Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

No niin! Anteeksi heti etukäteen, jos vastaus löytyy jo täältä. Ja pahoittelut, ettei täällä ole sellaista tyhmien kysymysten-ketjua! Asiaan:

Uusi idea on tullut taloon. Tarkoituksena olisi alkaa kuvaamaan videoita ja kas kummaa, eihän se olekkaan aivan niin yksinkertaista. Asiasta MITÄÄN ymmärtämätön kaveri ei saa edes kiinni vertailuista, että minkälainen vekotin olisi hakusessa ja mitä pitäisi oikeasti ottaa huomioon.

Osaisikohan joku täällä vähän vinkata, että mitä ollaankaan etsimässä. Tarkoitus olisi kuvata ns. temppuvideoita, eli kuvausta olisi ulkona ja sisätiloissa, vaihtelevissa valaistuksissa.
Kuvan laadun ei tarvitse olla markkinoiden parasta, mutta kunhan ei nyt näyttäisi ihan perunalla kuvatulta.
Videoiden pituus saattaa olla jotain 30 sekunnista puoleen tuntiin.
Varmaankin sellainen kamera, minkä saa jollekin jalalla tai käsiin.
Tietysti olisi kiva saada liitettyä se helposti tietokoneeseen.
Entä jos haluaisimme kuvata peli-videoita?
Edit: Ja tietysti puhetta pitäisi saada nauhoitettua vai tarvitaanko siihen erillisiä laitteita?

Ja ennenkaikkea BUDJETTI-mallia. Jotain halpaa, millä saataisiin harrastus alkuun ja jos se ei kiinnostakkaan, niin ei sydän sula hinnan takia, vaikka kamera jäisi hyllylle pölyttymään.

Minkälaisia speksejä pitäisi osata kameroista katsoa, verrata ja löytää laitteesta?

Jälleen kerran IO-Techin voima esiin ja miehelle jeesiä! Kiitos!
 
Jep, ja toi oli siis vaan toive, ei kritiikki. Mielestäni sellaisesta laskurista olisi hyötyä kameraan ja objektiiveihin tutustuessa, mutta myöhemmin sen merkitys tietysti hiipuu kaluston käydessä tutuksi.

Ihan hyvä idea se oli. Esimerkiksi Nikonin 105mm makrossa on mahdollisuus saada näkyviin etäisyys ja siinä myös näytetään visuaalisesti syväterävyys kyseisellä aukolla. Jostain syystä tätä ominaisuutta ei ole sitten kameraan laitettu.
 
Videokuvauksessa teknisestä näkökulmasta tärkeitä asioita ovat videon laatu, äänen laatu ja valaistus. Videon tekninen laatu on tänä päivänä kännykkäkameroissakin niin hyvä, että lähtisin sellaisella liikkeelle. Linssi kannattaa pitää puhtaana, mikrokuituliina on hyvä olla (ja se kannattaa myös pitää puhtaana ja säilyttää pussissa). Jos ette kuvaa tuulisissa olosuhteissa ja jos kameraa ei ole tarkoitus kääntää kuvatessa, niin halpa jalusta ja siihen kännykkäpidike riittää hyvin. Käsivaralta voi myös kuvata, mutta lopputuloksena saattaa olla varsin tärinäinen kuva. Gimbal auttaa tähän mutta maksaa. Monopodi menee pieneen tilaan ja monessa tapauksessa vakauttaa riittävästi.

Ääntä varten suosittelen erillistä kaulusmikkiä, mikäli puhutte videolla. Mitä lähempänä mikrofoni on puhujaa, sen parempi. Erillinen mikrofoni on toki hyödyllinen muutenkin. Näitä saa suoraan kiinni puhelimeen, mutta jos myöhemmin ostaa erillisen kameran, niin voi mikrofonikin mennä vaihtoon ihan vaan liitäntöjen takia.

Valaistus on erittäin tärkeä. Tavallisilla (led)ilampuilla pääsee alkuun. Yleisesti ottaen valojen värilämpötilan tulisi olla sama (pl. ehkä takavalo). 4000K on OK, välttäisin 2700K valoja. Valoa voi heijastaa seinistä tai sitä voi "hajoittaa" laittamalla valonlähteen eteen ohuen valkoisen valoaläpäisevän levyn tms. Tällöin ei tule teräviä varjoja, jotka yleensä ovat ikäviä. Jos on rahaa, niin ledipaneelit, joiden kirkkautta ja värilämpötilaa voi säätää helpottavat elämää. 300€:llä saanee kohtalaiset paneelit (2-3kpl) ständeineen.

Näillä kolmen valon potrettikuvausohjeilla pääsee hyvin alkuun. Ja tosiaan se taustavalo mikä korostaa ohimonseudun hiuksia voi olla erivärinenkin.
Olettaen että älypuhelimet löytyvät valmiina, niin sijoittaisin 10-50€ halpaan jalustaan (monopodikin on hyvä vaihtoehto), 50-300€ mikrofoneihin (langattomana saa halvalla, Rode lienee varma valinta) ja 0-300€ valosysteemiin. Heijastavia tai valoa läpipäästäviä sateenvarjoja saanee Kiinasta edullisesti.

Sitten kun materiaalia alkaa tulla, niin huomaatte kyllä mitä kilkkeitä kannattaa päivitellä. Ylivoimaisesti vaikein asia on itse sisällön tuottaminen. Oma filosofiani on videohommissa että ei saa näyttää ja kuullostaa aivan surkealta, omat värkkini (Panasonic G9 jne) ovat tästä näkökulmasta aivan ylimitoitettuja. Ja vielä sellainen vinkki, että mitä vähemmän kameraan koskee kuvatessa, niin parempi.

Tsemppiä videoiden tekoon!
 
Tamron sp 70-300mm f/4-5.6, ilmeisesti autofocus moottori sanonut sopimuksen irti kun ei tosiaan enää suostu tarkentamaan. Vakautusmoottori toimii kyllä. Mitään hajua mitä tuolle voisi tehdä?
 
No niin! Anteeksi heti etukäteen, jos vastaus löytyy jo täältä. Ja pahoittelut, ettei täällä ole sellaista tyhmien kysymysten-ketjua! Asiaan:

Uusi idea on tullut taloon. Tarkoituksena olisi alkaa kuvaamaan videoita ja kas kummaa, eihän se olekkaan aivan niin yksinkertaista. Asiasta MITÄÄN ymmärtämätön kaveri ei saa edes kiinni vertailuista, että minkälainen vekotin olisi hakusessa ja mitä pitäisi oikeasti ottaa huomioon.

Osaisikohan joku täällä vähän vinkata, että mitä ollaankaan etsimässä. Tarkoitus olisi kuvata ns. temppuvideoita, eli kuvausta olisi ulkona ja sisätiloissa, vaihtelevissa valaistuksissa.
Kuvan laadun ei tarvitse olla markkinoiden parasta, mutta kunhan ei nyt näyttäisi ihan perunalla kuvatulta.
Videoiden pituus saattaa olla jotain 30 sekunnista puoleen tuntiin.
Varmaankin sellainen kamera, minkä saa jollekin jalalla tai käsiin.
Tietysti olisi kiva saada liitettyä se helposti tietokoneeseen.
Entä jos haluaisimme kuvata peli-videoita?
Edit: Ja tietysti puhetta pitäisi saada nauhoitettua vai tarvitaanko siihen erillisiä laitteita?

Ja ennenkaikkea BUDJETTI-mallia. Jotain halpaa, millä saataisiin harrastus alkuun ja jos se ei kiinnostakkaan, niin ei sydän sula hinnan takia, vaikka kamera jäisi hyllylle pölyttymään.

Minkälaisia speksejä pitäisi osata kameroista katsoa, verrata ja löytää laitteesta?

Jälleen kerran IO-Techin voima esiin ja miehelle jeesiä! Kiitos!
Puhelingimbaalit ei maltaita maksa, semmonen antaa ehkä myös motivaatiota kuvaamiseen.

DJI pocket 3 on sitten yksi hyvä vaihtoehto yhden härpäkkeen ratkaisuksi jos haluaa välttää liikaa säätämistä. Jälki on oikein mainiota laitteen koko huomioon ottaen.
 
No niin! Anteeksi heti etukäteen, jos vastaus löytyy jo täältä. Ja pahoittelut, ettei täällä ole sellaista tyhmien kysymysten-ketjua! Asiaan:

Uusi idea on tullut taloon. Tarkoituksena olisi alkaa kuvaamaan videoita ja kas kummaa, eihän se olekkaan aivan niin yksinkertaista. Asiasta MITÄÄN ymmärtämätön kaveri ei saa edes kiinni vertailuista, että minkälainen vekotin olisi hakusessa ja mitä pitäisi oikeasti ottaa huomioon.

Osaisikohan joku täällä vähän vinkata, että mitä ollaankaan etsimässä. Tarkoitus olisi kuvata ns. temppuvideoita, eli kuvausta olisi ulkona ja sisätiloissa, vaihtelevissa valaistuksissa.
Kuvan laadun ei tarvitse olla markkinoiden parasta, mutta kunhan ei nyt näyttäisi ihan perunalla kuvatulta.
Videoiden pituus saattaa olla jotain 30 sekunnista puoleen tuntiin.
Varmaankin sellainen kamera, minkä saa jollekin jalalla tai käsiin.
Tietysti olisi kiva saada liitettyä se helposti tietokoneeseen.
Entä jos haluaisimme kuvata peli-videoita?
Edit: Ja tietysti puhetta pitäisi saada nauhoitettua vai tarvitaanko siihen erillisiä laitteita?

Ja ennenkaikkea BUDJETTI-mallia. Jotain halpaa, millä saataisiin harrastus alkuun ja jos se ei kiinnostakkaan, niin ei sydän sula hinnan takia, vaikka kamera jäisi hyllylle pölyttymään.

Minkälaisia speksejä pitäisi osata kameroista katsoa, verrata ja löytää laitteesta?

Jälleen kerran IO-Techin voima esiin ja miehelle jeesiä! Kiitos!
Niinkuin tossa jo pari viestittelijää totesikin, puhelimella on helppo aloittaa tiktokkailut jne. Osta vaikka Amazonista joku jalusta ja valaisin, jos haluat laatua parantaa.

Onhan noita V-logging kameroita markkinoilla, mutta pääasiassa niiden laatu ei paljon puhelimesta eroa, jos ei ole kokemusta käytöstä ja kuvaa huonossa valossa. Kalliitakin ovat, jos haluaa isolla sensorilla olevan.

Pelivideoista en osaa sanoa mitään merkittävää. Softa nauhoitukseen ja hyvä mikki oleellisimpia.
 
Viimeksi muokattu:
Kohinanpoistosta vielä, lightroomin photo enhance on nykyään kyllä pirun hyvä. Topazia tulee käytettyä enää vain harvoin kun lightroomissa saa muun kuvanmuokkailun ohessa suhinat pois. Kuva otettu pilvisenä päivänä marraskuussa hämärässä metsikössä 1/500 sulkimella, f6,3 aukolla ja 12800 ISOlla.

muokattu:
5h8ra5we6ozb1.jpg


muokkaamaton:
gwhibqbf6ozb1.jpg
 
Tämä tulee herättämään tunteita suuntaan jos toiseen, mutta kyllä nykyajan parhaimmat puhelimet suoriutuu yleisluontoisesta kuvaamisesta käytännössä melkein yhtä hyvin kuin järkkärit.

Muistan kun silloisen Nokian Anssi Vanjoki heitti tämän ennustuksen 2010 niin sille naureltiin (kamera)foorumeilla. Ei naureta enää. Mieshän oli visionääri!
 
Muistan kun silloisen Nokian Anssi Vanjoki heitti tämän ennustuksen 2010 niin sille naureltiin (kamera)foorumeilla. Ei naureta enää. Mieshän oli visionääri!
Minä muistan saman ennustuksen, ja samat naurut. (Ja muistelen kaiholla Nokia N9:ä, vaikka kamera siinä ei säväyttänyt edes aikanaan. Mielenkiintoista olisi silti tietää, miten historia olisi mennyt, jos Vanjoki olisi valittu firmansa keulille.)


Se on toki oma keskustelunaiheensa, koska "hyvin pian" tulee tai on ollut, mutta kyllä nyt 13 vuotta myöhemmin voi todeta, että mullisti ne kännykät kamerabusineksen (= tappaa jatkuvasti halvimpia hintaluokkia).
 
Ammattilaiskamera nyt on venyvä käsite, mutta pokkarithan nuo ovat jo saaneet vähintään henkihieveriin. Telepuolella on vielä hiukan kirittävää.
 
Toissailtana Oppo Find X5 Pro rökitti MFT Panasonic GM1 + 12-32 mm kittiobjektiivin hämärässä.

Oppo automaatilla:
1/1,56", 5,97 mm (kv. 25 mm), F1.7, 1/7 s, ISO 6400

Laitoin Panaan suunnilleen vastaavat, mutten yli normaalin herkkyysalueen.
GM1:
4/3", 12 mm (kv. 24 mm), F3.5, 1/6 s, ISO 12800

Oppo on reilusti uudempi vehje ja prossutehoa yllin kyllin. Toisaalta GM1:n fyysinen aukko on suurempi, 3,43 mm vs. 3,51 mm. Hetkinen, eipäs olekaan, vaan sittenkin kännykän fyysinen aukko oli suurempi!
Kuvia ei ole näyttää, mutta Oppo voitti tarkkuudessa, kohinassa ja väreissä niin selvästi, etteivät edellämainitut erot sitä selitä kokonaan.

Oppo taisi hiukan fuskata valottamalla vähän enemmänkin kuin ilmoittamansa 1/7 s. Kännykkä meinaan pyysi pitämään kameraa vakaana parin sekunnin laskurin juostessa. Nyt testasin staattista maisemaa, mutta liikkuva kohde olisi luultavasti tuottanut Oppon kuvaan häiriötä/tausta olisi siistiä, mutta liikkuvan kohteen alueella heikkoutta.

Noin pitkillä valotusajoilla ei yleensä liikkuvaa kohdetta voi kuvata, joten samantien järkkärin valotusaikaa voisi pidentääkin 1/6 sekunnista, jos ottaa tukea jostain. Silloin ei tulisi ISO 12800-muhjua. Tai sitten edullisilla kiinteillä saa nelinkertaistettua valon.

Tele ja erikoisjutut MFT hoitaa kännykkää paremmin, mutta kittizoomilla ilman jalustaa/tukea se hävisi 399 euron kännykälle.

Kyseinen kännykkä on saanut DxOMarkissa 130p, eli sijalla 43. Hämärästä on annettu 92p/132p. Ei tuo DxOMark tosin kaikkea kerro. Nimittäin listan kakkosena keikkuva iPhone 15 Pro Max (154p ja hämärä 127p/132p) hävisi omassa testissäni sisätiloissa Oppolle, kun käytettiin ultralaajiskameraa. Oppon tarkkuus ja kohina olivat paremmat sekä värit toistuivat paremmin. Applen kuvassa eräs pieni keltainen oli kohinanpoiston/pakkaamisen haalistama ja toinen vaaleanpunainen pieni esine oli jäänyt värittömän harmaaksi.

Jälkeenpäin katsoin netistä ultralaajiksen kennokoot, ja sieltähän se selitys löytyi. Oppon 399 €-kapulassa on suurehko 1/1,56" ja F2.2 vs. Applessa on 1,5 k€:sta huolimatta sniiduiltu laittamalla pienempi 1/2,55" F2.2. Oppon fyysinen aukko on 1,57 mm vs. iP 15 Pro Maxin 0,96 mm. Pääkameran osalta iPhone oli hieman tarkempi ja dynamiikka parempi. Telekamera oli selvimmin edellä Oppoa, lähinnä reilusti suuremman polttovälin ansiosta.
 
Mulla on Canon 600D ja olisi haussa alle 150 euron jonkinlaista zoom objektiivia käytettynä. Torista olen katsellut. Joskus löytynyt jotakin.
 
Mulla on Canon 600D ja olisi haussa alle 150 euron jonkinlaista zoom objektiivia käytettynä. Torista olen katsellut. Joskus löytynyt jotakin.
Suosittelen katselemaan Canon 18-135mm STM objektiivia. Erittäin näppärä kaveri 600D:lle ja hinnan pitäisi pyöriä noilla hujakoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Mulla on Canon 600D ja olisi haussa alle 150 euron jonkinlaista zoom objektiivia käytettynä. Torista olen katsellut. Joskus löytynyt jotakin.

Pidempää zoomia jos kaipaat niin EF-S 55-250 IS STM on aika validi vaihtoehto croppi-kennoiselle. Itsellä tuo ja tykännyt kovasti, sopii moneen käyttöön ja mulla on tämä yleensä juhlissa toisessa rungossa kiinni niin saa huomaamatta kuvattua ihmisiä. Toimii hyvin myös luonnossa liikkuessa vaikkei ihan pitkän matkan tirppalinssi olekaan, tosin aika hyvä ulottuvuus cropissa

Tosin voi olla hankala löytää alle 150 euroon, ehkä tuurilla voi torista löytää yksityiseltä myyjältä. Vanhempaa 55-250 IS tai IS II mallia voi löytää helpommin tuohon budjettiin, kuvanlaatu ilmeisesti aikalailla samalla tasolla mutta uudessa STM:ssä parempi/nopeampi tarkennus kuin vanhoissa.
 
Ammattilaiskamera nyt on venyvä käsite, mutta pokkarithan nuo ovat jo saaneet vähintään henkihieveriin. Telepuolella on vielä hiukan kirittävää.
Myös alle 500 € järkkärit ovat katoamassa, mutta siihen saattaa olla muitakin syitä kuin kännykät.

Aukon halkaisija on ainakin yksi rajoittava tekijä kännyköissä:
- Diffraktio sumentaa kuvaa varsinkin pitkillä polttoväleillä. Tietysti sitä kuvaa voi yrittää terävöittää tekoälyllä, ja laittaa sen keksimään kuvaan yksityiskohtia, mutta ne eivät välttämättä vastaa enää todellisuutta.
- Syvyysterävyyttä ei myöskään saa kapeaksi. Tätäkin voi jälkikäteen yrittää muuttaa sillä tekoälyllä, mutta ainakin hiusten lomasta näkyvä tausta on sellainen kohta, mistä eivät yleensä suoriudu kovin hyvin. Joko hiusten latvat menevät sameiksi, tai sitten se tausta näkyy terävänä.

Ja aukon halkaisijaa on vaikea kasvattaa ilman, että objektiivin koko kasvaa, jolloin se ei enää sovi kännykkään.
 
Onko kameroiden näyttö parantunut vai onkohan tossa mun kakkoskamerassa, Nikonin D5200 huono näyttö? Esim. Z50:n näytössä mulla ei ole pahaa sanottavaa, ihan käyttäkelpoinen. Ostin siis vähän aikaa sitten tuon d5200 kakkoskameraksi ja kun sen sain käytettynä vähän aikaa sitten, niin siinähän oli jo valmiiksi näytän kontrasti täysillä. Koitin sitä laskea, niin ulkona näytöllä ei tee mitään. Ei vaan saa mitään selvää. Mietin onko se ollut noin huono alusta alkaen vai onko näyttö mennyt jos se mahdollisesti on käytettty sen 10v näyttö niin kirkkaalla kuin vaan mahdollista. Z50:ssa mulla on kirkkaus on juurikin puolessa välissä ja näkee hyvin käyttää, ainakin niissä tilanteissa missä olen käyttänyt 5200:sta. Olisi kiva jos pystyisi katsomaan minkälaiset asetukset on kamerassa ennen kuvien ottamista. Onhan tuolla YouTube-videoita jossa sanotaan että pidä kamerassa tietyt asetukset aina defaulttina, mut itse en ole siihen vielä mennyt.
 
Joo Panasonicilla selvästi ulkoistettu tuo WiFi-homman toteutus jonnekin Pohjois-Koreaan, eli tässä käytettävyys on luokkaa surkea. Tosin silti se on käsittääkseni yksi parhaista.... Kaikki kuvat voi kyllä tuhota kerralla, miksi ei sitten lähettää? Muilta osinhan Panasonicien käytettävyys on (erittäin) hyvällä tasolla.
Tämän uuden S5 II:n kanssa muuten piti ikäväkseni todeta, että nyt Panasonicilla oli sitten lähettäneet myös kuvienpoistovalikon koodaajan Pohjois-Koreaan. Sen sijaan että entiseen tapaan voisi valita "poista tämä", "poista valitut" tai "poista kaikki", niin nyt viimeinen valinta on jätetty pois kuvienkatselutilasta.

Eli nyt prosessi menee näin kätevästi: Menu-nappi kuvienottotilassa -> etsi Delete all images -toiminto (jollei ole vielä tallennettuna pikavalikossa) -> valitse korttislotti -> valitse Delete All / Delete All Non-rating -> Oletko aivan varma Yes / No.

Kyllä tuon kanssakin pystyy elämään, mutta onhan tuo selkeä käytettävyyden huononnus vanhaan verrattuna. Kumpa kamera ei tarjoilisi usb-kaapelin kautta kuvia read only -moodissa, niin silloin tässä ei olisi mitään ongelmaa kun voisi helposti tietokoneella vain poistaa kuvat siinä vaiheessa kun ne siirtää.

Muita havaintoja: ai hitsi kun tuntuu kivalta, kun teknisesti parempilaatuisen kuvan saa niin paljon helpommin kuin ennen. Äsken testasin kuvata käsivaralta hämärässä sängyn alla loikoilevaa kissaa 300 mm, 1/100, f 5.6 ja ISO 51200, ja noillakin asetuksilla kuva on vielä täysin käyttökelpoinen Instassa.

Tosin S-moodissa liian tiukalla kuvausajalla ja ISO-asetus autolla (eli ilman kattoasetusta), jokseenkin hämmentävästi kamera silti kieltäytyy nostamasta ISOa yli 6400. Mieluummin valittaa että kuva alivalottuu totaalisesti. Sitten kun kävi kääntämässä käsin ISO-katoksi 51200, niin se valitsee ISOn sen mukaan mitä tilanne vaatii. Ilmeisesti valmistajan mielestä tuo ISO 6400 on raja-arvo, jota ei ylitetä, mutta hämmentää silti jos logiikka menee niin, että liian korkean ISOn sijaan otetaan mieluummin vaikka umpimusta kuva.
 
Tämän uuden S5 II:n kanssa muuten piti ikäväkseni todeta, että nyt Panasonicilla oli sitten lähettäneet myös kuvienpoistovalikon koodaajan Pohjois-Koreaan. Sen sijaan että entiseen tapaan voisi valita "poista tämä", "poista valitut" tai "poista kaikki", niin nyt viimeinen valinta on jätetty pois kuvienkatselutilasta.

Eli nyt prosessi menee näin kätevästi: Menu-nappi kuvienottotilassa -> etsi Delete all images -toiminto (jollei ole vielä tallennettuna pikavalikossa) -> valitse korttislotti -> valitse Delete All / Delete All Non-rating -> Oletko aivan varma Yes / No.

Kyllä tuon kanssakin pystyy elämään, mutta onhan tuo selkeä käytettävyyden huononnus vanhaan verrattuna. Kumpa kamera ei tarjoilisi usb-kaapelin kautta kuvia read only -moodissa, niin silloin tässä ei olisi mitään ongelmaa kun voisi helposti tietokoneella vain poistaa kuvat siinä vaiheessa kun ne siirtää.

Muita havaintoja: ai hitsi kun tuntuu kivalta, kun teknisesti parempilaatuisen kuvan saa niin paljon helpommin kuin ennen. Äsken testasin kuvata käsivaralta hämärässä sängyn alla loikoilevaa kissaa 300 mm, 1/100, f 5.6 ja ISO 51200, ja noillakin asetuksilla kuva on vielä täysin käyttökelpoinen Instassa.

Tosin S-moodissa liian tiukalla kuvausajalla ja ISO-asetus autolla (eli ilman kattoasetusta), jokseenkin hämmentävästi kamera silti kieltäytyy nostamasta ISOa yli 6400. Mieluummin valittaa että kuva alivalottuu totaalisesti. Sitten kun kävi kääntämässä käsin ISO-katoksi 51200, niin se valitsee ISOn sen mukaan mitä tilanne vaatii. Ilmeisesti valmistajan mielestä tuo ISO 6400 on raja-arvo, jota ei ylitetä, mutta hämmentää silti jos logiikka menee niin, että liian korkean ISOn sijaan otetaan mieluummin vaikka umpimusta kuva.

Löytyykö kamerasta kortin formatoinille valikkoa/asetusta? Moni suosii kuvien siirron jälkeen kortin formatointia, varsinkin jos on käyttänyt kortinlukijaa kuvien siirtoon.
 
Löytyykö kamerasta kortin formatoinille valikkoa/asetusta? Moni suosii kuvien siirron jälkeen kortin formatointia, varsinkin jos on käyttänyt kortinlukijaa kuvien siirtoon.
Löytyy, ja itse asiassa sitä käytinkin ekalla kerralla, kun oletin että koko poista kaikki -toimintoa ei enää ole (kun sitä ei missään mielestäni loogisessa paikassa ollut saatavilla). Mutta se on sen verran hidas verrattana kaikkien poistoon, että mieluummin menen silti tuon valikkopolun kautta.
 
Näyttäisi vanhempaa S5:sta saavan jo pelkän rungon alta tonnin ja kittinä 20-60 mm linssin ja vara-akun kanssa reilulla 1200 € Saksan Amazonilta. Kitti varsinkin vaikuttaa hyvältä hinnalta. Mikäs linssi tuon kanssa parhaiten vastaisi mft:n 100 - 300 mm linssiä? Sigmallq näyttäisi olevan pari 600 mm yltävää, mutta Panasonicilla ei.
 
Löytyy, ja itse asiassa sitä käytinkin ekalla kerralla, kun oletin että koko poista kaikki -toimintoa ei enää ole (kun sitä ei missään mielestäni loogisessa paikassa ollut saatavilla). Mutta se on sen verran hidas verrattana kaikkien poistoon, että mieluummin menen silti tuon valikkopolun kautta.
Canonilla on onneksi formatoinnissa valittavana ns. low level format, jolloin poistuu kaikki kuvat mutta ajallisesti hommassa menee muutama max muutama sekunti.
 
Canonilla on onneksi formatoinnissa valittavana ns. low level format, jolloin poistuu kaikki kuvat mutta ajallisesti hommassa menee muutama max muutama sekunti.

En oikein ymmärtänyt mikä formatoinnissa on hidasta. Kaikissa Panasoniceissani (joita minulla on ollut ainakin 8 eri mallia) formatointi on todella nopea juttu. Ja tuo formatointioptio on nopea löytää toiseksi (tai kolmanneksi) viimeisen valikon viimeiseltä sivulta, yleensä se on viimeinen vaihtoehto (viimeiselle sivulle pääsee kun menee ensimmäiseltä sivulta edelliselle sivulle). Kaksi SD-paikkaa vähän hidastaa kun pitää valita kumman haluaa formatoida, ja jos haluaa formatoida molemmat pitää operaatio tehdä kahdesti.

Edit.: Eli siis valitaan oikea päävalikko, sen jälkeen painetaan nuoli ylös ja "OK" ja uudestaan OK ("I am sure"), jolloin kortti formatoituu ehkä 2 sekunnissa. Uudemmissa kameroissa tätä on voitu muuttaa, tosin en ymmärrä miksi kun tuo on hyvin mietitty ja toimiva systeemi.
 
En oikein ymmärtänyt mikä formatoinnissa on hidasta. Kaikissa Panasoniceissani (joita minulla on ollut ainakin 8 eri mallia) formatointi on todella nopea juttu.
Tässä ehkä viesti ehti jo muuttumaan vähän matkalla. Kirjoitin siis alunperin, että kaikkien kuvien poistoon verrattuna formatointi on hitaampaa. Mutta ei se sinänsä hidasta ole. Noin kymmenen sekuntia näytti kestävän (64 Gt V90-kortti). Kaikkien kuvien poisto kestää tyypillisesti pari sekuntia, kun kuvia on 100-200 kpl poistettavana. Toki jos enemmän, niin silloin hidastuu suorassa suhteessa.
 
Tässä ehkä viesti ehti jo muuttumaan vähän matkalla. Kirjoitin siis alunperin, että kaikkien kuvien poistoon verrattuna formatointi on hitaampaa. Mutta ei se sinänsä hidasta ole. Noin kymmenen sekuntia näytti kestävän (64 Gt V90-kortti). Kaikkien kuvien poisto kestää tyypillisesti pari sekuntia, kun kuvia on 100-200 kpl poistettavana. Toki jos enemmän, niin silloin hidastuu suorassa suhteessa.

OK, jos kestää noin pitkään niin takapakkia on tullut, samoin kuin G9 II:n käynnistysaika. En tosin kellolla ole mitannut kauanko formatoinnissa kestää, mutta en ole koskaan kokenut sitä hitaaksi.
 
Hyvät tarjoukset puolella on tällä ilmoitus Lightroom Classic tarjouksesta. Kyseiset ohjelmat (Lightroom ja Photoshop) saa käyttöön vuodeksi 78,99 eurolla. Sama tarjous löytyy myös verkkokauppa.com, mutta siellä sen hinta kymmenen euroa kalliimpi. Myös Capture One* on 50% tarjouksessa heidän kotisivulla. Heillä on myös Beyon Film Styles ilmaiseksi koodilla PALBF23. Black Fridayn aikaan DXO, Topaz ja vastaavat ohjelmat on yleensä tarjouksessa..


*Kannattaa muistaa että pysyvään lisenssiin ei saa päivityksiä eli siinä ostetaan vain oikeus käyttää viimeisintä versioita.
 
Hyvät tarjoukset puolella on tällä ilmoitus Lightroom Classic tarjouksesta. Kyseiset ohjelmat (Lightroom ja Photoshop) saa käyttöön vuodeksi 78,99 eurolla. Sama tarjous löytyy myös verkkokauppa.com, mutta siellä sen hinta kymmenen euroa kalliimpi. Myös Capture One* on 50% tarjouksessa heidän kotisivulla. Heillä on myös Beyon Film Styles ilmaiseksi koodilla PALBF23. Black Fridayn aikaan DXO, Topaz ja vastaavat ohjelmat on yleensä tarjouksessa..


*Kannattaa muistaa että pysyvään lisenssiin ei saa päivityksiä eli siinä ostetaan vain oikeus käyttää viimeisintä versioita.
Kyllä ainakin minulla on ihan normaalisti päivittynyt Adobe Creative Cloud 20GB tilaus vaikka olen jo monta vuotta ostanut tarjouksesta. aina vuoden lisenssin entisen jatkoksi
 
DxO:lla aiempaa pienemmät Black Friday -tarjoukset:
DxO PhotoLab 7 Elite 169€ (229€, -26%)
DxO PhotoLab 7 Essential 99€ (139€, -29%)
DxO PhotoLab 7 Elite päivitettynä versiosta 5 näkyisi olevan 89€ (129€, -18%)
Muista tuotteista vähän parempiakin tarjouksia, esim. ViewPoint4 49€ (-50%).
 
Hyvät tarjoukset puolella on tällä ilmoitus Lightroom Classic tarjouksesta. Kyseiset ohjelmat (Lightroom ja Photoshop) saa käyttöön vuodeksi 78,99 eurolla.
Amazonin hinta pudonnut reilun vitosen 73,50 euroon. Pähkäilin tämän päivän Photolabin ja Lightroomin välillä ja päätin sitten pitkän tauon jälkeen kokeilla Lightroomia.
Kohinanvaimennus on Dxo:n tuotteissa hieman parempaa, mutta niissä häitsee hieman se, että tummapää vedetään hieman liiankin tukkoon oletuksena.
 
Appiukko löi pari vuotta sitten mulle paperikassillisen kameratavaraa käteen ja sanoi että saat pitää. Siellä oli pari vanhaa pokkaria, vanha canonin filmijärkkärirunko, komee nahkalaukku aiemmalle, canonin 10D runko, ef 17-40mm f/4L, muutama filmirungon objektiivi ja jotain suotimia. Rahallista arvoa näillä nyt luonnollisesti ei ole juuri yhtään (pl. toi ällä) ja esim. noi pokkarit taitaa olla ihan täysin ser-jätettä. 17-40 kiinnostaa pitää, mutta se näyttäisi tarkentavan ohi ja antavan epätarkkaa jälkeä. Pystyyköhän tekeen jotain asialle? Entäs nuo filmikamat. Kannattaako esim. kameratorille tarjota? Melko entry-level settiä ne muistaakseni on eli ei pääse mikään harvinaisuus edes yllättämään.
 
Filmijärkkäreitä (ja ymmärtääkseni myös pokkareitakin) kyllä edelleen myydään ja ostetaan ja on myös firmoja jotka ihan kunnostavat niitä. Samaten niille sopivia objektiiveja. Suomessa ainakin Kamerastore.com

Jos ovat toimivia niin eiköhän filmikamallekin löydy ottajia tai ostajia, ainakin jos kärsivällisyys riittää. Itse en niistä tiedä juurikaan mitään niin en osaa arvioida minkä arvoisia ne olisi.
 
Ootteko ostaneet käytettyjä runkoja ulkomailta ja mitä noissa pitäisi huomioida? Pentaxin k3ii, kp akkukahvalla tai ehkä jopa "alkuperäinen (jos saa todella halvalla)" k3 olisi hakusessa mutta tarjonta tuntuu olevan todella surkeaa Suomessa. Ei perse repeä tuohon k3iii:n 1700€ hintaan kun omaan käyttöön k5-> päivitykseksi kävisi ihan hyvin joku noista vanhemmistakin murto osalla hintaa.
 
Tuli varmaan kohtuudella uusia Canon kuvaajia, kun Rajalassa oli perjantaina R6 hintaan 999€.
Ootteko ostaneet käytettyjä runkoja ulkomailta ja mitä noissa pitäisi huomioida? Pentaxin k3ii, kp akkukahvalla tai ehkä jopa "alkuperäinen (jos saa todella halvalla)" k3 olisi hakusessa mutta tarjonta tuntuu olevan todella surkeaa Suomessa. Ei perse repeä tuohon k3iii:n 1700€ hintaan kun omaan käyttöön k5-> päivitykseksi kävisi ihan hyvin joku noista vanhemmistakin murto osalla hintaa.
No ainakin, ettei ole joku kiinamalli/harmaatuonti. Voi olla valikoissa yms. puutteita ja jälleenmyyntiarvo mitätön.
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä todella lähellä ettei lähtenyt R6 tulemaan Rajalasta RP:n kaveriksi, mutta sain pidettyä ostohousut hyllyllä. Olishan tuo varmasti ollut parempi runko, mutta sen verran vähän järkkärillä tulee kuvattua nykyään ettei saanut perusteltua tonnin laittamista kiinni…
 
Tuli itse tartuttua tuohon Rajalan Canon R6 tarjoukseen. Ennestään on D6 olemassa runkona ja sille sitten pääasiassa Tamronin linssejä. Nyt pitäisi sitten hommata uuteen runkoon adapteri noille vanhoille linsseille. Onko suosituksia mistä hommata tai olisiko jollain ylimääräisenä nurkissa lojumassa ja haluaisi päästä eroon huokealla hinnalla?
 
Viimeksi muokattu:
Onko to R6 peilitön? MIten muuten eroittaa Canonin peilittömät ja vanhat toisistaan?
 
Tuli itse tartuttua tuohon Rajalan Canon R6 tarjoukseen. Ennestään on D6 olemassa runkona ja sille sitten pääasiassa Tamronin linssejä. Nyt pitäisi sitten hommata uuteen runkoon adapteri noille vanhoille linsseille. Onko suosituksia mistä hommata tai olisiko jollain ylimääräisenä nurkissa lojumassa ja haluaisi päästä eroon huokealla hinnalla?
Oli samaa ongelmaa, näyttää olevan loppunut kyllä aikalailla kaikkialta (jopa canonin omasta kaupasta) toi adapteri. Jouduin sitten ostaa rajalasta preemiolla sen, mutta minkäs teet kun ei muualta saa.

Tuli tilattua kaveriksi 16-35mm F4 IS L linssi, mutta pohdiskelin että olisiko R6:n oma IBIS tarpeeksi hyvä F2.8 versiolle jossa ei ole IS:sää.. Kellään tietoa/kokemusta tästä? F2.8 olisi todella hyödyllinen tietyissä tilanteissa.
 
Appiukko löi pari vuotta sitten mulle paperikassillisen kameratavaraa käteen ja sanoi että saat pitää. Siellä oli pari vanhaa pokkaria, vanha canonin filmijärkkärirunko, komee nahkalaukku aiemmalle, canonin 10D runko, ef 17-40mm f/4L, muutama filmirungon objektiivi ja jotain suotimia. Rahallista arvoa näillä nyt luonnollisesti ei ole juuri yhtään (pl. toi ällä) ja esim. noi pokkarit taitaa olla ihan täysin ser-jätettä. 17-40 kiinnostaa pitää, mutta se näyttäisi tarkentavan ohi ja antavan epätarkkaa jälkeä. Pystyyköhän tekeen jotain asialle? Entäs nuo filmikamat. Kannattaako esim. kameratorille tarjota? Melko entry-level settiä ne muistaakseni on eli ei pääse mikään harvinaisuus edes yllättämään.
Älä nyt ainakaan ihan heti niitä pokkareita heitä menemään. Teemalla "kaikki vanha on uutta taas" luin äsken tämän jutun, ja mietin että laitanko rahoiksi omasta ser-jätelaatikosta löytyvät vajaan tusinan verran vanhoja Canon/Nikon/Sony digipokkareita vuosimallia 2000-2010.

2000-luvun alusta tuttu trendi tekee paluuta – pöytälaatikoissa pölyttyvä kamera onkin aarre
 
Älä nyt ainakaan ihan heti niitä pokkareita heitä menemään. Teemalla "kaikki vanha on uutta taas" luin äsken tämän jutun, ja mietin että laitanko rahoiksi omasta ser-jätelaatikosta löytyvät vajaan tusinan verran vanhoja Canon/Nikon/Sony digipokkareita vuosimallia 2000-2010.

2000-luvun alusta tuttu trendi tekee paluuta – pöytälaatikoissa pölyttyvä kamera onkin aarre
Enää ei riitä instagramin ja vscon filmiemuloinnit. Mä voin myydä porukoilta ton vanhan 2 megapikselin Canon Powershotin jolleki vaikka 20€. Sillä se kuvailu itekin on aikanaan aloteltu.

Täytyy kattoo mitä tekee. Lähinnä laitoin ton kysymyksen sillä, että haluais saada kaappeihin tilaa kun on kertynyt kaiken maailman rojua yllin kyllin. Täytyy listata noi kamat ja laittaa vaikka kameratorille viestiä et kelpaako.
 
Oli samaa ongelmaa, näyttää olevan loppunut kyllä aikalailla kaikkialta (jopa canonin omasta kaupasta) toi adapteri. Jouduin sitten ostaa rajalasta preemiolla sen, mutta minkäs teet kun ei muualta saa.

Tuli tilattua kaveriksi 16-35mm F4 IS L linssi, mutta pohdiskelin että olisiko R6:n oma IBIS tarpeeksi hyvä F2.8 versiolle jossa ei ole IS:sää.. Kellään tietoa/kokemusta tästä? F2.8 olisi todella hyödyllinen tietyissä tilanteissa.

Omaa kokemusta, R6:n ibis ei ihmeitä tee (mutta auttaa toki paljon jos linssissä ei vakautusta ole, varsinkin videoissa).
Mutta pakko kysyä heti perään, että investoitko uuteen EF-linssiin ja kamerana sulla nimenomaisesti juuri R6? Jos pakko on pitäytyä EF-linsseissä niin henk.koht ottaisin aina paremmalla valovoimalla varustetun vs. kuvanvakain. Jos taas lompakko kestää ostaa RF-sarjan ultralaajis, niin kaikissa zoomeissa RF15-30F4.5-6.3, RF14-35F4L ja RF15-35F2.8L on IS.
 
Tuli itse tartuttua tuohon Rajalan Canon R6 tarjoukseen. Ennestään on D6 olemassa runkona ja sille sitten pääasiassa Tamronin linssejä. Nyt pitäisi sitten hommata uuteen runkoon adapteri noille vanhoille linsseille. Onko suosituksia mistä hommata tai olisiko jollain ylimääräisenä nurkissa lojumassa ja haluaisi päästä eroon huokealla hinnalla?

Kokeilen kiinalaista Andoer EF-EOSR Adapter Ring 26€
 
Ootteko ostaneet käytettyjä runkoja ulkomailta ja mitä noissa pitäisi huomioida? Pentaxin k3ii, kp akkukahvalla tai ehkä jopa "alkuperäinen (jos saa todella halvalla)" k3 olisi hakusessa mutta tarjonta tuntuu olevan todella surkeaa Suomessa. Ei perse repeä tuohon k3iii:n 1700€ hintaan kun omaan käyttöön k5-> päivitykseksi kävisi ihan hyvin joku noista vanhemmistakin murto osalla hintaa.
Ehdottomasti täältä

Pääasiassa halvemmat hinnat entä suomessa yksityisillä. Ja helkutin hyvät myyntikuvat tuotteista.
 
Panasonic S5 II ja S5 II X cashbacki on käynnissä ja Rajalalla lisäksi Panasonic -viikko (tarjouksia on muistakin kuin Panasonicin tuotteista). Esim. S5 II nyt 1799€ 1699€ ja mikäli käsitin oikein päälle tulee cashbackia 400€, eli hinnaksi tulisi 1399€ 1299€. 20-60mm kittiobjektiivin kanssa hinnaksi tulee cashback huomioonottaen ei yhtään niin houkutteleva 2099€ ja S5 II X + 20-60mm olisi 2199€. Kyseiset tarjoukset ovat hyviä jos omistaa jo L-mountin objektiiveja tai haluaa muita objektiiveja kuin tuon 20-60mm. Nythän noista muista objektiiveista saa nimittäin myös cashbackia, esim. 50mm f/1.8 cashback huomioiden 249€.

Edit.: P.S. S5 II X ilman 20-60mm objektiivia on 50€ kalliimpi kuin objektiivin kanssa.
Edit 2: Korjattu hinnat, 50mm hinta olikin jo oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Panasonic S5 II ja S5 II X cashbacki on käynnissä ja Rajalalla lisäksi Panasonic -viikko (tarjouksia on muistakin kuin Panasonicin tuotteista). Esim. S5 II nyt 1799€ ja mikäli käsitin oikein päälle tulee cashbackia 400€, eli hinnaksi tulisi 1399€. 20-60mm kittiobjektiivin kanssa hinnaksi tulee cashback huomioonottaen ei yhtään niin houkutteleva 2099€ ja S5 II X + 20-60mm olisi 2199€. Kyseiset tarjoukset ovat hyviä jos omistaa jo L-mountin objektiiveja tai haluaa muita objektiiveja kuin tuon 20-60mm. Nythän noista muista objektiiveista saa nimittäin myös cashbackia, esim. 50mm f/1.8 cashback huomioiden 249€.

Edit.: P.S. S5 II X ilman 20-60mm objektiivia on 50€ kalliimpi kuin objektiivin kanssa.
Tarjous on vielä saturaisen verran houkuttelevampi, oikea hinta siis 1699 e. Josta 400 e pois, eli jäljelle jää euron vaille 1300 e. Todella kova tarjous kyllä, olisi kelvannut jo kolme viikkoa sitten kun omani ostin.

Lumix S 50 mm objektiivi muuten myös cashback huomioituna 249 e.
 
Moikka,
Kuvaako täällä joku urheilua?
Täällä pitäisi alkaa kuvaamaan koripallo otteluita. Ei tarvitse striimailla (tietty se ei ole pois suljettua, että jossain välissä), mut nyt ekana mentäisiin ihan ilman sitä.
Materiaali kopioitaisiin ihan koneelle ja sitä kautta editointi.
1080p/60fps olisi ihanteellinen, mutta onko tuolle varsinaisesti tarvetta.

Kannattaako tässä lähteä ihan kännykällä vai kameralla liikenteeseen?

Kiitos etukäteen vastauksista!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 345
Viestejä
4 547 836
Jäsenet
74 974
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom