En kyllä ymmärrä miten 64GB (vs. 32GB esim.) auttaa fps-droppeihin. Kai sittten jossain spessutapauksessa.
Ei toi enää niin harvinaista ole, ei tartte olla edes mitään "spessutapauksia".
Intelin kaikilla sekä AMDn "X" prossuilla suurin hyöty, AMD:n X3D prossuilla hyöty toki jää pienemmäksi koska niiden extra-large välimuisti auttaa niin paljon keskusmuistin vähyydestä (-32Gb) johtuvia FPS droppeja.
Käyttöjärjestelmä (=Windows) käyttää paljon enemmän hitaampaa virtuaalista sekä cache muistia joissa pelin data on varastossa mitä vähemmän on fyysistä muistia tarjolla. Kaikki virtuaalinen tai pelienginen käyttämä cache eli välimuisti "muisti" kun sijaitsee kovalevylla, ei siinä paljon nVME:n 5000Mbps siirtokaista auta jos vertaa sitä 10-20x nopeampaan fyysiseen muistiin.
VARSINKIN, koska 0.1% on aika vaikea mitata, ettei esim. joku muu häiritse mittaustulosta. Varmasti tulokset mitä Tubesta löytyy, niin varmaan kaikki mitattu vain 1000ms päivitysvälillä, HWInfon minimi päivitysväli on kummiskin 10x nopeampi eli 100ms, joka saisi paremmin kiinni 0.1% FPS tulokset. Ei kukaan videoiden tekijöistä mainitse edes noinkin merkittävää huomiota.
Asian näkee mielestäni 99% kaikissa Tubettajien FPS testeissä, vain AVG ja 1% tulokset, vaikka juurikin ne tärkeimmät 0.1% loistavat valtaosassa testeissä poissaolollaan, oli kyseessä sitten CPU, RAM tai GPU testi.
Tekisivät isoimmat Tubettajat edes kuten ne kuuluu että huomioidaan olosuhteet eli pois suljetaan mahdolliset FPS testien variaatiot.
Itse voit sen todeta, käytännössä kaikki 32Gb vs 64Gb testeissä on FPS "mittarina" AVG ja ehkä 1% tulokset. Ja nekin tehty ohjelmien vakioasetuksilla eli varmaan vaan 1000ms eli 1 sekunnin päivitysvälillä, ei siihen paljon 0.1% tuloksia kerkiä nivoutua tuloksen sisään.
0.1% ja esim. HWInfon 100ms (0.1s) antaa jo kymmenkertaista informaatiota mikä on milloinkin ollut se todellinen FPS, eli kun se todellinen droppi tulee...
Tässä samalla kun käyttänyt konetta niin nämä A-diet kyllä taustalla potkii, nyt semi-kireät asetukset, esim. tRFC vain 126.x ns, eli kireys johon ei yllä kuin Hynixin A-diet maailmassa.
Hynixin M-diellä pääsee sinne 160ns lukemiin, omilla 2x16Gb 6000-cl30 kitilläni pääsin 156ns semivakaaksi ilman ihme säätöjä...Yleeensä noille M-dielle toi 160ns on jo hyvä tulos ja siihen useimmat tyytyy. Ja siis tRFC on yksi tärkeimpiä arvoja DDR5 muisteilla, vaikuttaa käytännössä enemmän kuin jotkut primary arvot, kuten esim. CL32 > CL28.
Siis käytännön nopeuksissa eikä pelkästään jossain Aida64:n latenssi testissä joka ei osaa ottaa kuulemma huomioon jotain tiettyjä käytännön asioita joten sekin testi on aika MEH.
Tässä tälläiset semi-kireät asetukset tähän iltaan, pitää nyt käydä testaamassa kuinka suora on Hell Let Loosessa (DX12, UE4) graafinen frametime historia...
Vielä on kaupassa josta omani ostin, varastossa tarjolla 1 kitti näitä muisteja tarjolla.
64Gb Hynix A-die DR (TZ5RS) ~266e
PS. Kerranhan ne vain maksetaan.