Tulee varmaan itsekin kokeiltua jos hardin jälkeen aukeaa jotain. Medium on ihan liian helppo, mutta hardi osaa välillä laittaa kierrepalloa näissä kunnon väijytysosuuksissa, missä on miljoona monsteria näennäisesti kimpussa. Jos tuo impossibru on kerrasta poikki, niin saa tosin jäädä
Impossible on periaatteessa sama kuin hard, mutta kerrasta poikki mentaliteetti, joka luonnollisesti tekee monella tapaa pelistä vaikeamman (esim. itse hardilla otin useampaan kerran jotkut kohdat ihan vaan sen takia, että halusin päästä kohdan läpi mahdollisimman vähillä resurssien käytöllä, mikä itsessään jo latistaa tunnelmaa paljon).
Oon melkein aina pelannut kaikki pelit hardcore-moodilla, jos sellainen on vaan löytynyt. Oon huomannut, että yleisimmät pelirunin päättävät mokat tulee siitä, että seuraavana päivänä jatkaa, kun ei ole oikea mindset päällä ja pahimmillaan kuolee johonkin tusinamobiin kun aloittaa pelaamaan niin kuin normaalistikin, eli vähän sellaisella ”hälläväliä” asenteella. Pitäisi aina jotenkin sisäistää itselleen ennen kuin jatkaa pelaamista, että tässä voi menettää x tunnin pelit sekunneissa.
Nyt kun oon nauhoittanut samalla, niin ei jaksa vetää mitään kuuden tunnin sessioita, niin ongelma kertautuu paljon useammin...
Viikonloppuna miningissa oli jo sellainen tilanne, että tumman keltaisella puku, helapackit loppu ja olin jumissa mm. kahden sellaisen pommikäden välissä ja kummatkin melkein ihan iholla kiinni. Olis voinut käydä mitä vaan, mutta jollain ihmeen kaupalla selviydyin. Näytti jo varmalta kuolemalta, jos jompikumpi vaan olisi räjähtänyt.
Yksi kaksi tuollaista vaaratilannetta menee vielä, mutta jos tuollaisia tilanteita tulee useampi, niin ennen pitkää joku kosahtaa. Jossain roolipeleissä, tai esim. xcomissa, voi jopa laskea niitä, että jos vaikka 90% varmuudella pääsee läpi tämän kaltaisen kohdan, mikä äkkiseltään tuntuu sellaiselta riskiltä, joka kannattaa ottaa, mutta ei tarvita kun seitsemän samantasoista kohtaa, niin olet todennäköisesti jo kuollut (48% vs 52%).
Ja toki sekin, että survival horror pelien kanssa voi epäonnistua silläkin, että syö ylettömästi resursseja johonkin random kohtaan ja vaikka ei välittömästi aiheuttaisi itselleen vaaratilannetta, niin useampi tuollainen lyhyen ajan sisään, niin onkin softlock päällä (dead spacessa pystyy tappamaan kyllä meleelläkin ja viholliset respawnaa, joten on ainakin mahdollisuus selviytyä, mikäli ei ole sellainen lineaarinen kohta päällä, josta ei voi pakittaa).
Pitää olla aika hyvin muistissa asiat tai muuten tulee helppoja mokia. Tyyliin pitää olla pikastasis kun menee deaktivoimaan ydinpommia tai sitten ainakin täysillä stasis-varannot. Oon ensimmäistä Pillars of Eternity pelannut kuolema kuittaa pelin kerrasta moodilla, vaikeimmalla ja blindina. Act 3 pääsin parhaimmillani (neljä actia yhteensä), vaikka yritin jotain kymmenen kertaa. Aina tulee eteen joku asia, joka pitää osata huomioida ja mielellään etukäteen. Mutta diggaan tosi paljon siitä jännityksestä mikä tulee siitä, että videopelissä on selkeästi jotain panosta, kuten nytkin topicin pelin kanssa, vaikka oonkin vetänyt jo hardilla läpi. Jos blindina pelaa näitä, niin tietää varmasti kuolevansa ensimmäisellä yrityksellä, mutta ainakin pari kertaa on aina kiva aloittaa alusta ja tehdä asiat vähän eri tavalla. Tätä en kyllä enää aloita uudestaan jos nyt en saa läpi, mutta johtuu siitä, että mulla on nyt "pomminvarma" taktiikka esim. aseiden ja etenemisen suhteen (johonkin chapter 9 asti ainakin), joten ei ole sillä tapaa mieltä vääntää enää vähän puolipakolla sitä alkua enää.
Dead Spacen alku oli ehkä vähän liiankin helppo, mutta oon yrittänyt pitää ehkä vähän teennäisestikin pelon perseessä (oikeastaan sen takia rupesin nauhoittamaan), koska tuudittautuminen altistaa mokille. Muistaakseni pelasin edeltävällä kerralla paljon paremmin, jos ei lasketa sitä, että wipesin lopulta USM Valorilla ja nyt on tullut koko ajan sellaisia yksittäisiä osumia siellä sun täällä, kun en ole ehkä keskittynyt samalla tavalla. Oon esim. joutunut ostamaan helapakkauksia, vaikka ne kiekot toki olisi pidemmän päälle paljon parempia.
Joka tapauksessa voin suositella tämän pelin Impossible moodia kaikille. Haluaisin sanoa (myöhemmin), että se on yllättävän helppo siihen nähden kuinka paljon kuolin hardilla, mutta ei pidä vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa, eli ennen maalia ja pidän vielä toistaiseksi mölyt mahassa.