnostavimpia vaihtoehtoja ja päädyin lopulta pienen pohdinnan jälkeen Panasonicin G80:een. Se on vähän iso Sonyyn nähden, mutta totesin lopulta että koko ei ole se tärkein vaatimus, kun ominaisuudet ovat muuten hyvin kohdallaan.

Tänään tuli vielä Digipäivien tarjouksena tuolla paremmalla 12-60 mm zoomilla kitti 999€ hintaan, joten ajattelin todennäköisesti hakea sen huomenna itselleni. Kokeilin myös pienempää 12-32 objektiivia tuon G80 parina, mutta se tuntui suhteettoman pieneltä siinä rungossa. Gx9 olisi ollut muuten vaihtoehto, mutta siinä ei ole mikkiliitäntää.

Yhtenä villinä skenaariona on vielä ostaa tuohon rinnalle Panan GX800, jota saisi nyt tarjouksessa 299€ tuon 12-32 objektiivin kanssa. Voisi sitten käyttää noita objektiiveja ristiin ja ottaa pienemmän rungon mukaan jos tilaa on vähän.
Siinä tapauksessa, jos et huomannut, niin Rajalla on myös myynnissä tuo GX800:n 25mm f/1.7 linssin kanssa 279€: Rajala Pro Shop

En tiedä palvelisiko tuo linssi ehkä hieman paremmin, varsinkin jos on tarkoitus kuvata yhtään hämärämmässä. Tuon 12-32mm kittilinssin valovoima on todella onneton, ja samalla kuvakulmalla(eli ~50mm kinovastaava) tuo 25/1.7 laskee ~3 stoppia enemmän valoa. Eli voit laskea herkkyyden esim 3200 --> 400, jolloin saat huomattavasti paremman kuvan. Toki prime on aina prime, ja se vaatii aina hieman enemmän asettelua, että saa sopivan sommitelman.
 
Siinä tapauksessa, jos et huomannut, niin Rajalla on myös myynnissä tuo GX800:n 25mm f/1.7 linssin kanssa 279€: Rajala Pro Shop

En tiedä palvelisiko tuo linssi ehkä hieman paremmin, varsinkin jos on tarkoitus kuvata yhtään hämärämmässä. Tuon 12-32mm kittilinssin valovoima on todella onneton, ja samalla kuvakulmalla(eli ~50mm kinovastaava) tuo 25/1.7 laskee ~3 stoppia enemmän valoa. Eli voit laskea herkkyyden esim 3200 --> 400, jolloin saat huomattavasti paremman kuvan. Toki prime on aina prime, ja se vaatii aina hieman enemmän asettelua, että saa sopivan sommitelman.
Nojuu, katselin kyllä myös tuota 25 mm kiinteää objektiivia, tosin erillisenä 99€ hintaan. Vähän vaan luulen, ettei se ole ihan tarpeeksi joustava erilaisissa tilanteissa. Valovoiman suhteen ei nykyiselläänkään ole ollut työkuvien kanssa suuremmin ongelmia Canonin f3.5-5.6 kittizoomilla, joten sinällään tuolle f1.7 aukolle ei ole valtavaa tarvetta, vaikka kiva ominaisuus onkin.
 
Tuo 12-60mm 2.8-4.0 kannattaa ostaa jos tosiaan mietit tuota G80.
Joo, niin siinä kävi. Loppui arpominen ja kävin aamulla poistamassa Rajalasta G80:n sekä tuon f2.8 12-60 mm opiskan. Lisäksi ostin tuon GX800:n 12-32 mm pikkuzoomilla henkilökohtaiseen käyttöön - jos jää turhaksi niin pääseehän tuosta aina eroon.

Ainakin ensifiilikset tästä G80:sta ja objektiivista ovat pirun hyvät. Vähän laadukkaamman tuntuinen kombo kuin tuo vanha Canon :)

Vielä ajattelin ostaa 128 Gt muistikortin tähän työkameraan - osaatteko sanoa onko SD-adapterista haittaa nopeuden puolesta, kun monet V30-kortit näyttäisivät olevan tarjolla micro-SD-koossa?

WhatsApp Image 2018-10-22 at 12.22.15.jpeg WhatsApp Image 2018-10-22 at 11.23.14.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ne adapterit on ihan puhtaasti kortin suurentamiseen, joten kunhan kontaktit on kunnossa, ongelmia ei pitäisi tulla. Tästä huolimatta minulla on kamerassani täysikokoinen V30 SD. Hintaero oli ihan olematon niin ostin sellaisen.

Tässä tapauksessa ei oleellinen huomio, mutta noin yleisesti kannattaa ostaa 4K videokäyttöön aina vähintään 64gt kortti jotta se tukee exFATia. On vähän ikävä ekstratyövaihe yhdistellä 10min pätkiä 4K videota kun äänen nauhottaa erillisellä nauhottimella. Kerran tuon koin ja marssin suoraa ostamaan isomman kortin kivijalasta kun sen koin (Multitronicissa kun oli hyllyssä kelpo hintaan silloin).
 
Itse olen ollut tyytyväinen Sonyn E-mount systeemiin. Ehkä paras (käytetyin) linssi omaan käyttöön on ollut Sigman 30mm F2.8 (vanhempi malli) joka löytyi käytettynä alle 100€. Nopea zoomi ollut hankintalistalla jo jonkin aikaa. 50mm toiminut ihan ok kunhan päässyt tarpeeksi lähelle mutta ei se kaikissa paikoissa ole riittävä. Järkyttävät hinnat tai muuten huonot arvostelut eivät innostaneet ostamaan mitään aikaisemmin mutta nyt tuli haettua Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD -Sony FE. Onhan tuo vähän hölmön näköinen a6000 nokalla... o_O

p5pb16502695.jpg



Muita linssejä kuvassa:
16-50mm kitti zoom
19mm F2.8 Sigma
30mm F2.8 Sigma
50mm F1.8 Sony
 
Joo, niin siinä kävi. Loppui arpominen ja kävin aamulla poistamassa Rajalasta G80:n sekä tuon f2.8 12-60 mm opiskan. Lisäksi ostin tuon GX800:n 12-32 mm pikkuzoomilla henkilökohtaiseen käyttöön - jos jää turhaksi niin pääseehän tuosta aina eroon.

Ainakin ensifiilikset tästä G80:sta ja objektiivista ovat pirun hyvät. Vähän laadukkaamman tuntuinen kombo kuin tuo vanha Canon :)

Vielä ajattelin ostaa 128 Gt muistikortin tähän työkameraan - osaatteko sanoa onko SD-adapterista haittaa nopeuden puolesta, kun monet V30-kortit näyttäisivät olevan tarjolla micro-SD-koossa?

WhatsApp Image 2018-10-22 at 12.22.15.jpeg WhatsApp Image 2018-10-22 at 11.23.14.jpeg


Ei huono combo. Itselläni Panan GX80 ja olen ollut tyytyväinen. Valovoimaisuuden puute haittaa jonkin verran hämärässsä kuvatessa. Mut paremmasta täyden kennon kamerasta saakin maksaa huomattvasti tuplasti enemmän.

@Juha Kokkonen Jos tulevaisuudessa parempaa videokameraa tarviit, G80 rungon vaihto Gh5 voisi olla hyvä vaihtoehto.
 
Nyt kannattaa ehdottomasti kuikuilla Sony a7 mk I, noita on alkanut löytymään jopa alle 400€ käytettynä. The paras peilitön tuohon hintaa, piste. EYE AF, 5fps, täyskenno, ISOn sietoa ihan eri lukemilla kuin MFT tai APS-c kameroissa (itse siirryin sony a6300 ja eroa p€rkeleesti), Dynamiikkaa yli 14 stoppia myös. FHD videot, noh hieman pehmeää mutta hyvin käyttistä vielä tänä päivänä. MC-11 adapterilla Sigmat toimii kuin natiivit Sonyn lasit (PDAF myös videoidessa) 20180919_150918_HDR.jpg
20180919_150918_HDR.jpg
 
Nyt kannattaa ehdottomasti kuikuilla Sony a7 mk I, noita on alkanut löytymään jopa alle 400€ käytettynä. The paras peilitön tuohon hintaa, piste. EYE AF, 5fps, täyskenno, ISOn sietoa ihan eri lukemilla kuin MFT tai APS-c kameroissa (itse siirryin sony a6300 ja eroa p€rkeleesti), Dynamiikkaa yli 14 stoppia myös. FHD videot, noh hieman pehmeää mutta hyvin käyttistä vielä tänä päivänä. MC-11 adapterilla Sigmat toimii kuin natiivit Sonyn lasit (PDAF myös videoidessa) 20180919_150918_HDR.jpg
20180919_150918_HDR.jpg

Ei huono vaihtoehto jos ei haittaa 4k videon, langattoman tiedonsiirron ja muitten uusien kameroitten ominaisuuksien puute. Hyvä budjetti/aloittelijan täydenkennon kamera jonka voi myöhemmin päivittää Sony a7 III versioon ja samat objectit toimii molemmissa.

Toimiiko Sony a7 mkI FE-Objectit ilman ylimääräisiä härpäkkeitä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei huono vaihtoehto jos ei haittaa 4k videon, langattoman tiedonsiirron ja muitten uusien kameroitten ominaisuuksien puute. Hyvä budjetti/aloittelijan täydenkennon kamera jonka voi myöhemmin päivittää Sony a7 III versioon ja samat objectit toimii molemmissa.

Toimiiko Sony a7 mkI FE-Objectit ilman ylimääräisiä härpäkkeitä?

Toimii juu ja se AF ei ole niin paljon hitaampi kuin esim a7II tai jopa a7rII. Tuskin huomaa eroa mutta sen varmuus on parempi tuossa a7rII toki. Hämärässä ei ole tuon a7rII tasoa. Kuvanlaatu on 1:1 a7II kanssa myös. Tuossa a7III onkin jo sitten paljon eroa ISON siedossa mutta dynamiikan eroa on vaikeampi nähdä.
 
Itse olen ollut tyytyväinen Sonyn E-mount systeemiin. Ehkä paras (käytetyin) linssi omaan käyttöön on ollut Sigman 30mm F2.8 (vanhempi malli) joka löytyi käytettynä alle 100€. Nopea zoomi ollut hankintalistalla jo jonkin aikaa. 50mm toiminut ihan ok kunhan päässyt tarpeeksi lähelle mutta ei se kaikissa paikoissa ole riittävä. Järkyttävät hinnat tai muuten huonot arvostelut eivät innostaneet ostamaan mitään aikaisemmin mutta nyt tuli haettua Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD -Sony FE. Onhan tuo vähän hölmön näköinen a6000 nokalla... o_O

p5pb16502695.jpg



Muita linssejä kuvassa:
16-50mm kitti zoom
19mm F2.8 Sigma
30mm F2.8 Sigma
50mm F1.8 Sony


Heh oikeastaan tässä on syy miksi päädyin sonyn aps-c e emountin sijasta fujifilmiin kun vaihdoin nikoneita peilittömiin.
-Ei mitään järkevää valovoimasta yleiszoomia (full framen mallit ei ole kovin laajoja, on helvetin isoja ja myös suht kalliita)
-Sonyn omat APS-C primet ei oo yhtä hyviä kuin fujin ja sigmat taas on suht pimeitä
 
Heh oikeastaan tässä on syy miksi päädyin sonyn aps-c e emountin sijasta fujifilmiin kun vaihdoin nikoneita peilittömiin.
-Ei mitään järkevää valovoimasta yleiszoomia (full framen mallit ei ole kovin laajoja, on helvetin isoja ja myös suht kalliita)
-Sonyn omat APS-C primet ei oo yhtä hyviä kuin fujin ja sigmat taas on suht pimeitä

Eikö sun mielestä Sony E 35mm f1.8 ja 50mm f1.8 ole tarkkoja? Ainakin DXOMARKin mukaan hakkaa jopa zeissit APS-c rungossa. ja sigman E sarja joissa 16mm f1.4, 30mm f1.4 ja kohta tulee 56mm f1.4 jotka tarkimmat APS-c lasit ikinä.
 
Eikö sun mielestä Sony E 35mm f1.8 ja 50mm f1.8 ole tarkkoja? Ainakin DXOMARKin mukaan hakkaa jopa zeissit APS-c rungossa. ja sigman E sarja joissa 16mm f1.4, 30mm f1.4 ja kohta tulee 56mm f1.4 jotka tarkimmat APS-c lasit ikinä.

Varmaan ovat mutta varsinkin tuo yleiszoomin puute ja kittiputken sähköinen zoomi käänsi fujiin sekä tietty se että fujilta löytyy about kaikkiin polttoväleihin laadukkaat primet. F2 versiot ihan kohtuullisen hintaisiakin ja 18-55 2.8-4 on ihan omassa luokassaan kittilasina
 
Parin tunnin kuvauksen perusteella olen tyytyväinen Tamroniin. Vaatii vielä harjoittelua kun tottunut prime laseja käyttämään. Tamron jää kyllä vain isompien tapahtumien taltioimista varten. Sigma 19mm sisällä tapahtuviin kuvauksiin ja 30mm edelleen yleiskäyttöön niin kameraa on mukavampi kuljettaa mukana.
En tiedä mistä olin saanut päähäni että FE-mount 50mm lasi olisi E-mountissa kuin 75mm. Polttoväli on täysin sama riippumatta kennosta. Tämä tuli kyllä esille jo kaupassa kun sain kokeilla lasia omassa kamerassa ennen ostoa.
 
Parin tunnin kuvauksen perusteella olen tyytyväinen Tamroniin. Vaatii vielä harjoittelua kun tottunut prime laseja käyttämään. Tamron jää kyllä vain isompien tapahtumien taltioimista varten. Sigma 19mm sisällä tapahtuviin kuvauksiin ja 30mm edelleen yleiskäyttöön niin kameraa on mukavampi kuljettaa mukana.
En tiedä mistä olin saanut päähäni että FE-mount 50mm lasi olisi E-mountissa kuin 75mm. Polttoväli on täysin sama riippumatta kennosta. Tämä tuli kyllä esille jo kaupassa kun sain kokeilla lasia omassa kamerassa ennen ostoa.
Heetkinen. Kyllähän se 50mm pitäisi nimenomaan vastata 75mm kuvakulmaltaan. Koska kenno on pienempi, mutta lasi antaa valoa laajemmalle aluelle. Eli sama kuin täyskennon kuvasta rajaisi kuvaa, kyllähän se pidentää polttoväliä (siis kuvakulma kapenee).

Itsellä sama Tamron A7RM3:ssa kiinni ja on kyllä tarkka lasi. Softan tuohon päivitin heti, niin ei ole temppuillut kertaakaan.
 
No fyysinen polttoväli pysyy kyllä samana mutta FOV vastaa APS-C kennolla 50mm lasilla samaa kuin se olisi full framella 75mm lasilla @SVS @salamoi
 
Heetkinen. Kyllähän se 50mm pitäisi nimenomaan vastata 75mm kuvakulmaltaan. Koska kenno on pienempi, mutta lasi antaa valoa laajemmalle aluelle. Eli sama kuin täyskennon kuvasta rajaisi kuvaa, kyllähän se pidentää polttoväliä (siis kuvakulma kapenee).

Itsellä sama Tamron A7RM3:ssa kiinni ja on kyllä tarkka lasi. Softan tuohon päivitin heti, niin ei ole temppuillut kertaakaan.

Tarkoitin että 50mm objektiivin FOV on APS-C kamerassa sama oli kyseessä sitten FE-mount tai E-mount objektiivi. Sitten jos kennon koko muuttuu niin tietysti FOV muuttuu.
 
Tarkoitin että 50mm objektiivin FOV on APS-C kamerassa sama oli kyseessä sitten FE-mount tai E-mount objektiivi. Sitten jos kennon koko muuttuu niin tietysti FOV muuttuu.
Jaa, sitä tarkoitit. Toki niissä on sama FOV, kaikissa objetiiveissa taitaa olla merkinnät kuin ne olisivat Full Frame kamerassa. Sitten eri kokoisilla kennoilla FOV on mitä on. Sikäli jännä tapahan tuo on, mutta jäänyt ilmeisesti filmiajalta elämään.
 
Sikäli jännä tapahan tuo on, mutta jäänyt ilmeisesti filmiajalta elämään

Toihan on sinänsä ihan looginen tapa, koska croppikertoimet vaihtelee kaluston mukaan, ja sama lasi voi sopia niin FF kuin crop-kennolle (esim. Canon EF-optiikat), niin ilmoitetaan obiskat aina saman systeemin mukaan millä ne on ammoisista ajoista tehty, ja oman kaluston todellisen polttovälin voi sitten laskea rungon croppikertoimen kanssa :tup:
 
polttoväli on kuitenkin ihan normaali fysiikan suure eikä tosiaan ota kantaa linssin kokoon(piirtoympyrään)
 
Iäkkäämmälle tutulle kameraa. Tällä hetkellä ykkösenä on Olympus OM-D E-M10 Mark II 500e BF-tarjoushintaan kittizoomilla. Dpreview:n mukaan todella pätevä peilitön järkkäri hyvänkokoisella kennolla. Mitä vastaavia kannattaisi tsekata samassa hintaluokassa kun kriteereinä:
  • paino ja koko samanlainen (noin 400g, 120 x 83 x 47 mm), ei siis tuota pienempi huonon otteen takia
  • videokuvausominaisuudet tai liikkuvan kohteen seuranta eivät tärkeitä
  • riittävästi namiskoita, jottei tarvitse kosketusnäyttöön tukeutua liikaa
  • toimiva palikkamoodi, jossa helppo tehdä valotuksen korjaus kuvaa otettaessa - välillä aukon esivalintaa
  • hinta max. 800e
  • kohtuukokoinen ja -laatuinen zoom-objektiivi suurimman osan ajasta käytössä
  • JPEG-kuvanlaatu oleellista - tuskin puukottaa RAW-kuvia
Saa ehdottaa myös kompaktikameraa. Mutta ovat usein turhan pieniä joista ei saa tukevaa otetta.
 
Iäkkäämmälle tutulle kameraa. Tällä hetkellä ykkösenä on Olympus OM-D E-M10 Mark II 500e BF-tarjoushintaan kittizoomilla. Dpreview:n mukaan todella pätevä peilitön järkkäri hyvänkokoisella kennolla. Mitä vastaavia kannattaisi tsekata samassa hintaluokassa kun kriteereinä:
  • paino ja koko samanlainen (noin 400g, 120 x 83 x 47 mm), ei siis tuota pienempi huonon otteen takia
  • videokuvausominaisuudet tai liikkuvan kohteen seuranta eivät tärkeitä
  • riittävästi namiskoita, jottei tarvitse kosketusnäyttöön tukeutua liikaa
  • toimiva palikkamoodi, jossa helppo tehdä valotuksen korjaus kuvaa otettaessa - välillä aukon esivalintaa
  • hinta max. 800e
  • kohtuukokoinen ja -laatuinen zoom-objektiivi suurimman osan ajasta käytössä
  • JPEG-kuvanlaatu oleellista - tuskin puukottaa RAW-kuvia
Saa ehdottaa myös kompaktikameraa. Mutta ovat usein turhan pieniä joista ei saa tukevaa otetta.

Fuji X-T10 tai X-E2s 18-55 kittilasin kanssa saattaa olla rajalssa taas poistossa Black fridayna. Fujilla tulee todella hyvän näköistä JPG:tä ja 18-55 2.8-4 kittizoomi on ihan omaa luokkaansa verrattuna muiden valmistajien kittilaseihin
 
Tiedä sitten kuinka järkevä järkkäri on jos ei putkia vaihda, vai olisiko esim. Panasonic LX100 järkevämpi: Siinä on 4/3-kenno, mutta se ei käytä ihan koko kennoa joten käytännössä siksi pienempi. Objektiivi tuossa on 24-75mm vastaava f/1.8-f/2.8. Jos tuo ei käy kittizoomilla pitää pärjätä niin tuo Fuji on kyllä ihan jo siitäkin hyvä että sen kitti on tuo mainittu f/2.8-4 eikä Olympuksen f/3.5-5.6 joka on kuitenkin 0.5-1 stoppia hitaampi.

Tämä siis jos Olympuksen kuvanvakaajan ylivertaisuus ei ole tärkeä myynnille. En tiedä minkä tasoista vakausta tuossa Fujissa on, mutta jos kohde on paikallaan ja tekniikka ei ole aivan hirveä niin tuon Olympuksen runkovakaaja on useamman stopin edestä vakausta.

Mitä noihin putkiin tulee niin sekä LX100 että Olympuksen kittiputki kykenevät hieman laajempaan kuvaan mutta eivät yllä ihan yhtä pitkälle zoomattuna (Olympuksen 12-32mm on kinoformaatissa 24-64mm, tuo LX100 tosiaan 24-75mm ja Fuji vissiin jotain tyyliin 27-83mm). Tälläkin voi olla merkitystä.
 
Fujilla tulee todella hyvän näköistä JPG:tä ja 18-55 2.8-4 kittizoomi on ihan omaa luokkaansa verrattuna muiden valmistajien kittilaseihin

No enpä tiedä miten se parempi on kuin muiden valmistajien. Canonin EOS-R:n kit-lens on 24-105 f/4 ja tuo on erittäin korkealaatuinen, kyllä se vie tuota Fujia kuin litran mittaa. Toki kyseessä on yli tuhannen dollarin kit-lens, mutta se on silti kit-lens. Nikon Z7:ssa kit-lens on 24-70 f/4 ja tuskin tuokaan Fujille häviää.

Jos mennään pois FF-kameroista, niin Panasonic Leica 12-60 f/2.8-4 on kanssa hyvä vaihtoehto, GH5(s) ja G9:n kit-lens tuo. Tuo 18-55 oli erikoisuus vuonna 2013 kun se tuli ulos, mutta viidessä vuodessa myös muut ovat parantaneet "kit-lens" määritelmää aika paljon. Olympus taitaa tunkea oman 12-40 f/2.8 kit-linssinä E-M1 II:n kanssa, eli kaikkea saa kittinä nykyään.

Halpa hyvä kit-lens kategoriassa se tosiaan taitaa olla Panasonicin kanssa ainoita, nuo muut vaihtoehdot ovat jo aika kalliita.
 
No enpä tiedä miten se parempi on kuin muiden valmistajien. Canonin EOS-R:n kit-lens on 24-105 f/4 ja tuo on erittäin korkealaatuinen, kyllä se vie tuota Fujia kuin litran mittaa. Toki kyseessä on yli tuhannen dollarin kit-lens, mutta se on silti kit-lens. Nikon Z7:ssa kit-lens on 24-70 f/4 ja tuskin tuokaan Fujille häviää.

No okei myönnetään mutta onhan noi ihan eri hintaluokissakin. Kitin osana tuo 18-55 maksaa 300€ suunnilleen. Toki MFT vehkeissä on myös hyviä laseja.
 
Iäkkäämmälle tutulle kameraa. Tällä hetkellä ykkösenä on Olympus OM-D E-M10 Mark II 500e BF-tarjoushintaan kittizoomilla. Dpreview:n mukaan todella pätevä peilitön järkkäri hyvänkokoisella kennolla. Mitä vastaavia kannattaisi tsekata samassa hintaluokassa kun kriteereinä:
  • paino ja koko samanlainen (noin 400g, 120 x 83 x 47 mm), ei siis tuota pienempi huonon otteen takia
  • videokuvausominaisuudet tai liikkuvan kohteen seuranta eivät tärkeitä
  • riittävästi namiskoita, jottei tarvitse kosketusnäyttöön tukeutua liikaa
  • toimiva palikkamoodi, jossa helppo tehdä valotuksen korjaus kuvaa otettaessa - välillä aukon esivalintaa
  • hinta max. 800e
  • kohtuukokoinen ja -laatuinen zoom-objektiivi suurimman osan ajasta käytössä
  • JPEG-kuvanlaatu oleellista - tuskin puukottaa RAW-kuvia
Saa ehdottaa myös kompaktikameraa. Mutta ovat usein turhan pieniä joista ei saa tukevaa otetta.
Kiinteäoptiikkaisissa kompakteissahan ns. "tuumakennoiset" olisivat oikein päteviä.
Niiden kenno on perinteisten pokkarikennojen ja Four Thirdsin puolivälissä kooltaan.

Mutta niitä ei ole kovin paljoa erilaisia ja Sony RX100 taas on epäergonomialtaan täysin perinteinen taskupokkari.
Ja sen sähköinen etsin se vasta tirkistysreikä onkin.
Sen pientä kokoa ei vain yksinkertaisesti pysty käsittämään ennen kuin sen on itse nähnyt livenä!
Suoranainen "bulletpoint engineering" ominaisuus: Saadaan se sinne markkinoinnin checklistiin, mutta käyttökelpoisuus on sitten toinen juttu.

Tuumakennoisten toinen pää taas on täysin perinteisten järkkärien kokoluokassa:
Compare camera dimensions side by side


E-M10:ssä on aika hyvin saatu kompaktiin kokoon kaksi säätörullaa, joilla hallita aukkoa ja valotuksenkorjausta samaan aikaan.
Tietenkään ei mikään sen kokoinen runko ole ergonomian voitto. (III-versiossa vähäsen enemmän kahvaa)

E-M10:n ja E-M5:n ero on sääsuojaus ja hieman enemmän ulkoisia kontrolleja.
Käytettynä sitäkin alkaisi saamana tuohon budjettiin
E-M10 II ja III:n välillä eroa on lähinnä vain 4K videokuvauksen lisäyksessä.

M.Zuiko 14-42mm EZ zoomihan on "pannukakku"mallinen ja suunniteltu pieni koko prioriteettin.
(200€ Topshotin tarjouksessa)
 
Nyt kun BF tarjouksia alkanut tipahtelemaan, niin ekan järkkärin hankinta olisi edessä. Jonkin aikaa olen selvitellyt vaihtoehtoja ja pitkään olin siinä uskossa että Panan G-80 12-60mm kittilinssillä lähtee mukaan, kun tulee hyvä tarjous ja nythän Rajalalta tuli (599€).
Kamera tulisi sekalaiseen kuvaukseen, pääasiassa kulkisi mukana reissuilla ja yökuvaus kiinostaa myös (tähtitaivas, revontulet jne.) Siksipä valinta alkanut arvelluttamaan koska tuolla ei ilmeisesti kuuhun mennä yökuvauksessa (no pun intended).

Kysymys kuuluukin olisiko järkevämpää vaihtoehtoa alle 1000€ hintaluokassa? vai hommatakko vaan tuo pana ja siihen mukaan joku valovoimaisempi lissi yöhommiin? Sitten jos harrastus ottaa tulta alleen niin myöhemmin kääntää katseen parempaan?
 
Kamera tulisi sekalaiseen kuvaukseen, pääasiassa kulkisi mukana reissuilla ja yökuvaus kiinostaa myös (tähtitaivas, revontulet jne.) Siksipä valinta alkanut arvelluttamaan koska tuolla ei ilmeisesti kuuhun mennä yökuvauksessa (no pun intended).
Itse kuusta ei millään kameralla saada kuvia ilman kunnollista teleobjektiivia...
Four Thirds kennolle saa vielä teleobjektiiveja kuvakulmaan nähden pienempänä ja kevyempänä kuin muille järkkäriformaateille.

Samoin kamerasta riippumatta öisten maisemien ja tähtitaivaan laadukkaasen kuvaukseenkin tarvitaan aina valoimaista objektiivia ja käytännössä jonkinlaista jalustaa.
Ja isompi kenno on oikeastaan kaksiteräinen miekka: Jos haluat etualaakin teräväksi et voi käyttää suuria aukkoja ja kennon pinta-alaetu kumoutuu.
(sama koskee myös aurinnousun/laskun maisemia)
Samalla kun kannettavan/raahattavan kaluston kokokin vain kasvaa.

Nimenomaan jos on tarkoitus reissata enemmän, niin kaluston kuljetettavuus on tärkeää, tai se "inspiraatio" todennäköisesti kokee nopean romahduksen.
Täydellistä kameralaukkua kun ei vielä ole:
Bag of Holding - TV Tropes
 
Nyt kun BF tarjouksia alkanut tipahtelemaan, niin ekan järkkärin hankinta olisi edessä. Jonkin aikaa olen selvitellyt vaihtoehtoja ja pitkään olin siinä uskossa että Panan G-80 12-60mm kittilinssillä lähtee mukaan, kun tulee hyvä tarjous ja nythän Rajalalta tuli (599€).

"Hyvä tarjous".. tuo G80 paketti on ollut 580e aika pitkään Ruotsissa, eli nyt päästiin vasta Ruotsin hintoihin. Mitä tulee G80:n, niin kyseessä on kyllä miellyttävän tuntuinen kamera. Siinä on hyvä ergonomia, mutta kuitenkin reippaasti FF-kameraa pienempi ja kevyempi. Vaikka sensori on pieni, niin vastapainona siinä on hyvä IBIS + Dual-IS jolla pystyy kyllä kuvaamaan paikalla olevia kohteita mainiosti pimeämmässäkin. Huom. toi 12-60 mikä Rajalalla tulee mukaan on se heikompi 12-60, ei tuo parempi mistä mainitsin alunperin. Sillä ei kuvata pimeässä sitten, on sen verran pimeä jo valmiiksi.

Mitä tulee revontuliin, niin onnistuu m4/3:lla. Tähtitaivas? Vaatii m4/3:lla vähän enemmän tekniikkaa, mutta ei se ole helppo nakki millekään kameralle. Joka tapauksessa, mun mielestä ekaksi järkkäriksi oikein mainio valinta. Haluat siihen kyllä toisen linssin, esim. 25mm f/1.7 saa Rajalalta nyt 99e. Suosittelen sitä tai vastaavaa ehdottomasti "toiseksi" objektiiviksi.
 
"Hyvä tarjous".. tuo G80 paketti on ollut 580e aika pitkään Ruotsissa, eli nyt päästiin vasta Ruotsin hintoihin. Mitä tulee G80:n, niin kyseessä on kyllä miellyttävän tuntuinen kamera. Siinä on hyvä ergonomia, mutta kuitenkin reippaasti FF-kameraa pienempi ja kevyempi. Vaikka sensori on pieni, niin vastapainona siinä on hyvä IBIS + Dual-IS jolla pystyy kyllä kuvaamaan paikalla olevia kohteita mainiosti pimeämmässäkin. Huom. toi 12-60 mikä Rajalalla tulee mukaan on se heikompi 12-60, ei tuo parempi mistä mainitsin alunperin. Sillä ei kuvata pimeässä sitten, on sen verran pimeä jo valmiiksi.

Mitä tulee revontuliin, niin onnistuu m4/3:lla. Tähtitaivas? Vaatii m4/3:lla vähän enemmän tekniikkaa, mutta ei se ole helppo nakki millekään kameralle. Joka tapauksessa, mun mielestä ekaksi järkkäriksi oikein mainio valinta. Haluat siihen kyllä toisen linssin, esim. 25mm f/1.7 saa Rajalalta nyt 99e. Suosittelen sitä tai vastaavaa ehdottomasti "toiseksi" objektiiviksi.

Ruotsin hinnat ei sinällään kiinnosta koska on ollut tapana tukea kotimaan markkinoita.

Näköjään tuo parempi 12-60 kittinä 999€ mistä vielä 100€ cashbäkki. Näinköhän se olisikin sitten siinä..
 
Näköjään tuo parempi 12-60 kittinä 999€ mistä vielä 100€ cashbäkki. Näinköhän se olisikin sitten siinä..

Ei poista f/1.7 linssin tarvetta siltikään, m4/3:lla haluat mahdollisimman paljon valoa. Minä jättäisin ehkä kittilinssin kokonaan pois ja ottaisin vaikka G80 + 25 f/1.7. Mieti sen jälkeen mitä muuta kaipaisit, pidempään vai lyhyempää. Näin itseasiassa aloitin aikanaan itse, ostin D7000:n (käytettynä tosin) ja 35mm f/1.8 (joka vastaa m4/3:lla 25mm). Sen jälkeen tilpehööriä on toki tullut ja mennyt vähän enemmänkin..
 
(joka vastaa m4/3:lla 25mm).

Tästä pitää varoittaa aina: Koska 3:2 on leveämpi kuvasuhde kuin 4:3, tämä polttovälin vastaavuus pitää ottaa varovasti. Täyskennokameran 3:2 sensorilla sen 50mm objektiivin kuva on silminnähtävästi leveämpi kuin 4:3 sensorilla varustetun M43-kameran 25mm putkella, jolla se on vastaavasti hieman korkeampi. Itse pidän tuota 25mm f/1.7 putkea varsin hyvänä hintaansa, mutta ihan hitusen turhan pitkänä polttovälinä.
 
Ei poista f/1.7 linssin tarvetta siltikään, m4/3:lla haluat mahdollisimman paljon valoa. Minä jättäisin ehkä kittilinssin kokonaan pois ja ottaisin vaikka G80 + 25 f/1.7. Mieti sen jälkeen mitä muuta kaipaisit, pidempään vai lyhyempää. Näin itseasiassa aloitin aikanaan itse, ostin D7000:n (käytettynä tosin) ja 35mm f/1.8 (joka vastaa m4/3:lla 25mm). Sen jälkeen tilpehööriä on toki tullut ja mennyt vähän enemmänkin..

Kiitos ajatuksista! Pitää vielä tuumailla, kun on kerta aikaakin ennen perjantain ostosekoilua.
 
Tästä pitää varoittaa aina: Koska 3:2 on leveämpi kuvasuhde kuin 4:3, tämä polttovälin vastaavuus pitää ottaa varovasti. Täyskennokameran 3:2 sensorilla sen 50mm objektiivin kuva on silminnähtävästi leveämpi kuin 4:3 sensorilla varustetun M43-kameran 25mm putkella, jolla se on vastaavasti hieman korkeampi. Itse pidän tuota 25mm f/1.7 putkea varsin hyvänä hintaansa, mutta ihan hitusen turhan pitkänä polttovälinä.

Kyllä, mutta en halunnut liikaa lähteä sekoittamaan pakkaa tuossa pienessä huomautuksessa. Jännästi itse tykkään kuvata tuolla 25mm f/1.7:lla, mutta FF:ssä mulla ei ole koskaan 50mm vehjettä kiinni (paitsi nyt pöydällä kun puheeksi tuli - mutta muuten se on kaapissa ja 35mm on FF:ssä). Eli tuo 4:3 vs 3:2 suhde ja mistä pitää riippuu hyvin paljon kuvaajasta.

Toiset tykkää laajemmasta, toiset tiukemmasta. Itse karsastan pahasti noita kuvausvirheitä laajakulmissa, kännyköissä ja jopa tuossa 35mm:ssäkin (mutta toki se on hyvin yleiskäyttöinen). Monissa tilannekuvissa tulee jokin esine sinne sivulle joka näyttää ihan poskettomalta. Monia ei tunnu asia haittaavan, mutta esim. tänään otin kännykällä kuvan ruokapöydässä yrittäen saada hauskaa tilannetta talteen - maitolasi on pään kokoinen. Maitolasin croppaamalla vaan katoaisi jokin osa kropastakin, niin eipä auta. Noh, se siitä rantista.

25mm (50mm) suosittelin lähinnä siitä syystä että se on halpa ja sillä pystyy kuitenkin ottamaan kaikenlaisia kuvia. Sen lisäksi tuo Panasonicin 25mm on hintaansa nähden hyvä vehje, jopa AF on nopea. Eikä se ole ollenkaan sanottua nifty-fiftyissä.
 
Mitä tulee revontuliin, niin onnistuu m4/3:lla. Tähtitaivas? Vaatii m4/3:lla vähän enemmän tekniikkaa, mutta ei se ole helppo nakki millekään kameralle. Joka tapauksessa, mun mielestä ekaksi järkkäriksi oikein mainio valinta. Haluat siihen kyllä toisen linssin, esim. 25mm f/1.7 saa Rajalalta nyt 99e. Suosittelen sitä tai vastaavaa ehdottomasti "toiseksi" objektiiviksi.

Revontulien kuvaaminen onnistuu varmasti hyvin m4/3:llakin kun onnistui jo useita vuosia sitten Canonin kroppikennoisella 60D:lläkin. Huomasin kyllä täyskennollisen edut 6D:hen siirryttyäni, alhaisempi kohina mahdollisti suurempien ISO-arvojen käytön ja sitä kautta lyhyemmät valotusajat. Revontulissa tämä mahdollisti vähän nopeampien ilmiöiden tallentamisen. Samaten tähtikuvauksessa isompi kenno on aika paljon parempi, mutta sain minä esim. Pohjois-Amerikka sumun helposti esiin kroppikennolla ja valovoimaisella linssillä. Todella hienojen tähtikuvien ottaminen (kaikkein laajakulmaisimmat poislukien) vaatii sitten seurannalla varustettua jalustaa ja/tai useiden otosten summaamista + paljon muuta ohjelmallista säätämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun BF tarjouksia alkanut tipahtelemaan, niin ekan järkkärin hankinta olisi edessä. Jonkin aikaa olen selvitellyt vaihtoehtoja ja pitkään olin siinä uskossa että Panan G-80 12-60mm kittilinssillä lähtee mukaan, kun tulee hyvä tarjous ja nythän Rajalalta tuli (599€).
Kamera tulisi sekalaiseen kuvaukseen, pääasiassa kulkisi mukana reissuilla ja yökuvaus kiinostaa myös (tähtitaivas, revontulet jne.) Siksipä valinta alkanut arvelluttamaan koska tuolla ei ilmeisesti kuuhun mennä yökuvauksessa (no pun intended).

Kysymys kuuluukin olisiko järkevämpää vaihtoehtoa alle 1000€ hintaluokassa? vai hommatakko vaan tuo pana ja siihen mukaan joku valovoimaisempi lissi yöhommiin? Sitten jos harrastus ottaa tulta alleen niin myöhemmin kääntää katseen parempaan?

Tuo panasonic on hyvä jos ensimmäistä järjestelmää mietit. Siihen ehdottomasti ostat sen paremman 12-60mm 2.8-4.0 (se on jo pelkästään tuon hinnan arvoinen). Seuraava askel on, että sä tartet jalustan. Vaikka sulla olisi FF runko, niin jalustalla kuvat otetaan. Suurin piirtein aika minkä revontulet vaatii 2.8f on ISO 800 - n.15 sekuntia ja ISO 1600 - n.8 sekuntia jne. Mun mielestä sun ei tarte ostaa mitään muuta objektiivia alussa kuin tuon paremman zoomin. Kun kuvailee, niin siinä voi sitten miettiä tarvitseeko esimerkiksi vielä laajemman laajakulman. Tosiaan jalustaan kannattaa sitten satsata eli osta mahdollisimman hyvä.
 
Jos joku Rajalasta tilailee niin kannattanee käyttää koodia RAJBLO2018 jolla saa -10% loppusummasta.
Itse tilasin tuon 999€ maksavan G80 12-60mm setin jolloin alennuksen ja optiikan hyvityksen jälkeen hinnaksi jää noin 800€ + mahdolliset postit...
Itse olen jo ainakin 10 vuotta pohtinut kameran ostoa ja totesin nyt että jostain se on aloitettava. Jokunen kuva jäänyt vuosien varrella räpsimättä kun en ole saanut kameraa hankittua. Eiköhän tuolla pääse hyvin alkuun ja katselee sitten myöhemmin oman kiinnostuksen mukaan uutta kalustoa jos siltä tuntuu.
 
Kannattaa myös harkita josko videohommat ovatkin kiinnostavampia kuin kuvittelisi. Itse kun päivitin Olympus E-PL6:sta Panasonic GX80:n pariin videon kuvanlaatu parani surkeasta erinomaiseen ja G80 on monessa mielessä sama kamera pl. esimerkiksi mikrofoniliitäntä joka helpottaa noita hommia ihmeesti. En minä usein videokuvaa kuvaa, mutta joskus tuli testattua kun oli duunin puolesta tarve kuvata ja vaihtoehto oli kännykkäkamera, minkä jälkeen hankinkin ulkoisen nauhurin ja vähän muutakin videolisärompetta kun oli ihan kivaa hommaa kuvata ja editoida (ja esiintyä).
 
Itse tilasin tuon 999€ maksavan G80 12-60mm setin jolloin alennuksen ja optiikan hyvityksen jälkeen hinnaksi jää noin 800€ + mahdolliset postit...

Ihan mielenkiinnosta, millä sait tuon 800€ tasolle? 999€ setti ja siitä 100€ pois (tolla alennuskoodilla) tuo hinnan vasta 900€ paikkeille. Jos tuosta vielä satasen saa pois, niin homma muuttuu jo mielenkiintoiseksi.
 
Ihan mielenkiinnosta, millä sait tuon 800€ tasolle? 999€ setti ja siitä 100€ pois (tolla alennuskoodilla) tuo hinnan vasta 900€ paikkeille. Jos tuosta vielä satasen saa pois, niin homma muuttuu jo mielenkiintoiseksi.
Siinä objektiivissa on 100€ cashback.
 
Kiitos @Hutikuti koodista, lähti tilaukseen sama kamera samalla linssillä + 25mm/1.7 ja Slik Pro 400DX + SH-705E -jalustapaketti. Toimituskulujen kanssa ~1090€ ja siitä vielä 100€ cashbäk, eli alle tontulla koko setti.
 
Tuon 18-55 linssin vakaaja toimii aika luotettavasti joku 4-5 aukkoa mutta tietty kuten kaikki vakaajat auttaa vain paikallaan oleviin kohteisiin. Toki tarkennus ei fujissa ole mitään peilikameran tasoa mutta ei sen huonompi kuin muillakaan peilittömillä. Olen sisätiloissa hämärässä kuvannut mm. keikkoja X-E2s:llä, X-T20:llä ja X-T2:lla ihan hyvällä menestyksellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom