Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Foto Monzasta näyttäisi myös olevan noita erilaisia SD kortteja tarjouksessa. Lexar Pro 1066x U3 UHS-II R160/W120 128GB, 2 kpl yhteensä 55 euroa. Yhden jos ostaa niin se maksaa sitten 30 euroa..


Gigantista ja verkkokauppa.com löytyy tuttuun tapaan Lightroom Classic & Photoshop (12kk) alennuksessa 89 eurolla..
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Ei ole mitään kunnon kamera tarjouksia tullut vielä. Saas nähdä tulisko Canon R malli kunnon alennukseen.

Meitsiltä löytyy tällä hetkellä Panasonic GX80 ja siihen muutamia objekteja. Mitä porukka on mieltä, pitäiskö pysyä panan micro järkkäreissä vai siirtyä Canon R malliin? Luontokuvaista ja henkilökuvausta tulee eniten kuvattua. Keikkoja myös jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Ei ole mitään kunnon kamera tarjouksia tullut vielä. Saas nähdä tulisko Canon R malli kunnon alennukseen.

Meitsiltä löytyy tällä hetkellä Panasonic GX80 ja siihen muutamia objekteja. Mitä porukka on mieltä, pitäiskö pysyä panan micro järkkäreissä vai siirtyä Canon R malliin? Luontokuvaista ja henkilökuvausta tulee eniten kuvattua. Keikkoja myös jonkin verran.
Mikä sulla rajoittaa kuvaamista tällä hetkellä eniten?
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Mikä sulla rajoittaa kuvaamista tällä hetkellä eniten?
GX80 ei pysty nopeasti kuvia näpsimään. Näyttö ei käänny sivulle. Automaattikuvaustila vois olla parempi ääritilanteissa, jos ei jaksa manual asetuksia vääntää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
GX80 ei pysty nopeasti kuvia näpsimään. Näyttö ei käänny sivulle. Automaattikuvaustila vois olla parempi ääritilanteissa, jos ei jaksa manual asetuksia vääntää.
Oukkei. GX80 kuvaa ilmeisesti kuusi kuvaa sekunnissa jatkuvan tarkennuksen ja valotuksen ollessa päällä. Mikä ois riittävä? Vai puhuitko muuten käyttönopeudesta, johon vaikuttaa esim. ergonomia?

Automaattikuvaustila on sellainen, että ei kyllä mitään hajua mikä merkki handlaa ton parhaiten, mututuntuma on että siinä kilpaillaan lähinnä siitä, kuka tekee sen vähiten huonoiten. Vai puhuitko täysautomaatista vai A-tilasta?

Panasonicin G80, G9 ja G90 malleissa on kääntyvä näyttö.
Panasonicilta löytyy G80 (G85), tästä näät isoimmat erot tohon GX80:een (GX85): The 10 Main Differences Between the Panasonic G85 vs GX85 - Mirrorless Comparison
G80 on kyllä hyvä kamera ja aivan törkeän kova hintalaatusuhde. Hyppy ei ole iso, paitsi käytettävyyden osalta.
Sit ois G90 ja G9, jotka on jo isompia hyppyjä, myös hinnassa, tässä näet niiden eron: Panasonic Lumix G9 vs G95 (G9 vs G90) - The 10 Main Differences - Mirrorless Comparison (mun mielestä näistä kahdesta G9 on ilmiselvä valinta, koska niin selvästi parempi eikä hintaero ole iso).

G9 antaa 9 kuvaa sekunnissa ja G90 6 kuvaa, kun jatkuva tarkennus ja valotus on käytössä. Joten G90 ei ole siinä mielessä parannus, jos kyse oli tosta kuvanopeudesta sekunnissa.

Automaattimoodiin G9 ja G90 tuo siinä mielessä parannusta, että niiden Auto ISO-asetuksella voi säätää myös minimi suljinajan, joka ei ainakaan G80:ssä ole mahdollista ja tuskin myöskään GX80:ssä. Tuo on näppärä, ainakin omassa käytössä.

Myös Olympuksella on noita MFT-järjestelmän kameroita, mutta en kirjoita nyt aiheesta enempää ennen kuin tiedetään tarkennukset noihin pariin juttuun :)

Mut näillä näkymin vaikuttaa siltä että kamerajärjestelmän vaihto ei ratkaise ongelmia.

E: Arvostan muuten suuresti Nikon D3s:n käyttönopeutta. Sitä on aivan saakelin hyvä käyttää, kun lähes kaikki asetukset on mekaanisten nappien tai vipujen takana ja sitä voi käyttää vaikka rukkaset kädessä. Aivan uskomaton ergonomian taidonnäyte.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Hakusessa olisi kamera mikä taipuisi harrastelijamaiseen ihmisvauvan ja karvavauvan (koira) kuvaamiseen. Tämän lisäksi olisi tarpeen yhdistää kamera tietokoneeseen niin, että voisin käyttää kameran videokuvaa esimerkiksi striimatessa, palavereissa jne.

Omalla tutkimisella olen löytänyt hyväksi vaihtoehdoksi esimerkiksi Sony A5100 ja A6100. Sonyn vahvuus on ilmeisesti markkinoiden paras tarkennus, mikä etenkin live-kuvassa on hyvä ominaisuus.

Onko Sonylle jotain hyviä vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Livevideossa harvemmin on videon AF päällä kun se pumppaa välillä anyways. Kumpikin noista kameroista on ihan jees. Livevideoon kantsii panostaa hyvällä valolla, se on tärkeempi ku kamera, koska kännykälläkin pärjää muuten.

Onko kameralla tarkotus kuvata videoo liven ulkopuolella?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Livevideossa harvemmin on videon AF päällä kun se pumppaa välillä anyways. Kumpikin noista kameroista on ihan jees. Livevideoon kantsii panostaa hyvällä valolla, se on tärkeempi ku kamera, koska kännykälläkin pärjää muuten.

Onko kameralla tarkotus kuvata videoo liven ulkopuolella?
Jos liven ulkopuolella videoo tulee kuvattua niin en aseta sen laadulle rimaa mitenkään kännykkäkameraa korkeammalle..

Jos noiden Sonyjen lisäksi pitäisi miettiä muita kameroita niin mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja? Ymmärtääkseni ainkin kameran ylikuumeneminen saattaa olla ongelma joissain malleissa. Mihin muihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Jos liven ulkopuolella videoo tulee kuvattua niin en aseta sen laadulle rimaa mitenkään kännykkäkameraa korkeammalle..

Jos noiden Sonyjen lisäksi pitäisi miettiä muita kameroita niin mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja? Ymmärtääkseni ainkin kameran ylikuumeneminen saattaa olla ongelma joissain malleissa. Mihin muihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota?
Käyttömukavuus on tärkeintä. Nappaa tältä foorumilta vaikka toi Nikonin D5600 tai sit Sonyn A6400-paketti. Kummassakin riittää kuvalaatu aivan satavarmasti. Toki A6400 on sit videossa eri planeetalta. Sonyistä ei mulla kokemusta, mut puheiden perusteella mutuilen et Nikon on parempi käyttää.

Vai mikä on budjetti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Tärkeintä tietysti on et ei stressaa kalustosta. Jos ostaa käytettynä ni ei siinä paljoa häviä ku myy eteenpäin. Eipä tota käytettävyyttä ja oikeeta käyttöö saa selville ku kokeilemalla. Mulla oli eka Canon 550D, sit ostin Panasonic G80 ku halusin parempaa videoo, sit vaihdoin Nikon D3s ku halusin hyvää ja nopeeta hämäräkuvausta ja kapeempaa syväterävyyttä ja päästä testaan tollasta ammattivehjestä.

E: Se toki striimaushommassa on Sonylla (ainakin A6xxx-sarjassa) parempi ku Nikonilla, et sitä voi suoraan ladata USB:n kautta, ei tartte kikkailla akkulaturin kans.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Käyttömukavuus on tärkeintä. Nappaa tältä foorumilta vaikka toi Nikonin D5600 tai sit Sonyn A6400-paketti. Kummassakin riittää kuvalaatu aivan satavarmasti. Toki A6400 on sit videossa eri planeetalta. Sonyistä ei mulla kokemusta, mut puheiden perusteella mutuilen et Nikon on parempi käyttää.

Vai mikä on budjetti?
Budjetti on 200-900€, riippuen kamerasta ja mukana tulevasta linssistä.

Tärkeintä tietysti on et ei stressaa kalustosta. Jos ostaa käytettynä ni ei siinä paljoa häviä ku myy eteenpäin. Eipä tota käytettävyyttä ja oikeeta käyttöö saa selville ku kokeilemalla. Mulla oli eka Canon 550D, sit ostin Panasonic G80 ku halusin parempaa videoo, sit vaihdoin Nikon D3s ku halusin hyvää ja nopeeta hämäräkuvausta ja kapeempaa syväterävyyttä ja päästä testaan tollasta ammattivehjestä.

E: Se toki striimaushommassa on Sonylla (ainakin A6xxx-sarjassa) parempi ku Nikonilla, et sitä voi suoraan ladata USB:n kautta, ei tartte kikkailla akkulaturin kans.
Jotenkin tuo Sony kiinnostaa kokonaisuutena ja sen takia, että moni arvostelija on kehunut sitä nimenomaan live-kuvan kanssa. Tuntuu, että noita ei ihan älyttömän paljoa ole kuitenkaan liikkeellä käytettynäkään ja tuotanto on seisahtunut kokonaan, kun osia ei maailmalta löydy...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Sony A6400 ja Nikon Z50 ei ole kuvanvakainta rungossa, joka nyt olisi ihan hyvä olla jos videota aikoo kuvata. Kuitenkin sitä ei tiedä mitä objektiivia hankkii kameraan, niin se ei välttämättä lämmitä mieltä jos pelkästään kittiobjektiivista löytyy kuvanvakain. Kaikki ei välttämättä koe tarvitsevansa sitä kuvanvakainta, mutta ei siitä nyt ole haittaakaan. Kun mennään yli tonnin, niin silloin kannattaa katsella noita FF runkoja minun mielestä. Myös se kannattaa muistaa peilittömissä yleisesti, että mitä uudempi malli niin sitä parempi kameran softa on. Jos peilittömän kameran julkaisusta on jo hiukan aikaa, niin tarkistakaa myös millaisia päivityksiä siihen on julkaistu. Eli tällä hetkellä kamerat kehittyy koko ajan ja tähän kannattaa oikeasti kiinnittää huomioita.

Nikon Z50 runkoa näyttäisi saavan 649 eurolla kameraliike.fi, joka on ihan ok hinta. Tuohon kiinni joku edullinen objektiivi, niin kai tuolla jotain kuvia saa aikaiseksi? Nykyään hyvä, että noita edullisia objektiiveja (Viltrox 23mm 1.4, Nikon 28mm 2.8 jne) vähitellen alkaa saamaan Nikoniin. Ehkä tuo Nikon Z fc mallin hyvä myynti on vaikuttanut asiaan. Canon, Sony, OM, Panasonic, Nikon, Fujifilm löytyy todella hyviä kameroita ja näin black friday on hyvä paikka koettaa löytää tarjouksia noista..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Vakaajasta ei ole muuta haittaa kuin se, että se rajoittaa valikoimaa, kun tosiaan Z50:stä ja A6400:ssa ei sitä ole. Jos videokuvaus tapahtuu aina jalustalta ni ei sit kannata rajottaa valikoimaa sen ominaisuuden perusteella.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Vakaajasta ei ole muuta haittaa kuin se, että se rajoittaa valikoimaa, kun tosiaan Z50:stä ja A6400:ssa ei sitä ole. Jos videokuvaus tapahtuu aina jalustalta ni ei sit kannata rajottaa valikoimaa sen ominaisuuden perusteella.
Kaikki videokuvaus tapahtuu lähtökohtaisesti jalustalta. Kamera tulee siis valokuvaus ja striimaus käyttöön, joten en koe tuota vakainta itselleni tärkeäksi.

Tuli hankittua eilen Sony A6400 ja siihen löytyi Verkkokaupan outletista kohtuu hintaan Sigman 16mm 1,4f linssi. Eiköhän näillä alkuun pääse. Hakuseen kyllä myöhemmin lähtee ehkä vielä jokin kinovastaavuudeltaan 50-70mm tienoille asettuva linssi valokuvaamista varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Foto monzasta saa mielestäni ihan hyvään hintaan Capture One 21 ohjelmiston, joka on tarkoitettu pelkästään Nikonille, Sonylle tai Fujifilmille. Toimii ihan samalla tavalla mitä se Pro versio, mutta avaa vain kyseisen merkin RAW tiedostot. Joulukuussa tulee uusi 22 versio Capture Onesta, johon tuon 21 version voi sitten päivittää ilmaiseksi. Hinta on siis 135 euroa ja tuohon saa vielä 25 euron lahjakortin.

Ja tällä hetkellä saa myös gigantista ja verkkokauppa.com Adoben Lightroom Classic ja Photoshopin 89 eurolla. Eli nyt on hyvä hetki ostaa kuvankäsittelyyn ohjelma. Makuasia kumpi on sitten parempi, mutta kumpikin ohjelma tuottaa hyvää jälkeä..
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
DxO PhotoLab ja muutkin DxO:n softat ovat nyt -50% DxO:n omassa verkkokaupassa 29.11. asti (jenkkilän aikaa?). PhotoLab Elite edition maksaa 109.50€ ja Essential edition maksaa 69.50€. Elite editionissa on paljon kehuttu PRIME ja DeepPRIME kohinanpoisto. Itse olen LightRoomia käyttänyt pitkään ja se on minulla nyt taas työni puolesta asennettuna. Olen ollut vähän skeptinen sen suhteen kuinka paljon tuota PRIMEä tietyissä piireissä hehkutetaan. Olen kuitenkin itse tehny samoista raw-tiedostoista omat kohinanpoistoni LightRoomilla ja verrannut muiden toimesta PRIMEllä poistettuun kohinaan ja ero on kuin yöllä ja päivällä PRIME:n eduksi.

Jotkut ovat muuten sitä mieltä että LightRoomin vakioasetukset (automatiikka) ja Micro Four Thirds-kennot eivät ole hyvä yhdistelmä. Sanovat että LightRoom on tässä suhteessa kyllä OK muiden systeemien kameroille.
Itselläni on myös joku ikiaikainen ilmaiseksi saatu DxO Optics pro 9, ja täytyy sanoa että olen itse tykästynyt sen automaattisäätöihin (verrattuna LightRoomiin). Tämä siis ikäänkuin tukee tuota väittämää.

LightRoomissa Micro Four Thirds -objektiivien geometriakorjausta ei taida saada mitenkään pois. Testailin joskus Optics pro 9:llä ja sain laajakulmaiseen kuvaan merkittävästi lisää leveyttä kun vaan annoni softan itse valita kuvasuhteen. Eli siis kun sen kuvansuhteen pakottaa 4:3 niin informaatiota katoaa jos objektiivissa on paljon esim. tynnyrivääristymää (joka normaalisti korjataan automaattisesti).

Tuli pidempi viesti kuin piti, mutta niin sitä kirjoittaessa tulee asioita mieleen. Innostuin itsekin sen verran että laitanpa nyt DxO PhotoLab Eliten tilaukseen, nämä -50% tarjoukset kun ovat käsittääkseni voimassa yleensä ainoastaan mustan perjantain aikoihin. Voinen PhotoLab-kokemuksistani kirjoitella jos jotakuta kiinnostaa, tosin tämä taitaa olla väärä ketju siihen.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Blackfriday ja joulukin on tulossa, niin meidän taloudessa puoliso on innostunut uutta kameraa ostamaan.
Nykyinen on jo vuosikausia palvellut Canon 60D ja linssinä on tuollainen Canon LENS EF 50mm 1:1.8.

Kuvauksena on aikalailla koirankuvaus (vauhdissa, paikallaan, agility) ja potrettikuvaukset. Minkähänlaista järkevää upgrade polkua tuosta kannattaisi rakentaa? Ainakin nykyisen tuo 9 kohdistuspistettä ja kohdistus liikkeessä on pahin puute, kun koirasta kuvasarjaa ottaessa vain se eka kuva on tarkka.
Selailin keskustelua suht monta sivua ja ainakin noita peilittömiä vaihtoehtoja on aikapaljon suositeltu.
Budjettina on aikalailla 400-1000e välillä, tärkeimpänä nyt kuitenkin se, että huomaisi saaneensa paremman vekottimen, kuin mitä nykyinen on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Blackfriday ja joulukin on tulossa, niin meidän taloudessa puoliso on innostunut uutta kameraa ostamaan.
Nykyinen on jo vuosikausia palvellut Canon 60D ja linssinä on tuollainen Canon LENS EF 500mm 1:1.8.

Kuvauksena on aikalailla koirankuvaus (vauhdissa, paikallaan, agility) ja potrettikuvaukset. Minkähänlaista järkevää upgrade polkua tuosta kannattaisi rakentaa? Ainakin nykyisen tuo 9 kohdistuspistettä ja kohdistus liikkeessä on pahin puute, kun koirasta kuvasarjaa ottaessa vain se eka kuva on tarkka.
Selailin keskustelua suht monta sivua ja ainakin noita peilittömiä vaihtoehtoja on aikapaljon suositeltu.
Budjettina on aikalailla 400-1000e välillä, tärkeimpänä nyt kuitenkin se, että huomaisi saaneensa paremman vekottimen, kuin mitä nykyinen on.
Tossa linssissä lienee muuten yksi nolla liikaa. Se ei ole mikään tarkennusihme, ehdottaisin käytettynä 70-200/4L IS koiran kuvaamiseen liikkeessä ja paikallaan. Jos nyt kuitenkin rungon päivitys houkuttelee enemmän, niin käytetty 90D tai 80D, niillä ei ole valtavaa eroa keskenään. Jos on varaa päivittää vain toinen, rahat putkeen. Se auttaa noilla reunaehdoilla jo paljon, ja todennäköisesti enemmän kuin rungon päivitys. Luultavasti myös ko. putki löytyy käytettynä helpommin kuin käytetty 90D, joka uutena menee jo budjetin yli. No niin menee toi linssikin. En laittaisi liikaa toivoa BF:ään. Joululahjaksi on toki kökköä antaa käytettyä, mutta kun käytettynä noissa säästää useita satoja euroja eikä varsinkaan linsseissä kilometrit näy kuvissa, jos ovat ehjiä.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Otaksun, että viestien perusteella @Kkokki huonot kuvat voivat johtua:
- väärästä kuvausmoodista
- päällä olevasta manuaalitarkennuksesta
- vääristä valoituksen arvoista
- kuvanvakaajan off-asennosta
- jostain päälle menneestä filtteristä
- päällä olevasta digizoomista

Jne jne.

Kannattaa hankkia hieman motivaatiota kameran sielunelämän ymmärtämiseen tai kuvaamisesta ymmärtävän kaverin selvittämään missä vika. Muuten suosittelen laadukkaan kameran sisältävää kännykkää. GX80:sta parempaa kameraa et tähän asti kertomasi perusteella tarvitse. Itselläni on ko. kamera ollut.
No kameran hankin joskus kun halusin vähän parempia kuvia ottaa reissuilla yms. Menty 90% ajasta ihan tolla automaattiasetuksella. Olen yrittänyt säätää kaikkia asetuksia yms. mutta ei ole oikein ollut apua. Minulla on tuossa tuo perus kittilenssi 12-32. Kun heilutan kameraa niin kuuluu pientä liikettä sisältä? Onko tämä normaalia, kun sinulla oli vissiin samanlainen kamera ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Kuva-järvisen tarjoukset kannattaa selata, kun tuolla seassa on ihan hyviä tarjouksia objektiiveista. Luultavasti hyvin pieniä eriä tai tyhjentävät hyllyjä. Fujifilm X-T3 hinta ei vaikuta kovin pahalta eli 999 euroa josta saa sitten cashback 100 euroa. Fujifilm X-100V on 1299 euro josta ei ole tainnut olla isommin alennuksia.

Kieltämättä tänä vuonna on ollut heikkoja nuo kameroihin liittyvät tarjoukset jos vertaa mitä on ollut joskus. Jotain yksittäisiä tarvikkeita on ollut hyvään hintaan mutta siinäpä se.. :tdown:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
No kameran hankin joskus kun halusin vähän parempia kuvia ottaa reissuilla yms. Menty 90% ajasta ihan tolla automaattiasetuksella. Olen yrittänyt säätää kaikkia asetuksia yms. mutta ei ole oikein ollut apua. Minulla on tuossa tuo perus kittilenssi 12-32. Kun heilutan kameraa niin kuuluu pientä liikettä sisältä? Onko tämä normaalia, kun sinulla oli vissiin samanlainen kamera ?
Kyllähän se automatiikalla varmasti parempia kuvia ottaa kuin kännykkä, mutta kannattaa mielummin kuvata vaikka A-moodilla aukko aina täysin auki. Toki jos peruskolminaisuus (aukko, suljinaika, ISO) ei oo hallussa ni ainahan se on vähän herran haltuun et miten kuvat onnistuu. Kameraa vaihtamalla et parempia kuvia välttis saa, vaikka toki täyskennoseen vaihtamalla saakin tota ISO-sietokykyä paremmaks ja sitä kautta varmasti ainakin osa kuvista ois parempia.

Lähtisin ite siitä liikkeelle et opettelis kuvauksen perusjutut (vaikka joku pikakurssi netissä, asiat ei oo monimutkasia, mutta ne voidaan selittää kyl monimutkasesti, luulis et kurssit panostas tohon pedagogiikkaan), jotka parantas kuvia selvästi eniten, sen jälkeen panostamalla parempaan linssiin, ja sit jos vieläkin tulee omasta mielestä huonoja kuvia, ni voi funtsia uuden kameran ostamista.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Kyllähän se automatiikalla varmasti parempia kuvia ottaa kuin kännykkä
Sivuhuomautus, tuo on aika häilyvä raja nykyään. Mulla sattui perinteinen oikealla hetkellä oikeassa paikassa Alpeilla tossa pari kuukautta sitten. Otin samasta tilanteesta kuvat sekä kännykällä että kohtuullisen laadukkaalla FF-setillä. Duunikoneen taustakuvana toimii nyt se kännykällä otettu, kun siinä on hiukan parempi sommittelu. Ainakaan 27" koossa mun silmä ei näe kuvassa pienintäkään moitteen sijaa. Jos ton suurentaisi seinän kokoiseksi, ehkä löytäisi eroja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Sivuhuomautus, tuo on aika häilyvä raja nykyään. Mulla sattui perinteinen oikealla hetkellä oikeassa paikassa Alpeilla tossa pari kuukautta sitten. Otin samasta tilanteesta kuvat sekä kännykällä että kohtuullisen laadukkaalla FF-setillä. Duunikoneen taustakuvana toimii nyt se kännykällä otettu, kun siinä on hiukan parempi sommittelu. Ainakaan 27" koossa mun silmä ei näe kuvassa pienintäkään moitteen sijaa. Jos ton suurentaisi seinän kokoiseksi, ehkä löytäisi eroja.
Joo toki riippuu mitä kuvaa ja olosuhteista ja kaikesta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Foto Monza on varsin reilu liike. 2v yritin myydä 40/2 Ultronia hintaan 250€. Sitten Monzaan tuli Sigma 35/1.4 DG DN (julkaistu 5/2021) käytettynä hintaan 500€ black friday -aleen. Noh kysäisin vaihtotarjousta Ultroniin, 250€ vaihtolaitehyvitys + 250€ väliraha :D Lasi lähti sinne helposti asiakaspalautuksena, ja samana päivänä kun lasi oli heillä, lähes uus Sigma lähti minulle päin. Ei mennyt muutamaa päivää enempää operaatioon. Uutena tuo Sigma on 950€, joten nyt siitä sai käytännössä 700€ alennusta :D Ultron on tienannut itsensä takaisin moneen kertaan vuosien aikana, ostin sen itse käytettynä 2014, kuvannut häitä, potretteja ym. sillä. Käytännössä Ultron oli siis vain lainassa minulla.
 

Juhamies

NOSTO
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
621
Riippuu kans laadusta, oon kolhinu kameraa filtteri keulilla milloin mihinkin ja ei mitään, true story.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
23
Mulla on aika paha pinnoitevaurio yhdessä vanhassa putkessa (hometta poistettu) tuossa uloimmassa elementissä. Ei näy kuvassa muuten mitenkään, paitsi jos olet aivan vastavaloon kuvaamassa.

Edellinen kamera myös aikas rujot kolhut ottanu vastaan ja hyvin ovat vehkeet pelittäneet. Tippunut metristä maahan, linssiputki heilutettu voimalla lyhtypylvääseen, jne.

Enemmän kuin filtteriä suosittelen kuitenkin sitä varjostimen käyttöä. Parempia kuvia ja pitää isommat ikävät asiat just sopivasti kämmenen etäisyydellä siitä särkyvästä tavarasta :D.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
13
Onko muuten G80 ja G80M malleilla mitään eroavaisuuksia? Aloin tässä pohtimaan asiaa, kun itsellä juurikin tuo M-versio.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onko muuten G80 ja G80M malleilla mitään eroavaisuuksia? Aloin tässä pohtimaan asiaa, kun itsellä juurikin tuo M-versio.
Ei, tuo perässä oleva kirjain kertoo vain paketoinnin. Eli G80K, G80M, G80, etc ovat kaikki samoja runkoja, mutta tulleet eri kittilinssillä (tai kokonaan ilman).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
Ei ole. Mieluummin tekisin perinteisenä ja riittävän isona kuvana, jos ylipäätänsä olisi tarvetta itsellä. Monesti noita kuvia voi katsoa kyllästymiseen asti puhelimesta, tabletista, tietokoneelta ja sosiaalisesta mediasta katsoa. Mutta tuo on nyt oma fiilis asiasta ja joku toinen voi olla eri mieltä..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.
Aivan susia. Hommaa mieluummin 10" perustabletti ja siihen joku ilmaissofta. Paljon mielekkäämpi ratkaisu. Been there, done that. Noissa digikehyksisä on aivan onneton resoluutio ja värit on tosi hankala säätää edes lähelle siedettävää. Sikäli outoa, että "you had one job!".
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Jos löydät jonkun joka siitä maksaa. Jos käyttötarkoitus on mikään liikkuva, niin 300mm ja käsitarkennus on aika arvotonta.
Itse käytän sekä automaatti ja käsintarkennusta sony 200-600mm putkella.

Vähän hämärämmällä kelillä tai jos lintu on pusikossa jossa on oksaa ja lehteä niin silloin käytän ehdottomasti käsintarkennusta.

Käsinkin voi tarkennella mutta vaatii se jonkunverran harjoitusta.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Itse käytän sekä automaatti ja käsintarkennusta sony 200-600mm putkella.

Vähän hämärämmällä kelillä tai jos lintu on pusikossa jossa on oksaa ja lehteä niin silloin käytän ehdottomasti käsintarkennusta.

Käsinkin voi tarkennella mutta vaatii se jonkunverran harjoitusta.
Peilitön Sony? Eikös noissa ole manuaalisen tarkennuksen suurennus käytössä? Automaatilla hehtaarille, tarkennusrengas aktivoi näyttöön jonkun 5x suurennuksen, millä saa tarkennuksen nappiin? Puskakuvissa aivan ehdoton ominaisuus.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Peilitön Sony? Eikös noissa ole manuaalisen tarkennuksen suurennus käytössä? Automaatilla hehtaarille, tarkennusrengas aktivoi näyttöön jonkun 5x suurennuksen, millä saa tarkennuksen nappiin? Puskakuvissa aivan ehdoton ominaisuus.
A7rii, tarkennuksen suurennuksen saa käyttöön kun painaa tuosta napista jonka ympärillä on nuo display iso jne napit mutta automaattisesti ei aktivoidu.
Z-sony-a7r-ii-back-L.jpeg
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
A7rii, tarkennuksen suurennuksen saa käyttöön kun painaa tuosta napista jonka ympärillä on nuo display iso jne napit mutta automaattisesti ei aktivoidu.
Jees. Canon RP:ssä se aktivoituu automaattisesti tarkennusrenkaasta, jos objektiivi sitä vaan tukee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Jees. Canon RP:ssä se aktivoituu automaattisesti tarkennusrenkaasta, jos objektiivi sitä vaan tukee.
Onpas kätevä ominaisuus. Piti ihan testata Nikonilla ja siinä ei tosiaan ole myöskään tuota ominaisuutta. Tuon zoomauksen saisi vaikka alakulmaan pienenä ikkuna, niin olisi todella kätevä. Erilliseen nappiin saa toki laitettua zoomin, mutta ei se ole niin kätevä. Huomasin myös että MF tilassa on tuo peilikameroista tuttu >o< tarkennuksen osoitin. Jostain syystä sitä ei ole kuitenkaan AF-S tai AF-C tilassa..
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Liippaa aika lähelle valokuvausta tämä kysymys. Onko teillä noista digitaalisista valokuvakehyksistä positiivisia kokemuksia? Aika heikosti tuntu löytyvän kokemuksia. Tätä Denveriä hieman olen ajatellut lahjaksi ostella, jos se on hintansa arvoinen.


Tuossa oli ihan hyvä video noista, kyllä noita oikein hyviäkin löytyy. En tarkastanut onko tuossa videossa olevia täällä päin myynnissä tosin.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Onko kenelläkään ilotulitus video vinkkejä?

Onko 25fps liian hidas vai olisiko 50 fps parempi?

Millaisi iso lukemia olette käyttäneet

F8, käsintarkennus jalustalla, 25fps 1/50 sulkimella.Näillä meinasin kokeilla.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Onko kenelläkään ilotulitus video vinkkejä?

Onko 25fps liian hidas vai olisiko 50 fps parempi?

Millaisi iso lukemia olette käyttäneet

F8, käsintarkennus jalustalla, 25fps 1/50 sulkimella.Näillä meinasin kokeilla.
Itse varmaankin kuvaisin 50/60 fps ja 1/50 tai 1/60 sulkimella vastaavasti, enemmän ihmisten liikkeitä varten tuo suljinajan puolitussääntö. Ilotulitteille tekee ihan hyvää tuo "liiallinen" sulavuus mitä tulee kun pitää täyden ajan suljinta auki. Tuo ISO arvo onkin sitten vähän hankala arvioida, helposti käy niin että häviää värit liian kirkkaista tulitteista. Itse joku vuosi kirkkailla keltaisilla katulampuilla säädin kohalleen ennen tulituksen alkua ja ihan hyvää jälkeä tuli.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Itse varmaankin kuvaisin 50/60 fps ja 1/50 tai 1/60 sulkimella vastaavasti, enemmän ihmisten liikkeitä varten tuo suljinajan puolitussääntö. Ilotulitteille tekee ihan hyvää tuo "liiallinen" sulavuus mitä tulee kun pitää täyden ajan suljinta auki. Tuo ISO arvo onkin sitten vähän hankala arvioida, helposti käy niin että häviää värit liian kirkkaista tulitteista. Itse joku vuosi kirkkailla keltaisilla katulampuilla säädin kohalleen ennen tulituksen alkua ja ihan hyvää jälkeä tuli.
50 fps - 1/50 kuulostaa hyvälle. Kameran kun on jalustalla niin siinä on kädet vapaina puhelimella kuvaukseen.

Kamera kuvaa täysin manuaalisella ja puhelin automaattiasetuksilla niin eiköhän jommalla kummalla tule ihan hyvä video kello 24 tykityksestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Ainakin isompaa aukkoa voi käyttää (esim. f/2.8 tai f4.0), niin silloin ei ihan ISO herkkyys ole tapissa. Ihan helposti FF kameraa voi käyttää 6400. Mutta kokeilemalla oppii ja luultavasti googlella löytyy ehdotuksia asetuksista. En itse noita kuvaile, niin joku toinen voi tietää paremmin..
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Iso 100, ~f16 ja bulb tai pitkä suljinaika toimii jalustalta kuvatessa, jos ei kuvaan pidä saada mitään liikkuvaa.

Edit: Kyse olikin videosta, missä rajansa suljinajalle.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
40
Kameraa tarvitsisin tuotekuvauksiin, valkoisen kankaan päällä kuvailen. Tähän asti kaikki hoitunut ainoastaan käyttäen huawei p20 pro puhelinta, mutta hivenen ehkä pitäisi parempia ja tarkempia kuvia saada. Kuvat haluaisin suoraan onedriveen tai johonkin pilvipalveluun suoraan sopivassa muodossa, eli wifi yhteydellä varustettua mallia pitää katsoa. 15€ maksavaa käppyrää ei ole aikaa hifistellä vaan työ on enemmänkin liukuhihna hommaa.. :) Käppyrät 25 - 60cm kokoisia keskimäärin ja kuvaus etäisyys mitä nyt voi olla n. 50cm? Kuvauspaikka kellarissa missä led loisteputket katossa. Melko hämärää ja kamerapuhelimella usein tärähtää epätarkaksi. Jotain lisävaloa suunnitellut myös kuvauspaikalle.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom