Ylläpidon päivitys: Ketjun aihe päivitetty koskemaan kaikkien autojen käyttövoimien välistä keskustelua ja vertailua.
-----------------------------------------------------------
Joka paikassa aina toitotetaan miten paljon dieselillä pitäisi tulla kilometrejä että se "kannattaa".
Onko tässä nyt jotain mitä en ole ymmärtänyt?
Jos verrataan vaikka jotain ~100hv turbodieseliä (vm. ~2010), niissä on koko ajoneuvovero luokkaa 600e/vuosi. Vastaavan kokoinen auto vaparibensana luokkaa 200e.
MUTTA. Ei tuollainen pikkubensa vastaa ominaisuuksiensa puolesta tuota dieseliä? Jos haluaa että väännöt olisivat samaa luokkaa, nousee bensamoottorin teho/litratilavuusvaatimukset reilusti, jolloin myös päästöt nousevat -> vero nousee jo tuonne yli 300e/vuosi.
Vakuutuksissa moottoritilavuus ja teho vaikuttavat käsittääkseni merkittävästi maksun suuruuteen, jolloin ero kapenee entisestään. Tähän vielä isomman bensakoneen suurempi kulutus ja kalliimpi polttoaine.
Olenko käsittänyt jotain väärin ja olenko hölmö jos suunnittelen dieselin ostamista ominaisuuksien perusteella vaikka vuotuiset ajot jäänevät luokkaan 10-15tkm per vuosi? Max parisataa eroa vuosimaksuissa, mutta jokainen ajettu kilsa on "kotiin päin".
-----------------------------------------------------------
Joka paikassa aina toitotetaan miten paljon dieselillä pitäisi tulla kilometrejä että se "kannattaa".
Onko tässä nyt jotain mitä en ole ymmärtänyt?
Jos verrataan vaikka jotain ~100hv turbodieseliä (vm. ~2010), niissä on koko ajoneuvovero luokkaa 600e/vuosi. Vastaavan kokoinen auto vaparibensana luokkaa 200e.
MUTTA. Ei tuollainen pikkubensa vastaa ominaisuuksiensa puolesta tuota dieseliä? Jos haluaa että väännöt olisivat samaa luokkaa, nousee bensamoottorin teho/litratilavuusvaatimukset reilusti, jolloin myös päästöt nousevat -> vero nousee jo tuonne yli 300e/vuosi.
Vakuutuksissa moottoritilavuus ja teho vaikuttavat käsittääkseni merkittävästi maksun suuruuteen, jolloin ero kapenee entisestään. Tähän vielä isomman bensakoneen suurempi kulutus ja kalliimpi polttoaine.
Olenko käsittänyt jotain väärin ja olenko hölmö jos suunnittelen dieselin ostamista ominaisuuksien perusteella vaikka vuotuiset ajot jäänevät luokkaan 10-15tkm per vuosi? Max parisataa eroa vuosimaksuissa, mutta jokainen ajettu kilsa on "kotiin päin".
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: