Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
604
Piirtelin pikaisen havainnekuvan tuosta overkill suunnitelmasta.
Tarkoitus olisi siis rakennella alumiinikulmasta kehikko ja levyttää ulkopinnat alumiinilla tai akryylilevyllä.

Ylä ja alaosiossa olisi radit jokainen omassa tilassaan, sekä edessä hoitamassa kotelotuuletuksen.
Toisessa kammiossa olisi emolevy ja säiliöt ja väliseinän toisella puolella virtalähde, aquaero, pumput ynnä muut oheislaitteet.

Toivottavasti selkeyttää ideaa. :cigar2:

Kokonaismitat olisi luokkaa 40x50x70 (LxSxK)

overkill.jpg


Olen miettinyt myös tuota ulkoista radia, mutta siinä uhraan niin pöytätilaa kuin lattiatilaakin. Ulkoinen radi ei sovi järkevästi työpöydän ympäristöön ja veisi käytännössä saman tilan kuin tälläinen mörkökotelokin.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Piirtelin pikaisen havainnekuvan tuosta overkill suunnitelmasta.
Tarkoitus olisi siis rakennella alumiinikulmasta kehikko ja levyttää ulkopinnat alumiinilla tai akryylilevyllä.

Ylä ja alaosiossa olisi radit jokainen omassa tilassaan, sekä edessä hoitamassa kotelotuuletuksen.
Toisessa kammiossa olisi emolevy ja säiliöt ja väliseinän toisella puolella virtalähde, aquaero, pumput ynnä muut oheislaitteet.

Toivottavasti selkeyttää ideaa. :cigar2:

Kokonaismitat olisi luokkaa 40x50x70 (LxSxK)



Olen miettinyt myös tuota ulkoista radia, mutta siinä uhraan niin pöytätilaa kuin lattiatilaakin. Ulkoinen radi ei sovi järkevästi työpöydän ympäristöön ja veisi käytännössä saman tilan kuin tälläinen mörkökotelokin.
Kannattaa melkein karkaistua lasia käyttää. Kalliimpaa, mutta ei lähellekään niin naarmuuntumisherkkää, kuin akryli. Melkein kannattaa alumiinia tai terästä käyttää, jotta saat tuota hieman äänieristettyäkin
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Piirtelin pikaisen havainnekuvan tuosta overkill suunnitelmasta.
Tarkoitus olisi siis rakennella alumiinikulmasta kehikko ja levyttää ulkopinnat alumiinilla tai akryylilevyllä.

Ylä ja alaosiossa olisi radit jokainen omassa tilassaan, sekä edessä hoitamassa kotelotuuletuksen.
Toisessa kammiossa olisi emolevy ja säiliöt ja väliseinän toisella puolella virtalähde, aquaero, pumput ynnä muut oheislaitteet.

Toivottavasti selkeyttää ideaa. :cigar2:

Kokonaismitat olisi luokkaa 40x50x70 (LxSxK)



Olen miettinyt myös tuota ulkoista radia, mutta siinä uhraan niin pöytätilaa kuin lattiatilaakin. Ulkoinen radi ei sovi järkevästi työpöydän ympäristöön ja veisi käytännössä saman tilan kuin tälläinen mörkökotelokin.
Vaihtoehto rungoksi 2020 alumiiniprofiili.
 

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552
Ei suoranaisesti liity nestejäähdytykseen, mutta en keksi parempaakaan topiccia aiheelle enkä viitsi aloittaa uuttakaan kysymystä varten.

Seuraava buildi siis mielessä ja "taistelen" ITX ja Overkill buildin välillä. Mielipiteitä siis olen vailla :confused2:
Overkill ehdottomasti. Ihan vaan koska suuri on kaunista :D
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Entäs jos se onkin suuri mutta valkonen laatikko? Sehän on kuitenkin muotiväri :dead:
"Isoon valkoiseen" tulossa muutosta.
Gtx680-SLI setti siirtyy syrjään/eläkkeelle.
Tilalle istutan Msi gtx Aeron,jäähy bloki pitäisi nyt vain päättää.Refu pcb niin kerrankin on varaa valita useammalta valmistajalta. Mutta jottei ihan kehumiseksi mene niin pieni kysymys: gtx 1080 ti FE/referenssi pcb blokeja saapi kehua ja haukkua.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Onko ihan päätöntä lähteä laittamaan Ryzen 7 1700 + 2x Vega 56 custom looppiin Jonsbo W2 koteloon?

Riittääkö tuollaiselle mitenkään 280 30mm + 240 45mm radit?

Laittaisin eteen ja pohjaan noi radiaattorit, pumppurescombo tuonne emolevyn taakse toiseen osioon. Alla olevasta kuvasta poiketen jättäisin tuon 120mm radin tuolta takaa pois, sillä tuskin saavuttais yhtään mitään.



On vähän isot kuvat :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
Mistäs jengi on tilaillu noita kompressioliittimiä? Kovia putkia olis tarkotus käyttää.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Onko ihan päätöntä lähteä laittamaan Ryzen 7 1700 + 2x Vega 56 custom looppiin Jonsbo W2 koteloon?

Riittääkö tuollaiselle mitenkään 280 30mm + 240 45mm radit?

Laittaisin eteen ja pohjaan noi radiaattorit, pumppurescombo tuonne emolevyn taakse toiseen osioon. Alla olevasta kuvasta poiketen jättäisin tuon 120mm radin tuolta takaa pois, sillä tuskin saavuttais yhtään mitään.



On vähän isot kuvat :D
Edestä näyttää hyvältä, mutta takaa ihan helvetinmoinen sykkyrä, jota en haluaisi huoltaa tai etsiä tuolta jotain irronnutta liitintä. Ehdottomasti tuollaisen takia otin ison kotelon.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Perimmäinen syy miksi kysyin oli siis lähinnä se että riittääkö radiaattoripinta-ala alkuunkaan noille seteille :)
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Onko tuolla kauppiaasta suosituksia? Näyttää jokunen olevan vai "maineen" perusteella?
FormulaMod store ja Flying elefant store,nuista ainakin olen tilannut ja tavarat perille tulleet.Eipä näillä suomen kauppiaillakaan kovin kummoisesti hyllyssä tavaraa ole ja jos tilaavat niin kiinasta tulee joutuisammin ja yleensä alle puolella hintaa[emoji16]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
FormulaModista tilasin itsekin Barrowin liittimiä, kaksi viikkoa meni tilauksen saapumiseen joulukuussa ja kaikki roippeet oli ehjiä.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kovaputkiliittimiä voi varmaan myös kysellä @AkTechGears joka tuolla kauppapuolella myy erinnäistä kovaputkikamaa. Olen kaksi pumppua + säiliötä + sälää ostanut ja todella asiallisesti mennyt homma (maksamaton mainos).
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Kovaputkiliittimiä voi varmaan myös kysellä @AkTechGears joka tuolla kauppapuolella myy erinnäistä kovaputkikamaa. Olen kaksi pumppua + säiliötä + sälää ostanut ja todella asiallisesti mennyt homma (maksamaton mainos).
Jotka tilannut aliexpressistä/kiinasta ja laittaa hintoihin oman prosenttinsa päälle.Halvemmalla pääsee kun tilaa itse suoraan ilman välikäsiä.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
790
Jotka tilannut aliexpressistä/kiinasta ja laittaa hintoihin oman prosenttinsa päälle.Halvemmalla pääsee kun tilaa itse suoraan ilman välikäsiä.
aika +-0 kun pumppu maksaa aliexpressissä 58,90eur ja ostaa häneltä 60eur. Alil:ta tulee kuitenkin postikulut kaupan päälle.
(itse myös ostanut häneltä pumpun).
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ehkä vähän tämän keskustelun ulkopuolella, mutta hinta ei ainakaan itselleni tuntunut mitenkään kovalta. Kaksi kauppaa tuli tehtyä, joista toisessa toimitus postitse (tuli seuraavava päivänä) ja toisessa nouto about välittömästi. Lisäksi mukava kaveri, joka lisäksi antoi todella paljon tietämystä kun olin ekaa buildia tekemässä. Rakentelee itse melko näyttäviä kokoonpanoja samoista palikoista, eikä siis mikään pelkkä trokari joka vaan ostaa Kiinasta ja myy Suomessa.

Nämä kun sitten summaa vasten Kiinan toimitusaikoihin, tulleihin, arvuutteluun "mitäköhän sieltä tällä kertaa tulee", niin ei kyllä itselleni ainakaan ollut kynnyskysymys maksaa paria euroa enempää kuin mitä olisi saanut jostain itse tilaamalla.

Mutta eipä tästä sen enempää, pointti oli vain sanoa että tuolta niitä saa jos on tarve.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
81
Oletteko tilanneet FormulaModista Barrowin kamaa suoraan heidän nettisivuilta vai alin kautta? Näyttävät listaavan jokaisesta palikasta erikseen postikuluja alin kautta jolloin postimaksu tuntuu keräytyvän melko isoksi. Meinasin tilata kerralla kaikki kamat niin luulis menevän samaan pakettiin. Vinkkejä?
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
104
Oletteko tilanneet FormulaModista Barrowin kamaa suoraan heidän nettisivuilta vai alin kautta? Näyttävät listaavan jokaisesta palikasta erikseen postikuluja alin kautta jolloin postimaksu tuntuu keräytyvän melko isoksi. Meinasin tilata kerralla kaikki kamat niin luulis menevän samaan pakettiin. Vinkkejä?
Alista tilannut nyt pari kertaa, joista eka lähetys tuli 13 päivässä ja toinen ollut nyt maailmalla jo kolmisen viikkoa eikä seurantaan tullut päivitystä kahteen viikkoon. Samaan pakettiin tosiaan tuotteet olivat pakattu.
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
91
Oletteko tilanneet FormulaModista Barrowin kamaa suoraan heidän nettisivuilta vai alin kautta? Näyttävät listaavan jokaisesta palikasta erikseen postikuluja alin kautta jolloin postimaksu tuntuu keräytyvän melko isoksi. Meinasin tilata kerralla kaikki kamat niin luulis menevän samaan pakettiin. Vinkkejä?
AliExpressin postikuluista voi onneksi neuvotella myyjän kanssa että saa ne fiksumpaan kuosiin. Kunhan vaan samalta myyjältä tilaat kaiken niin ei postikulut AliExpressin kautta kuuluisi nousta aivan mahdottomaksi. Riippuen tietysti valitusta lähetystavasta (Itse suosin DHL isoissa lähetyksissä koska tulee halvemmaksi ja verraten nopeasti perille).
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Kovaputkiliittimiä voi varmaan myös kysellä @AkTechGears joka tuolla kauppapuolella myy erinnäistä kovaputkikamaa. Olen kaksi pumppua + säiliötä + sälää ostanut ja todella asiallisesti mennyt homma (maksamaton mainos).
Kiitokset palautteesta ja mielipiteestäsi asian tiimoilta. Kyllä, tein myös tässä artikelissa olevien muutamien ihmisten kanssa kauppoja vesijäähdytyksistä. Kiitän kovasti heitä tässä uudestaan.
Yritin ainakin antaa järkeviä tarjous-ehdotuksia niille jotka ostavat enemmän osia kerrallaan. Koska, näiden osien maahantuominen kokonaisuudessa maksaa paljon. En rupea selittää yksityiskohdista. Mutta, itse tilaan isomman satsin kerrallaan ettei tarvitse miettiä jälkikäteen onko jäänyt jotain tilaamatta jne.



Myyn siis tuotteet ebay:n hinnoista halvemmalla. Jos olen rehellinen, alussa ajatuksena oli se, että saan yleiskuvan vesijäähdytyksestä kiinnostavilta (enthusiast) porukalta ja sen perusteella tuon suosikki osia/tuotteita Maahan.

Itse harrastan myös vesijäähdytystä, jos töistä jää riittävästi aikaa. Rakennan erillaisia projekteja kun kerkiän. Ostan siis Kiinasta Barrow:n ja Bykskin tuotteita ja näistä rakennan omaan projektiini saadakseni tuotua esille omaa ajatustani Youtube kanavani kautta. Tällä hetkelä projektit viivästyy, koska tarvittavat osat tulevat vasta kuukauden päästä.
Omasta mielestäni Barrowin tuotteiden laatu on melko Bitspowerin tasaista.

Seuraavaksi tulevat tuotteet myydään kittinä, eli kaikki tarvittavat osat löytyy, esim;( 1x 360, 1x 240mm radi, pumppu+säiliö yhdistelmä, Cpublokki, liittimet, tulpat, extenderit ja 45/90 asteen kulma adapterit. )

Ihan vinkkinä: Tulee myös 5 kpl Threadripper cpublokkeja ja 2 kpl testattavaksi Barrowin Vega 64/56 yhteensopivat Gpu-blokit.

Lisäksi, suunnittelussa oma koteloprojekti, mutta tää kestää luultavasti pitkän aikaa.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kuinka laadukkaita on nämä Barrowin/Bykskin cpu/gpu blockit ja pumput oikeen on?
Itsellä on toisessa koneessa pumppu + säiliö ja ihan hyvin ainakin itsellä pelittää. Barrowsin pumppu siis. Kierroksia tuosta saa PWM säädöllä ihan hullusti (yli 5k), mutta kun säätää alemmas niin on ihan normaali ja hiljainen.

GPU:n on tulossa Bykskin blokki, joten siitä osaan sitten vasta sanoa kun on perillä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
613
Itelle tulossa kans Vega blockkeja kaks Barrowilta niin ilmoittelen tänne sit että miten käy :)
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
72
Kovasti löytyis halua laittaa vehkeet vesille mut budjetti on pieni niin olen kovasti miettinyt näitä Bykskin blokkeja jos ne pitäis vermeet viileenä kelloja nostaessa
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Tänne myös byskin gpu bloki tulossa.Muita kilkkeitä on jo käytössä.Hinta/laatu kohdallaan kyllä.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Kuinka laadukkaita on nämä Barrowin/Bykskin cpu/gpu blockit ja pumput oikeen on?

Vähän eri näkökulma asian tiimoilta:

Lämmönjohtokyky eliminoidaan esim; jakamalla ainemäärät pienempiin yksiköihin tai käyttämällä varastoinnissa välitiloja, eli mikrokanavia.

Nesteen kiertäminen suurempien mikrokanavien välistä on suurempi riski vesijäähdytyksessä verrattuna pienempiin mikrokanaviin. Sis, nämä mikrokanavien määrät ja koot vaikuttavat nesteen jäähdyttämiseen ja haihduttamiseen huomattavan paljon.


Esim; Barrowin blokkeissa käytettään 0,2/0,4mm:sia mikrokanavia.

Kuvassa on vertailtu Barrowin Vega-gpublokkia toiseen Gpu-blokkiin.

Barrow Gpu Bock vs Other GpuBlock.png
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
75
Phanteksin Glacier blokki odottelee tuossa pöydällä asennusta, ja että tulee pari lisäosaa Jimmsiltä. Ensivaikutelma on ainakin hyvä. Ei mitään tietoa mitä nämä yleensä painavat, mutta ainakin tämä Glacier on todella painava. Asus varmaankin evää takuun heti, kun alkuperäinen tuuletin irroitetaan?
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Muuten, alhaalta näette Bykskin ja Ekwb:n Gpu-Blokit. Itse laitoin Barrowin Vega fullcover blokit tilaukseen ja tulossa noin 6 kpl:ta vegablokkeja.




Voisin joskus tehdä videon ja laittaa youtube:lle EKWB ja Barrowin pumpuista jos komponentit tulevat takuusta :).

Barrowin PWM pumppu on ääneltään erittäin hiljainen. EKWB:n D5 pwm on myös hiljainen(tästä kaikki tietää jo). Ei ole kuitenkaan ajatuksessa väittää minkä pumppu on parempi laadultaan. Mutta, eikä ole suuria eroja nesteen kiertonopeudessa kun kyseessä on PWM pumppu.


Barrow DDC PWM


EKWB D5 PWM
 

El-Reino69

Cunning Stuntman
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
980
Täytyy tilata vie itselle Ryzeniin sopiva blokki että saa koko systeemin vesille niin pääsee kikkaileen taas :D
Mietin vaan että riittääkö 2kpl 240mm radia cpu+gpulle. Mulla oli gpulle 280mm 60mm vahva ja sillä jäähty komiasti Classykin mutta myin sen kierron pois kaverille niin ei ole enään sitäkään :kahvi:
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Onko Barrow Vega blockit tulossa myyntiin? Hinta?
Tulevat Mahdollisesti ensi kuukauden loppupuolella tai aikaisemmin. Barrowilla tällä hetkellä paljon tilauksia käsiteltävänä. Varastotila on tiukalla. Mutta, yritetään saada nämä gpublokit maahan mahdollisimman pian.
Hinnasta en osaa vielä sanoa mitään, mutta EKWB:lta paljon halvempi:).
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Olisko täällä Phanteks enthoo primon omistajia?Kyseiseen koteloon tilannu Ek xe480 radin,push/pulliin pohjaan koteloon sisään puhaltamaan.
Miettinyt toista radia oikeaan kylkipaneeliin,mutten ole mistään löytänyt kuinka paksu radi siihen menee?
4790k ja gtx 1080ti olis hiljaisesti tarkotus jäähdyttää.Pumpuksi tulee Ek xres140revo d5 pwm.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
179
Kannattaa valmistautua noita tilatessa siihen et paskalla mäihällä saa maksaa alvit ja tullit eli hinta menee melko lähelle jo jotain ekwb. Miten muuten noiden Bykskien kanssa, meneekö noihin miten valmistajan omat backplatet kiinni? Esim Asuksen 1080 ti Strix oc:lle on oma Bykskin blokki olemassa mut ei löydy mitään tietoa et voiko sen kanssa käyttää sitä Asuksen omaa ledillistä backplatea.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itselle tuo Bykski ei ollut mikään ensisijainen vaihtoehto, mutta ei tuntunut Nanoon oikein mitään muuta järkevää blokkia saavan. Noh, katsotaan kun nyt ensin tulee. Edelleen matkalla.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Itselle tuo Bykski ei ollut mikään ensisijainen vaihtoehto, mutta ei tuntunut Nanoon oikein mitään muuta järkevää blokkia saavan. Noh, katsotaan kun nyt ensin tulee. Edelleen matkalla.
Kiinalaiset tilailevat noita akryylipleksejä saksasta, erityisesti Barrow käyttää niitä. ylhäällä jaoin Bykskin ja EKWB:n 1080 Ti blokkeja ja ainoa miinus Bykski ei tule fullcover blokilla, eli se ei peitä koko PCB:ta kuin EKWB ja Barrow. Omasta mielestäni EKWB:n kilpailija tässä on Barrow. Olen itse ehdottanut Barrowille, että keksivät jotain takapeltiä. Mutta, Bykskiin sopeutuu Esim 1080 Ti FE:n alkuperäinen takapelti ihan hyvin. Itse käytän näin.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itse tilasin EKWB backplaten tohon kaveriksi. Pitää sitten ihmetellä miten istuu yksiin, mutta eiköhän se siitä kun kiinnitysreiät ei kuitenkaan voi olla eri kohdissa ja ruuvien pituuksilla varmaan saa nuo kikkailtua kohdilleen.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Itse tilasin EKWB backplaten tohon kaveriksi. Pitää sitten ihmetellä miten istuu yksiin, mutta eiköhän se siitä kun kiinnitysreiät ei kuitenkaan voi olla eri kohdissa ja ruuvien pituuksilla varmaan saa nuo kikkailtua kohdilleen.
Voisin tätä siis testailla ainakin 1080Ti:lla siis (EkWb:n takapelti Byskin blokilla). ja ilmoittaa.

Ps: Juuri testasin ja se menee ihan loistavasti(EKWB:n takapelti Bykskin blokille). Kuvassa näkyy myös esim Gigabyte:n FE mallin takapelti kiinnitetty kaksipuolisella teipillä Bykskin blokkiin. Olen tekemässä myös oma takapelti akryylilevyillä.
Kuvat "juuri otettu"
Album — Postimage.org
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
179
Mjoo kyllähän tuo kun tarkemmin katsoo kuvia näyttää siltä et samat kiinnikepaikat löytyy eli pitäis saada takalevy kiinni. Muutenkin aika pitkälti identtinen. Harmi kun mitään testejä ei noistakaan tunnu löytyvän joissa verrattais vaikka ek:hon.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
2 360
Mjoo kyllähän tuo kun tarkemmin katsoo kuvia näyttää siltä et samat kiinnikepaikat löytyy eli pitäis saada takalevy kiinni. Muutenkin aika pitkälti identtinen. Harmi kun mitään testejä ei noistakaan tunnu löytyvän joissa verrattais vaikka ek:hon.
Kyllä kiinnnikke paikat ovat identtisia. Siis menee ihan hyvin. Millainen testi? Tarkoititko lämpötilat verrattuna EKWB? Voisin testata jos osat tulevat takuusta ajoissa, niin laitan tänne "temp-charts" tulemaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
767
Kyllä kiinnnikke paikat ovat identtisia. Siis menee ihan hyvin. Millainen testi? Tarkoititko lämpötilat verrattuna EKWB? Voisin testata jos osat tulevat takuusta ajoissa, niin laitan tänne "temp-charts" tulemaan.
Ehdotus. Mitä jos sinä ja @Sampsa (tai joku muu ylläpitäjistä) tekisitte yhdessä artikkelin ja vertailun ihan uutiseksi asti Barrowista ja EK:sta. Kiinnostusta varmasti lukijoiden joukossa olisi reilusti. :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 906
Viestejä
4 206 316
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom