Panasonic GX80 tai G80 vaikkapa 12-60mm f/3.5-5.6 vakaimellinen objektiivi keulille. Toki kittilinssi 12-32mm on terävä ja pärjää aluksi. Silloin tällöin näkyy myynnissä n. 250-500 € hintaan.Jos tuota ei paremmaks saa linssiä vaihtamalla, mikä kameraa suosittelisitte videokuvaukseen? 1080p25-30 riittää mulle mainiosti. Budjetti aivan max joitain satasia käytettynä.
G80 tais sisältää mikkiliitännän joka on aika pakollinen omassa videokuvauksessa (tai niissä tavotteissa). Mitä miinuksia olet noissa kameroissa omassa käytössä huomannut?Itselläni oli aiemmin juuri 550D, jonka myin pois ja hommasin GX80 muutamalla lasilla. On huomattavasti kompaktimpi. Lisäksi hommasin G80 rungon tarjouksesta, kun Rajalan 100v lahjaluukusta sellaisen sai 299€ hintaan. On mukavampi runko käytellä 100-300mm linssiä.
Kuvanlaatu ei mennyt taaksepäin kummallakaan Panasonicin rungolla. Isoin syy on runkovakaajat, mutta lienee muutakin kehitystä tapahtunut sitten 550D:n. Videokuvaukseen voinee miettiä myös jotain edullista kiinteämillistä primea, vaikka 14mm tai 25mm?
Totta! Ostin GX80 juuei valokuvaus edellä ja unohdin tuon G80 mikkiliitännän.G80 tais sisältää mikkiliitännän joka on aika pakollinen omassa videokuvauksessa (tai niissä tavotteissa). Mitä miinuksia olet noissa kameroissa omassa käytössä huomannut?
Panasonic on panostanut videokuvaukseen sen verran pitkään ja voimakkaasti, että eiköhän G80 ole edelleen kovatasoinen. Tarjouksiakin varmasti tulee Black Fridayna lisää.G80 tais sisältää mikkiliitännän joka on aika pakollinen omassa videokuvauksessa (tai niissä tavotteissa). Mitä miinuksia olet noissa kameroissa omassa käytössä huomannut?
Tuossa voi muuten pitää aina MF:n päällä jos käyttää back-button-focusta, se toimii silti. Itse käytän noin tuota G80:sta yleensä (paitsi jos en jostain syystä halua MF-apuja näkyviin, silloin AF-S:llä).Panasonicin tarkennustilan valitsin on myös todella helppokäyttöinen ja automaatin/käsitarkennuksen välillä on todella helppo vaihtaa.
Videon laatu on jokaisessa vehkeessä aivan riittävä, 80D ei vaan tee 4K:ta. Kannattaa ottaa realistinen ote näihin kuitenkin, jos 1080p kelpaa ja tarvitset autofocusta, niin yhdenkään mainitun kameran taso ei ole heikko. A6300:ssa voi kiusata kyllä rolling shutter (sitä on kohtuullisen paljon), mutta tuskin tässä sentään kaupallista videota ollaan nyt ihan heti tekemässä?80D:n videon laatu on heikompi ilmeisesti kuin G80:ssä, joten tällä hetkellä valintaviivalla on A6300 ja G80. Tosin toi G80:n heikohko autofocus taas on kyl iso miinus taas..
a63/4/5/600 4k video on tosi kivaa, mutta allekirjoitan tuon ergonomiapointin täysin. Monesti muutenkin peilittömissä se runko on niin pieni, että ei saa kunnon otetta, ja nappulat huonosti sijoitettuna. 4Kn työstö vaatii koneelta myös jynkkyä, mutta sen avulla saa tosi halvalla terävää FullHDta. FHD vehkeillä pitää laittaa huomattavasti enemmän paalua tiskiin, että video olisi yhtä terävää. Lisäksi 4K antaa mahdollisuuden kropata videota postissa ilman, että resoluutio kärsii FHD rendauksessa.Veikkaisin kuitenkin ettei mikään näistä ole oikeasti ongelma nyt tarvittavaan kuvaukseen. Itse en Sonyn A6xx ergonomiasta pidä, se olisi itselleni suurin syy miksi sen vaihtoehdon heivaisin mäkeen. Kannattaa käydä, jos mahdollista, kokeilemassa jossain, miltä nuo tuntuvat käteen.
Itselleni oli järkytys, miten vakaata ja hyvää kuvaa G80 + 14-140 mm tekevät (tai vaikka 42.5 f/1.7 prime). Dual I.S on kyllä kova sana.Mikäli 4K:ta todellakin haluaa ja budjetin järkevänä, niin Panasoniciksi menee melkein pakosti (MFT-linssit ovat myös aikalailla edullisia ja IBIS takaa ettei kuva ole heiluvaa).
Varmaan olet uusilla pattereilla kokeillut?Onko täällä jollakulla Godox TT350C?
Muutaman kerran käytetty salama ja kun laitan päälle niin vasempaan alakulmaan ei vaan syty tuota oranssia/punaista valoa, joka kertoo salaman olevan toiminnassa.
Eikä myöskään toimi jos pistän sen Canonin kiinni. Pistin kuvakaappauksen youtube videosta, jossa tuo valo syttyy heti päälle vaikkei salama ole edes kytketty kameraan kiinni?
Myös paristojen irrottaminen ja takaisin laittaminen voisi auttaa. Minulla oli yksi vähän edistyneempi kaukosäädin, jossa oli jokin ohjelmistobugi, jonka vuoksi se piti välistä nollata tällä tavoin. Sammutusnapin painaminen laittoi sen oikeasti vain johonkin stand by -tilaan.Varmaan olet uusilla pattereilla kokeillut?
Eipä näin tyhmänä tullut mieleenkään, että pattereissa olisi ollut vikaa, vaikka laite edes herjannut pattereista.Varmaan olet uusilla pattereilla kokeillut?
Valokuvaamiseen salama on siitä kiva, että samalla rahalla saa enemmän valotehoa ja yleensä pienemmässä paketissa. Lisärahalla saa päälle automaattisen valaistuksen.Tämä varmaan hyvä ketju kysyä: Niin mitä ja millaista LED-valoa tai LED paneelia suosittelisitte tollaseen sisäkuvaukseen, kun pitäisi syksyn pimeissä kotioloissa saada paremmin valaistua kuvattavia kohteita? Edullista etsin eli esim. jotain Amazonin ym. valikoimista vaikkapa?
Itse hankin loppukesästä tällaisen: Ledgo LG-B160C -ledipaneeli 99,90Tämä varmaan hyvä ketju kysyä: Niin mitä ja millaista LED-valoa tai LED paneelia suosittelisitte tollaseen sisäkuvaukseen, kun pitäisi syksyn pimeissä kotioloissa saada paremmin valaistua kuvattavia kohteita? Edullista etsin eli esim. jotain Amazonin ym. valikoimista vaikkapa?
Kysästääs sit, et mikä ois hyvä lompakkoystävällinen salama?Valokuvaamiseen salama on siitä kiva, että samalla rahalla saa enemmän valotehoa ja yleensä pienemmässä paketissa. Lisärahalla saa päälle automaattisen valaistuksen.
Mutta jos jatkuvaa valoa kaipaa niin ainakin Neewerit, Yongnuot ja muut vähän tunnetummat kiinabrändätyt on kuulema jees halvalla. Ongelmahan näissä on että vähemmän ledejä tuottaa vähemmän valoa, joten kovin pienellä paneelilla ei salamaa korvata. Itse tilasin videohommiin Neewerin 280 ledin paneelin vähän aikaa sitten: https://www.amazon.de/gp/product/B072143FP9/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Joku pieni lelupaneeli no-name brandilta on myös pöydänlaatikossa. Se sopii lähinnä fillivaloksi. Tuo 280-ledinenkään tuskin valaisee kovin suurta aluetta.
Riippuu kamerasta ja mitä tahtoo. Periaatteessa ihan mikä tahansa minkä Amazonista tms ostat ajaa asiansa, mutta elämä on ihmeesti helpompaa jos on jotain millä kamerasi toimii TTL-tilassa, eli säätää salaman tasoa sinnepäin oikeaksi automaattisesti. Godox TT350-sarja on aika jees pikkusalama paria eri salamaa testanneena. Halvemmalla saa selvästi isomman ja tehokkaamman kiinasalaman tosin jos ei automaattivalotusta tarvitse, esim. Yongnuo YN560-sarja on melko jees, vaikka halvempiakin varmasti löytyy. Molemmissa mainituissa tosin on oma radiovastaanottimensa (Yongnuoista YN560III alkaen, ja ainakin YN560IVssä myös lähetin, kuten ehkä Godoxissakin) joilla voi etänä ampua salaman helposti. Godoxista on myös suurempi versio olemassa.Kysästääs sit, et mikä ois hyvä lompakkoystävällinen salama?
Taivaan "palamiseen" ei ehkä tule toivottua apua, kun kirkas pää palaa, mikäli valotuksen asettaa varjoisan kohdan mukaan. Kannattaa ottaa rawina ja pyrkiä valottamaan kirkkaat alueet oikein ja jälkikäsittelyssä pelastaa tummalta alueelta kuva. Niin päin yleensä toimii paljon paremmin.Mitä runkoa kannattaisi katsella Nikonin D5100:n tilalle? Eniten rungossa ärsyttää nykymittapuulla heikko dynamiikka; esim. taivas palaa kesällä kuvatessa helposti puhki, joten vaikkapa lomakuvat tulee herkästi räpsittyä puhelimella. Tuplarullat ovat myös toivelistalla.
FF kiinnostelisi, mutta pitäisin budjetin mieluummin lähempänä 500 euroa kuin 1000 euroa, jolloin tarjolla lienee lähinnä D700 tai ehkä myös D800. Olisiko moisessa päivityksessä järkeä? Paljonko käytetystä rungosta kannattaa maksaa?
Olennainen juttu siinä onkin alivalottaa tummia alueita kirkkaiden ylivalottamisen sijaan, kun tuntuu varsinkin nikoneissa alivalottuneiden alueiden yksityiskohtien palautus paljon parempaa kuin ylivalottuneiden. Eli käsiasetuksin tai joku Ev -3/4 asetus automaatilla. Silloinkin voi joutua välttämään tarkennusta tummimpiin kohteisiin, etteivät kirkkaat ylivalotu kaikesta huolimatta kirkkaassa.Ok, eli ainakaan tuolla perusteella ei hankintaa pysty itselleen perustelemaan. Taidan ottaa lomakuvat (/maisemakuvat) jatkossakin puhelimella ja käyttää järkkäriä vain vähän spessummissa tilanteissa. Raakakuvia olen ottanut tähänkin asti, mutta nekään eivät tunnu olevan pelastus jos esim. erehtyy kuvaamaan Samyangin kalansilmällä kesäkelillä...
Aika lailla sama Canoneillakin. Täyskennollisillakin on joskus parempi alivalottaa, jotta saa pilvien tai halojen detaljit näkyviin kuvissa. Pelivaraa täyskennollisella on toki enemmän molempiin suuntiin, jälkikäsittely on ainakin Canonilla selvästi helpompaa.ainoa ken rockwellin hyvä neuvo on käyttää noissa kuluttajanikoneissa oletuksena 2/3 aukon alivalotusta, niillä kun on tapana valottaa kuva aika kirkkaaksi
Varoituksen sana Duracelleista: havaintojeni mukaan nykyisistä alkaliparistoista ainoa merkki joka voi vuotaa liemet pihalle. Laatu on nykyisin ihan jotain muuta kuin aikaisemmin.Eipä näin tyhmänä tullut mieleenkään, että pattereissa olisi ollut vikaa, vaikka laite edes herjannut pattereista.
Uudet Duracellit kiinapattereiden tilalle ja pelittää
Valokuvaamiseen salama on siitä kiva, että samalla rahalla saa enemmän valotehoa ja yleensä pienemmässä paketissa. Lisärahalla saa päälle automaattisen valaistuksen.
Mutta jos jatkuvaa valoa kaipaa niin ainakin Neewerit, Yongnuot ja muut vähän tunnetummat kiinabrändätyt on kuulema jees halvalla. Ongelmahan näissä on että vähemmän ledejä tuottaa vähemmän valoa, joten kovin pienellä paneelilla ei salamaa korvata. Itse tilasin videohommiin Neewerin 280 ledin paneelin vähän aikaa sitten: https://www.amazon.de/gp/product/B072143FP9/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Kiitos paljon molemmille päädyin sitten tuon perusteella ihan hinnan takia tilaamaan tuon Amazonin Neewerin 280:sen. Nakkivahveron kommentti salamasta varmaan hyvinkin asiaa, mutta itse en jotenkin salamalla (DSLR:n omalla salamalla) saa aikaan onnistuneita kuvia, ihan taidon puutteen takia luulisin. Joten kiinteä valonlähde ehkä helpompi.Itse hankin loppukesästä tällaisen: Ledgo LG-B160C -ledipaneeli 99,90
Jatkuvasti valoa tuottavana tuo on elävän kohteen (lähinnä siis musta kissa) kannalta vähän turhan kirkas ja suorakulmion muotoinen paneeli aiheuttaa silmiin rumat heijastukset, joita toki voi yrittää poistaa Photoshopissa. Tarvitsisi tässä käytössä jonkin lisäosan valon jakamiseen laajemmalta alalta tulevaksi. Öisenä makrokuvauksen valonlähteenä se sen sijaan tuntui toimivan hyvin (oheisessa kuvassa hämpylä mansikan lehdellä vapaalla kädellä kuvattuna elokuun loppupuolen yöllä). Ja mukavana lisänä paketissa tuli sovitin, jolla voi käyttää akkuna Canonin LP-E6:sta, jokin Sonyn akku sopii siihen suoraankin.
Itselläni on molemmat, erillissalama ja ledi - Canonin 6D:ssä ei ole sisäänrakennuttua salamaa. Salama on parempi ihmisiä kuvatessa, mutta kissa lähtee karkuun kun alan salamaa käyttämään. Ledin laitan yleensä erikseen kiinni kamerajalustaan ja valaisen vähän sivusta. Ja tosiaan, öisten ötököiden kanssa se on mainio.Kiitos paljon molemmille päädyin sitten tuon perusteella ihan hinnan takia tilaamaan tuon Amazonin Neewerin 280:sen. Nakkivahveron kommentti salamasta varmaan hyvinkin asiaa, mutta itse en jotenkin salamalla (DSLR:n omalla salamalla) saa aikaan onnistuneita kuvia, ihan taidon puutteen takia luulisin. Joten kiinteä valonlähde ehkä helpompi.
Marankilla tosi hieno tuo hämähäkin kuva ja siinä sain itsellenikin vinkin mitä pitää ensi kesänä kokeilla joku yö.
Ei taida kukaan noita kameroiden omia salamoita käyttää, ellei oo aivan pakko. Erillissalamaan sit jotain valonpehmentäjää / suuntausta katon kautta ym, se suora kova valo ei oo hyvä.Kiitos paljon molemmille päädyin sitten tuon perusteella ihan hinnan takia tilaamaan tuon Amazonin Neewerin 280:sen. Nakkivahveron kommentti salamasta varmaan hyvinkin asiaa, mutta itse en jotenkin salamalla (DSLR:n omalla salamalla) saa aikaan onnistuneita kuvia, ihan taidon puutteen takia luulisin. Joten kiinteä valonlähde ehkä helpompi.
Marankilla tosi hieno tuo hämähäkin kuva ja siinä sain itsellenikin vinkin mitä pitää ensi kesänä kokeilla joku yö.
Jos kuvaat urheilua, et tarvitse jalustaa elleivät kätesi tärise selvästi keskiveroa enemmän ja kamerassasi on kohtuullinen kuvanvakain. Suljinnopeudet urheilua kuvattaessa ovat sitä luokkaa että pitäisi käsivaralta onnistua, huomioiden että itseltäni onnistuu Panasonic G80 + 100-300mm f/4-5.6 II (vaatii mark II jotta vakaaja toimii yhdessä kameran kanssa) 600mm kinovastaavuudelle aivan koomisen hitaatkin suljinajat.Onko suosituksia mft-linssistä sporttiin? Futis ehkä vaativin etäisyyden puolesta, säbä ja jäkis ei vaadi aivan yhtä isoa zoomikykyä. Budjettiluokasta siis, kun amatööritasolla ollaan..
Olympukselta löytys m.zuiko 75-300mm f/4.8-6.7 469e
Panasonicilta Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 749e
Panasonicilta Lumix G Vario 45-200mm f/4-5.6 529e
Nää nyt mitä Rajalan valikoimaa selailin. Panasoniceissa on IS, mut jalustaltahan kuvat pitää täs tapaukses ottaa, mut silti dual is ois tietysti kiva. En tosin tiedä et riittääkö toi 200mm vaik kerroin onkin kaks.
Katso että saat sen II-mallin. Ei sillä että dual IS niin paljoa merkitsisi nopeilla suljinnopeuksilla, mutta noilla polttoväleillä se on ihmeesti yleisemmin hyödyllinen kuin lyhyillä putkilla.Äh joo suljinnopeushan tosiaan on nopea. Ostin siis g80, jota täälläkin kehuttiin. Noh ei muuta ku tollasta 100-300mm kyttään käytettynä..
Tilaa täältä uusi, ja säästät silti paljon rahaa: Autentico Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II POWER O.I.S. Lens Mark 2 | eBayÄh joo suljinnopeushan tosiaan on nopea. Ostin siis g80, jota täälläkin kehuttiin. Noh ei muuta ku tollasta 100-300mm kyttään käytettynä..
Takuu on sitten mahdollisesti pieni ongelma. Ei sillä, olen tästä huolimatta tilannut 12-35mm f/2.8:n sekä oman 100-300mm II:ni vastaavalta toimijalta.Tilaa täältä uusi, ja säästät silti paljon rahaa: Autentico Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f/4-5.6 II POWER O.I.S. Lens Mark 2 | eBay
Kyseessä on korealainen kamerakauppa, jolla on haarakonttori Irlannissa ja vehkeet toimitetaan sieltä ilman lisäveroja. Toimitusmaksut 15€. Tilasin tuolta 25mm f1.4 lasin ja homma toimii oikein hienosti. Toimitus oli UPS:llä.
Ainakaan G80:n omalla salamalla ei voi ampua katon kautta. Vanhalla GX7:lla onnistuu.Sisäänrakennettu salama toimii jos sen saa käännettyä pois ihmisistä. Esim. Panasonic GX80 ja G80 salamaa voi toisella kädellä painaa ampumaan valon kattoon, mikä sopivissa olosuhteissa voi toimia ihan hyvin.
Salaman ampuminen suoraa ihmisten suuntaan toimii lähinnä jos on jotain salaman ja kohteen välissä.
Tämähän pätee sinänsä ledipaneeleihin ihan samalla tavalla, tosin niissä vastaavat valomäärät tulevat laajemmalta alalta joten ei ole ihan niin kriittistä sentään.
Riippuu millaisia matkamuistoja haluat tallentaa, mitkä ovat laatuvaatimuksesi ja oletko valmis jälkikäsittelemään kuvia.Onkohan järkeä ostaa pientä digipokkaria matkamuistojen tallentamiseen? Vai joko kännyköillä saa parempia kuvia esim. hämärässä.
Digipokkarin vahvuus on pitkä teleobjektiivi, onko sekään?
Jos hintarajaksi laittaa n. 200 - 300 €, onko jotakin suosituksia. Ja myös ostopaikoista.