Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Vihdoin oli aikaa pistää vesiblokkia Evgan ftw3 3090ti kortille , blokiksi valikoitui ekaa kertaa Alphacool Eisblock GPX joka meni jatkoon hyvän hinnan ja ulkonäön puolesta (Ekwb oli toinen vaihtoehto kun kiinan blokit olen hylännyt täysin)
Laadukkaan oloinen blokki ja tyynyksi laitoin aocool 1.0mm apex 11W/mk ja takapuolelle blokin omat. Tahnaksi Thermal Grizzyn extreme, tosi helppo koostumus ja tosi ohut kerros piirille.
Loopin kun sai kasaan niin nopea vilkaisu gpu idle lämpöihin, gpu 23-25, muistit 25, hotspot 30, kontakti hyvä :tup:
Viiklopun NHL otteluiden menojen takia paljoa ole ehtinyt kokeilla, mutta uusi SpeedWay stressi testi läpi 99.7% : vesi 33.7, Gpu 50, muistit 53, hotspot 60, tuulettimet 850-900rpm kuorman ollessa noin 620w.

Loopissa siis Aquacomputer Next d5 aqualis filllevel topilla, 3090ti aocool blokilla, HWlabs GTS 360, ekwb quantum velocity copper rgb, phobya g-changer v2 360x60 ja tuulettimina phobyan np-eloop bionic 120mm.
Hwlabs radilla katossa push ja phobyalla edessä push/pull, radi tuulettimet hönkii kaikki sisään, takana poistaa yksin Noiseblocker M12-S2 850-950rpm.
Koppana vielä hiukan erikoisempi Be quiet dark base pro 900 rev2, jota voi hyvin modailla (pystyy tiputtaan emolevy-kelkkaa alas tai kääntämään koko homman toiselle puolelle)
Täytyy joku hyväkin kuvake tänne saada aikaseksi, kopassa vielä kaikki kyljet auki ja melkeen pohjan lisäks runko pystyssä :D

4824A2B4-5360-44D3-BAC1-78E08A2ACF11.jpeg
Tuo thermal grizzly extreme on kyllä kunnon tahnaa, itsekkin käyttänyt aina sitä. Tosin on vaan tyyris hinta sillä..
Ps. On kyllä hyvä kuva kun silmiä hivelee tuo M2 kun on irti emolevystä. :hmm::p Muotia?
 
Viimeksi muokattu:
Itselle riitti ZMT:n jäykkyyden kanssa tappelu ja tilasin verrokiksi Watercoolin Heatkiller EPDM:ää. Mitoiltaan ja materiaaliltaan pitäisi olla samaa, mutta tuo on todella paljon joustavampaa ja liittimien kaulukset paljon helpompia kiristää ympärille. Haittapuolena taitaa mennä helpommin ruttuun, mutta sen ei pitäisi olla ongelma oikein mitoitetuissa letkuvedoissa. Voin siis jo tällä kokemuksella suositella tätä! Saa tilattua Jimmsiltä, mutta nyt näemmä toimitusaika-arvio tuntematon. Löytyy myös 13/10-koossa, jos jollain sellaiset liittimet ja haluaa kirkkaasta letkusta eroon ;)
Mä kovasti tykkään pitkän tauon jälkeen rakentaa tuolla ZMT:llä. Kestää melkein mitä vain taivutusten suhteen. Liitinkauluksiin tarvitsee toki hiukan voimaa, vaan ei niitä ihan pohjaan tarvitse tuon letkun kanssa saadakaan.

Liitin mukaan kuvan kun ulkoista jäähyä rakentelen Louqe Raw S1 sisään. :)
 

Liitteet

  • 2094608F-1631-4476-A42E-C7F44E8F2F0C.jpeg
    2094608F-1631-4476-A42E-C7F44E8F2F0C.jpeg
    1,1 MB · Luettu: 116
Harmi ettei tota zmt saa 10/13 koossa jolla ensimmäisen loopin aikoinaan rakensin. Kaikki liittimet olis ollu valmiina. Helppokäyttöisyyden vuoksi oisin vaihtanu kovatputket letkuihin, mutta jatketaan näillä.
 
Mä kovasti tykkään pitkän tauon jälkeen rakentaa tuolla ZMT:llä. Kestää melkein mitä vain taivutusten suhteen. Liitinkauluksiin tarvitsee toki hiukan voimaa, vaan ei niitä ihan pohjaan tarvitse tuon letkun kanssa saadakaan.

Liitin mukaan kuvan kun ulkoista jäähyä rakentelen Louqe Raw S1 sisään. :)
Hyvältä näyttää! Keksitkö jo miten saat D5 mahtumaan? Meinasin ehdottaa jonkinlaista hotrod-asennusta, mutta ei ehkä sovi kyseiseen koteloon :hmm: Tyyliin EK FLT80 tuossa kuvassa etu- tai taka-alalle ja pumpun moottori pilkottaisi siististi poratusta reiästä läpi.
 
Itselle riitti ZMT:n jäykkyyden kanssa tappelu ja tilasin verrokiksi Watercoolin Heatkiller EPDM:ää. Mitoiltaan ja materiaaliltaan pitäisi olla samaa, mutta tuo on todella paljon joustavampaa ja liittimien kaulukset paljon helpompia kiristää ympärille. Haittapuolena taitaa mennä helpommin ruttuun, mutta sen ei pitäisi olla ongelma oikein mitoitetuissa letkuvedoissa. Voin siis jo tällä kokemuksella suositella tätä! Saa tilattua Jimmsiltä, mutta nyt näemmä toimitusaika-arvio tuntematon. Löytyy myös 13/10-koossa, jos jollain sellaiset liittimet ja haluaa kirkkaasta letkusta eroon ;)
Tämä onkin hyvä tieto, sopii nykyiset liittimet. Lienee tiukemmin taivuteltavissa kuin tavallinen letku, mikä on hyödyllistä näiden pienehköjen ~20L koteloiden kanssa.
 
Hyvältä näyttää! Keksitkö jo miten saat D5 mahtumaan? Meinasin ehdottaa jonkinlaista hotrod-asennusta, mutta ei ehkä sovi kyseiseen koteloon :hmm: Tyyliin EK FLT80 tuossa kuvassa etu- tai taka-alalle ja pumpun moottori pilkottaisi siististi poratusta reiästä läpi.
Näyttäisi siltä, että mahtuu näytönohjaimen yläpuolelle säiliöineen, joskin oranssi alumiiniframe täytynee puukottaa jotta saa muutaman millimetrin lisää syvyyttä.
 
Tämä onkin hyvä tieto, sopii nykyiset liittimet. Lienee tiukemmin taivuteltavissa kuin tavallinen letku, mikä on hyödyllistä näiden pienehköjen ~20L koteloiden kanssa.
Tuntuu olevan ihan kohtuu hyvin taivutettavissa, niin kuin ZMT:kin, mutta menee herkemmin lyttyyn. Sormilla puristaessa Heatkiller-letkun pää menee helposti lyttyyn, kun taas ZMT vaatii jo jonkin verran voimaa. Vastaavasti ZMT "vastustaa" taivuttamista isommalla voimalla. Uskon että tuossa ylempänä @Enhancer joutunut käyttämään aika rivakoita otteita, että saanut paikoilleen. Ehkä letkuerienkin kesken jonkin verran eroja. EK:n laadunhallinta on viimeaikoina saanut paljon lokaa niskaan watercooling-subredditissä ja näkisin, että ihan syystä. Irtisanoivat neljänneksen työntekijöistään tänä vuonna, mikä varmasti näkyy myös laadussa.

Nyt myös mittasin nuo, niin ZMT sisämitta aika paljon pienempi ja ulkomitta jonkin verran suurempi mitä ilmoittavat (9/16,3 vs "9,5/15,9"), mikä kyllä mielestäni näkyy siinä, että letku on ollut vaikeahkoa laittaa karalle ja kauluksiin saanut käyttää voimaa, grippihanskoja ja pidellä molemmin käsin kiinni (toisella letkusta). Heatkiller paljon helpompaa käsiteltävää molemmissa vaiheissa. Sen mitat noin 9,7/15,9

Laitetaan samalla omasta hiljattain valmistuunesta buildista kuvia. Ekaa kertaa taivuttelin akryyliputkia ja niihin jäi parantamisen varaa, mutta pakko oli saada kasaan. Kotelona SSUPD Meshlicious ja ulkoisena jäähynä jatkaa Phobya Supernova 1260. Ulkoisina letkuina nyt sekoitus ZMT:tä ja tuota HK EPDM:ää.
 

Liitteet

  • IMG_20221104_202733__01.jpg
    IMG_20221104_202733__01.jpg
    2,2 MB · Luettu: 103
  • IMG_20221104_203027.jpg
    IMG_20221104_203027.jpg
    2,7 MB · Luettu: 104
Purin vanhan jäähyn osiin. Milläs seoksella kannatti ajella jotta saa putsattua? Joku etikka+hanavesi liuos?
 
Itsellä tarkoitus alkaa hiljalleen kasaamaan konepakettia ja custom looppia niin mitenkäs osaan katsoa oikean GPU blockin? Onko kortin valmistajalla (MSI/ASUS/Gigabyte jne..) väliä, vai riittääkö, että jäähy on yhteensopiva pelkän näytönohjaimen mallin kanssa?
 
Itsellä tarkoitus alkaa hiljalleen kasaamaan konepakettia ja custom looppia niin mitenkäs osaan katsoa oikean GPU blockin? Onko kortin valmistajalla (MSI/ASUS/Gigabyte jne..) väliä, vai riittääkö, että jäähy on yhteensopiva pelkän näytönohjaimen mallin kanssa?
Pitää olla sopiva kyseiselle mallille ja valmistajalle referenssi piirilevylle suunnitellut sopii yleensä valmistajasta riippumatta tuolta ainakin ekn blokin sopivuuksia pystyy katsella kun valitsee oman kortin merkin ja mallin.

 
Itsellä tarkoitus alkaa hiljalleen kasaamaan konepakettia ja custom looppia niin mitenkäs osaan katsoa oikean GPU blockin? Onko kortin valmistajalla (MSI/ASUS/Gigabyte jne..) väliä, vai riittääkö, että jäähy on yhteensopiva pelkän näytönohjaimen mallin kanssa?
Tarvitsee olla mallikohtaisesti yhteensopiva, referenssikortit on keskenään samanlaisia asettelultaan.

Esimerkiksi EKWB:n sivuilla on hyvä työkalu mistä voit etsiä omalle kortillesi sopivan blokin.

Edit: JuZiS hoiti linkin kera.
 
Itse käyttänyt nykyään Alphatube 12,7/7,6 letkua loopeissa, paljon helpommin taivuteltavissa pieniin väleihin kuin EK:n ZMT 15,9/9,5 letkut. Alphacoolin uudet Eisbaer/Eiswolf jäähyt käyttää samoja letkuja ja letkuliittimiä.
Alphacoolin Nylon letkuliittimet ovat myös olleet todella positiivinen yllätys, rakenteeltaan muistuttavat normaaleja karaliittimiä mutta ulkonäöltään normaaleja ruuviliittimiä. Koska ne ovat nylonia niin aika vaikea saada akryyli-blokit halki liiallisella kiristyksellä. Ja hinnaltaan ovat todella halpoja.
IMG_20221107_210414.jpg
PS. kuvan kotelo, tuulettimet, radit, letkut, letkuliittimet, pumppu ja CPU-blokki maksoivat yhteensä noin 180€. GPU-blokilla oli hintaa ~180€ mutta sen mukana tuli 360mm radi yms mitkä meni toiseen kokoonpanoon.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku tiivistää suunnilleen mihin hintaluokkaan custom vesijäähyn voisi rakentaa laadukkaista non-rgb komponenteista (EKWB?) nykypäivänä?

Kotelona on O11 EVO. Nyt kun 4090 FE mallia ei tunnu saavan suomeen niin en mitenkään haluaisi noita henkilöauton kokoisia pilipali AIB-kortteja niin vesijäähy kiinnostelisi, mutta pelottaa miten kallis projekti siitä tulisi :darra:
 
500-5000e riippuen siitä mistä roikkuu. Annat sille irronnutta ihoa pikku-rillistä ja se vie koko kropan.
Tuo ihan riippuu siitä haluaako tehokasta, tehokasta ja hiljaista, cpu/gpu-tyypistä jne.
 
Osaisiko joku tiivistää suunnilleen mihin hintaluokkaan custom vesijäähyn voisi rakentaa laadukkaista non-rgb komponenteista (EKWB?) nykypäivänä?

Kotelona on O11 EVO. Nyt kun 4090 FE mallia ei tunnu saavan suomeen niin en mitenkään haluaisi noita henkilöauton kokoisia pilipali AIB-kortteja niin vesijäähy kiinnostelisi, mutta pelottaa miten kallis projekti siitä tulisi :darra:
Itsellä puhtaalta pöydältä menossa CPU+GPU+3x Louge Raw joista 2 tulee radeille + pumpulle ja yhteen muu rauta, jäähykamojen osuus on lähempänä tonnia pehmeällä letkulla.
 
Jos laskee mukaan hieman työkaluja niin tonnilla saanee järkevän setin laatuosilla (CPU+GPU). Oman kasasin kolmisen vuotta sitten ja EKWBn kaupan lasku oli jotain vähän yli 700e ja sen päälle sitten K-raudasta tarttui kaikenlaista pientä mitä ei ollut työkalupakissa, mutta tässä ei ollut GPU-blokkia. GPU mukaan olisi nostanut sen johonkin 900e nurkille. Tosin tässä oli vain yks 360mm radi, ja kun päälle laskee inflaation tässä matkalla niin taitaa kyllä tonni mennä helposti rikki tänä päivänä.

4090 on vähän ikävä kyllä jäähdyttää. Vaatisi ihan julmetusti radia. 2x360mm on ihan minimi kombolle 4090+CPU ja koppa kuin koppa, tahtoo tulla ahdasta. Itse tässä vähän haarukoinut uutta konetta kun x3D-ryyzenit ilmestyy ja valitettava tosiasia on että taitaa mennä MO-RA -touhuiksi ettei koneesta tule älytöntä radiviritystä. Eli Radi, tuulettimet ja pumppu+säiliö julmasti koneen ulkopuolelle pöydän viereen. Tällöin setti olisi todennäköisesti koneen ulkopuolen osalta toista merkkiä kun EKWB, vaikka blokit varmaan sieltä edelleen hankkisin.
 
Osaisiko joku tiivistää suunnilleen mihin hintaluokkaan custom vesijäähyn voisi rakentaa laadukkaista non-rgb komponenteista (EKWB?) nykypäivänä?

Kotelona on O11 EVO. Nyt kun 4090 FE mallia ei tunnu saavan suomeen niin en mitenkään haluaisi noita henkilöauton kokoisia pilipali AIB-kortteja niin vesijäähy kiinnostelisi, mutta pelottaa miten kallis projekti siitä tulisi :darra:
500€ lienee mahdotonta rakentaa uusilla EK:n osilla loop CPU+GPU.

Pumppusäiliö 150-250€, blokit yhteensä joku 250-400€, jäähdyttimiä vähintään 2kpl halvimpia 360:sia eli ihan minimissään joku 160€. Tähän päälle vielä ainakin letkut, liittimet ja nesteet tekee helposti 100€.
 
Viimeksi muokattu:
580e mennyt nyt EK:n tuotteisiin. Osa uusia ja osa käytettyjä. 2x 360 PE classic , TBE 200 D5, Vector trio gpu, velocity cpu, liittimiä kauhia kasa, metrin pitusia 12/10 PETG.
 
Itse kasasin juuri 5950X + RTX 4090 buildin Lian Li EVO -koteloon seuraavista osista:

- 150€ kolmesta 360mm radista alennuksessa Aquatuningilta (Barrow). Siis 50€ kpl.
- 25€ EK Velocity CPU blokista, joita ostin 4 kpl jemmaan EKWB kaupan poistomyynnistä
- EKWB D5 säiliö-pumppu-kombo aikoinaan 100€ käytettynä (pumppu hajosi 5 vuoden jälkeen niin vaihdoin uuden 70€:lla)
- Alphacoolin referenssi RTX 4090 GPU blokki 160€ Aquatuningilta
- mustaa letkua ehkä 15€
- Alphacoolin nylon karaliittimiä 3€ kappale yhteensä 12 kpl eli yhteensä 36€
- 8€ lämpötilasensori vedelle

Yhteensä loopille hintaa 494€ ilman tuulettimia. Tuulettimiksi vois sitten ostaa vaikka Arctic P12 5€/kpl. Tosiaan jos kaikki pitää saada EK:lta ja ei jaksa odotella tarjouksia niin hintaa tulee toista tonnia. Ostin EK RGB Vardareita tuolta EKWB poistomyynnistä 5€/kpl mutta turhan äänekäs moottori joten luultavasti vaihdan jossain vaiheessa arctic P12 tuulettimiin. Tuulettimet ohjattu niin että kahden radin tuulettimet ovat kiinni jos veden lämpötila alle 40C eli kun en pelaa.

EDIT: Sitten jos haluaa pelleillä 300€ distrojen tai esimerkiksi dual loopin kanssa niin budjetti paukkuu lisää.
DSC_0080.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Meinas tulla iso itku ku mittarissa alkoi paineet putoamaan melkein välittömästi. Onneksi tajusin että itse pumppuosa mittarissa oli löysällä. Eli mikä on hyvä aika olla paineistettuna ennen kun voi laittaa vedet sisään ?
 

Liitteet

  • IMG20221110084234.jpg
    IMG20221110084234.jpg
    3,2 MB · Luettu: 77
Meinas tulla iso itku ku mittarissa alkoi paineet putoamaan melkein välittömästi. Onneksi tajusin että itse pumppuosa mittarissa oli löysällä. Eli mikä on hyvä aika olla paineistettuna ennen kun voi laittaa vedet sisään ?

EK:n testerin manuaalista lainnaus:
"When you pressurize the loop with air, wait a few moments for the
pressure to stabilize. Read and memorize the pressure mark on the
Pressure Gauge and wait for five (5) to a maximum of fifteen (15)
minutes to check for a drop in the Pressure Gauge’s needle. If there
is no pressure drop (leak), your liquid cooling loop is watertight. Also,
keep in mind that air leaks more easily than coolant. "

Ite olen joskus kyllä odotellu useammankin tunnin. Tais olla joku kerta yön ylikin paineet sisällä.
 
Jos ei 10-15 min sisään lähe tippumaan, niin vedet sisään vaan. Ite lähinnä käytän tuota vaan tsekkaamaan, ettei pahempia kömmähdyksiä ole käynyt ja tuollakin paineella mikä sulla nyt on kuvassa, niin looppi on varmasti vesitiivis vaikka ihan inauksen lähtiski paine tippumaan.
 
Kiitos vastauksista. Kyllähän se näillä tiedoilla näyttäis tiivis olevan. Ja pitäisi kyllä ollakkin. Aika tarkkaan tein pyöristykset, hiomiset, o-renkaiden voitelut/tarkastukset . Mutta eihän näistä koskaan tiedä.
 
Meinas tulla iso itku ku mittarissa alkoi paineet putoamaan melkein välittömästi. Onneksi tajusin että itse pumppuosa mittarissa oli löysällä. Eli mikä on hyvä aika olla paineistettuna ennen kun voi laittaa vedet sisään ?
Mulla tuo EK mittari on tarkka, että käyttää oikein. Pitää olla täysin tasaisella alustalla ilman vääntöä mihinkään suuntaan, muuten vuotaa siitä. Kuplat ei haittaa, ne menee vesisäilöön itsestään muutamassa viikossa.
 
kysytäänpä täältä olisiko jollekulle jäänyt EK-Cryofuelia myytäväksi? Solid Azure Blue on hakusessa.
Itellä jäi looppi vajaaksi nesteestä. Jimm:ltä toki saa mutta vasta ensi viikolla.
Etelä-suomen alueelta ja tulen hakemaan jos löytyy.
 
kysytäänpä täältä olisiko jollekulle jäänyt EK-Cryofuelia myytäväksi? Solid Azure Blue on hakusessa.
Itellä jäi looppi vajaaksi nesteestä. Jimm:ltä toki saa mutta vasta ensi viikolla.
Etelä-suomen alueelta ja tulen hakemaan jos löytyy.

Clearia olis puoli pulloa (~480ml) jos haluat alkaa sekoittelemaan. Tekee väristä toki haalean ja parempi sitten ennemmin kuin myöhemmi vaihtaa koko neste, mutta postaanpa kumminkin jos kiire.
 
kiitos tarjouksesta mutta en lähde sekoittamaan. oma mokahan tämä on. pitää odotella täydennyksen saapumista
 
Clearia olis puoli pulloa (~480ml) jos haluat alkaa sekoittelemaan. Tekee väristä toki haalean ja parempi sitten ennemmin kuin myöhemmi vaihtaa koko neste, mutta postaanpa kumminkin jos kiire.
kiitos tarjouksesta mutta en lähde sekoittamaan. oma mokahan tämä on. pitää odotella täydennyksen saapumista

Juu noita Ekwb litkuja ei saa jatkaa tai sekoittaa muita lisäksi, menee pian huonoksi :)
 
kysytäänpä täältä olisiko jollekulle jäänyt EK-Cryofuelia myytäväksi? Solid Azure Blue on hakusessa.
Itellä jäi looppi vajaaksi nesteestä. Jimm:ltä toki saa mutta vasta ensi viikolla.
Etelä-suomen alueelta ja tulen hakemaan jos löytyy.
Akku vettä vaan jatkeeksi. Itse ostanut viimeset vuodet aina tiivisteenä kun ei ihan tuo litran puteli piisaa ja muutenkin joutuu aina alkuun lisätä vettä kunnes kaikki ilma pois ja muoviletkutkin vähän haihduttaa ajan mittaan. Ei ole itsellä ainakaan ollut ekn litkun plus akkuveden kanssa mitään ongelmia ja kahden vuoden välein vaihdellut nesteitä ja välillä vähän pitempäänkin ollut samat kierrossa. Ikää loopilla jo kohta 10vuotta mitä nyt nesteiden vaihdoin yhteydessä satunnaisia muutoksia tullut tehtyä ja tietty gpu blokki vaihtunut vähän useammin.
 
Akku vettä vaan jatkeeksi. Itse ostanut viimeset vuodet aina tiivisteenä kun ei ihan tuo litran puteli piisaa ja muutenkin joutuu aina alkuun lisätä vettä kunnes kaikki ilma pois ja muoviletkutkin vähän haihduttaa ajan mittaan. Ei ole itsellä ainakaan ollut ekn litkun plus akkuveden kanssa mitään ongelmia ja kahden vuoden välein vaihdellut nesteitä ja välillä vähän pitempäänkin ollut samat kierrossa. Ikää loopilla jo kohta 10vuotta mitä nyt nesteiden vaihdoin yhteydessä satunnaisia muutoksia tullut tehtyä ja tietty gpu blokki vaihtunut vähän useammin.

Hyvä tietää jatkoa ajatellen. Taidan kanssa luopua valmiiksi sekotelluista ja siirtyä tiivistelitku+akkuvesi ratkaisuun.
Jos vaan muistan asian parin vuoden päästä;)
 
kysytäänpä täältä olisiko jollekulle jäänyt EK-Cryofuelia myytäväksi? Solid Azure Blue on hakusessa.
Itellä jäi looppi vajaaksi nesteestä. Jimm:ltä toki saa mutta vasta ensi viikolla.
Etelä-suomen alueelta ja tulen hakemaan jos löytyy.
Mulla olisi Azure Blue tiivistettä puoli purkkia, eli reilu 100ml. Sijaitsee Lempäälässä.
 
Mäkin lopetan tän ylikellotus homman ja myyn kaikki vesihilppeet pois. Ei jaksa vaan enää.. 2x EK XE480 ja 2x EK XE360, EK TBE 200 Pumppu, 90/45 kulmia ja 12/16 letkuliittimiä, 1700lga Velocity 2 blokki, 3080ti Asus Strix LC OC Ek blokilla täytyy ensi viikolla alkaa laittaa myyntiin.

Tilasin Noctuan tolle 12900K, toivon mukaan riittää edes ajaa ilman tehorajoja. 1000D kotelossa on ainakin tarpeeksi hyvä ilmavirta sille ja tulevalle 4090 näytönohjain.
 
Mäkin lopetan tän ylikellotus homman ja myyn kaikki vesihilppeet pois. Ei jaksa vaan enää.. 2x EK XE480 ja 2x EK XE360, EK TBE 200 Pumppu, 90/45 kulmia ja 12/16 letkuliittimiä, 1700lga Velocity 2 blokki, 3080ti Asus Strix LC OC Ek blokilla täytyy ensi viikolla alkaa laittaa myyntiin.

Tilasin Noctuan tolle 12900K, toivon mukaan riittää edes ajaa ilman tehorajoja. 1000D kotelossa on ainakin tarpeeksi hyvä ilmavirta sille ja tulevalle 4090 näytönohjain.

Nuo kun kaikki myyty ja vielä vie tyhjät pullot kauppaan ni eihän uuden kortin välirahaksi paljoa jää :thumbsup:
 
Mäkin lopetan tän ylikellotus homman ja myyn kaikki vesihilppeet pois. Ei jaksa vaan enää.. 2x EK XE480 ja 2x EK XE360, EK TBE 200 Pumppu, 90/45 kulmia ja 12/16 letkuliittimiä, 1700lga Velocity 2 blokki, 3080ti Asus Strix LC OC Ek blokilla täytyy ensi viikolla alkaa laittaa myyntiin.

Tilasin Noctuan tolle 12900K, toivon mukaan riittää edes ajaa ilman tehorajoja. 1000D kotelossa on ainakin tarpeeksi hyvä ilmavirta sille ja tulevalle 4090 näytönohjain.

Olikos sulla kovaputket vai pehmeät? Itellä oli sama looppi n. 2013-2019. Kokoonpanot vain vaihtui ja vedet. Ei siinä isompaa huoltoa tullut tehtyä.
 
Olikos sulla kovaputket vai pehmeät? Itellä oli sama looppi n. 2013-2019. Kokoonpanot vain vaihtui ja vedet. Ei siinä isompaa huoltoa tullut tehtyä.
12/16 ZMT letkuilla. Joo ei tarvitse huoltoa tietenkään, mutta ei vaan enää jaksa kellotella ja harrastaa näitä laitoksia nyt hetkeen. Vesijäähdytteinen on tietenkin kiva harrastus ja tosi hiljainen noin järeänä varsinkin. 1000D alkoi olla täytetty hyvin ja painoa mukavasti. :D

Jos tulee jotain osien vaihtoa yms aina niin saa purkaa kaikki, noin 3l vettä pitää ulos saada
 
Kysymyksiä :

- Idlelämpötiloista. Miten on mahdollista,että cpu 21-22 ja vesi 28??Eikös komponentti pitäis olla vähintää sama kuin vesi? Gpu n.30. vesianturi sijaitsee pumpun takaportissa kuvasta katsottuna. Kierto : pumppu -> cpu -> radi -> gpu -> radi -> pumppu.

- Pos vai neg ilmankierto? Alhaalta imee ja ylhäältä puhaltaa pois.

- Sekoittaako vaan kiertoa jos lisää taakse yhden p12?

- pumpulle 20% näyttäs olevan aika optimi.(30 asteeseen saakka) Fancontrol säätelee pumpun nopeutta tällä hetkellä veden lämpötilan mukaan. Pitäiskö pumppu olla samalla nopeudella koko ajan?
 

Liitteet

  • IMG20221113121129.jpg
    IMG20221113121129.jpg
    352,8 KB · Luettu: 85
12/16 ZMT letkuilla. Joo ei tarvitse huoltoa tietenkään, mutta ei vaan enää jaksa kellotella ja harrastaa näitä laitoksia nyt hetkeen. Vesijäähdytteinen on tietenkin kiva harrastus ja tosi hiljainen noin järeänä varsinkin. 1000D alkoi olla täytetty hyvin ja painoa mukavasti. :D

Jos tulee jotain osien vaihtoa yms aina niin saa purkaa kaikki, noin 3l vettä pitää ulos saada

Moran kanssa ei oo tuota ongelmaa. Suurin osa vedestä jää siihen + letkuun kun vaihtaa osia yms.

Samalla voi pitää pienempää koteloa pöydällä.
 
12/16 ZMT letkuilla. Joo ei tarvitse huoltoa tietenkään, mutta ei vaan enää jaksa kellotella ja harrastaa näitä laitoksia nyt hetkeen. Vesijäähdytteinen on tietenkin kiva harrastus ja tosi hiljainen noin järeänä varsinkin. 1000D alkoi olla täytetty hyvin ja painoa mukavasti. :D

Jos tulee jotain osien vaihtoa yms aina niin saa purkaa kaikki, noin 3l vettä pitää ulos saada

Pikaliittimillä parhaimmillaan tulee joku tippa ulos ja laittaa cpu/gpu blokkeihin järkevästi niin emot ja prossut vaihtuu todella näppärästi. Mutta joo, ymmärrän kyllä että ilmajäähy on helpompi. Omat kokoonpanot ei vaan ilmalla jäähdy järkevästi.
 
Kysymyksiä :

- Idlelämpötiloista. Miten on mahdollista,että cpu 21-22 ja vesi 28??Eikös komponentti pitäis olla vähintää sama kuin vesi? Gpu n.30. vesianturi sijaitsee pumpun takaportissa kuvasta katsottuna. Kierto : pumppu -> cpu -> radi -> gpu -> radi -> pumppu.

- Pos vai neg ilmankierto? Alhaalta imee ja ylhäältä puhaltaa pois.

- Sekoittaako vaan kiertoa jos lisää taakse yhden p12?

- pumpulle 20% näyttäs olevan aika optimi.(30 asteeseen saakka) Fancontrol säätelee pumpun nopeutta tällä hetkellä veden lämpötilan mukaan. Pitäiskö pumppu olla samalla nopeudella koko ajan?

Millä ohjelmalla katsot noita lämpöjä? Käytännössä ei voi komponentti olla vettä viileämpi, itsellä esim cpu ytimet idlessä 23-29astetta ja vesi 23.8 hwinfon mukaan.
Sulla puhaltaa tuulettimet nyt niin että alaradi lämmittää yläradia. Kun radit puhaltaa samaan suuntaan, ne ei lämmitä toisiaan.
Vähän mielipide asia kumpi parempi, mutta itse pidän positiivista ilmankiertoa, kaikki radit puhaltaa sisään ja vaan yksi tuuletin poistaa.
Pumpun nopeudella ei ole juurikaan merkitystä, kunhan pyörii ja vesi liikkuu. Tasaisella nopeudella ei myöskään hummaile äänen puolesta.
 
Pikaliittimillä parhaimmillaan tulee joku tippa ulos ja laittaa cpu/gpu blokkeihin järkevästi niin emot ja prossut vaihtuu todella näppärästi. Mutta joo, ymmärrän kyllä että ilmajäähy on helpompi. Omat kokoonpanot ei vaan ilmalla jäähdy järkevästi.
Joo on se helpompi ilmalla toki, nyt joutaa laittaa 12900K teho rajoitukset pois vaan max ja XMP muisteille. Ei taida muuta tuo Noctua pitää kurissa.. :D

@colkoni myös, olette oikeassa Mora ja Pikaliittimillä on kyllä siinä mielessä alunperin pitänyt tehdäkin, mutta ei nyt toistaiseksi. Katsotaan sitten joskus vielä jos vesileikit kiinnostaa. :)
 
12/16 ZMT letkuilla. Joo ei tarvitse huoltoa tietenkään, mutta ei vaan enää jaksa kellotella ja harrastaa näitä laitoksia nyt hetkeen. Vesijäähdytteinen on tietenkin kiva harrastus ja tosi hiljainen noin järeänä varsinkin. 1000D alkoi olla täytetty hyvin ja painoa mukavasti. :D

Jos tulee jotain osien vaihtoa yms aina niin saa purkaa kaikki, noin 3l vettä pitää ulos saada

Ei mun ainakaan tarvi mitään purkaa jos vaikka emolevyn/koko alustan vaihtaa. Pikaliittimet helpottaa elämää kummasti. Ei nykyään jaksa joka vuosi edes nesteitä vaihtaa tai muutenkaan sen kummemmin looppia rassailla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom